LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRO

 

ĮSAKYMAS

DĖL HIGIENOS TARNYBOS VEIKLOS YPATINGOMIS SITUACIJOMIS

 

1993 m. gegužės 31 d. Nr. 260

Vilnius

 

Siekdamas mažinti ypatingų situacijų kilimo galimybes, lengvinti padarinius, užtikrinti efektyvų jų likvidavimą bei apsaugoti žmonių sveikatą ir gyvybę,

1. Tvirtinu sveikatos apsaugos ministerijos higienos tarnybos veiklos ypatingomis situacijomis nuostatus (priedas).

2. Pavedu Respublikinio specializuoto higienos centro direktoriui E. Mačiūnui:

2.1. Nuo 1993 m. birželio 1 d. metodiškai vadovauti higienos tarnybos paruošimui ir veiklai ypatingomis situacijomis.

2.2. Nuo 1993 m. birželio 1 d. įsteigti ypatingų situacijų skyrių įvedant skyriaus vedėjo, 2 gydytojų ir 3 gydytojo higienisto padėjėjų etatus.

2.3. Iki 1993 m. spalio 1 d. parengti ir pateikti tvirtinti atskirų tarnybos grandžių sąveikos programą bei keitimosi informacija tvarką.

3. Respublikinio higienos centro direktoriui Z. Stanevičiui iki š. m. liepos 1 d. perduoti Respublikiniam specializuotam higienos centrui veiklos ypatingomis situacijomis koordinavimo funkcijas, reikiamą dokumentaciją bei archyvinę medžiagą.

4. Ekonomikos skyriaus viršininkui G. Černiauskui numatyti Respublikiniam specializuotam higienos centrui lėšas 2.2 punkte nurodytiems darbuotojams išlaikyti, dviem specialiems automobiliams bei vienam kompiuteriui įsigyti.

5. Įsakymo vykdymo kontrolę pavedu ministro pavaduotojui L. Kalėtinui.

 

 

SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS                                                                      J. BRĖDIKIS

______________


Sveikatos apsaugos ministro 1993 m. gegužės 31 d. Įsakymo Nr. 260 priedas

 

SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS HIGIENOS TARNYBOS VEIKLOS YPATINGOMIS SITUACIJOMIS

 

NUOSTATAI

 

1. Ypatingos situacijos (YS) samprata.

Ypatinga situacija – tai aplinkybių visuma stichinei nelaimei, katastrofai ar avarijai ištikus atskirą objektą, ribotą teritoriją, regioną ar valstybę.

Stichinė nelaimė – tai gamtos jėgų veikimo sukelti galingi sunkiai įveikiami ar didelės griaunamosios jėgos reiškiniai: žemės drebėjimai, uraganai, viesulai, audros, šalčiai, karščiai, sausros, potvyniai.

Katastrofa – tai didelė staigi ir netikėta nelaimė, įvykis su tragiškomis pasekmėmis.

Avarija – tai netikėtas techninio įrenginio gedimas, technologinio proceso nuostolingas sutrikimas: sprogimas, gaisras, transporto priemonių gedimas bei susidūrimas.

Dėl stichinių nelaimių, katastrofų bei avarijų gali nukentėti žmonės, kilti epidemijos, tam tikros teritorijos būti užterštos cheminėmis, radioaktyviomis ar biologinėmis medžiagomis, pavojingomis žmonių sveikatai ir gyvybei.

Teritorija, kuri dėl stichinės nelaimės, katastrofos ar avarijos užteršta cheminėmis, radioaktyviomis ar biologinėmis medžiagomis ir dėl to masiškai nukentėjo žmonės, vadinama užteršimo židiniu.

Teritorija, kuri dėl stichinės nelaimės, katastrofos ar avarijos galėjo ar gali būti užteršta cheminėmis, radioaktyviomis ar biologinėmis medžiagomis, vadinama užteršta zona.

2. Higienos tarnybos veiklos režimai.

2.1. Įprastinis režimas – tarnybos prižiūrimoje teritorijoje fiksuojami leistini užteršimo cheminėmis, radioaktyviomis bei biologinėmis medžiagomis dydžiai ir nėra infekcinių ligų protrūkių epidemijų.

2.2. Parengties režimas – tarnybos prižiūrimoje teritorijoje fiksuojami didesni už leistinus užteršimo cheminėmis, radioaktyviomis ar biologinėmis medžiagomis dydžiai, gavus prognozės duomenis apie galimybę susiformuoti YS, kilti infekcinių ligų protrūkiams, epidemijoms.

