LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL STATYBOS TECHNINIO REGLAMENTO STR 2.02.08:2005 „AUTOMOBILIŲ SAUGYKLŲ PROJEKTAVIMAS“ PATVIRTINIMO

 

2005 m. vasario 11 d. Nr. D1-83

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 32-788; 2001, Nr. 101-3597; 2004, Nr. 73-2545) 8 straipsnio 5 dalimi ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. vasario 26 d. nutarimo Nr. 280 „Dėl Lietuvos Respublikos statybos įstatymo įgyvendinimo“ (Žin., 2002, Nr. 22-819) 1.2 punktu,

1. Tvirtinu statybos techninį reglamentą STR 2.02.08:2005 „Automobilių saugyklų projektavimas“ (pridedama).

2. Nustatau, kad šio statybos techninio reglamento nuostatos privalomos projektuojant automobilių saugyklas, kurių projektavimui statinio projektavimo sąlygų sąvadus gauti prašymai pateikti po šio įsakymo įsigaliojimo.

 

 

 

APLINKOS MINISTRAS                                                                          ARŪNAS KUNDROTAS


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2005 m. vasario 11 d. įsakymu Nr. D1-83

 

STATYBOS TECHNINIS REGLAMENTAS

 

STR 2.02.08:2005

 

AUTOMOBILIŲ SAUGYKLŲ PROJEKTAVIMAS

 

I skyrius. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šio statybos techninio reglamento (toliau – Reglamentas) reikalavimai taikomi projektuojant ir statant pastatus, inžinerinius statinius ir patalpas, skirtas automobilių laikymui (saugojimui). Reglamentas nustato pagrindinius reikalavimus erdviniams planiniams ir konstrukciniams sprendiniams, taip pat jose įrengiamoms inžinerinėms sistemoms bei automobilių saugyklų išdėstymo principus.

2. Reglamento reikalavimai netaikomi sprogstamųjų, nuodingų, infekcinių ir radioaktyviųjų medžiagų gabenimui skirtų automobilių saugykloms.

3. Reglamento reikalavimai yra privalomi visiems statybos dalyviams, viešojo administravimo subjektams, inžinerinių tinklų bei susisiekimo komunikacijų savininkams (naudotojams), taip pat kitiems juridiniams ir fiziniams asmenims, kurių veiklos principus statybos srityje nustato Statybos įstatymas [4.1].

 

II skyrius. NUORODOS

 

4. Reglamente pateikiamos nuorodos į šiuos dokumentus:

4.1. Lietuvos Respublikos statybos įstatymą (Žin., 1996, Nr. 32-788; 2001, Nr. 101-3597);

4.2. statybos techninį reglamentą STR 2.07.01:2003 „Vandentiekis ir nuotekų šalintuvas. Pastato inžinerinės sistemos. Lauko inžineriniai tinklai“ (Žin., 2003, Nr. 83-3804);

4.3. statybos techninį reglamentą STR 2.09.02:1998 „Šildymas, vėdinimas ir oro kondicionavimas“ (Žin., 1999, Nr. 13-333);

4.4. statybos techninį reglamentą STR 2.01.04:2004 „Gaisrinė sauga. Pagrindiniai reikalavimai“ (Žin., 2004, Nr. 23-720);

4.5. statybos techninį reglamentą STR 2.06.01:1999 „Miestų, miestelių ir kaimų susisiekimo sistemos“ (Žin., 1999, Nr. 27-773);

4.6. respublikines statybos normas RSN 137-92 „Pastatų vidaus priešgaisrinis vandentiekis“;

4.7. respublikines statybos normas RSN 138-92* „Pastatų ir statinių priešgaisrinė automatika“ (Žin., 1995, Nr. 20-488);

4.8. higienos normą HN 33-1:2003 „Akustinis triukšmas. Leidžiami lygiai gyvenamojoje ir darbo aplinkoje. Matavimo metodikos bendrieji reikalavimai“ (Žin., 2003, Nr. 87-3957);

4.9. techninį reglamentą „Liftai“ (Žin., 2000, Nr. 28-785);

4.10. Lietuvos standartą LST EN 81-72:2003 „Liftų projektavimo ir įrengimo saugos taisyklės. Specialieji keleiviniai ir krovininiai liftai. 72 dalis. Ugniagesių liftai“;

4.11. respublikines statybos normas RSN 136-92 „Vandens tiekimas. Išoriniai tinklai ir statiniai“.

 

III skyrius. PAGRINDINĖS SĄVOKOS

 

5. Reglamente vartojamų sąvokų apibrėžimai yra pateikti Statybos įstatyme [4.1]. Reglamente pateikiami tik tų sąvokų apibrėžimai, kurių nėra Statybos įstatyme:

5.1. automobilių saugykla – atvira, aptverta ir/ar neaptverta, dengta ar nedengta aikštelė; atviras ar uždaras antžeminis, požeminis ir kitoks statinys; gyvenamajame name ar kitos paskirties statinyje specialiai įrengtos erdvės (įvairių tipų) automobiliams (motociklams, dviračiams) laikinai ar nuolat saugoti (laikyti);

5.2. uždarojo tipo antžeminės automobilių saugyklos – stogu apdengtas statinys su išorinėmis atitvaromis (sienomis), skirtas automobiliams (motociklams, dviračiams) laikinai ar nuolat saugoti (laikyti);

5.3. atvirojo tipo automobilių saugyklos – automobilių saugyklos be išorinių atitvarų (sienų). Atvirojo tipo automobilių saugykloms taip pat priskiriami tokie statiniai, kurių dvi priešingos ilgiausios pusės yra atviros. Pusė laikoma atvira, jeigu kiekviename lygyje (aukšte) angų, esančių toje pusėje, bendras plotas sudaro ne mažiau kaip 50% išorinio šios pusės paviršiaus;

5.4. automobilių saugyklos su pandusais (rampomis) – automobilių saugyklos, kuriose yra pastoviai aukštėjančių (žemėjančių) grindų eilė arba eilė grindis jungiančių pandusų, kuriais automobiliai gali judėti nuo žemės paviršiaus ir link jo savo eiga;

5.5. mechanizuotos automobilių saugyklos – automobilių saugyklos, kuriose automobiliai į saugojimo (laikymo) vietas transportuojami specialiais įrenginiais be vairuotojo pagalbos.

