LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL SVEIKATOS PROGRAMŲ RENGIMO, FINANSAVIMO, ĮGYVENDINIMO IR KONTROLĖS TVARKOS PATVIRTINIMO

 

2002 m. vasario 21 d. Nr. 91

Vilnius

 

 

1. Tvirtinu Sveikatos programų rengimo, finansavimo, įgyvendinimo ir kontrolės tvarką (pridedama).

2. Laikau netekusiais galios:

2.1. sveikatos apsaugos ministro 1998 m. gruodžio 7 d. įsakymą Nr. 712 „Dėl sveikatos programų rengimo, tvirtinimo, finansavimo, įgyvendinimo ir kontrolės nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1999, Nr. 21-607);

2.2. sveikatos apsaugos ministro 2000 m. sausio 20 d. įsakymą Nr. 32 „Dėl ekspertų grupių pagal sveikatinimo kryptis, sveikatinimo programų ekspertizės atlikimo tvarkos, sveikatos programos ekspertizės akto formos patvirtinimo“;

2.3. sveikatos apsaugos ministro 2000 m. liepos 5 d. įsakymą Nr. 383 „Dėl sveikatos programų rengimo, tvirtinimo, finansavimo, įgyvendinimo ir kontrolės nuostatų, patvirtintų sveikatos apsaugos ministro 1998 m. gruodžio 7 d. įsakymu Nr. 712, dalinio pakeitimo“ (Žin., 2000, Nr. 58-1740);

2.4. sveikatos apsaugos ministro 2000 m. lapkričio 2 d. įsakymą Nr. 590 „Dėl ekspertinio darbo apmokėjimo tvarkos ir Lietuvos sveikatos programos koordinavimo komisijos narių darbo apmokėjimo tvarkos tvirtinimo bei įgaliojimų Sveikatos teisės ir ekonomikos centrui suteikimo“;

2.5. sveikatos apsaugos ministro 2000 m. gruodžio 18 d. įsakymą Nr. 738 „Dėl sveikatos apsaugos ministro 1998 m. gruodžio 7 d. įsakymo Nr. 712 „Dėl sveikatos programų rengimo, tvirtinimo, finansavimo, įgyvendinimo ir kontrolės nuostatų patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 2000, Nr. 110-3547);

2.6. sveikatos apsaugos ministro 2001 m. sausio 10 d. įsakymą Nr. 19 „Dėl Lietuvos sveikatos programos koordinavimo komisijos sudėties ir veiklos“;

2.7. sveikatos apsaugos ministro 2001 m. vasario 19 d. įsakymą Nr. 122 „Dėl sveikatos apsaugos ministro 2000 11 02 įsakymo Nr. 590 „Dėl ekspertinio darbo apmokėjimo tvarkos ir Lietuvos sveikatos programos koordinavimo komisijos narių darbo apmokėjimo tvarkos tvirtinimo bei įgaliojimų Sveikatos teisės ir ekonomikos centrui suteikimo“ dalinio pakeitimo“.

 

 

 

Sveikatos

apsaugos Ministras                         Konstantinas Romualdas Dobrovolskis

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

sveikatos apsaugos ministro

2002 m. vasario 21 d.

įsakymu Nr. 91

 

SVEIKATOS PROGRAMŲ RENGIMO, FINANSAVIMO, ĮGYVENDINIMO IR KONTROLĖS TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo 1998 m. liepos 2 d. nutarimu Nr. VIII-833 „Dėl Lietuvos Respublikos Sveikatos programos patvirtinimo“ patvirtinta Lietuvos sveikatos programa, Sveikatos sistemos, Sveikatos draudimo, Sveikatos priežiūros įstaigų, Viešųjų pirkimų įstatymais, Lietuvos Respublikoje rengiamos sveikatos programos, kurių tikslas yra:

1.1. užtikrinti Lietuvos sveikatos programos įgyvendinimą;

1.2. užtikrinti kompleksinį atitinkamos sveikatos problemos sprendimą;

1.3. suderinti įvairių institucijų, turinčių ar galinčių turėti įtakos sveikatos problemų sprendimui, veiklą bei tarpusavio sąveiką.

