VALSTYBINĖS KELIŲ TRANSPORTO INSPEKCIJOS
PRIE SUSISIEKIMO MINISTERIJOS VIRŠININKO
ĮSAKYMAS
DĖL MOTORINIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ IR JŲ PRIEKABŲ GAMYBOS IR PERDIRBIMO BEI MOTORINIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ, PRIEKABŲ, KURIOMS UŽDRAUSTA DALYVAUTI VIEŠAJAME EISME, REMONTO IR TECHNINĖS EKSPERTIZĖS REIKALAVIMŲ IR ATLIKIMO TVARKOS PATVIRTINIMO
2008 m. gruodžio 23 d. Nr. 2B-515
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (Žin., 2000, Nr. 92-2883; 2007, Nr. 128-5213) 10 straipsnio 1 dalies 1 ir 18 punktu ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2008 m. sausio 21 d. įsakymo Nr. 3-13 „Dėl Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo įgyvendinimo“ (Žin., 2008, Nr. 26-946) 2.2.3 ir 2.2.7 punktais,
1. Tvirtinu Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų gamybos ir perdirbimo bei motorinių transporto priemonių, priekabų, kurioms uždrausta dalyvauti viešajame eisme, remonto ir techninės ekspertizės reikalavimus ir atlikimo tvarką (pridedama).
3. Įpareigoju Technikos skyrių šį įsakymą nustatyta tvarka teikti skelbti „Valstybės žiniose“ ir Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos interneto svetainėje.
PATVIRTINTA
Valstybinės kelių transporto inspekcijos
prie Susisiekimo ministerijos viršininko
2008 m. gruodžio 23 d.
įsakymu Nr. 2B-515
MOTORINIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ IR JŲ PRIEKABŲ GAMYBOS IR PERDIRBIMO BEI MOTORINIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ, PRIEKABŲ, KURIOMS UŽDRAUSTA DALYVAUTI VIEŠAJAME EISME, REMONTO IR TECHNINĖS EKSPERTIZĖS REIKALAVIMAI IR ATLIKIMO TVARKA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų gamybos ir perdirbimo bei motorinių transporto priemonių, priekabų, kurioms uždrausta dalyvauti viešajame eisme, remonto ir techninės ekspertizės reikalavimai ir atlikimo tvarka (toliau – Reikalavimai) nustato pagrindinius transporto priemonių gamybos ir perdirbimo reikalavimus bei transporto priemonių, kurioms uždrausta dalyvauti viešajame eisme, remonto ir techninės ekspertizės reikalavimus ir atlikimo tvarką.
2. Šie Reikalavimai taikomi Lietuvos Respublikoje gaminamoms, šalyje įregistruotoms perdirbamoms ir perdirbtoms, iš kitų šalių įvežamoms perdirbtoms transporto priemonėms, taip pat Lietuvos Respublikoje įregistruotoms transporto priemonėms, priekaboms, sugadintoms eismo ar kitokio įvykio metu, kai jos negali judėti sava eiga ir kurioms uždrausta dalyvauti viešajame eisme, kai joms atliekamas atstatomasis remontas.
3. Pagamintų ir perdirbtų transporto priemonių techninės ekspertizės atliekamos vadovaujantis šiais Reikalavimais.
4. Šie Reikalavimai nustato sąlygas, pagal kurias išduodamas leidimas, suteikiantis teisę atlikti transporto priemonių technines ekspertizes, taip pat leidimo galiojimo sustabdymą, galiojimo sustabdymo panaikinimą ir leidimo atlikti transporto priemonių technines ekspertizes panaikinimą.
5. Šios nuostatos taikomos visiems Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka įregistruotiems ūkio subjektams, kuriems steigimo dokumentais įteisinta transporto priemonių techninių ekspertizių atlikimo veikla ir siekiantiems gauti leidimą atlikti transporto priemonių technines ekspertizes.
6. Pagamintų ir perdirbtų transporto priemonių konstrukcija ir techninė būklė turi atitikti šiuos Reikalavimus, Techninius reikalavimus nacionaliniam transporto priemonės tipui patvirtinti (toliau – Tipo patvirtinimo reikalavimai), kuriuos kasmet tvirtina Valstybinės kelių transporto inspekcijos (toliau – Inspekcija) viršininkas bei Techninius motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimus, patvirtintus Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 2B-290 (Žin., 2008, Nr. 88-3550).
II. SĄVOKOS
7. Šiuose Reikalavimuose vartojamos sąvokos:
Antros kategorijos techninės ekspertizės įmonė – įmonė, įregistruota įstatymų nustatyta tvarka ir turinti teisę atlikti transporto priemonės vienetinio perdirbimo bei vienetinės gamybos priekabos, kurios leistina bendroji masė ne didesnė kaip 750 kg, technines ekspertizes.
Pirmos kategorijos techninės ekspertizės įmonė – įmonė, įregistruota įstatymų nustatyta tvarka ir turinti teisę atlikti transporto priemonių technines ekspertizes.
Perdirbimas – transporto priemonių sudėtinių dalių keitimas ir (arba) papildomų įtaisų įrengimas, dėl kurių keičiasi transporto priemonės konstrukcija ir (arba) techninės bei eksploatacinės savybės.
Vienetinis perdirbimas – vienos transporto priemonės perdirbimas per kalendorinius metus.
Nevienetinis perdirbimas – to paties pobūdžio perdirbimas, atliekamas specializuotoje įmonėje daugiau kaip vienai transporto priemonei per kalendorinius metus.
Nesudėtingas perdirbimas (perdirbimas A) – transporto priemonės sudėtinių dalių keitimas geresnių techninių charakteristikų analogiškos konstrukcijos dalimis, dėl kurių nereikia keisti transporto priemonės konstrukcijos, taip pat įrangos ir įtaisų įrengimas naudojant tik sertifikuotus gaminius.
Vidutinio sudėtingumo perdirbimas (perdirbimas B) – transporto priemonės konstrukcijos keitimas, kuris neturi poveikio transporto priemonės techninėms bei eksploatacinėms savybėms, konstrukcijų atsparumui ir patikimumui, aktyviesiems ir pasyviesiems saugos bei aplinkos apsaugos rodikliams, vairuotojo darbo vietos ergonomikai, keleivių ir krovinių vežimo sąlygoms.
Sudėtingas perdirbimas (perdirbimas C) – transporto priemonės konstrukcijos keitimas, kuris turi poveikį transporto priemonės techninėms bei eksploatacinėms savybėms, konstrukcijų atsparumui ir patikimumui, aktyviosioms ir pasyviosioms saugos bei aplinkos apsaugos rodikliams, vairuotojo darbo vietos ergonomikai, keleivių ir krovinių vežimo sąlygoms.
Vienetinė gamyba – naujos vienos transporto priemonės gamyba per kalendorinius metus.
Smulkiaserijinė gamyba – to paties gamintojo transporto priemonių gamyba nuo 2 iki 75 M1 klasei, 250 M2, M3, N2, N3, O3 ir O4 klasėms, 500 N1, O1 ir O2 klasėms vienetų per kalendorinius metus.
Serijinė gamyba – to paties gamintojo transporto priemonių gamyba, viršijanti smulkiaserijinės gamybos apimtis, per kalendorinius metus.
Techninė tarnyba – Inspekcijos paskirta kaip bandymo laboratorija atlikti bandymus ar patikras.
Gamintojas – asmuo ar įstaiga, kuri yra atsakinga įgaliotajai institucijai visais tipo patvirtinimo ar leidimo suteikimo procedūros klausimais ir atsako už gamybos atitikties užtikrinimą.
Gamyba – transporto priemonių gamyba įmonėje, turinčioje kokybės vadybos sistemą, gamybos bazę, Inspekcijos suteiktą gamintojo identifikavimo numerį bei tinkamos kvalifikacijos specialistus tokiai veiklai vykdyti. Gamyba laikoma transporto priemonių komplektavimas keliais etapais bei neįregistruotų transporto priemonių perdirbimas.
Specializuota įmonė – įmonė, turinti reikiamą įrangą, atitinkamos kvalifikacijos specialistus ir nustatyta tvarka įteisintą įmonės standartą perdirbti transporto priemones smulkiaserijiniu būdu.
Techninė ekspertizė – gaminamos ar perdirbamos transporto priemonės techninės dokumentacijos bei nustatytų reikalavimų pagamintai ar perdirbtai transporto priemonei atitikimo įvertinimas.
Transporto priemonė – tai motorinės transporto priemonės, jų velkamos priekabos, puspriekabės, taip pat troleibusai, motociklai ir mopedai.
Techninė dokumentacija – techniniai duomenys apie transporto priemonę, kuriais remdamasis techninę ekspertizę atliekantis ekspertas galėtų nustatyti reikalingus būsimos transporto priemonės parametrus ir charakteristikas bei įvertinti, ar pagal šią techninę dokumentaciją pagaminta arba perdirbta transporto priemonė atitiks jai taikomus techninius reikalavimus.
Techninės sąlygos – gamintojo išduota ar su Inspekcija suderinta ir techninės ekspertizės įmonėje išduota techninė dokumentacija, pagal kurią galima atlikti transporto priemonės perdirbimą ar vienetinę gamybą.