 

IV SKYRIUS. ŽYMENYS IR SUTRUMPINIMAI

 

6. Reglamente vartojami žymenys ir sutrumpinimai atitinka STR 2.01.04:2004 [4.4] pateiktus žymenis ir sutrumpinimus.

 

V SKYRIUS. STATINIŲ IŠDĖSTYMAS

 

7. Automobilių saugyklos miestų, miestelių ir kaimų teritorijose išdėstomos, jų techniniai parametrai (plotas, stovėjimo vietų skaičius) nustatomi vadovaujantis STR 2.06.01:1999 [4.5] reikalavimais.

8. Automobilių saugyklos (atsižvelgiant į šio Reglamento reikalavimus) gali būti įrengiamos antžeminiuose ir požeminiuose pastatų aukštuose, taip pat ant pastatų stogų, būti pristatomos prie kitos paskirties pastatų arba įrengiamos kitos paskirties pastatų intarpuose, taip pat gali būti įrengtos tokių pastatų požeminiuose, rūsių, cokoliniuose aukštuose, taip pat įrengtos specialiose atvirose aikštelėse žemės lygyje.

Požeminiams automobilių saugyklų aukštams priskiriami aukštai, kurių grindų altitudė yra žemiau planinės nulinės altitudės daugiau kaip puse patalpos aukščio.

Požemines automobilių saugyklas taip pat galima įrengti po gatvėmis, aikštėmis, skverais ir kt.

9. Automobilių saugyklas draudžiama įrengti P 1.1, P 4.1 grupių [4.4], taip pat P 5 grupės Asg ir Bsg [4.4] pavojingumo sprogimo bei gaisro atžvilgiu kategorijos pastatuose, jų rūsiuose ar priestatuose.

10. Automobilių saugyklos gali būti įrengiamos kitos paskirties I atsparumo ugniai laipsnio C0 ir C1 gaisrinio pavojingumo klasės pastatuose, išskyrus nurodytus 9 punkte. Leidžiama įrengti automobilių saugyklas P 1.4 grupės pastatuose nepriklausomai nuo jų atsparumo ugniai bei gaisrinio pavojingumo klasės.

11. Priešgaisriniai atstumai nuo atvirojo tipo automobilių saugyklų iki kitų pastatų ir statinių (automobilių aptarnavimo, gamybinių, žemės ūkio ir kt.) turi būti:

11.1. iki P 5.1 paskirties pastatų ir statinių:

11.1.1. I atsparumo ugniai laipsnio C0 gaisrinio pavojingumo klasės iš sienų be angų pusės – nenormuojama;

11.1.2. tas pats, iš sienų su angomis pusės – ne mažiau kaip 9 m;

11.1.3. I atsparumo ugniai laipsnio C1 gaisrinio pavojingumo klasės iš sienų be angų pusės – ne mažiau kaip 6 m;

11.1.4. tas pats, iš sienų su angomis pusės – ne mažiau kaip 12 m;

11.1.5. kito atsparumo ugniai laipsnio bei gaisrinio pavojingumo klasės – ne mažiau kaip 15 m;

11.2. iki administracinių ir buitinių įmonės pastatų:

11.2.1. I atsparumo ugniai laipsnio C0 gaisrinio pavojingumo klasės – ne mažiau kaip 9 m;

11.2.2. kito atsparumo ugniai laipsnio bei gaisrinio pavojingumo klasės – ne mažiau kaip 15 m.

Priešgaisriniai atstumai nuo atvirojo tipo automobilių saugyklų iki I atsparumo ugniai laipsnio C0 gaisrinio pavojingumo klasės techninio aptarnavimo įmonių, turinčių ne daugiau kaip 15 techninio aptarnavimo postų, pastatų ir statinių, nenormuojami.

12. Automobilių, skirtų pervežti ypatingai degius ar labai degius skysčius, suskystintas dujas, tepalus ar kt., saugyklos turi būti įrengiamos atvirose aikštelėse arba atskirai stovinčiuose I atsparumo ugniai laipsnio pirmos gaisro apkrovos kategorijos C0 gaisrinio pavojingumo klasės pastatuose. Leidžiama tokių automobilių saugyklas įrengti prie I atsparumo ugniai laipsnio C0 gaisrinio pavojingumo klasės P 5.1 grupės pastatų aklinų 1-o tipo priešgaisrinių sienų (išskyrus Asg ir Bsg kategorijų pastatus), numatant saugojimo vietas tokiam automobilių skaičiui, kad jų bendra talpa būtų ne didesnė kaip 30 m3.

13. Atvirose saugyklose automobiliai, skirti pervežti ypatingai degius ar labai degius skysčius, suskystintas dujas, tepalus ar kt., turi būti saugomi grupėmis, kurių kiekvienoje būtų ne daugiau kaip 50 automobilių, kurių bendra talpa būtų ne didesnė kaip 600 m3. Minimalus atstumas tarp tokių grupių, taip pat atstumas iki kitos paskirties automobilių saugyklų turi būti ne mažesnis kaip 12 m, iki kitos paskirties pastatų ir statinių – ne mažesnis kaip 50 m.

 

VI skyrius. ERDVINIAI PLANINIAI IR KONSTRUKCINIAI SPRENDIMAI

 

I skirsnis. Bendrieji reikalavimai

 

14. Antžeminės automobilių saugyklos gali būti projektuojamos ne aukštesnės kaip 9 aukštų, požeminės – ne daugiau kaip 5 požeminių aukštų.

15. Automobiliai saugyklose gali būti statomi:

15.1. vairuotojų – pandusais (rampomis) arba krovininiais liftais;

15.2. be vairuotojų – mechanizuotais įrenginiais.

16. Automobilių saugyklų pastatuose leidžiama numatyti: tarnybines patalpas aptarnaujančiam ir budinčiam personalui (kontrolės – praleidimo punktai, kasos, dispečerinės, apsaugos postai), sanitarinius mazgus, patalpas žmonėms su negalia, liftus žmonėms pervežti. Šių patalpų įrengimo būtinumas, jų plotas ir skaičius nustatomi projekte priklausomai nuo automobilių saugyklos dydžio bei eksploatacinių ypatumų.

Vienas iš keleivinių liftų turi būti pritaikytas žmonėms su negalia, kurie naudojasi vežimėliais, transportuoti.

