LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTAS
D E K R E T A S
DĖL VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS NUOSTATŲ PAKEITIMO
2000 m. rugsėjo 12 d. Nr. 988
Vilnius
1 straipsnis.
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 15 straipsniu, keičiu Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nuostatus, patvirtintus Respublikos Prezidento 1998 m. vasario 9 d. dekretu Nr. 1519 „Dėl Valstybinės energetikos išteklių kainų ir energetinės veiklos kontrolės komisijos nuostatų“ ir išdėstau nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Prezidento
1998 m. vasario 9d. dekretu Nr. 1519
(Lietuvos Respublikos Prezidento
2000 m. rugsėjo 9 d. dekreto Nr. 988
redakcija)
VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau – Komisija) įsteigta vadovaujantis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymu, yra valstybės institucija. Komisija ne rečiau kaip kartą per metus atsiskaito Lietuvos Respublikos Seimui.
2. Komisijos pirmininką, Komisijos pirmininko pavaduotoją ir tris Komisijos narius Vyriausybės teikimu penkeriems metams skiria ir atleidžia Respublikos Prezidentas. Vyriausybės teikimu Respublikos Prezidento dekretu jie gali būti atšaukiami pirma laiko tik jų pačių prašymu, taip pat įsiteisėjus teismo nuosprendžiui, kuriuo jie nuteisiami už nusikaltimą, ar šiurkščiai pažeidę tarnybinę etiką.
3. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, įstatymais, kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, taip pat šiais nuostatais.
II. KOMISIJOS FUNKCIJOS
6. Komisija vykdo šias funkcijas:
1) nagrinėja svarbiausius energetikos ekonomikos, įskaitant investicijas, pirmiausia gamybos ir tiekimo išlaidų mažinimo klausimus;
2) nustato elektros energijos, centralizuotų šilumos, karšto ir šalto vandens bei gamtinių dujų tiekimo, keleivių vežimo kelių transportu reguliariaisiais reisais tolimojo susisiekimo maršrutais, vietinio susisiekimo traukiniais ir vidaus vandenų transportu kainodaros principus;
3) nustato elektros energijos, centralizuotų šilumos, karšto ir šalto vandens bei gamtinių dujų kainų, keleivių vežimo kelių transportu reguliariaisiais reisais tolimojo susisiekimo maršrutais, vietinio susisiekimo traukiniais ir vidaus vandenų transportu tarifų maksimalių dydžių skaičiavimo metodikas bei prašymų dėl naujų elektros energijos, centralizuotų šilumos, karšto ir šalto vandens bei gamtinių dujų, keleivių vežimo kelių transportu reguliariaisiais reisais tolimojo susisiekimo maršrutais, vietinio susisiekimo traukiniais ir vidaus vandenų transportu kainų ar tarifų suderinimo pateikimo ir nagrinėjimo tvarką;
4) tikrina elektros energijos, centralizuotų šilumos, karšto ir šalto vandens bei gamtinių dujų tiekėjų (juridinių ir fizinių asmenų, gaminančių, perduodančių, paskirstančių vartotojams elektros energiją, centralizuotus šilumą, karštą ir šaltą vandenį bei gamtines dujas), keleivių vežimo kelių transportu reguliariaisiais reisais tolimojo susisiekimo maršrutais, vietinio susisiekimo traukiniais ir vidaus vandenų transportu vežėjų pagal Komisijos patvirtintas metodikas pateiktus kainų ir tarifų skaičiavimus;
5) derina elektros energijos, centralizuotų šilumos, karšto ir šalto vandens bei gamtinių dujų tiekėjų nustatytas elektros energijos, centralizuotų šilumos, karšto ir šalto vandens bei gamtinių dujų kainas, vežėjų nustatytus keleivių vežimo kelių transportu reguliariaisiais reisais tolimojo susisiekimo maršrutais, vietinio susisiekimo traukiniais ir vidaus vandenų transportu tarifų maksimalius dydžius. Tais atvejais, kai tiekėjams nepavyksta suderinti kainų, o vežėjams – tarifų maksimalių dydžių su Komisija, ji turi priimti sprendimą dėl kainų dydžio ar tarifų maksimalaus dydžio ir nurodyti sprendimo galiojimo laiką;
