LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL VIDAUS VANDENŲ LAIVŲ ĮGULŲ MINIMALIOS SUDĖTIES REIKALAVIMŲ PATVIRTINIMO

 

2001 m. balandžio 2 d. Nr. 86

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso (Žin., 1996, Nr. 105-2393; 2000, Nr. 75-2267, Nr. 85-2585) 19 straipsnio 2 dalies nuostatomis:

1. Tvirtinu:

1.1. Vidaus vandenų laivų įgulų minimalios sudėties reikalavimus (pridedama).

1.2. Laivo įgulos minimalios sudėties liudijimo formą (pridedama).

2. Nustatau, kad Laivo įgulos minimalios sudėties liudijimus išduoda Valstybinė vidaus vandenų laivybos inspekcija.

 

 

SUSISIEKIMO MINISTRAS                                                                  DAILIS BARAKAUSKAS


PATVIRTINTA

susisiekimo ministro

2001 m. balandžio 2 d. įsakymu Nr. 86

 

VIDAUS VANDENŲ LAIVŲ ĮGULŲ MINIMALIOS SUDĖTIES REIKALAVIMAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Reikalavimai nustato vidaus vandenų laivų įgulų minimalią sudėtį, atsižvelgiant į laivų konstrukcijos ypatumus, techninį aprūpinimą, automatizavimo lygį, technines – eksploatacines charakteristikas, plaukiojimo rajoną, laivo valdymo ypatumus, saugaus stovėjimo užtikrinimą, laivų ir įgulų panaudojimo bei įgulų darbo ir poilsio režimus.

2. Vidaus vandenų laivų įgulų minimalios sudėties reikalavimai (toliau – Reikalavimai) taikomi savaeigiams vidaus vandenų laivams, kurių pagrindinių variklių galingumas didesnis kaip 55 kw (75 AJ) bei kurie įregistruoti Lietuvos Respublikos vidaus vandenų laivų registre (toliau – Registras). Reikalavimai netaikomi sportiniams laivams.

3. Kiekvienas savaeigis vidaus vandenų laivas, plaukiojantis su Lietuvos Respublikos vėliava, privalo turėti laivo įgulos minimalios sudėties liudijimą (toliau – Liudijimas). Eksploatuoti laivus su mažesne įgula negu nurodyta Liudijime – draudžiama.

4. Praradus arba sugadinus Liudijimą, išduodamas dublikatas. Už Liudijimo dublikato išdavimą laivo savininkas moka nustatytą rinkliavą.

5. Vidaus vandenų laivų etatų sąrašą sudaro laivo savininkas, atsižvelgdamas į šiuos Reikalavimus.

 

II. LIUDIJIMŲ IŠDAVIMO TVARKA

 

6. Liudijimus išduoda Valstybinė vidaus vandenų laivybos inspekcija (toliau – Inspekcija) laivo savininkui prašant. Liudijimo galiojimo laikas – neterminuotas. Liudijimų išdavimo apskaitą atlieka Inspekcija.

7. Laivo savininkas, norintis gauti Liudijimą, pateikia Inspekcijai šiuos dokumentus:

7.1. prašymą;

7.2. dokumentus, patvirtinančius laivo klasę ir laivo automatizacijos lygį;

7.3. dokumentus, nustatančius laivo eksploatacijos režimą, laivo plaukiojimo rajoną;

7.4. laivo dokumentus.

8. Pasikeitus laivo savininkui, laivo klasei, techninėms – eksploatacinėms charakteristikoms, įgulos darbo režimui išduodamas naujas Liudijimas. Šiais atvejais laivo savininkas pateikia Inspekcijai šių Reikalavimų 7 punkte išvardytus dokumentus.

9. Už Liudijimo išdavimą laivo savininkas moka nustatyto dydžio rinkliavą.

 

III. VIDAUS VANDENŲ LAIVŲ EKSPLOATACIJOS REŽIMAI

 

10. Eksploatacijos režimai (per 24 valandas):

10.1. A1 – laivas plaukioti dieną gali ne ilgiau kaip 14 valandų. Laivas, plaukiojantis A1 režimu, per 24 valandas turi padaryti 8 valandų pertrauką. Visiems laivo įgulos nariams per 24 valandas turi būti suteiktas 8 valandų nepertraukiamas poilsis. 24 valandų atskaita vykdoma nuo kiekvieno 8 valandų poilsio laiko pabaigos.

