LIETUVOS DARBO RINKOS MOKYMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS DIREKTORIUS
Į S A K Y M A S
DĖL KONSULTAVIMO LIETUVOS DARBO RINKOS MOKYMO TARNYBOS SISTEMOJE APRAŠO PATVIRTINIMO
2004 m. gruodžio 15 d. Nr. V(6)-163
Vilnius
Remdamasis Profesinio orientavimo strategija ir jos įgyvendinimo planu (Žin., 2004, Nr. 56-1955), Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų 8.3, 9.1.6 ir 9.7.2 punktais,
PATVIRTINTA
Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnybos direktoriaus
2004 m. gruodžio 15 d. įsakymu Nr. V(6)-163
KONSULTAVIMO LIETUVOS DARBO RINKOS MOKYMO TARNYBOS SISTEMOJE APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Konsultavimo Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnybos (toliau – LDRMT) sistemoje aprašas (toliau – Aprašas) nustato konsultavimo principus, tikslus, subjektus, sritis ir konsultantų funkcijas, darbo organizavimą bei profesinį pasirengimą, jų veiklos priežiūrą ir konfliktų sprendimą.
2. Konsultantai savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos įstatymais, poįstatyminiais teisės aktais, LDRMT nuostatais bei šiuo Aprašu.
3. Aprašas parengtas vadovaujantis tarptautiniais profesinį orientavimą reglamentuojančiais dokumentais – Lietuvos Respublikos vykdomos Europos socialinės chartijos 1 dalies 9 punktu „Kiekvienas žmogus turi teisę gauti atitinkamas profesinio orientavimo paslaugas, padedančias jam pasirinkti profesiją, kuri atitiktų jo asmeninius sugebėjimus ir interesus“ (Turinas, 1961 10 19) ir Tarptautinės darbo organizacijos 142-oje konvencijoje deklaruojamomis žmonių teisėmis į profesinį orientavimą „Dėl profesinio orientavimo ir profesinio rengimo ugdant žmogaus išgales“ (Žin., 1996, Nr. 30), Europos Bendrijų Komisijos Mokymosi visą gyvenimą memorandumu (Leidinys, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Lietuvos suaugusiųjų švietimo asociacija, Vilnius, 2001), Psichologo profesine etika (Leidinys, Vilniaus Universitetas, 1997), Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatais (Žin., 2004, Nr. 88-3255), Profesinio orientavimo strategija ir jos įgyvendinimo planu (Žin., 2004, Nr. 56-1955), LDRMT direktoriaus 2003 m. liepos 30 d. įsakymu Nr. V(6)-85 „Dėl mokymo ir konsultavimo programų patvirtinimo ir įregistravimo“, LDRMT direktoriaus 2002 m. kovo mėn. 26 d. įsakymu Nr. 06-03-32 „Dėl diagnostinių metodų darbo rinkos profesiniame konsultavime taikymo tvarkos“, LDRMT direktoriaus 2004 m. spalio mėn. 20 d. įsakymu Nr. V(12)-135 „Dėl darbo su konsultavimo ir testavimo sistema“ (www.darborinka.lt), LDRMT direktoriaus ir Lietuvos darbo biržos direktoriaus 1996 m. spalio mėn. 22 d. įsakymu Nr. 96-AD/156 „Dėl bedarbių ir darbuotojų, įspėtų apie darbo sutarties nutraukimą, profesinio mokymo ir finansavimo iš užimtumo fondo tvarkos įgyvendinimo“.
II. KONSULTAVIMO PRINCIPAI
4. Konsultavimas grindžiamas šiais principais:
4.1. Kompetencijos – konsultantai pripažįsta dalinės kompetencijos ribas ir sąlyginį savo ekspertizių pobūdį. Teikia tik tas paslaugas ir taiko tik tas technikas, su kuriomis yra išsamiai susipažinę mokydamiesi, treniruodamiesi ar kaupdami patirtį.
4.2. Garbingumo – konsultantai su savo klientais elgiasi sąžiningai, dorai ir pagarbiai, išlieka kritiški savo pačių pažiūroms, vertybėms, poreikiams, įvertina savo ribotumą ir jo galimą poveikį darbui.
