LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL NAFTOS PAIEŠKOS IR GAVYBOS LIETUVOJE STRATEGIJOS PATVIRTINIMO

 

2003 m. vasario 25 d. Nr. 258

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Naftos paieškos ir gavybos Lietuvoje strategiją (pridedama).

2. Pavesti Aplinkos ministerijai per mėnesį nuo šio nutarimo įsigaliojimo parengti ir patvirtinti 1 punkte nurodytos strategijos įgyvendinimo priemones, suderintas su Finansų ministerija ir Ūkio ministerija.

3. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 25 d. nutarimą Nr. 1232 „Dėl naftos paieškų ir gavybos Lietuvoje strategijos“ (Žin., 1996, Nr. 105-2405).

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

APLINKOS MINISTRAS                                                                          ARŪNAS KUNDROTAS

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2003 m. vasario 25 d. nutarimu

Nr. 258

 

NAFTOS PAIEŠKOS IR GAVYBOS LIETUVOJE STRATEGIJA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Naftos paieškos ir gavybos Lietuvoje strategijoje (toliau vadinama – Strategija) analizuojama naftos (angliavandenilių) paieškos ir gavybos Lietuvoje būklė, apibrėžiamos šios Strategijos įgyvendinimo prioritetinės kryptys, numatomos jų įgyvendinimo teisinės, ekonominės, organizacinės priemonės.

2. Ši Strategija parengta atsižvelgiant į naftos paieškos ir gavybos sektoriaus pokyčius ir praktinę naftos gavybos Lietuvoje patirtį.

3. Šios Strategijos tikslai įgyvendinami vadovaujantis subalansuotos plėtros principais, derinant valstybės, visuomenės, investuotojų, naftos bendrovių interesus.

 

II. SEKTORIAUS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

4. Veiksniai, skatinantys sektoriaus plėtrą, yra šie:

4.1. priimti pagrindiniai įstatymai, nustatantys žemės gelmių išteklių tyrimo, naudojimo ir apsaugos principus;

4.2. prognozuojami naftos ištekliai (daugiau kaip 60 mln. tonų sausumoje ir 20 mln. tonų jūroje) sudaro sąlygas plėtoti sektorių, nors išžvalgyta tik tam tikra jų dalis (2003 m. sausio 1 d. – 3,25 mln. tonų);

4.3. nafta išgaunama 12 metų, dirba 4 bendrovės. Išgauta daugiau kaip 2,5 mln. tonų naftos, išplėtota atitinkama infrastruktūra, įgyta patirtis;

4.4. didelė pasaulinė naftos kaina ir žalios naftos stygius Europoje (išgaunama 2,2–2,3 karto mažiau negu sunaudojama); 4.5. valstybė tiesiogiai nedalyvauja valdant sektoriaus ūkinę veiklą ir pačioje ūkinėje veikloje, vykdo tik išteklių naudojimo reguliavimo ir priežiūros funkcijas;

4.6. naftos bendrovės taiko šiuolaikinius naftos paieškos, gręžimo ir gavybos, duomenų apdorojimo metodus ir technologijas.

5. Veiksniai, stabdantys sektoriaus plėtrą, yra šie:

5.1. netobuli įstatymų lydimieji teisės aktai. Pagrindinis šio sektoriaus veiklą reglamentuojantis teisės aktas – Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. kovo 16 d. nutarimas Nr. 169 „Dėl naftos gavybos ir perdirbimo spartinimo“ (Žin., 1992, Nr. 16-434). Juo patvirtintos Laikinosios naftos paieškų, žvalgymo ir gavybos Lietuvos Respublikoje taisyklės jau neatitinka Lietuvos Respublikos įstatymų, Europos Parlamento ir Europos Tarybos direktyvos 94/22/EB dėl leidimų žvalgyti, tirti bei išgauti angliavandenilius suteikimo ir naudojimo sąlygų reikalavimų. Per visą naftos gavybos Lietuvoje laiką neparengtas nė vienas techninis normatyvinis dokumentas;

5.2. neaiškiai reglamentuota administracinė naftos darbų valstybinio reguliavimo sistema. Tarpžinybiniu principu sudaryta Naftos darbų licencijų komisija negalėjo operatyviai priimti sprendimų ar teikti pasiūlymų;

5.3. nėra apčiuopiamo išteklių prieaugio, nors naftos išteklių išgauta tiek, kiek numatyta Nacionalinėje energetikos strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. spalio 10 d. nutarimu Nr. IX-1130 (Žin., 2002, Nr. 99-4397);

5.4. valstybės institucijos, vykdančios sektoriaus administravimą, priežiūrą, bazinius naftos telkinių išteklių tyrimus, stokoja technologinės ir programinės įrangos;

5.5. stinga kvalifikuotų naftos telkinių inžinerijos, geofizinių bei geologinių duomenų apdorojimo ir interpretavimo specialistų;

5.6. esant palankioms pasaulinėms naftos kainoms ir didėjant gavybai, už naftos išteklius surenkami nemaži mokesčiai, tačiau vienodo mokesčio tarifo taikymas visiems telkiniams neskatina pradėti eksploatuoti smulkių naftos telkinių.

