Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO 2.140 ir 6.991 STRAIPSNIŲ pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4828, Lietuvos Respublikos draudimo įstatymo 129 straipsnio pakeitimo įstatymo projektO Nr. XIP-4829, Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso 38 straipsnio pakeitimo įstatymo projektO Nr. XIP-4830, Lietuvos Respublikos licencijuotų sandėlių ir sandėliavimo dokumentų įstatymo 26 straipsnio pakeitimo įstatymo projektO Nr. XIP-4831, Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo 6 ir 23 straipsnių pakeitimo įstatymo projektO Nr. XIP-4832, Lietuvos Respublikos šeimynų įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektO Nr. XIP-4833, Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymo 9 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projektO Nr. XIP-4834, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektO Nr. XIP-4835, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektO Nr. XIP-4836, Lietuvos Respublikos žmonių palaikų laidojimo įstatymo 161 straipsnio pakeitimo įstatymo projektO Nr. XIP-4837, Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektO NR. XIP-4838

 

2013 m. gegužės 22 d. Nr. 453

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2013 m. balandžio 10 d. sprendimo Nr. SV-S-159

9–19 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Pritarti Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.140 ir 6.991 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4828, Lietuvos Respublikos draudimo įstatymo 129 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4829, Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso 38 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4830, Lietuvos Respublikos licencijuotų sandėlių ir sandėliavimo dokumentų įstatymo 26 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4831, Lietuvos Respublikos šeimynų įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4833, Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymo 9 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4834, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4836 ir Lietuvos Respublikos žmonių palaikų laidojimo įstatymo 161 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4837 tikslui – mažinti juridiniams asmenims administracinę naštą, atsirandančią dėl kai kuriuose įstatymuose nustatyto privalomo reikalavimo naudoti antspaudus, tačiau iš esmės nepritarti nurodytuose įstatymų projektuose siūlomoms teisinio reguliavimo priemonėms dėl šių priežasčių:

1.1. Projektuose pasirinktos teisinio reguliavimo priemonės yra platesnio pobūdžio nei siekiamas tikslas, nes siūloma keičiamuose įstatymuose iš viso išbraukti nuostatas dėl antspaudų naudojimo. Taip juridiniams asmenims nepaliekama teisė rinktis, ar antspaudą turėti ir naudoti civilinėje apyvartoje, ar antspaudo atsisakyti, todėl siūlomos teisinio reguliavimo priemonės neproporcingos siekiamam tikslui.

1.2. Juridiniams asmenims turėtų būti suteikta teisė patiems nuspręsti, ar turėti ir naudoti antspaudą, ar ne. Civilinei teisei būdingas dispozityvus teisinio reguliavimo principas, o visiškas antspaudų naudojimo panaikinimas, nesuteikiant juridiniams asmenims galimybės pasirinkti, iš esmės reikštų administracinio teisinio reguliavimo metodo taikymą civilinėje teisėje. Atsižvelgiant į tai, įstatymų, kuriuose šiuo metu nustatytas imperatyvus reikalavimas naudoti antspaudą, nuostatas tikslinga formuluoti kaip alternatyvą, kai juridiniai asmenys turėtų tvirtinti konkrečius dokumentus antspaudu tik tais atvejais, kai tokia pareiga nustatyta juridinio asmens steigimo dokumentuose arba įstatyme, o kitais atvejais antspaudą naudoti nebūtų reikalaujama. Ši alternatyva suteiktų juridiniams asmenims galimybę priimant steigimo dokumentus nuspręsti, ar jie siekia savo veikloje turėti ir naudoti antspaudą, ar ne, taigi būtų sudarytos sąlygos juridiniams asmenims patiems pasirinkti savo teisių įgyvendinimo būdus. Be to, liktų galimybė, atsižvelgiant į teisinių santykių ypatumus, prireikus įstatymuose nustatyti imperatyvų reikalavimą naudoti anspaudą konkrečiuose teisiniuose santykiuose. Toks nuostatų formulavimas taip pat leistų toliau laikytis reikalavimo naudoti antspaudą viešųjų juridinių asmenų veikloje (pavyzdžiui, valstybės ir savivaldybių institucijos privalo turėti antspaudus įstatymuose nustatytais atvejais).

2. Siūlyti nesvarstyti Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo 6 ir 23 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4832, nes po to, kai 2012 m. lapkričio 13 d. Lietuvos Respublikos Seimas priėmė Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo pakeitimo įstatymą Nr. XI-2410 (Žin., 2012, Nr. 136-6964), Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo (Žin., 2003, Nr. 75-3472; 2012, Nr. 136-6964) 6 ir 23 (galiojančios Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo redakcijos 24 straipsnis) straipsniuose neliko nuostatų, kurias siūloma keisti Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo 6 ir 23 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIP-4832.

