LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGOS PASIRENGIMO VEIKLAI IR VEIKLOS EKSTREMALIOMIS SITUACIJOMIS PLANO RENGIMO METODINIŲ REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO
2003 m. gruodžio 30 d. Nr. V-781
Vilnius
Vadovaudamasis Nacionaline aplinkos sveikatinimo veiksmų 2003–2006 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. sausio 21 d. nutarimu Nr. 66 (Žin., 2003, Nr. 8-288), ir įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. rugpjūčio 21 d. nutarimu Nr. 1058 (Žin., 2003, Nr. 82-3742) patvirtintų Nacionalinės aplinkos sveikatinimo veiksmų 2003–2006 metų programos įgyvendinimo 2003 metų priemonių 15 krypties „Stichinės nelaimės, avarijos“ priemones,
1. Tvirtinu Visuomenės sveikatos priežiūros įstaigos pasirengimo veiklai ir veiklos ekstremaliomis situacijomis plano rengimo metodines rekomendacijas (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos
ministro
2003 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-781
VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGOS PASIRENGIMO VEIKLAI IR VEIKLOS EKSTREMALIOMIS SITUACIJOMIS PLANO RENGIMO METODINĖS REKOMENDACIJOS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymu nustatyti civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos organizavimo ir veiklos teisiniai bei organizaciniai pagrindai, valstybės ir savivaldybių institucijų, ūkio subjektų, visuomeninių organizacijų bei gyventojų pareigos ir teisės civilinės saugos srityje. Vienas iš civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos uždavinių yra asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros organizavimas ekstremalių situacijų atvejais. Pagal Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymą kiekviena institucija, tarp jų ir sveikatos priežiūros, privalo parengti įstaigos pasirengimo veiklai ir veiklos ekstremaliomis situacijomis planus. Visuomenės sveikatos priežiūros įstaigos (toliau – VSPĮ) plane turi būti numatyta, kaip įstaiga užtikrins savo veiklą, darbuotojų ir turto apsaugą bei organizuos visuomenės sveikatos priežiūros paslaugų teikimą ekstremalių situacijų atvejais tiek įstaigos viduje, tiek už jos ribų.
2. Skiriami trys VSPĮ parengties ekstremalioms situacijoms lygiai:
3. Kasdieninė visuomenės sveikatos priežiūros įstaigos parengtis.
Vykdomos įprastos įstaigos funkcijos ir pasirengimo veiklai ekstremaliomis situacijomis planuose numatytos priemonės.
4. Sustiprintoji visuomenės sveikatos priežiūros įstaigos parengtis.
Kilus ekstremalios situacijos pavojui, skubiai šaukiamas neeilinis įstaigos Ekstremalių situacijų valdymo grupės posėdis. Organizuojami ir vykdomi pasirengimo darbai pagal pasirengimo veiklai ir veiklos ekstremaliomis situacijomis planus: organizuojamas nuolatinis budėjimas, tikslinami specialistų grupių sąrašai, iškviečiami atsakingi įstaigos darbuotojai, informuojamas įstaigos steigėjas, tikrinamos turimos asmeninės apsaugos ir kitos reikalingos priemonės bei įranga, suformuojami papildomi resursai. Įstaiga pasirengia galimam perėjimui į visiškos parengties lygį.
5. Visiška VSPĮ parengtis.
Pradedamos vykdyti priemonės, numatytos pasirengimo veiklai ir veiklos ekstremaliomis situacijomis planuose.
6. Vienas iš pagrindinių pasirengimo veiklai ir veiklos ekstremaliomis situacijomis planavimo aspektų yra rizikos įvertinimas ir analizė. Rizikos veiksniai skirstomi į vidinius ir išorinius. Rengiant VSPĮ pasirengimo veiklai ir veiklos ekstremaliomis situacijomis planą (toliau – planas), būtina įvertinti: išorinius rizikos veiksnius, kurių poveikio zonoje ekstremalios situacijos metu gali atsidurti įstaiga (pvz., galimos cheminės, radiacinės, mikrobiologinės, meteorologinių veiksnių sąlygotos nelaimės, gaisrai, transporto avarijos ir kt.) ir vidinius rizikos veiksnius, kurie gali sukelti ekstremalias situacijas įstaigos viduje (pvz., cheminės, mikrobiologinės, radioaktyviosios medžiagos ir kiti jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniai, gaisras, sprogimas, pranešimas apie įstaigoje padėtus sprogmenis, įstaigos darbuotojų streikas ir kt.).
7. Pasirengimas ekstremalioms situacijoms ir veiksmų planavimas būtinas visų lygių visuomenės sveikatos priežiūros įstaigoms: nustatant jų ryšius su kitomis tarnybomis ir žinybomis bei visų lygių sveikatos priežiūros įstaigomis.
8. Tam, kad planas būtų veiksmingas, reikalingas parengiamasis etapas – žmogiškųjų ir materialinių išteklių įvertinimas, galimų ekstremalių situacijų poveikio pačiai įstaigai įvertinimas, nes tai tiesiogiai sąlygoja teikiamų visuomenės sveikatos priežiūros paslaugų mastą ir kokybę.