6. Per pastaruosius 5 metus (po to, kai buvo priimtas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 25 d. nutarimas Nr. 1232 „Dėl naftos paieškų ir gavybos Lietuvoje strategijos“ (Žin., 1996, Nr. 105-2405) sektoriuje įvyko šie pokyčiai:

6.1. privatizuota akcinė bendrovė „Geonafta“ (2000 metais);

6.2. uždarajai akcinei bendrovei „Manifoldas“ suteiktas leidimas naudoti naftos išteklius Klaipėdos plote (1999 metais);

6.3. priimtas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. vasario 20 d. nutarimas Nr. 260 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 22 d. nutarimo Nr. 1138 „Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos nuostatų patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 2002, Nr. 20-766), kuriuo Aplinkos ministerijai pavestos Angliavandenilių paieškos, žvalgybos ir gavybos strategijos įgyvendinimo funkcijos, ir 2002 m. rugsėjo 25 d. nutarimas Nr. 1507 „Dėl įgaliojimų angliavandenilių išteklių naudojimo klausimais suteikimo Aplinkos ministerijai“ (Žin., 2002, Nr. 95-4121), suteikiantis Aplinkos ministerijai įgaliojimus sudaryti angliavandenilių išteklių naudojimo sutartis.

7. Tačiau nurodytosios strategijos pagrindinės kryptys nebuvo įgyvendinamos, neįvyko nė vienas naftos darbų konkursas.

Naftos gavyba didėjo seniau rastų išteklių sąskaita, valstybės institucijos nepasinaudojo visomis galimybėmis administruoti naftos išteklių gavybą, nesudarė reikiamų sąlygų plėsti naftos paiešką Lietuvoje.

 

III. STRATEGIJOS TIKSLAI

 

8. Pagrindiniai šios Strategijos tikslai yra:

8.1. užtikrinti racionalų išteklių naudojimą siekiant maksimalios ilgalaikės naudos valstybei ir visuomenei;

8.2. sudaryti sąlygas ieškoti naftos ir investuoti į šį sektorių, atsisakyti nereikalingų verslo suvaržymų;

8.3. išsaugoti aplinkos kokybę, sumažinti neigiamą poveikį jai;

8.4. sukurti racionalią, aiškią ir patikimą naftos darbų ir išteklių administravimo sistemą;

8.5. sudaryti galimybes Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui gauti papildomų pajamų, kurti naujas darbo vietas, plėtoti naftos gavybos pramonę.

 

IV. PRIORITETINĖS STRATEGIJOS ĮGYVENDINIMO KRYPTYS

 

9. Būtina parengti teisinę bazę, kuri nustatytų aiškias naftos darbų vykdymo sąlygas, valstybės vaidmenį naftos išteklių valdymo srityje, sudarytų naftos bendrovėms platesnes pasirinkimo galimybes, šiuo tikslu:

9.1. tobulinti teisės aktus, panaikinti nereikalingus ar prieštaraujančius priimtoms naujoms teisės normoms;

9.2. parengti ir priimti teisės aktus, aiškiai reglamentuojančius angliavandenilių paiešką, žvalgybą ir gavybą, naftos gręžinių projektavimą, įrengimą ir likvidavimą, išžvalgytų išteklių aprobavimą, išgautų angliavandenilių apskaitą, duomenų (gavybos režimo, aplinkos monitoringo) teikimą, nustatančius bandomosios eksploatacijos sąlygas, angliavandenilių išteklių klasifikavimo principus, išteklių naudojimo tipinės sutarties formą;

9.3. rengti sektoriaus normatyvinę bazę: standartus, aplinkos apsaugos normatyvinius dokumentus, technines rekomendacijas.

