LIETUVOS BANKO VALDYBOS

N U T A R I M A S

 

DĖL Lietuvos banko finansinių krizių prevencijos ir valdymo pakopų nustatymo bei keitimosi informacija taisyklių patvirtinimo

 

2013 m. vasario 21 d. Nr. 03-32

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo (Žin., 1994, Nr. 99-1957; 2001, Nr. 28-890) 9 straipsniu ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. lapkričio 24 d. nutarimo Nr. 1253 „Dėl Finansinių krizių prevencijos ir valdymo plano patvirtinimo (Žin., 2008, Nr. 140-5549; 2012, Nr. 102-5193) nuostatomis, Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:

Patvirtinti Lietuvos banko finansinių krizių prevencijos ir valdymo pakopų nustatymo bei keitimosi informacija taisykles (pridedama).

 

 

 

Valdybos pirmininkas                                                         Vitas Vasiliauskas

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos banko valdybos

2013 m. vasario 21 d. nutarimu

Nr. 03-32

 

LIETUVOS BANKO FINANSINIŲ KRIZIŲ PREVENCIJOS IR VALDYMO PAKOPŲ NUSTATYMO BEI KEITIMOSI INFORMACIJA TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos banko finansinių krizių prevencijos ir valdymo pakopų nustatymo ir keitimosi informacija taisyklėse (toliau – taisyklės) nustatyti Lietuvos banko (toliau – Bankas) vidaus procesai, kuriais remiantis nustatomos finansinių krizių prevencijos, užkardymo ir valdymo pakopos, keitimasis informacija Banke ir tarp institucijų.

2. Šios taisyklės parengtos remiantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. lapkričio 24 d. nutarimo Nr. 1253 „Dėl Finansinių krizių prevencijos ir valdymo plano patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 140-5549; 2012, Nr. 102-5193) (toliau – LRV nutarimas Nr. 1253) nuostatomis.

3. Finansinių krizių prevencija, užkardymas ir valdymas apima tris skirtingas pakopas: pirmoji pakopa – finansinių krizių prevencija, antroji pakopa – finansinių krizių užkardymas, trečioji pakopa – finansinių krizių valdymas.

4. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Finansinių krizių prevencijos ir valdymo plane, patvirtintame LRV nutarimu Nr. 1253 (toliau – Finansinių krizių prevencijos ir valdymo planas), ir kituose finansų sektoriaus veiklą reglamentuojančiuose Lietuvos Respublikos teisės aktuose.

 

II. RIZIKOS VERTINIMAS

 

5. Banko Ekonomikos ir finansinio stabilumo, Priežiūros ir Bankininkystės tarnybos (toliau – tarnybos) pagal savo kompetenciją nuolat stebi ir vertina informaciją, susijusią su finansinės krizės grėsme.

6. Tarnybos nuolat stebi šių rizikos veiksnių atsiradimo galimybę ir juos vertina:

6.1. finansų sektoriuje veikiančių įstaigų kapitalo trūkumą;

6.2. finansų sektoriuje veikiančių įstaigų likvidumo trūkumą;

6.3. finansų sektoriuje veikiančių įstaigų nemokumą;

6.4. kitus finansų sektoriaus saugumui ir stabilumui pavojų keliančius reiškinius, situacijas, aplinkybes arba sąlygas.

7. Tarnybos pagal Lietuvos banko teisės aktuose nustatytus reikalavimus nuolat stebi ir vertina, ar nepažeidžiami ir ar per artimiausią ketvirtį nebus pažeisti šie rizikos veiksnių slenksčiai:

7.1. finansų sektoriuje veikiančios (-ių) įstaigos (-ų) kapitalo pakankamumo normatyvas;

7.2. finansų sektoriuje veikiančios (-ių) įstaigos (-ų) likvidumo normatyvas;

7.3. finansų sektoriuje veikiančios (-ių) įstaigos (-ų) mokumo reikalavimas;

7.4. kitų finansų sektoriaus saugumui ir stabilumui pavojų keliančių reiškinių, situacijų, aplinkybių arba sąlygų ribos, kurias viršijus atsiranda finansinės krizės grėsmė.

8. Priežiūros ir Bankininkystės tarnybos, nustačiusios požymių, kurie galėtų sukelti finansinę krizę arba atskirų finansų sektoriaus subjektų grėsmių, susijusių su rizikos veiksniais, nedelsdamos, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas, šią informaciją pateikia Ekonomikos ir finansinio stabilumo tarnybai. Kai susidaro ypatingoji padėtis, tarnybos gali apie tai informuoti Banko valdybą ir teikti jai pasiūlymus pereiti į aukštesnę pakopą savarankiškai. Kartu informacija patiekiama ir Ekonomikos ir finansinio stabilumo tarnybai.

