VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS DIREKTORIAUS 2000 M. SPALIO 9 D. ĮSAKYMO NR. 90 „DĖL PIRKIMO DOKUMENTUOSE PATEIKIAMŲ TECHNINIŲ REIKALAVIMŲ RENGIMO METODIKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2002 m. gruodžio 31 d. Nr. 197

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 25 d. nutarimu Nr. 973 „Dėl verslo sąlygų gerinimo priemonių viešųjų pirkimų srityje įgyvendinimo grafiko“ (Žin., 2002, Nr. 65-2661), pakeičiu Pirkimo dokumentuose pateikiamų techninių reikalavimų rengimo metodiką, patvirtintą Viešųjų pirkimų tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2000 m. spalio 9 d. įsakymu Nr. 90 „Dėl pirkimo dokumentuose pateikiamų techninių reikalavimų rengimo metodikos patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 87-2688) ir išdėstau ją nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

DIREKTORIUS                                                                                      RIMGAUDAS VAIČIULIS


PATVIRTINTA

Viešųjų pirkimų tarnybos prie Lietuvos

Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2002

m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 197

 

PIRKIMO DOKUMENTUOSE PATEIKIAMŲ TECHNINIŲ REIKALAVIMŲ RENGIMO METODIKA

 

1. Techninių reikalavimų rengimo metodika vadovaujamasi nustatant pirkimo objektui (perkamoms prekėms, paslaugomos ar darbams) keliamus techninius reikalavimus.

2. Techniniai reikalavimai – tai savybės ir reikalavimai šioms savybėms, kurie apibūdina pirkimo objektą arba pirkimo objekto panaudojimo tikslą ir sąlygas.

3. Techniniai reikalavimai pateikiami pirkimo objekto aprašyme, kuris yra sudėtinė pirkimo dokumentų dalis. Pagal jame nurodytus techninius reikalavimus nagrinėjami ir vertinami pasiūlymai ir surašomos atitinkamos pirkimo sutarties nuostatos. Tiekėjai (rangovai) pirkimo objekto aprašymu vadovaujasi rengdami pasiūlymus.

4. Pirkimo objekto aprašymas turi atitikti šiuos svarbiausius reikalavimus:

4.1. perteikti techninius reikalavimus aiškiai, koncentruotai, logiškai ir nedviprasmiškai;

4.2. pateikti pakankamą kiekį informacijos tam, kad potencialūs tiekėjai (rangovai) galėtų parengti pasiūlymus ir nustatyti pasiūlymo kainą;

4.3. pateikiami techniniai reikalavimai ir terminologija neturi sudaryti kliūčių bet kuriems tiekėjams (rangovams) dalyvauti pirkimuose, išskyrus atvejus, kai tokie reikalavimai būtini dėl pirkimo objekto ar jo naudojimo ypatumų.

5. Techniniai reikalavimai turi atitikti šiuos svarbiausius reikalavimus:

5.1. nurodomos pirkimo objekto savybės arba pirkimo objekto panaudojimo tikslo ir sąlygų savybės turi būti tik esminės, be kurių pirkimo objekto neįmanoma panaudoti pagal perkančiosios organizacijos numatytą paskirtį arba toks panaudojimas būtų labai apsunkintas. Papildomas pirkimo objekto savybes galima nurodyti tik tuomet, kai perkančioji organizacija gali įrodyti tokių papildomų savybių naudą ir kai pirkimo dokumentuose nustatyta, kad pasiūlymai vertinami pagal jų ekonominį naudingumą, kurį apskaičiuojant atsižvelgiama ir į papildomas savybes;