6) priima prašymus dėl naujų elektros energijos, centralizuotų šilumos, karšto ir šalto vandens bei gamtinių dujų kainų, keleivių vežimo kelių transportu reguliariaisiais reisais tolimojo susisiekimo maršrutais, vietinio susisiekimo traukiniais ir vidaus vandenų transportu tarifų maksimalių dydžių suderinimo, kai tokį prašymą ir jo motyvus raštiškai patvirtina tiekėjų ar vežėjų, turinčių daugiau kaip 33 procentus valstybės (savivaldybės) kapitalo, stebėtojų taryba (jai nesant – valdyba);
7) kontroliuoja, kaip taikomos elektros energijos, centralizuotų šilumos ir karšto vandens bei gamtinių dujų kainos, ir vykdomos taupymo programos;
8) tvirtina šilumos energijos karštam vandeniui ruošti ir jo temperatūrai palaikyti kiekio normas, šilumos energijos patalpoms šildyti kiekio normas, kuro sunaudojimo šilumos ir elektros energijai gaminti normas (taikomas nustatant kainas);
9) savo kompetencijos ribose tiria vartotojų skundus, nagrinėja ginčus tarp energetikos išteklių ir energijos tiekėjų bei vartotojų, gina energetikos išteklių ir energijos vartotojų interesus;
10) išvadas ir pasiūlymus Komisijos kompetencijai priskirtais klausimais teikia Lietuvos Respublikos Seimui, Vyriausybei, o jeigu nustatė piktnaudžiavimą – prokuratūrai;
11) informuoja visuomenę apie Komisijos veiklą, leidžia periodinį biuletenį bei kitą informacinę medžiagą;
III. KOMISIJOS TEISĖS
7. Komisija, vykdydama jai pavestas funkcijas, turi teisę:
1) gauti iš ministerijų, Vyriausybės įstaigų bei įstaigų prie ministerijų, apskričių viršininkų administracijų, savivaldybių pasiūlymus bei informaciją Komisijos kompetencijai priskirtais klausimais;
2) gauti iš elektros energijos, centralizuotų šilumos, karšto ir šalto vandens bei gamtinių dujų tiekėjų, taip pat keleivių vežimo kelių transportu reguliariaisiais reisais tolimojo susisiekimo maršrutais, vietinio susisiekimo traukiniais ir vidaus vandenų transportu vežėjų visą būtiną informaciją, susijusią su kainomis ar tarifais ir jų nustatymo metodikomis;
3) reikalauti, kad būtų vykdoma nepriklausoma ekspertizė ir auditas, kai nagrinėjami pateikti pasiūlymai dėl kainų peržiūrėjimo bei kitais Komisijos kompetencijos klausimais;
IV. KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS
9. Komisijos pirmininkas, Komisijos pirmininko pavaduotojas ir Komisijos nariai asmeniškai atsako už Komisijai pavestų funkcijų vykdymą, už Nacionalinėje energetikos strategijoje numatytų priemonių kainodaros srityje įgyvendinimą.
10. Komisijos pirmininkas:
2) sudaro sutartis, susijusias su Komisijos ūkiniu aptarnavimu, taip pat dėl ekspertų ir auditorių samdymo Komisijai priskirtais klausimais;
5) pagal patvirtintą Komisijos administracijos struktūrą ir pareigybių sąrašą priima ir atleidžia tarnautojus bei nustato jų darbo užmokestį, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta ministerijų darbuotojams darbo apmokėjimo tvarka, skatina tarnautojus ir skiria jiems tarnybines nuobaudas.
13. Komisijos pirmininkas, Komisijos pirmininko pavaduotojas ir Komisijos nariai yra valstybės pareigūnai, kuriems pareiginės algos ir priedai nustatomi Lietuvos Respublikos valstybės politikų, teisėjų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymu.
14. Komisijos posėdžiai yra teisėti, jeigu juose dalyvauja ne mažiau kaip 2/3 Komisijos narių. Sprendimai priimami dalyvaujančių posėdyje Komisijos narių balsų dauguma. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Komisijos pirmininko balsas.