LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRAS

 

 

 

Į S A K Y M A S

 

DĖL BENDRŲJŲ PASLAUGŲ TEIKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

 

 

2000 m. gruodžio 29 d. Nr. 445

 

Vilnius

 

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymo pakeitimo įstatymo (Žin., 2000, Nr. 85-2581) 4 straipsniu ir įgyvendindamas Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymo (Žin., 1994, Nr. 94-1833; 2000, Nr. 85-2581) 8 straipsnio 7 dalį bei vykdydamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. gruodžio 13 d. nutarimą Nr. 1431 „Dėl Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymo įgyvendinimo“ (Žin., 2000, Nr. 108-3450):

 

1. Tvirtinu Bendrąsias paslaugų teikimo taisykles (pridedamos).

 

2. Nustatau, kad 1 punkte nurodytos Bendrosios paslaugų teikimo taisyklės galioja iki 2001 m. liepos 1 dienos.

 

3. Šis įsakymas įsigalioja nuo 2001 m. sausio 1 dienos.

 

 

 

 

 

ŪKIO MINISTRAS                                                                                 EUGENIJUS MALDEIKIS

 

______________

 


PATVIRTINTA

 

Lietuvos Respublikos ūkio ministro

 

2000 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 445

 

 

 

BENDROSIOS PASLAUGŲ TEIKIMO TAISYKLĖS

 

 

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

 

 

1. Šios taisyklės nustato bendruosius paslaugų teikimo Lietuvos Respublikoje reikalavimus.

 

Atskirų paslaugų rūšių teikimą reglamentuoja valstybės, savivaldybių institucijų ir įstaigų pagal savo kompetenciją patvirtintos atskirų paslaugų rūšių teikimo taisyklės.

 

2. Šių taisyklių privalo laikytis visi Lietuvos Respublikoje įstatymų nustatyta tvarka įregistruoti paslaugų teikėjai.

 

3. Šios taisyklės netaikomos sveikatos priežiūros paslaugų teikimui.

 

4. Pagrindinės šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:

 

4.1. paslauga – bet kokios veiklos rezultatas, kuriuo siūloma tenkinti ar tenkinamas konkretus vartotojo poreikis;

 

4.2. paslaugų teikėjasjuridinis ar fizinis asmuo, įstatymų nustatyta tvarka įregistravęs savo veiklą ir teikiantis į rinką paslaugas;

 

4.3. vartotojasfizinis asmuo, kuris naudoja paslaugas savo asmeniniams ar namų ūkio poreikiams;

 

4.4. tinkamos kokybės paslauga – paslauga, kurios savybės ne blogesnės, nei numatyta tai paslaugai taikomame techniniame reglamente (jeigu jis yra) ir paslaugų teikimo sutartyje, t. y.:

 

atitinka paslaugos teikėjo nurodytus pateikiamų norminių dokumentų reikalavimus;

 

atitinka kokybinius rodiklius, kurių galima tikėtis atsižvelgiant į paslaugos prigimtį bei paslaugos teikėjo viešai paskelbtus pareiškimus dėl paslaugos kokybės;

 

atitinka nustatytus saugos reikalavimus;

 

4.5. saugi paslauga – bet kokia paslauga, kuri teikiama pagal numatytas sąlygas ir nepažeidžiant teisės aktuose paslaugai nustatytų saugos reikalavimų, jos teikimo metu ar po to nekelia jokios rizikos arba kelia vartotojų gyvybei ir sveikatai ne didesnę riziką negu ta, kuri teisės aktuose nustatoma kaip leistina;

 

4.6. paslaugų teikimo sutartissutartis tarp paslaugų teikėjo ir vartotojo, kuria paslaugų teikėjas įsipareigoja suteikti vartotojui tam tikras paslaugas, o vartotojas įsipareigoja už suteiktas paslaugas sumokėti.