9. Plane turi būti numatyta įstaigos valdymo ekstremaliomis sąlygomis sistema, informavimo, personalo surinkimo, ryšių, pagalbos teikimo, evakuacijos ir kitos veiksmų procedūros, reikalingos optimaliam įstaigos funkcionavimui bei veiklai ekstremaliomis sąlygomis užtikrinti. Kiekvienas įstaigos darbuotojas turi būti pasirašytinai susipažinęs su planu ar jo dalimi pagal veiklos sritį (supažindina asmuo, atsakingas už veiklos organizavimą ekstremaliomis situacijomis – civilinę saugą), privalo žinoti ir vykdyti savo pareigas ekstremalios situacijos atveju. Plano veiksmingumas įvertinamas mokymų bei pratybų metu.
10. Metodinėse rekomendacijose vartojamos sąvokos ir terminai:
10.1. civilinė sauga – civilinė krašto apsaugos funkcija, apimanti valstybės institucijų, vietos savivaldos vykdomųjų institucijų, visų ūkio subjektų, visuomeninių organizacijų bei gyventojų pasirengimą ekstremaliai situacijai ir veiksmus jai susidarius, visų valstybės išteklių panaudojimą gyventojams išgyventi, šalies ūkio gyvybingumui palaikyti, turtui ir aplinkai nuo susidariusios ekstremalios situacijos poveikio apsaugoti, aktyviai šiuose procesuose dalyvaujant piliečiams;
10.2. ekstremali situacija – padėtis, kuri atsiranda dėl gamtinio, techninio, ekologinio ar socialinio pobūdžio priežasčių ar karo veiksmų ir lemia staigų bei didelį pavojų žmonių gyvybei ar sveikatai, turtui, gamtai arba žmonių žūtį;
10.3. ekstremalus įvykis – nustatytus kriterijus pasiekęs ir viršijęs gamtinio, techninio, ekologinio ar socialinio pobūdžio įvykis, keliantis pavojų žmonėms, jų fiziologinėms ar socialinėms gyvenimo sąlygoms;
10.4. ekstremali visuomenės sveikatai situacija – tai tokios visuomenės sveikatos raidos aplinkybės, kai aplinkos veiksnių poveikis lemia staigų:
- grupinių ar masinių sveikatos pakenkimų pavojaus atsiradimą;
- grupinių ar masinių gyventojų sveikatos pakenkimų atsiradimą;
II. VSPĮ PASIRENGIMO VEIKLAI IR VEIKLOS EKSTREMALIOMIS SITUACIJOMIS PLANO PASKIRTIS IR UŽDAVINIAI
11. VSPĮ planas – visuma kryptingai vykdomų ir apibrėžtų priemonių bei veiksmų, kurių reikia imtis susidarius ekstremaliai situacijai įstaigoje arba gresiant pavojui iš išorės, apsaugant įstaigos personalą ir turtą, ir dalyvaujant kaip sveikatos priežiūros institucijai ekstremalių situacijų pasekmių vertinime, likvidavime bei ekspertizėje.
12. Plano paskirtis – VSPĮ išankstiniu kryptingu pasirengimu ir veikla sumažinti ekstremalių situacijų kilimo galimybę tiek įstaigos viduje, tiek aptarnaujamoje teritorijoje (pagal kompetenciją), o joms įvykus – operatyviai pertvarkyti įstaigos veiklą pagal tiksliai apibrėžtą veiksmų seką, siekiant sušvelninti ekstremalios situacijos sukeltas pasekmes bei prireikus užtikrinti skubų visuomenės sveikatos priežiūros paslaugų teikimą. Specializuotos VSPĮ rengia planus atsižvelgdamos į vidinius rizikos veiksnius ir vykdomas specializuotas funkcijas.
13. Plano uždaviniai:
III. PLANO RENGIMAS, DERINIMAS, TVIRTINIMAS, ATNAUJINIMAS
15. Planą rengia VSPĮ vadovas arba jo įsakymu paskirtas pavaduotojas, kitas asmuo, kuris paskirtas atsakingu už įstaigos pasirengimą veiklai ir veiklos ekstremaliomis situacijomis organizavimą. Tai turi būti įrašyta atsakingo asmens pareigybės aprašyme. Šiame plane turi būti numatyta:
15.1. veiksmai ir priemonės įvykus ekstremaliai situacijai įstaigos viduje (kai poveikis neperžengia įstaigos ribų);
15.2. veiksmai ir priemonės, kai VSPĮ pati patenka į tam tikros ekstremalios situacijos zoną. Tuomet būtina personalo, įstaigos turto apsauga ir kitos priemonės;
17. Plano projektas turi būti suderintas su įstaigos steigėju – Sveikatos apsaugos ministerija ar jos įgaliota institucija, savivaldybe ar apskrities viršininko administracija.
