LIETUVOS RESPUBLIKOS LABDAROS IR PARAMOS FONDŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO
Į S T A T Y M A S
2012 m. birželio 19 d. Nr. XI-2076
Vilnius
(Žin., 1996, Nr. 32-787; 2004, Nr. 7-128; 2010, Nr. 1-9)
1 straipsnis. Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatymo nauja redakcija
Pakeisti Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatymą ir jį išdėstyti taip:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS
LABDAROS IR PARAMOS FONDŲ
ĮSTATYMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
1. Šis įstatymas reglamentuoja juridinių asmenų, kurių teisinė forma yra labdaros ir paramos fondas, steigimą, valdymą, veiklą, pertvarkymo, pabaigos (reorganizavimo ir likvidavimo) ypatumus.
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Labdaros ir paramos fondas (toliau – fondas) – savo pavadinimą turintis ribotos civilinės atsakomybės viešasis juridinis asmuo, kuris valdo, naudoja jam perduotą ir savo įgytą turtą, tuo turtu disponuoja ir kurio pagrindiniai veiklos tikslai – labdaros ir (ar) paramos, prireikus kitokios pagalbos teikimas fiziniams ir juridiniams asmenims Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo (toliau – Labdaros ir paramos įstatymas) ir šio įstatymo nustatyta tvarka mokslo, švietimo, kultūros, meno, religijos, sporto, sveikatos apsaugos, socialinės globos ir rūpybos, aplinkos apsaugos ir kitose visuomenei naudingomis ir su naudos sau siekimu nesiejamose srityse.
2. Labdaros ir paramos fondo neliečiamasis kapitalas (toliau – neliečiamasis kapitalas) – fondo, vadovaujantis šiuo įstatymu, valdomos jam perduotos ir nuo jo kito turto neribotam laikui atskirtos lėšos, iš kurių investavimo gautas pajamas fondas naudoja savo įstatuose nustatytiems visuomenei naudingiems veiklos tikslams įgyvendinti, taip pat kitiems šiame įstatyme nustatytiems tikslams, vadovaudamasis neliečiamojo kapitalo atskyrimo, efektyvumo, kapitalo neliečiamumo, visuomenės naudos ir veiklos skaidrumo principais.
3. Labdaros ir paramos fondo neliečiamojo kapitalo investavimas (toliau – neliečiamojo kapitalo investavimas) – fondo, valdančio neliečiamąjį kapitalą, veiksmai, kuriais jis, investuodamas neliečiamąjį kapitalą sudarančias lėšas, įgyja nuosavybės teisę į turtą, kreditoriaus reikalavimo teisę į turtą arba teisę šį turtą valdyti ir kuriuos jis atlieka Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo (toliau – Investicijų įstatymas) nustatyta tvarka, laikydamasis Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatyme nustatytų fondų veiklos ribojimų.
4. Labdaros ir paramos fondo neliečiamojo kapitalo valdymas (toliau – neliečiamojo kapitalo valdymas) – fondo veikla, kuria, vadovaujantis neliečiamojo kapitalo valdymo principais, užtikrinamas pajamų duodančio neliečiamojo kapitalo buvimas, taip pat sprendimų dėl neliečiamąjį kapitalą sudarančių lėšų investavimo priėmimas ir vykdymas, kita susijusi veikla.
3 straipsnis. Fondo veiklos pagrindai
4. Fondas veikia vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Konstitucija (toliau – Konstitucija), Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu (toliau – Civilinis kodeksas), Labdaros ir paramos įstatymu, šiuo ir kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė) nutarimais ir savo įstatais.
ANTRASIS SKIRSNIS
FONDO STEIGIMAS IR REGISTRAVIMAS
4 straipsnis. Steigėjai
1. Fondo steigėjai gali būti fiziniai ir (ar) juridiniai asmenys, sudarę fondo steigimo sutartį ir iki fondo įregistravimo Juridinių asmenų registre įsipareigoję skirti fondui įnašus pinigais ar turtu. Jeigu fondą steigia vienas asmuo, vietoj steigimo sutarties jis surašo steigimo aktą. Šio įstatymo nuostatos dėl steigimo sutarties taikomos ir steigimo aktui.
2. Fondo steigėjais negali būti asmenys, kurie pagal Labdaros ir paramos įstatymą negali būti paramos teikėjais.
5. Fondo steigėjai iki fondo įregistravimo Juridinių asmenų registre parengia fondo įstatų projektą ir sušaukia steigiamąjį susirinkimą, kuriame priimami fondo įstatai ir sudaromas bent vienas valdymo organas.
5 straipsnis. Fondo steigimo sutartis
1. Fondo steigimo sutartyje turi būti nurodyta:
1) steigėjai (fizinių asmenų vardai, pavardės, asmens kodai, adresai; juridinių asmenų pavadinimai, kodai, buveinės, steigėjų atstovų vardai ir pavardės ar pavadinimai, asmens kodai (kodai);
2. Fondo steigimo sutartyje taip pat gali būti nurodyta:
6 straipsnis. Fondo registravimas ir Juridinių asmenų registro duomenys
2. Fondą registruoti galima, jeigu sudaryta fondo steigimo sutartis, sušauktas fondo steigiamasis susirinkimas, priimti jo įstatai ir sudarytas bent vienas valdymo organas bei įvykdytos kitos fondo steigimo sutartyje nustatytos prievolės.