 

5. Sutarčių, sudarytų rašytine forma, sąlygos turi būti išreikštos aiškiai, suprantamai. Prieš sudarant sutartį, vartotojui turi būti suteikiama galimybė išnagrinėti visas sutarties sąlygas.

 

6. Paslaugų kaina nustatoma paslaugų teikėjo ir vartotojo susitarimu ir po sutarties sudarymo gali būti keičiama tik sutartyje nustatyta tvarka ir atvejais arba šalių susitarimu.

 

7. Paslaugų teikėjams draudžiama priimti užsakymus ir teikti paslaugas, jei šių paslaugų teikimas yra draudžiamas.

 

8. Paslaugas, kurių teikimas yra licencijuojamas, gali teikti tik įmonės, įsigijusios licencijas šiai veiklai Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

 

9. Paslaugų teikėjai, kurie teikia paslaugas, išvardytas Sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintame Ūkinės – komercinės veiklos, kuria versdamiesi paslaugų teikėjai privalo turėti leidimą – higienos pasą, sąraše, privalo turėti leidimą – higienos pasą.

 

Leidimų – higienos pasų išdavimo tvarką nustato Sveikatos apsaugos ministerija.

 

10. Patalpos, kuriose teikiamos paslaugos ir laikomos paslaugų teikimui reikalingos prekės, turi atitikti higienos, saugos darbe, priešgaisrinės apsaugos reikalavimus.

 

11. Paslaugų teikimui naudojama techninė įranga ir matavimo priemonės turi atitikti jų eksploatacijos taisyklių bei Lietuvos Respublikoje galiojančių teisės aktų reikalavimus.

 

12. Paslaugas teikiančios įmonės bei jos padalinių pavadinimai, darbo laikas nurodomi iškabose, vadovaujantis ūkio ministro 2000 m. gruodžio 1 d. įsakymu Nr. 405 (Žin., 2000, Nr. 104-3305) patvirtintomis Išorinės reklamos įrengimo tipinėmis taisyklėmis bei savivaldybių institucijų patvirtintomis išorinės reklamos įrengimo taisyklėmis (jeigu tokios yra patvirtintos).

 

Tais atvejais, kai paslaugas teikia patentą įsigijęs fizinis asmuo, nurodomas jo vardas, pavardė ir įsigyto patento numeris. Šie duomenys nurodomi patentą įsigijusio asmens pasirinktu būdu, tačiau taip, kad būtų matomi vartotojui.

 

13. Paslaugų vartotojui turi būti sudarytos sąlygos viešai susipažinti su išsamia informacija apie teikiamas paslaugas paslaugų teikėjo buveinėje ar kitoje kiekvienam galimam klientui laisvai prieinamoje vietoje.

 

Paslaugų teikėjas matomoje vietoje privalo laikyti teikiamų paslaugų sąrašą ir kainoraštį.

 

14. Paslaugas teikiančios įmonės, nustatydamos darbo laiką, turi atsižvelgti į Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar savivaldybių institucijų nustatytas įmonėms draudžiamas dirbti dienas ir valandas (jeigu tokios nustatytos).

 

15. Apie paslaugas teikiančios įmonės bei jos padalinių uždarymą (remontui ir panašiai) vartotojai informuojami skelbimu, kuris iškabinamas ne vėliau kaip likus 5 dienoms iki jos uždarymo, išskyrus atvejus, kai uždaroma dėl priežasčių, kurių iš anksto nebuvo galima numatyti (dėl avarijos, vagystės, neplanuoto patikrinimo ir pan.).