3. Pritarti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4835 tikslams – mažinti biurokratinę naštą viešojo administravimo institucijose, supaprastinti sprendimų priėmimo tvarką ir pagreitinti asmenų aptarnavimo procesą, didinti viešojo administravimo institucijų veiklos efektyvumą, naudojant informacines technologijas, tačiau iš esmės nepritarti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIP-4835 siūlomoms teisinio reguliavimo priemonėms dėl šių priežasčių:

3.1. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4835 tikslui – didinti viešojo administravimo institucijų veiklos efektyvumą, naudojant informacines technologijas, pasiekti pakanka šiuo metu galiojančio teisinio reguliavimo. Lietuvos Respublikos elektroninio parašo įstatymo (Žin., 2000, Nr. 61-1827) 8 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad juridinio asmens atstovo elektroninio parašo galia yra prilyginama juridinio asmens atstovo parašo, patvirtinto juridinio asmens antspaudu, galiai rašytiniuose dokumentuose, atsižvelgiant į elektroninio parašo galią pagal šio straipsnio 1, 2 ir 3 dalis. Taigi antspaudo reikalavimas, nustatytas Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) 8 straipsnyje, nekliudo priimti individualius administracinius aktus naudojant informacines technologijas, tai yra elektroniniu būdu.

3.2. Individualūs administraciniai aktai priimami viešojo administravimo srityje, tai yra viešojo administravimo subjektams vykdant viešojo administravimo veiklą. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 4 dalimi, viešojo administravimo subjektas – valstybės institucija ar įstaiga, savivaldybės institucija ar įstaiga, pareigūnas, valstybės tarnautojas, valstybės ar savivaldybės įmonė, viešoji įstaiga, kurios savininkė ar dalininkė yra valstybė ar savivaldybė, asociacija, šio įstatymo nustatyta tvarka įgalioti atlikti viešąjį administravimą. Taigi individualių administracinių aktų priėmimas nepriskiriamas privačių juridinių asmenų veiklos sričiai ar sandorių sudarymui. Įstatymų projektų Nr. XIP-4828–Nr. XIP-4838 aiškinamajame rašte nurodyta, kad projektų rengimą paskatino juridinių asmenų nepasitenkinimas dėl įstatymuose įtvirtintų reikalavimų juridiniams asmenims turėti antspaudus ir jais tvirtinti daugelį dokumentų, taip pat teigiama, kad projektų rengėjai atsižvelgė į užsienio valstybių praktiką, kur antspaudo institutas verslo santykiuose panaikintas arba naikinamas. Tačiau antspaudų naudojimas individualių administracinių aktų priėmimo procese nesukuria administracinės naštos verslo subjektams, nes yra susijęs su valstybės ar savivaldybių funkcijų atlikimu, todėl priėmus tokį įstatymą (įstatymo projektas Nr. XIP-4835) nebūtų pasiektas pagrindinis įstatymų projektų Nr. XIP-4828–Nr. XIP-4838 aiškinamajame rašte nurodytas tikslas – mažinti administracinę naštą verslo subjektams.

3.3. Siekiant užtikrinti teisinio reguliavimo nuoseklumą ir aiškumą, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4835 tikslų turėtų būti siekiama kompleksiškai, nustatant vienodą visų individualių administracinių aktų priėmimo ir formos reikalavimų teisinį reguliavimą ne keliuose skirtinguose įstatymuose, o viename Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme. Taigi numatyti alternatyvius individualių administracinių aktų priėmimo būdus atskiruose įstatymuose netikslinga, tačiau prireikus šie būdai turėtų būti reglamentuoti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme.

3.4. Keičiant individualių administracinių aktų bendrųjų reikalavimų teisinį reguliavimą, turėtų būti įvertintos alternatyvių individualių administracinių aktų priėmimo ar parengimo būdų nustatymo teisinės pasekmės. Turėtų būti įvertinta, ar asmenys, kuriems skirti individualūs administraciniai aktai, supaprastinus šių aktų priėmimo ar parengimo reikalavimus, turės galimybę papildomai patikrinti šių individualių administracinių aktų autentiškumą, ar nekils nepasitenkinimas dėl to, kad individualus administracinis aktas nepatvirtintas antspaudu, nes šiuo metu antspaudas dažnai suprantamas ir vertinamas kaip tokio akto autentiškumo įrodymas. Turėtų būti numatytas ir vėlesnis naujų teisės aktų nuostatų įsigaliojimas, kad asmenys, kuriems skirti individualūs administraciniai aktai, turėtų pakankamai laiko susipažinti su alternatyviais tokių aktų priėmimo ar parengimo būdais.

4. Pritarti Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4838 tikslui – nustatyti efektyvią individualių administracinių aktų įforminimo tvarką, tačiau iš esmės nepritarti Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4838 dėl šių priežasčių:

4.1. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnyje nustatyti individualaus administracinio akto bendrieji reikalavimai. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad individualus administracinis aktas turi būti pasirašytas jį priėmusio pareigūno ar valstybės tarnautojo arba viešojo administravimo subjekto vadovo, jo pavaduotojo ar įgalioto asmens ir patvirtintas antspaudu. Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIP-4838 siūloma Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio 5 dalies nuostata, kad individualių administracinių aktų (sprendimų) priėmimo ir pasirašymo (tvirtinimo) tvarką nustato Žemės ūkio ministerija, neatitinka Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio nuostatų.

