LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL BENDRŲJŲ ŠVIETIMO ĮSTAIGŲ PRIEŽIŪROS IR VALSTYBINĖS ŠVIETIMO INSPEKCIJOS NUOSTATŲ
2000 m. spalio 18 d. Nr. 1284
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo (Žin., 1991, Nr. 23-593; 1998, Nr. 67-1940) 35 str. 7 punktu,
1. Tvirtinu:
2. Laikau netekusiais galios Švietimo ir mokslo ministerijos kolegijos 1995 10 30 nutarimu Nr. 48 „Dėl Valstybinės švietimo inspekcijos nuostatų tvirtinimo“ patvirtintus Valstybinės švietimo inspekcijos nuostatus ir Bendrąsias švietimo įstaigų veiklos priežiūros nuostatas.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
švietimo ir mokslo ministro
2000 m. spalio 18 d. įsakymu Nr. 1284
BENDRIEJI ŠVIETIMO ĮSTAIGŲ PRIEŽIŪROS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Bendrieji švietimo įstaigų priežiūros nuostatai reglamentuoja steigėjų vykdomą švietimo įstaigų (išskyrus aukštąsias mokyklas ir neformaliojo suaugusiųjų švietimo įstaigas) vadybinės ir pedagoginės veiklos priežiūrą, nustato jos tikslus, uždavinius, principus, funkcijas, rezultatų įforminimą, apeliacijų teikimą ir ryšius.
2. Švietimo įstaigų steigėjas priežiūrą paveda savo administracijos padaliniui, kuriam jis delegavo pavaldžių švietimo įstaigų veiklos organizavimą (toliau vadinama – Steigėjas). Nevalstybinės švietimo įstaigos steigėjas jos vadybinei ir pedagoginei veiklai prižiūrėti kviečiasi savivaldybės, kurioje įstaiga yra įregistruota, administracijos švietimo padalinį arba apskrities viršininko administracijos Švietimo inspekciją.
3. Steigėjas, prižiūrėdamas švietimo įstaigas, vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos švietimo ir kitais įstatymais, Vaiko teisių konvencija, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Švietimo ir mokslo ministerijos, savo teisės aktais ir šiais Nuostatais.
4. Stebėti pedagogų darbą turi teisę Steigėjo specialistai (pedagoginiai darbuotojai), apskrities viršininko administracijos Švietimo inspekcijos ir Švietimo ir mokslo ministerijos specialistai; Steigėjo, apskrities viršininko ar švietimo ir mokslo ministro patvirtintos komisijos nariai (pedagoginiai darbuotojai), pedagogų ir vadovų atestacijos bei švietimo įstaigos nuostatuose nurodyti asmenys. Kiti asmenys stebėti pedagogų darbą gali tik gavę jų sutikimą.
II. PAGRINDINIS PRIEŽIŪROS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
5. Pagrindinis tikslas – laiduoti pavaldžių švietimo įstaigų efektyvų funkcionavimą, reikiamą ugdymo kokybę, valstybinės švietimo politikos įgyvendinimą.
6. Pagrindiniai uždaviniai:
6.1. padėti švietimo įstaigoms užtikrinti Lietuvos Respublikos įstatymų, Vyriausybės nutarimų, Švietimo ir mokslo ministerijos ir kitų teisės aktų įgyvendinimą;
6.3. nustatyti švietimo įstaigos veiklos kokybę remiantis bendraisiais išorinio vertinimo rodikliais; patarti jos bendruomenei dėl tolesnės veiklos tobulinimo;
III. PRIEŽIŪROS PRINCIPAI
7. Steigėjas, įgyvendindamas pagrindinius priežiūros tikslus ir uždavinius, vadovaujasi šiais principais:
7.3. objektyvumo – vertinimą grindžia švietimo įstaigos vidinio vertinimo analize, pamokų (užsiėmimų) stebėjimu, ugdytinių darbų analize, pokalbiais su ugdytiniais, pedagogais, vadovais, tėvais (ar vaiko globėjais) ir kitais asmenimis, susijusiais su švietimo įstaigos veikla, arba jų apklausa; dokumentų analize, faktais ir konkrečiais rodikliais;
IV. PAGRINDINĖS FUNKCIJOS
8. Steigėjo pagrindinės funkcijos:
8.1. konsultuoti švietimo įstaigos vadovus ir pedagogus Lietuvos Respublikos įstatymų, Vyriausybės nutarimų, Švietimo ir mokslo ministerijos teisės aktų, bendrųjų programų įgyvendinimo, vadybos, švietimo įstaigos vidinio vertinimo, veiklos tobulinimo programų rengimo, jų įgyvendinimo ir kitais klausimais;