IV. VSPĮ DUOMENYS, RESURSAI
20. Plane nurodoma:
20.1. VSPĮ adresas, telefonai, faksas, elektroninis paštas; vadovo, pavaduotojų pavardės, darbo ir namų telefonai, adresai; veiklos pobūdis ir trumpas aprašymas, funkcijos, pavaldumas, vidaus struktūra;
20.2. personalas, bendras darbuotojų skaičius, padalinių, skyrių vedėjų, juos pavaduojančių asmenų, pagrindinių specialistų pareigos, vardai, pavardės, darbo, namų, mobilūs telefonai, el. paštas, namų adresai;
20.3. atliekamų laboratorinių tyrimų sąrašai (pagal teritorijos pavojingus objektus ir juose esančias medžiagas); įranga, priemonės, reagentai, jų rezervas, atstatymo ar papildymo tvarka, kur bus atliekami būtini tyrimai, jeigu VSPĮ laboratorijos negalės jų atlikti; per darbo pamainą ir per 12 val. atliekamų laboratorinių tyrimų skaičius (laboratorijos pajėgumas); laboratorijų personalas.
V. POTENCIALIAI PAVOJINGI OBJEKTAI, VEIKSNIAI IR JŲ LOKALIZAVIMAS
21. Įstaigos ir aptarnaujamos teritorijos potencialiai pavojingų objektų sąrašas, nurodant pavojų keliančius veiksnius (cheminės, radioaktyvios, biologinės medžiagos, pavojingi gamybos procesai ir kt.), jų skaičių, prognozuojamą galimo kenksmingo poveikio zoną.
VI. VSPĮ VALDYMAS EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ ATVEJAIS
24. VSPĮ ekstremalių situacijų valdymo grupė sudaroma įstaigos vadovo įsakymu. Ekstremalių situacijų valdymo grupė koordinuoja įstaigos pasirengimą darbui ekstremalių sveikatai situacijų atvejais bei veiklą joms įvykus. Paramos grupės: įvertinimo, specializuotos techninės ir kt.
25. VSPĮ ekstremalių situacijų valdymo grupės veikla turi būti reglamentuota įstaigos vadovo įsakymu patvirtintais VSPĮ ekstremalių situacijų valdymo grupės nuostatais, darbo reglamentu.
VII. INFORMAVIMO IR RYŠIŲ SISTEMA
27. Plane turi būti numatyta:
27.1. asmenys, atsakingi už informacijos perdavimą, jų pareigos, vardai, pavardės, darbo ir namų telefonai, namų adresai;
27.2. VSPĮ valdymo, įvertinimo, specializuotų techninių pagalbos grupių informavimo bei surinkimo schemos. Grupių nariai, jų pareigos, vardai, pavardės; darbo ir namų telefonai, namų adresai;
27.3. informacijos ekstremalių situacijų atvejais perdavimo tvarka ir priemonės (darbo ir nedarbo metu);
27.4. kitų institucijų informavimo apie ekstremalias situacijas tvarka: kada ir kas turi informuoti ar kviesti specialiąsias ar kitas tarnybas (priešgaisrinės apsaugos, aplinkosaugos, policijos), informuoti teritorinį apskrities, savivaldybės ESVC, Sveikatos apsaugos ministeriją, ekstremalių sveikatai situacijų centrą ar kitas institucijas;
27.5. specialiųjų, techninių tarnybų ir kitų institucijų sąrašai, jų vadovai, operatyviniai telefonai, faksai;
27.6. informacijos teikimas visuomenei ir žiniasklaidai bei atsakingi asmenys, jų pareigos, vardai, pavardės, darbo ir namų telefonai, namų adresai;
VIII. VEIKSMŲ PLANAI (RADIACINĖS, CHEMINĖS NELAIMĖS, PAVOJINGŲ IR YPAČ PAVOJINGŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ PROTRŪKIO, HIDROMETEOROLOGINIŲ VEIKSNIŲ SUKELTOS NELAIMĖS ATVEJAIS)
28. Pasirengimo planų ir veiksmų radiacinių, cheminių nelaimių, pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų protrūkių atvejais rekomendacijos pateiktos 1, 2 ir 3 prieduose.
29. Būtina įvertinti stichinių nelaimių, hidrometeorologinių veiksnių sukeltų nelaimių, masinio naikinimo ginklo panaudojimo atvejų, galimų teroro aktų keliamą pavojų (įstaigai ir visuomenės sveikatai, pvz., geriamojo vandens šaltinių užteršimas cheminėmis ar kitomis medžiagomis, užkrečiamųjų ligų protrūkio galimybė ir pan.) ir numatyti būtiniausias visuomenės sveikatos saugos priemones šiems atvejams.
IX. SPECIALISTŲ GRUPĖS BEI JŲ APRŪPINIMAS
31. VSPĮ (atsižvelgiant į teikiamų paslaugų rūšis ir mastą) gali būti sudarytos ir įstaigos vadovo įsakymu patvirtintos tokios specialistų grupės:
31.5. specializuotos techninės pagalbos (įvykus ekstremaliai situacijai įstaigos viduje arba numatytas tokio profilio pagalbos patelkimas iš kitų tarnybų);
32. Plane surašomi šių grupių veiklai reikalingi prietaisai, aparatūra, asmeninės apsaugos, ryšio priemonės, jų saugojimo vieta, atsakingi asmenys, galiojimo laikas, patikros duomenys (atskiras kiekvienos grupės aprūpinimo sąrašas), transporto priemonės, kuriomis prireikus bus surenkami specialistai, mėginiai (vairuotojų namų ir darbo telefonai, adresai).
