LIETUVOS RESPUBLIKOS
VYRIAUSYBĖS ATSTOVO
ĮSTATYMAS
1993 m. liepos 1 d. Nr. I-200
Vilnius
1 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovas prižiūri, ar savivaldybės laikosi Lietuvos Respublikos Konstitucijos ir įstatymų, ar vykdo Vyriausybės sprendimus.
Vyriausybės atstovas privalo tikrinti, ar savivaldybių kolegialių ir nekolegialių organų priimti sprendimai nepažeidžia piliečių ir organizacijų teisių, ar savivaldybių pareigūnai vykdo Vyriausybės nutarimus.
2 straipsnis. Vyriausybės atstovas turi teisę:
1) tikrinimų metu gauti savivaldybių organų sprendimų originalus ir prireikus – vadovų paaiškinimus dėl tų sprendimų priėmimo tikslų ir aplinkybių, įgyvendinimo būdų ir priemonių; kitais atvejais – sesijų ir posėdžių protokolų, priimtų dokumentų kopijas ir kitą paaiškinamąją medžiagą;
2) dalyvauti savivaldybių tarybų sesijose, valdybų posėdžiuose, kalbėti juose dėl svarstomų projektų teisėtumo, siūlyti atitinkamas pataisas, jeigu projekte yra piliečių ar organizacijų teisių pažeidimų arba prieštaravimų Vyriausybės nutarimams; taip pat reikalauti sustabdyti sprendimo priėmimą, jeigu reikia išsiaiškinti, ar priimamas dokumentas yra teisėtas;
3) teikti informaciją savivaldybių tarybų nariams ir savivaldybių pareigūnams bei kitiems tarnautojams apie Vyriausybės veiklos ekonomines ir socialines, kultūros, švietimo bei ekologines programas, konsultuoti šių programų įgyvendinimą;
4) sistemingai nagrinėti gyventojų pareiškimus bei skundus, juos spręsti pagal savo įgaliojimus arba perduoti spręsti kitiems valstybės ar savivaldybės organams ar pareigūnams pagal šių kompetenciją;
5) susipažinti su Lietuvos Respublikos Seimo ir Vyriausybės dokumentais, raštais, kuriuose sprendžiami atitinkamų savivaldybių reikalai;
6) dalyvauti Lietuvos Respublikos Seimo ir Vyriausybės posėdžiuose, taip pat kituose valstybinių institucijų organizuojamuose renginiuose, kai svarstomi vietos savivaldos ar savivaldybių darbo klausimai.
3 straipsnis. Vyriausybės atstovas, nusprendęs, kad savivaldybės tarybos ar valdybos sprendimas, rajono valdytojo, miesto mero, viršaičio potvarkis pažeidžia piliečių ar organizacijų teises, arba kai nevykdomi Vyriausybės nutarimai, savo įgaliojimus vykdo pagal reikalą pasirinkdamas vieną iš reagavimo formų:
1) rašo motyvuotą teikimą vadovui to organo, kuris priėmė sprendimą ar potvarkį, ir reikalauja nedelsiant sustabdyti tokį sprendimą ar potvarkį ir svarstyti jo pakeitimo ar panaikinimo klausimą; kartu apie tai informuoja aukštesnįjį pagal pavaldumą savivaldybės organą.
Apie teikimo svarstymo rezultatus savivaldybės privalo informuoti Vyriausybės atstovą: dėl tarybos sprendimo – per mėnesį nuo teikimo gavimo dienos, dėl valdybos ir nekolegialiai priimtų aktų – per savaitę;
2) savo potvarkiu sustabdo ginčytino sprendimo vykdymą ir teikia motyvuotą reikalavimą, kuris turi būti nedelsiant apsvarstytas sesijoje ar posėdyje ir dėl jo priimtas sprendimas.
4 straipsnis. Sustabdytieji savivaldybių organų sprendimai negali būti vykdomi, kol galutinai ginčas nebus išspręstas per nustatytą terminą savivaldybėje arba teismo sprendimu.
Visais atvejais apie Vyriausybės atstovo reikalavimų svarstymo laiką ir vietą turi būti informuojamas Vyriausybės atstovas ir pagal pavaldumą aukštesnis savivaldybės organas. Jeigu nekolegialiai priimto potvarkio ar įsakymo panaikinimo klausimą imasi svarstyti kolegialus organas, turintis teisę jį naikinti, tai Vyriausybės atstovas, kolegialaus organo prašymu, atideda sutartam laikui savo reikalavimo įvykdymo terminą.
5 straipsnis. Jeigu savivaldybės taryba arba valdyba atsisako vykdyti Vyriausybės atstovo reikalavimą, taip pat jeigu šios institucijos per dvi savaites nepanaikina joms pavaldžių organų ar pareigūnų ginčytinų aktų, Vyriausybės atstovas per tris dienas pateikia ieškinį teismui dėl tokių aktų panaikinimo.
6 straipsnis. Vyriausybės atstovas privalo kiekvieną pusmetį pateikti Vyriausybei ir atitinkamoms savivaldybėms informaciją ir joje nurodyti, ar tikrintų savivaldybių priimti dokumentai teisėti ir kaip jis reagavo į ginčytinus sprendimus, taip pat kokie pateiktų reikalavimų svarstymo bei ginčų sprendimo teismuose rezultatai.
7 straipsnis. Vyriausybės atstovą skiria ir atleidžia Vyriausybė Ministro Pirmininko teikimu.
Vyriausybės atstovu skiriamas Lietuvos Respublikos pilietis, turintis aukštąjį išsilavinimą.
Vyriausybės atstovas yra valstybės pareigūnas. Jis negali užimti jokių kitų renkamų ar skiriamų pareigų, dirbti valstybinėse, visuomeninėse, privačiose verslo, komercijos ar kitokiose įstaigose ar įmonėse, taip pat gauti kitokio atlyginimo, išskyrus nustatytą pagal užimamas pareigas bei užmokestį už kūrybinę veiklą.
8 straipsnis. Vyriausybės atstovas išlaikomas iš valstybės biudžeto. Jo darbo apimtį ir vietą, materialinį aprūpinimą ir atlyginimą nustato Vyriausybė.