4.2. Žemesnės teisinės galios teisės aktuose negali būti nuostatų, kurios pakeistų įstatyme nustatytą teisinį reguliavimą, nes tai prieštarautų Lietuvos Respublikos Konstitucijai, todėl Žemės ūkio ministerijai negali būti suteikiami įgaliojimai keisti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnyje nustatytą teisinį reguliavimą. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nutarime (Žin., 2004, Nr. 181-6708) konstatuota, kad iš konstitucinio teisinės valstybės principo, kitų konstitucinių imperatyvų kyla reikalavimas įstatymų leidėjui, kitiems teisėkūros subjektams paisyti iš Konstitucijos kylančios teisės aktų hierarchijos. Šis reikalavimas inter alia reiškia, kad draudžiama žemesnės galios teisės aktais reguliuoti tuos visuomeninius santykius, kurie gali būti reguliuojami tik aukštesnės galios teisės aktais, taip pat kad žemesnės galios teisės aktuose draudžiama nustatyti tokį teisinį reguliavimą, kuris konkuruotų su nustatytuoju aukštesnės galios teisės aktuose. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas taip pat ne kartą yra pažymėjęs (2002 m. rugpjūčio 21 d. nutarime (Žin., 2002, Nr. 82-3529), 2004 m. gruodžio 13 d. nutarime, 2007 m. lapkričio 29 d. nutarime (Žin., 2007, Nr. 126-5132) ir kituose), kad poįstatyminiu teisės aktu yra realizuojamos įstatymo normos, todėl poįstatyminiu teisės aktu negalima pakeisti įstatymo ir sukurti naujų bendro pobūdžio teisės normų, kurios konkuruotų su įstatymo normomis, nes taip būtų pažeista Konstitucijoje įtvirtinta įstatymų viršenybė poįstatyminių teisės aktų atžvilgiu.

4.3. Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4838 ir susijusių įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodyta, kad įstatymo projekto Nr. XIP-4838 tikslas –  sudaryti sąlygas nustatyti efektyvią individualių administracinių aktų įforminimo tvarką, teikiant prioritetą sprendimų priėmimui elektroninėmis priemonėmis. Nurodyto tikslo turėtų būti siekiama kompleksiškai – supaprastinus individualių administracinių aktų įforminimo tvarką Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, kuris yra pagrindinis teisės aktas, reguliuojantis individualaus administracinio akto bendruosius reikalavimus.

5. Siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui, siekiant įgyvendinti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4835 ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4838 tikslus, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-4835 1 straipsnį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 8 straipsnio 3 ir 4 dalių pakeitimas

1. 8 straipsnio 3 dalį papildyti antruoju sakiniu ir šią dalį išdėstyti taip:

„3. Individualus administracinis aktas turi būti pasirašytas jį priėmusio pareigūno ar valstybės tarnautojo arba viešojo administravimo subjekto vadovo, jo pavaduotojo ar įgalioto asmens ir patvirtintas antspaudu. Kai individualus administracinis aktas priimamas naudojantis valstybės informacinėmis sistemomis, jo pasirašymui ir patvirtinimui antspaudu prilyginamas patvirtinimas (autorizavimas) valstybės informacinėje sistemoje.“

2. 8 straipsnio 4 dalį papildyti antruoju sakiniu ir šią dalį išdėstyti taip:

„4. Kiekvienam asmeniui, kuriam individualus administracinis aktas yra skirtas arba kurio teisėms ir pareigoms šis individualus administracinis aktas turi tiesioginį poveikį, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo šio akto priėmimo raštu pranešama apie individualaus administracinio akto priėmimą, kartu pridedant individualaus administracinio akto teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintą kopiją, jeigu kiti įstatymai nenustato kitaip. Kai individualus administracinis aktas priimamas naudojantis valstybės informacinėmis sistemomis, vietoj individualaus administracinio akto teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintos kopijos gali būti pridedamas individualaus administracinio akto išrašas.“

6. Atkreipti dėmesį į tai, kad Lietuvos Respublikos Seime įregistruoti įstatymų projektai Nr. XIP-2839–Nr. XIP-2849, kurių tikslai ir siūlomos teisinio reguliavimo priemonės iš dalies panašūs į siūlomus įstatymų projektuose Nr. XIP-4828–Nr. XIP-4838, todėl atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seimo statuto 137 straipsnį nurodytus įstatymų projektus siūloma svarstyti kartu.

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                                   Algirdas Butkevičius

 

Teisingumo ministras                                                                                         Juozas Bernatonis

 

_________________