X. VSPĮ PERSONALO MOKYMAS IR PARENGIMAS VEIKLAI EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ ATVEJAIS
34. Specialistai kelia kvalifikaciją Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka.
35. VSPĮ planuojamos ir vykdomos pratybos – VSPĮ valdymo grupės ir specialistų grupių praktiniai veiksmai. Pratybos ir treniruotės rengiamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. vasario 1 d. nutarimu Nr. 111 patvirtinta Civilinės saugos treniruočių ir pratybų rengimo tvarka. Įstaiga dalyvauja teritorinėse civilinės saugos pratybose. Šias pratybas planuoja, vykdo ir finansuoja teritorinės civilinės saugos institucijos.
XI. VSPĮ EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ VALDYMO GRUPĖS (CENTRO) SUDĖTIS
Vardas, pavardė |
Pareigos įstaigoje |
Pareigos ES valdymo grupėje |
Telefonas |
Faksas |
Namų adresas |
||
darbo |
mobilusis |
namų |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
XII. DARBUOTOJŲ, ATSAKINGŲ UŽ SKUBIOS INFORMACIJOS PERDAVIMĄ IR VEIKLOS ORGANIZAVIMĄ DARBO, POILSIO IR ŠVENČIŲ DIENOMIS BEI PO DARBO EKSTREMALIŲ VISUOMENĖS SVEIKATAI SITUACIJŲ ATVEJAIS, SĄRAŠAS
Vardas, pavardė |
Pareigos įstaigoje |
Pareigos ES valdymo grupėje |
Telefonas |
Faksas |
Elektroninis paštas |
||
darbo |
mobilusis |
namų |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
XIII. PRIVALOMIEJI VSPĮ PLANO PRIEDAI
38. Įstaigos vadovo įsakymo dėl įstaigos ekstremalių situacijų valdymo grupės įsteigimo ir jos sudėties kopija. Įsakymų dėl kitų grupių įsteigimo kopijos.
40. Darbuotojų, kurių veikla susijusi su ekstremalių situacijų valdymu, pareigybių aprašymų kopijos.
Visuomenės sveikatos priežiūros įstaigos
pasirengimo veiklai ir veiklos ekstremaliomis
situacijomis plano rengimo metodinių
rekomendacijų
1 priedas
VSPĮ VEIKLA ĮVYKUS RADIACINEI AVARIJAI
I. RADIACINĖS SAUGOS CENTRO PASIRENGIMAS
1. Radiacinės saugos centras:
1.2. rengia ir kasmet koreguoja įstaigos avarinės parengties planą, kuriame numato veiksmus įvykus avarijai Ignalinos AE ir kituose objektuose, naudojančiuose radioaktyviąsias medžiagas ir kitus jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinius;
1.3. kartu su Ekstremalių sveikatai situacijų centru koordinuoja asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų veiklą rengiantis 1.2 punkte nurodytoms avarijoms;
1.4. planuoja, komplektuoja ir sudaro dozimetrinės, radiometrinės ir spektrometrinės aparatūros, kitos įrangos, centro darbuotojų asmeninių apsaugos priemonių rezervą ir tikrina jų parengtį;
1.5. organizuoja ir atlieka oro, geriamojo vandens, maisto produktų ir jų žaliavų, statybinių medžiagų ir jų gaminių bei kitų objektų, kurie gali lemti žmogaus apšvitą taršos radionuklidais stebėseną. Pagal atskirą programą minėtą stebėseną atlieka Ignalinos AE 50 km zonoje;
1.6. kontroliuoja ir koordinuoja asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų specialistų pasirengimą atlikti gyventojų ir avarijos likviduotojų, transporto ir kitų objektų radioaktyviosios taršos dozimetrinę kontrolę ir deaktyvavimo procedūras;
1.7. vykdo Ignalinos AE ir kitų radioaktyviąsias medžiagas ir kitus jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinius naudojančių objektų radiacinės saugos valstybinę priežiūrą ir kontrolę;
1.8. koordinuoja kitų organizacijų ar įmonių laboratorijų maisto produktų ir jų žaliavų, geriamojo vandens radioaktyviosios taršos nustatymo veiklą;
1.9. organizuoja ir atlieka gyventojų, darbuotojų ir jų atskirų rizikos grupių individualiosios apšvitos stebėseną, taip pat jonizuojančiosios spinduliuotės poveikio žmonėms tyrimus bei vertinimą;
1.11. dalyvauja parenkant ir įrengiant gyventojų dozimetrinės kontrolės bei deaktyvavimo punktus, transporto, asmeninių daiktų bei kitų objektų deaktyvavimo ir radioaktyviųjų atliekų laidojimo vietas;
II. RADIACINĖS SAUGOS CENTRO VEIKLA ĮVYKUS RADIACINEI AVARIJAI
2. Nustatyta tvarka gavęs informaciją apie radiacinę avariją AE, Radiacinės saugos centras:
2.1. organizuoja centro ir teritorinių skyrių darbą pagal patvirtintą Radiacinės saugos centro avarinės parengties planą. Radiacinės saugos centro direktoriaus įsakymu nustatomas centro ir jo teritorinių skyrių darbo režimas;
