LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO 2006 M. RUGSĖJO 9 D. ĮSAKYMO NR. A1-255 „DĖL SOCIALINĖS GLOBOS POREIKIO VAIKUI SU NEGALIA NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2007 m. liepos 18 d. Nr. A1-199
Vilnius
Pakeičiu Socialinės globos poreikio vaikui su negalia nustatymo metodiką, patvirtintą socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. rugsėjo 9 d. įsakymu Nr. A1-255 „Dėl socialinės globos poreikio vaikui su negalia nustatymo metodikos patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 97-3793):
1. Papildau 4 punktą šiuo antruoju sakiniu: „Tais atvejais, kai vaiko socialinės globos poreikiui nustatyti reikalingos kitų sričių (sveikatos priežiūros, švietimo, vaiko teisių apsaugos tarnybos ir kitų) specialistų išvados, savivaldybės institucijos nustatyta tvarka gali būti sudaroma specialistų, vertinančių vaiko socialinės globos poreikį, komisija.“
2. Išdėstau 9 punktą taip:
„9. Pasikeitus aplinkybėms, dėl kurių keičiasi vaiko socialinės globos poreikiai, socialinių paslaugų įstaigos vadovas dėl socialinių paslaugų rūšies pakeitimo kreipiasi į savivaldybę, paskyrusią socialinę globą vaikui su negalia, vadovas taip pat informuoja savivaldybės vaiko teisių apsaugos tarnybą apie vaiką su negalia, kurio tėvai (globėjai) nutraukia ryšį su savo vaiku, gaunančiu ilgalaikę (trumpalaikę) socialinę globą socialinių paslaugų įstaigoje.“
5. Išdėstau 19 punktą taip:
„19. Nustačius, jog socialinė globa vaikui su negalia nebūtina, teikiama išvada dėl bendrųjų socialinių paslaugų ar socialinės priežiūros teikimo. Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimas, kuris atliekamas vadovaujantis Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašu, patvirtintu socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-94 (Žin., 2006, Nr. 43-1571; 2007, Nr. 32-1162), pakartotinai neatliekamas.“
7. Išdėstau 23 punktą taip:
Socialinės globos poreikio vaikui su negalia
nustatymo metodikos
priedas
(Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir
darbo ministro 2007 m. liepos 18 d. įsakymo
Nr. A1-199 redakcija)
_____________________________________________________
(įstaigos pavadinimas)
VAIKO SU NEGALIA SOCIALINĖS GLOBOS POREIKIO VERTINIMAS
______________________ Nr. ___________
(data)
SAVARANKIŠKUMO VERTINIMO KRITERIJAI
1. Vaiko gyvenamasis būstas ir aplinka
Eil. Nr. |
|
Balai |
1.1. |
Būstas bei aplinka pritaikyti vaiko specialiesiems poreikiams. Vaikui namuose sukurta saugi aplinka |
5 |
1.2. |
Būstas pritaikytas vaiko specialiesiems poreikiams, tačiau aplinka nepritaikyta (vaikas pats negali išeiti už namų ribų) |
0 |
1.3. |
Nei būstas, nei aplinka nepritaikyti vaiko specialiesiems poreikiams. Nesaugi namų aplinka |
-5 |
2. Rūpinimasis vaiko sveikata ir higiena
Eil. Nr. |
|
Balai |
2.1. |
Vaiko šeima užtikrina vaikui visas reikalingas sveikatos priežiūros paslaugas. Vaikas gauna jo poreikius atitinkantį maitinimą. Ugdomi vaiko sveikos gyvensenos, higienos ir mitybos įgūdžiai |
5 |
2.2. |
Vaiko šeima nepakankamai rūpinasi vaiko sveikos gyvensenos įgūdžių formavimu, nors vaikas į sveikatos priežiūros įstaigas vedamas reguliariai. Vaiko maitinimas yra reguliarus ir subalansuotas |
2 |
2.3. |
Vaiko šeima nepakankamai rūpinasi vaiko sveikos gyvensenos įgūdžių formavimu, darbo ir poilsio režimu, reguliariu lankymusi pas sveikatos priežiūros specialistus, neformuoja higienos įgūdžių. Vaikas vedamas į sveikatos priežiūros įstaigą tik ligos atveju, tačiau profilaktiškai (pvz., skiepyti) pas šeimos gydytoją nesilanko. Vaikas maitinasi nereguliariai ir nesubalansuotu maistu |