2. Pagal sprendžiamų problemų mastą sveikatos programos gali būti:

2.1. valstybinės (tarpžinybinės – vykdomos kelių žinybų, atstovaujančių skirtingoms ūkio sritims);

2.2. žinybinės (sveikatos apsaugos sistemos – vykdomos Sveikatos apsaugos ministerijos, Valstybinės ligonių kasos, mokslo ir sveikatos priežiūros įstaigų).

3. Pagal sprendžiamų problemų pobūdį sveikatos programas sudaro:

3.1. mokslo – taikomoji dalis;

3.2. praktinė – investicinė dalis.

4. Išlaidos, skiriamos sveikatos programoms finansuoti, skirstomos į:

4.1. paprastąsias – mokslinių-praktinių, sveikatos programų vykdytojų darbo užmokesčiui, profilaktikos priemonėms, reagentams ir medikamentams, nefinansuojamiems iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo, įsigyti ir kt.;

4.2. nepaprastąsias (investicines) – medicinos įrangai įsigyti ar atnaujinti, statybai, renovacijai, kapitaliniam remontui ir kt.

5. Šis dokumentas reglamentuoja valstybinių ir žinybinių sveikatos programų rengimo, finansavimo, įgyvendinimo, atsakomybės ir kontrolės tvarką. Ji nėra privaloma kitų ministerijų, apskričių, savivaldybių, įmonių ir visuomeninių organizacijų rengiamoms programoms.

 

II. SVEIKATOS PROGRAMŲ RENGIMAS

 

6. Valstybinių ir kitų šia tvarka reglamentuojamų sveikatos programų arba jų sudėtinių dalių, įskaitant mokslinius-praktinius bei investicinius fragmentus (toliau – programos), užsakovai yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Sveikatos apsaugos ministerija arba konkurso būdu atrinktos institucijos.

7. Sveikatos programas rengia komisijos, darbo grupės, juridiniai ir fiziniai asmenys.

8. Programos rengiamos atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos ir nutarimų šiais klausimais nuostatas, strateginius tikslus ir uždavinius, Lietuvos sveikatos programoje numatytas sveikatinimo veiklos kryptis, Nacionalinės sveikatos tarybos, Sveikatos apsaugos ministerijos kolegijos rekomendacijas, sergamumo, nedarbingumo, invalidumo, mirtingumo ir kitus kriterijus.

9. Sveikatos apsaugos ministerija, vadovaudamasi Lietuvos sveikatos programos nuostatomis, nustato sveikatos programų prioritetines kryptis ir patvirtina sveikatinimo kryčių vadovus.

10. Programos rengėjas, vykdydamas užsakovo pavedimą arba inicijuodamas atitinkamos sveikatos problemos sprendimą, teikia Sveikatos apsaugos ministerijai programos projektą iki einamųjų metų vasario 1 d., finansavimui kitais metais gauti.

11. Sveikatos apsaugos ministerijos Sveikatos programų skyrius per 15 darbo dienų nuo projekto pateikimo atlieka pirminį įvertinimą ir, jei reikia, grąžina projektą rengėjams patikslinti. Rengėjai privalo patikslintą programos projektą pateikti ne vėliau kaip per dešimt darbo dienų. Sveikatos programų skyrius patikslintus programų projektus pateikia sveikatinimo krypčių vadovams. Atliekama dalykinė ekspertizė.

12. Sveikatinimo programos ekspertizė:

12.1. sveikatos apsaugos ministras suderintą su sveikatinimo krypčių vadovais ekspertų grupę ir jos vadovą tvirtina įsakymu;

12.2. ekspertai savo išvadas bei pasiūlymus pateikia surašydami Ekspertizės aktą (1 priedas).

13. Ekspertai per 15 darbo dienų atlieka dalykinę programos projekto ekspertizę ir pateikia savo išvadas Sveikatos apsaugos ministerijos Sveikatos programų skyriui, kuris perduoda programos projekto rengėjams. Susipažinę su ekspertų išvadomis ir pasiūlymais, rengėjai per 10 darbo dienų grąžina programos projektą Sveikatos apsaugos ministerijos Sveikatos programų skyriui, kuris taisytus projektus suderina su sveikatinimo krypčių vadovais.

