VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL JURIDINIO ASMENS TEISIŲ NETURINČIŲ INDIVIDUALIŲ (PERSONALINIŲ) ĮMONIŲ IR ŪKINIŲ BENDRIJŲ PAJAMŲ DEKLARACIJOS FORMOS IR JOS UŽPILDYMO TVARKOS PATVIRTINIMOTC „DĖL JURIDINIO ASMENS TEISIŲ NETURINČIŲ INDIVIDUALIŲ (PERSONALINIŲ) ĮMONIŲ IR ŪKINIŲ BENDRIJŲ PAJAMŲ DEKLARACIJOS FORMOS IR JOS UŽPILDYMO TVARKOS PATVIRTINIMO“

 

2000 m. gruodžio 8 d. Nr. 233

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos fizinių asmenų pajamų mokesčio laikinojo įstatymo (Žin., 1990, Nr. 31-742) 30 straipsniu (2000 07 11 įstatymo Nr. VIII-1813 redakcija, Žin., 2000, Nr. 64-1911) bei siekdamas gerinti mokesčių administravimo tvarką:

1. Tvirtinu pridedamas:

1.1. Juridinio asmens teisių neturinčių individualių (personalinių) įmonių ir ūkinių bendrijų pajamų deklaracijos FR0181 formą (toliau – Forma);

1.2. Juridinio asmens teisių neturinčių individualių (personalinių) įmonių ir ūkinių bendrijų pajamų deklaracijos FR0181 formos užpildymo tvarką.

2. Nustatau, kad juridinio asmens teisių neturinčios individualios (personalinės) įmonės ir ūkinės bendrijos nuo 2000 m. sausio 1 d. pajamas ir pajamų avansinį mokestį pagal faktinius mokestinių metų veiklos rezultatus deklaruoja, užpildydamos Formą.

3. Įsakau:

3.1. Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos (toliau – Inspekcija) Registrų ir duomenų tvarkymo skyriui pagal Inspekcijos viršininko 1999 08 26 įsakymu Nr. 165 „Dėl dokumentų formų registro“ patvirtintą tvarką Formą įtraukti į Dokumentų formų registrą;

3.2. Inspekcijos Reikalų skyriui organizuoti Formos pagaminimą;

3.3. Inspekcijos Informacinių sistemų ir plėtros skyriui užtikrinti, kad laiku būtų parengta programinė įranga Formos duomenims apdoroti;

3.4. Inspekcijos viršininko pavaduotojams pagal kuruojamus klausimus kontroliuoti šio įsakymo vykdymą.

4. Pripažįstu netekusiais galios nuo 2001 m. sausio 1 d. Inspekcijos viršininko 1999 04 06 įsakymu Nr. 78 „Dėl juridinio asmens teisių neturinčių individualių (personalinių) įmonių ir ūkinių bendrijų pajamų deklaracijos formos ir jos užpildymo tvarkos patvirtinimo“ patvirtintas:

4.1. Juridinio asmens teisių neturinčių individualių (personalinių) įmonių ir ūkinių bendrijų pajamų deklaracijos formą (FR0096 formą);

4.2. Juridinio asmens teisių neturinčių individualių (personalinių) įmonių ir ūkinių bendrijų pajamų deklaracijos formos užpildymo tvarką.

 

 

 

L. e. viršininko pareigas                                                                              M. Strumskis


 

PATVIRTINTA

Valstybinės mokesčių inspekcijos

prie Finansų ministerijos viršininko

2000 m. gruodžio 8 d. įsakymu Nr. 233

 

JURIDINIO ASMENS TEISIŲ NETURINČIŲ INDIVIDUALIŲ (PERSONALINIŲ) ĮMONIŲ IR ŪKINIŲ BENDRIJŲ PAJAMŲ DEKLARACIJOS FR 0181 FORMOS UŽPILDYMO TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ši Juridinio asmens teisių neturinčių individualių (personalinių) įmonių ir ūkinių bendrijų pajamų deklaracijos FR0181 formos (toliau – Pajamų deklaracija) užpildymo tvarka (toliau – Tvarka) nustato Pajamų deklaracijos užpildymo taisykles.

