Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PASO ĮSTATYMO 4 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-2894 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS ASMENS TAPATYBĖS KORTELĖS ĮSTATYMO 4 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-2895

 

2011 m. birželio 27 d. Nr. 755

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2011 m. birželio 15 d. sprendimo Nr. SV-S-1205 5 ir 6 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Nepritarti Lietuvos Respublikos paso įstatymo 4 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-2894 ir Lietuvos Respublikos asmens tapatybės kortelės įstatymo 4 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-2895 (toliau – įstatymų projektai) dėl šių priežasčių:

1.1. Įstatymų projektų 1 straipsniuose siūloma keičiamo Lietuvos Respublikos paso įstatymo (Žin., 2001, Nr. 99-3524) 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte ir Lietuvos Respublikos asmens tapatybės kortelės įstatymo (Žin., 2001, Nr. 97-3417) 4 straipsnio 1 dalies 7 punkte nustatyti, kad Lietuvos Respublikos piliečio (toliau – pilietis) rašytiniu pageidavimu tiek į pasą, tiek ir į asmens tapatybės kortelę pagal Lietuvos Respublikos gyventojų registro duomenų centrinės bazės duomenis būtų įrašomas papildomas duomuo – tautybė. Kaip nurodoma įstatymų projektų aiškinamuosiuose raštuose, tautybės įrašo įteisinimas pagrindiniame asmens dokumente leistų piliečiui jį identifikuojančiais duomenimis nurodyti ne tik savo vardą, pavardę ar gimimo datą, bet ir priklausymą tautai, taip deklaruojant savo tautinį identitetą. Pagal Lietuvos Respublikos paso įstatymo 2 straipsnio 1 dalį pasas yra piliečio asmens dokumentas, patvirtinantis jo asmens tapatybę ir pilietybę ir skirtas vykti į užsienio valstybes arba naudoti Lietuvos Respublikoje, o asmens tapatybės kortelė yra piliečio asmens dokumentas, patvirtinantis jo asmens tapatybę ir pilietybę ir skirtas naudoti Lietuvos Respublikoje (Lietuvos Respublikos asmens tapatybės kortelės įstatymo 2 straipsnio 1 dalis). Taigi atsižvelgiant į šias įstatymų nuostatas akivaizdu, kad nei pasas, nei asmens tapatybės kortelė nėra skirti asmens tautybei patvirtinti, nes tautybės įrašymas į nurodytus asmens dokumentus nesusijęs su piliečio tapatybės ir pilietybės patvirtinimu, todėl tautinio identiteto deklaravimas (išreiškimas) atitinkamu įrašu asmens dokumentuose (pase ar asmens tapatybės kortelėje) būtų nesuderinamas su šių dokumentų paskirtimi.

1.2. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1999 m. spalio 21 d. nutarime (Žin., 1999, Nr. 90-2662) konstatuota, kad: „Kokiai tautybei priklausyti – tai asmens apsisprendimo reikalas, t. y. niekas, išskyrus patį asmenį, negali spręsti jo priskyrimo kokiai nors tautybei klausimo <...>“. Todėl piliečio apsisprendimas priskirti save etninei tautai, taip pat ir galimybė deklaruoti (išreikšti) savo tautinį identitetą neturėtų būti siejami su formaliu tautybės įrašymu pase ar asmens tapatybės kortelėje. Pabrėžtina, kad pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos (Žin., 1992, Nr. 33-1014) 29 straipsnį tautybė nėra teisinis pagrindas varžyti žmogaus teises ar teikti asmenims privilegijas, todėl tautybės įrašymas į pasą ar asmens tapatybės kortelę nesukuria jokių teisinių pasekmių. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 37 straipsnyje nustatyta, kad piliečiai, priklausantys tautinėms bendrijoms, turi teisę puoselėti savo kalbą, kultūrą ir papročius, o Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1999 m. spalio 21 d. nutarime pažymėta, kad šia konstitucine norma visoms Lietuvos teritorijoje gyvenančioms tautinėms bendrijoms yra garantuojamas tautinio identiteto išsaugojimas, kultūros tęstinumas, tautinė saviraiška. Todėl piliečiai, priskyrę save konkrečiai tautybei, ir be įrašo pase ar asmens tapatybės kortelėje gali nekliudomai puoselėti savo kalbą, kultūrą, papročius, aktyviai dalyvauti tautinių bendrijų, kurioms jie save priskiria, veikloje, bendrauti su kitų tautybių piliečiais ar kitais būdais deklaruoti (išreikšti) savo tautinį identitetą.

1.3. Įstatymų projektų nuostatoms įgyvendinti prireiktų papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, nes priėmus siūlomas pataisas reikėtų patvirtinti naują paso ir asmens tapatybės kortelės blankų privalomąją formą, užsakyti, pagaminti, pristatyti ir išbandyti naujus paso ir asmens tapatybės kortelės blankus, išplatinti naujų paso ir asmens tapatybės kortelių blankų pavyzdžius, pakeisti asmens dokumentų išrašymo sistemą ir programinę įrangą. Be to, šiems darbams atlikti reikėtų kur kas daugiau laiko, negu numatyta įstatymų projektų straipsniuose dėl jų įsigaliojimo datos nustatymo.

2. Pritarti Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2011 m. vasario 25 d. išvados Nr. XIP-2894 1 punkte ir Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2011 m. vasario 25 d. išvados Nr. XIP-2895 1 punkte išdėstytoms pastaboms. 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS                                                 RAIMUNDAS PALAITIS

 

_________________