5.2. nurodomi reikalavimai pirkimo objekto savybėms arba pirkimo objekto panaudojimo tikslo ir sąlygų savybėms turi būti minimalūs, tačiau užtikrinantys, kad šiuos reikalavimus atitinkantis pirkimo objektas tiks perkančiosios organizacijos numatytai paskirčiai arba leis pasiekti nustatytą tikslą. Aukštesnius keliamus reikalavimus galima nustatyti tik tuomet, kai perkančioji organizacija gali įrodyti, kad realiai sugebės pasinaudoti visa aukštesnius reikalavimus atitinkančio pirkimo objekto teikiama nauda ir, kai pirkimo dokumentuose nustatyta, kad pasiūlymai vertinami pagal jų ekonominį naudingumą, kurį apskaičiuojant atsižvelgiama į tai, kiek siūlomo objekto charakteristikos geresnės;

5.3. kiek įmanoma, mažiau varžyti galimybes tiekėjams (rangovams) siūlyti techniniu požiūriu įvairias prekes, paslaugas ar darbus;

5.4. neturi būti nuostatų, kurios tiesiogiai ar netiesiogiai sudarytų palankesnes sąlygas vieniems tiekėjams arba diskriminuotų kuriuos nors kitus tiekėjus (rangovus).

6. Dalis arba visos pirkimo objekto aprašyme nurodytos pirkimo objektą apibūdinančios savybės ir reikalavimai šioms savybėms gali būti panaudoti kaip kriterijai nustatant ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą. Tokių savybių ir reikalavimų taikymo tvarka vertinant pasiūlymų ekonominį naudingumą turi būti nurodyta pirkimo dokumentuose.

7. Techniniai reikalavimai išreiškiami nurodant konkrečias pirkimo objekto arba pirkimo objekto panaudojimo tikslo ir sąlygų savybes (pvz.: našumas, matmenys, energijos suvartojimas, norima gauti nauda naudojant pirkimo objektą ir pan.) ir reikalavimų šioms savybėms reikšmes. Reikšmės nurodomos tiksliai („turi būti lygu...“), ribiniais dydžiais („ne daugiau kaip....“, „ne mažiau kaip....“) arba reikšmių diapazonais („nuo.... iki....“). Visus pirkimo objektui keliamus techninius reikalavimus turi būti įmanoma išmatuoti ar kitokiu būdu patikrinti.

8. Pirkimo objekto aprašyme negali būti nurodomas konkretus prekės ženklas, patentas, modelis ar prekės kilmė, konkretus prekės gamintojas, darbų atlikėjas ar paslaugų teikėjas. Šios nuorodos leidžiamos tik tais atvejais, kai perkančioji organizacija negali apibūdinti pirkimo objekto pagal pakankamai tikslius, visiems suprantamus techninius reikalavimus, tačiau po tokių nuorodų turi būti įrašyti žodžiai „arba ekvivalentiškas“.

9. Pirkimo objekto aprašymuose, tarp jų pirkimo dokumentuose pateiktuose techniniuose reikalavimuose, planuose, brėžiniuose bei eskizuose, turi būti laikomasi tarptautinių standartų nustatytos terminologijos, ženklinimo reikalavimų. Jeigu nėra tarptautinių standartų, laikomasi Lietuvos Respublikoje priimtos terminologijos, ženklinimo reikalavimų.

10. Jei įmanoma, pirkimo objekto aprašyme turi būti pateiktos nuorodos į reikiamus standartus ar kitus normatyvinius dokumentus ir į pridedamus projektus, brėžinius, eskizus bei kitus pirkimo dokumentų priedus. Nuorodos teikiamos į atitinkamą dokumentą arba jo dalį, skyrių, poskyrį, punktą. Negali būti teikiamos nuorodos į leidinio puslapio numerį. Pirkimo dokumentuose pateikiamas standartų ar kitų normatyvinių dokumentų, į kuriuos pateikiamos nuorodos, sąrašas.

11. Rengiant pirkimo objekto aprašymą, pirmenybė teikiama Lietuvos standartams, kuriais perimtos Europos standartų nuostatos. Jeigu tokių standartų nėra, remiamasi tarptautiniais standartais. Kai nėra ir tarptautinių standartų, vartojami kiti Lietuvos standartai.