9. Ekonomikos ir finansinio stabilumo tarnyba, pastebėjusi požymių, kurie galėtų sukelti finansinę krizę arba atskirų finansų sektoriaus subjektų grėsmių, susijusių su rizikos veiksniais, taip pat gavusi papildomos informacijos, įskaitant informaciją, gautą iš kitų tarnybų, apie padidėjusią arba sumažėjusią finansinės krizės tikimybę, nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas, apie tai informuoja Banko valdybą ir teikia jai pasiūlymus pereiti į aukštesnę arba žemesnę pakopą. Kartu Banko valdybai pateikiami pagrindimai ir pasiūlymai dėl galimų veiksmų ir priemonių plano pereinant į kitą pakopą, reikalingi teisės aktų projektai.

10. Ekonomikos ir finansinio stabilumo tarnyba, prieš teikdama pasiūlymus Banko valdybai, suderina juos su kita (-omis) tarnyba (-omis), pateikusia (-iomis) su šiais pasiūlymais susijusią informaciją, ir informuoja kitą (-as) susijusią (-ias) tarnybą (-as).

11. Banko valdyba, remdamasi tarnybų pateikta informacija ir finansų sektoriaus padėties vertinimais, taip pat atsižvelgdama į kitą turimą informaciją, sprendžia, ar būtina pereiti arba nepereiti į aukštesnę pakopą, arba pereiti iš antrosios į pirmąją pakopą. Banko valdyba taip pat gali teikti pasiūlymą Finansinių krizių prevencijos ir valdymo komisijai (toliau – Komisija), kurios sudėtis ir funkcijos nurodytos LRV nutarime Nr. 1253, priimti sprendimą pereiti iš trečiosios pakopos į antrąją arba pirmąją pakopą.

12. Banko valdybai priėmus sprendimą dėl perėjimo į aukštesnę arba žemesnę pakopą, Ekonomikos ir finansinio stabilumo tarnyba apie tai nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas, informuoja Lietuvos Respublikos finansų ministeriją (toliau – Finansų ministerija) arba teikia pasiūlymą Komisijai. Taip pat Ekonomikos ir finansinio stabilumo tarnyba rengia ir teikia informaciją, pagrindžiančią Banko valdybos sprendimą arba pasiūlymą dėl perėjimo į aukštesnę arba žemesnę pakopą, Komisijai, kartu su kita (-omis) tarnyba (-omis), jei ji (jos) pateikė su šiuo sprendimu arba pasiūlymu susijusią informaciją, ir teikia pasiūlymą Finansų ministerijai dėl Komisijos sušaukimo.

 

III. I PAKOPA

 

13. Pirmoji pakopa – finansinių krizių prevencija (toliau – pirmoji pakopa) taikoma, kai netaikoma antroji arba trečioji pakopa. Taikydamos pirmąją pakopą tarnybos pagal savo kompetenciją nuolat stebi finansų sektoriaus subjektus ir nuolat vertina informaciją, susijusią su finansinės krizės grėsme, kaip nurodyta II skyriuje.

 

IV. II PAKOPA

 

14. Antroji pakopa – finansinių krizių užkardymas (toliau – antroji pakopa) taikoma, kai yra visos šios sąlygos:

14.1. viršijamas bent vienas rizikos veiksnio slenkstis, nurodytas 7 punkte;

14.2. yra kitos Finansinių krizių prevencijos ir valdymo plano 6 punkte nurodytos antrosios pakopos sąlygos.

15. Banko valdyba priima nutarimą pereiti iš pirmosios į antrąją pakopą, apsvarsčiusi tarnybų pateiktą informaciją ir atsižvelgdama į 14 punkte nurodytas sąlygas.

16. Banko valdybai nusprendus pereiti į antrąją pakopą, Ekonomikos ir finansinio stabilumo tarnyba kartu su kita (-omis) tarnyba (-omis), jei ji (jos) pateikė su šiuo sprendimu susijusią informaciją, parengia šį sprendimą pagrindžiančią informaciją, kurią kartu su sprendimu nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas, pateikia Finansų ministerijai. Teikiamos informacijos turinys, slaptumas ir teikimo tvarka nustatomi antrojoje pakopoje dalyvaujančių institucijų tarpusavio susitarime (memorandume) dėl bendradarbiavimo ir keitimosi informacija finansinių krizių prevencijos ir valdymo srityje (toliau – tarpusavio susitarimas (memorandumas).

