LIETUVOS BANKO VALDYBA
N U T A R I M A S
DĖL SISTEMIŠKAI SVARBIŲ MOKĖJIMO SISTEMŲ VERTINIMO METODIKOS PATVIRTINIMO
2004 m. rugsėjo 23 d. Nr. 160
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo (Žin., 1994, Nr. 99-1957; 2001, Nr. 28-890; 2003, Nr. 61-2755; 2004, Nr. 28-869) 8 straipsnio 1 dalies 8 punktu, 8 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos atsiskaitymų baigtinumo mokėjimo ir vertybinių popierių atsiskaitymo sistemose įstatymo (Žin., 2003, Nr. 61-2754; 2004, Nr. 61-2184) 4, 5 ir 6 straipsniais ir Lietuvos banko valdybos 2003 m. rugsėjo 11 d. nutarimu Nr. 92 patvirtinta Mokėjimo ir vertybinių popierių atsiskaitymo sistemų priežiūros politika (Žin., 2003, Nr. 88-4011), Lietuvos banko valdyba nutaria:
2. Pavesti Lietuvos banko Mokėjimo sistemų departamentui vykdyti sistemiškai svarbių mokėjimo sistemų vertinimą pagal šiuo nutarimu patvirtintą Sistemiškai svarbių mokėjimo sistemų vertinimo metodiką.
PATVIRTINTA
Lietuvos banko valdybos
2004 m. rugsėjo 23 d.
nutarimu Nr. 160
SISTEMIŠKAI SVARBIŲ Mokėjimo sistemų VERTINIMO METODIKA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Sistemiškai svarbių mokėjimo sistemų vertinimo metodikos (toliau – Vertinimo metodika) paskirtis – apibrėžti tokių sistemų vertinimo objektą, vertinimo procesą ir vertinimo, ar sistema atitinka Tarptautinių atsiskaitymų banko nustatytus Sistemiškai svarbių mokėjimo sistemų pagrindinius principus (toliau – Pagrindiniai principai), kriterijus.
2. Vertinimo metodikoje vartojamos pagrindinės sąvokos:
2.2. Kredito rizika – tikimybė, kad sistemos dalyvis nei nustatytu laiku, nei vėliau negalės sistemoje visiškai įvykdyti savo finansinių įsipareigojimų.
2.3. Likvidumo rizika – tikimybė, kad sistemos dalyvis dėl lėšų stokos negalės sistemoje nustatytu laiku įvykdyti savo finansinių įsipareigojimų, tačiau juos galės įvykdyti vėliau.
2.4. Oficialus sistemų sąrašas – oficialus Lietuvos banke įregistruotų sistemų ir sistemų, kurių operatorius Lietuvos bankas, sąrašas.
2.5. Sistemos vertinimas – veikla, skirta nustatyti, ar sistemiškai svarbi mokėjimo sistema atitinka Pagrindinius principus.
II. VERTINIMO OBJEKTAS
4. Vertinimo objektas yra sistemiškai svarbios mokėjimo sistemos. Mokėjimo sistema laikoma sistemiškai svarbia, jeigu ji atitinka bent vieną iš šių požymių:
III. VERTINIMO PROCESAS
5. Sistemos vertinimas atliekamas, kai:
5.1. į oficialų sistemų sąrašą įtraukiama mokėjimo sistema, kuri pagal šios Vertinimo metodikos 4 punktą yra sistemiškai svarbi;
5.2. mokėjimo sistema, esanti oficialiame sistemų sąraše, įgauna vieną iš šios Vertinimo metodikos 4 punkte nurodytų požymių;
5.3. sistemiškai svarbios mokėjimo sistemos, esančios oficialiame sistemų sąraše, operatorius atlieka pakeitimus sistemos taisyklėse, finansinės rizikos valdymo ir(arba) apsaugos ir veiklos patikimumo priemonių srityse arba pakeičiami sistemai taikytini nacionaliniai įstatymai ir(arba) tiesioginio veikimo Europos Sąjungos teisės aktai, ir tokie pokyčiai gali turėti įtakos, kad sistema atitiktų Pagrindinius principus.
6. Jei sistemiškai svarbi mokėjimo sistema jau buvo įvertinta vadovaujantis šia Vertinimo metodika, tai Vertinimo metodikos 5.3 punkte nurodytu atveju sistemiškai svarbios mokėjimo sistemos vertinimas gali apimti tik su pasikeitimais susijusias sritis.