2.3. Ypatingasis režimas – tarnyba dalyvauja likviduojant YS padarinius, ligų židinius.

Atsižvelgiant į YS mastą, vienu metu galimi visi higienos tarnybos veiklos režimai.

3. Higienos tarnybos veiklos ypatingomis situacijomis tikslas – kartu su kitomis žinybomis veikti, kad būtų užkertamas kelias YS kilti; dalyvauti likviduojant YS priežastis, padarinius bei išplitimo galimybes, kad būtų apsaugota žmonių gyvybė ir sveikata, kad būtų kuo greičiau atkurtos optimalios sanitarinės- epidemiologinės gyvenimo sąlygos.

4. Higienos tarnybos veiklos ypatingomis situacijomis uždaviniai.

4.1. Pagal savo kompetenciją:

4.1.1. Vykdyti aplinkos ir potencialiai pavojingų objektų sanitarinę-higieninę ir sanitarinę-epidemiologinę priežiūrą; prognozuoti galimą YS mastą ir struktūrą; atliekant visų projektų higieninę ekspertizę reikalauti, kad būtų numatytos priemonės YS išvengti ir jų galimiems padariniams likviduoti.

4.1.2. Kontroliuoti, kad ekspoatacijai priimtuose objektuose šios priemonės būtų įgyvendintos.

4.1.3. Sudaryti potencialiai pavojingų objektų priežiūros grafikus.

4.1.4. Rengti rekomendacijas, kaip apsaugoti žmonių sveikatą ir gyvybę likviduojant YS ir jų padarinius.

4.2. Būti nuolat pasiruošusiems darbui YS. Susidarius YS, pagal savo kompetenciją dalyvauti likviduojant jos priežastis bei padarinius. Dalyvauti mokant visuomenę, kaip elgtis ypatingomis situacijomis.

4.3. Vykdyti valstybinę higieninę priežiūrą ir teikti metodinę konsultacinę pagalbą kitoms žinyboms (tarnyboms), atliekančioms darbus cheminio, radioaktyvaus ir biologinio užteršimo židiniuose.

5. Higienos tarnybos įstaigų funkcijos pagal veiklos režimus.

5.1. Įprastinis režimas.

5.1.1. Kartu su kitomis žinybomis registruoti prižiūrimoje teritorijoje esančius objektus, kurie gali būti YS priežastimi, bei atlikti jų higieninį įvertinimą.

5.1.2. Vykdyti potencialiai pavojingų objektų sanitarinę- higieninę bei epidemiologinę kontrolę; teikti pasiūlymus nustatytiems trūkumams šalinti; mokyti visuomenę saugaus elgesio pavojaus atveju.

5.1.3. Bendradarbiauti su kitų žinybų tarnybomis užkertant kelią YS bei likviduojant jų padarinius.

5.1.4. Rengti specialistus darbui YS.

5.1.5. Organizuoti higienos įstaigų, jų padalinių materialinį techninį aprūpinimą aparatūra, įrengimais, terpėmis, imunoprepa ratais, individualiomis apsaugos priemonėmis, transportu.

5.1.6. Nagrinėti kitų šalių specialiųjų tarnybų patirtį, pritaikyti ją Lietuvos sąlygoms, kurti ir įgyvendinti tolesnes indikacijos ir profilaktikos metodikas.

5.2. Parengties režimas.

5.2.1. Atlikti reikiamus tyrimus, nuolat rinkti žinias apie situacijos kitimą ir apie tai informuoti tarnybos darbuotojus bei kitas žinybas; mokyti žmones saugaus elgesio.

5.2.2. Patikrinti higienos tarnybos padalinių pasiruošimą darbui YS (kadrų sukomplektavimą, apsirūpinimą aparatūra, įrengimais, reagentais, terpėmis, transportu ir kt.), koreguoti veiklos planus bei darbuotojų iškvietimo sistemą.

5.2.3. Palaikyti pastovų ryšį su aukštesnio lygio valdymo organais, atitinkamomis YS likvidavimo komisijomis bei kitomis žinybomis.