Transporto priemonių ekspertas (toliau – Ekspertas) – asmuo, turintis atitinkamą kvalifikaciją ir dirbantis techninės ekspertizės įmonėje.
Užsakovas – juridinis ar fizinis asmuo, sudaręs su techninės ekspertizės įmone sutartį atlikti techninę ekspertizę.
Neeilinė privalomoji techninė apžiūra – techninė apžiūra, kuri atliekama transporto priemonei po jos atstatomojo remonto darbų ir teigiamų techninės ekspertizės išvadų, kai transporto priemonei nustatyta tvarka buvo uždrausta dalyvauti viešajame eisme.
III. GAMINAMŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ REIKALAVIMAI
9. Gaminant transporto priemones turi būti laikomasi šių pagrindinių reikalavimų:
9.1. išvaizda turi skirtis nuo kitų gamintojų pagamintų transporto priemonių tiek, kad tai nepažeistų kitų gamintojų autorinių teisių;
9.2. kėbulo ar rėmo konstrukcija neturi būti kitos transporto priemonės kopija, reprodukcija. Taip pat negalima panaudoti kitos transporto priemonės kėbulo ar rėmo;
9.3. pagamintai transporto priemonei turi būti atlikti jos vairavimo ir stabdžių sistemų išbandymai. Priklausomai nuo transporto priemonės klasės šios sistemos turi atitikti jos pagaminimo metu galiojančius Tipo patvirtinimo reikalavimus (M, N kategorijai) arba šiuos Reikalavimus (L kategorijai);
9.4. transporto priemonėje įrengiamos ar naudojamos serijinės gamybos sudėtinės dalys, kurioms taikomos atitinkamų sudėtinių dalių Europos Sąjungos (toliau – ES) direktyvų ir Jungtinių Tautų Europos Ekonominės Komisijos (toliau – JT EEK) taisyklių nuostatos, privalo turėti sudėtinių dalių tipo patvirtinimo sertifikatus arba sertifikavimo ženklinimą. Naujai pagamintos sudėtinės dalys turi būti išbandytos pagal atitinkamų ES direktyvų ar JT EEK taisyklių reikalavimus;
9.5. transporto priemonėse įrengiamos sudėtinės dalys (apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisai, garso signalizacijos įtaisai, padangos, galinio vaizdo veidrodžiai, ilgų ir sunkių transporto priemonių skiriamieji ženklai, greičio ribotuvai, tachografai, priekinės, galinės ir šoninės apsaugos nuo palindimo po transporto priemone užtvarai, saugos diržai, sėdynės ir galvos atlošai, sukabintuvai) turi būti sertifikuotos pagal Lietuvos Respublikos arba tarptautinius reikalavimus (JT EEK Vidaus transporto komiteto taisykles arba ES direktyvas);
9.6. transporto priemonėse įrengiami vairavimo bei stabdžių sistemos pagrindiniai elementai, ratai, degalų bakai, sergėjimo sistemos, spidometrai priekabos ir vilkiko elektrinės jungtys turi būti sertifikuoti ir atitikti transporto priemonių mases, geometrinius parametrus bei eksploatacines savybes;
10. Gamintojas, prieš pradėdamas gaminti vienetinę transporto priemonę, turi parengti techninę dokumentaciją ir atlikti jos techninę ekspertizę.
12. Techninei ekspertizei atlikti pateikiama:
12.1. priekabos, kurios leistina bendroji masė ne didesnė kaip 750 kg, surinkimo (bendro vaizdo) brėžinys, svarbiausių mazgų surinkimo ir jų sudedamųjų detalių brėžiniai, svarbiausių detalių atsparumo apskaičiavimai;
12.2. transporto priemonės, kurios leistina bendroji masė didesnė kaip 750 kg, transporto priemonės gabaritų brėžinys, atskirų sistemų surinkimo (gabaritų) brėžiniai, panaudotų savos gamybos svarbiausių detalių darbo brėžiniai, svarbiausių detalių atsparumo apskaičiavimai, transporto priemonės dinamikos skaičiavimai, eksploatavimo instrukcija.
13. Gaminant transporto priemones smulkiaserijiniu ar serijiniu būdu būtina atlikti transporto priemonės tipo bandomojo pavyzdžio techninę ekspertizę, Inspekcijoje atlikti atitikties įvertinimą ir gauti leidimo eksploatuoti numerį (toliau – LEN).
14. Gamindamas transporto priemones smulkiaserijiniu ar serijiniu būdu gamintojas privalo:
14.1. pateikti paruoštą transporto priemonės gamybos techninę dokumentaciją, pagaminti bandomąjį pavyzdį ir atlikti jo techninę ekspertizę;
14.2. kai techninės ekspertizės išvada teigiama, techninėse tarnybose atlikti transporto priemonės ir jos sudėtinių dalių tipui patvirtinti reikalingus bandymus;
15. Transporto priemonės tipo bandomajam pavyzdžiui turi būti parengta gamybos ir eksploatacijos techninė dokumentacija: transporto priemonės konstrukcijos ir gamybos technologijos dokumentai, viso rėmo (kėbulo) konstrukcijos ir svarbiausių detalių atsparumo apskaičiavimai, transporto priemonės dinamikos apskaičiavimai bei pateikti sudėtinių dalių sertifikatai pagal Tipo patvirtinimo reikalavimus.
16. Tipui patvirtinti Inspekcijai gamintojas ar jo įgaliotas atstovas pateikia transporto priemonės tipo bandomojo pavyzdžio techninės ekspertizės pažymą su teigiamomis išvadomis, pagal ES direktyvas išduotų sudėtinių dalių tipo patvirtinimo sertifikatų kopijas ar pagal JT EEK taisykles išduotų pranešimų kopijas ir kitus dokumentus, nurodytus Transporto priemonių ir sudėtinių transporto priemonių dalių atitikties įvertinimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2006 m. kovo 24 d. įsakymu Nr. 3-114 (Žin., 2006, Nr. 41-1477).
17. Gaminant naują vienetinę transporto priemonę, Inspekcijoje reikia atlikti atitikties įvertinimą gauti atskirą LEN (išskyrus O1 klasės transporto priemones).
18. Gaminti transporto priemones gali:
18.1. juridiniai ir fiziniai asmenys – vienetinės gamybos transporto priemones, kurių leistina bendroji masė ne didesnė kaip 3500 kg;
18.2. įmonės, turinčios reikiamą įrangą ir atitinkamos kvalifikacijos specialistus – vienetinės gamybos transporto priemones bei smulkiaserijinės gamybos bandomuosius pavyzdžius;
19. Pagamintai transporto priemonei identifikavimo numeris suteikiamas Inspekcijos nustatyta tvarka.
20. Pagaminta vienetinės gamybos transporto priemonė ir smulkiaserijinės gamybos bandomasis pavyzdys pateikiami pirmos kategorijos techninės ekspertizės įmonei atlikti techninę ekspertizę. Vienetinės gamybos priekabų, kurių leistina bendroji masė ne didesnė kaip 750 kg, techninę ekspertizę atlieka bet kurios kategorijos techninės ekspertizės įmonė.
IV. PERDIRBAMŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ REIKALAVIMAI
22. Perdirbant transporto priemones neturi sumažėti jų aktyvioji ir pasyvioji sauga, konstrukcijos sudėtinių dalių, tvirtinimo atsparumas ir patikimumas bei pablogėti aplinkos apsaugos rodikliai, vairuotojo darbo vietos ergonomika ir keleivių bei krovinių vežimo sąlygos. Po perdirbimo negali pasikeisti transporto priemonės kėbulo (rėmo) identifikavimo numeris, išskyrus atvejus, kai jis keičiamas šių Reikalavimų nustatyta tvarka.
23. Transporto priemones perdirbti smulkiaserijiniu būdu turi teisę specializuota įmonė. Prieš perdirbant įregistruotas transporto priemones smulkiaserijiniu būdu su Inspekcija reikia suderinti įmonės standartą Inspekcijos nustatyta tvarka.
24. Prieš pradedant smulkiaserijinį registruotos transporto priemonės perdirbimą ir pateikiant derinti Inspekcijai turi būti atlikta įmonės standarto projekto ir bandomojo pavyzdžio techninės dokumentacijos techninė ekspertizė. Jei išvada teigiama, perdirbėjas įmonės standartą privalo suderinti su Inspekcija. Inspekcija gali pareikalauti, kad perdirbėjas pateiktų transporto priemonės gamintojo ar jo įgaliotojo atstovo Lietuvoje išduotą dokumentą, suteikiantį teisę perdirbti transporto priemonę, taip pat dokumentą, suteikiantį teisę naudoti firmos ženklą po transporto priemonės perdirbimo.
25. Smulkiaserijinio perdirbimo bandomojo pavyzdžio techninė dokumentacija yra: transporto priemonių perdirbimo įmonės standarto projektas, perdirbimo konstruktorinė ir technologinė dokumentacija, svarbiausių įtaisų sudedamųjų detalių atsparumo apskaičiavimai, naujai pagamintų sudedamųjų detalių atsparumo apskaičiavimas, transporto priemonės dinamikos apskaičiavimai (jei dėl perdirbimo keičiasi transporto priemonės techninės ir eksploatacinės savybės), įrengiamų sudėtinių dalių sertifikatai pagal Tipo patvirtinimo reikalavimus.