 

 

 

II. PAGRINDINĖS VARTOTOJŲ TEISĖS IR PAREIGOS

 

 

 

16. Vartotojai turi teisę:

 

16.1. savo nuožiūra įsigyti siūlomas paslaugas;

 

16.2. gauti valstybine kalba teisingą, išsamią, tikslią ir aiškią informaciją apie siūlomas paslaugas, jų kainas;

 

16.3. įsigyti tinkamos kokybės, saugias paslaugas. Jeigu vartotojui yra suteikta paslauga netinkamos kokybės, jis turi teisę per 6 mėnesius nuo paslaugos suteikimo dienos reikalauti, kad ši paslauga neatlygintinai būtų pakeista tinkamos kokybės paslauga. Jeigu suteikta netinkamos kokybės paslauga negali būti pakeista tinkamos kokybės paslauga, vartotojas turi teisę reikalauti, kad būtų grąžinti už paslaugą sumokėti pinigai;

 

16.4. aptarti paslaugų teikimo sutartyje paslaugos saugos techninius reikalavimus, medžiagų ar gaminių, naudojamų paslaugai atlikti, kokybę, kainas, suderinti darbo brėžinius, aptarti paslaugų įvykdymo terminą bei kitus savo reikalavimus dėl norimos paslaugos, kurie neprieštarauja įstatymams, ir aptarti paslaugos teikėjo atsakomybę už sutarties sąlygų pažeidimą;

 

16.5. pranešdamas paslaugos teikėjui, keisti savo nurodymus dėl paslaugos teikimo būdo ar kitų sutarties sąlygų vykdymo, kai paslauga jau teikiama, jeigu tokie pakeitimai techniniu ir technologiniu požiūriu yra įmanomi;

 

16.6. nutraukti paslaugų teikimo sutartį, jeigu paslaugų teikėjas laiku nepradėjo arba nebaigė vykdyti sutarties arba, teikdamas paslaugą, pažeidė sutarties sąlygas;

 

16.7. nutraukti paslaugos teikimo sutartį bet kuriuo metu, sumokėjęs paslaugos teikėjui už atliktą darbą ir atlyginęs kitas protingas su paslaugos teikimu susijusias išlaidas, kurias paslaugų teikėjas, norėdamas įvykdyti sutartį, padarė iki pranešimo apie sutarties nutraukimą gavimo;

 

16.8. reikalauti, kad paslaugos teikėjas neatlygintinai ištaisytų nukrypimus nuo sutartyje numatytų sąlygų arba apmokėtų išlaidas, kurių jis turėjo, pats ištaisydamas trūkumus;

 

16.9. reikalauti, kad paslaugos teikimo metu dėl paslaugos teikėjo kaltės prarastas ar sugadintas daiktas ar medžiaga būtų pakeisti lygiaverčiu daiktu ar medžiaga, o kai vartotojas nesutinka arba nėra galimybių pakeisti – atlyginti daikto ar medžiagos vertę.

 

17. Vartotojai turi ir kitas Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymo bei kitų teisės aktų nustatytas teises.

 

18. Kai paslaugų teikėjas nevykdo paslaugų teikimo sutartyje numatytų reikalavimų, vartotojas turi teisę kreiptis į Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą ar Valstybinę ne maisto produktų inspekciją, kitas valstybės, savivaldybių institucijas ir įstaigas, visuomenines vartotojų teisių gynimo organizacijas, į teismą dėl pažeistų vartotojų teisių gynimo. Bet kokiu atveju vartotojas turi teisę kreiptis į teismą dėl nuostolių atlyginimo.

 

19. Vartotojas privalo atsiskaityti už suteiktas paslaugas sutartyje nustatytu laiku ir tvarka.

 

20. Jeigu sutartyje nenumatyta kitaip, vartotojas privalo sumokėti visą kainą, kai visos paslaugos pagal sutartį yra suteiktos.

 

Jeigu sutartis nenustato ko kita, vartotojas privalo sumokėti visą sutartyje nustatytą kainą ir tuo atveju, jeigu sutarties neįmanoma įvykdyti dėl jo paties kaltės.

 

21. Apmokėti padidėjusią paslaugų kainą, viršijančią nustatytąją sutarties sudarymo momentu, vartotojas privalo tik tuo atveju, jeigu paslaugų teikėjas įrodo, kad kainą padidinti buvo neišvengiama norint tinkamai įvykdyti sutartį ir kad tai negalėjo būti numatyta sutarties sudarymo momentu.