12. Pirkimo objekto aprašyme turi būti nuoroda, kad, esant neatitikimų tarp aprašymo ir jo priedų ar standartų, viršenybė pačiam aprašymui, o ne priedams ar standartams.

13. Perkant prekes, kartu su prekių techniniais reikalavimais nustatomi su jų pirkimu susijusių paslaugų techniniai reikalavimai.

14. Paslaugų ir darbų techniniai reikalavimai nustatomi vadovaujantis tais pačiais principais kaip ir perkant prekes. Paslaugų aprašyme papildomai nurodomas paslaugų pobūdis ir jų teikimo vieta, nustatomi kartu su paslaugomis tiekiamų prekių ar atliekamų darbų techniniai reikalavimai. Perkant darbus, nurodoma darbų atlikimo vieta. Perkamų darbų techniniai reikalavimai paprastai pateikiami projektinėje dokumentacijoje.

15. Techniniai reikalavimai nustatomi keturiais etapais. Pirmuoju etapu nustatomi preliminarūs techniniai reikalavimai, antruoju etapu jie tikslinami atsižvelgiant į galimą pasiūlą, trečiuoju etapu techniniai reikalavimai tikslinami įvertinus finansavimo galimybes ir ketvirtuoju etapu nustatomi galutiniai techniniai reikalavimai. Pirmųjų trijų šio proceso etapų reikalingumą nustato perkančioji organizacija, atsižvelgdama į pirkimo objekto specifiką ir sukauptą pirkimų patirtį. Ketvirtasis etapas būtinas visais atvejais.

16. Pirmuoju etapu nustatomi tokie techniniai reikalavimai, kurie leistų pakankamai gerai patenkinti poreikius (preliminarūs techniniai reikalavimai). Nustatydama preliminarius techninius reikalavimus perkančioji organizacija turi būti pasirengusi juos pagrįsti. Šie reikalavimai neturi smarkiai viršyti perkančiosios organizacijos poreikių.

17. Antruoju etapu perkančioji organizacija tikslina preliminarius techninius reikalavimus atsižvelgdama į rinkos galimybes. Tuo tikslu ištiriama ir įvertinama galima pasiūla. Galima pasiūla vertinama pagal šiuos informacijos šaltinius: gamintojų katalogus, prekybos parodų ekspozicijas, prekybos ir verslo periodinius leidinius, prekybos ir gamintojų asociacijų duomenis, kitų perkančiųjų organizacijų viešuosiuose pirkimuose gautus tiekėjų (rangovų) pasiūlymus, specializuotų marketingo konsultavimo firmų pateiktą informaciją, kitus prieinamus informacijos šaltinius. Jeigu galimos pasiūlos įvertinimo rezultatai rodo, kad pirkimo dokumentuose nustačius preliminarius techninius reikalavimus būtų sunku tikėtis tiekėjų (rangovų) konkurencijos arba gautuose pasiūlymuose būtų nurodytos pernelyg didelės kainos, perkančioji organizacija turi ieškoti galimybių nustatyti žemesnius techninius reikalavimus.

18. Jeigu finansavimo šaltiniai riboti ir nepakanka lėšų pirkti reikiamą kiekį nustatytus techninius reikalavimus atitinkančių prekių, paslaugų ar darbų, trečiuoju techninių reikalavimų nustatymo etapu ieškoma galimybių nustatyti žemesnius reikalavimus, derinant juos su finansavimo galimybėmis, arba sumažinti pirkimo apimtis. Nepavykus suderinti poreikių ir finansinių galimybių, pirkimas atidedamas.

19. Ketvirtuoju etapu, suderinus preliminarius techninius reikalavimus su rinkos bei finansavimo galimybėmis, nustatomi pirkimo objektui keliami galutiniai techniniai reikalavimai, kurie nurodomi su pirkimo dokumentais pateikiamame pirkimo objekto aprašyme.

 

______________