LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL JAUNIMO POLITIKOS PLĖTROS SAVIVALDYBĖSE 2010–2012 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2010 m. birželio 11 d. Nr. A1-234

Vilnius

 

Įgyvendindamas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 17 d. nutarimu Nr. 892 „Dėl Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1998, Nr. 66-1916; 2008, Nr. 46-1723), 6.8.4 punktą:

1. T v i r t i n u Jaunimo politikos plėtros savivaldybėse 2010–2012 metų programą (pridedama).

2. R e k o m e n d u o j u savivaldybėms dalyvauti įgyvendinant 1 punkte nurodytą programą ir iš savivaldybių biudžetų skirti lėšų jai įgyvendinti.

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras             Donatas Jankauskas

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Socialinės apsaugos ir darbo ministro

2010 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. A1-234

 

JAUNIMO POLITIKOS PLĖTROS SAVIVALDYBĖSE 2010–2012 METŲ PROGRAMA

 

I . BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Jaunimo politikos plėtros savivaldybėse 2010–2012 metų programos (toliau vadinama – ši Programa) paskirtis – plėtoti jaunimo politiką savivaldybėse: skatinti jaunimo organizacijų kūrimąsi ir veiklą, stiprinti jų ryšį su savivaldybių institucijomis, kaimo bei miesto bendruomenėmis, tobulinti savivaldybių jaunimo reikalų koordinatorių veiklą, gerinti savivaldybių institucijų jaunimo politikos formavimo ir įgyvendinimo veiklą, tobulinti su jaunimu dirbančių specialistų bei savanorių kvalifikaciją, įdiegti ir koordinuoti jaunimo padėties stebėsenos ir jaunimo politikos savivaldybėse kokybės vertinimo sistemą.

2. Šioje Programoje vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatyme (Žin., 2003, Nr. 119-5406) ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

II. PADĖTIES ANALIZĖ

 

3. Jaunimo politikos plėtrą Lietuvoje lemia aktyvi jaunimo organizacijų veikla, didėjantis poreikis ugdyti atsakingas asmenybes, gebančias prisitaikyti prie kintančių šio meto sąlygų. Prie jaunimo politikos formavimo Lietuvoje prisideda ir Europos Sąjungos jaunimo politikos strategija – viena iš priemonių, skatinančių sutelkti didesnius išteklius jaunimui, siekiant plėtoti politikos sritis, susijusias su jaunimo kasdieniu gyvenimu, užtikrinti jo gerovę.

4. Jaunimo politikos plėtra yra sėkminga, kai sprendimai, susiję su jaunimu, priimami tuo lygmeniu, kuriame jie yra efektyviausi. Jaunimo situacija ir poreikiai geriausiai matomi vietos savivaldos lygmeniu, todėl yra svarbi savivaldybių jaunimo politika, kurią įgyvendina savivaldybių administracijos.

5. Siekiant stiprinti jaunimo politikos įgyvendinimą savivaldybių teritorijose, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 55-1049; 2008, Nr. 113-4290) 7 straipsnyje nustatyta, kad vaikų ir jaunimo teisių apsauga priskirta prie valstybinių (valstybės perduotų savivaldybėms) funkcijų. Jaunimo politikos formavimas ir įgyvendinimas savivaldybėse reglamentuotas Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatyme.

6. Siekiant plėtoti jaunimo politiką savivaldybėse, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 14 d. nutarimu Nr. 898 (Žin., 2007, Nr. 95-3825) buvo patvirtinta Jaunimo politikos plėtros savivaldybėse 2007–2009 m. programa. Ją įgyvendinant sustiprėjo jaunimo politiką įgyvendinančios institucijos savivaldybėse, padidėjo savivaldybių jaunimo reikalų tarybų skaičius nuo 43 iki 49, tačiau daugelyje savivaldybių jos veikia dar nepakankamai efektyviai. Tik dalis savivaldybių jaunimo reikalų tarybų yra sukurtos Jaunimo politikos pagrindų įstatymo nustatyta tvarka – regioninėms jaunimo organizacijų taryboms deleguojant jaunimo atstovus į savivaldybės jaunimo reikalų tarybą. Savivaldybių jaunimo reikalų tarybų tipiniai nuostatai patvirtinti Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. sausio 8 d. įsakymu Nr. A1-4 „Dėl Savivaldybių jaunimo reikalų tarybų tipinių nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2009, Nr. 6-201). Per 2009 metus iš savivaldybių jaunimo reikalų koordinatorių bei regioninių jaunimo organizacijų tarybų sulaukta nemažai pasiūlymų dėl tipinių nuostatų tobulinimo. Reikalinga konkretinti savivaldybių jaunimo reikalų tarybos teises ir funkcijas bei stiprinti savivaldybės jaunimo reikalų tarybas, kaip tarpinstitucinį bendradarbiavimą, planavimą ir stebėseną užtikrinančias struktūras.

