LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINIŲ PASLAUGŲ
ĮSTATYMAS
1996 m. spalio 9 d. Nr. I-1579
Vilnius
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
2 straipsnis. Socialinių paslaugų samprata ir jų teikimo tikslai
1. Socialinės paslaugos – pagalbos asmenims suteikimas įvairiomis nepiniginėmis formomis bei globos pinigais.
2. Pagrindinis socialinių paslaugų tikslas – patenkinti asmens gyvybinius poreikius ir sudaryti žmogaus orumo nežeminančias gyvenimo sąlygas, kai žmogus pats nepajėgia to padaryti.
3. Galutinis socialinių paslaugų tikslas – grąžinti asmenims gebėjimą pasirūpinti savimi ir integruotis visuomenėje.
3 straipsnis. Teisė į socialines paslaugas
4 straipsnis. Atvejai, kai teikiamos socialinės paslaugos
Socialinės paslaugos asmenims, išvardytiems šio įstatymo 3 straipsnyje, teikiamos šiais atvejais:
9) grįžusiems iš įkalinimo, kardomojo kalinimo (suėmimo), socialinės bei psichologinės reabilitacijos įstaigų;
5 straipsnis. Socialinės paslaugos
1. Socialinės paslaugos skirstomos į bendrąsias socialines paslaugas ir specialiąsias socialines paslaugas.
2. Bendrosios socialinės paslaugos yra tiesiogiai teikiamos paslaugos, t.y.:
3. Globos pinigai gali būti paskirti asmenims, kurie juos gali panaudoti apsirūpindami socialinėmis paslaugomis.
4. Specialiosios socialinės paslaugos asmenims teikiamos tuomet, kai bendrosios socialinės paslaugos yra neveiksmingos.
5. Specialiosios socialinės paslaugos yra tos paslaugos, kurios asmens globos tikslais teikiamos:
6 straipsnis. Socialinių paslaugų teikimo organizatoriai ir teikėjai
1. Už socialinių paslaugų teikimo organizavimą atsako:
2. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija:
1) teikia pasiūlymus dėl socialinių paslaugų politikos ir įgyvendina valstybinę socialinių paslaugų politiką;
4) rengia socialinių paslaugų ir kitos socialinės paramos valstybinių programų projektus, koordinuoja ir organizuoja jų įgyvendinimą;
7) inicijuoja metodinę pagalbą, norminių aktų kūrimą, pažangios patirties skleidimą organizuojant socialines paslaugas;
3. Sveikatos apsaugos bei Švietimo ir mokslo ministerijos pagal savo kompetenciją įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka organizuoja socialinių paslaugų teikimą.
4. Apskrities valdytojas, bendradarbiaudamas su savivaldybėmis, pagal savo kompetenciją apskrityje:
5. Savivaldybės:
7. Neatidėliotinais atvejais, savivaldybė suteikia socialines paslaugas ir asmenims, nuolat negyvenantiems jos teritorijoje.
8. Kiekvienos savivaldybės administracijoje ir apskrities valdytojo administracijoje turi būti įsteigtas padalinys, atsakingas už socialinių paslaugų ir kitos socialinės paramos organizavimą.
9. Savivaldybės, vadovaudamosi šio įstatymo nuostatomis, kasmet planuoja socialinių paslaugų rūšis ir mastą, savo biudžete numato lėšas socialinėms paslaugoms finansuoti.
10. Socialines paslaugas teikia Socialinės apsaugos ir darbo, Sveikatos apsaugos, Švietimo ir mokslo ministerijų, apskričių valdytojų, savivaldybių įsteigtos institucijos, nevyriausybinės organizacijos, religinės bendruomenės bei fiziniai ir juridiniai asmenys, turintys teisę teikti socialines paslaugas.
7 straipsnis. Bendradarbiavimas teikiant socialines paslaugas
1. Savivaldybė, organizuodama socialinių paslaugų teikimą, bendradarbiauja su kitomis savivaldybėmis, nevyriausybinėmis organizacijomis, religinėmis bendruomenėmis bei fiziniais ir juridiniais asmenimis, teikiančiais socialines paslaugas.
2. Su nevyriausybinėmis organizacijomis, religinėmis bendruomenėmis ir fiziniais bei juridiniais asmenimis, teikiančiais socialines paslaugas, savivaldybė konkurso keliu arba be jo gali sudaryti dvišalę sutartį dėl socialinių paslaugų teikimo sąlygų, kontrolės ir finansavimo. Tokia sutartis gali būti sudaryta su socialinių paslaugų gavėjo šeimos nariais ar giminėmis.
8 straipsnis. Socialinių paslaugų skyrimas
1. Socialinės paslaugos skiriamos asmens, jo šeimos narių arba rūpintojo (globėjo) raštišku prašymu.
2. Teisė į socialines paslaugas įgyvendinama, kai savivaldybės administracijos socialinio padalinio vadovas socialinių darbuotojų, įvertinusių socialinių paslaugų poreikį, teikimu paskiria socialinių paslaugų rūšį ir mastą.