7. Vertinimo procesą sudaro šie etapai:
7.2. sistemos operatorius per sistemos vertintojo nurodytą laiką raštu pateikia atsakymus. Atsakymai į klausimus turi būti išsamūs. Kur reikia, atsakymai turi būti pagrįsti nurodant teiginius patvirtinančius dokumentus. Jei atsakymuose nurodomi dokumentai nėra viešai skelbiami, sistemos operatorius juos turi pateikti kartu su atsakymais;
7.3. sistemos vertintojas turi teisę reikalauti, kad sistemos operatorius per sistemos vertintojo nurodytą laiką pateiktų papildomą informaciją, būtiną nustatyti, ar sistema atitinka Pagrindinius principus, taip pat paaiškintų arba pataisytų pateiktą informaciją;
7.4. sistemos vertintojas, vadovaudamasis sistemos operatoriaus pateikta ir kita prieinama informacija, parengia vertinimo ataskaitą. Vertinimo ataskaitą sudaro šios dalys:
7.4.1. bendroji informacija – trumpas sistemos apibūdinimas, vertinimo atlikimo priežastys, ankstesnių vertinimų išvados, jei sistema buvo vertinta anksčiau, vertinimui naudota informacija ir jos šaltiniai, kita su vertinimo procesu susijusi informacija (pvz.: informacija apie vertinimo metu iškilusius sunkumus, nukrypimus nuo Vertinimo metodikos);
7.5. sistemos vertintojas pateikia vertinimo ataskaitą sistemos operatoriui. Sistemos operatorius ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas turi teisę išreikšti nuomonę dėl vertinimo išvadų ir rekomendacijų;
7.6. vertinimo ataskaitą kartu su sistemos operatoriaus išreikšta nuomone sistemos vertintojas teikia Lietuvos banko valdybai;
7.7. jei vertinimo ataskaitoje pateikiamos rekomendacijos sistemos operatoriui, sistemos operatorius per sistemos vertintojo nurodytą laiką parengia ir suderina su sistemos vertintoju veiksmų planą, kurį įgyvendinus sistema atitiktų Pagrindinius principus. Veiksmų plane turi būti nurodyta:
7.8. pasibaigus veiksmų plane rekomendacijoms įgyvendinti nustatytam ilgiausiam terminui, per 14 kalendorinių dienų sistemos operatorius pateikia sistemos vertintojui veiksmų plano įgyvendinimo ataskaitą;
8. Ar sistema atitinka kiekvieną Pagrindinį principą, įvertinama pagal 5 kategorijas („visiškai atitinka“, „iš esmės atitinka“, „iš dalies atitinka“, „neatitinka“ arba „netaikoma“):
8.1. jei sistema atitinka visus konkretaus Pagrindinio principo vertinimo kriterijus arba jei sistema atitinka ne visus vertinimo kriterijus, tačiau sistemoje įdiegtos kitos neatitikimą kompensuojančios priemonės, tai laikoma, kad sistema „visiškai atitinka“ Pagrindinį principą;
8.2. jei sistema atitinka ne visus konkretaus Pagrindinio principo vertinimo kriterijus, tačiau sistemos operatorius numatęs ne vėliau kaip per vienerius metus atlikti sistemos pakeitimus, kuriuos įdiegus sistema „visiškai atitiktų“ Pagrindinį principą, tai laikoma, kad sistema „iš esmės atitinka“ Pagrindinį principą;
8.3. jei sistema atitinka ne visus konkretaus Pagrindinio principo vertinimo kriterijus, o sistemos operatorius nėra numatęs pakeitimų, kuriuos įdiegus sistema „visiškai atitiktų“ Pagrindinį principą, arba sistemos operatorius numatęs pakeitimus, tačiau jie, sistemos vertintojo nuomone, nėra pakankami, arba sistemos operatorius numatęs pakeitimus atlikti vėliau kaip per vienerius metus, tai laikoma, kad sistema „iš dalies atitinka“ Pagrindinį principą;
8.4. jei sistema neatitinka nė vieno vertinimo kriterijaus, tai laikoma, kad sistema „neatitinka“ Pagrindinio principo;
9. Vertinimo metodikos 7.4.3 punkte nurodytos rekomendacijos sistemos operatoriui pateikiamos tada, kai sistema „iš dalies atitinka“ arba „neatitinka“ bent vieno Pagrindinio principo.
IV. SISTEMIŠKAI SVARBIOMS MOKĖJIMO SISTEMOMS TAIKOMI PAGRINDINIAI PRINCIPAI IR JŲ VERTINIMO KRITERIJAI
11. Sistemos veikla turi būti tinkamai teisiškai reglamentuota pagal visas sistemai taikytinas valstybių teises (I Pagrindinis principas). Šiam principui taikomi vertinimo kriterijai:
11.1. nacionaliniai įstatymai ir(arba) tiesioginio veikimo Europos Sąjungos teisės aktai reglamentuoja įskaitymą, elektroninį mokėjimų vykdymą ir kitas su sistemos veikimu susijusias sritis;
11.2. sistemos taisyklių, sutarčių, nustatančių dalyvavimo sistemoje sąlygas, finansinio užtikrinimo arba kitokių su įkaitu susijusių susitarimų, procedūrų (toliau – sistemos veiklą apibrėžiantys dokumentai) nuostatos neprieštarauja nacionaliniams įstatymams ir(arba) tiesioginio veikimo Europos Sąjungos teisės aktams;
11.3. sistemos veiklą apibrėžiančiuose dokumentuose nustatytas momentas, nuo kurio:
11.4. sistemos operatorius reikalauja, kad kitose valstybėse registruoti sistemos dalyviai būtų pateikę nepriklausomas teisines nuomones, kuriose nurodyta, kad tų valstybių įstatymai neprieštarauja sistemai taikytiniems nacionaliniams įstatymams ir(arba) tiesioginio veikimo Europos Sąjungos teisės aktams.
12. Sistemos taisyklės ir procedūros turi būti tokios, kad sistemos dalyviai galėtų aiškiai suprasti, kokia kyla finansinė rizika jiems dalyvaujant sistemoje (II Pagrindinis principas). Šiam principui taikomi vertinimo kriterijai:
12.1. sistemos veiklą apibrėžiantys dokumentai:
12.1.2. paaiškina, kaip veikia sistema, finansinės rizikos valdymo priemonės, ir nustato sistemos tvarkaraštį;
12.1.3. reglamentuoja su dalyvavimu sistemoje ir sistemos veikimu susijusių asmenų (sistemos dalyvių, sistemos operatoriaus ir kitų asmenų) teises bei pareigas;
13. Turi būti aiškiai apibrėžtos sistemos kredito ir likvidumo rizikos valdymo procedūros, kurios nustatytų sistemos operatoriaus ir dalyvių atsakomybę bei skatintų valdyti ir riboti šias rizikas (III Pagrindinis principas). Šiam principui taikomi vertinimo kriterijai:
13.1. sistemos veiklą apibrėžiančiuose dokumentuose nustatytos ir sistemoje įdiegtos kredito ir likvidumo rizikos valdymo priemonės;
13.2. sistemos veiklą apibrėžiančiuose dokumentuose nustatyta sistemos operatoriaus ir sistemos dalyvių atsakomybė, susijusi su finansinės rizikos valdymo priemonėmis;
14. Galutinis atsiskaitymas sistemoje turi būti įvykdytas valiutavimo dieną, pageidautina dienos metu ir ne vėliau kaip iki jos pabaigos (IV Pagrindinis principas). Šiam principui taikomi vertinimo kriterijai:
14.1. laiko tarpas tarp mokėjimo nurodymo įtraukimo į sistemą ir galutinio atsiskaitymo ne ilgesnis kaip iki valiutavimo dienos pabaigos;
15. Sistemoje, kurioje atliekamas daugiašalis įskaitymas, dienos atsiskaitymai turi būti užbaigti laiku, net jei turintis didžiausią atsiskaitymo įsipareigojimą dalyvis negali jo įvykdyti (V Pagrindinis principas). Šiam principui taikomi vertinimo kriterijai:
15.1. sistemos veiklą apibrėžiančiuose dokumentuose nustatytos ir sistemoje įdiegtos likvidumo užtikrinimo priemonės (likvidumo šaltiniai);
16. Pageidautina, kad atsiskaitymams sistemoje būtų naudojami centrinio banko pinigai (pretenzijos centriniam bankui). Jei naudojamas kitas turtas, turėtų būti nedidelė kredito ir likvidumo rizika arba jos visai nebūti (VI Pagrindinis principas). Jei atsiskaitymai litais atliekami per sistemos dalyvių sąskaitas Lietuvos banke, laikoma, kad sistema visiškai atitinka šį principą. Kitais atvejais šiam principui taikomi vertinimo kriterijai:
16.1. jei atsiskaitymai užsienio valiuta atliekami per sistemos dalyvių sąskaitas Lietuvos banke, sistemos dalyvių atsiskaitymams naudojamos lėšos greitai ir mažomis sąnaudomis gali būti pervestos į jų sąskaitas bet kurioje kitoje kredito įstaigoje;
16.2. jei atsiskaitymai litais arba užsienio valiuta atliekami per sistemos dalyvių sąskaitas kredito įstaigoje:
16.2.2. sistemos dalyvių atsiskaitymams naudojamos lėšos greitai ir mažomis sąnaudomis gali būti pervestos į jų sąskaitas Lietuvos banke arba, jei sistemoje atsiskaitymai vykdomi užsienio valiuta, į jų sąskaitas bet kurioje kitoje kredito įstaigoje;
17. Turi būti užtikrintas aukštas sistemos apsaugos ir veiklos patikimumo lygis ir parengtos veiklos tęstinumo priemonės dienos operacijoms laiku užbaigti (VII Pagrindinis principas). Šiam principui taikomi vertinimo kriterijai:
17.1. įdiegtos apsaugos ir veiklos patikimumo priemonės, kurios atitinka nacionalinius ir(arba) tarptautinius standartus;
17.2. sistemos dalyviai pagal savo kompetenciją atsakingi už sistemos apsaugą ir veiklos patikimumą. Sistemos operatorius stebi, ar laikomasi su sistemos apsauga ir veiklos patikimumu susijusių įsipareigojimų;
17.3. apsaugos ir veiklos patikimumo priemonės įdiegtos sistemos kūrimo metu, plėtojamos atsižvelgiant į rinkos vystymąsi ir technologijų plėtrą ir reguliariai testuojamos;
17.4. dirba kompetentingi ir patikimi darbuotojai, kurie valdo sistemą patikimai įprastinėmis ir ekstremaliomis sąlygomis;
17.9. sistemos operatorius planuoja veiklos tęstinumą. Veiklos tęstinumo planas tinkamai dokumentuojamas ir reguliariai testuojamas. Jis apima ekstremalių padėčių valdymo procedūras;
18. Sistemos priemonės mokėjimams atlikti turi būti praktiškos vartotojams ir veiksmingos ekonomikai (VIII Pagrindinis principas). Šiam principui taikomi vertinimo kriterijai:
18.2. sistemos operatorius apskaičiuoja ir į išlaidas įtraukia sistemos investicines, operacines (eksploatacines) ir pridėtines sąnaudas;
19. Turi būti parengti objektyvūs ir viešai skelbiami dalyvavimo sistemoje kriterijai ir pagal juos sudarytos teisingos ir atviros prisijungimo sąlygos (IX Pagrindinis principas). Šiam principui taikomi vertinimo kriterijai:
19.1. dalyvavimo sistemoje kriterijai neriboja konkurencijos tarp sistemos dalyvių ir yra lengvai prieinami. Jei yra kriterijų, kurie riboja dalyvavimą sistemoje, jie paremti apsaugos ir veiklos patikimumo užtikrinimu sistemoje;
20. Sistemos valdymas turi būti veiksmingas, atskaitingas ir skaidrus (X Pagrindinis principas). Šiam principui taikomi vertinimo kriterijai:
20.3. sistemos, kurios operatorius Lietuvos bankas, organizacinė struktūra užtikrina, kad nebūtų interesų konflikto tarp sistemos operatoriaus ir sistemų priežiūros funkcijų;
Sistemiškai svarbių mokėjimo sistemų
vertinimo metodikos priedas
Sistemiškai svarbių mokėjimo sistemų vertinimo klausimynas
I. Teisinė aplinka
1. Kokie nacionaliniai įstatymai ir tiesioginio veikimo Europos Sąjungos teisės aktai (toliau – sistemai taikytini teisės aktai) taikomi sistemai?
2. Nurodykite, kokios taisyklės, sutartys, nustatančios dalyvavimo sistemoje sąlygas, finansinio užtikrinimo arba kitokie su įkaitu susiję susitarimai, procedūros (toliau – sistemos veiklą apibrėžiantys dokumentai) reguliuoja sistemos veiklą? Ar sistemos veiklą apibrėžiančių dokumentų nuostatos neprieštarauja nacionaliniams įstatymams ir(arba) tiesioginio veikimo Europos Sąjungos teisės aktams?