3. Fondui įregistruoti Juridinių asmenų registre šiam registrui pateikiami fondo steigimo sutartis, įstatai ir kiti Civilinio kodekso 2.64 straipsnyje nurodyti dokumentai.
TREČIASIS SKIRSNIS
FONDO VALDYMAS
7 straipsnis. Fondo organai
1. Fondas turi turėti visuotinį dalininkų susirinkimą ir valdymo organą (vienasmenį ar (ir) kolegialų).
3. Fondo įstatuose nustatytų kolegialių organų, kurie nėra valdymo organai, nariams už veiklą neatlyginama.
4. Fondo organų struktūra, kompetencija, jų sušaukimo ir sprendimų priėmimo tvarka nustatomi fondo įstatuose.
8 straipsnis. Visuotinis dalininkų susirinkimas
1. Visuotinis dalininkų susirinkimas yra aukščiausiasis fondo organas. Jeigu fondo dalininkas yra vienas asmuo, jo rašytiniai sprendimai prilygsta visuotinio dalininkų susirinkimo sprendimams.
2. Visuotinis dalininkų susirinkimas turi išimtinę teisę:
2) priimti sprendimus dėl dalininkų pašalinimo iš fondo šio įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje nurodytu atveju, taip pat dėl dalininko teisių suteikimo paramos teikėjams;
3) rinkti (skirti) kolegialaus valdymo organo narius ir vienasmenį valdymo organą, kolegialaus valdymo organo pirmininką ir juos atšaukti;
4) rinkti (skirti) ir atšaukti kitų kolegialių organų, jeigu tokie organai numatyti fondo įstatuose, narius;
9) priimti sprendimą formuoti, pradėti valdyti, padidinti neliečiamąjį kapitalą ar nutraukti jo valdymą;
10) priimti sprendimą dėl fondo finansinių ataskaitų audito, rinkti ir atšaukti audito įmonę ar atestuotą auditorių finansinių ataskaitų auditui atlikti, nustatyti audito paslaugų apmokėjimo sąlygas;
3. Visuotinis dalininkų susirinkimas sprendžia ir kitus šiame įstatyme ir fondo įstatuose visuotinio dalininkų susirinkimo kompetencijai priskirtus klausimus, jeigu pagal šį įstatymą tai nepriskirta kitų fondo organų kompetencijai ir jeigu pagal esmę tai nėra valdymo organo funkcijos.
4. Visuotiniame dalininkų susirinkime sprendžiamojo balso teisę turi visi fondo dalininkai. Vienas dalininkas visuotiniame dalininkų susirinkime turi vieną balsą, jeigu fondo įstatuose nenustatyta, kad dalininko balsų skaičius proporcingai siejamas su jo įnašo dydžiu. Jeigu fondo dalininkas yra vienas asmuo, jo rašytiniai sprendimai prilygsta visuotinio dalininkų susirinkimo sprendimams.
5. Fondo valdymo organų ir kitų kolegialių organų nariai, jeigu jie nėra fondo dalininkai, gali dalyvauti visuotiniame dalininkų susirinkime be balso teisės.
6. Visuotinis dalininkų susirinkimas turi įvykti fondo įstatuose nustatyta tvarka pasibaigus finansiniams metams, bet ne vėliau kaip per 4 mėnesius.
7. Visuotinis dalininkų susirinkimas gali priimti sprendimus, kai jame dalyvauja daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame dalininkų susirinkime turinčių fondo dalininkų, jeigu fondo įstatuose nenustatyta didesnė dauguma. Jeigu visuotiniame dalininkų susirinkime nėra kvorumo, fondo įstatuose nustatyta tvarka turi būti šaukiamas pakartotinis susirinkimas ne anksčiau kaip po 5 dienų ir ne vėliau kaip po 21 dienos nuo neįvykusio visuotinio akcininkų susirinkimo dienos. Šis susirinkimas turi teisę priimti sprendimus neįvykusio visuotinio dalininkų susirinkimo darbotvarkės klausimais, nepaisydamas jame dalyvaujančių dalininkų skaičiaus.
8. Visuotinio dalininkų susirinkimo sprendimas laikomas priimtu, kai už jį gauta daugiau balsavimo metu dalyvaujančių fondo dalininkų balsų „už“ negu „prieš“ (asmenys, kurie balsuodami susilaiko, neskaičiuojami, tai yra jie laikomi balsuojant nedalyvavusiais asmenimis), jeigu fondo įstatuose nenustatyta didesnė dauguma. Šio straipsnio 2 dalies 1, 7 ir 8 punktuose nurodytiems visuotinio dalininkų susirinkimo sprendimams priimti ir skiriant (renkant) kolegialių valdymo organų narius reikia ne mažiau kaip 2/3 susirinkime dalyvaujančių fondo dalininkų balsų. Šios dalies nuostatos taikomos ir priimant sprendimus pakartotiniame dalininkų susirinkime.
9 straipsnis. Valdymo organai
1. Valdymo organas veikia fondo vardu, kai fondas palaiko santykius su kitais asmenimis, taip pat sudaro sandorius fondo vardu.