0 |
2.4. |
Vaikas negautų sveikatos priežiūros paslaugų, jei šeimos gydytojas ar bendruomenės slaugytoja nesilankytų vaiko namuose, vaikui nėra užtikrinama sveikatos priežiūra net ligos atveju. Vaikui nėra užtikrinamas pakankamas maitinimas, išskyrus nemokamą maitinimą švietimo ar socialinių paslaugų įstaigoje |
-5 |
3. Ugdymo įstaigos lankymas
Eil. Nr. |
|
Balai |
3.1. |
Vaikas ugdomas atsižvelgiant į jo galimybes, gabumus ir talentus. Vaikas gali lankyti ugdymo įstaigą. Ugdymo įstaigoje jam sudarytos sąlygos tinkamai ugdytis, atsižvelgiant į vaiko negalią ir poreikius. Vaikui parenkamos ugdymo programos, atitinkančios jo išsivystymą ir poreikius |
5 |
3.2. |
Vaiko ugdymo programos nepakankamai adaptuotos pagal vaiko poreikius ir išsivystymą. Ugdymo įstaiga nepakankamai atsižvelgia į vaiko galimybes, gabumus ir negalią |
0 |
3.3. |
Vaikas nelanko ugdymo įstaigos. Jam nesudarytos sąlygos ugdytis namuose pagal ugdymo programą, pritaikytą jo gabumams ir galimybėms |
-5 |
4. Vaiko emocinė aplinka
Eil. Nr. |
|
Balai |
4.1. |
Vaikui sukuriama stabili teigiama emocinė aplinka, kurioje jis jaučiasi reikalingas, mylimas ir saugus, ir tai nepriklauso nuo jo elgesio, negalios rūšies ar vystymosi sutrikimų. Vaikui skiepijamos vertybės, padedančios tinkamai reguliuoti savo jausmus ir elgesį |
5 |
4.2. |
Vaikui nėra sukuriama pakankamai saugi emocinė aplinka. Vaikui nėra formuojami pasitikėjimo savimi ir savarankiškumo įgūdžiai |
0 |
4.3. |
Vaikas dažnai patiria emocinį smurtą, yra niekinamas ir užgauliojamas už savo vystymosi sutrikimus ar turimą negalią. Jaučiasi įbaugintas, prislėgtas |
-5 |
5. Kūno struktūros ir kūno funkcijų sutrikimai
Eil. Nr. |
|
Balai |
5.1. |
Nėra didelių judėjimo, regos, klausos ar kalbos, psichomotorinės kontrolės funkcijų sutrikimų (gali laisvai judėti savo būste ir už jo ribų, valdyti kūno judesius, girdi, gali kalbėti be techninių pagalbos priemonių arba su jomis) |
5 |
5.2. |
Kūno struktūros ir kūno funkcijų sutrikimai kompensuojami techninės pagalbos priemonėmis |
2 |
5.3. |
Kūno struktūros ir kūno funkcijų sutrikimai nevisiškai kompensuojami techninės pagalbos priemonėmis (sunkiai juda ir valdo kūno judesius, silpnai mato, girdi ar kalba net su techninės pagalbos priemonėmis, sutrikęs kalbos suvokimas ir raiška) |
0 |
5.4. |
Dideli judėjimo, regos, klausos ar kalbos, psichomotorinės kontrolės funkcijų sutrikimai (sunkiai arba visai negali judėti, dėl psichikos ar proto negalios negali savarankiškai pasinaudoti savo kūno sugebėjimais, beveik arba visiškai nemato, negirdi ar nekalba) nekompensuojami techninės pagalbos priemonėmis |
-5 |
6. Kokiais reikalais vaikas pagal galimybes gali išeiti iš namų
Eil. Nr. |
|
Gali pats, kai prireikia |
Gali tik kitų padedamas |
Visiškai negali |
6.1. |
Į ugdymo įstaigą |
1 |
0 |
-1 |
6.2. |
Apsilankyti dienos centre |
1 |
0 |
-1 |
6.3. |
Aplankyti artimus giminaičius, draugus |
1 |
0 |
-1 |
6.4. |
Į kitas viešo lankymo vietas |
1 |
0 |
-1 |
7. Vaiko šeima (pažymėti kartu gyvenančius asmenis):
£ tėvai (globėjai, rūpintojai)
£ seneliai
£ broliai, seserys
£ kiti (parašyti)____________________________________
8. Vaiko veiklos galimybės ir pagalbos poreikis
Eil. Nr. |
|
Balai |
8.1. |
Vaiko galimybės pagrindinėse jo veiklos srityse (buityje, ugdantis, asmeniniame ir visuomeniniame gyvenime) dėl sveikatos būklės yra nežymiai ribotos, pagalba beveik nereikalinga, specialiųjų poreikių apimtis yra nedidelė arba vidutinė (teisės aktų nustatyta tvarka specialusis nuolatinės priežiūros (pagalbos) ar nuolatinės slaugos poreikis nenustatytas) |
5 |