4. Ar sistemos veiklą apibrėžiantys dokumentai nustato momentą, nuo kurio į sistemą priimtas mokėjimo nurodymas negali būti atšauktas, ir momentą, nuo kurio atsiskaitymas laikomas galutiniu?
5. Ar buvo remiamasi sistemai taikytinais teisės aktais ir sistemos veiklą apibrėžiančiais dokumentais teisminiuose ginčuose?
6. Kokios specialios nuostatos, jei tokių yra, taikomos kitoje valstybėje registruotam sistemos dalyviui?
7. Ar buvo parengta nepriklausoma teisinė nuomonė dėl sistemai taikytinų teisės aktų ir sistemos veiklą apibrėžiančių dokumentų?
II. FINANSINĖS RIZIKOS AIŠKUMAS
Šioje dalyje nereikia nurodyti konkrečių finansinės rizikos valdymo priemonių. Jos turėtų būti nurodytos III dalyje.
3. Ar sistemos veiklą apibrėžiantys dokumentai, kurie reglamentuoja finansinės rizikos valdymą, aiškūs ir išsamūs?
4. Ar jie apima su dalyvavimu sistemoje ir sistemos veikimu susijusių asmenų (sistemos dalyvių, sistemos operatoriaus ir kitų asmenų) teises bei pareigas?
5. Ar sistemos veiklą apibrėžiantys dokumentai paaiškina, kaip veikia sistema, ir nustato jos tvarkaraštį?
6. Ar sistemos veiklą apibrėžiantys dokumentai reglamentuoja, kaip valdomos ekstremalios padėtys (pvz.: sprendimų priėmimas, sistemos dalyvių informavimas)?
III. FINANSINĖS RIZIKOS VALDYMAS
Kredito rizika
3. Kaip įstaiga, per kurios sąskaitas vykdomi atsiskaitymai, teikdama likvidumo paskolas valdo su tuo susijusią riziką (įkaitas, vertės sumažinimas ir kt.)?
Likvidumo rizika
8. Išsamiai apibrėžkite mokėjimo eilių sudarymo algoritmą ir optimizavimo procedūras, jei tokios taikomos.
9. Kaip sistemos dalyviai gali stebėti savo likvidumą sistemoje? Kokie duomenys prieinami ir kaip dažnai jie atnaujinami?
11. Ar sistemoje numatytas mokėjimų srauto reguliavimas (pvz.: ar reikalaujama, kad tam tikra mokėjimo nurodymų dalis būtų pateikta iki nustatyto laiko)?
12. Kokios numatytos strigčių (angl. gridlock), t. y. situacijos, kai keletas neįvykdytų mokėjimo nurodymų dėl atsiskaitymams naudotinų lėšų trūkumo vieno arba kelių dalyvių sąskaitose sutrukdo įvykdyti didelį skaičių kitų dalyvių mokėjimo nurodymų, valdymo priemonės?
13. Nurodykite atvejus, kai sistemoje dienos likvidumo paskolos buvo naudojamos intensyviausiai (pagal skaičių ir vertę).
IV. GALUTINIS ATSISKAITYMAS
4. Ar galima situacija, kad, įvykus įskaitymui ir apie grynuosius reikalavimus (įsipareigojimus) pranešus sistemos dalyviams, įskaitymas būtų įvykdytas iš naujo?
V. ATSISKAITYMAS DAUGIAŠALIO ĮSKAITYMO SISTEMOJE
1. Ar informacija apie numatomą grynąjį įsipareigojimą sistemos dalyviams pateikiama prieš galutinį atsiskaitymą?
2. Ar sistemoje sudaromas garantinis fondas, skirtas sistemos dalyvių įsipareigojimams įvykdyti tuo atveju, kai jiems pritrūksta atsiskaitymams naudotinų lėšų? Jei taip, aprašykite sudarymo, valdymo ir panaudojimo principus.
VI. ATSISKAITYMAMS NAUDOJAMOS LĖŠOS
3. Ar įstaiga, per kurios sąskaitas vykdomi atsiskaitymai, kelia kredito ir likvidumo riziką sistemos dalyviams?
VII. APSAUGA IR VEIKLOS PATIKIMUMAS
1. Kokios apsaugos ir veiklos patikimumo priemonės taikomos sistemos dalyviams, sistemos operatoriui? Ar sistemos apsaugos ir veiklos patikimumo priemonės atitinka nacionalinius ir(arba) tarptautinius standartus? Nurodykite kokius. Ar jos įdiegtos sistemos kūrimo metu ir reguliariai peržiūrimos?