2. Valdymo organas, be Civilinio kodekso 2.82 straipsnyje nustatytų funkcijų, priima į darbą ir iš jo atleidžia darbuotojus, sudaro su jais darbo sutartis, rengia ir pateikia visuotiniam dalininkų susirinkimui fondo metinį pranešimą, skirsto lėšas labdarai ir paramai, tvirtina turtinių įnašų įvertinimą, analizuoja fondo veiklos rezultatus, pajamų ir išlaidų sąmatas, mokestinių patikrinimų ir auditų, inventorizacijos ir kitus vertybių apskaitos duomenis, skelbia viešą informaciją ar organizuoja jos paskelbimą, organizuoja savanoriškus darbus Lietuvos Respublikos savanoriškos veiklos įstatymo nustatyta tvarka, sprendžia kitus šiame įstatyme ir fondo įstatuose valdymo organo kompetencijai priskirtus klausimus. Valdymo organas taip pat priima sprendimus dėl filialų ir atstovybių steigimo bei jų veiklos nutraukimo ir tvirtina jų nuostatus, jeigu fondo įstatuose nenustatyta kitaip.
3. Jeigu fondas valdo neliečiamąjį kapitalą, privalo būti sudarytas kolegialus valdymo organas. Kolegialus valdymo organas atsako už neliečiamajam kapitalui perduotų lėšų investavimo tvarkos (strategijos) įgyvendinimą, taip pat už neliečiamąjį kapitalą sudarančių lėšų investavimo ir valdymo tikslų pasiekimą.
4. Jeigu fonde sudaromi keli valdymo organai, fondo įstatuose turi būti atskirai nustatyta kiekvieno valdymo organo kompetencija.
5. Už veiklą valdymo organuose jų nariams gali būti atlyginama darbo ar paslaugų sutarties pagrindu.
6. Kolegialaus valdymo organo nariais gali būti fiziniai asmenys – fondo dalininkai ir fondo dalininkų – juridinių asmenų pasiūlyti fiziniai asmenys. Fondo įstatuose gali būti nustatyti papildomi reikalavimai kolegialaus valdymo organo nariui.
7. Kolegialus valdymo organas gali priimti sprendimus, kai jo posėdyje dalyvauja daugiau kaip 1/2 jo narių.
10 straipsnis. Neliečiamąjį kapitalą valdančio fondo valdyba
1. Neliečiamąjį kapitalą valdančiame fonde turi būti sudaroma valdyba – kolegialus valdymo organas, atsakantis už neliečiamajam kapitalui perduotų lėšų investavimo tvarkos (strategijos) įgyvendinimą, taip pat už neliečiamąjį kapitalą sudarančių lėšų investavimo ir valdymo tikslų pasiekimą.
2. Neliečiamąjį kapitalą valdančio fondo valdybą sudaro ne mažiau kaip 3 fiziniai asmenys. Valdybos nariai turi būti nepriekaištingos reputacijos, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatyme, asmenys, turėti aukštąjį išsilavinimą ir patirties finansų ar turto valdymo srityje. Valdybos narių skaičius ir konkretūs reikalavimai valdybos nariams nustatomi fondo įstatuose.
11 straipsnis. Auditas, mokestinis patikrinimas ir vidaus kontrolė
1. Fondas privalo įstatymuose nustatytu periodiškumu atlikti auditą. Fondo auditas atliekamas, kai visuotinis dalininkų susirinkimas priima sprendimą atlikti auditą ir išrenka audito įmonę ar atestuotą auditorių. Auditas atliekamas vadovaujantis profesinės etikos principais, įstatymų ir kitų teisės aktų, tarptautinių audito standartų reikalavimais.
2. Fondo valdymo organas privalo pateikti auditoriui jo reikalaujamus dokumentus ir (ar) jų kopijas auditui atlikti ir turi sudaryti sąlygas auditoriui naudotis visa sukaupta informacija.
4. Fonde atliekamas mokestinis patikrinimas vadovaujantis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu.
12 straipsnis. Fondo metinis pranešimas ir metinių finansinių ataskaitų rinkinys
1. Fondo įstatuose nurodytas valdymo organas pasibaigus finansiniams metams turi parengti ir pateikti visuotiniam dalininkų susirinkimui praėjusių finansinių metų fondo metinį pranešimą ir metinių finansinių ataskaitų rinkinį. Šie dokumentai yra vieši. Kiekvieno fizinio ar juridinio asmens reikalavimu fondas turi sudaryti jam sąlygas fondo buveinėje ar kitais būdais su šiais dokumentais susipažinti.
2. Fondo metiniame pranešime turi būti nurodyta:
4) informacija apie patirtas fondo administravimo išlaidas (informacija apie visų fondo valdymo organų narių, dalininkų, darbuotojų atlyginimą ir kitas su darbo teisiniais santykiais susijusias išmokas, taip pat bet kokias kitas iš fondo gautas pajamas);
5) informacija apie gautą paramą ir jos panaudojimą, apie paties fondo suteiktą labdarą ir (ar) paramą;
3. Jeigu fondas valdo neliečiamąjį kapitalą, fondo metiniame pranešime taip pat pateikiama informacija apie per paskutinius finansinius metus:
4. Informacija apie iš neliečiamojo kapitalo investavimo gautos pajamų dalies, skirtos fondo įstatuose nustatytiems visuomenei naudingiems tikslams, panaudojimą pateikiama nurodant lėšų skyrimo paskirtį ir paramos gavėjus.