2. Tvarka parengta vadovaujantis 1990 10 05 Fizinių asmenų pajamų mokesčio laikinojo įstatymo Nr. I-641 (toliau – FAPM įstatymas, Žin., 1990, Nr. 31-742) ir 1995 06 28 Mokesčių administravimo įstatymo Nr. I-974 (Žin., 1995, Nr. 61-1525) nuostatomis.

 

II. PAJAMŲ DEKLARACIJOS UŽPILDYMAS

 

3. Įmonės turi naudoti apskričių valstybinėse mokesčių inspekcijose gautus spaustuviniu būdu pagamintus Pajamų deklaracijų blankus arba balto popieriaus kokybiškas nepadidintas ir nesumažintų blankų kopijas.

4. Pajamų deklaracija turi būti pildoma laikantis tokių taisyklių:

4.1. pildyti juodu arba mėlynu (pageidautina ne šviesaus atspalvio) rašikliu;

4.2. raides ir skaičius rašyti tiksliai į jiems skirtas vietas, nepažeisti nurodytų laukelių linijų. Kai į Pajamų deklaraciją įrašomas rodiklis turi mažiau ženklų, negu kad atitinkamame laukelyje jam yra skirta vietų, tai tuščios vietos (tušti tarpeliai) gali būti paliekami tiek kairėje, tiek dešinėje, tiek abiejose įrašyto rodiklio pusėse;

4.3. tekstą pildyti tik didžiosiomis spausdintinėmis raidėmis;

4.4. įrašomas sumas apvalinti: 49 centus ir mažiau – atmesti, 50 centų ir daugiau – laikyti litu;

4.5. prie įrašomų skaičių nepridėti jokių kitų simbolių (kablelių, brūkšnelių ar pan.), išskyrus atvejus, kai įrašomas neigiamas skaičius;

4.6. laukelius, kurių mokėtojas nepildo, palikti tuščius (nerašyti jokių brūkšnelių, kryželių, nulių ar kitokių simbolių);

4.7. pildant kompiuteriniu būdu pagamintą Pajamų deklaracijos formą laikytis visų aukščiau minėtų reikalavimų. Kompiuteriu atspausdintoje formoje turi išlikti visos Pajamų deklaracijos originalo formos proporcijos (atstumai tarp kryželių, esančių formos kampuose, bei atstumai tarp kryželių ir pildomų laukelių);

4.8. nepildyti Pajamų deklaracijos preambulės (ją užpildo Pajamų deklaracijas priimantis apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos skyriaus darbuotojas).

5. Pajamų deklaracijos formos, užpildytos nesilaikant šios Tvarkos 2 ir 3 punktuose nurodytų reikalavimų, gali būti nepriimamos.

6. Įmonė, norėdama patikslinti kai kuriuos jau pateiktos Pajamų deklaracijos rodiklius, turi pateikti patikslintą Pajamų deklaraciją. Patikslintoje Pajamų deklaracijoje pateikiami visi (t. y. ne vien tik patikslinamieji) Pajamų deklaracijos formoje nurodytini duomenys. Apie tai, kad Pajamų deklaracija yra patikslinta, pažymima („X“ ženklu) 01 laukelyje. Pateikiant deklaraciją pirmą kartą, tokia žyma 01 laukelyje nedaroma.

Tikslinant praėjusių mokestinių laikotarpių duomenis, pateikiama FR0181 formos deklaracija. Jei tikslinamų duomenų šioje formoje negalima atvaizduoti, pateikiama tuo metu buvusi (galiojusi) pajamų deklaracijos forma.