 

 

 

III. PAGRINDINĖS PASLAUGŲ TEIKĖJŲ TEISĖS IR PAREIGOS

 

 

 

22. Paslaugų teikėjai privalo:

 

22.1. teikti paslaugas vartotojams laikantis teisės aktų reikalavimų;

 

22.2. garantuoti, kad vartotojams būtų teikiamos tik saugios, tinkamos kokybės paslaugos;

 

22.3. užtikrinti, kad paslaugos būtų teikiamos vartotojams patogiu laiku ir būdu;

 

22.4. prieš sudarant paslaugų teikimo sutartį, suteikti vartotojui būtiną teisingą, išsamią, tikslią ir aiškią informaciją, susijusią su teikiamų paslaugų prigimtimi, jų teikimo sąlygomis, paslaugų kaina, paslaugų teikimo terminais, galimomis pasekmėmis, bei kitokią informaciją, turinčią įtakos kliento apsisprendimui sudaryti sutartį.

 

Jeigu tam tikros paslaugos galutinės kainos, t. y. kainos, į kurią įskaitomi visi mokesčiai, nurodyti neįmanoma, paslaugos teikėjas privalo nurodyti papildomą informaciją, kaip nustatoma galutinė paslaugos kaina.

 

Informacija apie siūlomą paslaugą turi būti pateikta tokiu būdu, kad vartotojas galėtų įvertinti su paslauga susijusią riziką per visą nurodytą, įprastą ar numanomą vartojimo laiką.

 

Visa informacija apie paslaugas vartotojams turi būti pateikta raštu valstybine kalba, išskyrus atvejus, kai paslaugų vartojimo būdai yra tradiciškai žinomi. Už klaidinančią informaciją atsako paslaugų teikėjas pagal įstatymus.

 

23. Paslaugų teikėjas privalo paslaugas teikti pats, jeigu paslaugų sutartis nenustato ko kita.

 

Taip pat jeigu sutartis nenustato ko kita, paslaugų teikėjas gali pasitelkti sutarčiai vykdyti trečiuosius asmenis. Tačiau ir šiuo atveju už tinkamą sutarties įvykdymą vartotojui atsako paslaugų teikėjas.

 

Kai paslaugas teikia keli asmenys, už tinkamą sutarties įvykdymą atsako visi paslaugų teikėjai, išskyrus atvejus, kai dėl sutarties neįvykdymo ar netinkamo įvykdymo kurio nors vieno iš jų kaltės nėra.

 

24. Atsižvelgiant į paslaugos rūšį, paslaugų teikėjas, teikdamas paslaugas, turi veikti laikydamasis nusistovėjusios praktikos ir atitinkamos profesijos standartų.

 

25. Laikydamasis sutarties, paslaugų teikėjas turi teisę laisvai pasirinkti sutarties įvykdymo būdus ir priemones.

 

26. Paslaugų teikėjas privalo teikti paslaugas pagal sutarties sąlygas ir vartotojo nurodymus. Jei vartotojo nurodymai prieštarauja įstatymams, nusistovėjusios profesinės veiklos taisyklėms, standartams, profesinės veiklos etikai ar sutarties sąlygoms, paslaugų teikėjas turi teisę atsisakyti vykdyti tokius nurodymus ir sutartį nutraukti.

 

27. Paslaugų teikėjas turi teisę nukrypti nuo sutarties sąlygų ar vartotojo nurodymų, jeigu pagal konkrečias aplinkybes tai būtina dėl vartotojo interesų ar užsakymui įvykdyti ir jeigu paslaugų teikėjas negalėjo iš anksto vartotojo atsiklausti. Šiuo atveju paslaugų teikėjas privalo pranešti vartotojui apie nukrypimus, kai tik galima pranešti.