26. Prieš perdirbant įregistruotą vienetinę transporto priemonę turi būti parengta techninė dokumentacija ir atlikta jos techninė ekspertizė. Atliekant nesudėtingą perdirbimą (A) – techninė dokumentacija nebūtina.
27. Vienetinio perdirbimo transporto priemonė techninei ekspertizei pateikiama bet kuriai techninės ekspertizės įmonei. Pirmos kategorijos techninės ekspertizės įmonė atlieka vienetinio perdirbimo transporto priemonės ir transporto priemonių nevienetinio perdirbimo bandomojo pavyzdžio technines ekspertizes.
28. Transporto priemonės valdymo įtaisus perstatyti iš dešinės pusės į kairę galima įvykdžius vieną iš šių sąlygų:
29. Abiem 28 punkte nurodytais atvejais po perdirbimo turi būti atlikta transporto priemonės techninė ekspertizė.
30. N1 klasės transporto priemonę perdirbti į M1 klasės transporto priemonę galima tada, kai N1 klasės kėbulo kodas yra BB ar BBA ir kėbule yra įrengtos sertifikuotos sėdimos vietos. Kitu atveju perdirbimas yra galimas specializuotoje įmonėje atliekant įrengtų sėdynių ir saugos diržų tvirtinimo vietų bandymus techninėse tarnybose.
31. Perdirbant krovinines transporto priemones (N kategorijos) į M1 klasės keleivines transporto priemones, Inspekcijai turi būti pateiktas transporto priemonės gamintojo arba jo įgalioto atstovo Lietuvoje dokumentas, patvirtinantis, kad transporto priemonė ar tam tikro modelio transporto priemonių konstrukcija ir stabdžių sistema atitinka transporto priemonės, skirtos vežti keleivius, techninius reikalavimus, pateikiant stabdžių sistemos sertifikatą. Papildomai reikia pateikti variklio išmetamųjų teršalų, variklio skleidžiamo triukšmo sertifikatus, sėdynių ir saugos diržų ir jų tvirtinimo vietų sertifikatus M1 klasei.
32. Perdirbta M1 klasės transporto priemonė turi atitikti Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimus, patvirtintus Inspekcijos viršininko 2008 m. gruodžio 2 d. įsakymu Nr. 2B-479 (Žin., 2008, Nr. 141-5606).
34. M1 klasės transporto priemonę perdirbti į N1 klasės transporto priemonę galima tik tada, kai M1 klasės transporto priemonės kėbulo kodas yra AF.
35. Perdirbta N1 klasės transporto priemonė turi atitikti Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimus.
36. Registruotų, M2 ir M3 klasių, transporto priemonių perdirbimo sąlygos:
36.1. M2 klasės transporto priemonė gali būti perdirbama į M1 klasės transporto priemonę, jeigu M2 klasės transporto priemonės bendroji masė yra ne didesnė negu 2800 kg;
36.2. transporto priemonė į M2 ar M3 klasės transporto priemonę gali būti perdirbama tik specializuotoje įmonėje;
37. Techninės ekspertizės metu priklausomai nuo perdirbimo sudėtingumo turi būti šie dokumentai:
37.1. vidutinio sudėtingumo perdirbimui (B) – transporto priemonės gabaritų brėžiniai (jei keičiasi jos gabaritiniai matmenys), perdirbamų sistemų (agregatų, mazgų) surinkimo (gabaritų) brėžiniai;
37.2. sudėtingam perdirbimui (C) – 37.1 punkte išvardyti dokumentai bei svarbiausių įtaisų sudedamųjų dalių darbo brėžiniai, svarbiausių detalių atsparumo apskaičiavimai, transporto priemonės dinamikos apskaičiavimai (jei dėl perdirbimo keičiasi transporto priemonės techninės ir eksploatacinės savybės) arba gamintojo išduota techninė perdirbimo instrukcija.
38. Apie transporto priemonių perdirbimo sudėtingumą sprendžiama vadovaujantis 2 priede pateiktais pavyzdžiais.
39. Transporto priemonių perdirbimui, kuris neaprašytas šiuose Reikalavimuose, techninę dokumentaciją ir technines sąlygas prieš perdirbimą būtina suderinti su Inspekcija.
40. Transporto priemonėse įrengiamos sudėtinės dalys (apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisai, garso signalizacijos įtaisai, padangos, galinio vaizdo veidrodžiai, ilgų ir sunkių transporto priemonių skiriamieji ženklai, greičio ribotuvai, tachografai, priekinės, galinės ir šoninės apsaugos nuo palindimo po transporto priemone užtvarai, saugos diržai, sėdynės ir galvos atlošai, sukabintuvai) turi būti sertifikuotos pagal Lietuvos Respublikos arba tarptautinius reikalavimus (JT EEK Vidaus transporto komiteto taisykles arba ES direktyvas).
41. Transporto priemonėse įrengiami vairavimo bei stabdžių sistemos pagrindiniai elementai, ratai, degalų bakai, sergėjimo sistemos, spidometrai priekabos ir vilkiko elektrinės jungtys turi būti sertifikuoti ir atitikti transporto priemonių mases, geometrinius parametrus bei eksploatacines savybes.
42. Perdirbtą transporto priemonę būtina perregistruoti, jei ją perdirbant keitėsi transporto priemonės tipas arba kiti techniniai duomenys, įrašyti transporto priemonės registracijos liudijime.
V. KITOJE ŠALYJE PERDIRBTŲ IR ĮVEŽTŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ REIKALAVIMAI
44. Kitoje šalyje perdirbtoms ir į Lietuvą įvežtoms transporto priemonėms turi būti atliekama techninė ekspertizė. Tuo atveju, kai pateikiama transporto priemonės perdirbimo dokumentacija ir (arba) užsienyje atliktos techninės ekspertizės išvados, techninės ekspertizės įmonėje atliekama tiktai dalinė techninė ekspertizė. Jos metu nustatoma, ar atliktas perdirbimas atitinka šių Reikalavimų nuostatas.
VI. RĖMŲ IR KĖBULŲ KEITIMO TVARKA
46. Rėmas ar kėbulas gali būti keičiamas kitu šiais atvejais:
46.1. kai privalomosios techninės apžiūros metu nustatyta, kad dėl rėmo ar kėbulo techninių trūkumų transporto priemonę eksploatuoti draudžiama;
47. Kėbulas ar rėmas gali būti keičiamas identišku arba techniškai artimos modifikacijos kėbulu ar rėmu. Identiškais laikomi rėmai ar kėbulai, kai transporto priemonių tipo pripažinimo numeriai bei techniniai duomenys, nurodyti transporto priemonės identifikavimo lentelėse, yra vienodi. Techniškai artimos modifikacijos kėbulai – tai kėbulai su vienodu tipo pripažinimo numeriu, bet su skirtingais techniniais duomenimis, nurodytais transporto priemonės identifikavimo lentelėje.
48. Kai kėbulas keičiamas į techniškai artimos modifikacijos kėbulą, užsakovui ar perdirbėjui būtina pateikti gamintojo arba jo įgaliotojo atstovo Lietuvoje išduotą dokumentą, patvirtinantį kėbulo keitimo galimybę. Kai gamintojo atstovo Lietuvoje nėra, technines sąlygas būtina suderinti su Inspekcija.
49. Artimos modifikacijos kėbulų keitimo techninė ekspertizė atliekama pirmos kategorijos techninės ekspertizės įmonėje, identiškų rėmų ar kėbulų – bet kurioje techninės ekspertizės įmonėje.
51. Prieš keičiant rėmą ar kėbulą turi būti gautos techninės sąlygos atitinkamoje techninės ekspertizės įmonėje (pagal keičiamų kėbulų modifikacijas). Techninei ekspertizei atlikti pateikiama:
51.3. privalomosios techninės apžiūros rezultatų kortelės (ataskaitos) dublikatas arba pažyma dėl automobilio apgadinimo;
VII. MOTORINIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ, PRIEKABŲ, KURIOMS UŽDRAUSTA DALYVAUTI VIEŠAJAME EISME, REMONTO IR TECHNINĖS EKSPERTIZĖS REIKALAVIMAI IR ATLIKIMO TVARKA
53. Transporto priemonėms, sugadintoms eismo ar kitokio įvykio metu, kai jos negali judėti sava eiga, po jų atstatomojo remonto turi būti atlikta techninė ekspertizė bei neeilinė privalomoji techninė apžiūra.
54. Techninės ekspertizės tikslas patikrinti, ar po atstatomojo transporto priemonės remonto visiškai atkuriamos kėbulo (rėmo), važiuoklės konstrukcijos ir jų stiprumas bei gamintojo įrengta saugos įranga.
56. Kai transporto priemonės atstatomasis remontas atliekamas tos transporto priemonės gamintojo įgaliotame servise, tokios transporto priemonės pateikiamos tik neeilinei privalomajai techninei apžiūrai.
57. Kai transporto priemonei atliekami atstatomojo remonto darbai ne to gamintojo servise, techninei ekspertizei pateikiama:
57.3. dokumentacija (apžiūros aktas, nuotraukos, draudimo bendrovės eksperto remonto sąmata, vertinimo ataskaita ir kt.) apie transporto priemonės būklę po eismo ar kitokio įvykio, dėl kurio transporto priemonė buvo sugadinta;
57.4. dokumentacija, susijusi su atliktu transporto priemonės remontu (nuotraukos, atspindinčios atlikto remonto technologinį procesą, atliktų remonto operacijų sąrašas ir jų apimtis ir kt.);
58. Techninės ekspertizės metu nustatoma:
58.2. ar sugadintos transporto priemonės atstatymas atliktas laikantis techniniu požiūriu pagrįstų ir priimtinų remonto technologijų;
59. Kai techninės ekspertizės įmonė ir užsakovas iš anksto suderinę ratų pastatymo, kėbulo (rėmo) geometrijos parametrų, elektroninių saugos sistemų veikimą, panaudojant techninės ekspertizės įmonėje turimą diagnostinę įrangą, užsakovas neprivalo pateikti 57.5–57.6 punktuose nurodytų dokumentų.
60. Techninę ekspertizę atliekantis ekspertas, nustatęs faktinių duomenų neatitikimą su esančiais pateiktoje dokumentacijoje, gali pareikalauti, kad būtų papildomai pristatyti reikalingi dokumentai. Ekspertas taip pat turi teisę paskirti patikrinimą (jei nustatytas faktinių duomenų neatitikimas) diagnostiką atliekančioje ar techninės ekspertizės įmonėje.
61. Jei techninės ekspertizės išvada teigiama, išduodama techninės ekspertizės pažyma, suteikianti teisę transporto priemonės valdytojui atlikti neeilinę privalomąją techninę apžiūrą.
VIII. GAMINAMŲ IR PERDIRBAMŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ TECHNINĖS EKSPERTIZĖS ATLIKIMAS
63. Pagamintoms ar perdirbtoms transporto priemonėms turi būti atlikta techninė ekspertizė. Atliekant technines ekspertizes turi būti laikomasi šių Reikalavimų.
64. Gaminamų ir perdirbamų transporto priemonių techninės ekspertizės atliekamos techninės ekspertizės įmonėse, atitinkančiose šiuos Reikalavimus.
65. Techninės dokumentacijos ir transporto priemonės techninę ekspertizę atlieka:
65.1. antros kategorijos techninės ekspertizės įmonė – gaminant vienetinę priekabą, kurios leistina bendroji masė ne didesnė kaip 750 kg, arba atliekant vienetinį transporto priemonės perdirbimą;
66. Techninės ekspertizės įmonė transporto priemonei, ant kurios sumontuota didesnė kaip 1 tonos keliamosios galios krovinių kėlimo įranga, keltuvas ir bokštelis žmonėms ar kroviniams kelti, stacionari ar nuimama, konteinerinė cisterna, talpykla suskystintoms bei suslėgtoms dujoms, skysčiams ir birioms pavojingoms medžiagoms gabenti baterija, kurios tūris didesnis kaip 1,0 m3, techninę ekspertizę atlieka tik gavusi teigiamą techninės tarnybos ekspertizės išvadą.
67. Transporto priemonės techninė ekspertizė atliekama tik techninės ekspertizės įmonei gavus užsakovo prašymą ir šalims sudarius sutartį. Pagamintoms ar perdirbtoms transporto priemonėms, kai jos turi gauti LEN, atitikties įvertinimo techninė ekspertizė atliekama, kai techninės ekspertizės įmonei pateikiamas dokumentas su Inspekcijos pagrindiniais nurodymais techninei ekspertizei atlikti (išskyrus O1 ir O2 klasių transporto priemones). Transporto priemonėms draudžiama atlikti techninę ekspertizę, kai transporto priemonės dokumentai nepriimtini registruoti ją Lietuvos Respublikoje.
68. Sutartyje dėl pagamintų ir (ar) perdirbtų transporto priemonių techninės ekspertizės atlikimo be kitų nuostatų nustatomas techninės ekspertizės tikslas ir objektas, užsakovo ir techninės ekspertizės įmonės rekvizitai ir užsakymo priėmimo data.
69. Užsakovas techninės ekspertizės įmonei pateikia techninę dokumentaciją, reikalingą techninei ekspertizei atlikti, kuri nurodyta šiuose Reikalavimuose.
70. Techninės dokumentacijos ir transporto priemonės techninės ekspertizės metu nustatoma:
70.1. ar techninė dokumentacija užtikrina gaminamai arba perdirbamai transporto priemonei nustatytus techninius reikalavimus;
71. Pagaminta ar perdirbta transporto priemonė fotografuojama. Turi būti atliktos transporto priemonės bendro vaizdo, identifikavimo lentelės, identifikavimo numerio nuotraukos. Jos pridedamos prie techninės ekspertizės dokumentų.
72. Atliekami pagamintų, o kai kuriais atvejais ir perdirbtų transporto priemonių dinaminių savybių skaičiavimai ir važiavimo bandymai.
73. Techninės ekspertizės įmonė turi teisę atkartoti (įkalti) transporto priemonės identifikavimo numerį ant O1 ir O2 klasės transporto priemonės važiuoklės ar rėmo, jei identifikavimo numeris yra nurodytas tik transporto priemonės gamintojo identifikavimo lentelėje arba suteikti O1 ir O2 klasės savos gamybos transporto priemonėms ir priekaboms pritaikytoms laivams vežti.
75. Techninės ekspertizės dokumentai yra:
75.1. užsakovo ir techninės ekspertizės įmonės sutartis dėl transporto priemonės techninės ekspertizės atlikimo;
75.4. transporto priemonėje įrengiamų sudėtinių dalių sertifikatai arba transporto priemonės stabdžių sistemos, variklio išmetamųjų dujų kenksmingų medžiagų kiekio ir triukšmo lygio bandymo protokolai pagal ES direktyvas arba JT EEK taisykles;
76. Techninės ekspertizės pažymoje turi būti nurodyta:
78. Techninės ekspertizės užsakovas arba jo įgaliotas asmuo turi teisę dalyvauti atliekant techninę ekspertizę ir gauti su ja susijusią informaciją.
IX. REIKALAVIMAI TRANSPORTO PRIEMONIŲ EKSPERTAMS
80. Ekspertai turi atitikti šiuos Reikalavimus, būti įgiję eksperto kvalifikaciją ir būti sudarę darbo sutartį su techninės ekspertizės įmone.
81. Asmenys, norintys įgyti eksperto kvalifikaciją, privalo:
81.1. turėti ne mažesnę kaip inžinieriaus kvalifikaciją (į kurią įeitų viena iš šių mechanikos inžinerijos programų: transporto inžinerija, transporto priemonių inžinerija, mechanikos inžinerija, žemės ūkio technika) ir ne trumpesnį kaip trejų metų darbo stažą inžinerinėse pareigose, susijusiose su automobilių techniniu aptarnavimu, remontu, techninės būklės kontrole, projektavimu, techninių reikalavimų rengimu ar moksliniu darbu;
82. Asmenų, siekiančių įgyti eksperto kvalifikaciją, egzaminavimą vykdo Inspekcijos viršininko įsakymu sudaryta Egzaminų komisija.
83. Asmeniui, išlaikiusiam egzaminą, Inspekcija išduoda eksperto pažymėjimą, suteikiantį teisę atlikti transporto priemonių techninę ekspertizę. Eksperto pažymėjimo galiojimo laikas – treji metai. Pasibaigus pažymėjimo galiojimo laikui jis turi būti gražintas Inspekcijai ne vėliau kaip per 10 dienų.
84. Kvalifikaciniai reikalavimai ekspertams:
84.2. žinoti ir išmanyti teisės aktų, reglamentuojančių techninės ekspertizės atlikimą, svarbiausias nuostatas ir jų taikymo principus, transporto priemonių konstrukcinės ir eksploatacinės saugos pagrindus, transporto priemonių techninės būklės įvertinimo principus;
85. Transporto priemonių ekspertas turi išmanyti:
85.2. transporto priemonių važiavimo savybių, aktyviojo ir pasyviojo saugumo, aplinkos apsaugos bandymų principus ir tokiems bandymams naudojamus matavimo prietaisus bei įrenginius;
85.3. taikomosios mechanikos (metrologijos, medžiagotyros, atsparumo apskaičiavimo, patikimumo, mašinų detalių) pagrindus;
85.5. transporto priemonių agregatų, sistemų bei mazgų konstrukciją, techninės būklės įvertinimo principus, funkcionavimą, žymėjimą, teorinius veikimo principus;
85.7. techninius reikalavimus transporto priemonių ir jų sudedamųjų dalių konstrukcijos bei techninės būklės reikalavimus;
86. Transporto priemonių ekspertas turi mokėti ir gebėti:
86.2. apskaičiuoti transporto priemonių traukos – greituminių ir stabdymo savybių bei šoninės dinamikos rodiklius;
86.4. teorinio apskaičiavimo būdu įvertinti transporto priemonių įtaisų eksploatacinius, atsparuminius ir patikimumo rodiklius;
86.8. teisingai įvertinti pagamintų ir perdirbtų transporto priemonių techninę būklę bei jų galiojančių norminių-techninių dokumentų atitikimą;
87. Eksperto sprendimams, susijusiems su techninės ekspertizės atlikimu, neturi būti daroma poveikio, kuris galėtų daryti įtaką eksperto sprendimų objektyvumui.