7. Pajamų deklaracijos 02 laukelio pirmoje dalyje reikia įrašyti Įmonės kodą. Kitais atvejais (pvz., kai Pajamų deklaraciją pateikia advokatų biurai) įrašant asmens kodą užpildyti abi 02 laukelio dalis. Įmonės pavadinimą ir adresą įrašyti 05 ir 06 laukeliuose. Pajamų deklaracijos 03 ir 04 laukeliuose nurodyti mokestinius metus, kurių pajamos deklaruojamos: 03 laukelyje nurodyti mokestinius metus, kai jie sutampa su kalendoriniais metais (04a ir 04b laukeliai šiuo atveju nepildomi). Kai mokestiniai metai prasideda ne nuo kalendorinių metų pradžios, Pajamų deklaracijos 03 laukelio nepildyti. Mokestinių metų pradžia ir pabaiga tokiu atveju nurodoma 04a ir 04b laukeliuose (pvz., kai mokestiniai metai prasideda nuo 2001 m. liepos 1 d., Pajamų deklaracijos 04a laukelyje reikia įrašyti 01 07 01, o 04b laukelyje – 02 06 30) Pajamų deklaracijos formą naudojant avansinei pajamų mokesčio sumai apskaičiuoti, jos 04a ir 04b laukeliuose nurodyti laikotarpį, kurio pajamų avansinis mokestis apskaičiuojamas (pvz., apskaičiuojant 2001 m. sausio mėnesio pajamų avansinį mokestį, 04a laukelyje reikia įrašyti 01 01 01, o 04b laukelyje – 01 01 31).

Pajamų deklaracijos 07a, 07b ir 07c laukeliuose reikia įrašyti įmonės faktiškai vykdomos veiklos kodus pagal Ekonominės veiklos rūšių klasifikatorių (nurodant klasę arba poklasį, t. y. ne mažiau kaip 4 kodo reikšminius skaitmenis). Kai įmonė užsiima viena veiklos rūšimi, pildomas tik 07a laukelis, kai dviem – 07a ir 07b laukeliai, o kai trimis ir daugiau veiklos rūšių – 07a, 07b ir 07c laukeliuose reikia įrašyti visų trijų arba trijų pagrindinių vykdomos veiklos rūšių, iš kurių uždirbama daugiausia pajamų, kodus.

8. Pajamų deklaracijos 08 laukelyje reikia įrašyti įmonės savininkų (ūkinės bendrijos tikrųjų narių) skaičių mokestinio laikotarpio pabaigoje. Deklaracijos 09 laukelyje nurodyti vidutinį sąrašinį įmonės samdomų darbuotojų skaičių to laikotarpio, kurio deklaracija pateikiama.

Vidutinis sąrašinis samdomų darbuotojų skaičius apskaičiuojamas susumuojant samdomų darbuotojų (įskaitant ir pagal terminuotas darbo sutartis dirbančius asmenis), kurie yra Įmonėje kiekvieno mėnesio paskutinę dieną, skaičių ir gautą sumą padalijant iš skaičiaus mėnesių, kurių šis rodiklis skaičiuojamas (iš 1, 2, 3 ir t. t. – kai deklaracijos forma naudojama pajamų avansiniam mokesčiui apskaičiuoti, iš 12 – kai deklaruojamos viso mokestinio laikotarpio pajamos). Kokias darbuotojų kategorijas įtraukti į vidutinį sąrašinį darbuotojų skaičių, reikia nustatyti vadovaujantis Statistikos departamento patvirtintais Paaiškinimais metinei darbo apmokėjimo ataskaitai DA-03 užpildyti.

Apskaičiuodamos vidutinį sąrašinį darbuotojų skaičių, Įmonės gali vadovautis ir kitais Statistikos departamento patvirtintais vidutinio sąrašinio darbuotojų skaičiaus apskaičiavimo būdais (išdėstytais minėtuose Paaiškinimuose metinei darbo apmokėjimo ataskaitai DA-03 užpildyti). Per mokestinius metus keisti pasirinkto vidutinio sąrašinio darbuotojų skaičiaus apskaičiavimo būdo neleidžiama.

Pajamų deklaracijos 10a arba 10b laukeliuose „X“ ženklu pažymimas įmonės pasirinktas pajamų pripažinimo uždirbtomis būdas.

9. Remiantis FAPM įstatymo 26 straipsniu, Įmonių pajamos (įplaukos) yra skirstomos į realizavimo ir nerealizacines (kurios įrašomos Pajamų deklaracijos 11 ir 15 laukelius). Šiame įstatymo straipsnyje nustatyta, kad pajamas (įplaukas) priskiriant prie realizavimo ir nerealizacinių pajamų (įplaukų) reikia vadovautis Lietuvos Respublikos juridinių asmenų pelno mokesčio įstatymo (toliau – JAPM įstatymas) 3 straipsniu.

10. Pajamų deklaracijos 11 ir 15 laukeliuose įrašomos pajamos (įplaukos) yra pripažįstamos uždirbtomis vienu iš dviejų būdų (Įmonės pasirinktu visam laikui): arba išsiuntus prekes, atlikus (perdavus) darbus, suteikus paslaugas (t. y. pajamų uždirbimo momentu), arba už išsiųstas prekes, atliktus darbus ar suteiktas paslaugas gavus užmokestį (t. y. įplaukų gavimo momentu). Atsižvelgiant į tai, kad iki 1997 m. gruodžio 31 d. Įmonėms buvo leista pajamas pripažinti tik gavus apmokėjimą už išsiųstas prekes (už atliktus darbus ar suteiktas paslaugas), pajamų pripažinimo būdas pasirenkamas taip:

10.1. Įmonė bet kuriais metais gali vietoj jos taikomo pajamų pripažinimo gavus įplaukas būdo pereiti prie pajamų pripažinimo išsiuntus prekes (atlikus darbus ar suteikus paslaugas) būdo. Šis Įmonės pasirinktas pajamų pripažinimo išsiuntus prekes (atlikus darbus ar suteikus paslaugas) būdas negali būti keičiamas iki pat Įmonės likvidavimo;

10.2. pajamų pripažinimo būdą Įmonė gali pasirinkti tik nuo mokestinių metų pradžios;

10.3. tais atvejais, kai Įmonė vietoj anksčiau taikyto pajamų pripažinimo gavus įplaukas būdo pajamas pradeda pripažinti jų uždirbimo momentu (t. y. prekių išsiuntimo, darbų atlikimo ar paslaugų suteikimo momentu), tai į šio pajamų pripažinimo būdo taikymo metus pereinančios pirkėjų skolos (24 sąskaitos likučiai) į pajamas įskaitomos po šių skolų sumokėjimo.

11. Apskaičiuojant pajamas (įplaukas), būtina atsižvelgti į tai, kad už prekes, darbus ar paslaugas gali būti atsiskaitoma ne vien pinigais, bet ir materialiuoju turtu, įsipareigojimų perdavimu ir kitais būdais. Ne pinigais apmokėtų prekių, darbų ar paslaugų vertė turi būti priskirta prie Įmonės įplaukų (realizavimo arba nerealizacinių).

12. Į Pajamų deklaracijos 12 laukelį įrašomos pajamos (įplaukos) už parduotą produkciją, prekes, suteiktas paslaugas ir atliktus darbus. Prie realizavimo pajamų (įplaukų) už suteiktas paslaugas taip pat priskiriamos pajamos už turto nuomą. Pajamų deklaracijos 13 laukelyje įrašomos už parduotą ilgalaikį materialųjį turtą gautos (gautinos) pajamos (įplaukos). Pardavus šį turtą pigiau, negu jo likutinė vertė, bendrąsias pajamas (įplaukas) sudarys suma, ne mažesnė kaip to turto likutinė vertė (FAPM įstatymo 26 straipsnis). Tuo atveju, kai parduodamas ilgalaikis turtas, kurį įsigyjant buvo pasinaudota investicijoms taikomomis apmokestinimo sąlygomis, už šį turtą gautos pajamos (ne mažesnės negu jo likutinė vertė) į Pajamų deklaracijos 13 laukelį įrašomos neatimant šio turto likutinės vertės (t. y. to turto likutinė vertė į Pajamų deklaracijos 20 laukelį, remiantis JAPM įstatymo 21 straipsniu, neįrašoma).