14. Sveikatos apsaugos ministerijos Sveikatos programų skyrius, apibendrinęs sveikatos apsaugos ministro įsakymu paskirtų sveikatinimo krypčių vadovų išvadas, pirminės ekspertizės ir dalykinės ekspertizės pasiūlymus bei išvadas, teikia programos projektą Sveikatos apsaugos ministerijos kolegijai (toliau – Kolegija), kurios pritarimu programos projektas yra tvirtinamas iki einamųjų metų spalio 1 dienos sveikatos apsaugos ministro įsakymu. Visos iki spalio 1 d. patvirtintos programos įrašomos į kitais metais numatomų finansuoti programų sąrašą. Šis sąrašas gali būti keičiamas ar tikslinamas vadovaujantis Kolegijos nutarimais ir sveikatos apsaugos ministro įsakymais.

15. Programų suvestines pagal išlaidų struktūrą sudaro Sveikatos apsaugos ministerijos Finansų ir Sveikatos programų skyriai.

16. Naujai teikiamų investicinių programų finansavimą gali būti planuojama pradėti ne anksčiau kaip kitais kalendoriniais metais, priėmus sprendimą dėl programos finansavimo.

17. Programos projekte turi būti nurodyta:

17.1. programos pavadinimas;

17.2. siūloma spręsti problema, jos aktualumas;

17.3. situacijos analizė problemos aktualumo požiūriu Lietuvoje ir kitose šalyse;

17.4. programos ryšys su kitomis Lietuvoje vykdomomis ar rengiamomis sveikatinimo programomis;

17.5. artimieji programos tikslai (uždaviniai);

17.6. tolimieji programos tikslai;

17.7. atitikimas šakos strategijai ir prioritetams (prielaidos);

17.8. planuojami rezultatai (poveikis, pritaikymo galimybės);

17.9. priemonės artimiesiems tikslams pasiekti;

17.10. programos įgyvendinimo etapai;

17.11. programos darbų atlikimo grafikas (programos priemonių įgyvendinimo planai);

17.12. lėšų poreikis, jų pobūdis, numatomi finansavimo šaltiniai (išlaidų struktūra- paprastosios ir nepaprastosios išlaidos kiekvienai programos priemonei bei lėšų poreikis kiekvienais programos įgyvendinimo metais);

17.13. planuojamo programos ekonominio (socialinio) efektyvumo kriterijai ir įvertinimas pinigais;

17.14. pagrindinis programos vykdytojas, institucijos, dalyvaujančios programos įgyvendinime, už programos įgyvendinimą atsakingas asmuo;

17.15. asmuo, galintis suteikti informaciją.

18. Sveikatos apsaugos ministerija valstybines programas teikia tvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybei. Žinybines programas įsakymu tvirtina sveikatos apsaugos ministras.

19. Patvirtintos sveikatos programos įgyvendinimą koordinuoja atitinkamos sveikatos programos koordinavimo taryba (toliau – taryba). Tarybą sudaro sveikatinimo veiklos krypties, kuriai priklauso programa, vadovas, po vieną Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto ir Kauno medicinos universiteto atstovą bei ne mažiau kaip trijų skirtingų Lietuvos Respublikos apskričių sveikatos priežiūros įstaigų atstovai. Tarybos sudėtį, jos pirmininką ir pirmininko pavaduotoją įsakymu tvirtina sveikatos apsaugos ministras. Tarybos veikia pagal tipinį darbo reglamentą, tvirtinamą tarybos pirmininko.

 

III. SVEIKATOS PROGRAMŲ FINANSAVIMAS

 

20. Sveikatos programų finansavimo šaltiniai gali būti:

20.1. valstybės ir savivaldybių biudžeto lėšos;

20.2. Privatizavimo fondo lėšos;

20.3. Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšos;

20.4. savivaldybių sveikatos fondų lėšos;

20.5. paskolos valstybės vardu;

20.6. tarptautinių organizacijų lėšos;

20.7. kiti šaltiniai.

21. Kiekvienos programos sąmatoje numatomos paprastosios ir nepaprastosios (investicinės) lėšos. Nepaprastųjų (investicinių) išlaidų suvestines pagal išlaidų struktūrą ir finansavimo šaltinius sudaro Sveikatos apsaugos ministerija. Nepaprastosios (investicinės) išlaidos planuojamos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

22. Sveikatos apsaugos ministro įsakymu tvirtinama metinė sveikatos mokslinių-praktinių programų paprastųjų išlaidų finansavimo sąmata. Programų vadovus apie programoms skirtas lėšas raštu informuoja Sveikatos apsaugos ministerijos Sveikatos programų skyrius.