2.2. vadovaudamasis Lietuvos Respublikos gyventojų apsaugos radiacinės avarijos Ignalinos atominėje elektrinėje atveju planu, nustatyta tvarka teikia ir gauna informaciją iš Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos (VATESI), Aplinkos ministerijos, Civilinės saugos departamento, hidrometeorologijos tarnybos ir kitų avarijos pasekmes tiriančių ir jos eigą prognozuojančių institucijų;
2.3. atsižvelgdamas į avarijos pobūdį ir situaciją, priima sprendimus dėl specialistų ir materialinių resursų (aparatūros, transporto, asmeninių apsauginių priemonių ir kt.) paskirstymo Radiacinės saugos centre ir jo teritoriniuose skyriuose;
2.4. teikia siūlymus Sveikatos apsaugos ministerijai dėl maisto produktų ir jų žaliavų, geriamojo vandens, pašarų radioaktyviosios taršos, laikinųjų didžiausių leidžiamų aktyvumo lygių patvirtinimo avarijos pasekmių likvidavimo laikotarpiu ir kontroliuoja jų laikymąsi;
2.5. prireikus asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros specialistams organizuoja trumpalaikius kursus bei teikia metodinę pagalbą dėl gyventojų saugos priemonių taikymo, jų kontrolės bei darbo su radioaktyviosios taršos matavimo prietaisais klausimais;
2.6. atlieka aplinkos dozės galios matavimus ypatingu režimu (pagal radiacinio lygio stebėjimo Lietuvos Respublikos teritorijoje instrukcijos reikalavimus). Surenka ir analizuoja šių matavimų rezultatus iš teritorinių skyrių ir iš tų VSPĮ, kurios šiuos matavimus atlieka bei gauna iš kitų institucijų. Remiantis šiais ir kitų institucijų atliktais aplinkos dozės galios matavimais, kitų aplinkos ir maisto bandinių (dirvožemio, žolės, maisto žaliavų ir produktų ir kt.) matavimų rezultatais, įvertina ir prognozuoja gyventojų apšvitos dozes. Teikia Sveikatos apsaugos ministerijos ekstremalių situacijų valdymo centrui rekomendacijas dėl gyventojų apsaugos priemonių taikymo (stabiliojo jodo preparatų skyrimas, slėptuvės, gyventojų evakavimas iš užterštos teritorijos, maisto produktų ir geriamojo vandens vartojimo uždraudimas ar apribojimas ir kt.);
2.7. iš anksto nustatyta tvarka priima maisto produktų, geriamojo vandens, dirvožemio ir kt. bandinius taršai radionuklidais nustatyti. Bandinius pristato radiacinės žvalgybos grupės;
2.12. per visuomenės informavimo priemones aiškina, kaip elgtis gyvenant ar laikinai būnant radioaktyviosiomis medžiagomis užterštoje teritorijoje;
III. VISUOMENĖS SVEIKATOS CENTRŲ PASIRENGIMAS LIKVIDUOTI BENDRĄJĄ IGNALINOS AE AVARIJĄ
3. Visuomenės sveikatos centrai rengia ir kasmet koreguoja veiksmų, įvykus avarijai Ignalinos AE planą (toliau – planas), kuriame turi būti numatyta:
3.2. pranešimo apie avariją ir informacijos apie avarijos eigą keitimosi su Sveikatos apsaugos ministerija, Radiacinės saugos centru, apskrities ar savivaldybės civilinės saugos departamentu (skyriumi), teritoriniu ekstremalių situacijų valdymo centru, tvarka;
3.3. radioaktyviosios taršos vertinimo grupės sudėtis ir funkcijos pasirengimo avarijai ir avarijos likvidavimo metu;
3.4. kitų skyrių ar specialistų (epidemiologijos, mitybos higienos, gyvenamosios aplinkos, darbo ir kt.) veikla avarijos pasekmių likvidavimo metu;
3.7. darbuotojų kvalifikacijos kėlimas radiacinės saugos ir darbo su matavimo prietaisais klausimais, dalyvavimas rajono ar apskrities organizuojamose pratybose;
3.9. maisto produktų ir jų žaliavų, geriamojo vandens bandinių atrinkimo maršrutai aptarnaujamoje teritorijoje vėlyvuoju avarijos periodu, bandinių tyrimo arba siuntimo į Radiacinės saugos centrą, jo skyrių, ar kitų žinybų laboratorijas kiekiai;
3.10. gamtinės jonizuojančiosios spinduliuotės lygio matavimai normaliomis Ignalinos AE darbo sąlygomis;
Pastaba. Matavimus atlieka VSPĮ, kurios turi matavimo prietaisus.
3.11. gyventojų ir darbuotojų dozimetrinės kontrolės ir deaktyvavimo organizavimas aptarnaujamoje teritorijoje;
3.12. laboratorinių tyrimų analizė, siūlomos gyventojų apsaugos priemonės, maisto produktų ir geriamojo vandens vartojimo apribojimas ar uždraudimas;
4. Įstaigos veiksmų avarijos Ignalinos AE atveju planą savivaldybės lygiu suderina su savivaldybės civilinės saugos tarnyba (skyriumi), savivaldybės ekstremalių situacijų valdymo centru, o apskrities lygiu – su apskrities civilinės saugos departamentu, apskrities ekstremalių situacijų valdymo centru.