9 straipsnis. Asmenų, gaunančių socialines paslaugas, teisės ir pareigos
1. Asmeniui, gaunančiam socialines paslaugas, negali būti keliamos jokios papildomos su socialinių paslaugų tikslais nesusijusios sąlygos.
2. Asmenys šio įstatymo 4 straipsnyje numatytais atvejais socialines paslaugas gauna savivaldybės teritorijoje, kurioje nuolat gyvena.
3. Asmuo, grįžęs iš įkalinimo, kardomojo kalinimo (suėmimo), socialinės bei psichologinės reabilitacijos įstaigos, socialines paslaugas bei kitokią socialinę paramą gauna savivaldybės teritorijoje, kurioje nuolat gyveno prieš patekdamas į šią įstaigą. Jeigu šio asmens šeima pakeitė gyvenamąją vietą ir asmuo rengiasi kartu su ja gyventi, socialinę paramą teikia savivaldybė, kurios teritorijoje gyvena jo šeima.
4. Asmuo, gaunantis socialines paslaugas, privalo teikti būtiną informaciją, reikalingą gaunant socialines paslaugas, ir atsako už jos teisingumą.
5. Socialines paslaugas teikiančios institucijos garantuoja informacijos apie asmenis, gaunančius socialines paslaugas, konfidencialumą.
6. Asmens, gaunančio socialines paslaugas, pareiga – bendradarbiauti su socialinių paslaugų teikėjais.
10 straipsnis. Mokestis už socialines paslaugas
3. Jei socialines paslaugas gaunantis asmuo neturi pajamų arba jų neužtenka, sumokėti už socialines paslaugas privalo jo šeimos nariai arba globėjas.
4. Jei asmuo, jo šeimos nariai arba globėjas negali sumokėti už suteiktas socialines paslaugas, už jas mokama iš valstybės ar savivaldybės biudžeto šiam tikslui numatytų lėšų.
11 straipsnis. Socialinių paslaugų teikimo kontrolė
1. Socialinės apsaugos ir darbo, Sveikatos apsaugos bei Švietimo ir mokslo ministerijos kontroliuoja jų reguliavimo sričiai priklausančių įstaigų teikiamų socialinių paslaugų kokybę.
2. Apskrities valdytojas kontroliuoja apskrityje teikiamų socialinių paslaugų kokybę bei prižiūri, ar jam pavaldžiose įstaigose laikomasi nustatytos apmokėjimo už socialines paslaugas tvarkos.
3. Savivaldybė kontroliuoja jos teritorijoje teikiamų socialinių paslaugų kokybę, socialinių paslaugų teikėjų veiklą ir savivaldybės lėšų, skirtų socialinėms paslaugoms teikti, panaudojimą bei prižiūri, ar laikomasi nustatytos apmokėjimo už socialines paslaugas tvarkos.
4. Kontroliuojanti institucija turi teisę iš socialinių paslaugų teikėjų ir gavėjų gauti visą informaciją, reikalingą kontrolei atlikti.
12 straipsnis. Socialinių paslaugų teikimo finansavimas
1. Socialinių paslaugų teikimas finansuojamas iš valstybės, savivaldybių biudžetų, specialiųjų fondų, įmonių, įstaigų ar organizacijų fondų, mokesčių už socialines paslaugas, labdaros (aukų) ir kitų lėšų.
2. Savivaldybių biudžetuose turi būti planuojamos lėšos, reikalingos socialinėms paslaugoms finansuoti.
3. Valstybės biudžete gali būti numatyta lėšų tikslinių socialinių paslaugų teikimo programoms finansuoti.
13 straipsnis. Duomenų apie socialines paslaugas rinkimas
1. Duomenų apie socialines paslaugas rinkimo pagrindiniai tikslai:
2. Socialinių paslaugų teikėjai pagal Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nustatytą formą privalo kontroliuojančioms institucijoms teikti duomenis apie socialinių paslaugų teikimą.
14 straipsnis. Socialiniai darbuotojai
1. Socialinis darbas – tai profesinė veikla, padedanti patenkinti asmens gyvybinius poreikius, atkurti jo ir visuomenės santykius, kai pats asmuo to padaryti nepajėgia.
2. Socialinis darbuotojas – asmuo, dirbantis socialinį darbą ir turintis reikiamą kvalifikaciją, t.y. baigęs aukštojo ar aukštesniojo mokslo įstaigos socialinio darbo specialybę.
3. Socialinį darbą gali dirbti ir asmuo, turintis kitą specialybę, bet išklausęs specialius socialinio darbo mokymo kursus.
4. Socialiniai darbuotojai teikia socialines paslaugas, padeda žmonėms rasti ir panaudoti galimybes sunkumams ir negaliai įveikti, taip pat telkia vietinės bendruomenės išteklius socialinėms paslaugoms teikti, planuoja paslaugas bei teikia pasiūlymus dėl bendruomenės socialinės politikos formavimo.
15 straipsnis. Sprendimų dėl socialinių paslaugų teikimo apskundimo tvarka
1. Savivaldybės administracijos socialinio padalinio vadovo sprendimą dėl socialinių paslaugų skyrimo asmuo gali apskųsti savivaldybės administratoriui arba teismui ne vėliau kaip per tris mėnesius nuo sprendimo priėmimo.
16 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimas