LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL PAIEŠKOS IR GELBĖJIMO DARBŲ VYKDYMO ORLAIVIAIS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2001 m. balandžio 13 d. Nr. 417

Vilnius

 

Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. kovo 18 d. nutarimo Nr. 304 „Dėl sraigtasparnių perdavimo Krašto apsaugos ministerijai ir Vidaus reikalų ministerijai bei paieškos ir gelbėjimo darbų organizavimo“ 3 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Patvirtinti Paieškos ir gelbėjimo darbų vykdymo orlaiviais taisykles (pridedama).

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                       Rolandas Paksas

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                  Dailis Barakauskas


Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2001 m. balandžio 13 d. nutarimu Nr. 417

 

PAIEŠKOS IR GELBĖJIMO DARBŲ VYKDYMO ORLAIVIAIS TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šios taisyklės reglamentuoja paieškos ir gelbėjimo darbų vykdymo orlaiviais organizavimą bei skrydžių vykdymą.

2. Šios taisyklės privalomos visiems juridiniams ir fiziniams asmenims, kurių veikla susijusi su orlaivių naudojimu paieškos ir gelbėjimo darbams.

3. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1. orlaivis – kiekvienas aparatas (mašina), kuris atmosferoje laikosi dėl sąveikos su oru, bet ne dėl oro atoveikio nuo žemės paviršiaus;

3.2. skraidantysis personalas (orlaivio įgula) – asmenys, kuriems nustatytąja tvarka suteikta teisė eksploatuoti orlaivį;

3.3. sraigtasparnis – sunkesnis už orą orlaivis, kuris skrisdamas iš esmės laikosi dėl oro reakcijų ant vieno arba kelių keliamųjų sraigtų, jėgainės sukamų aplink ašis, esančias maždaug vertikalioje padėtyje;

3.4. techninis personalas – aviacijos specialistai, atliekantys orlaivių techninę priežiūrą ir remonto darbus.

 

II. PAIEŠKOS IR GELBĖJIMO SKRYDŽIŲ ORGANIZAVIMAS

 

4. Valstybės įmonės Civilinės aviacijos direkcijos Aeronautikos paieškos ir gelbėjimo koordinacinis centras (toliau vadinama – APGKC), gavęs informaciją iš Vilniaus regiono skrydžių valdymo centro, Bodė (LUT BODOE, Norvegija) koordinacinio centro per tarptautinę palydovinę COSPAS–SARSAT sistemą (121,5 MHz ir 406 MHz dažniais), Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos Jūrų paieškos ir gelbėjimo koordinacinio centro (toliau vadinama – JPGKC), Civilinės saugos departamento prie Krašto apsaugos ministerijos (toliau vadinama – Civilinės saugos departamentas) ir kitų šaltinių, jog gresia arba įvyko orlaivio, laivo avarija ar nelaimė Lietuvos Respublikos oro erdvėje, sausumoje arba jūroje ir paieškos bei gelbėjimo darbams vykdyti gali būti panaudoti orlaiviai:

4.1. perduoda informaciją apie gresiančią arba įvykusią avariją ar nelaimę Karinių oro pajėgų (toliau vadinama – KOP) operatyviniam budėtojui, kuris informuoja budinčiąją paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnio įgulą ir nurodo jai parengties laipsnį;

4.2. informuoja JPGKC, jeigu orlaivio avarija įvyko jūroje;

4.3. informuoja Civilinės saugos departamento operatyvinį budėtoją;

4.4. apytikriai nustato avarijos ar nelaimės rajoną;

4.5. rengia avarijos ar nelaimės rajono žemėlapį;

4.6. perduoda informaciją Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau vadinama – VSAT) operatyviniam budėtojui ir VSAT aviacijos tarnybai, taip pat Krašto apsaugos savanorių pajėgų (toliau vadinama – KASP) J. Kasperavičiaus bei Dariaus ir Girėno aviacijos eskadrilių operatyviniams budėtojams, jeigu nustato, kad paieškos ir gelbėjimo darbams reikės jų orlaivių;

4.7. apskaičiuoja nuotolį ir kursą nuo KOP sraigtasparnių, KASP ir/arba VSAT orlaivių, kurie vykdys paieškos ir gelbėjimo darbus, bazavimosi vietos iki avarijos ar nelaimės rajono;

4.8. iš hidrometeorologijos tarnybos gauna informaciją apie esamas ir numatomas meteorologines sąlygas avarijos ar nelaimės rajone ir perduoda ją paieškos ir gelbėjimo orlaivių įguloms bei kitoms gelbėjimo pajėgoms, dalyvaujančioms gelbėjimo operacijoje.

5. APGKC priklausomai nuo avarijos ar nelaimės dydžio, nukentėjusių žmonių skaičiaus nustato paieškos ir gelbėjimo operacijoje dalyvausiančių orlaivių skaičių.

6. KOP operatyvinis budėtojas, gavęs informaciją iš APGKC apie avariją ar nelaimę ir meteorologines sąlygas gelbėjimo rajone, duoda nurodymą budinčiajai paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnio įgulai vykdyti paieškos ir gelbėjimo darbus ir informuoja apie tai KOP vadą.

7. Vykdydamos APGKC nurodymą, KASP ir/arba VSAT, eksploatuojančios orlaivius, tinkamus paieškos ir gelbėjimo operacijoms vykdyti, nedelsdamos siunčia juos paieškos ir gelbėjimo darbams į nurodytą avarijos ar nelaimės rajoną.

8. Jeigu paieškos ir gelbėjimo operacijoje dalyvauja daugiau kaip vienas skirtingų žinybų orlaivis, APGKC viršininkas vieną iš orlaivių vadų skiria grupės vadu. Grupės vadas vadovauja paieškos ir gelbėjimo darbams avarijos ar nelaimės rajone, per radiją jis duoda nurodymus ir teikia informaciją, būtiną operacijoje dalyvaujantiems orlaiviams. Tuomet paieškos ir gelbėjimo darbams koordinuoti ir ryšiui užtikrinti gali būti skirtas didesnis (dviejų variklių) orlaivis, turintis trumpųjų ir ultratrumpųjų bangų radijo įrangą.

Šiuo atveju didesnis (dviejų variklių) orlaivis būna tarpininkas, perduodantis informaciją per radiją paieškos ir gelbėjimo darbuose dalyvaujantiems orlaiviams, laivams ir APGKC bei JPGKC.

9. KOP paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnio arba KASP ir/arba VSAT orlaivio įgula avarijos ar nelaimės vietoje turi užmegzti ryšį su žemėje dirbančiomis gelbėjimo pajėgomis.

10. Paieškos ir gelbėjimo orlaivių įranga ir įgulų sudėtis turi atitikti Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) reikalavimus.

11. KOP paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnių įgulų pasirengimo vykdyti paieškos ir gelbėjimo darbus tvarką bei veiksmus nustato KOP vadas.

12. KOP paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnių įgulų sudėtį, budėjimo tvarką tvirtina KOP vadas savo įsakymu, o KASP ir VSAT orlaivių įgulos formuojamos tų institucijų nustatyta tvarka.

13. KOP paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnių įgulos budi visą parą ir bet kuriuo paros metu pagal parengties laipsnį privalo vykdyti paieškos ir gelbėjimo darbus, kai nukrinta orlaivis Lietuvos Respublikos teritorijoje ar jūroje, skęsta laivas Lietuvos Respublikos teritoriniuose vandenyse ar ekonominėje zonoje Baltijos jūroje.

14. KOP budėtojų paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnių įgulų parengties laipsniai yra šie:

14.1. A (ALFA) – sraigtasparnis ore, užduotis įgulai paskelbta ir tikslinama skrydžio metu. Sraigtasparnis siunčiamas į nelaimės rajoną. Įgula vykdo gautus nurodymus, tvarko reikiamą gelbėjimo įrangą, priklausomai nuo konkrečių skrydžio sąlygų tikslina užduoties vykdymo planą;

14.2. B (BRAVO) 5 – sraigtasparnis parengtas skrydžiui, varikliai išbandyti, antžeminis elektros tiekimas įjungtas, avarinė gelbėjimo įranga yra sraigtasparnyje, ji parengta naudoti. Įgula yra sraigtasparnyje, darbo vietose, ji pasirengusi skrydžiui, techninis personalas – prie sraigtasparnio. Užduotis įgulai nepaskelbta, nurodymai (kilti, vykdyti paiešką, teikti pagalbą ir naudoti konkrečią gelbėjimo įrangą) neduoti. Sraigtasparnio įgula, gavusi ALFA komandą, privalo pakilti per 5 minutes;

14.3. B (BRAVO) – sraigtasparnis parengtas skrydžiui, varikliai išbandyti, avarinė gelbėjimo įranga yra sraigtasparnyje, ji parengta naudoti. Skraidantysis, techninis ir gelbėtojų personalas yra specialiai skirtose vietose, bet ne toliau kaip 200–300 metrų nuo sraigtasparnio. Įgula laukia nurodymų (kilti, vykdyti paiešką, teikti pagalbą ir naudoti konkrečią gelbėjimo įrangą). Šio laipsnio parengtis skelbiama šviesiu paros metu ir sraigtasparnis privalo pakilti per 15 minučių nuo parengties paskelbimo;

14.4. C (CHARLIE) 30 – sraigtasparnis parengtas skrydžiui, varikliai išbandyti, avarinė gelbėjimo įranga yra sraigtasparnyje, ji parengta naudoti. Skraidantysis, techninis ir gelbėtojų personalas yra specialiai skirtose vietose, bet ne toliau kaip 200–300 metrų nuo sraigtasparnio. Įgula laukia nurodymų (kilti, vykdyti paiešką, teikti pagalbą ir naudoti konkrečią gelbėjimo įrangą). Šio laipsnio parengtis skelbiama tamsiu paros laiku ir/arba tada, kai vidutinė paros temperatūra žemesnė kaip 5°C. Sraigtasparnis privalo pakilti per 30 minučių nuo parengties paskelbimo;

14.5. C (CHARLIE) – sraigtasparnis parengtas skrydžiui, avarinė gelbėjimo įranga yra sraigtasparnyje, ji parengta naudoti. Techninis personalas yra jam skirtoje vietoje, įgula laukia nurodymų. Tiksli įgulos buvimo vieta nenurodyta (ilsisi, individualiai dirba). Įgulos nariai, gavę šį aliarmo signalą, per valandą privalo atvykti į nustatytą vietą. Įgulos vadas praneša apie pasirengimą vykdyti užduotį ir toliau veikia priklausomai nuo paskelbtos parengties. Šio laipsnio parengtis skelbiama ne darbo metu (švenčių ir poilsio dienomis) arba pasibaigus nustatytam darbo laikui (darbo dienomis). Sraigtasparnis, gavęs signalą vykdyti užduotį, privalo pakilti ne vėliau kaip po 1 valandos 30 minučių.

15. KOP operatyvinis budėtojas, gavęs iš APGKC informaciją apie avariją ar nelaimę, perveda KOP budinčiąsias paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnių įgulas į aukštesnio laipsnio parengtį.

16. Paieškos ir gelbėjimo darbus vykdančių orlaivių įgulos skrydžių metu privalo laikytis nustatytos šių darbų vykdymo tvarkos.

17. Jeigu avarija ar nelaimė įvyksta pasienio ruože, APGKC ar kaimyninių valstybių institucijos, vykdančios paieškų ir gelbėjimo darbus, pagal tarptautines sutartis teikia viena kitai pagalbą, jeigu jos prašoma.