IV. VISUOMENĖS SVEIKATOS CENTRŲ VEIKLA ĮVYKUS BENDRAJAI IGNALINOS AE AVARIJAI
5. Plane nustatyta tvarka informuojami ir surenkami įstaigos darbuotojai. Įstaigos vadovo įsakymu nustatomas ypatingas darbo režimas ir pradedamos vykdyti plane numatytos priemonės:
5.1. vėlyvuoju avarijos laikotarpiu iš anksto nustatytose vietose (koreguojama atsižvelgiant į avarijos ypatumus) atrenkami maisto produktų ir žaliavų, geriamojo vandens, dirvožemio bandiniai, kurie nustatyta tvarka siunčiami į Radiacinės saugos centrą ar jo teritorinius skyrius, kitų žinybų laboratorijas. Remdamosi tyrimų rezultatais, savivaldybės ar apskrities ekstremalių situacijų centrui teikia rekomendacijas dėl maisto produktų ar jų žaliavų, geriamojo vandens vartojimo apribojimo ar uždraudimo, siūlo kitas apsaugos priemones;
5.2. atliekami aplinkos ekspozicinės dozės galios matavimai ypatingu darbo režimu (pagal radiacinio lygio stebėjimo Lietuvos Respublikos teritorijoje instrukcijos reikalavimus).
Remiantis jais, teikiamos rekomendacijos dėl gyventojų radiacinės saugos priemonių taikymo savivaldybės ar apskrities ekstremalių situacijų valdymo centrui. Matavimų rezultatai nustatytu periodiškumu perduodami Radiacinės saugos centrui arba jo teritoriniams skyriams;
5.4. visuomenės sveikatos centrų darbuotojai dirba savivaldybių sudaromose gyventojų dozimetrinės kontrolės ir deaktyvavimo grupėse. Kontroliuoja gyventojų, darbuotojų ir aplinkos objektų deaktyvavimo kokybę;
Visuomenės sveikatos priežiūros įstaigos
pasirengimo veiklai ir veiklos ekstremaliomis
situacijomis plano rengimo metodinių
rekomendacijų
2 priedas
VSPĮ PASIRENGIMO VEIKLAI IR VEIKLOS CHEMINIŲ AVARIJŲ ATVEJAIS PLANAVIMAS
I. EKSTREMALIŲ SVEIKATAI SITUACIJŲ CENTRO PASIRENGIMAS CHEMINĖMS AVARIJOMS
1. Ekstremalių sveikatai situacijų centras:
1.1. dalyvauja rengiant ir rengia teisės aktų, metodinių rekomendacijų ir kitų norminių dokumentų projektus cheminių avarijų klausimais;
1.2. konsultuoja VSPĮ ir specialistus pasirengimo veiklai ir veiklos cheminių avarijų atvejais klausimais;
1.3. planuoja, komplektuoja ir sudaro laboratorinės bei kitos įrangos, centro darbuotojų asmeninių apsaugos priemonių rezervą ir tikrina jų parengtį;
1.4. organizuoja VSPĮ įstaigų specialistams pasirengimo veiklai cheminių avarijų atvejais seminarus, mokymus;
II. EKSTREMALIŲ SVEIKATAI SITUACIJŲ CENTRO VEIKLA ĮVYKUS CHEMINEI AVARIJAI
2. Gavęs pranešimą apie cheminę avariją, Ekstremalių sveikatai situacijų centras:
2.3. jeigu vietos visuomenės sveikatos priežiūros institucijos neturi galimybės atlikti reikalingų atmosferos oro, maisto produktų ir geriamojo vandens laboratorinių tyrimų, organizuoja tyrimus centre arba kitose specializuotose VSPĮ;
2.4. informuoja Sveikatos apsaugos ministeriją apie nelaimės mastą ir teikia siūlymus dėl avarijos poveikio žmonių sveikatai mažinimo;
III. VISUOMENĖS SVEIKATOS CENTRŲ PASIRENGIMAS VEIKLAI CHEMINIŲ AVARIJŲ ATVEJAIS
3. Visuomenės sveikatos centrai sudaro ir koreguoja pasirengimo veiklai ir veiklos cheminių avarijų atvejais veiksmų planą, kuriame numato:
4. Planuojant veiklą cheminės taršos atvejais, svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad veiksmus ir jų mastą kiekvienu atveju lemia:
4.1. cheminės taršos židinio (įvykio) vieta (atvira vietovė, gyvenamosios patalpos, darbo patalpos, įmonės ar gamyklos teritorija ar kt.);
4.3. taršos šaltinio pobūdis (gaisras, sprogimas, avarija gamyboje, transporto avarija, nelegalus medžiagos laikymas ar kt.);
5. Visuomenės sveikatos centrai:
5.1. dalyvauja rengiant teritorijos chemiškai pavojingų objektų ir juose esančių cheminių medžiagų sąrašus (kartu su teritorinėmis civilinės saugos tarnybomis, priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo tarnybomis, apskričių ir savivaldybių ekstremalių situacijų valdymo centrais);