88. Ekspertui, šiurkščiai pažeidusiam teisės aktų reikalavimus, gali būti panaikintas eksperto pažymėjimas.
89. Šiurkščiais pažeidimais laikomi šie pažeidimai:
89.1. techninės ekspertizės atlikimą patvirtinančių dokumentų išdavimas nustatyta tvarka nepatikrinus transporto priemonės;
89.5. teigiamos techninės ekspertizės išvados išdavimas, kai transporto priemonės dokumentai nepriimtini registruoti ją Lietuvos Respublikoje;
90. Inspekcijos viršininkas, remdamasis Inspekcijos viršininko įsakymu sudarytos Prevencijos komisijos išvadomis, priima sprendimą dėl eksperto pažymėjimo galiojimo panaikinimo.
91. Asmuo, kuriam buvo panaikintas eksperto pažymėjimo galiojimas, pakartotinai jį gali gauti bendra tvarka po 3 metų.
X. TECHNINĖS EKSPERTIZĖS ĮMONIŲ REIKALAVIMAI
93. Techninės ekspertizės įmonė turi atitikti šiuos Reikalavimus. Techninės ekspertizės įmonės statusas suteikiamas Inspekcijos viršininko įsakymu.
94. Antros kategorijos techninės ekspertizės įmonė privalo atitikti šiuos reikalavimus:
94.2. įmonė negali atlikti techninio aptarnavimo, remonto ir perdirbimo darbų bei gaminti transporto priemonių;
95. Antros kategorijos techninės ekspertizės įmonė privalo turėti:
95.2. patvirtintus norminius dokumentus, reglamentuojančius techninių ekspertizių atlikimo tvarką ir techninėms ekspertizėms vykdyti reikalingą informaciją;
95.5. įrangą, reikalingą techninėms ekspertizėms atlikti, arba bendradarbiavimo sutartis su įmonėmis, turinčiomis tokią įrangą;
96. Antros kategorijos techninės ekspertizės įmonė privalo:
96.2. suteikdama vienetinės gamybos transporto priemonei identifikavimo numerį, derinti jį su Inspekcija;
96.3. užtikrinti, kad ekspertui transporto priemonių techninės ekspertizės metu nebūtų daroma poveikio, kuris galėtų daryti įtaką eksperto objektyvumui;
96.4. suderinti techninių ekspertizių dokumentų saugojimo terminus su Lietuvos archyvų departamentu prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (pagal priklausomybę);
97. Pirmos kategorijos techninės ekspertizės įmonei taikomi visi reikalavimai, nustatyti antros kategorijos techninės ekspertizės įmonei. Papildomai pirmos kategorijos techninės ekspertizės įmonė privalo turėti:
97.1. duomenų banką apie pripažintų transporto priemonių ir jų atskirų sistemų bei dalių atitikties charakteristikas;
97.2. transporto priemonių dinamikos, mechaninio atsparumo ir patikimumo skaičiavimo metodinę medžiagą;
97.3. dokumentus, nustatančius reikalavimus techninės ekspertizės objektui (standartai, Europos Sąjungos direktyvos, JT EEK Vidaus transporto komiteto taisyklės ir kiti teisės aktai);
98. Ekspertų komisijai atlikus ūkio subjekto pasirengimo vykdyti technines ekspertizes įvertinimą ir nustačius, kad ūkio subjektas atitinka šiuos Reikalavimus, ji Inspekcijos viršininkui siūlo suteikti šiam ūkio subjektui techninės ekspertizės įmonės statusą. Techninės ekspertizės įmonės statusas suteikiamas Inspekcijos viršininko įsakymu.
XI. LEIDIMŲ, SUTEIKIANČIŲ TEISĘ ATLIKTI TRANSPORTO PRIEMONIŲ TECHNINES EKSPERTIZES, IŠDAVIMO, GALIOJIMO SUSTABDYMO, GALIOJIMO SUSTABDYMO PANAIKINIMO IR LEIDIMŲ PANAIKINIMO TVARKA
99. Įmonė, siekianti gauti leidimą atlikti transporto priemonių technines ekspertizes, turi Inspekcijai pateikti:
99.1. prašymą, kuriame nurodomas įmonės pavadinimas, kodas, adresas, telefonas, vadovo vardas ir pavardė, taip pat kategorija, kurią pageidaujama įgyti;
99.3. įmonės įstatus, kuriuose įteisinta transporto priemonių techninių ekspertizių atlikimo veikla, ir jų kopiją;
99.7. saugojimo terminų suderinimą su Lietuvos archyvų departamentu prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtinančius dokumentus (pagal priklausomybę) ir jų kopijas;
99.8. pažymą, nurodant įmonėje turimus (-as):
100. Inspekcijos viršininko įsakymu sudaryta Ekspertų komisija per 30 dienų išnagrinėja pateiktus dokumentus ir įvertina įmonės pasirengimą atlikti transporto priemonių technines ekspertizes.
101. Kai Ekspertų komisijos išvados teigiamos, Inspekcijos viršininko įsakymu išduodamas leidimas, patvirtinantis techninės ekspertizės įmonės statusą.
103. Techninių ekspertizių atlikimą kontroliuoja Inspekcija ir kitos kontrolės teisę turinčios institucijos.
104. Leidimo atlikti transporto priemonių technines ekspertizes galiojimas stabdomas, jeigu įmonė pažeidžia norminių dokumentų, reglamentuojančių transporto priemonių techninių ekspertizių atlikimą, ir techninės ekspertizės įmonių veiklai keliamus reikalavimus.
105. Sprendimas sustabdyti leidimo galiojimą ar panaikinti leidimą atlikti transporto priemonių technines ekspertizes ne vėliau kaip per 10 dienų pateikiamas techninės ekspertizės įmonei.
106. Pažeistos sąlygos turi būti ištaisytos ne vėliau kaip per 30 dienų. Jei priežastys objektyvios, nustatytas trūkumų pašalinimo terminas gali būti pratęstas. Sprendimą dėl termino pratęsimo priima Inspekcijos viršininkas, remdamasis techninės ekspertizės įmonės pateiktais įrodymais. Apie tai techninės ekspertizės įmonė informuojama raštu.
107. Apie pažeistų veiklos sąlygų ištaisymą techninės ekspertizės įmonė privalo raštu informuoti Inspekciją, kuri ne vėliau kaip per 10 dienų atlieka patikrinimą. Jei patikros išvados teigiamos, leidimo atlikti transporto priemonių technines ekspertizes sustabdymo galiojimas panaikinamas.
108. Leidimas atlikti transporto priemonių technines ekspertizes panaikinamas, jeigu:
108.3. per vienerius metus techninės ekspertizės įmonė pakartotinai pažeidžia norminių dokumentų, reglamentuojančių transporto priemonių techninių ekspertizių atlikimą, ir techninės ekspertizės įmonių veiklai keliamus reikalavimus;
109. Techninės ekspertizės įmonė, kuriai buvo panaikintas leidimas atlikti transporto priemonių technines ekspertizes, vėl jį įgyti gali ne anksčiau kaip po 1 metų.
110. Inspekcija, išdavusi leidimą atlikti transporto priemonių technines ekspertizes, sustabdžiusi jo galiojimą arba jį panaikinusi, apie tai skelbia leidinio „Valstybės žinios“ priede „Informaciniai pranešimai“. Skelbime nurodomi šie duomenys:
XII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
111. Pagamintos ar perdirbtos transporto priemonės registruojamos Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos nustatyta tvarka.
112. Transporto priemonės, pagamintos ar perdirbtos nesilaikant šių Reikalavimų, neregistruojamos, jas eksploatuoti draudžiama.
113. Inspekcija tvarko duomenis ir kaupia informaciją apie įmones, kurioms buvo išduotas leidimas atlikti transporto priemonių technines ekspertizes. Apie tai pagal iš anksto suderintą formą techninės ekspertizės įmonės informaciją periodiškai teikia Inspekcijai.
114. Už Inspekcijai ar techninės ekspertizės įmonei pateiktų duomenų teisingumą įstatymų nustatyta tvarka atsako duomenis pateikęs asmuo.
115. Inspekcijos viršininko įsakymu sudaryta Ekspertų komisija analizuoja techninės ekspertizės atlikimo metodikų, bendrų kontrolės būdų ir metodų taikymo, vienodo teisės aktų reikalavimų taikymą, ūkio subjekto pasirengimo vykdyti technines ekspertizes įvertinimą ir teikia siūlymus.
116. Inspekcija kontroliuoja techninių ekspertizių atlikimą ir kaupia informaciją apie techninės ekspertizės įmones ir įmones, gaminančias ar perdirbančias transporto priemones.