8.3. vertinti švietimo įstaigos vadovų ir pedagogų praktinę veiklą Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo ir atestavimo nuostatų nustatyta tvarka;
8.4. kontroliuoti pagrindinės mokyklos baigiamųjų, vidurinės mokyklos brandos, profesinio mokymo kvalifikacijos egzaminų vykdymą;
8.5. tirti piliečių ir institucijų prašymus, pareiškimus ir skundus pavaldžių švietimo įstaigų veiklos klausimais;
8.6. kaupti ir analizuoti duomenis apie mokyklos nelankančius mokyklinio amžiaus vaikus, neturinčius 16 metų, išsiaiškinti nelankymo priežastis;
8.7. kaupti informaciją apie pavaldžių švietimo įstaigų būklę ir pokyčius, rengti metinį pavaldžių švietimo įstaigų veiklos sąvadą pagal švietimo ir mokslo ministro patvirtintą sąvado formą, teikti jį apskrities viršininkui ir švietimo ir mokslo ministrui bei pristatyti visuomenei;
8.8. nustatyti, kaip švietimo įstaigos vykdoma švietimo politika atliepia vietos bendruomenės švietimo poreikius ir atitinka bendrąją valstybės švietimo politiką;
8.9. padėti apskrities viršininko administracijos Švietimo inspekcijos inspektoriams, Švietimo ir mokslo ministerijos specialistams bei šių institucijų sudarytoms komisijoms tikrinti švietimo įstaigų veiklą. Kartu su švietimo įstaigų vadovais, įstaigos ir pedagogų tarybomis aptarti atliktų patikrinimų išvadas ir siūlymus.
V. PRIEŽIŪROS REZULTATŲ ĮFORMINIMAS
9. Švietimo įstaigos priežiūros rezultatai įforminami:
9.2. aktu, jei nustatomi šiurkštūs švietimo įstaigų veiklą reglamentuojančių įstatymų ir kitų teisės aktų pažeidimai;
VI. APELIACIJA
VII. RYŠIAI
12. Steigėjas, vykdydamas švietimo įstaigų priežiūrą, bendradarbiauja su švietimo įstaigos taryba, pedagogų ir moksleivių savivaldos institucijomis, savivaldybės ir apskrities švietimo tarybomis, apskrities profesinio mokymo taryba, apskrities viršininko administracijos Švietimo inspekcija, kitomis švietimo įstaigas prižiūrinčiomis inspekcijomis, Švietimo ir mokslo ministerija, mokslo ir studijų institucijomis, mokytojų švietimo centrais, kitomis valstybės valdymo ir savivaldos institucijomis.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
švietimo ir mokslo ministro
2000 m. spalio 18 d. įsakymu Nr. 1284
Valstybinės švietimo inspekcijos nuostatai
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Bendrosios švietimo politikos vykdymą prižiūri Švietimo ir mokslo ministerija ir apskričių viršininkų administracijų švietimo inspekcijos, vadovaudamosi šiais Nuostatais.
2. Valstybinės švietimo inspekcijos nuostatai nustato apskričių viršininkų administracijų švietimo inspekcijų (toliau – Inspekcija) veiklos tikslus ir uždavinius, reglamentuoja funkcijas, teises, pareigas ir atsakomybę bei inspektavimo rezultatų dokumentavimą.
3. Inspekcija yra valstybinio lygmens švietimo priežiūros institucija, kuri prižiūri bendrosios švietimo politikos įgyvendinimą valstybinėse, savivaldybių ir nevalstybinėse ikimokyklinio ugdymo, bendrojo lavinimo, papildomo ugdymo, vaikų globos, profesinio mokymo, suaugusiųjų švietimo įstaigose ir aukštesniosiose mokyklose, taip pat profesinio mokymo licencijas turinčiose įmonėse, įstaigose ir organizacijose (toliau vadinama – švietimo įstaigose).
4. Inspekcija vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Vaiko teisių konvencija, Lietuvos Respublikos švietimo ir kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Švietimo ir mokslo ministerijos, apskrities viršininko teisės aktais ir šiais Nuostatais.
5. Inspekcija yra pavaldi apskrities viršininkui. Inspekcijai vadovauja viršininkas. Inspekcijos viršininkas ir švietimo inspektoriai (toliau – Inspektoriai), skiriami Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka.