10. Būtina plėsti naftos paiešką ir eksploatuoti naujus telkinius, šiuo tikslu:

10.1. Aplinkos ministerijos iniciatyva arba naftos bendrovių pageidavimu periodiškai organizuoti leidimų naudoti angliavandenilių išteklius naujuose plotuose konkursus; nustatyti aiškias konkursų procedūras ir vertinimo kriterijus;

10.2. leidimų naudoti angliavandenilių išteklius sutartyse numatyti konkrečią paieškų ir žvalgybos darbų kiekviename plote apimtį, užtikrinti, kad jos būtų laikomasi;

10.3. skatinti diegti naujausias technologijas, užtikrinančias saugią ir šiuolaikinę gavybą, siekiant didesnio naftos išgavimo koeficiento, saugesnių aplinkai sąlygų ir mažesnio neigiamo poveikio žemės gelmėms;

10.4. plėtoti naftos geologijos, šalies teritorijos naftingumo mokslinius tyrimus ir šios srities duomenų apdorojimo, interpretavimo ir modeliavimo sistemas;

10.5. vykdyti sektoriaus ekonominę analizę, tinkamai atlikti išteklių naudojimo sutarčių sąlygų vykdymo priežiūrą, bendradarbiauti su naftos gavybos bendrovėmis.

11. Būtina stiprinti aplinkos apsaugos priemonių diegimą, šiuo tikslu:

11.1. siekti, kad naftos pramoninės gavybos metu būtų atsisakyta nuo išgauto angliavandenilių ir vandens mišinio atskirtų dujų deginimo naftos verslovėse;

11.2. atlikti strateginį poveikio aplinkai vertinimą plotuose, kuriuose numatoma skelbti angliavandenilių išteklių naudojimo konkursus;

11.3. informuoti visuomenę apie naftos darbų eigą, perspektyvas, glaudžiau bendradarbiauti su savivaldybių institucijomis ir vietos bendruomenėmis.

12. Būtina stiprinti valstybės institucinę bazę, šiuo tikslu:

12.1. nustatyti aiškią valstybės institucijų kompetenciją naftos darbų srityje, atsisakyti Naftos darbų licencijų komisijos ir pereiti prie įgaliotų institucijų vykdomo sektoriaus administravimo;

12.2. didinti valstybės institucijų ir įstaigų, atsakingų už naftos darbų administravimą ir priežiūrą, technologinius pajėgumus, siekti gauti tarptautinę paramą naujausioms technologijoms diegti;

12.3. kelti valstybės tarnautojų, dirbančių naftos sektoriuje, kvalifikaciją;

12.4. plėtoti tarptautinį bendradarbiavimą – keistis informacija, derinti veiksmus pasienio teritorijose, skelbti angliavandenilių išteklių naudojimo konkursus ir panašiai.

13. Būtina analizuoti ir subalansuoti sektoriaus ekonominę politiką, šiuo tikslu:

13.1. siekti, kad būtų patikslintas Lietuvos Respublikos naftos ir dujų išteklių mokesčio įstatymas (Žin., 1992, Nr. 30-929) – nustatyti naujiems telkiniams išteklių mokesčio tarifai, atsižvelgiant į išgautos naftos kiekį;

13.2. išnagrinėti galimybes įvesti rinkliavą (mokestį) už paieškai ir žvalgybai suteiktą plotą, apmokestinti CO2 išmetimus naftos gavybos metu ir nustatyti jų įtaką naftos gavybos sektoriaus plėtrai, parengti pasiūlymus;

13.3. parengti naudingas valstybei ir patrauklias investuotojams angliavandenilių išteklių naudojimo konkurso sąlygas, nustatyti aiškius vertinimo kriterijus.

 

V. STRATEGIJOS ĮGYVENDINIMO ORGANIZAVIMAS

 

14. Aplinkos ministerija, bendradarbiaudama su Ūkio ministerija ir kitomis suinteresuotomis institucijomis, įgyvendina šios Strategijos teisinės bazės kūrimo, naftos paieškų ir gavybos plėtros strategines kryptis.

15. Aplinkos ministerija kartu su Finansų ministerija įgyvendina ekonominės politikos formavimo uždavinius.

16. Aplinkos ministerija įgyvendina sektoriaus aplinkos apsaugos, visuomenės informavimo naftos darbų klausimais strateginius uždavinius.

17. Lietuvos geologijos tarnyba prie Aplinkos ministerijos vykdo išteklių aprobavimo, apskaitos, geologinio įvertinimo funkcijas, taip pat leidimų naudoti angliavandenilių išteklius priežiūrą, atlieka techninį strateginių krypčių įgyvendinimo parengimą (konkurso sąlygų rengimas, plotų parinkimas, geologinių duomenų parengimas ir panašiai).

18. Aplinkos ministerijos Valstybinė aplinkos apsaugos inspekcija, Valstybinė darbo inspekcija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, kitos valstybės įstaigos pagal kompetenciją vykdo naftos gavybos sektoriaus priežiūrą.

______________