Tuo atveju, kai Įmonė pasinaudojusi investicijoms taikomomis apmokestinimo sąlygomis, įsigytą ilgalaikį turtą vėliau pagal panaudos sutartį perduoda kitam ūkio subjektui arba jį investuoja į kitą įmonę, tai, remiantis JAPM įstatymo 21 straipsniu, šio turto įsigijimo vertė yra priskiriama prie į Pajamų deklaracijos 16 laukelį įrašomų apmokestinamųjų nerealizacinių pajamų (įplaukų).

13. Į Pajamų deklaracijos 15 laukelį įrašomos tik apmokestinamosios nerealizacinės pajamos (įplaukos). JAPM įstatymo 3 straipsnyje yra išvardyta, kokių pajamų, apskaičiuojant apmokestinamąsias pajamas, nereikia įskaityti į nerealizacines pajamas.

14. Į Pajamų deklaracijos 19 laukelį įrašomos 18 laukelyje įrašytoms pajamoms (įplaukoms) uždirbti patirtos sąnaudos, o į 20 – 25 laukelius – atskiroms sąnaudų rūšims tenkančios išlaidos.

15. Pajamų deklaracijos 26 laukelis („Ilgalaikio materialiojo turto įsigijimo vertė“) užpildomas tik tuo atveju, kai Įmonė, naudodamasi investicijoms taikomomis apmokestinimo sąlygomis, yra pasirinkusi JAPM įstatymo 21 str. 1 dalies 2 punkte nustatytą investicijos sumos apskaičiavimo būdą.

Kai Įmonė, naudodamasi investicijoms taikomomis apmokestinimo sąlygomis, yra pasirinkusi JAPM įstatymo 21 str. 1 dalies 1 punkte nustatytą investicijos sumos apskaičiavimo būdą, t. y., kai investicijai panaudotą apmokestinamųjų pajamų sumą apmokestina taikydama JAPM įstatymo 7 straipsnyje nustatytą nulinį (0 procentų) tarifą, tai Pajamų deklaracijos 26 laukelis nepildomas (pagal „0“ tarifą apmokestinama pelno suma įrašoma į deklaracijos 40 laukelį).

16. Į Pajamų deklaracijos 28 laukelį yra įrašomi iš praėjusių laikotarpių atkelti nuostoliai (patirti pajamų mokesčiu apmokestinamoje veikloje ir apskaičiuoti remiantis FAPM įstatymo 27 straipsnio nuostatomis). Mokestinių nuostolių perkėlimo tvarka yra patvirtinta finansų ministro 1999 03 06 įsakymu Nr. 61 (Žin., 1999, Nr. 23-676).

17. Į Pajamų deklaracijos 35 – 37 laukelius įrašomos įvairios apmokestinamąsias pajamas mažinančios sumos. Be 36 laukelyje paminėtų paramai skirtų (pagal Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymą) sumų, į Pajamų deklaracijos 37 laukelį gali būti įrašomos įvairios fiziniams asmenims iš apmokestinamųjų pajamų išmokamos (išmokėtinos) sumos (premijos ir pan.), nuo kurių apskaičiuotas fizinių asmenų pajamų mokestis yra sumokėtas į biudžetą.

18. FAPM įstatymo 24 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad tais atvejais, kai keičiama investicijoms skirtų pajamų, apmokestintų JAPM įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatyta tvarka, naudojimo paskirtis, įskaitant atvejus, kai įmonės savininkai išsimoka įmonės pajamų dalį (visas pajamas), nuo tų investicijai panaudotų pajamų turi būti perskaičiuojamas pajamų mokestis – sumažinama Pajamų deklaracijos 40 laukelyje įrašyta (įrašytina) apmokestinamųjų pajamų, apmokestinamų pagal investicijoms nustatytą pajamų mokesčio tarifą, suma (t. y. iš Pajamų deklaracijos 40 laukelio ji turi būti perkelta į 39 arba 41 laukelį). Atliekant šį pajamų mokesčio perskaičiavimą, turi būti patikslinama Pajamų deklaracija tų mokestinių metų, kuriais investicijai skirta apmokestinamųjų pajamų dalis buvo apmokestinta taikant nulinį („0“ procentų) pajamų mokesčio tarifą.