5.2.4. Paruošti individualias apsaugos ir specifinės profilaktikos priemones, jei reikia, jas panaudoti.

5.2.5. Vykdyti sanitarinę-higieninę ir priešepideminę kontrolę evakuojant gyventojus.

5.2.6. Sugriežtinti higieninę priešepideminę kontrolę visuose objektuose.

5.3. Ypatingasis režimas.

5.3.1. Užteršimo radioaktyviomis medžiagomis atveju:

5.3.1.1. Vykti į užteršimo židinį apsirūpinus individualios saugos priemonėmis, dozimetrais, reikiama aparatūra, įrengimais.

5.3.1.2. Organizuoti ir vykdyti gama-radiacijos lygio kitimo per parą tyrimus.

5.3.1.3. Dalyvauti vertinant teritorijos užteršimo lygį, teikti pasiūlymus, kaip apsaugoti gyventojus ir mokyti apsisaugoti juos pačius.

5.3.1.4. Imti geriamojo vandens, maisto produktų ir maisto žaliavų mėginius, įvertinti jų užteršimą arba nustatyta tvarka pristatyti juos į zoninę laboratoriją. Informuoti atitinkamus valdymo organus, žinybas ir gyventojus apie tyrimų rezultatus bei būtinas higienines priemones.

5.3.1.5. Nustatyti vandens telkinių (gręžinių), kurie naudojami kaip geriamojo vandens šaltiniai, radioaktyvaus užteršimo dydį.

5.3.1.6. Vykdyti higienos įstaigų ir kitų žinybų darbuotojų, dirbančių radioaktyvaus užteršimo židinyje, apšvitinimo dozės kontrolę.

5.3.2. Užteršimo cheminėmis medžiagomis atveju:

5.3.2.1. Vykti į cheminio užteršimo židinį apsirūpinus individualios saugos priemonėmis, pavyzdžių ėmimo priemonėmis, reikiama aparatūra, reagentais, transportu.

5.3.2.2. Nustatyti YS metu į orą patekusių cheminių medžiagų koncentraciją atskiruose užterštos teritorijos taškuose.

5.3.2.3. Imti mėginius, kokybiškai ir kiekybiškai įvertinti maisto produktų, žaliavų ir geriamojo vandens šaltinių užteršimą YS metu į aplinką patekusiomis medžiagomis.

5.3.2.4. Teikti higienines išvadas bei pasiūlymus atitinkamiems valdymo organams, žinyboms ir gyventojams dėl galimybės vartoti vandenį, maisto produktus bei jų žaliavas, dalyvauti ruošiant higienines rekomendacijas dėl gyventojų evakuacijos būtinumo ar atitinkamų sveikatos apsaugos priemonių įgyvendinimo įvertinus savo ir kitų žinybų tyrimų rezultatus. Mokyti žmones saugaus elgesio.

5.3.3. Biologinio užteršimo, masiško susirgimo infekcinėmis ligomis atvejais:

5.3.3.1. Vykti į biologinio užteršimo, infekcinių ligų židinius apsirūpinus individualios saugos, specifinės profilaktikos priemonėmis, reikiama aparatūra, įranga, transportu.

5.3.3.2. Imti mėginius iš aplinkos ir ligonių, organizuoti ir atlikti bakteriologinį įvertinimą. Prireikus mėginius pristatyti į zonines laboratorijas.

5.3.3.3. Dalyvauti pateikiant higienines išvadas ir pasiūlymus dėl židinio lokalizavimo ir likvidavimo įvertinus savo ir kitų žinybų atliktų tyrimų rezultatus. Informuoti atitinkamus valdymo organus, žinybas ir gyventojus.

5.3.3.4. Organizuoti ir atlikti pagal savo kompetenciją židinio likvidavimo priemones, vykdyti gyventojų sanitarinį švietimą.

5.4. Higienos tarnybos veikla ypatinguoju režimu pasibaigia ir pereina į įprastinį režimą, kai likviduojama tikimybė kenksmingiems veiksniams paveikti žmonių sveikatą.

Ypatingąjį režimą miesto arba rajono teritorijoje panaikina savivaldybė, Respublikoje – Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

6. Higienos tarnybos pajėgos ir darbo organizavimas ypatingomis situacijomis

Ypatingų situacijų likvidavimo tarnyba susideda iš visų higienos tarnybos padalinių, kurie, derindami savo veiksmus, sudaro vieningą sistemą.

Pirma grandis yra teritorinis higienos centras.

Antra – zoniniai (miestų) higienos centrai.

Trečia – Respublikinis higienos centras, Higienos institutas, Respublikinis imunoprofilaktikos centras, Respublikinis mitybos centras.