17. Kartu su informacija Ekonomikos ir finansinio stabilumo tarnyba pateikia pasiūlymą dėl Komisijos susitikimo. Prireikus ir esant draudžiamojo įvykio tikimybei, teikiamas pasiūlymas dėl valstybės įmonės „Indėlių ir investicijų draudimas“ atstovo dalyvavimo šiame susitikime. Taip pat gali būti teikiamas pasiūlymas dėl antrojoje pakopoje dalyvaujančių institucijų arba kitų institucijų atstovų dalyvavimo Komisijos susitikime patariamojo balso teise.

18. Jeigu taikant antrąją pakopą gauta papildomos informacijos apie sumažėjusią finansinės krizės tikimybę, Banko valdyba, apsvarsčiusi šią informaciją, gali priimti sprendimą pereiti iš antrosios pakopos į pirmąją.

19. Banko valdybai priėmus sprendimą pereiti iš antrosios pakopos į pirmąją, informacija apie tai nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas, pateikiama Finansų ministerijai.

 

V. III PAKOPA

 

20. Trečioji pakopa – finansinių krizių valdymas (toliau – trečioji pakopa) taikoma, kai yra bent viena iš šių sąlygų:

20.1. reikšmingai viršijamas bent vienas rizikos veiksnio slenkstis, nurodytas 7 punkte, ir nėra pagrįstų prielaidų vertinti, kad jis (jie) bus atkurtas (-i) per artimiausią ketvirtį, ir tai kelia grėsmę vienos ar daugiau nei vienos finansų sektoriuje veikiančios įstaigos veiklos tęstinumui;

20.2. yra viena ar daugiau nei viena iš Finansinių krizių prevencijos ir valdymo plano 14 punkte nurodytų trečiosios pakopos sąlygų.

21. Banko valdyba, apsvarsčiusi tarnybų pateiktą informaciją ir atsižvelgdama į 20 punkte nurodytas sąlygas, nusprendžia dėl pasiūlymo teikimo Komisijai dėl perėjimo iš antrosios pakopos į trečiąją. Pasiūlymą rengia Ekonomikos ir finansinio stabilumo tarnyba kartu su kita (-omis) tarnyba (-omis), jei ji (jos) pateikė su šiuo pasiūlymu susijusią informaciją. Kai susidaro ypatingoji padėtis, Banko valdyba gali priimti nutarimą dėl perėjimo iš pirmosios pakopos į trečiąją.

22. Banko valdybai nusprendus pereiti iš pirmosios į trečiąją pakopą, Ekonomikos ir finansinio stabilumo tarnyba apie tai nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas, informuoja Finansų ministeriją ir pateikia jai šį sprendimą pagrindžiančią informaciją, parengtą kartu su kita (-omis) tarnyba (-omis), jei ji (jos) pateikė su šiuo sprendimu susijusią informaciją. Finansų ministerijai teikiamos informacijos turinys, slaptumas ir teikimo tvarka nustatomi tarpusavio susitarime (memorandume). Taip pat Finansų ministerijai gali būti teikiamas pasiūlymas dėl trečiojoje pakopoje dalyvaujančių institucijų ar kitų institucijų atstovų dalyvavimo patariamojo balso teise Finansų ministerijos organizuojamame Komisijos susitikime.

23. Banko valdyba priima sprendimą dėl taikytinų krizės valdymo veiksmų arba priemonių, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Vyriausybės taikant trečiąją pakopą priimtus sprendimus dėl susidariusios padėties.

24. Jeigu taikant trečiąją pakopą gauta papildomos informacijos, įrodančios finansinės krizės baigtį, Banko valdyba, apsvarsčiusi tarnybų pateiktą informaciją, gali teikti pasiūlymą Komisijai priimti sprendimą pereiti iš trečiosios pakopos į antrąją arba pirmąją pakopą.

 

VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

25. Tarnybos, gavusios iš Lietuvos Respublikos institucijų, Europos Sąjungos arba kitų valstybių atitinkamų institucijų ar tarptautinių organizacijų informaciją apie finansinės krizės grėsmės padidėjimą arba sumažėjimą ir atsižvelgdamos į šios informacijos turinį, sprendžia, ar tikslinga inicijuoti perėjimą į aukštesnę arba žemesnę pakopą, ir prireikus inicijuoja perėjimą šiose taisyklėse nustatyta tvarka.

26. Tarnybos palaiko ryšius ir keičiasi informacija su Europos Sąjungos, kitų valstybių atitinkamomis institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis Lietuvos Respublikos teisės aktų, dvišalių, daugiašalių susitarimų (memorandumų) finansinio stabilumo, finansinių krizių prevencijos ir (ar) valdymo srityje nustatyta tvarka.

 

_________________