17. Automobilių saugyklų pastatai ir patalpos pagal sprogimo ir gaisro pavojų skirstomos į kategorijas vadovaujantis STR 2.01.04:2004 [4.4] reikalavimais.

Patalpos, skirtos lengvųjų automobilių (išskyrus automobilių su dujine įranga) saugojimui, priskiriamos Cg kategorijai pagal sprogimo ir gaisro pavojų.

18. Automobilių saugyklos, pristatomos prie kitos paskirties pastatų, nuo jų turi būti atskiriamos 1-o tipo priešgaisrinėmis sienomis.

Automobilių saugyklos, įrengiamos kitos paskirties pastatų intarpuose, turi būti ne žemesnio atsparumo ugniai laipsnio nei pats pastatas. Šiuo atveju saugyklų patalpos nuo kitų pastato patalpų atskiriamos 1-o tipo priešgaisrinėmis sienomis bei perdangomis.

P 1.3 grupės pastatų intarpuose įrengtas automobilių saugyklas nuo kitų patalpų leidžiama atskirti 2-o tipo priešgaisrinėmis perdangomis, šiuo atveju gyvenamosios patalpos nuo automobilių saugyklos patalpų turi būti atskiriamos negyvenamosiomis patalpomis (techninėmis ar kt.).

P 1.4 grupės pastatuose įrengtų ar pristatytų automobilių saugyklų, talpinančių vieną automobilį, atskyrimas priešgaisrinėmis atitvaromis nereglamentuojamas.

Virš automobilių saugyklų, įrengtų kitos paskirties pastatų intarpuose ar priestatuose, vartų turi būti įrengtas ne siauresnis kaip 1 m pločio stogelis iš ne žemesnės kaip A1 degumo klasės statybos produktų. Nuo stogelio krašto iki kitos paskirties patalpų, esančių virš automobilių saugyklų (išskyrus P 1.4 grupės), langų apačios turi būti ne mažesnis kaip 4 m vertikalus atstumas.

19. Automobilių techninio aptarnavimo postai automobilių saugyklose turi būti įrengiami atskirose patalpose ar automobilių saugyklų priestatuose, nuo automobilių saugyklos atskirtuose 2-o tipo priešgaisrinėmis sienomis ir 3-io tipo priešgaisrinėmis perdangomis. Automobilių techninio aptarnavimo postus draudžiama įrengti P 1.3 grupės pastatuose, taip pat pastatuose, kuriuose nuolat ar laikinai gali būti 50 ir daugiau žmonių. Įėjimai ir įvažiavimai į automobilių techninio aptarnavimo postus turi būti numatyti atskiri nuo įėjimų ir įvažiavimų į automobilių saugyklą.

20. Pastatų, kuriuose įrengtos automobilių saugyklos, kitos paskirties patalpose turi būti priemonės, užtikrinančios ne didesnį nei leidžiamas triukšmo lygį [4.8].

21. Automobilių saugyklose, įrengtose kitos paskirties pastatų intarpuose, draudžiama numatyti bendras laiptines ir bendras liftų šachtas. Išėjimus iš automobilių saugyklų liftų bei laiptinių leidžiama įrengti kitos paskirties pastato pirmame aukšte (vestibiulyje, hole), automobilių saugyklos aukštuose prieš liftus bei laiptines įrengiant 1-o tipo tambūrus – šliuzus su papildomo oro slėgio sudarymu juose gaisro metu. Leidžiama N2 arba N3 tipo laiptines bei liftų šachtas su papildomo oro slėgio sudarymu jose, numatyti bendras automobilių saugykloms bei kitos paskirties pastato aukštams. Patekimą iš automobilių saugyklos į kitos paskirties patalpas (išskyrus nurodytas 16 punkte) leidžiama numatyti per 1-o tipo tambūrus – šliuzus su papildomo oro slėgio sudarymu juose gaisro metu.

22. Prekybos patalpas, kioskus, paviljonus ir kt. įrengti automobilių saugyklose draudžiama.

23. Daugiaaukščiuose automobilių saugyklų pastatuose automobilių judėjimui turi būti numatytos rampos (pandusai), tarpaukštinės perdangos su nuolydžiu arba specialūs liftai (mechanizuotos priemonės).

Automobilių judėjimui naudojant sraigtines rampas, kiekvienas pilnas rampos vingis (3600) vertinamas kaip pastato lygis (aukštas).

Daugiaaukščių automobilių saugyklų su pusaukščiais aukštų skaičius lygus pusaukščių skaičiui, padalytam iš dviejų, aukšto plotas priimamas lygiu dviejų gretimų pusaukščių plotų sumai.

24. Rampų ir atitinkamai įvažiavimų ir išvažiavimų iš automobilių saugyklų skaičius nustatomas priklausomai nuo automobilių, galinčių būti visuose pastato aukštuose, išskyrus pirmą (požeminėms automobilių saugykloms – visuose aukštuose), skaičiaus.

Rampų tipas bei jų mažiausias skaičius turi būti:

24.1. iki 100 automobilių – viena vienpusė rampa;

24.2. nuo 100 iki 1000 automobilių – viena dvipusė rampa arba dvi vienpusės rampos;

24.3. daugiau kaip 1000 automobilių – dvi dvipusės rampos. Draudžiama numatyti įvažiavimus ir išvažiavimus iš požeminių ir antžeminių automobilių saugyklų per automobilių saugojimo zoną pirmame bei cokoliniame pastato aukšte.

25. Uždarojo tipo automobilių saugyklose bendros visiems aukštams rampos nuo automobilių saugojimo patalpų visuose aukštuose turi būti atskirtos priešgaisrinėmis pertvaromis, vartais ir (ar) tambūrais – šliuzais su papildomo oro slėgio sudarymu juose gaisro metu pagal 1 lentelės reikalavimus.

1 lentelė

Automobilių saugyklos tipas

Rampą atskiriančios konstrukcijos atsparumas ugniai, min.

Tambūras – šliuzas

pertvarų

vartų

Požeminė

EI 90

EI 60

Tambūro – šliuzo gylis turi būti pakankamas vartų atidarymui, tačiau ne mažesnis kaip 1,5 m.

Antžeminė

EI 45

EI 30

Tambūrų – šliuzų įrengimas nebūtinas.

 

Tambūrų – šliuzų bei priešgaisrinėse pertvarose įrengtos durys ir vartai turi turėti automatinio uždarymo gaisro metu įrenginius.