5. Fondo metiniame pranešime gali būti pateikiama ir kita informacija, kurią nustato įstatymai ar visuotinis dalininkų susirinkimas.
6. Kiekvienais metais fondo, valdančio neliečiamąjį kapitalą, audituotas metinių finansinių ataskaitų rinkinys kartu su metiniu pranešimu per 30 dienų nuo visuotinio akcininkų susirinkimo turi būti pateiktas Juridinių asmenų registro tvarkytojui. Fondas, valdantis neliečiamąjį kapitalą, pateikdamas metinį pranešimą, Juridinių asmenų registro tvarkytojui pateikia duomenis ir apie neliečiamojo kapitalo dydį ir sudėtį finansinių metų pabaigoje.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
FONDO VEIKLA
13 straipsnis. Fondo teisės ir pareigos
1. Fondas gali turėti ir įgyti tik tokias civilines teises ir pareigas, kurios neprieštarauja fondo tikslams, numatytiems Civiliniame kodekse, šiame įstatyme ir fondo įstatuose.
14 straipsnis. Fondo įstatai
2. Fondo įstatuose turi būti nurodyta:
4) fondo veiklos tikslai, kurie turi būti aiškiai ir išsamiai apibūdinti, nurodant veiklos sritis ir rūšis;
8) valdymo organai, jų kompetencija, kolegialaus valdymo organo, jeigu toks organas sudaromas, narių ir pirmininko (prezidento) skyrimo ar rinkimo ir atšaukimo tvarka, laikotarpis, kuriam kolegialus valdymo organas sudaromas;
9) kiti kolegialūs organai, jeigu tokie organai sudaromi, jų kompetencija, narių ir pirmininko (prezidento) skyrimo ar rinkimo ir atšaukimo tvarka, laikotarpis, kuriam kolegialūs organai sudaromi;
10) dokumentų ir kitos informacijos apie fondo veiklą pateikimo dalininkams tvarka, jeigu fondo įstatuose nėra nurodyta, kad ji tvirtinama atskiru dokumentu;
3. Fondo įstatai gali būti sudaromi vadovaujantis pavyzdiniais įstatais, kuriuos tvirtina Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.
4. Fondo įstatuose gali būti numatytos ir kitos fondo veiklos nuostatos, jeigu jos neprieštarauja Konstitucijai, Civiliniam kodeksui, šiam ar kitiems įstatymams.
5. Fondo visuotinio dalininkų susirinkimo kompetencijos ir šaukimo tvarkos, kitų fondo organų kompetencijos, fondo įstatų keitimo tvarkos nurodyti nereikia, jeigu ji nesiskiria nuo nustatytos įstatymuose ir apie tai nurodoma fondo įstatuose.
6. Steigiamo fondo įstatus turi pasirašyti fondo steigimo sutartyje nurodytas ar steigiamojo susirinkimo įgaliotas asmuo.
7. Įsteigto fondo pakeistus įstatus pasirašo valdymo organas arba visuotinio dalininkų susirinkimo įgaliotas asmuo.
8. Fondo įstatų pakeitimai įsigalioja nuo jų įregistravimo Juridinių asmenų registre. Kartu su įstatų pakeitimais fondas Juridinių asmenų registrui turi pateikti visą pakeistų fondo įstatų tekstą (naują redakciją).
15 straipsnis. Fondo dalininkai
1. Fondo dalininkas turi teisę:
3) bet kada išstoti iš fondo. Tokiu atveju dalininko įnašai ar kitaip fondo nuosavybėn perduotos lėšos ir turtas negrąžinami;
2. Fondo dalininkai, nevykdę įsipareigojimų, gali būti pašalinti iš fondo dalininkų, o fondo paramos teikėjams, įsipareigojantiems skirti fondui lėšų ar teikti fondui paslaugas, gali būti suteiktos fondo dalininko teisės. Dalininką pašalinti ir paramos teikėjui suteikti dalininko teises gali tik visuotinis dalininkų susirinkimas. Jeigu dalininkas yra vienas asmuo, jis gali atsisakyti dalininko statuso ir dalininko teises perleisti paramos teikėjui (teikėjams). Toks dalininko atsisakymas būti dalininku ir dalininko statuso suteikimas paramos teikėjui (teikėjams) turi būti įforminami rašytine forma. Dalininko pašalinimo ir dalininko teisių suteikimo paramos teikėjams tvarka turi būti nustatyta fondo įstatuose.
16 straipsnis. Paramos dalykų perdavimas sutartimi, testamentu
3. Paramos sutartyje ar testamente gali būti nurodyti:
1) paramos dalykų panaudojimo tikslai, neprieštaraujantys fondo įstatuose nustatytiems visuomenei naudingiems tikslams;
2) paramos teikėjo arba testamento vykdytojo, įpėdinio ar teismo paskirto palikimo administratoriaus informavimo apie perduotų paramos dalykų valdymą ir jo pabaigą tvarka;
3) fondo prievolė šiame įstatyme nustatytais atvejais grąžinti paramos teikėjui perduotus paramos dalykus ir šios prievolės įgyvendinimo tvarka;
4) paramos teikėjo teisė kreiptis į teismą dėl fondo veiklos, valdant perduotus paramos dalykus, tyrimo;
5) paramos teikėjo reikalavimas, kad jo suteikta parama ar iš jos gautos pajamos būtų perduotos neliečiamajam kapitalui;
6) paramos teikėjo reikalavimas, kad jo perduota parama būtų apskaitoma atskirai nuo kito labdaros ir paramos fondo turto;
4. Jeigu testamente, kuriuo fondui perduodami paramos dalykai, nurodyti paramos dalykų panaudojimo tikslai ar kitos testamento nuostatos prieštarauja šio įstatymo ir fondo įstatų nuostatoms, visuotinis dalininkų susirinkimas per Civilinio kodekso 5.60 straipsnyje nustatytą terminą išsprendžia fondo įstatų pakeitimo ar atsisakymo priimti palikimą klausimą.
17 straipsnis. Paramos valdymo taisyklės
1. Paramos valdymo taisyklės yra visuotinio dalininkų susirinkimo tvirtinamas dokumentas, kuriame nustatoma fondui perduotos paramos valdymo tvarka.
2. Fondas paramos valdymo taisyklių nuostatas nustato atsižvelgdamas į paramos sutarčių arba testamentų, kuriais paramos teikėjai perduoda paramos dalykus fondui, turinį. Tiek, kiek paramos teikėjas paramos sutartimi ar testamentu nenurodė perduotos paramos valdymo tvarkos, fondas paramos valdymo tvarką nustato savo iniciatyva, vadovaudamasis Labdaros ir paramos įstatymu ir šiuo įstatymu.
3. Tais atvejais, kai fondas valdo neliečiamąjį kapitalą, paramos valdymo taisyklėse privalo būti nurodyta:
1) neliečiamajam kapitalui perduotų lėšų investavimo tvarka (strategija), nurodanti būsimų investicijų rizikos laipsnį;
4. Paramos valdymo taisyklės privalo užtikrinti, kad fondas gautą paramą valdytų skaidriai, vadovaudamasis šiame įstatyme ir fondo įstatuose įtvirtintais principais. Šios taisyklės turi užtikrinti sąžiningą ir efektyvų gautos paramos panaudojimą siekiant fondo įstatuose nustatytų visuomenei naudingų tikslų.
18 straipsnis. Fondo veiklos ribojimai
1. Fondui leidžiama nuosavybės teise valdomą turtą ir lėšas perleisti, užtikrinti prievolių įvykdymą ar kitaip apriboti savo valdymo, naudojimo ir disponavimo teises tik tuo atveju, kai tuo siekiama įgyvendinti fondo įstatuose nustatytus veiklos tikslus (įskaitant labdaros ir paramos tikslus, nustatytus fondo įstatuose pagal Labdaros ir paramos įstatymą).
2. Fondui draudžiama:
1) neatlygintinai perduoti fondo turtą nuosavybėn, pagal patikėjimo ar panaudos sutartis fondo dalininkui, valdymo ir kolegialių organų nariui, fonde pagal darbo sutartį dirbančiam asmeniui ar su jais susijusiam asmeniui;
2) neatlygintinai perduoti fondo turtą nuosavybėn trečiajam asmeniui, išskyrus labdaros ir paramos tikslus, nustatytus fondo įstatuose pagal Labdaros ir paramos įstatymą;
3) mokėti fondo dalininkui išmokas iš pelno dalies ar perduoti likviduojamo fondo turto dalį, viršijančią dalininko įnašą;
4) fondo turtą ir lėšas, įskaitant pelną, kokia nors forma skirstyti to fondo dalininkams ir (ar) jo organų nariams, fonde pagal darbo sutartį dirbantiems asmenims, išskyrus atvejus, kai mokamas darbo užmokestis, kitos su darbo teisiniais santykiais susijusios išmokos ir pagal autorinę sutartį mokamas autorinis atlyginimas;
5) suteikti paskolas, išskyrus atvejus, kai neliečiamąjį kapitalą sudarančios lėšos investuojamos į vertybinius popierius;
3. Šio straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodytas su fondo dalininku, valdymo ir kolegialių organų nariu ir fonde pagal darbo sutartį dirbančiu asmeniu susijęs asmuo yra:
1) dalininko – fizinio asmens, valdymo ir kolegialių organų nario ir fonde pagal darbo sutartį dirbančio asmens artimasis giminaitis, sutuoktinis (sugyventinis), sutuoktinio (sugyventinio) artimasis giminaitis;
4. Fondas pinigus, gautus kaip paramą, taip pat kitus negrąžintinai gautus pinigus privalo laikyti atskiroje sąskaitoje, taip pat sudaryti išlaidų sąmatą, jeigu tai numatyta teisės aktuose arba pinigus davęs paramos teikėjas to reikalauja.
5. Fondas atsisako priimti iš paramos teikėjo lėšas ar turtą, jeigu tuo naudodamasis paramos teikėjas gali daryti įtaką fondo veiklai savo ar kitų asmenų naudai.