7. Įgyvendinant Jaunimo politikos plėtros savivaldybėse 2007–2009 m. programą, parengta ir Jaunimo reikalų departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus 2010 m. balandžio 7 d. įsakymu Nr. 2V-38-(1.4) patvirtinta Atvirųjų jaunimo centrų ir erdvių koncepcija. Įvairiose savivaldybėse veiklą pradėjo 15 įvairių jaunimo centrų nemotyvuotam jaunimui, kuriuos įkūrė ir išlaiko savivaldybės ir kurie dirba, remdamiesi atviro darbo su jaunimu principais ir metodika. Šiems centrams panaudos pagrindais jaunimo laisvalaikio užimtumui ir centro veiklos organizavimui buvo perduota reikalinga įranga, teikiama visokeriopa (metodinė, informacinė ir kt.) pagalba.

8. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2008 m. gegužės 19 d. įsakymu Nr. A1-157 „Dėl Jaunimo politikos savivaldybėse kokybės vertinimo metodikos ir jaunimo politikos savivaldybėse kokybės vertinimo aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 60-2273) pradėta praktiškai taikyti savivaldybių jaunimo politikos kokybės vertinimo sistema. Atlikti vertinimai Klaipėdos miesto ir Lazdijų rajono savivaldybėse. Kokybės vertinimo procesas ir rezultatai buvo pristatyti visų savivaldybių jaunimo reikalų koordinatoriams ir kitų suinteresuotų institucijų ir organizacijų atstovams. Atliekant vertinimus išryškėjo poreikis tobulinti jaunimo politikos savivaldybėse vertinimo metodiką ir kokybės vertinimo aprašą. Vertinimų metu identifikuota būtinybė turėti nuolat veikiančią kokybės vertinimo sistemą su reguliariai vykdomais kokybės vertinimais.

9. Savivaldybių jaunimo reikalų koordinatorių ir jaunimo organizacijų duomenimis, nemaža dalis visuomenės ir jaunimo turi nepakankamai informacijos apie jaunimo politikos įgyvendinimą savivaldybėse. Informacijos stokoja kaimo gyvenamųjų vietovių bei mažiau galimybių turintis jaunimas, todėl svarbu suteikti informaciją visuomenei apie jaunimo politikos įgyvendinimą savivaldybėse bei remti jaunimo iniciatyvų projektus, skatinančius jaunimą imtis visuomeninės veiklos, įtraukiant į šią veiklą mažiau galimybių turintį ir kaimo jaunimą.

10. Jaunimo organizacijų plėtrai ir veiklos tęstinumui savivaldybėse ir regionuose neretai trukdo dažna žmogiškųjų išteklių kaita. Savivaldybėse, kurių teritorijoje nėra aukštųjų mokyklų, jaunimo organizacijų nariais dažniausiai yra mokiniai, kurie mokosi pagal bendrojo ugdymo programas ir aktyvią visuomeninę veiklą pradeda, mokydamiesi bendrojo lavinimo mokyklose. Per kelerius metus įgiję patirties, jie išvyksta studijuoti į didžiuosius Lietuvos miestus.

11. Daugelyje savivaldybių jaunimo reikalų koordinatoriai dirba jaunimo darbuotojų darbą, organizuoja įvairius renginius, padeda užtikrinti jaunimo organizacijų veiklos tęstinumą. Savivaldybės institucijoms formuoti ir įgyvendinti savivaldybės jaunimo politiką padeda savivaldybės jaunimo reikalų koordinatorius. Jaunimo reikalų koordinatorius dalyvauja formuojant ir įgyvendinant jaunimo politiką, yra tarpininkas tarp savivaldybės politikų, tarnautojų bei jaunimo.