23. Sveikatos programų paprastąsias ir nepaprastąsias (investicines) išlaidas pagal patvirtintą sąmatą dengia Sveikatos apsaugos ministerija.

24. Už programų finansavimui skirtų lėšų panaudojimą pagal tikslinę paskirtį materialiai atsako įstaigų (institucijų), kurioms pervedami pinigai ar kurios gauna prekes nuosavybės ar panaudos teise, vadovai ar jų įgalioti asmenys. Šie asmenys taip pat atsako už ataskaitų pateikimą laiku Sveikatos apsaugos ministerijos Finansų bei Sveikatos programų skyriams.

 

IV. SVEIKATOS PROGRAMŲ ĮGYVENDINIMAS IR KONTROLĖ

 

25. Įstaiga (institucija), gaunanti prekes, paslaugas ar darbus nuosavybės teise ar panaudos sutarties pagrindu pagal patvirtintas programas, kurioms vykdyti skiriamos nepaprastosios (investicinės) lėšos, privalo pateikti Sveikatos apsaugos ministerijos Finansų skyriui:

25.1. prekių, paslaugų ar atliktų darbų perdavimo-priėmimo aktus ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo prekių įsigijimo arba darbų atlikimo;

25.2. įrenginio pritaikymo eksploatuoti aktus ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jo eksploatacijos pradžios.

26. Įstaiga (institucija), gaunanti prekes, paslaugas ar darbus nuosavybės teise ar panaudos sutarties pagrindu pagal patvirtintas programas ar sutartis, kurioms vykdyti skiriamos tik paprastosios lėšos, privalo pateikti Sveikatos apsaugos ministerijos Finansų skyriui biudžeto išlaidų sąmatos įvykdymo 2 formos apyskaitą (patvirtinta Lietuvos Respublikos finansų ministro 2001 m. gruodžio 28 d. įsakymų Nr. 346 „Dėl biudžetinių įstaigų finansinės atskaitomybės ir savivaldybių biudžetų įvykdymo suvestinės atskaitomybės formų patvirtinimo“; Žin., 2002, Nr. 3-87):

26.1. kiekvieną mėnesį, iki kito mėnesio 10 d.;

26.2. kiekvieną ketvirtį, iki kito ketvirčio pirmo mėnesio 11 d.;

26.3. kiekvienais metais, iki kitų metų sausio 10 d.

27. Institucija, vykdanti mokslines-praktines programas, privalo pateikti Sveikatos apsaugos ministerijos Sveikatos programų skyriui apibendrintas suvestinių ataskaitas: pirmo pusmečio – iki einamųjų metų rugpjūčio1d., metų – iki kitų metų sausio 15 d.

28. Sveikatos programos, kurioje yra numatytos nepaprastosios (investicinės) lėšos, koordinavimo tarybos pirmininkas (programos vadovas) privalo iki kitų metų sausio 15 d. pateikti Sveikatos apsaugos ministerijos Sveikatos programų skyriui metinę programos ataskaitą (2 priedas).

29. Sveikatos apsaugos ministerija gali sudaryti specialias komisijas ar naudotis auditorių ar audito tarnybų paslaugomis įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka programoms ar atliktiems darbams įvertinti.

30. Sveikatos apsaugos ministerija gali pareikalauti programą vykdančios įstaigos (institucijos) informacijos apie darbų eigą ir lėšų panaudojimą, o nurodytos įstaigos (institucijos) privalo šią informaciją teikti nustatytu laiku.

31. Sveikatos apsaugos ministerija, gavusi Kolegijos pritarimą, turi teisę spręsti dėl tolesnio programos rengimo ar įgyvendinimo tikslingumo.

 

V. ATSAKOMYBĖ

 

32. Už lėšų panaudojimą pagal tikslinę paskirtį atsako įstaigos, kurioje vykdomi darbai ar kuriai pervedamos lėšos, vadovas arba įgaliotas asmuo.

33. Sveikatos apsaugos ministerijos Sveikatos programų skyrius atsako už programos savalaikį pirminį įvertinimą, išvadų ir pasiūlymų suderinimą su sveikatinimo krypčių vadovais bei patvirtintų programų įgyvendinimą.

34. Sveikatos apsaugos ministerijos Teisės skyrius atsakingas už teisinį programos sutarčių turinį.

35. Sveikatos apsaugos ministerijos Finansų skyrius atsakingas už savalaikį finansavimą, finansinių dokumentų apiforminimą ir programinių lėšų naudojimo apskaitą.

36. Vykdomos sveikatos programos tarybos pirmininkas atsakingas už lėšų panaudojimą, darbo rezultatus ir ataskaitos parengimą.

 

VI. PREKIŲ, PASLAUGŲ IR DARBŲ PIRKIMAS

 

37. Sveikatos apsaugos ministras įsakymu sveikatos programoje numatytoms prekėms ar paslaugoms pirkti bei darbams atlikti sudaro viešojo pirkimo komisijas ir skiria joms užduotis bei suteikia įgaliojimus užduotims vykdyti. Sveikatos apsaugos ministras tvirtina kiekvienos komisijos darbo reglamentą. Komisija sudaroma iš ne mažiau kaip 5 asmenų:

38.1. viceministro (komisijos pirmininkas);

38.2. Teisės skyriaus atstovo;

38.3. Finansų skyriaus atstovo;

38. 4. Sveikatos programų skyriaus atstovo;

38. 5. Vykdomos sveikatos programos koordinavimo tarybos pirmininko.

38. Viešojo pirkimo komisija gali būti papildyta atskirų sričių specialistais. Sveikatos apsaugos ministro sprendimu pateiktiems pasiūlymams nagrinėti gali būti pakviesti ekspertai.

39. Viešųjų pirkimų komisija, įvykdžiusi pirkimo procedūras, pateikia pirkimo sutarties projektą ir ataskaitą arba sprendimą nutraukti pirkimą sveikatos apsaugos ministrui arba įgaliotam asmeniui.

______________

 

Sveikatos programų rengimo, finansavimo,

įgyvendinimo ir kontrolės tvarkos

1 priedas

 

Sveikatos programos ekspertizės aktas

Ekspertai:

1.

2.

3.

4.

5.

Programos pavadinimas:.........................................................................................................................

Programos vertinimas (pažymėti tik vieną vertinimo langelį)

Rodiklis

Labai geras

Geras

Patenkinamas

Nepatenkinamas

Komentarai

Programos atitikimas sveikatinimo krypčių prioritetams

 

 

 

 

 

Programos tikslo ir uždavinių konkretumas, galimybė juos įgyvendinti

 

 

 

 

 

Numatytų profilaktinių-prevencinių priemonių efektyvumas

 

 

 

 

 

Praktinė programos rezultatų reikšmė

 

 

 

 

 

Situacijos analizės išsamumas ir objektyvumas

 

 

 

 

 

Numatyto programos poveikio atitinkamai gyventojų grupei tikslumas

 

 

 

 

 

Programos išdėstymo struktūros atitikimas nustatytai tvarkai

 

 

 

 

 

Programos įvykdymo terminų realumas

 

 

 

 

 

Bendrųjų išlaidų programai finansuoti apskaičiavimo pagrįstumas

 

 

 

 

 

Investicijų pagrįstumas ir jų poreikio apskaičiavimo tikslumas

 

 

 

 

 

Programos vykdymo vieta (miestas, regionas)

 

 

 

 

 

Planuojamas programos ekonominis efektas

 

 

 

 

 

 

Remdamiesi įvertinimais manome, kad pateikta programa (pažymėti tik vieną atsakymą):

 

Remtina        Remtina, bet taisytina         Neremtina

 

Reikalingos pataisos:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

Priedas: ekspertuotų programų recenzijos

Ekspertų parašai:

1.

2.

3.

4.

5.                                   Data:

______________

 

Sveikatos programų rengimo,

finansavimo, įgyvendinimo

ir kontrolės tvarkos

2 priedas

 

metinė sveikatos programos ataskaita

 

Eil. Nr.

Sveikatos programos pavadinimas

Skirta nepaprastųjų lėšų

Panauduota nepaprastųjų lėšų

Įsigyta medicinos įranga, atlikti statybos ir/arba projektavimo darbai

Kiekis, vienetais

Sveikatos programos priemonės įvykdymas (finansinis, faktinis)

Įrangos panaudojimo vieta (gydymo įstaiga)

1.

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

IŠ VISO

 

 

 

 

 

 

______________