6. Inspektoriui keliami bendrieji kvalifikaciniai reikalavimai: aukštasis pedagoginis išsilavinimas; ne mažesnis kaip 5 metų pedagoginio darbo stažas ir ne žemesnė kaip vyresniojo mokytojo (dėstytojo) kvalifikacinė kategorija; ne mažesnė kaip 3 metų vadybinio arba savivaldybės, apskrities viršininko administracijos švietimo padalinio specialisto darbo patirtis; specialios žinios, kurių reikia pareigoms eiti: Lietuvos Respublikos įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, valstybės švietimo politikos įgyvendinimo, biudžetinių įstaigų finansavimo tvarkos, švietimo įstaigų veiklą reglamentuojančių, darbo santykius reglamentuojančių bei kitų teisės aktų, susijusių su inspektoriaus pareigų vykdymu, žinojimas.
II. INSPEKCIJOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
8. Pagrindinis Inspekcijos tikslas – stebėti, analizuoti ir vertinti švietimo įstaigų vadybinę ir pedagoginę veiklą siekiant valstybinės švietimo politikos įgyvendinimo.
9. Pagrindiniai Inspekcijos uždaviniai:
9.1. nustatyti, ar vaikams, jaunimui ir suaugusiesiems švietimo įstaigose sudarytos sąlygos ir galimybės įgyti valstybinius standartus atitinkantį išsilavinimą;
9.2. apibendrinti ir propaguoti pozityvius vadybinės ir pedagoginės veiklos pokyčius švietimo įstaigose bei skatinti reformos siekius atitinkančias švietimo naujoves;
9.3. informuoti visuomenę ir valstybės valdžios institucijas apie švietimo būklę atskirose švietimo įstaigose ir regione;
III. INSPEKCIJOS VEIKLOS NUOSTATOS
10. Nuostatos, kurių reikia laikytis inspektuojant švietimo įstaigas:
10.2. pagarba švietimo įstaigos ugdytiniams, pedagogams, moksleivių tėvams (ar vaikų globėjams) ir vadovams;
IV. INSPEKCIJOS FUNKCIJOS
11. Inspekcijos funkcijos yra:
11.2. konsultuoti švietimo įstaigų vadovus ir pedagogus Lietuvos Respublikos įstatymų, Vyriausybės nutarimų, Švietimo ir mokslo ministerijos teisės aktų, Bendrųjų programų įgyvendinimo, vadybos ir kitais klausimais;
11.3. teikti bendrojo lavinimo mokyklų moksleiviams Nacionalinio egzaminų centro parengtus diagnostinius testus;
11.4. stebėti ir analizuoti švietimo įstaigų vadovų ir pedagogų atestacijos procesą; dalyvauti nustatant švietimo įstaigų vadovų veiklos ir vienos iš vadybinių kvalifikacinių kategorijų atitiktį;
11.6. prižiūrėti pagrindinės mokyklos baigiamųjų, vidurinės mokyklos brandos ir profesinio mokymo kvalifikacijos egzaminų vykdymą; nuolat tikrinti išsilavinimo dokumentų apskaitą;
11.7. kontroliuoti, kaip savivaldybės tvarko mokyklinio amžiaus vaikų apskaitą ir rūpinasi, kad visi savivaldybės teritorijoje gyvenantys vaikai iki 16 metų mokytųsi bendrojo lavinimo ar kitokioje formaliojo švietimo sistemos mokykloje; teikti informaciją šiuo klausimu suinteresuotoms institucijoms;
11.8. tirti gautus arba kitų institucijų pagal kompetenciją persiųstus piliečių ir institucijų prašymus, pareiškimus ir skundus;
11.9. teikti informaciją švietimo įstaigoms, savivaldybėms, valstybinės vadžios institucijoms, visuomenei apie atskirų švietimo įstaigų teikiamo ugdymo kokybę ir jų veiklos tobulinimo kryptis ir būdus, apie švietimo būklę ir jos pokyčius apskrityje valstybės švietimo politikos įgyvendinimo kontekste;
11.10. analizuoti ir vertinti, kaip savivaldybės vykdo kitas įstatymų joms priskirtas švietimo funkcijas; nustačius, kad savivaldybė nevykdo įstatymų priskirtų funkcijų, neužtikrina reikiamų sąlygų pavaldžios švietimo įstaigos veiklai, rengti apskrities viršininko teikimą Vyriausybės atstovui apskrityje dėl švietimo įstaigos steigėjo funkcijų perdavimo apskrities viršininko administracijai;