12. Reglamentuojant savivaldybių jaunimo reikalų koordinatorių veiklą, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2008 m. kovo 4 d. įsakymu Nr. A1-68 „Dėl pavyzdinio savivaldybės jaunimo reikalų koordinatoriaus pareigybės aprašymo“ (Žin., 2008, Nr. 29-1042) patvirtintas Pavyzdinis savivaldybės jaunimo reikalų koordinatoriaus pareigybės aprašymas, kuriame įvardinta savivaldybės jaunimo reikalų koordinatoriaus paskirtis, specialieji reikalavimai, pagrindinės funkcijos bei atsakomybė. Remiantis 2008 metais Jaunimo reikalų departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos užsakymu Socialinių inovacijų instituto atlikto Jaunimo politikos plėtros savivaldybėse tyrimo pirmosios dalies – Savivaldybių jaunimo reikalų koordinatorių apklausos duomenimis, 33 procentų jaunimo reikalų koordinatorių savivaldybėse vykdo papildomas funkcijas, nesusijusias su jaunimo politika, kas užima apie 30 procentų viso jų darbo laiko. Todėl reikia tobulinti minėtą pareigybės aprašymą, konkretinant jaunimo reikalų koordinatoriaus funkcijas ir atsakomybės sritis, bei skatinti savivaldybes jį taikyti.

13. Savivaldybių jaunimo reikalų koordinatorių funkcijos ir atsakomybė, susijusi su jaunimo politikos įgyvendinimu, nuolat plečiasi. Nors daugelis koordinatorių turi nemažą darbo stažą ir patirtį, kaip įgyvendinti jaunimo politiką ar tam tikras jos priemones savivaldybėje, reikia vis naujų specifinių jaunimo politikos įgyvendinimo, teisinio reglamentavimo, psichologinių, socialinių žinių, administracinių gebėjimų. Be to, su jaunimu dirbantys kultūros, švietimo, sporto, socialinės apsaugos darbuotojai (ypač savivaldybėse, kur jaunimas turi mažiau galimybių) stokoja darbo su jaunimu patirties, informacijos apie neformalųjį jaunimo švietimą, įvairių jaunimo organizacijų veiklą, todėl svarbu organizuoti šių darbuotojų kvalifikacijos tobulinimą, suteikiant jiems specifinių žinių ir įgūdžių, reikalingų dirbant su jaunimu.

14. Nuo 2000 metų savivaldybių jaunimo reikalų koordinatoriams rengiami mokymai, seminarai, konferencijos įvairiems specifiniams gebėjimams ugdyti. Valstybinė jaunimo reikalų taryba 2003 metais išleido leidinį „Savivaldybių jaunimo politikos gairės“, kuriame aptariama jaunimo politikos būklė savivaldybėse, pateikiama gerosios praktikos pavyzdžių, rekomendacijų, padėjusių sėkmingiau plėtoti jaunimo politiką. Per Jaunimo politikos plėtros savivaldybėse 2007–2009 m. programos įgyvendinimo laikotarpį kiekvienais metais savivaldybių jaunimo reikalų koordinatoriams buvo rengiami mokymai, tačiau tiek jaunimo organizacijų atstovai, tiek savivaldybių jaunimo reikalų koordinatoriai pažymi, kad būtina nuolat organizuoti mokymus ir seminarus, kad būtų galima užtikrinti kvalifikacijos kėlimą dėl didelės žmogiškųjų išteklių kaitos (vien per 2009 m. pasikeitė 23 koordinatoriai) bei specifinių žinių būtinybės (savivaldybės kelia tikslus jaunimo reikalų koordinatoriams pritraukti kiek įmanoma daugiau Europos Sąjungos ir tarptautinių programų finansavimo į savivaldybes, įgyvendinti bendrus projektus).

 

III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

15. Šios Programos tikslas – plėtoti jaunimo politiką savivaldybėse.

16. Šios Programos uždaviniai:

16.1. tobulinti jaunimo politiką savivaldybėse įgyvendinančių institucijų ir savivaldybių jaunimo reikalų koordinatorių veiklos teisinį reglamentavimą;

16.2. užtikrinti jaunimo politiką savivaldybėse įgyvendinančių institucijų veiklos kokybę, skatinant tarpinstitucinį bendradarbiavimą, savivaldybės institucijų, įstaigų bei jaunimo ir su jaunimu dirbančių organizacijų apsikeitimą informacija bei patirtimi, tobulinant su jaunimu dirbančių specialistų kvalifikaciją;

16.3. sudaryti palankias sąlygas mažiau galimybių turinčiam jaunimui dalyvauti sprendžiant jiems svarbius klausimus, ugdyti jų saviraišką;

16.4. įdiegti, plėtoti ir koordinuoti jaunimo padėties stebėsenos bei jaunimo politikos įgyvendinimo savivaldybėse kokybės vertinimo sistemą.