8.2. |
Vaiko galimybės pagrindinėse jo veiklos srityse dėl sveikatos būklės yra vidutiniškai ar žymiai ribotos, pagalba yra reikalinga, specialiųjų poreikių apimtis yra vidutinė arba didelė ir dėl to teisės aktų nustatyta tvarka nustatytas specialusis nuolatinės priežiūros (pagalbos) poreikis |
0 |
8.3. |
Vaiko galimybės pagrindinėse jo veiklos srityse dėl sveikatos būklės yra visiškai ribotos, be kitų pagalbos negali atlikti beveik nieko, specialiųjų poreikių apimtis yra didelė ir dėl to teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas specialusis nuolatinės slaugos poreikis |
-10 |
9. Asmeninė priežiūra (savipriežiūra)
Eil. Nr. |
|
Balai |
9.1. |
Gali pats pasirūpinti asmenine higiena (nusiprausti, išsimaudyti, prižiūrėti savo kūno dalis), apsirengti. Savarankiškai susitvarko tualete |
5 |
9.2. |
Gali pats nusiprausti, bet nusimaudyti negali. Sunku atlikti kai kuriuos rengimosi veiksmus. Gali pats nueiti į tualetą, bet po to susitvarkyti iki galo negali |
2 |
9.3. |
Gali pasirūpinti tik viršutinės kūno dalies higiena ir atlikti tik kai kuriuos rengimosi veiksmus. Savarankiškai tualete nesusitvarko |
0 |
9.4. |
Visiškai negali savarankiškai pasirūpinti asmenine higiena. Negali nei nusirengti, nei apsirengti. Tuštinasi ir šlapinasi naudodamas specialiąsias priemones |
-5 |
10. Maitinimasis (valgymas, gėrimas)
Eil. Nr. |
|
Balai |
10.1. |
Savarankiškai gali pavalgyti |
5 |
10.2. |
Gali pavalgyti kitų padedamas |
0 |
10.3. |
Maitinamas per zondą |
-5 |
11. Namų ruoša (namų buities veikla)
Eil. Nr. |
|
Balai |
11.1. |
Yra išmokytas ir gali atlikti visus namų ruošos darbus (tvarkytis savo daiktus, valytis, išsiplauti indus ir pan.) |
5 |
11.2. |
Reikalinga pagalba atliekant visus namų ruošos darbus. Mažai ką gali pasidaryti pats |
0 |
11.3. |
Negali ar neturi paskatos atlikti namų ruošos darbų |
-5 |
12. Vaiko pažinimo funkcijos, suvokimas, emocijos, elgesys
Eil. Nr. |
|
Balai |
12.1. |
Vaiko orientacijos (aplinkoje, laike, pažįstant kitus ir save), pažinimo ir atminties (naujos informacijos įsisavinimas, išlaikymas ir atkūrimas), dėmesio, suvokimo (garsų, vaizdų, objektų ir erdvės atpažinimas), kalbos suvokimo ir raiškos, emocijų (jausmų adekvatumas ir reguliavimas) ir elgesio (reakcija į situacijas) sutrikimai nenustatyti |
5 |
12.2. |
Yra kai kurių nedidelių toliau išvardytų sutrikimų: ne visada prisimena artimuosius ar gali pateikti informaciją apie save, ne visuomet orientuojasi aplinkoje; sunkiai priima, įsisavina naują informaciją, nesugeba išlaikyti informacijos ir dėmesio; ribotas aplinkos, tikrovės, situacijos ar kalbos suvokimas; sunkiai išreiškia save ir savo norus; neadekvačiai reiškia savo emocijas ir reaguoja į situacijas (nuotaikų kaita, neprognozuojamas elgesys) ir pan. |
0 |
12.3. |
Yra kai kurių didelių toliau išvardytų sutrikimų: neatpažįsta artimųjų, nežino pagrindinių duomenų apie save, nesiorientuoja aplinkoje ir laike; nesugeba įsisavinti naujos informacijos, jos išlaikyti ir sutelkti dėmesio; nesuvokia savo poreikių, tikrovės (pasitaiko haliucinacijų); sutrikusi kalbos ir emocinė raiška, nekontroliuoja savo emocijų ir elgesio (nuo agresijos iki visiškos apatijos); neįvertina savo galimybių (neadekvačiai savarankiškas arba visai nepasitikintis savimi) ir pan. |
-10 |
Balų suma __________________
13. Nustatytas vaiko nesavarankiškumo lygis:
14. Vaikas su sunkia negalia – vaikas, kuriam teisės aktų nustatyta tvarka yra pripažintas sunkus neįgalumo lygis, kurio savarankiškumas įvertintas nuo – 15 iki – 64 balų ir kuris pagal šio priedo 8 punkto kriterijus įvertintas – 10 balų.