Vienaaukštėse požeminėse automobilių saugyklose prieš rampas, kurios nėra evakuacijos keliai, tambūrų – šliuzų leidžiama nenumatyti.

26. Antžeminėse automobilių saugyklose leidžiama įrengti atviras rampas šiais atvejais:

26.1. ne daugiau kaip 3 aukštų I atsparumo ugniai C0 gaisrinio pavojingumo klasės pastatuose, kurių bendras aukštų, sujungtų atviromis rampomis, plotas ne didesnis kaip 10400 m2;

26.2. atvirojo tipo automobilių saugyklose.

27. Iš kiekvieno automobilių saugyklos (išskyrus mechanizuotas automobilių saugyklas) gaisrinio skyriaus aukšto turi būti ne mažiau kaip du evakuaciniai išėjimai, vedantys tiesiai į lauką arba evakuacinę laiptinę. Leidžiama vieną iš evakuacinių išėjimų numatyti į izoliuotą rampą. Praėjimus pusaukščius jungiančių pandusų kraštuose įrengtais šaligatviais iki evakuacinės laiptinės leidžiama priskirti prie evakuacinių išėjimų iš pusaukščių.

28. Evakuacinius išėjimus iš 16 punkte nurodytų patalpų leidžiama numatyti per automobilių saugojimo patalpas. Klientų bagažo saugojimo patalpas leidžiama numatyti tik pirmuose automobilių saugyklų aukštuose.

Didžiausias leidžiamas evakuacinis atstumas nuo tolimiausios automobilio saugojimo vietos iki artimiausio evakuacinio išėjimo turi būti ne mažesnis kaip nurodyta 2 lentelėje.

 

2 lentelė

Automobilių saugyklos tipas

Atstumas iki artimiausio evakuacinio išėjimo, m, priklausomai nuo automobilio saugojimo vietos

Tarp evakuacinių išėjimų

Aklinoje patalpos dalyje

Požeminė

40

20

Antžeminė

60

25

Pastaba. Evakuacijos kelių ilgis vertinamas atsižvelgiant į automobilių parkavimą praėjimais bei pravažiavimais.

 

Automobilių saugyklose, kuriose rampos vertinamos kaip evakuacijos keliai, iš vienos rampos pusės turi būti įrengtas ne siauresnis kaip 0,8 m pločio šaligatvis.

Evakuacinės laiptinės plotis (tarp turėklų arba nuo sienos iki turėklo krašto) turi būti ne siauresnis kaip 1 m.

29. Išėjimui į rampą arba gretimą gaisrinį skyrių šalia vartų arba vartuose būtina numatyti evakuacines ne mažesnio atsparumo ugniai nei vartai duris, kurių slenksčio aukštis turi būti ne didesnis kaip 15 cm.

Gaisrinėms rankovėms prakloti apatinėje vartų dalyje būtina numatyti 20x20 cm dydžio angas su savaime užsidarančiomis užsklandomis.

30. Automobilių saugyklų (taip pat ir saugyklų, įrengtų ant pastatų stogų) važiuojamosios dalies dangos turi būti įrengiamos iš A1 (A1FL) degumo klasės statybos produktų.

31. Ties automobilių saugyklose įrengtais įvažiavimais bei išvažiavimais iš rampos arba į gretimą gaisrinį skyrių būtina įrengti bortelius, neleidžiančius pasklisti išsiliejusiam kurui.

32. Išėjimai ant daugiaaukščių automobilių saugyklų stogų įrengiami vadovaujantis STR 2.01.04:2004 [4.4] reikalavimais.

33. Liftų šachtų atitvarinės konstrukcijos turi būti ne mažesnio atsparumo ugniai kaip nurodyta STR 2.01.04:2004 [4.4].

34. Požeminėse trijų ir daugiau aukštų automobilių saugyklose kiekviename gaisriniame skyriuje būtina įrengti ne mažiau kaip vieną ugniagesių liftą [4.10].

35. Automobilių saugyklų grindų danga turi būti atspari naftos produktų poveikiui ir lengvai valoma sausu (tarp jų mechaniniu) būdu.

Rampų, bei pėsčiųjų takų danga turi būti neslidi.

36. Automobilių pravažiavimo bei saugojimo vietose patalpos ir vartų aukštis nuo grindų iki labiausiai išsikišančių konstrukcijų, tarp jų ir iki inžinerinių įrenginių, turi būti ne mažiau kaip 0,2 metro didesnis už aukščiausios numatomos laikyti transporto priemonės aukštį, tačiau ne mažesnis kaip 2 m.

37. Automobilių saugyklų vidaus judėjimo keliai turi būti paženklinti judėjimo krypties rodyklėmis.

38. Automobilių stovėjimo vietų, pandusų ir pravažiavimų matmenys, atstumas tarp automobilių stovėjimo vietose, taip pat nuo automobilių iki pastato konstrukcijų, nustatomas vadovaujantis STR 2.06.01:1999 [4.5] reikalavimais.

39. Automobilių saugyklas leidžiama įrengti nenumatant jose natūralaus apšvietimo.

40. Daugiaaukštėse automobilių saugyklose grindų nuolydis bei įlajos įrengiami taip, kad išsilieję skysčiai nepatektų į rampą bei žemiau esančius aukštus.

41. Automobilių saugyklų rampoms keliami šie reikalavimai:

41.1. uždarų tiesių rampų išilginis nuolydis judėjimo ašies atžvilgiu turi būti ne didesnis kaip 18%, kreivinių (sraigtinių) rampų – ne didesnis kaip 13%, atvirų (neapsaugotų nuo atmosferos poveikio) rampų – ne didesnis kaip 10%;

41.2. skersinis rampų nuolydis turi būti ne didesnis kaip 6%;

41.3. rampose, kuriomis numatomas pėsčiųjų judėjimas, turi būti įrengti ne siauresni kaip 0,8 m pločio šaligatviai.

42. Tarpaukštinės perdangos turi turėti ne didesnį kaip 6% nuolydį.

43. Patalpas automobiliams su dujine įranga reikia numatyti atskirai stovinčiuose, ne žemesnio kaip I atsparumo ugniai laipsnio C0 gaisrinio pavojingumo klasės statiniuose ir pastatuose.