 

IV. NUMATOMI REZULTATAI IR VERTINIMO KRITERIJAI

 

17. Numatomi tokie šios Programos įgyvendinimo rezultatai:

17.1. bus patobulintas savivaldybių jaunimo reikalų koordinatorių veiklos teisinis reglamentavimas, patikslinant jų kompetencijai priskirtas funkcijas;

17.2. bus patobulinta savivaldybių jaunimo reikalų koordinatorių kvalifikacija;

17.3. bus sustiprinta jaunimo organizacijų veikla, užtikrintas šios veiklos tęstinumas savivaldybių teritorijose;

17.4. padidės savivaldybių jaunimo reikalų tarybų veiklos efektyvumas;

17.5. bus sudarytos palankios sąlygos mažiau galimybių turinčiam jaunimui dalyvauti sprendžiant jiems svarbius klausimus, skatinama aktyvi jaunimo visuomeninė veikla kaimo gyvenamųjų vietovių seniūnijose;

17.6. bus įdiegta, plėtojama ir koordinuojama jaunimo padėties stebėsenos ir jaunimo politikos savivaldybėse kokybės vertinimo sistema, kuri padės užtikrinti tinkamą jaunimo teisių apsaugą savivaldybėse, numatyti tolesnės jaunimo politikos plėtros kryptis.

18. Numatomi tokie šios Programos įgyvendinimo vertinimo kriterijai:

18.1. informacinės ir metodinės medžiagos leidinių skaičius – 3;

18.2. savivaldybių jaunimo organizacijų mokymų skaičius – 4;

18.3. finansuotų mažiau galimybių turinčio jaunimo iniciatyvų projektų skaičius – 30;

18.4. jaunimo, dalyvaujančio sprendžiant jiems svarbius klausimus savivaldybėse, dalies didėjimas – 4 procentų;

18.5. institucijų ir organizacijų, dalyvaujančių vertinant jaunimo politikos vienoje iš savivaldybių kokybę, skaičius – 5.

18.6. savivaldybių, kuriose jaunimo interesai atstovaujami valstybės institucijose ir įstaigose, santykiuose su kitais fiziniais ir juridiniais asmenimis, vykdoma jaunimo organizacijų plėtra, skaičius – 40.

 

V. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS

 

19. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija koordinuoja ir kontroliuoja šios Programos įgyvendinimą. Jaunimo reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos kasmet, iki kovo 1 d., nustatyta tvarka pateikia Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai praėjusių metų priemonių įvykdymo ataskaitą.

20. Ši Programa įgyvendinama iš atitinkamų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai patvirtintų asignavimų bei savivaldybių biudžetų lėšų.

21. Šios Programos įgyvendinimo priemonės ir preliminarus lėšų poreikis joms įgyvendinti pateiktas priede.

 

_________________

 

 

Jaunimo politikos plėtros savivaldybėse

2010–2012 metų programos

priedas

 

JAUNIMO POLITIKOS PLĖTROS SAVIVALDYBĖSE 2010–2012 METŲ PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS

 

Uždavinys

Priemonės pavadinimas

Atsakingas vykdytojas

Įvykdymo terminas

Preliminarus lėšų poreikis

(tūkst. litų)

2010 metais

2011 metais

2012 metais

1. Tobulinti jaunimo politiką savivaldybėse įgyvendinančių institucijų ir savivaldybių jaunimo reikalų koordinatorių veiklos teisinį reglamentavimą

1.1. Pakeisti Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2008 m. kovo 4 d. įsakymu Nr. A1‑68 „Dėl Pavyzdinio savivaldybės jaunimo reikalų koordinatoriaus pareigybės aprašymo“ (Žin., 2008, Nr. 29-1042)

patvirtintą Pavyzdinį savivaldybės jaunimo reikalų koordinatoriaus pareigybės aprašymą, patikslinant savivaldybių jaunimo reikalų koordinatorių kompetencijai priskirtas funkcijas

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jaunimo reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau vadinama – Jaunimo reikalų departamentas)

2010 metai

 

 

 

1.2. Pakeisti Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. sausio 8 d. įsakymą Nr. A1-4 „Dėl Savivaldybių jaunimo reikalų tarybų tipinių nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2009, Nr. 6-201)

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jaunimo reikalų departamentas, savivaldybės

2010 metai

 

 

 

2. Užtikrinti jaunimo politiką savivaldybėse įgyvendinančių institucijų veiklos kokybę, skatinant tarpinstitucinį bendradarbiavimą, savivaldybės institucijų, įstaigų bei jaunimo ir su jaunimu dirbančių organizacijų apsikeitimą informacija bei patirtimi, tobulinant su jaunimu dirbančių specialistų kvalifikaciją