 

28. Jeigu suteikus paslaugą paaiškėja, kad ji gali sukelti grėsmę vartotojui ar aplinkai, – paslaugos teikėjas privalo nedelsdamas pranešti apie tai vartotojui, Nacionalinei vartotojų teisių apsaugos tarybai, Valstybinei maisto ir veterinarijos tarnybai arba Valstybinei ne maisto produktų inspekcijai prie Ūkio ministerijos.

 

29. Suteikęs paslaugą, paslaugų teikėjas privalo išduoti vartotojui atsiskaitymo dokumentą ir įteikti dokumentą apie paslaugos garantijos laiką (jeigu tokia garantija suteikiama).

 

30. Paslaugų teikėjas turi teisę vienašališkai nutraukti sutartį tik dėl svarbių priežasčių ir privalo visiškai atlyginti vartotojui patirtus nuostolius.

 

 

 

IV. REIKALAVIMAI PASLAUGAS TEIKIANTIEMS DARBUOTOJAMS

 

 

 

31. Paslaugas teikiančios įmonės savininkas (vadovas) privalo supažindinti darbuotojus su šiomis taisyklėmis bei kitais paslaugų teikimą reglamentuojančiais dokumentais.

 

32. Paslaugų teikėjai turi būti susipažinę su teisės aktuose nustatytais produktų saugos reikalavimais, higienos normomis, darbų saugos reikalavimais, paslaugų teikimo taisyklėmis ir jų reikalavimais bei užtikrinti jų laikymąsi.

 

33. Paslaugas teikiantys darbuotojai privalo tikrintis sveikatą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 7 d. nutarimu Nr. 544 (Žin., 1999, Nr. 41-1294) nustatyta tvarka.

 

34. Paslaugas teikiantys darbuotojai, kuriems privalomas higienos ir pirmosios medicinos pagalbos teikimo mokymas, turi būti apmokyti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2000 m. liepos 17 d. įsakymu Nr. 416 (Žin., 2000, Nr. 66-1996) patvirtinta tvarka ir turėti sveikatos žinių pažymėjimą.

 

 

 

V. ATSISKAITYMO SU VARTOTOJAIS ORGANIZAVIMAS

 

 

 

35. Atsiskaitymai už suteiktas paslaugas vykdomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatymu (Žin., 1999, Nr. 97-2775), Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu „Dėl kasos aparatų diegimo ir naudojimo“ (Žin., 1998, Nr. 53-1463; 1999, Nr. 114-3313; 2000, Nr. 65-1953), Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu „Dėl privalomųjų patentų išdavimo fiziniams asmenims tvarkos“ (Žin., 2000, Nr. 79-2390) ir kitais teisės aktais.

 

36. Pretenzijas dėl neteisingo atsiskaitymo vartotojai gali pareikšti tik tuo atveju, jeigu pinigus tikrino nepasitraukę nuo kasos.

 

 

 

VI. KONTROLĖ

 

 

 

37. Paslaugų teikėjų veiklą bei teikiamų paslaugų kokybę gali tikrinti Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos, Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos, Valstybinės mokesčių inspekcijos, kitų institucijų (tarnybų) darbuotojai teisės aktų nustatyta tvarka.

 

38. Kontrolės darbuotojus į pagalbines patalpas (sandėlius, cechus ir pan.) privalo lydėti už minėtose patalpose saugomas materialines vertybes materialiai atsakingas asmuo.

 

39. Paslaugų teikėjas, kontrolės darbuotojų supažindintas su tikrinimo rezultatais, privalo nedelsdamas pašalinti nustatytus trūkumus ir apie tai informuoti tikrintojus.

 

 

 

VII. PASLAUGŲ TEIKĖJŲ ATSAKOMYBĖ

 

 

 

40. Paslaugų teikėjai, pažeidę paslaugų teikimo taisykles, atsako pagal Lietuvos Respublikos įstatymus.

 

______________