PENKTASIS SKIRSNIS
NELIEČIAMOJO KAPITALO VALDYMAS
19 straipsnis. Neliečiamojo kapitalo valdymo principai
Fondas, valdydamas neliečiamąjį kapitalą, vadovaujasi šiais principais:
1) neliečiamojo kapitalo atskyrimo. Šis principas reiškia, kad neliečiamasis kapitalas privalo būti atskirtas nuo kito fondo turto, lėšos apskaitomos atskiroje sąskaitoje, atidarytoje Lietuvos Respublikos kredito įstaigoje arba Europos Sąjungos valstybės narės ar Europos ekonominės erdvės valstybės kredito įstaigoje, turinčioje filialą Lietuvos Respublikoje. Iš neliečiamojo kapitalo negali būti vykdomos su neliečiamojo kapitalo valdymu nesusijusios fondo prievolės;
2) kapitalo neliečiamumo. Šis principas reiškia, kad neliečiamąjį kapitalą sudarančios lėšos gali būti tik investuojamos, išskyrus šiame įstatyme nustatytas išimtis;
3) efektyvumo ir visuomeninės naudos. Šis principas reiškia, kad neliečiamasis kapitalas turi būti valdomas ir iš neliečiamojo kapitalo investavimo gaunamos pajamos turi būti naudojamos sąžiningai, efektyviai, siekiant visuomenei naudingų tikslų, veikiant rūpestingai, su reikiamu profesionalumu ir atsargumu;
20 straipsnis. Neliečiamojo kapitalo valdymo pradžia
1. Neliečiamąjį kapitalą valdyti gali tik fondas, kurio įstatuose nustatyta neliečiamojo kapitalo valdymo veiklos rūšis.
2. Neliečiamasis kapitalas suformuojamas vienu iš šių būdų:
1) paramos teikėjui (teikėjams) ar testatoriui (testatoriams) perdavus fondui neliečiamajam kapitalui lėšas, ne mažesnes kaip 250 tūkst. litų;
3. Šio straipsnio 2 dalyje nustatytais būdais suformavus neliečiamąjį kapitalą, fondo visuotinis dalininkų susirinkimas (steigiamasis susirinkimas) priima sprendimą pradėti neliečiamojo kapitalo valdymą ir fondo įstatuose nustatyta tvarka sudaroma valdyba. Fondas apie visuotinio dalininkų susirinkimo (steigiamojo susirinkimo) sprendimą pradėti neliečiamojo kapitalo valdymą praneša Juridinių asmenų registro tvarkytojui, pateikdamas šį sprendimą ir pateikdamas registruoti šio įstatymo reikalavimus atitinkančius fondo įstatus (jeigu jie nebuvo įregistruoti anksčiau).
21 straipsnis. Neliečiamojo kapitalo formavimas iš lėšų fondo iniciatyva
1. Sprendimą formuoti neliečiamąjį kapitalą iš lėšų priima fondo visuotinis dalininkų susirinkimas (steigiamasis susirinkimas). Fondas visuotinio dalininkų susirinkimo (steigiamojo susirinkimo) priimtą sprendimą formuoti neliečiamąjį kapitalą iš lėšų pateikia Juridinių asmenų registro tvarkytojui.
2. Neliečiamasis kapitalas iš lėšų, ne mažesnių kaip 250 tūkst. litų, turi būti suformuotas ne vėliau kaip per 3 metus nuo šio straipsnio 1 dalyje nustatyto sprendimo dėl neliečiamojo kapitalo formavimo pradžios įrašymo Juridinių asmenų registre dienos.
3. Neliečiamasis kapitalas gali būti formuojamas iš visuotinio dalininkų susirinkimo sprendimu perduotų fondo lėšų ir (ar) paramos teikėjų neliečiamajam kapitalui perduotų lėšų, jeigu paramos teikėjas nurodo, kad perduoda lėšas neliečiamajam kapitalui.
4. Nuo sprendimo dėl neliečiamojo kapitalo formavimo pradžios įrašymo Juridinių asmenų registre dienos neliečiamajam kapitalui formuoti skirtos lėšos turi būti laikomos atskiroje kredito įstaigos sąskaitoje. Lėšomis, skirtomis neliečiamajam kapitalui formuoti, leidžiama disponuoti tik šio straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka.
5. Šio straipsnio 2 dalyje nurodytu laikotarpiu lėšos, skirtos neliečiamajam kapitalui formuoti, gali būti investuotos į indėlius, kuriuos pareikalavus galima atsiimti, Lietuvos Respublikos kredito įstaigoje arba kredito įstaigoje, kurios buveinė yra Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje, turinčioje filialą Lietuvos Respublikoje, arba Vyriausybės vertybinius popierius. Palūkanos, gautos investavus lėšas, skirtas neliečiamajam kapitalui formuoti, paramos teikėjo nurodymu arba, jeigu paramos teikėjas nenurodo, visuotinio dalininkų susirinkimo sprendimu gali būti įskaitomos į formuojamą neliečiamąjį kapitalą arba naudojamos fondo įstatuose nustatytiems visuomenei naudingiems tikslams.
6. Jeigu per 3 metus nuo sprendimo dėl neliečiamojo kapitalo formavimo pradžios įrašymo Juridinių asmenų registre dienos fondas surenka mažiau neliečiamojo kapitalo, negu nustatyta šio straipsnio 2 dalyje, arba surenka neliečiamąjį kapitalą, bet nepradeda jo valdyti, apie tai pranešama Juridinių asmenų registro tvarkytojui ir Juridinių asmenų registre įrašoma informacija, kad neliečiamasis kapitalas nebuvo suformuotas, arba informacija, kad neliečiamasis kapitalas buvo suformuotas, bet nepradėtas valdyti. Tais atvejais, kai per 3 metus nuo sprendimo dėl neliečiamojo kapitalo formavimo pradžios įrašymo Juridinių asmenų registre dienos neliečiamasis kapitalas nesuformuojamas arba neliečiamasis kapitalas suformuojamas, bet nepradedamas valdyti ir per vieną mėnesį nuo šio straipsnio 2 dalyje nustatyto termino pabaigos apie tai nepranešama Juridinių asmenų registro tvarkytojui, Juridinių asmenų registro tvarkytojo iniciatyva Juridinių asmenų registre įrašoma informacija apie tai, kad neliečiamasis kapitalas nebuvo suformuotas.