5.2. nustato laboratorinių tyrimų organizavimo tvarką ekstremalių situacijų atvejais (būtina įvertinti laboratorijos galimybes atlikti teritorijoje esančių pavojingų medžiagų tyrimus, nustatyti bendradarbiavimo, keitimosi informacija apie rezultatus su teritorinėmis tarnybomis ir kitomis institucijomis, galinčiomis atlikti tam tikrus laboratorinius tyrimus, ryšius);
5.3. organizuoja laboratorijos pasirengimą veiklai cheminės taršos atvejais (kasmet būtina peržiūrėti laboratorijos atliekamų tyrimų nomenklatūrą, jei reikia, įsisavinti naujas tyrimų metodikas, parengti mėginių paėmimo ir kt. priemones);
5.4. dalyvauja teritorinių ekstremalių situacijų valdymo centrų darbe (sudarant tarpžinybinius avarijų, susijusių su cheminėmis medžiagomis, likvidavimo planus);
5.5. rengia informacijos apie avarines situacijas, susijusias su aplinkos chemine tarša, teikimo ir pasikeitimo schemas, skiria atsakingus asmenis;
5.7. kaupia, reguliariai papildo ar keičia asmeninių apsauginių priemonių atsargas (visuomenės sveikatos centrų ir jų filialų reikmėms);
5.8. dalyvauja planuojant cheminių medžiagų nukenksminimo priemones bei vietas (kartu su teritorinėmis civilinės saugos, priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo tarnybomis);
IV. VISUOMENĖS SVEIKATOS CENTRŲ VEIKLA ĮVYKUS CHEMINEI AVARIJAI
6. Gavęs pranešimą apie cheminę avariją, visuomenės sveikatos centras:
6.2. jei reikia, pradeda dirbti ypatingu režimu (VSC vadovo įsakymu). Esant nedidelei cheminei taršai, pakanka cheminės taršos įvertinimo grupės veiksmų (nekviečiant ekstremalių situacijų valdymo grupės);
6.3. renka ir vertina informaciją apie cheminės taršos pobūdį (atsižvelgiant į cheminių medžiagų kiekį, galimus tarpusavio reakcijų ir skilimo produktus, į avarijos pobūdį – gaisras, sprogimas, išsiliejimas, oro sąlygos, cheminės medžiagos poveikis žmogaus sveikatai) ir atmosferos, geriamojo vandens šaltinių, maisto produktų, teritorijos taršos galimybę ir mastą;
6.5. pagal cheminės taršos rezultatus teikia pasiūlymus teritoriniam ekstremalių situacijų valdymo centrui:
6.6. informuoja gyventojus apie individualią ir gyvenamosios aplinkos apsaugą nuo cheminių medžiagų per visuomenės informavimo ir kitas priemones;
6.8. teikia pasiūlymus ir rekomendacijas dėl gyventojų sveikatos apsaugos nuo cheminių medžiagų ir jų skilimo produktų ir dėl asmenų, nukentėjusių avarijos metu, sveikatos būklės stebėjimo;
6.9. likvidavus avariją kartu su savivaldos ir kitomis institucijomis organizuoja teritorijos stebėjimą, kurio metu būtina numatyti:
Visuomenės sveikatos
priežiūros įstaigos
pasirengimo veiklai ir veiklos ekstremaliomis
situacijomis plano rengimo metodinių
rekomendacijų
3 priedas
VSPĮ PASIRENGIMO VEIKLAI IR VEIKLOS, SUSIFORMAVUS PAVOJINGOS IR YPAČ PAVOJINGOS UŽKREČIAMOSIOS LIGOS ŽIDINIUI, PLANAVIMAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židinio lokalizavime ir likvidavime dalyvauja įvairios valstybės ir savivaldybių institucijos, kurių darbai turi būti iš anksto tinkamai organizuoti ir koordinuoti:
1.1. VSPĮ savo planuose turi numatyti:
1.1.1. prevencijos priemones ir veiksmus, susiformavus pavojingos ar ypač pavojingos užkrečiamosios ligos židiniui;
1.1.2. prireikus židinio lokalizavimui ir likvidavimui gali būti pasitelkta Ekspertų grupė biologinio agento panaudojimo pasekmėms likviduoti (Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2001 m. lapkričio 19 d. įsakymas Nr. 603 „Dėl užkrečiamųjų ligų židinio, atsiradusio panaudojus biologinį agentą, lokalizavimo ir likvidavimo“ (Žin., 2001, Nr. 99-3563).
II. UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS CENTRO PASIRENGIMAS PAVOJINGOS IR YPAČ PAVOJINGOS UŽKREČIAMOSIOS LIGOS ŽIDINIO LOKALIZAVIMUI IR LIKVIDAVIMUI
2. Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės centras:
2.1. rengia ir dalyvauja rengiant teisės aktų, higienos normų, programų projektus užkrečiamųjų ligų epidemiologinės priežiūros ir kontrolės klausimais;
2.2. bendradarbiauja su tarptautinėmis ir kitomis užsienio šalių institucijomis užkrečiamųjų ligų epidemiologinės priežiūros ir kontrolės klausimais;
2.3. renka informaciją apie pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų epidemiologinę situaciją pasaulyje ir informuoja visuomenės sveikatos priežiūros įstaigas;
2.4. teikia metodinę pagalbą visuomenės sveikatos priežiūros įstaigoms, kitoms valstybės institucijoms, dalyvaujančioms lokalizuojant ir likviduojant pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židinį;
III. UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS CENTRO VEIKLA, SUSIFORMAVUS PAVOJINGOS IR YPAČ PAVOJINGOS UŽKREČIAMOSIOS LIGOS ŽIDINIUI
3. Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės centras:
3.1. apibendrina teritorijos visuomenės sveikatos centro specialistų pateiktus epidemiologinės būklės įvertinimo duomenis;
3.3. kontroliuoja mikrobiologinių tyrimų, ligonių hospitalizavimo, izoliavimo, chemoprofilaktikos ir imunoprofilaktikos nustatytos tvarkos vykdymą ir teikia pasiūlymus šiais klausimais;
3.4. metodiškai vadovauja teritorinių visuomenės sveikatos centrų pasirengimui dirbti židinyje pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židinio lokalizavimo ir likvidavimo darbams;
3.6. teikia metodinę pagalbą asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų specialistams ir tarnyboms, dalyvaujančioms lokalizuojant židinį;
3.7. teikia informaciją Sveikatos apsaugos ministerijai apie konkrečios užkrečiamosios ligos židinio dydį, ribas, karantino trukmę bei režimą;
3.8. iki židinio likvidavimo nuolat teikia informaciją apie epidemiologinę situaciją židinyje, tyrimo eigą ir rezultatus Valstybinei visuomenės sveikatos priežiūros tarnybai prie Sveikatos apsaugos ministerijos, Sveikatos apsaugos ministerijai, Europos Sąjungos įgaliotai institucijai, Pasaulio sveikatos organizacijai;
IV. visuomenės sveikatos centro pasirengimas veiklai, SUSIFORMAVUS PAVOJINGOS iR YPAČ PAVOJINGOS UŽKREČIAMOSIOS LIGOS ŽIDINIUI
4. Visuomenės sveikatos centras:
4.1. sudaro teritorijos medicininės karantininės apsaugos planą, kuriame numato:
4.1.2. sudaro konsultantų grupę užkrečiamosios ligos diagnozei nustatyti (infektologas, epidemiologas, mikrobiologas, dermatovenerologas);
4.1.3. infekcinių ligų stacionaro, izoliatoriaus, observatoriaus patalpas bei materialinį aprūpinimą;
4.1.7. specialistų grupes priešepideminėms priemonėms atlikti:
4.1.8. ligonių, izoliatoriuose ir observatoriuose esančių asmenų bei židinio likvidavimo tarnybų darbuotojų saugaus maitinimo tvarką;
4.1.9. transporto, įrangos, inventoriaus ir kitų priemonių, reikalingų priešepideminėms priemonėms atlikti atsargas;
4.1.10. specialistų paskirstymo stacionare, izoliatoriuje, observatorijoje, laboratorijose ir t. t. tvarką;
4.2. organizuoja visuomenės sveikatos centrų specialistų profesinės kvalifikacijos kursus, seminarus;
V. VISUOMENĖS SVEIKATOS CENTRO VEIKLA, SUSIFORMAVUS PAVOJINGŲ IR YPAČ PAVOJINGŲ LIGŲ ŽIDINIUI
5. Visuomenės sveikatos centras, gavęs pranešimą apie pavojingos ir ypač pavojingos užkrečiamosios ligos židinio susiformavimą (įtarimą):
5.1. perduoda informaciją apie pavojingos ir ypač pavojingos užkrečiamosios ligos židinio susiformavimą (įtarimą) atitinkamoms valstybės institucijoms Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka;
5.2. pradeda pavojingos ir ypač pavojingos užkrečiamosios ligos židinio tyrimą. Jei reikia, inicijuoja teritorijos ekstremalių situacijų valdymo grupės pasėdį;
5.5. Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės centrui teikia informaciją apie konkrečios užkrečiamosios ligos židinio dydį, ribas, karantino trukmę bei režimą;
5.7. kartu su savivaldybių merais ir apskričių viršininkais:
5.7.1. užtikrina priešepideminių priemonių, įvažiuojant ir išvažiuojant iš karantino teritorijos, taikymą;
5.7.2. steigia infekcinių ligų stacionarą, izoliatorių, observatorių, nustato skalbinių, medicininių ir kitų atliekų kenksmingumo pašalinimą;
5.7.6. organizuoja aktyvų ligonių ir sąlytį su ligoniu turėjusių asmenų išaiškinimą, apvaikščiojant namus;
5.7.7. organizuoja tiriamosios medžiagos bandinių paėmimą iš ligonių ir iš su jais sąlytį turėjusių asmenų;
5.7.11. organizuoja informacijos teikimą gyventojams, žiniasklaidai, atitinkamoms valstybės ir savivaldybės institucijoms;
5.8. teikia paraiškas dėl transporto, įrangos, inventoriaus ir kt. priemonių, reikalingų priešepideminėms priemonėms taikyti ir židiniui šalinti;