15. Rekomenduojamos socialinės paslaugos, atsižvelgiant į vaiko savarankiškumą (reikiamą punktą pažymėti):
Savarankiškumas |
||
Savarankiškas (nuo 54 iki -15 balų) |
Iš dalies savarankiškas (nuo 15 iki -15 balų) |
Nesavarankiškas (nuo -15 iki -64 balo) |
Savarankiškumo lygis nenustatomas. 1. Bendrosios socialinės paslaugos namuose. 2. Bendrosios socialinės paslaugos dienos centruose ir bendruomeninėse įstaigose. 3. Socialinė priežiūra vaiko namuose. 4. Socialinė priežiūra vaikų dienos ar krizių centruose |
1. Bendrosios socialinės paslaugos dienos centruose ir bendruomeninėse įstaigose. 2. Socialinė priežiūra vaiko namuose. 3. Socialinė priežiūra vaikų dienos ar krizių centruose. 4. Dienos socialinė globa vaiko namuose. 5. Dienos socialinė globa dienos socialinės globos centre |
1. Dienos socialinė globa vaiko namuose. 2. Dienos socialinė globa dienos socialinės globos centre. 3. Trumpalaikė socialinė globa vaiko namuose. 4. Trumpalaikė socialinė globa vaikus globojančiose šeimose. 5. Trumpalaikė socialinė globa institucijoje. 6. Ilgalaikė socialinė globa institucijoje |
Pastaba. Jei, įvertinus vaiko savarankiškumą, jam siūloma teikti socialinę priežiūrą ar dienos socialinę globą, pagal galimybes reikia teikti bendrąsias socialines ar socialinės priežiūros paslaugas vaiko šeimai.
16. Socialinio darbuotojo išvada
Siūloma vaikui teikti socialinę paslaugą (nurodant paslaugos teikėją) |
Alternatyvios paslaugos (nurodoma alternatyva, kuri geriausiai atitiktų vaiko poreikius) |
Siūloma vaikui teikti trumpalaikę socialinę globą, nurodant terminą |
|
|
|
17. Pridedamos specialistų išvados ir (ar) dokumentai (pvz., Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, pedagoginės-psichologinės tarnybos, sveikatos priežiūros, švietimo įstaigos ir kt.):
1. ___________________________________________________________________
2. ___________________________________________________________________
3. ___________________________________________________________________
18. Vaiko šeimai siūloma teikti šias socialines paslaugas (pažymėti):
£ informavimo
£ konsultavimo
£ tarpininkavimo ir atstovavimo interesams
£ kitas bendrąsias socialines paslaugas (nurodykite) ___________________________
£ socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo šeimos namuose
£ socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paramos šeimai tarnyboje
19. Socialinių paslaugų gavėjui, teikiant socialines paslaugas, atstovaus:
Vardas ________________________________
Pavardė _______________________________
Kontaktiniai duomenys _______________________________________________________
Paslaugos gavėjo kontaktiniai duomenys (adresas, tel. Nr.) ___________________________
__________________________________________________________________________