44. Leidžiama automobilius su dujine įranga saugoti atskirai stovinčių automobilių saugyklų, skirtų automobiliams su benzininiais bei dyzeliniais varikliais saugoti, pastatų viršutiniame aukšte.

Atvirojo tipo bei mechanizuotose automobilių saugyklose, kuriose numatomos automobilių su dujine įranga saugojimo patalpos, turi būti užtikrinama reikiama oro apykaita.

45. Automobilių su dujine įranga saugojimo patalpas draudžiama numatyti:

45.1. požeminiuose bei cokoliniuose automobilių saugyklų aukštuose;

45.2. kitos paskirties pastatuose įrengiamose uždarojo tipo antžeminėse automobilių saugyklose;

45.3. antžeminėse uždarojo tipo automobilių saugyklose su atviromis rampomis;

45.4. automobilius saugant boksuose, neturinčiuose tiesioginio išvažiavimo į lauką iš kiekvieno bokso atskirai.

 

II skirsnis. Požeminės lengvųjų automobilių saugyklos

 

46. Požeminės lengvųjų automobilių saugyklos turi būti ne žemesnio kaip I atsparumo ugniai laipsnio, pirmos gaisro apkrovos kategorijos, C0 gaisrinio pavojingumo klasės. Gaisrinio skyriaus, atskirto pirmo tipo priešgaisrinėmis perdangomis, aukštų skaičius gali būti ne daugiau kaip penki, maksimalus aukšto plotas gaisrinio skyriaus ribose tarp pirmo tipo priešgaisrinių sienų turi būti ne didesnis kaip 3000 m2. Požeminių automobilių saugyklų gaisrinio skyriaus plotas bei gaisrinio pavojingumo klasė nustatoma neatsižvelgiant į patalpose sumontuotą automatinę gaisro gesinimo sistemą.

47. Budinčio bei aptarnaujančio personalo tarnybines patalpas, gaisrinės siurblinės patalpas, transformatorines (tik su sausais transformatoriais), bagažo saugyklas, patalpas žmonėms su negalia leidžiama įrengti ne žemiau kaip pirmame (viršutiniame) požeminiame automobilių saugyklos aukšte.

48. Dviejų ir daugiau aukštų požeminėse automobilių saugyklose draudžiama suskirstyti automobilių saugojimo vietas pertvaromis į boksus.

49. Iš dviejų ir daugiau aukštų požeminių automobilių saugyklų išėjimai iš požeminių aukštų į laiptines ir išėjimai iš liftų šachtų turi būti per tambūrus – šliuzus su papildomo oro slėgio sudarymu juose gaisro metu.

50. Požeminių automobilių saugyklų įvažiavimai ir išvažiavimai įrengiami vadovaujantis STR 2.06.01:1999 [4.5] reikalavimais.

51. Požeminėse automobilių saugyklų perdangose turi būti numatomi vandens nuvedimo gaisro gesinimo metu įrenginiai. Vamzdynai minėtam vandens nuvedimui turi būti atskiri kiekvienam požeminės automobilių saugyklos aukštui. Vandens nuvedimą galima numatyti į lietaus kanalizaciją be papildomų vandens valymo įrenginių.

 

III skirsnis. Antžeminės uždaroS lengvųjų automobilių saugyklos

 

52. Reikalaujamas pastatų atsparumo ugniai laipsnis, leistinas aukštingumas tarp pirmo tipo priešgaisrinių perdangų ir automobilių saugyklos aukšto plotas gaisrinio skyriaus ribose tarp pirmo tipo priešgaisrinių sienų nustatomas vadovaujantis 3 lentele.

 

3 lentelė

Statinio atsparumo ugniai laipsnis

Leidžiama statinio gaisrinio pavojingumo klasė

Gaisrinio skyriaus aukštų skaičius

Aukšto plotas gaisrinio skyriaus ribose, m2

Vienaaukščio pastato

Daugiaaukščio pastato

I

C0

9

10400

5200

C1

2

5200

2000

II

C0

5

7800

3600

C1

2

3600

1200

C2

1

2000

-

III

C3

1

1200

-

 

53. I atsparumo ugniai laipsnio automobilių saugyklose leidžiama automobilius saugoti EI 45 atsparumo ugniai K0 gaisrinio pavojingumo klasės atitvaromis atskirtuose boksuose. Vartai tokiuose boksuose 1,4–1,6 m aukštyje turi turėti 300x300 mm dydžio angas gesinimo priemonių tiekimo į boksą galimybei.

Kai iš kiekvieno bokso numatomi išvažiavimai tiesiai į lauką, ne daugiau kaip dviejų aukštų I atsparumo ugniai laipsnio automobilių saugyklose leidžiama boksus atskirti nenormuojamo atsparumo ugniai K0 gaisrinio pavojingumo klasės statybinėmis konstrukcijomis. Šiuo atveju nurodytuose dviejų aukštų pastatuose turi būti numatomos antro tipo priešgaisrinės perdangos. Vartai šiuose pastatuose 1,4–1,6 m aukštyje taip pat turi turėti 300x300 mm dydžio angas gesinimo priemonių tiekimo į boksą galimybei.

 

IV skirsnis. Antžeminės atviroS lengvųjų automobilių saugyklos

 

54. Reikalaujamas pastatų atsparumo ugniai laipsnis, leistinas aukštingumas tarp pirmo tipo priešgaisrinių perdangų ir automobilių saugyklos aukšto plotas gaisrinio skyriaus ribose tarp pirmo tipo priešgaisrinių sienų nustatomas vadovaujantis 4 lentele.

 

4 lentelė

Statinio atsparumo ugniai laipsnis

Leidžiama statinio gaisrinio pavojingumo klasė

Gaisrinio skyriaus aukštų skaičius

Aukšto plotas gaisrinio skyriaus ribose, m2

Vienaaukščio pastato

Daugiaaukščio pastato

I

C0

9

10400

5200

C1

2

3500

2000

II

C0

5

7800

3600

C1

2

2500

2000

C2

1

2000

1200

III

C3

1

800

-

 

55. Atvirųjų automobilių saugyklų pastatų plotis turi būti ne didesnis kaip 36 m.

56. Atvirosiose automobilių saugyklose draudžiama įrengti boksus, sienas (išskyrus laiptinių sienas) ir pertvaras. Esant būtinumui atskirti automobilių vietas, jų atskyrimui gali būti naudojamas tinklas iš ne žemesnės kaip A1 degumo klasės statybos produktų.