2.1. Organizuoti savivaldybių jaunimo reikalų koordinatorių kvalifikacijos tobulinimą administravimo, gebėjimų planuoti bei organizuoti jaunimo veiklą, valstybės ir savivaldybės institucijų bendradarbiavimo, darbo su jaunimu ir jaunimo organizacijomis klausimais

Jaunimo reikalų departamentas, savivaldybės

2010–2012 metai

 

5

10

2.2. Organizuoti savivaldybių jaunimo reikalų koordinatorių ir dirbančių su jaunimu srityse, nustatytose Jaunimo politikos pagrindų įstatyme,  specialistų kvalifikacijos tobulinimą

Jaunimo reikalų departamentas, Švietimo ir mokslo ministerija, Kultūros ministerija, savivaldybės

2010–2012 metai

5

5

5

2.3. Organizuoti konferencijas jaunimo politikos įgyvendinimo ir informacijos sklaidos klausimais

Jaunimo reikalų departamentas

2010–2012 metai

10

10

15

2.4. Leisti visuomenei informacinę ir metodinę medžiagą apie jaunimo politikos įgyvendinimą savivaldybėse

Jaunimo reikalų departamentas

2010–2012 metai

15

15

25

2.5. Organizuoti (pagal poreikį) jaunimo organizacijų narių mokymus jaunimo organizacijų veiklos turinio efektyvinimo klausimais

Jaunimo reikalų departamentas, savivaldybės

2010–2012 metai

3

5

5

2.6. Kasmet finansuoti regioninių jaunimo organizacijų tarybų  institucinės veiklos programas

Jaunimo reikalų departamentas, savivaldybės

2010–2012 metai

140

150

200

2.7. Organizuoti savivaldybių jaunimo reikalų tarybų nariams seminarus bei gerosios patirties sklaidos renginius

Jaunimo reikalų departamentas, Švietimo ir mokslo ministerija, savivaldybės

2010–2012 metai

5

5

8

3. Sudaryti palankias sąlygas mažiau galimybių turinčiam jaunimui dalyvauti sprendžiant jiems svarbius klausimus, ugdyti jų saviraišką

3.1. Finansuoti kaimo gyvenamųjų vietovių seniūnijų jaunimo iniciatyvų projektus, taip pat projektus, skatinančius imtis visuomeninės veiklos, mokančius ir informuojančius mažiau galimybių turintį ir kaimo jaunimą

Jaunimo reikalų departamentas, savivaldybės

2012 metai

 

 

70

3.2. Finansuoti jaunimo organizacijų plėtros projektus

Jaunimo reikalų departamentas, savivaldybės

2012 metai

 

 

100

3.3. Finansuoti  Atvirų jaunimo centrų veiklos projektus

Jaunimo reikalų departamentas, savivaldybės

2010–2012 metai

104

110

150

3.4. Pagal poreikį organizuoti mokymus Atvirų jaunimo centrų ir erdvių darbuotojams ir savanoriams

Jaunimo reikalų departamentas, savivaldybės

2010–2012 metai

10

20

25

4. Įdiegti, plėtoti ir koordinuoti jaunimo padėties stebėsenos bei jaunimo politikos savivaldybėse kokybės vertinimo sistemą

4.1. Atlikti jaunimo politikos plėtros savivaldybėse analizę ir pristatyti ją visuomenei

Jaunimo reikalų departamentas, savivaldybės

2012 metai

 

 

50

4.2. Pakeisti Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2008 m. gegužės 19 d. įsakymą Nr. A1-157 „Dėl Jaunimo politikos savivaldybėse kokybės vertinimo metodikos ir Jaunimo politikos savivaldybėse kokybės vertinimo aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 60-2273)

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jaunimo reikalų departamentas, savivaldybės

2010 metai

 

 

 

4.3. Parengti ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu patvirtinti Jaunimo problematikos tyrimų koncepciją ir metodiką

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jaunimo reikalų departamentas, savivaldybės

2012 metai

 

 

 

4.4. Parengti ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu patvirtinti Rekomendacijas savivaldybėms dėl jaunimo politikos savivaldybėse ilgalaikės veiksmų programos sudarymo

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jaunimo reikalų departamentas, savivaldybės

2012 metai

 

 

 

4.5. Organizuoti jaunimo politikos savivaldybėse kokybės vertinimą

Jaunimo reikalų departamentas, savivaldybės

2010–2012 metai

 

 

 

 

 

 

 

292

325

663

 

 

 

Iš viso

1280

 

 

 

_________________