Motorinių transporto priemonių ir jų
priekabų gamybos ir perdirbimo bei
motorinių transporto priemonių,
priekabų, kurioms uždrausta dalyvauti
viešajame eisme, remonto ir techninės
ekspertizės reikalavimų ir atlikimo
tvarkos
1 priedas
KELIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ PAGRINDINIAI TECHNINIAI REIKALAVIMAI (M, N IR O KATEGORIJOMS)
Eil. Nr. |
Transporto priemonių sudėtinės dalys ir sistemos |
ES direktyva1 |
Nuoroda į oficialųjį leidinį |
JT EEK taisyklė2 |
LR teisės aktas3 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. |
Triukšmo lygiai |
70/157/EEB |
L 42, 1970-02-23, p. 1. |
51 |
LR SM Nr. 3-357 (Žin., 2007, Nr. 118-4840) |
2. |
Emisijos |
70/220/EEB |
L 76, 1970-04-06, p. 1. |
83 |
|
3. |
Degalų bakai / Galiniai apsauginiai įtaisai |
70/221/EEB |
L 76, 1970-04-06, p. 23. |
34, 67, 110 / 58 |
VKTI Nr. 2B-71 (Žin., 2007, Nr. 25-948) VKTI Nr. 2B-37 (Žin., 2007, Nr. 16-609) |
4. |
Vieta galiniam valstybinio numerio ženklui |
70/220/EEB |
L 76, 1970-04-06, p. 23. |
|
|
5. |
Vairavimo įranga |
70/311/EEB |
L 133, 1970-06-18, p. 10. |
79 |
VKTI Nr. 2B-152 (Žin., 2006, Nr. 59-2107) |
6. |
Durų vyriai ir skląsčiai |
70/387/EEB |
L 176, 1970-08-10, p.5. |
11 |
|
7. |
Garso signalas |
70/388/EEB |
L 176, 1970-08-10, p. 5. |
28 |
|
8. |
Netiesioginio matymo įtaisai |
2003/97/EB |
L 25, 2004-01-29, p. 1. |
46 |
VKTI Nr. 2B-281 (Žin., 2005, Nr. 119-4321) |
9. |
Stabdymas |
71/320/EEB |
L 202, 1971-09-06, p. 37. |
13 |
|
10. |
Slopinimas (radijo) |
72/245/EEB |
L 152, 1972-08-20, p. 1. |
10 |
VKTI Nr. 2B-313 (Žin., 2005, Nr. 135-4876) |
11. |
Dyzelino dūmai |
72/306/EEB |
L 190, 1972-08-20, p. 1. |
24 |
VKTI Nr. 2B-140 (Žin., 2005, 60-2149) |
12. |
Vidaus įranga |
74/60/EEB |
L 38, 1974-02-11, p. 2. |
21 |
|
13. |
Apsaugos nuo vagysčių sistema ir imobilizatorius |
74/61/EEB |
L 38, 1974-02-11, p. 22. |
18 ir 97 |
|
14. |
Vairavimo įtaiso savybės smūgio metu |
74/297/EEB |
L 165, 1974-06-20, p. 16. |
12 |
|
15. |
Sėdynių tvirtinimas |
74/408/EEB |
L 221, 1974-08-12, p. 1. |
17 80 |
VKTI Nr. 2B-72 (Žin., 2006, Nr. 27-932) |
16. |
Išorinės iškyšos |
74/483/EEB |
L 256, 1974-10-02, p. 4. |
26 |
VKTI Nr. 2B-97 (Žin., 2008, Nr. 27-1009) |
17. |
Spidometras ir atbulinės eigos pavara |
75/443/EEB |
L 196, 1975-07-26, p. 1. |
39 |
|
18. |
Identifikavimo plokštelės |
76/114/EEB |
L 24, 1976-01-30, p. 1. |
|
|
19. |
Saugos diržų tvirtinimo įtaisai |
76/115/EEB |
L 24, 1976-01-30, p. 6. |
14 |
VKTI Nr. 2B-71 (Žin., 2006, Nr. 27-931) |
20. |
Apšvietimo ir šviesos signalų įranga |
76/756/EEB |
L 262, 1976-09-27, p. 1. |
48 |
VKTI Nr. 2B-225 (Žin., 2008, 65-2490) |
21. |
Atšvaitai |
76/757/EEB |
L 262, 1976-09-27, p. 32. |
3 104 |
|
22. |
Viršutiniai gabaritiniai, priekiniai gabaritiniai, galiniai gabaritiniai, stabdymo signalo, šoniniai gabaritiniai, dienos žibintai |