57. Tarpaukštinių parapetų aukštis turi būti ne didesnis kaip 1 m.

58. Kai išorinių konstrukcijų angų užpildams naudojamas tinklas, jis turi būti iš ne žemesnės kaip A1 degumo klasės statybos produktų.

59. Atvirų angų apsaugai nuo atmosferos poveikio gali būti įrengiami stogeliai iš ne žemesnės kaip A1 degumo klasės statybos produktų.

60. Atvirosiose automobilių saugyklose dūmų šalinimo bei vėdinimo sistemų leidžiama neprojektuoti.

61. Atvirųjų automobilių saugyklų pirmame aukšte turi būti įrengiama šildoma patalpa pirminių gaisro gesinimo priemonių laikymui.

 

V skirsnis. Mechanizuotos lengvųjų automobilių saugyklos

 

62. Mechanizuotų lengvųjų automobilių saugyklų plotas, patalpų išdėstymas, vietų skaičius, kiti parametrai nustatomi atsižvelgiant į techninius naudojamos parkavimo sistemos parametrus.

Mechanizuotų įrenginių, priešgaisrinių ir kitų sistemų valdymas turi būti vykdomas iš budėtojo posto, kuris įrengiamas pirmame saugyklos aukšte.

63. Mechanizuotos automobilių saugyklos turi būti projektuojamos C0 gaisrinio pavojingumo klasės.

Saugyklas leidžiama projektuoti iš neapsaugotų nuo ugnies poveikio laikančiųjų metalinių konstrukcijų, atitvarines konstrukcijas bei šilumos izoliaciją įrengiant iš ne žemesnės kaip A1 degumo klasės statybos produktų.

Mechanizuotas automobilių saugyklas leidžiama priblokuoti prie kitos paskirties pastatų aklinų, ne žemesnio kaip REI 180 atsparumo ugniai išorinių sienų.

64. Automobilių saugyklos su mechanizuotais parkavimo įrenginiais blokas (sekcija) gali būti ne didesnės kaip 50 automobilių talpos, pastato aukštis gali būti ne didesnis kaip 28 m.

Statant automobilių saugyklas, susidedančias iš kelių atskirų mechanizuotų blokų, jie tarpusavyje turi būti atskiriami pirmo tipo priešgaisrinėmis pertvaromis.

65. Prie kiekvieno iš mechanizuotų saugyklos blokų turi būti užtikrintas laisvas gaisrinių automobilių privažiavimas iš skirtingų (priešingų) bloko pusių bei galimybė ugniagesiams gelbėtojams patekti į kiekvieną saugyklos lygį per atviras ar įstiklintas angas išorinėse statinio konstrukcijose.

66. Mechanizuotos automobilių saugyklos bloke įrengimų aptarnavimui ir priežiūrai leidžiama įrengti trečio tipo laiptus iš ne žemesnės kaip A1 degumo klasės statybos produktų.

 

VII skyrius. INŽINERINĖS SISTEMOS

 

VI skirsnis. Bendrieji reikalavimai

 

67. Automobilių saugyklų inžinerinės sistemos bei inžinerinė įranga turi būti įrengiamos vadovaujantis galiojančių normatyvinių dokumentų [4.2, 4.3, 4.6, 4.7, 4.9, 4.10] ir šio Reglamento reikalavimais.

68. Vandens kiekis automobilių saugyklų bei išorės gaisrų gesinimui nustatomas kaip Cg kategorijos pagal sprogimo ir gaisro pavojų sandėlių pastatams [4.6, 4.11].

69. Daugiaaukščiuose automobilių saugyklų pastatuose inžinerinių komunikacijų (vandentiekio, kanalizacijos, šildymo) perėjimai per perdangas turi būti metaliniais vamzdžiais.

Kabeliai, kertantys perdangas, taip pat turi būti klojami metaliniuose vamzdžiuose arba komunikacijos šachtose, atskirtose EI 45 atsparumo ugniai statybinėmis konstrukcijomis.

Požeminėse automobilių saugyklose elektros inžinerinės sistemos turi būti įrengiamos iš nedegių kabelių.

70. Pristatytų prie kitos paskirties pastatų arba įrengtų kitos paskirties pastatų intarpuose automobilių saugyklų inžinerinės sistemos turi būti atskiros nuo šių pastatų inžinerinių sistemų.

Per automobilių saugyklos patalpas klojant tranzitu inžinerines komunikacijas, skirtas pastatui, prie kurio pristatyta arba kurio intarpe įrengta saugykla, minėtos komunikacijos (išskyrus vandentiekio, kanalizacijos, šilumos tiekimo, pagamintų iš metalinių vamzdžių) turi būti izoliuojamos EI 45 atsparumo ugniai statybinėmis konstrukcijomis.

 

VII skirsnis. Vandentiekis IR NUOTEKŲ ŠALINTUVAS

 

71. Uždarose šildomose automobilių saugyklose čiurkšlių skaičius bei vandens debitas vienai čiurkšlei priimamas lygiu:

71.1. kai gaisrinio skyriaus tūris nuo 0,5 iki 5 tūkst. m3 – 2 čiurkšlės po 2,5 l/s;

71.2. kai gaisrinio skyriaus tūris daugiau kaip 5 tūkst. m3 – 2 čiurkšlės po 5 l/s.

Leidžiama nenumatyti vidaus priešgaisrinio vandentiekio vieno – dviejų aukštų boksinio tipo automobilių saugyklose, kai iš kiekvieno bokso įrengtas atskiras išvažiavimas tiesiai į lauką.

72. Nešildomose ir atvirojo tipo automobilių saugyklose, tarp jų ir mechanizuotose, taip pat įrengiant atvirąją automobilių saugyklą ant pastato stogo įrengiama sausa vidaus priešgaisrinio vandentiekio sistema į pastato išorę išvedant 89 (77) mm diametro atvamzdį su jungiamosiomis galvutėmis priešgaisrinei technikai prijungti.

73. Dviejų ir daugiau aukštų požeminėse automobilių saugyklose vidaus priešgaisrinis vandentiekis turi būti įrengiamas atskiras nuo kitų vidaus vandentiekio sistemų.