10.2. A2 – pusiau nepertraukiamas 18 valandų laivo plaukiojimas. Laivas, plaukiojantis A2 režimu, per 24 valandas turi padaryti 6 valandų pertrauką. Visiems laivo įgulos nariams turi būti suteiktas 8 valandų poilsis, iš jų 6 valandų – nepertraukiamas.

10.3. B – nepertraukiamas 24 valandų laivo plaukiojimas. Laivui plaukiojant B režimu, visiems įgulos nariams per 24 valandas turi būti suteiktas 12 valandų poilsis, iš jų – ne mažiau kaip 6 valandų nepertraukiamas poilsis.

 

IV. EKSPLOATACIJOS REŽIMO PAKEITIMAS

 

11. Eksploatacijos režimo pakeitimai:

11.1. eksploatacijos režimą A1 pakeisti režimu A2 leidžiama šiais atvejais:

11.1.1. jeigu keičiama visa laivo įgula;

11.1.2. jeigu, prieš keičiant vieną režimą kitu, įgulos nariams, kurių reikės laivo eksploatacijai A2 režimu, buvo suteiktas 8 valandų nepertraukiamas poilsis;

11.1.3. jeigu laive yra papildomi įgulos nariai, kurių reikia laivą eksploatuojant A2 režimu.

11.2. Eksploatacijos režimą A2 pakeisti A1 režimu leidžiama šiais atvejais:

11.2.1. jeigu keičiama visa laivo įgula;

11.2.2. jeigu, prieš keičiant vieną režimą kitu, įgulos nariams, kurių reikės laivo eksploatacijai A1 režimu, buvo suteiktas 8 valandų nepertraukiamas poilsis.

11.3. Eksploatacijos režimą B pakeisti A1 arba A2 režimais leidžiama šiais atvejais:

11.3.1. jeigu keičiama visa laivo įgula;

11.3.2. jeigu, prieš keičiant vieną režimą kitu, įgulos nariams, kurių reikės laivo eksploatacijai A1 arba A2 režimais, buvo suteiktas 8 valandų nepertraukiamas poilsis.

11.4. Eksploatacijos režimą A1 arba A2 pakeisti B režimu leidžiama šiais atvejais:

11.4.1. jeigu keičiama visa laivo įgula;

11.4.2. jeigu, prieš keičiant vieną režimą kitu, įgulos nariams, kurių reikės laivo eksploatacijai B režimu, buvo suteiktas 8 valandų nepertraukiamas poilsis;

11.4.3. jeigu laive yra papildomi įgulos nariai, kurių reikia laivui eksploatuoti B režimu.

 

V. SAVAEIGIŲ KROVININIŲ LAIVŲ ĮGULŲ MINIMALI SUDĖTIS

 

Laivo ilgis (L), m

Laivo įgulos nariai

Laivo įgula eksploatacijos režime

A1

A2

B

L ≤ 70

Laivavedys

1

2

2

 

Upeivis-motoristas

-

-

2

 

Upeivis

1

-

-

L 70 = 86 Laivavedys

1

2

2

 

 

Upeivis-motoristas

-

-

-

 

Upeivis

1

1

2*

L > 86 Laivavedys

1

2

2

 

 

Upeivis-motoristas

1

1

1

 

Upeivis

1

2

2*

* Vienas iš upeivių gali būti pakeistas mechaniku arba upeiviu- motoristu.

 

VI. VILKIKŲ, STŪMIKŲ, SĄSTATŲ MINIMALI ĮGULOS SUDĖTIS

 

Sąstato rūšys

Laivo įgulos nariai

Laivo įgula eksploatacijos režime

A1

A2

B

Stūmikas ir 1 barža arba sąstatas, kurio matmenys:

L ≤116,5 m

B ≤ 15 m

Laivavedys

1

2

2

Mechanikas

1

-

1

Upeivis

1

1

2*

 

 

 

 

Upeivis- motoristas

-

1

-

Stūmikas ir 2 baržos arba vilkikas ir 1 barža

Laivavedys

1

2

2

Mechanikas

1

-

1

Upeivis

1

2

2*

Upeivis- motoristas

1

1

-

Stūmikas ir 3, 4 baržos arba vilkikas ir 2, 3 baržos

Laivavedys

1

2

2

Mechanikas

1

-

1

Upeivis

2

3

3*

Upeivis

1

1

1

motoristas

 

 

 

Stūmikas ir daugiau kaip 4 baržos

Laivavedys

1

2

2

Mechanikas

1

-

1

Upeivis

3

4

4*

Upeivis- motoristas

1

1

1

* Vienas iš upeivių gali būti pakeistas mechaniku arba upeiviu- motoristu.