76/758/EEB |
L 262, 1976-09-27, p. 54. |
7, 87 ir 91 |
|
23. |
Posūkių žibintai |
76/759/EEB |
L 262, 1976-08-27, p. 71. |
6 |
|
24. |
Galinio valstybinio numerio ženklo žibintai |
76/760/EEB |
L 262, 1976-09-27, p. 85. |
4 |
|
25. |
Priekiniai žibintai (artimųjų ir tolimųjų šviesų žibintai, įskaitant lemputes) |
76/761/EEB |
L 262, 1976-09-27, p. 96. |
1, 5, 8, 20, 31, 37, 98, 99, 112, 113 |
|
26. |
Priekiniai rūko žibintai |
76/762/EEB |
L 262, 1976-09-27, p. 122. |
19 |
|
27. |
Vilkimo kabliai |
77/389/EEB |
L 145, 1977-06-13, p. 41. |
|
|
28. |
Galiniai rūko žibintai |
77/538/EEB |
L 220, 1977-08-29, p. 60. |
38 |
|
29. |
Atbulinės eigos žibintai |
77/539/EEB |
L 220, 1977-08-29, p. 72. |
23 |
|
30. |
Stovėjimo žibintai |
77/540/EEB |
L 220, 1977-08-29, p. 83. |
77 |
|
31. |
Saugos diržai ir susaistymo sistemos |
77/541/EEB |
L 220, 1977-08-29, p. 95. |
16 |
VKTI Nr. 2B-70 (Žin., 2006, Nr. 27-930) |
32. |
Priekinis matomumas |
77/649/EEB |
L 267, 1977-10-19, p. 1. |
|
|
33. |
Valdiklių žymėjimas |
78/316/EEB |
L 81, 1978-09-28, p. 3. |
|
|
34. |
Apšildymas / Aprasojimo pašalinimas |
78/317/EEB |
L 81, 1978-03-28, p. 27. |
|
|
35. |
Apliejiklis / valytuvas |
78/318/EEB |
L 81, 1978-02-28, p. 49. |
|
|
36. |
Šildymo sistemos |
2001/56/EB |
L 292, 2001-11-09, p. 21. |
|
VKTI Nr. 2B-303 (Žin., 2007, Nr. 95-3874) |
37. |
Ratų apsaugos |
78/549/EEB |
L 168, 1978-06-26, p. 45. |
|
|
38. |
Galvos atramos |
78/932/EEB |
L 325, 1978-11-20, p. 1. |
25 |
|
39. |
CO2 emisijos / degalų sąnaudos |
80/1268/EEB |
L 375, 1980-12-31, p. 36. |
101 |
|
40. |
Variklio galia |
80/1269/EEB |
L 375, 1980-12-31, p. 46. |
85 |
|
41. |
Dyzelino emisijos |
2005/55/EB |
L 36, 1988-02-9, p. 33. |
49 |
LR AM Nr. D1-449 (Žin., 2006, 119-4552) |
42. |
Šoninės apsaugos priemonės |
89/297/EEB |
L 124, 1989-05-05, p. 1. |
73 |
|
43. |
Purslų taškymą ribojantys įtaisai |
91/226/EEB |
L 103, 1991-04-23, p. 5. |
|
|
44. |
Matmenys ir masė |
92/2 l/EEB |
L 129, 1992-05-14, p. 1. |
|
|
45. |
Stiklai |
92/22/EEB |
L 129, 1992-05-14, p. 11. |
43 |
|
46. |
Padangos |
92/23/EEB |
L 129, 1992-05-14, p. 95. |
30 54, 64 |
VKTI Nr. 2B-339 (Žin., 2006, Nr. 13-463) |
47. |
Greičio ribotuvai |
92/24/EEB |
L 129, 1992-05-14, p. 154. |
89 |
VKTI Nr. 2B-232 (Žin., 2005, Nr. 95-3583) |
48. |
Matmenys ir masė (kitų nei nurodyta 44 punkte, transporto priemonių) |
97/27/EEB |
L 233, 1997-08-28, p. 1. |
|
|
49. |
Kabinų išorinės iškyšos |
92/114/EEB |
L 409, 1992-12-31, p. 17. |
|
|
50. |
Sukabintuvai |
94/20/EB |
L 195, 1994-07-29, P. 1. |
55 |
|
51. |
Degumas |
95/28/EB |
L 281, 1995-11-23, p. 1. |
118 |
|
52. |
Autobusai |
2001/85/EB |
L 42, 2002-02-13, p. 1. |
36, 52, 66, |
|
53. |
Priekinis smūgis |
96/79/EB |
L 18, 1977-01-21, p. 7. |
94 |
|
54. |
Šoninis smūgis |
96/27/EB |
L 169, 1996-07-08, p. 1. |
95 |
|
55. |
Pavojingiems kroviniams skirtos transporto priemonės |
98/91/EB |
L 11, 1999-01-16, p. 25. |
105 |
|
56. |
Priekinė apsauga nuo palindimo |
2000/40/EB |
L 203, 2000-08-10, p. 9. |
93 |
|
57. |
Pėsčiųjų apsauga |
2003/102/EB |
L 321, 2003-12-06, p. 15. |
|
|
58. |
Tachografai |
(EEB) 3821/85 |
L 370, 1985-12-31, p. 8. |
|
|
59. |
Suskystintų naftos dujų įranga |
|
|
67 |
|
60. |
Suslėgtų gamtinių dujų įranga |
|
|
110 |
|
61. |
Cisternų stovumas |
|
|
111 |
|
1 Vadovautis Europos Sąjungos direktyvomis su naujausiais pakeitimais.
2 Vadovautis Jungtinių Tautų Europos Ekonominės Komisijos taisyklėmis su naujausiais pakeitimais.
3 Vadovautis Lietuvos Respublikos teisės aktais su naujausiais pakeitimais.
KELIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ PAGRINDINIAI TECHNINIAI REIKALAVIMAI (L KATEGORIJAI)
Eil. Nr. |
Transporto priemonių sudėtinės dalys ir sistemos |
ES direktyva1 |
Nuoroda į oficialųjį leidinį |
LR teisės aktas2 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Variklio (kibirkštinio uždegimo ar degimo suspaudimu tipo) maksimalūs apsisukimai ir galia |
95/1/EB |
OL L 52, 1995-03-08, p. 1–40 |
|
2. |
Priemonės, neleidžiančios keisti transporto priemonės tech. charakteristikų, kurios turi įtakos saugumui |
97/24/EB |
OL L 226, 1997-08-18, p. 1–454 |
VKTI Nr. 2B-352 (Žin., 2006, Nr. 136-5190) |
3. |
Degalų bakai |
97/24/EB |
OL L 226, 1997-08-18, p. 1–454 |
VKTI Nr. 2B-352 (Žin., 2006, Nr. 136-5190) |
4. |
Maksimalus konstrukcinis greitis |
95/1/EB |
OL L 52, 1995-03-08, p. 1–40 |
|
5. |
Matmenys ir masė |
93/93/EEB |
OL L 311, 1993-12-14, p. 76–82 |
|
6. |
Sukabintuvai |
97/24/EB |
OL L 226, 1997-08-18, p. 1–454 |
VKTI Nr. 2B-352 (Žin., 2006, Nr. 136-5190) |
7. |
Išmetami teršalai |
97/24/EB |
OL L 226, 1997-08-18, p. 1–454 |
VKTI Nr. 2B-352 (Žin., 2006, Nr. 136-5190) |
8. |
Padangos |
97/24/EB |
OL L 226, 1997-08-18, p. 1–454 |
VKTI Nr. 2B-352 (Žin., 2006, Nr. 136-5190) |
9. |
Stabdžiai |
93/14/EEB |
OL L 121, 1993-05-15, p. 1–19 |
|
10. |
Apšvietimo ir šviesos signalizacijos instaliacija |
93/92/EEB |
OL L 311, 1993-12-14, p. 1–75 |
|
11. |
Apšvietimas ir šviesos signalizacija |
97/24/EB |
OL L 226, 1997-08-18, p. 1–454 |
VKTI Nr. 2B-352 (Žin., 2006, Nr. 136-5190) |
12. |
Garsinė signalizacija |
93/30/EEB |
OL L 188, 1993-07-29, p. 11–18 |
|
13. |
Valstybinio numerio ženklo tvirtinimo vieta |
93/94/EEB |
OL L 311, 1993-12-14, p. 83–88 |
|
14. |
Elektromagnetinis suderinamumas |
97/24/EB |
OL L 226, 1997-08-18, p. 1–454 |
VKTI Nr. 2B-352 (Žin., 2006, Nr. 136-5190) |
15. |
Skleidžiamas triukšmas |
97/24/EB |
OL L 226, 1997-08-18, p. 1–454 |
VKTI Nr. 2B-352 (Žin., 2006, Nr. 136-5190) |
16. |
Galinio vaizdo veidrodžiai |
97/24/EB |
OL L 226, 1997-08-18, p. 1–454 |
VKTI Nr. 2B-352 (Žin., 2006, Nr. 136-5190) |
17. |
Išoriniai elementai |
97/24/EB |
OL L 226, 1997-08-18, p. 1–454 |
VKTI Nr. 2B-352 (Žin., 2006, Nr. 136-5190) |
18. |
Atramos (išskyrus transporto priemones, turinčias 3 ir daugiau ratų) |
93/31/EEB |
OL L 188, 1993-07-29, p. 19–27 |
|
19. |
Sergėjimo sistemos |
93/33/EEB |
OL L 188, 1993-07-29, p. 32–37 |
|
20. |
Stiklai, priekinio stiklo valytuvai, apliejikliai bei šildymas ir apipūtimas triračiuose mopeduose, triračiuose motocikluose ir keturratėse transporto priemonėse su kėbulu |
97/24/EB |
OL L 226, 1997-08-18, p. 1–454 |
VKTI Nr. 2B-352 (Žin., 2006, Nr. 136-5190) |
21. |
Turėklas keleiviui laikytis dviratėse transporto priemonėse |
93/32/EEB |
OL L 188, 1993-07-29, p. 28–31 |
|
22. |
Saugos diržai triračiuose mopeduose, triračiuose motocikluose ir keturratėse transporto priemonėse su kėbulu |
97/24/EB |
OL L 226, 1997-08-18, p. 1–454 |
VKTI Nr. 2B-352 (Žin., 2006, Nr. 136-5190) |
23. |
Spidometras ir odometras motocikluose, triračiuose motocikluose ir keturratėse transporto priemonėse |