2. Kaip užtikrinama, kad sistemos dalyviai, sistemos operatorius ir trečiosios šalys laikytųsi su sistemos apsauga ir veiklos patikimumu susijusių įsipareigojimų?
3. Ar sistemoje yra kompetentingų ir patikimų darbuotojų, kurie patikimai valdytų sistemą esant įprastinei ir ekstremaliai padėčiai? Ar jų pareigos tinkamai dokumentuotos? Ar atliekamas jų darbo vertinimas?
5. Ar vidaus ir(arba) išorės auditas vertina sistemos informacines technologijas ir operacinės rizikos valdymo priemones?
7. Ar techninių priemonių pakeitimai sistemoje testuojami ir tinkamai dokumentuojami? Ar testuojamos būsimų sistemos dalyvių techninės priemonės? Ar reguliariai testuojamos esamų sistemos dalyvių techninės priemonės?
8. Ar reguliariai stebimas sistemos naudojimo intensyvumo lygis? Ar kuriant sistemą buvo įvertintas sistemos operacinio pajėgumo poreikis? Ar sistemos operacinis pajėgumas užtikrina sistemos veiklos patikimumą?
10. Ar sistemos operatorius turi tinkamai dokumentuotas veiklos tęstinumo ir ekstremalių padėčių valdymo procedūras? Ar tos procedūros apima darbuotojų pareigas, ekstremalių padėčių valdymo ir informacijos apyvartos klausimus? Ar jos nuolat testuojamos? Ar testuojant dalyvauja sistemos dalyviai? Koks numatytas sistemos veiklos atnaujinimo laikas esant ekstremaliai padėčiai?
11. Ar sistemos dalyviai turi tinkamai dokumentuotas veiklos tęstinumo ir ekstremalių padėčių valdymo procedūras?
13. Koks sistemos prieinamumo rodiklio kitimas? Ar visi incidentai užregistruoti ir ištirti? Kurių iš jų sprendimas truko ilgiausiai? Kokių priemonių buvo imtasi, kad tie incidentai nesikartotų?
VIII. VEIKSMINGUMAS
1. Ar sistemos operacinis pajėgumas pakankamas visiems sistemos dalyvių pateiktiems mokėjimo nurodymams įvykdyti? Koks sistemos pajėgumo rezervas?
3. Ar yra požymių (pvz., dažni skundai), kad sistemos dalyvių netenkina sistemos teikiamos paslaugos ir įkainiai?
4. Kokie sistemos paslaugų įkainių nustatymo principai? Ar jie prieinami sistemos dalyviams? Ar sistemos dalyviai gali turėti įtakos nustatant įkainius?
5. Kokios išlaidos įtraukiamos nustatant įkainius? Ar, remiantis įkainių nustatymo principais, sistemos išlaidos padengiamos?
IX. DALYVAVIMAS SISTEMOJE
4. Ar gali dalyvauti sistemoje ne kredito įstaigos? Jei taip, nurodykite, kokie papildomi kriterijai taikomi ir kaip jie pagrindžiami? Kiek tokių institucijų dalyvauja sistemoje?
5. Ar galimas netiesioginis dalyvavimas sistemoje? Jei taip, nurodykite tiesioginių ir netiesioginių dalyvių dalyvavimo sistemoje kriterijų skirtumus. Kuo skirtumai grindžiami? Ar sistemoje yra netiesioginių dalyvių?
6. Ar yra speciali ginčų sprendimo tvarka dėl įstojimo į sistemą? Jei ne, kaip tokie ginčai sprendžiami? Jei taip, ar ginčų sprendimo procedūra jau buvo taikyta?
X. SISTEMOS VALDYMAS
4. Kaip vyksta konsultacijos su sistemos dalyviais? Kokios tai konsultacijos (oficialios / neoficialios)? Ar vyksta susitikimai (dvišaliai / daugiašaliai) su sistemos dalyviais? Ar jie dažni? Kokie klausimai nagrinėjami susitikimų metu? Ar buvo sistemos operatoriaus ir sistemos dalyvių nesutarimų? Jei taip, kaip jie buvo sprendžiami?
5. Ar sistemos operatorius turi priemonių, kuriomis greitai perduotų savo sprendimus sistemos dalyviams?
7. Jei sistema neatitinka Pagrindinių principų, ar parengti planai, kaip pasiekti, kad sistema atitiktų Pagrindinius principus?