Ketvirta – Respublikinis specializuotas higienos centras, Sveikatos apsaugos ministerija.

6.1. Teritorinio higienos centro veiklos ypatingomis situacijomis uždaviniai.

6.1.1. Vykdyti aplinkos ir potencialiai pavojingų (ar galinčių turėti įtaką) objektų higieninę, priešepideminę priežiūrą.

6.1.2. Prognozuoti aptarnaujamoje teritorijoje galimas YS, jų padarinių pobūdį bei mastą, planuoti profilaktikos bei likvidavimo priemones.

6.1.3. Kontroliuoti profilaktinių priemonių įgyvendinimą.

6.1.4. Planuoti ir organizuoti pagalbos priemones darbuotojams.

6.1.5. Vykdyti aptarnaujamoje teritorijoje esančių potencialiai pavojingų objektų priežiūrą pagal sudarytą specialų grafiką.

6.1.6. Teikti nurodymus nustatytiems trūkumams šalinti.

6.1.7. Dalyvauti mokant visuomenę, kaip elgtis YS.

6.1.8. Teikti metodinę ir konsultacinę pagalbą kitoms žinyboms (tarnyboms), atliekančioms likvidacijos darbus cheminio, radioaktyvaus ar biologinio užteršimo židiniuose.

6.1.9. Būti pasiruošusiems darbui ypatingomis situacijomis;

6.1.10. Kontroliuoti karinių ir kitų pavojingų krovinių transportavimą aptarnaujamoje teritorijoje pagal savo kompetenciją.

6.2. Zoninio (miestų) higienos centro veiklos ypatingomis situacijomis uždaviniai.

6.2.1. Aptarnaujamoje teritorijoje vykdyti 6.1 punkte numatytus uždavinius.

6.2.2. Teikti laboratorinę, techninę pagalbą teritoriniams higienos centrams.

6.2.3. Koordinuoti teritorinių higienos centrų veiklą, jeigu YS apima daugiau nei vieno rajono teritoriją.

6.3. Respublikinio higienos centro, Respublikinio mitybos centro ir Respublikinio imunoprofilaktikos centro pagrindiniai veiklos ypatingomis situacijomis uždaviniai.

6.3.1. Teikti kvalifikuotą pagalbą teritoriniams higienos centrams.

6.3.2. Rengti rekomendacijas, įgalinančias apsaugoti žmonių sveikatą bei gyvybę likviduojant YS ir jų padarinius.

6.2.3. Vykdyti operatyvinių tarnybų materialinį techninį aprūpinimą YS metu.

6.2.4. Neatidėliotinai atlikti laboratorinius tyrimus esant YS;

6.2.5. Organizuoti ir planuoti pagalbos priemones darbuotojams.

6.4. Higienos instituto ir kitų higienos mokslo centrų veiklos ypatingomis situacijomis uždaviniai.

6.4.1. Teikti ekspertinę-metodinę pabalbą suinteresuotoms įstaigoms ir žinyboms pagal savo kompetenciją.

6.4.2. Organizuoti mokslinio tyrimo darbus.

6.4.3. Pirmiausia atlikti laboratorinius tyrimus, susijusius su YS.

6.4.4. Dalyvauti ruošiant higienos tarnybą veiklai YS.

6.5. Respublikinio specializuoto higienos centro veiklos ypatingomis situacijomis uždaviniai.

6.5.1. Koordinuoti higienos tarnybos veiklą.

6.5.2. Rengti priemones tarnybos efektyvumui didinti.

6.5.3. Kontroliuoti higienos centrų pasiruošimą darbui YS.

6.5.4. Organizuoti mokslo tiriamuosius darbus, informacijos apie gyventojų sveikatos apsaugą YS apdorojimą.

6.5.5. Parengti higienos tarnybos padalinių keitimosi informacija sistemą, užtikrinti jos veikimo efektyvumą ir praktinį įgyvendinimą.

6.5.6. Sudaryti pavojingų objektų ir kenksmingų cheminių medžiagų registrą.

6.5.7. Įvertinti norminius aktus YS požiūriu.

6.5.8. Teikti rekomendacijas dėl pavojingų medžiagų pervežimo ir jų saugaus laikymo uždaruose objektuose.

6.5.9. Numatyti pavojus, galinčius kilti tobulėjant biotechnologijai.

6.5.10. Rengti higienos tarnybos darbo ir elgesio ypatingomis situacijomis taisykles ir kitus teisinius aktus.

6.6. Sveikatos apsaugos ministerijos veiklos ypatingomis situacijomis uždaviniai.

6.6.1. Stiprinti teritorinių higienos centrų materialinę bazę.

6.6.2. Vadovauti visai higienos tarnybos sistemai YS metu. 6.6.3. Organizuoti Lietuvos Respublikos įstatymų ir norminių aktų realizavimą, vykdyti jų valstybinę priežiūrą.