74. Dviejų ir daugiau aukštų požeminėse automobilių saugyklose vidaus priešgaisrinis vandentiekis bei automatinė gaisro gesinimo sistema turi turėti į pastato išorę išvestą atvamzdį priešgaisrinei technikai prijungti su jungiamosiomis galvutėmis, sklendėmis bei atbuliniu vožtuvu.

75. Vandens kiekis atvirojo bei uždarojo tipo antžeminių automobilių saugyklų gaisrų gesinimui iš išorės nustatomas vadovaujantis 5 lentele.

Kitų tipų automobilių saugyklų išorės gaisrų gesinimui skaičiuojamas vandens kiekis turi būti:

75.1. dviejų ir daugiau aukštų požeminėms automobilių saugykloms – 20 l/s;

75.2. boksinio tipo automobilių saugykloms, turinčioms atskirus išvažiavimus iš kiekvieno bokso tiesiai į lauką ir kai boksų skaičius yra nuo 50 iki 200 – 5 l/s, kai boksų skaičius daugiau kaip 200 – 10 l/s.

 

5 lentelė

Statinio atsparumo ugniai laipsnis

Leidžiama statinio gaisrinio pavojingumo klasė

Vandens išeiga automobilių saugyklų išorės gaisrų gesinimui, l/s, vienas gaisras priklausomai nuo pastato (gaisrinio skyriaus) tūrio, tūkst. m3

iki 5

nuo 5 iki 20

nuo 20 iki 50

Virš 50

I

C0, C1

10

15

20

30

II

C0, C1

10

15

20

-

C2

20

25

-

-

III

C3

20

-

-

-

 

76. Tarp gaisrinių siurblių ir gaisrinio vandentiekio vamzdynų tinklo būtina įrengti atbulinius vožtuvus.

 

VIII skirsnis. Šildymas IR vėdinimas

 

77. Šildomose automobilių saugyklose, automobilių saugojimo patalpose skaičiuojamoji oro temperatūra priimama lygi 5 oС.

78. Nešildomose automobilių saugyklose šildymo sistemas būtina numatyti tik 16 punkte nurodytose patalpose.

Automobilių saugyklos, skirtos specialiai technikai laikyti (gaisriniai, medicinos pagalbos, avarinių tarnybų automobiliai), turi būti šildomos.

79. Uždarojo tipo automobilių saugyklų automobilių saugojimo patalpose turi būti įrengta pritekamoji-ištraukiamoji vėdinimo sistema [4.3].

Uždarojo tipo antžeminėse automobilių saugyklose pritekamąją ventiliaciją su mechaninio sužadinimo sistema būtina numatyti daugiau kaip 18 m nuo išorinėse konstrukcijose esančių angų nutolusiose zonose.

Požeminėse automobilių saugyklose turi būti įrengiamos kiekvienam aukštui atskiros vėdinimo sistemos.

80. Uždarojo tipo automobilių saugyklose turi būti įrengta CO kontrolės sistema su signalo perdavimu į budinčiojo postą, kur budima ištisą parą, arba įrengiant garsinę signalizaciją saugyklos patalpose.

Tranzitiniai ortakiai, esantys už aptarnaujamo aukšto, ar patalpos, atskirtos priešgaisrinėmis atitvaromis, turi būti ne žemesnio atsparumo ugniai kaip EI 30.

81. Mechaninės dūmų šalinimo sistemos įrengiamos:

81.1. automobilių saugojimo patalpose;

81.2. izoliuotose rampose.

82. Leidžiama dūmus šalinti natūraliu būdu per pastato išorinėse atitvarose esančius automatiškai atsidarančius langus ar viršlangius, esančius ne žemiau kaip 2 m aukštyje nuo grindų lygio iki angos apačios. Dūmų šalinimo sistemų parametrai nustatomi vadovaujantis galiojančiais dokumentais [4.3].

Automobilių saugyklose, įrengtose kitos paskirties pastatų intarpuose, dūmus šalinti natūraliu būdu draudžiama.

Vieno aukšto požeminėse bei ne daugiau kaip dviejų aukštų antžeminėse automobilių saugyklose dūmus leidžiama šalinti natūralios traukos šachtomis.

Automobilių saugyklose su uždaromis rampomis, dūmų šalinimo šachtose kiekviename aukšte būtina numatyti dūmų vožtuvus.

Antžeminėse automobilių saugyklose dūmus šalinti iš rampų galima per išorinėse konstrukcijose ar denginyje esančias angas.

83. Papildomas oro slėgis laiptinėse bei dūmų šachtose arba pirmo tipo tambūrai – šliuzai prieš laiptines bei išėjimus iš liftų turi būti numatomi šiais atvejais:

83.1. dviejų ir daugiau aukštų požeminėse saugyklose;

83.2. kai laiptinės ir liftų šachtos sujungia požeminius bei antžeminius automobilių saugyklų aukštus;

83.3. kai laiptinės ir liftų šachtos sujungia automobilių saugyklos aukštus su kitos paskirties pastato aukštais.

84. Dūmų šalinimo sistemos valdymas turi būti vykdomas automatiškai nuo gaisrinės signalizacijos, distanciniu būdu – iš centrinio gaisrinių sistemų valdymo pulto, taip pat rankiniu būdu – nuo rankinių gaisrinių signalizatorių ar kitų ranka įjungiamų valdymo įrenginių, esančių prie įvažiavimo į automobilių saugyklas, laiptinių aikštelėse, gaisrinių čiaupų spintelėse.

 

IX skirsnis. iNŽINERINĖS ELEKTROS SISTEMOS

 

85. Elektros įrenginiai automobilių saugyklose įrengiami vadovaujantis Elektros įrenginių įrengimo taisyklėmis.

86. Pagal elektros energijos tiekimo patikimumą automobilių saugyklose esantys elektros imtuvai skirstomi į kategorijas:

86.1. pirmos kategorijos – gaisrinės saugos užtikrinimo sistemų elektros įrenginiai, tarp jų automatinės gaisro gesinimo sistemos, automatinės gaisrinės signalizacijos, dūmų šalinimo bei papildomo oro tiekimo į laiptines, liftų šachtas, tambūrus–šliuzus, taip pat uždujinimo signalizacijos įrenginiai;

86.2. antros kategorijos – liftų bei kitų mechanizuotų įrenginių, skirtų automobiliams transportuoti, elektros įrenginiai;

86.3. trečios kategorijos – visi kiti automobilių saugyklų technologinės įrangos elektros imtuvai.