7. Fondui surinkus mažiau neliečiamojo kapitalo, negu nustatyta šio straipsnio 2 dalyje, arba fondui surinkus neliečiamąjį kapitalą, bet nepradėjus jo valdyti, neliečiamajam kapitalui formuoti skirtos lėšos privalo būti panaudotos paramos teikėjų nurodytiems fondo įstatuose nustatytiems visuomenei naudingiems tikslams įgyvendinti, jeigu šie tikslai numatyti paramos sutartyje ar testamente. Jeigu šie tikslai paramos sutartyje ar testamente nenumatyti, neliečiamajam kapitalui formuoti skirtos lėšos, vadovaujantis fondo įstatuose nustatytais visuomenei naudingais tikslais, privalo būti panaudotos fondo įstatuose nustatytiems visuomenei naudingiems tikslams įgyvendinti.
22 straipsnis. Neliečiamojo kapitalo valdymui keliami reikalavimai
1. Fondo valdomas neliečiamasis kapitalas visuotinio dalininkų susirinkimo sprendimu gali būti padidintas:
2. Fondo administravimo išlaidoms padengti per vienus metus gali būti panaudojama ne daugiau kaip 1/20 iš neliečiamojo kapitalo per vienus metus gautų pajamų.
3. Neliečiamąjį kapitalą sudarančios lėšos privalo būti investuojamos derinant investicijų riziką su fondo, valdančio neliečiamąjį kapitalą, siekiamais tikslais ir vadovaujantis Investicijų įstatymo nuostatomis.
4. Tais atvejais, kai neliečiamąjį kapitalą sudarančios lėšos, investuojamos ne į indėlius Lietuvos Respublikos kredito įstaigoje arba kredito įstaigoje, kurios buveinė yra Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje, turinčioje filialą Lietuvos Respublikoje, arba Vyriausybės vertybinius popierius, į vieną investavimo objektą gali būti investuojama ne daugiau kaip 20 procentų neliečiamąjį kapitalą sudarančių lėšų.
5. Neliečiamąjį kapitalą sudarančios lėšos negali būti investuojamos į fondo dalininkų, valdymo ir kolegialių organų narių, fonde pagal darbo sutartį dirbančio asmens, paramos teikėjų ar su jais susijusių asmenų turtą. Šis apribojimas netaikomas paramos teikėjams (fiziniams asmenims), skyrusiems 2 procentus gyventojų pajamų mokesčio paramai pagal Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymą.
6. Šio straipsnio 5 dalyje nurodytas su fondo dalininku, valdymo ir kolegialių organų nariu, fonde pagal darbo sutartį dirbančiu asmeniu, paramos teikėju susijęs asmuo yra:
1) dalininko – fizinio asmens, valdymo ir kolegialių organų nario, fonde pagal darbo sutartį dirbančio asmens ar paramos teikėjo – fizinio asmens artimasis giminaitis, sutuoktinis (sugyventinis), sutuoktinio (sugyventinio) artimasis giminaitis;
2) fondo dalininko ar paramos teikėjo (juridinio asmens) dukterinė ir jį patronuojanti įmonė, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatyme;
3) juridinis asmuo, išskyrus nurodytus šios dalies 2 punkte, kuris turi daugiau kaip 1/3 fondo dalininko ar paramos teikėjo (juridinio asmens) organo balsų;
23 straipsnis. Neliečiamojo kapitalo sumažėjimas
1. Neliečiamasis kapitalas laikomas sumažėjusiu, kai Juridinių asmenų registre registruojamas neliečiamojo kapitalo dydis finansinių metų pabaigoje yra mažesnis už dydį, įregistruotą praėjusių finansinių metų pabaigoje.
2. Sumažėjęs neliečiamasis kapitalas turi būti atkurtas per 3 finansinius metus nuo pirmojo neliečiamojo kapitalo sumažėjimo įregistravimo Juridinių asmenų registre dienos.
3. Jeigu fondo valdomas neliečiamasis kapitalas sumažėja daugiau kaip 30 procentų nuo 3 paskutinių finansinių metų registruotų neliečiamojo kapitalo dydžių vidurkio, po tokio sumažėjimo fondo gauta parama negali būti perduodama neliečiamajam kapitalui.
4. Per šio straipsnio 2 dalyje nustatytą terminą neįvykdžius reikalavimo atkurti neliečiamąjį kapitalą ar atsiradus šio straipsnio 3 dalyje nustatytai aplinkybei, fondas privalo nutraukti neliečiamojo kapitalo valdymą šiame įstatyme nustatyta tvarka.