 

VII. KELEIVINIŲ LAIVŲ ĮGULŲ MINIMALI SUDĖTIS

 

Keleivių skaičius

Įgulos nariai

Laivo įgula eksploatacijos režime

A1

A2*

13–50

Laivavedys

1

1

Mechanikas

-

-

Upeivis

1

1

Upeivis-motoristas

-

-

50–100

Laivavedys

1

1

Mechanikas

-

-

Upeivis

1

1

Mechanikas arba

-

-

upeivis-motoristas

 

 

100–250

Laivavedys

1

1

Mechanikas

-

-

Upeivis

1

1

Upeivis-motoristas

1

1

> 250

Laivavedys

1

1

Mechanikas

1

1

Upeivis

1

1

Upeivis-motoristas

1

1

* Įgula keičiama.

 

VIII. LAIVŲ ĮGULŲ NARIŲ FIZINIS TINKAMUMAS

 

12. Visi vidaus vandenų laivų įgulų nariai privalo atlikti pirminį (priimant į darbą) bei kasmetinį sveikatos patikrinimą ir laivo savininkui pateikti pažymą apie sveikatos būklę. Ypač didelis dėmesys turi būti kreipiamas į įgulos nario klausą ir regėjimą. Jeigu laivo savininkui kyla abejonių dėl įgulos nario fizinio tinkamumo užimti atitinkamas pareigas, gali būti pareikalauta atlikti pakartotinį sveikatos patikrinimą.

 

IX. LAIVŲ ĮRENGIMAI

 

13. Savaeigių vidaus vandenų laivų, eksploatuojamų su minimalia įgula, įrengimai turi atitikti šiuos reikalavimus:

13.1. pagrindiniai laivo varikliai turi būti sumontuoti taip, kad iš laivo valdymo posto būtų galima keisti laivo greitį ir eigos kryptį. Pagalbiniai varikliai, reikalingi laivo eigai užtikrinti, turi būti valdomi iš laivo valdymo posto (jeigu jie dirba neautomatiškai arba nepertraukiamai kiekvieno reiso metu);

13.2. laivo valdymo poste turi būti sumontuoti visi kontroliniai prietaisai, įgalinantys sekti pagrindinių ir pagalbinių variklių aušinančio vandens temperatūras, pagrindinių ir pagalbinių variklių tepalo slėgį tepimo sistemose, tepalo ir oro slėgius sistemose, naudojamose sraigtų velenų sukimosi krypčiai keisti;

13.3. laive turi būti sumontuota signalizacijos sistema, garso ir šviesos signalais įspėjanti apie vandens atsiradimą variklių patalpoje. Garso įspėjamieji signalai gali būti perduodami iš vieno garso perdavimo prietaiso. Garso įspėjamasis signalas užfiksavus gedimą gali būti išjungiamas. Šviesos įspėjamasis signalas turi išsijungti tik pašalinus gedimą;

13.4. kuras ir aušinantis vanduo į pagrindinius variklius turi būti tiekiamas automatiškai;

13.5. pasukti vairą, esant maksimaliai laivo grimzlei, be didesnių pastangų turi gebėti vienas asmuo;

13.6. šviesos ir garso signalai, nustatyti Vidaus vandenų laivybos taisyklėse, turi būti perduodami iš valdymo posto;

13.7. jeigu iš valdymo posto tiesiogiai girdėti negalima priekinėje ir galinėje laivo dalyse, gyvenamosiose patalpose ir laivo variklių patalpoje – laive turi būti įrengtas telefoninis ryšys. Ryšiui su variklių patalpa vietoj telefoninio ryšio gali būti naudojama šviesos ir garso signalizacijos sistema;

13.8. gelbėjimo valtį nuleisti į vandenį per nustatytą laiką turi gebėti vienas įgulos narys;

13.9. laive turi būti sumontuotas pasukamas prožektorius, valdomas iš valdymo posto;

13.10. buksyravimo gervės turi būti su mechanine pavara;

13.11. nusausinimo ir denio plovimo siurbliai turi būti mechanizuoti;

13.12. pagrindiniai laivo valdymo ir kontrolės prietaisai turi būti išdėstyti taip, kad jais būtų patogu naudotis;

13.13. ryšiui su kitais laivais ir navigacinei informacijai priimti – perduoti laive turi būti sumontuota UTB (ultra trumpųjų bangų) radijo stotis.