Elektros kabeliai, skirti gaisrinės saugos užtikrinimo sistemų elektros maitinimui, turi būti jungiami tiesiogiai prie pastato įvadinių skydų. Draudžiama minėtus elektros kabelius naudoti elektros energijos tiekimui kitiems elektros imtuvams.

87. Prie avarinio (evakuacinio) apšvietimo tinklo būtina prijungti šviečiančius ženklus, nurodančius:

87.1. evakuacinius išėjimus bei evakuacijos kryptis;

87.2. automobilių judėjimo kelius bei kryptis;

87.3. gaisrinei technikai prisijungti skirtų jungiamųjų galvučių įrengimo vietas;

87.4. vidaus priešgaisrinio vandentiekio čiaupų bei gesintuvų pastatymo vietas;

87.5. išorės hidrantų įrengimo vietas (ant pastato fasadų).

88. Šviestuvai, nurodantys judėjimo kryptis, įrengiami ties posūkiais, nuolydžių pasikeitimo vietose, rampose, įvažiavimuose į aukštus, įėjimuose ir išėjimuose iš aukštų ir laiptinėse. Judėjimo krypties šviestuvai įrengiami 2 ir 0,5 m aukštyje nuo grindų lygio taip, kad iš kiekvieno patalpos taško būtų matomas bent vienas iš jų.

89. Prie įvažiavimo į automobilių saugyklas, kiekviename saugyklos aukšte, turi būti įrengtos rozetės, turinčios pirmos patikimumo kategorijos elektros maitinimą elektrinei gaisrinei gelbėjimo technikai prisijungti.

 

X SKIRSNIS. AUTOMATINĖS GAISRO GESINIMO IR GAISRINĖS SIGNALIZACIJOS SISTEMOS

 

90. Automatinės gaisro gesinimo bei gaisrinės signalizacijos sistemos įrengiamos vadovaujantis galiojančiais normatyviniais dokumentais [4.7], išskyrus reikalavimus, nustatytus šiuo reglamentu.

91. Automatines gaisro gesinimo sistemas uždarojo tipo automobilių saugyklų automobilių saugojimo patalpose būtina numatyti:

91.1. požeminėse automobilių saugyklose;

91.2. trijų ir daugiau aukštų antžeminėse automobilių saugyklose;

91.3. antžeminėse I atsparumo ugniai laipsnio C0 gaisrinio pavojingumo klasės automobilių saugyklose, kai plotas tarp pirmo tipo priešgaisrinių pertvarų 5000 m2 ir didesnis;

91.4. antžeminėse II atsparumo ugniai laipsnio C0 gaisrinio pavojingumo klasės automobilių saugyklose, kai plotas tarp pirmo tipo priešgaisrinių pertvarų 3000 m2 ir didesnis;

91.5. antžeminėse C1 gaisrinio pavojingumo klasės automobilių saugyklose, kai plotas tarp pirmo tipo priešgaisrinių pertvarų 2000 m2 ir didesnis;

91.6. antžeminėse C2 ir C3 gaisrinio pavojingumo klasės automobilių saugyklose, kai plotas tarp pirmo tipo priešgaisrinių pertvarų 1000 m2 ir didesnis;

91.7. 5 ir daugiau boksų antžeminėse automobilių saugyklose;

91.8. įstatytose į kitos paskirties pastatus automobilių saugyklose;

91.9. naftos produktus pervežančius automobilius laikyti skirtose automobilių saugyklose;

91.10. automobilių saugyklose, įrengtose po tiltais;

91.11. mechanizuotose automobilių saugyklose.

Leidžiama neįrengti automatinės gaisro gesinimo sistemos iki 25 vietų požeminėse automobilių saugyklose.

92. Automatinės gaisrinės signalizacijos sistema įrengiama:

92.1. uždarojo tipo automobilių saugyklose, nenurodytose 91 punkte;

92.2. 16 punkte nurodytose patalpose, išskyrus ventkameras, tualetus, dušus.

93. Ne daugiau kaip dviejų aukštų boksinio tipo automobilių saugyklose, kai iš kiekvieno bokso įrengtas išvažiavimas tiesiai į lauką, leidžiama automatinės gaisro gesinimo sistemos neįrengti.

94. Dviejų ir daugiau aukštų antžeminėse automobilių saugyklose (išskyrus boksinio tipo automobilių saugyklas, kai iš kiekvieno bokso įrengtas išvažiavimas tiesiai į lauką ir mechanizuotas automobilių saugyklas), kai jose numatyta iki 100 vietų automobiliams saugoti, būtina įrengti pirmo tipo įspėjimo apie gaisrą ir evakuacijos valdymo sistemą, kai jose numatyta 100 ir daugiau vietų automobiliams saugoti, – antro tipo įspėjimo apie gaisrą ir evakuacijos valdymo sistemą [4.4].

Dviejų ir daugiau aukštų požeminėse automobilių saugyklose įspėjimo apie gaisrą ir evakuacijos valdymo sistema įrengiama:

94.1. antro tipo, kai saugykloje numatyta iki 50 vietų automobiliams saugoti;

94.2. trečio tipo, kai saugykloje numatyta nuo 50 iki 200 vietų automobiliams saugoti;

94.3. ketvirto tipo, kai saugykloje numatyta daugiau kaip 200 vietų automobiliams saugoti.

 

VIII SKYRIUS. NAUDOJIMO REIKALAVIMAI

 

95. Išėjimai iš kiekvieno automobilių saugyklos aukšto turi būti pažymėti gerai matomais ženklais.

96. Automobilių judėjimo keliams pažymėti turi būti naudojami šviečiantys (atspindintys šviesą) dažai.

97. Automobilių saugojimo patalpose ir rampose turi būti įrengti draudžiantys rūkyti ženklai.

98. Specialiosios ugniai atsparios dangos, kuriomis dengiami atviri konstrukcijų paviršiai, turi būti periodiškai atnaujinamos arba keičiamos, atsižvelgiant į jų susidėvėjimo lygį ir į gamintojo rekomendacijas.

99. Išoriniai automobilių keliai ir laiptai turi būti valomi nuo sniego ir ledo.

100. Priešgaisrinės apsaugos sistemos turi būti tikrinamos ne rečiau kaip vieną kartą per metus.

 

IX SKYRIUS. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

101. Asmenys, pažeidę šio Reglamento reikalavimus, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

______________