4.3. Profesinės atsakomybės – konsultantai aiškiai suvokia savo profesinius vaidmenis ir priedermes, tarp jų ir pareigą saugoti konfidencialumą, pripažįsta esą atsakingi už savo elgesį. Darbo metodus renkasi ir taiko, atsižvelgdami į asmenų, su kuriais dirba, poreikius.
4.4. Klientų teisių ir orumo gerbimo – konsultantai reiškia deramą pagarbą visų klientų fundamentalioms teisėms ir orumui. Jie gerbia individo teises į asmeninį gyvenimą, konfidencialumą, apsisprendimą ir autonomiją. Laikosi nešališko požiūrio savo klientų atžvilgiu, nepriklausomai nuo jų kultūrinių ir individualių skirtumų, susijusių su amžiumi, religija, rase, etnine priklausomybe, tautine kilme, seksualine orientacija, negalia, kalba ir socialine bei ekonomine padėtimi.
4.5. Rūpinimosi kitų gerove – konsultantai gerbia savo klientų, su kuriais dirba profesiniu aspektu, integralumą ir gerovę, jie yra jautrūs realiems ir jiems priskiriamiems savo ir kitų asmenų galios skirtumams, jie neišnaudoja ir neklaidina klientų nei palaikydami profesinius santykius, nei jiems pasibaigus.
III. KONSULTAVIMO TIKSLAI
5. Konsultavimo tikslai yra skatinti žmogų pažinti save, atskleisti asmenines galimybes, skatinti motyvuotą profesijos pasirinkimą ir aktyvią profesinės veiklos paiešką, padėti įveikti emocinius ir psichologinius sunkumus, kylančius susidūrus su naujomis gyvenimo situacijomis, gerinti asmens socialinę-psichologinę adaptaciją darbo rinkoje, padėti plėtoti ir realizuoti asmenybės potencialą, palaikyti efektyvių gyvenimo sprendimų priėmimą, padėti įvertinti darbinės veiklos efektyvumą ir skatinti tobulėjimą karjeroje.
IV. KONSULTAVIMO SUBJEKTAI
7. Konsultavimo subjektais (klientais) yra: vyresniųjų klasių moksleiviai ir suaugusieji. Paslaugos atskiriems darbo rinkos subjektams (klientų grupėms) taikomos diferencijuotai.
8. Konsultuojamieji skirstomi į šias tikslines grupes:
V. KONSULTAVIMO SRITYS, KONSULTANTŲ FUNKCIJOS IR DARBO ORGANIZAVIMAS
9. Konsultavimą sudaro:
9.1. Profesinis informavimas – supažindinimas su esamomis profesijomis, mokymo įstaigomis, kuriose galima tų profesijų išmokti, įstojimo ir mokymosi sąlygomis, darbo gavimo galimybėmis, darbo užmokesčio dydžiu, supažindinimas apie sveikatos reikalavimus tai specialybei įsigyti bei kitokio pobūdžio informacijos suteikimas.
9.2. Karjeros planavimas – periodiška sprendimų priėmimo galimybė pasirinktoje profesijoje, siekiant save realizuoti darbo rinkoje. Tai pagalba nedirbančiam ir jau dirbančiam ar profesiškai apsisprendusiam žmogui, projektuojant savo tolesnę karjerą pasirinktoje profesijoje. Karjeros planavimas – tai sąmoningas procesas, įgalinantis asmenis priimti ir įgyvendinti informacija paremtus realistinius sprendimus dėl savo karjeros ir valdyti pokyčius ateityje.
9.3. Profesinis konsultavimas – specialiai pasirengusių darbuotojų pagalba asmenims pasirinkti ar pakeisti profesiją, atsižvelgiant į jų individualias savybes, konkrečių profesijų reikalavimų skirtumus bei profesinio mokymosi galimybes. Profesinės konsultacijos metu aptariami konsultuojamojo interesai, gabumai, polinkiai, asmenybės savybės, profesijos įgijimo būdai, profesinio tobulėjimo galimybės, mokoma optimalaus elgesio šioje pasirinkimo situacijoje.