 

X. SAVAEIGIŲ VIDAUS VANDENŲ LAIVŲ ĮGULŲ MINIMALI SUDĖTIS, KAI LAIVO ĮRENGIMAI NEATITINKA IX SKYRIUJE NURODYTŲ REIKALAVIMŲ

 

14. Jeigu savaeigio vidaus vandenų laivo įrengimai neatitinka bent vieno reikalavimo, nurodyto IX skyriuje, minimali laivo įgula turi būti papildyta:

14.1. vienu upeiviu, kai laivas eksploatuojamas A1 ir A2 režimais;

14.2. dviem upeiviais, kai laivas eksploatuojamas B režimu.

15. Jeigu savaeigio vidaus vandenų laivo įrengimai neatitinka IX skyriaus 13.1, 13.2, 13.3 arba 13.4 punktų reikalavimų, minimalioje laivo įguloje turi būti atlikti šie pakeitimai:

15.1. vienas upeivis turi būti pakeistas mechaniku arba upeiviu-motoristu, kai laivas eksploatuojamas A1 ir A2 režimais;

15.2. du upeiviai turi būti pakeisti dviem mechanikais arba dviem upeiviais-motoristais, kai laivas eksploatuojamas B režimu.

 

XI. KITŲ VIDAUS VANDENŲ LAIVŲ ĮGULŲ MINIMALI SUDĖTIS

 

16. Savaeigių ir nesavaeigių vidaus vandenų laivų, kurių įgulų minimalios sudėties nereglamentuoja šie Reikalavimai (vilkikai, šalandos, žemkasės, plaukiojantys kranai, brandvachtos ir kitos vidaus vandenų transporto priemonės), laivų įgulų minimalią sudėtį nustato Inspekcija, atsižvelgdama į laivo matmenis, tipą, konstrukciją, įrengimus ir paskirtį.

17. Pagalbiniams laivams, kurie trumpesni kaip 35 m ir naudojami trumpuose ruožuose, Inspekcija gali nustatyti laivo įgulos minimalią sudėtį neatsižvelgdama į V skyriaus reikalavimus.

18. Mažųjų ir pramoginių laivų, naudojamų vežti keleivius, minimalią įgulą sudaro vienas laivavedys ir vienas upeivis arba upeivis-motoristas.

19. Savaeigių vidaus vandenų laivų, naudojamų verslinei žvejybai, minimalią įgulą sudaro vienas laivavedys ir vienas mechanikas arba upeivis-motoristas. Asmenys, aptarnaujantys žvejybos įrangą ir inventorių, nelaikomi įgulos nariais.

______________


PATVIRTINTA

susisiekimo ministro

2001 m. balandžio 2 d. įsakymu Nr. 86

 

LIETUVOS RESPUBLIKA

VALSTYBINĖ VIDAUS VANDENŲ LAIVYBOS INSPEKCIJA

REPUBLIC OF LITHUANIA

STATE INLAND WATERWAYS NAVIGATION INSPECTORATE

 

Valstybės herbas

 

LAIVO ĮGULOS MINIMALIOS SUDĖTIES LIUDIJIMAS

CERTIFICATE OF MINIMUM SAFE MANNING

 

Laivo pavadinimas_________________________________________________________________

Name of the ship

Registracijos uostas________________________________________________________________

Port of registry

Laivo ženklai_____________________________________________________________________

Calling letters

 

Pareigos Personal titles

Skaičius Number

Pareigos

Personal titles

Skaičius

Number

Kapitonas/škiperis

Master (skipper)

 

Upeiviai (laivavedys)

Ordinary crewman

 

Kapitonas-mechanikas Captain-engineer

 

Upeiviai-motoristai

Engine – minder

 

Kapitono padėjėjai

Captain mate

 

Radijo operatoriai

Radio operator

 

El. mechanikas

Elec. engineer

 

Virėjas

Cook

 

Vyriausias mechanikas

Chief engineer

 

Bocmanas

Boatswain

 

Mechaniko padėjėjai

Engineer assistant

 

 

 

 

Išdavimo data ir galiojimo laikas______________________________________________________

Issued on expiry date

 

Viršininkas________________________________________________

Head

A. V.

Seal

______________