24 straipsnis. Neliečiamojo kapitalo valdymo pabaiga
1. Neliečiamojo kapitalo valdymas gali būti nutrauktas fondo visuotinio dalininkų susirinkimo arba teismo sprendimu.
2. Nutraukus neliečiamojo kapitalo valdymą, neliečiamajam kapitalui paramos teikėjų perduotos lėšos, taip pat iš neliečiamojo kapitalo valdymo gautos pajamos privalo būti panaudoti paramos teikėjų nurodytiems fondo įstatuose nustatytiems visuomenei naudingiems tikslams įgyvendinti, jeigu šie tikslai numatyti paramos sutartyje ar testamente. Jeigu šie tikslai paramos sutartyje ar testamente nenumatyti, neliečiamasis kapitalas, taip pat iš neliečiamojo kapitalo valdymo gautos pajamos, vadovaujantis fondo įstatuose nustatytais visuomenei naudingais tikslais, privalo būti panaudoti fondo įstatuose nustatytiems visuomenei naudingiems tikslams įgyvendinti (jeigu fondas nėra pertvarkomas ir nepasibaigia). Neliečiamasis kapitalas ir iš jo valdymo gautos pajamos negali būti naudojamos fondo administravimo išlaidoms padengti.
3. Nutraukus neliečiamojo kapitalo valdymą, kai teismas pripažįsta, kad fondo veikla valdant neliečiamąjį kapitalą yra netinkama, fondas 3 metus nuo tokio sprendimo įsigaliojimo dienos negali užsiimti neliečiamojo kapitalo valdymu.
4. Apie neliečiamojo kapitalo valdymo nutraukimą ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo teismo sprendimo įsigaliojimo dienos arba visuotinio dalininkų susirinkimo sprendimo priėmimo dienos teismas arba fondo valdymo organas praneša Juridinių asmenų registro tvarkytojui. Juridinių asmenų registro tvarkytojas įrašo Juridinių asmenų registre Juridinių asmenų registro nuostatuose nurodytą informaciją.
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
FONDO PERTVARKYMO IR PABAIGOS YPATUMAI
25 straipsnis. Fondo pertvarkymo ir pabaigos ypatumai
1. Fondas gali būti pertvarkomas į viešąją įstaigą. Fondas, valdantis neliečiamąjį kapitalą, gali būti pertvarkomas į viešąją įstaigą po to, kai neliečiamasis kapitalas ir iš jo investavimo gautos pajamos panaudojamos šio įstatymo 24 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka.
2. Fondas gali būti reorganizuojamas Civilinio kodekso nustatytais jungimo ir skaidymo būdais ir tvarka.
3. Fondas gali būti likviduojamas Civilinio kodekso nustatytais juridinių asmenų likvidavimo pagrindais ir tvarka.
4. Likęs fondo turtas ir lėšos (išskyrus fondo gautus paramos dalykus), įstatymų nustatyta tvarka patenkinus visus kreditorių reikalavimus ir fondo dalininkų reikalavimus dėl fondo turto dalies, neviršijančios dalininko įnašo į fondą, iki fondo išregistravimo iš Juridinių asmenų registro perduodami kitam ar kitiems fondams, kurių įstatuose nustatyti tokie patys kaip ir likviduojamo fondo visuomenei naudingi tikslai ir kuriuos nustato dalininkų susirinkimas ar teismas, priėmę sprendimą likviduoti fondą.
5. Kai fondas pasibaigia, paramos teikėjų perduoti paramos dalykai privalo būti panaudoti paramos teikėjų nurodytiems fondo įstatuose nustatytiems visuomenei naudingiems tikslams įgyvendinti, jeigu šie tikslai numatyti paramos sutartyje ar testamente. Jeigu šie tikslai paramos sutartyje ar testamente nenumatyti, fondo gauti paramos dalykai iki fondo išregistravimo iš Juridinių asmenų registro perduodami kitam ar kitiems fondams, kurių įstatuose nustatyti tokie patys kaip ir likviduojamo fondo visuomenei naudingi tikslai ir kuriuos nustato dalininkų susirinkimas ar teismas, priėmę sprendimą likviduoti fondą. Šie paramos dalykai negali būti naudojami fondo administravimo išlaidoms padengti. Jeigu fondas valdo neliečiamąjį kapitalą, neliečiamojo kapitalo ir iš jo valdymo gautų pajamų panaudojimui taikomos šio įstatymo 24 straipsnio 2 dalies nuostatos.
6. Be kitų šiame įstatyme ir Civiliniame kodekse nustatytų pareigų, fondo likvidatorius privalo:
1) viešai paskelbti fondo įstatuose nurodytame šaltinyje apie fondo likvidavimą ir pateikti Juridinių asmenų registrui dokumentus, patvirtinančius sprendimą likviduoti fondą, ir duomenis apie likvidatorių;
4) sudaryti fondo likvidavimo aktą. Likvidavimo akte aprašoma likvidavimo eiga ir patvirtinama, kad atlikti visi su likvidavimu susiję veiksmai;
2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Labdaros ir paramos fondas pagal šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatymo 12 straipsnį rengia ir teikia 2013 metų ir vėlesnių metų metinių pranešimų ir metinių finansinių ataskaitų rinkinius.
4. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatymo 12 straipsnio 6 dalies nuostatos dėl labdaros ir paramos fondo, valdančio neliečiamąjį kapitalą, audito taikomos atliekant 2013 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančių ataskaitinių laikotarpių labdaros ir paramos fondo, valdančio neliečiamąjį kapitalą, metinių finansinių ataskaitų rinkinio auditą.