Šiuo atveju APGKC turi informuoti VSAT apie Lietuvos Respublikos arba kaimyninių valstybių paieškos ir gelbėjimo orlaivių Lietuvos Respublikos valstybės sienos perskridimą, nurodyti valstybės sienos kirtimo vietą, laiką, orlaivio tipą, jo įrangą, įgulos narių skaičių.

 

III. PAIEŠKOS IR GELBĖJIMO SKRYDŽIŲ VYKDYMAS

 

18. APGKC palaiko radijo ryšį su paieškos ir gelbėjimo darbus vykdančia orlaivio įgula ir perduoda jai papildomą informaciją apie:

18.1. avarijos ar nelaimės vietą;

18.2. orlaivio, vykdančio paieškos ir gelbėjimo darbus, skridimo kursą ir nuotolį nuo avarijos ar nelaimės vietos.

19. Jeigu meteorologinės sąlygos tinkamos, paieškos ir gelbėjimo orlaivių skrydžiai vykdomi vizualiai.

20. Paieškos ir gelbėjimo darbus vykdančio orlaivio įgula, suradusi avarijos ar nelaimės vietą, įvertina situaciją ir nustato:

20.1. tikslias avarijos ar nelaimės vietos koordinates;

20.2. avarijos ar nelaimės ištikto objekto būklę;

20.3. gaisro padarinius arba jo tikimybę;

20.4. galimybę nutūpti aikštelėje, pasirinktoje iš oro;

20.5. kokios pagalbos reikia nukentėjusiesiems;

20.6. geriausias prievažas iki įvykio vietos;

20.7. ryšio su kitomis gelbėjimo pajėgomis galimybę.

21. Apie paieškos ir gelbėjimo darbų eigą bei rezultatus orlaivio įgula radijo ryšiu informuoja APGKC ir gauna iš jo papildomus nurodymus.

22. Jeigu avarijos ar nelaimės vietoje yra nukentėjusiųjų, o kitos gelbėjimo pajėgos dar neatvyko, orlaivis nutupia į aikštelę, pasirinktą iš oro, ir įgula suteikia pirmąją medicinos pagalbą nukentėjusiesiems. Jeigu tinkamos tūpti aikštelės nėra, orlaivio įgulos vadas priima sprendimą atlikti gelbėjimo darbus iš kybančio ore sraigtasparnio, naudojant gelbėjimo įrangą.

23. Jeigu nėra galimybių užmegzti ryšio su žmonėmis, esančiais avarijos ar nelaimės vietoje, ir negalima nutūpti, orlaivio įgula ryšiui naudoja paieškai ir gelbėjimui skirtus specialius signalus.

24. Jeigu orlaiviui reikia pasipildyti degalų užsitęsus paieškos ir gelbėjimo darbams, APGKC nurodo įgulai artimiausią nuo nelaimės vietos oro uostą. Oro uosto arba įmonės, tiekiančios oro uoste degalus orlaiviams, atitinkamos tarnybos privalo nedelsdamos pripildyti paieškos ir gelbėjimo orlaivių degalų talpyklas skrydžius vykdančios institucijos lėšomis.

25. Prireikus apriboti arba uždrausti kitus skrydžius avarijos ar nelaimės rajone, APGKC nustatytąja tvarka praneša orlaivių įguloms NOTAM (Notice to airman – skelbimas lakūnams), perspėdamas apie apribojimus arba draudimus avarijos ar nelaimės rajone (koordinates, laiką, aukštį).

26. Pasibaigus paieškos ir gelbėjimo darbams, orlaivio įgulos vadas arba paieškos ir gelbėjimo orlaivių grupės vadas atsiskaito už atliktą darbą. Ataskaita siunčiama APGKC viršininkui ir tos institucijos aviacijos padalinio vadui, kurio orlaiviai buvo panaudoti paieškos ir gelbėjimo darbams.

______________