9.4. Psichologinis konsultavimas – psichologo pagalba bendradarbiaujant su asmenimis, skatinant juos atsakingai, pagrįstai ir efektyviai siekti tikslo, sprendžiant emocinio, asmenybinio ir tarpasmeninio pobūdžio problemas. Psichologinis konsultavimas gali būti vienkartinis arba trukti ilgesnį laiką; tai priklauso nuo psichologinių problemų sudėtingumo, konsultuojamojo asmenybės ir keliamų reikalavimų.
9.5. Motyvavimas ir aktyvinimas darbo rinkoje – individo veiklos skatinimas atskleidžiant jo poreikius, gyvenimo tikslus ir neadaptyvaus elgesio priežastis. Tai paskatinimas individų, ieškančių darbo, apsispręsti pasirinkti jų gebėjimus ir polinkius atitinkančią ir darbo rinkoje paklausią profesiją, ieškoti darbo, kurti savo verslą.
11. Konsultanto funkcijos: profesinis informavimas, profesinis konsultavimas ir aktyvinimas darbo rinkoje.
12. Konsultanto psichologo funkcijos: profesinis konsultavimas, psichologinis konsultavimas, psichologinė diagnostika, motyvavimas ir aktyvinimas darbo rinkoje.
13. Konsultavimas gali būti dvejopo pobūdžio: individualus konsultavimas ir grupių konsultavimas.
13.1. Individualus konsultavimas, kai konsultantas betarpiškai dirba su klientu arba kai konsultuojama internetu.
14. Psichologinė diagnostika vykdoma pagal diagnostinių metodų profesiniame konsultavime taikymo tvarką.
15. Konsultavimas gali būti vienkartinis ar ilgalaikis, priklausomai nuo kliento keliamų tikslų ir sprendžiamų klausimų sudėtingumo.
18. Profesinis konsultavimas bei karjeros planavimas, individualiai – 1 val. (internetu – 0,5 val.), grupėje – 2–4 val.
21. Psichologinė diagnostika, individualiai bei grupėje – 0,5–3 val., vieno kliento rezultatų apdorojimas 0,5–1 val., rezultatų vienam klientui interpretavimas – 0,5–1 val.
22. Kliento profesinių interesų, profesinio kryptingumo, asmeninių savybių psichologiniam įvertinimui taikomos ir kompiuterizuotos psichologinio įvertinimo metodikos, kurios yra įdiegtos konsultavimo ir testavimo informacinėje sistemoje (KTIS).
23. Konsultanto darbo laikas per savaitę paskirstomas taip:
24. Konsultavimo rezultatas yra kliento kartu su konsultantu priimti sprendimai, kurie yra fiksuojami kliento registracijos kortelėje ir klientų duomenų bazėse. Grupinio darbo efektyvumui įvertinti naudojamos grupės dalyvio apklausos anketos.
25. Galimi kliento žingsniai po konsultavimo ar jo metu:
VI. KONSULTANTO PROFESINIS PASIRENGIMAS, JO VEIKLOS PRIEŽIŪRA IR KONFLIKTŲ SPRENDIMAS
26. Konsultantu gali dirbti asmuo, turintis aukštąjį išsilavinimą bei kompetenciją profesinio orientavimo ar profesinio konsultavimo srityje ir tą kompetenciją patvirtinantį sertifikatą.
28. Konsultantų profesinės veiklos priežiūrą, kvalifikacijos tobulinimą koordinuoja ir vykdo LDRMT, bendradarbiaudama su psichologų bei konsultantų asociacijomis, aukštosiomis mokyklomis, kitomis organizacijomis.
Taip pat Teritorinės darbo rinkos mokymo ir konsultavimo tarnybos sudaro galimybę ir sąlygas konsultantams kelti kvalifikaciją ir individualiai.
29. Kilus konfliktui tarp kliento ir konsultanto, raštu pateiktas kliento skundas nagrinėjamas konsultanto darbo vietos administracijos iš specialistų sudarytos komisijos. Kliento skundas turi būti išnagrinėtas ir komisijos išvados raštu pateiktos klientui ir konsultantui ne vėliau kaip per 30 dienų nuo skundo gavimo dienos.
______________