2000/7/EB |
OL L 106, 2000-05-03, p. 1–6 |
|
24. |
Kontrolinės lemputės |
93/29/EEB |
OL L 188, 1993-07-29, p. 1–10 |
|
25. |
Identifikavimo lentelė |
93/34/EEB |
OL L 188, 1993-07-29, p. 38–43 |
|
26. |
Katalizatorius |
2005/30/EB |
OL L 106, 2005-04-27, p. 17–31 |
VKTI Nr. 2B-143 (Žin., 2006, Nr. 52-1919) |
1 Vadovautis Europos Sąjungos direktyvomis su naujausiais pakeitimais.
2 Vadovautis Lietuvos Respublikos teisės aktais su naujausiais pakeitimais.
Motorinių transporto priemonių ir jų
priekabų gamybos ir perdirbimo bei
motorinių transporto priemonių,
priekabų, kurioms uždrausta dalyvauti
viešajame eisme, remonto ir techninės
ekspertizės reikalavimų ir atlikimo
tvarkos
2 priedas
KELIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ PERDIRBIMO TIPINIŲ PAVYZDŽIŲ KATALOGAS
Eil. Nr. |
Perdirbimo objektas |
Perdirbimo grupės |
Pastabos |
||
A |
B |
C |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Kelių transporto priemonės tipas
|
|||||
1.1. |
Transporto priemonės tipo ar paskirties keitimas. |
|
|
X |
|
1.2. |
Transporto priemonės konstrukcijoje numatytų sėdimų vietų skaičiaus mažinimas / didinimas. |
|
X |
X |
Mažinant – B grupė. Didinant – C grupė. |
2. Masė, gabaritai
|
|||||
2.1. |
Bazės, vėžės, ašių skaičiaus, bendrosios masės, ašių apkrovos, gabaritinių matmenų (neskaitant matmenų pasikeitimo dėl veidrodžių, antenų ir panašių įtaisų įrengimo) keitimas. |
|
|
X |
|
3. Apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisų įrengimas ir keitimas
|
|||||
3.1. |
Apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisų, nenumatytų atitinkamuose norminiuose dokumentuose, įrengimas. |
|
|
|
Draudžiama, išskyrus apšvietimo prietaisus, naudojamus darbinei erdvei apšviesti, esant transporto priemonei ne kelyje. |
3.2. |
Būtinų apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisų keitimas analogiškais, tačiau besiskiriančiais šviesos išsklaidymu arba nenumatytų lempučių naudojimas. |
|
|
|
Draudžiama. |
3.3. |
Būtinų ir leidžiamų apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisų įrengimas ar keitimas: |
|
|
|
|
– identiškas tvirtinimas be konstrukcinių pakeitimų; |
X |
|
|
|
|
– įrengimas, kurį keičiant būtina keisti transporto priemonės konstrukciją. |
|
X |
|
|
|
3.4. |
Žibintų valytuvų įrengimas. |
X |
|
|
|
3.5. |
Apsauginių tinklelių įrengimas. |
X |
|
|
|
4. Vairavimo sistema
|
|||||
4.1. |
Gamintojo nenumatyto vairaračio naudojimas: |
|
|
|
|
– sertifikuoto šiai transporto priemonei; |
X |
|
|
|
|
– nesertifikuoto šiai transporto priemonei. |
|
X |
|
|
|
4.2. |
Valdymo sistemos perkėlimas iš dešinės į kairę pusę. |
|
|
X |
|
4.3. |
Vairavimo sistemos konstrukcijos keitimas. |
|
|
X |
|
4.4. |
Pasukamosios rankenėlės ant vairaračio įrengimas: |
|
|
|
|
– jei numatyta konstrukcijoje; |
X |
|
|
|
|
– perdirbant transporto priemonę rankiniam valdymui. |
|
X |
|
|
|
5. Stabdžių sistema
|
|||||
5.1. |
Stabdžių sistemos konstrukcijos keitimas. |
|
|
X |
|
5.2. |
Stabdžių sistemos vamzdelių keitimas. |
X |
|
|
|
5.3. |
Stabdžių sistemos elementų (trinkelių, diskų, būgnų, cilindrų) keitimas identiškais. |
X |
|
|
|
5.4. |
Antrojo kontūro įrengimas darbinėje stabdžių sistemoje. |
|
|
X |
|
5.5. |
Inercinio valdymo stabdžių sistemos įrengimas priekabose. |
|
|
X |
|
5.6. |
Stabdžio-lėtintuvo (pagalbinio stabdžio) įrengimas. |
|
|
X |
|
5.7. |
Automatinės stabdžių antiblokavimo sistemos įrengimas (ABS). |
|
|
X |
|
6. Garso signalas
|
|||||
6.1. |
Papildomo garso signalo įrengimas. |
X |
|
|
|
7. Ratai, padangos
|
|||||
7.1. |
Transporto priemonės gamintojo numatytų padangų naudojimas su nenumatytais ratlankiais. |
|
X |
|
|
7.2. |
Nestandartinių ratų naudojimas, dėl ko reikia keisti transporto priemonės konstrukciją. |
|
|
X |
|
7.3. |
Tarpinio įtaiso tarp rato ir stebulės įrengimas. |
|
|
|
Draudžiamas. |
7.4. |
Padidintos vertikalios apkrovos arba didesnio leidžiamo greičio padangų, nei numatyta transporto priemonės gamintojo, naudojimas. |
X |
|
|
|
7.5. |
Sumažintos vertikalios apkrovos arba mažesnio leidžiamo greičio padangų, nei numatyta transporto priemonės gamintojo, naudojimas. |
|
X |
X |
C grupė – keičiant gabaritinį aukštį. |
7.6. |
Kitų matmenų padangų naudojimas: |
|
|
|
|
– be konstrukcinių pakeitimų; |
|
X |
|
|
|
– su konstrukciniais pakeitimais. |
|
|
X |
|
|
8. Galinio vaizdo veidrodžiai
|
|||||
8.1. |
Galinio vaizdo veidrodžių įrengimas. |
X |
|
|
Draudžiamas papildomų veidrodžių montavimas ar klijavimas ant esamų veidrodžių paviršiaus. |
9. Rėmas, kėbulas
|
|||||
9.1. |
Rėmo, kėbulo konstrukcijos keitimas. |
|
|
X |
|
9.2. |
Agregatų ir pakabos tvirtinimo vietų keitimai. |
|
|
X |
|
9.3. |
Saugos lankų įrengimas lengvuosiuose automobiliuose: |
|
|
|
|
– sertifikuotų; |
X |
|
|
|
|
– nesertifikuotų. |
|
X |
|
|
|
9.4. |
Miegamųjų vietų įrengimas sunkvežimio kabinoje. |
|
X |
|
|
9.5. |
Aerodinaminių elementų įrengimas. |
|
X |
|
|
9.6. |
Bagažinės ant stogo įrengimas. |
X |
|
|
|
9.7. |
Saugos diržų įrengimas: |
|
|
|
|
– esamose tvirtinimo vietose; |
X |
|
|
|
|
– įrengiant tvirtinimo vietas. |
|
|
X |
|
|
9.8. |
Galinės, šoninės arba priekinės apsaugos įrengimas. |
X |
X |
|
A grupė – įrengiant sertifikuotas šiai transporto priemonei apsaugas. |
9.9. |
Stoglangio įrengimas. |
X |
|
|
|
9.10. |
Sukabintuvo įrengimas lengvuosiuose automobiliuose: |
|
|
|
|
– esamose tvirtinimo vietose; |
X |
|
|
|
|
– įrengiant tvirtinimo vietas. |
|
X |
|
|
|
9.11. |
Sukabintuvo įrengimas krovininiuose automobiliuose ir autobusuose: |
|
|
|
|
– esamose tvirtinimo vietose; |
X |
|
|
|
|
– įrengiant tvirtinimo vietas; |
|
X |
|
|
|
– perdirbant rėmą; |
|
|
X |
|
|
– balninio sukabinimo įtaiso įrengimas. |
|
|
X |
|
|
9.12. |
Sukabintuvo priekabose įrengimas. |
|
X |
|
|
9.13. |
Grąžulo įrengimas priekabose: |
|
|
|
|
– sertifikuoto; |
|
X |
|
|
|
– nesertifikuoto. |
|
|
X |
|
|
9.14. |
Pakrovimo tiltelio įrengimas. |
|
X |
|
|
9.15. |
Kėlimo mechanizmų įrengimas. |
|
|
X |
|
9.16. |
Gervės įrengimas. |
X |
|
|
|
10. Ašys
|
|||||
10.1. |
Ašių konstrukcijos keitimas. |
|
|
X |
|
10.2. |
Ašių keitimas analogiškomis, tačiau besiskiriančiomis techninėmis charakteristikomis ar tvirtinimo elementais. |
|
|
X |
|
11. Pakabos elementai
|
|||||
11.1. |
Pakabos elementų keitimas analogiškos konstrukcijos, bet kitų charakteristikų elementais. |
X |
|
|
|
11.2. |
Pakabos elementų keitimas analogiškos konstrukcijos, bet kitų charakteristikų elementais, keičiant tvirtinimo vietas. |
|
X |
|
|
11.3. |
Krovininių automobilių ir priekabų elastingų elementų tipo keitimas. |
|
|
X |
|
12. Variklis
|
|||||
12.1. |
Variklio keitimas kitu to paties modelio ir modifikacijos varikliu. |
X |
|
|
|
12.2. |
Variklio keitimas kitu to paties modelio bet kitos modifikacijos varikliu be konstrukcinių transporto priemonės pakeitimų. |
|
X |
|
|
12.3. |
Variklio keitimas kitu to paties modelio bet kitos modifikacijos varikliu su konstrukciniais transporto priemonės pakeitimais. |
|
|
X |
|
12.4. |
Variklio keitimas kitos markės varikliu. |
|
|
X |
|
12.5. |
Variklio keitimas kito tipo varikliu. |
|
|
X |
|
12.6. |
Variklio keitimas kitu, kuriam įrengti reikia keisti transporto priemonės laikančiąsias konstrukcijas. |
|
|
|
Keisti draudžiama. |
12.7. |
Variklio keitimas kitu, kurį įrengus apkrovos ašims galėtų padidėti daugiau nei leistina. |
|
|
|
Keisti draudžiama. |
12.8. |
Variklio keitimas kitu, kurio darbinis tūris didesnis kaip 20 proc., o galingumas – kaip 30 proc. |
|
|
|
Keisti draudžiama. |
12.9. |
Variklio galingumo didinimas kompleksiškai perdirbant variklio sistemas (tarp jų maitinimo ir išmetimo sistemas). |
|
X |
|
|
12.10. |
Variklio sistemų keitimas. |
|
|
|
|
12.10.1. |
Maitinimo sistemos: |
|
|
|
|
– kuro bakų įrengimas; |
|
X |
|
|
|
– kuro vamzdelių keitimas; |
X |
|
|
|
|
– kuro pašildymo prietaisų įrengimas; |
|
X |
|
|
|
– suskystintų dujų įrangos įrengimas. |
|
|
X |
|
|
12.10.2. |
Išmetimo sistemos keitimas: |
|
|
|
|
– naudojant sertifikuotus gaminius; |
X |
|
|
|
|
– naudojant nesertifikuotus gaminius; |
|
X |
|
|
|
– įrengiant nereguliuojamus neutralizatorius; |
X |
|
|
|
|
– įrengiant reguliuojamus neutralizatorius. |
|
X |
|
|
|
13. Transmisija (sankaba, pavarų, paskirstymo dėžės, pavaros, velenai, pusašiai)
|
|||||
13.1. |
Transmisijos dalių, besiskiriančių nuo gamintojo numatytų techninių parametrų, naudojimas. |
|
X |
|
|
13.2. |
Transmisijos dalių įrengimas naudojant papildomas jungiamąsias dalis. |
|
|
X |
|
14. Automatinių valdymo ir kontrolės prietaisų įrengimas
|
|||||
14.1. |
Tachografų įrengimas. |
X |
|
|
|
14.2. |
Greičio ribojimo prietaisų įrengimas. |
X |
|
|
|
14.3. |
Greičio palaikymo įtaisų įrengimas. |
X |
|
|
|
15. Apsauginė signalizacija
|
|||||
15.1. |
Apsauginės signalizacijos įrengimas. |
X |
|
|
A – įrengiant garsinę signalizaciją. |
16. Saugos įtaisai
|
|||||
16.1. |
Saugos įtaisų įrengimas. |
X |
|
|
|