6.6.4. Palaikyti ryšius su užsienio valstybių institucijomis, nustatyta tvarka atstovauti Lietuvos Respublikos interesams tarptautinėse organizacijose sprendžiant bendradarbiavimo šioje srityje klausimus.

6.6.5. Rengti tarptautinių sutarčių ir kitų dokumentų projektus.

6.6.6. Kontroliuoti, kaip vykdomi Lietuvos Respublikos tarptautiniai susitarimai su kaimyninėmis užsienio valstybėmis dėl ypatingų situacijų profilaktikos ar likvidavimo.

6.6.7. Rengti konferencijas, tarptautinius pasitarimus bendradarbiavimo klausimais.

 

HIGIENINĖS TARNYBOS KOMPLEKTAVIMO VEIKLAI YPATINGOMIS SITUACIJOMIS

 

SCHEMA

 

1. Visi higienos centrai savo struktūrose įsteigia epidemiologinės būklės įvertinimo grupę (EBĮG), užterštumo cheminėmis medžiagomis higieninio įvertinimo grupę (UChMHĮG), užterštumo radioaktyviomis medžiagomis indikacijos ir higieninio įvertinimo grupę (URMIG). Grupių skaičių nustato kiekvienas higienos centras pagal reikmę ir savo galimybes.

1.1. Epidemiologinės būklės įvertinimo grupė

Gydytojas epidemiologas – grupės vadovas

Gydytojas bakteriologas

Laborantas

Prireikus grupė papildoma dezinfekcionistu, infekcionistu, dermatovenerologu, virusologu, parazitologu ir kitais gydytojais.

1.2. Užterštumo cheminėmis medžiagomis higieninio įvertinimo grupė

Gydytojas higienistas – grupės vadovas

Gydytojas laborantas-chemikas

Laborantas

1.3. Užterštumo radioktyviomis medžiagomis indikacijos ir higieninio įvertinimo grupė

Gydytojas higienistas (radiologas) – grupės vadovas

Inžinierius

Laborantas

2. Kiekviena higienos centro laboratorija atlieka tyrimus pagal kasdieninėje veikloje galiojančią sistemą ir tyrimų kiekį.

3. Kiekviena laboratorija privalo būti visiškai pasiruošusi prireikus išvykti į užteršimo židinį.

4. Sveikatos apsaugos ministerijos Ypatingų situacijų likvidavimo komisijos higienos tarnybos štabo sudėtis:

Vadovas – Ministro pavaduotojas – Vyriausiasis

valstybinis gydytojas higienistas

Vyr. higienistas – Higienos skyriaus viršininkas

Vyr. epidemiologas – Respublikinio higienos centro

direktorius Vyr. radiacinės – Respublikinio higienos centro higienos gydytojas Radiologinės laboratorijos vedėjas

Štabo viršininkas – Respublikinio specializuoto higienos

centro direktorius

 

Pastabos. 1. Gydytojai ar inžinieriai gali būti pakeisti atitinkamos specialybės gydytojo padėjėjais, technikais ar laborantais atsižvelgiant į susidariusias sąlygas.

2. Darbuotojų skaičius ir sudėtis grupėse gali keistis priklausomai nuo židinio sudėtingumo ir esamų galimybių sukomplektuoti grupes.

3. Kiekvienai grupei būtina skirti transporto priemonę.

 

Ypatingų situacijų likvidavimo grupės sudaromos derinant savanoriškumo ir prievolės principus.

Respublikinio, zoninių ir teritorinių higienos centrų grupės, likviduojančios YS, sudaromos savanoriškumo principu.

 


 

HIGIENOS TARNYBOS VEIKLOS IR KOORDINAVIMO

YPATINGOMIS SITUACIJOMIS SCHEMA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______________


HIGIENOS TARNYBOS PADALINIŲ KEITIMOSI INFORMACIJA

 

SCHEMA

 

 

 

 

 

 


____________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______________


 

TARPŽINYBINIO BENDRADARBIAVIMO (INFORMACIJOS)

 

SCHEMA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


______________