Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS SISTEMOS ĮSTATYMO 73 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4350

 

2013 m. gegužės 22 d. Nr. 431

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2013 m. kovo 29 d. sprendimą Nr. SV-S-139, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui nesvarstyti Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 73 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4350 (toliau – projektas Nr. XIP-4350) iki 2014 m. sausio 1 d., kol Lietuvos Respublikos Vyriausybė (toliau – Vyriausybė) neapsispręs dėl Valstybinės teismo medicinos tarnybos prie Teisingumo ministerijos (toliau ? Tarnyba) savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos.

2. Nepritarti Lietuvos Respublikos Seimo nario Antano Matulo 2012 m. birželio 7 d. pasiūlymui projekte Nr. XIP-4350 nustatyti, kad Tarnybą steigia ir jos nuostatus tvirtina Sveikatos apsaugos ministerija, dėl šių priežasčių:

2.1. Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 104-2322; 2010, Nr. 15-699) 5 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto arba Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto ir kitų valstybės pinigų fondų išlaikoma biudžetinė įstaiga steigiama įstatymu arba Vyriausybės nutarimu. Pagal Lietuvos Respublikos teismo ekspertizės įstatymo (Žin., 2002, Nr. 112-4969) 19 straipsnio 3 dalį teismo ekspertizės įstaigas gali steigti Vyriausybė, ministerijos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 43-772; 1998, Nr. 41(1)-1131) 22 straipsnio 8 punktu, Vyriausybė steigia įstaigas prie ministerijų ir paveda ministerijoms įgyvendinti įstaigų prie ministerijų savininko teises ir pareigas. Tarnybos steigėja yra Vyriausybė, o Tarnybos steigimo teisinis pagrindas – Vyriausybės 2009 m. gruodžio 16 d. nutarimas Nr. 1719 „Dėl Mykolo Romerio universiteto Teismo medicinos instituto statuso bei pavadinimo pakeitimo ir pavedimo Teisingumo ministerijai atlikti steigėjo funkcijas“ (Žin., 2009, Nr. 154-6974), priimtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymu ir Lietuvos Respublikos teismo ekspertizės įstatymu. Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymas nėra Tarnybos steigimo pagrindas, todėl Tarnybos steigėjas negali būti keičiamas vadovaujantis šiuo įstatymu.

2.2. Ministro Pirmininko 2012 m. birželio 28 d. potvarkiu Nr. 173 sudaryta darbo grupė teismo medicinos problemoms spręsti nenustatė teismo medicinos ekspertų rengimo trūkumų, šios darbo grupės išvadose patvirtinta, kad Tarnyboje tinkamai užtikrinamas joje dirbančių teismo medicinos ekspertų kvalifikacijos tobulinimas. Teismo ekspertizės įstaigų ir teismo ekspertų veiklos nepriklausomumą, taip pat ir atliekant teismo medicinos ekspertizes, užtikrina įstatymuose nustatytos teismo ekspertų veiklos nepriklausomumo garantijos (Lietuvos Respublikos teismo ekspertizės įstatymo 13 straipsnis) ir proceso įstatymuose numatytas nešališkumo principas. Be to, Teisingumo ministerija nesusijusi pavaldumo santykiais su teisėsaugos institucijomis ar teismais, kurie yra pagrindiniai Tarnybos teikiamų teismo medicinos paslaugų užsakovai. Taigi nėra pagrindo teigti, kad Tarnybos priskyrimas Teisingumo ministerijos valdymo sričiai neužtikrina teismo medicinos ekspertų rengimo, kvalifikacijos tobulinimo ir neatitinka teismo ekspertų nepriklausomumo principo.

3. Nepritarti Lietuvos Respublikos Seimo narės Vidos Marijos Čigriejienės 2012 m. birželio 13 d. pasiūlymui projekte Nr. XIP-4350 pakeisti Tarnybos statusą iš įstaigos prie Teisingumo ministerijos į valstybinio mokslinių tyrimų instituto, pavedus savininko teises ir pareigas įgyvendinti Sveikatos apsaugos ministerijai.

Tarnybos pagrindinė veikla ? atlikti teismo medicinos ekspertizes ir tyrimus, Tarnyba nevykdo valstybės, ūkio ar visuomenės plėtrai svarbių tam tikros krypties ilgalaikių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros darbų. Vyriausybė, priimdama 2009 m. gruodžio 16 d. nutarimą Nr. 1719, kuriuo Tarnybos statusas pakeistas iš universiteto mokslo instituto į įstaigos prie Teisingumo ministerijos, nustatė, kad Tarnyba neatitinka Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo (Žin., 2009, Nr. 54-2140) 10 straipsnio 2 dalies ir 29 straipsnio 3 dalies ir Valstybinio mokslinių tyrimų instituto steigimo tvarkos, instituto steigimo dokumentų reikalavimų, instituto veiklos kvalifikacinių reikalavimų ir instituto veiklos priežiūros tvarkos apraše, patvirtintame Vyriausybės 2009 m. rugsėjo 16 d. nutarimu Nr. 1170 (Žin., 2009, Nr. 116-4958), nustatytų reikalavimų.

4. Pritarti Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto 2012 m. spalio 17 d. išvadoje dėl projekto Nr. XIP-4350 ir Lietuvos Respublikos Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto 2012 m. rugsėjo 19 d. išvadoje dėl projekto Nr. XIP-4350 pateiktai nuomonei ir argumentams dėl Lietuvos Respublikos Seimo nario Antano Matulo 2012 m. birželio 7 d. pasiūlymo ir Lietuvos Respublikos Seimo narės Vidos Marijos Čigriejienės 2012 m. birželio 13 d. pasiūlymo.

 

Ministras Pirmininkas                                                                                   Algirdas Butkevičius

 

Teisingumo ministras                                                                                         Juozas Bernatonis

 

_________________