11.11. remiantis sukaupta informacija ir švietimo įstaigų steigėjų pateiktais švietimo veiklos sąvadais, kasmet rengti apskrities švietimo veiklos sąvadą, teikti jį švietimo įstaigų steigėjams ir Švietimo ir mokslo ministerijai;
V. INSPEKCIJŲ IR INSPEKTORIŲ TEISĖS, PAREIGOS IR ATSAKOMYBĖ
12. Turi teisę:
12.1. švietimo įstaigose stebėti, analizuoti, vertinti ugdymo ir ugdymosi sąlygas, ugdymo procesą ir nustatyti, ar švietimo įstaigos tikslai atitinka bendrąją švietimo politiką ir jų pasiekimo lygį;
12.2. dalyvauti švietimo įstaigų tarybų, pedagogų tarybų posėdžiuose, pedagogų metodiniuose pasitarimuose, ugdytinių renginiuose; stebėti pedagogų darbą;
12.3. įtraukti į inspektavimo komisiją kitų švietimo įstaigų vadovus, pedagogus, psichologus, socialinius pedagogus, papildomo ugdymo pedagogus, kitus specialistus (kurie tarnybiškai ar materialiai yra nepriklausomi nuo inspektuojamos švietimo įstaigos vadovo ar su juo nesusiję giminystės ryšiais), jiems sutikus ir suderinus su jų darbdaviais;
12.4. gauti iš švietimo įstaigų ir jų steigėjų arba jų administracijų padalinių, organizuojančių pavaldžių švietimo įstaigų veiklą, inspektavimui reikalingą informaciją, dokumentus, kt. medžiagą, švietimo įstaigų vadovų ir kitų darbuotojų raštiškus paaiškinimus; prireikus inspektorius gali dokumentus (išskyrus griežtos apskaitos), surašęs aktą, paimti išsamesnei analizei, iki pasibaigs vertinimas;
12.5. stebėti egzaminus. Nustačius egzamino vykdymo tvarkos pažeidimus pareikalauti nedelsiant juos pašalinti arba nutraukti egzamino vykdymą, prieš tai informavus Švietimo ir mokslo ministeriją;
12.8. pareikalauti, kad švietimo įstaigos vadovas ar pedagogas būtų peratestuotas, jei jo praktinė veikla neatitinka turimos kvalifikacinės kategorijos reikalavimų;
13. Privalo:
13.2. atvykę pateikti švietimo įstaigos vadovui ar jį pavaduojančiam darbuotojui tarnybinį pažymėjimą, jeigu tikrinimą pavesta atlikti komisijai – apskrities viršininko įsakymą;
13.3. vertinant remtis tiesioginiais stebėjimais, pokalbiais, dokumentų ir konkrečių rodiklių analize;
13.5. baigę inspektavimą palikti įrašą švietimo įstaigos inspektavimo knygoje, parengti pažymą arba surašyti aktą;
13.6. su inspektavimo išvadomis ir siūlymais įstaigos veiklai tobulinti supažindinti švietimo įstaigos vadovus, pedagogus, įstaigos steigėją (jo administracijos padalinį, organizuojantį pavaldžių švietimo įstaigų veiklą), Švietimo ir mokslo ministeriją;
13.7. prireikus pareikalauti, kad švietimo įstaigos vadovas ar jos steigėjas (jo administracijos padalinys, organizuojantis pavaldžių švietimo įstaigų veiklą) per nustatytą laiką pašalintų LR įstatymų, Vyriausybės nutarimų, švietimo ir mokslo ministro įsakymų ar kitų teisės aktų pažeidimus;
VI. INSPEKTAVIMO REZULTATŲ ĮFORMINIMAS
14. Inspektavimo rezultatai įforminami:
14.2. aktu, jei nustatomi šiurkštūs švietimo įstaigų veiklą reglamentuojančių įstatymų ir kitų teisės aktų pažeidimai;
VII. APELIACIJA
15. Švietimo įstaigos vadovas, jo pavaduotojai, pedagogai, nesutinkantys su patikrinimo išvadomis ir siūlymais, per 5 darbo dienas nuo supažindinimo su jomis datos turi teisę pateikti apeliaciją įstaigos steigėjui (jo administracijos padaliniui, organizuojančiam pavaldžių švietimo įstaigų veiklą). Steigėjas (jo administracijos padalinys, organizuojantis pavaldžių švietimo įstaigų veiklą), nesutinkantis su Inspekcijos atlikto patikrinimo išvadomis, per savaitę nuo susipažinimo dienos gali kreiptis su apeliacija į švietimo ir mokslo ministrą.