19. Į Pajamų deklaracijos 39–41 laukelius įrašoma pagal skirtingus pajamų mokesčio tarifus apmokestinamos apmokestinamųjų pajamų sumos. Taikant pagrindinį – 24 proc. pajamų mokesčio tarifą, šis tarifas ir pagal jį apmokestinama pajamų suma įrašoma į Pajamų deklaracijos 39 ir 39a laukelius. Kai Įmonė apmokestinamąsias pajamas apmokestina pagal 15 proc. pajamų mokesčio tarifą (remdamasi FAPM įstatymo 24 straipsnio 7 dalimi), tai šis tarifas ir pagal jį apmokestinama pajamų suma yra įrašoma į Pajamų deklaracijos 41 ir 41a laukelius. Kai Įmonė yra pasirinkusi JAPM įstatymo 21 straipsnio 1 punkte nurodytą investicijos apskaičiavimo būdą, investicijoms naudoja apmokestinamąsias pajamas (ar jų dalį), tai investicinis (0 proc.) tarifas ir investicijai panaudotoji apmokestinamųjų pajamų suma įrašoma į Pajamų deklaracijos 40 ir 40a laukelius. Pajamų deklaracijos 39a, 40a ir 41a laukeliai susideda iš dviejų dalių – iki kablelio ir po kablelio einančioms tarifo dalims įrašyti.

20. Pajamų deklaracijos 47 laukelyje nurodoma apskaičiuoto pajamų mokesčio suma. Kai Įmonės (remdamosi FAPM įstatymo 30 straipsnio 6 dalimi ir šios Tvarkos nuostatomis) pajamų avansinis mokestis mokamas pagal faktiškas mokestiniais metais gautas įplaukas ar uždirbtas pajamas, tai Įmonės Pajamų deklaracijų formas naudoja deklaruojant apskaičiuotą avansinį pajamų mokestį (vietoj pelno (pajamų) avansinio mokesčio apyskaitos formos PAM-1). Apskaičiuota pajamų avansinio mokesčio suma (laikotarpio nuo mokestinių metų pradžios) parodoma Pajamų deklaracijos 47 laukelyje. Ši 47 laukelyje įrašyta avansinio pajamų mokesčio suma yra perkeliama į vėlesniais mėnesiais pateikiamų Pajamų deklaracijų 48 laukelį.

Apskaičiuojant mokestinio laikotarpio pirmo mėnesio pajamų avansinį mokestį, Pajamų deklaracijos 48 laukelis nepildomas.

Įmonės pateiktasis 12 mėnesių avansinio pajamų mokesčio apskaičiavimas (kai pajamų avansinis mokestis mokamas pagal faktiškas mokestiniais metais gautas įplaukas ar uždirbtas pajamas) kartu yra ir tų mokestinių metų Pajamų deklaracija.

 

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

21. Pajamų deklaracijas juridinio asmens teisių neturinčios individualios (personalinės) įmonės ir ūkinės bendrijos (toliau – Įmonės) apskričių valstybinių mokesčių inspekcijų miestų (rajonų) skyriams pateikia pasibaigus mokestiniams metams iki kitų metų gegužės 1 dienos (iki kito mokestinio laikotarpio penktojo mėnesio 1 dienos).

Pajamų deklaracijas iki kitų metų gegužės 1 dienos (iki kito mokestinio laikotarpio penktojo mėnesio 1 dienos) taip pat privalo pateikti (užpildžius tik deklaracijos bendrąją dalį) ir tos įmonės, kurios mokestiniais metais negavo jokių pajamų ar įplaukų (FAPM įstatymo 30 straipsnyje nenumatyta, kad Įmonės galėtų nepateikti Pajamų deklaracijų).

22. Pajamų deklaracijoje apskaičiuotas pajamų mokestis turi būti sumokamas (jei buvo mokamos pajamų avansinio mokesčio įmokos – sumokamas skirtumas) ne vėliau kaip kitą darbo dieną po Pajamų deklaracijos pateikimo termino pasibaigimo.

______________