PRIEŠGAISRINĖS APSAUGOS IR GELBĖJIMO DEPARTAMENTO
PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS DIREKTORIAUS
ĮSAKYMAS
DĖL SAVIVALDYBĖS EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ VALDYMO CENTRO DARBO ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2008 m. gruodžio 30 d. Nr. 1-419
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2004, Nr. 163-5941) 10 straipsnio 2 dalies 6 punktu,
tvirtinu Savivaldybės ekstremalių situacijų valdymo centro darbo organizavimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo
departamento prie Vidaus reikalų
ministerijos direktoriaus
2008 m. gruodžio 30 d.
įsakymu Nr. 1-419
SAVIVALDYBĖS EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ VALDYMO CENTRO DARBO ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Savivaldybės ekstremalių situacijų valdymo centro darbo organizavimo tvarkos aprašas reglamentuoja savivaldybės ekstremalių situacijų valdymo centro (toliau – savivaldybės ESVC) pagrindinius uždavinius, funkcijas ir teises, apibrėžia savivaldybės ESVC sudėtį ir struktūrą, nustato savivaldybės ESVC sutelkimo tvarką, jo darbo organizavimo principus, savivaldybės ESVC valdymo punkto įrengimo ir techninio aprūpinimo reikalavimus.
2. Savivaldybės ekstremalių situacijų valdymo centro darbo organizavimo tvarkos aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymu (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2004, Nr. 163-5941), kitais teisės aktais, reglamentuojančiais civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos veiklą.
3. Savivaldybės ESVC yra prie savivaldybės administracijos direktoriaus sudaryta nuolatinė civilinės saugos valdymo institucija, padedanti savivaldybės administracijos direktoriui organizuoti ekstremalaus įvykio ar ekstremalios situacijos (toliau – ekstremali situacija) valdymą savivaldybėje ir įgyvendinti civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos uždavinius, kai ekstremalios situacijos padarinių išplitimo ribos neviršija savivaldybės teritorijos ribų.
4. Pagrindiniai savivaldybės ESVC steigimo tikslai – pasirengti greitai ir efektyviai reaguoti į ekstremalią situaciją, užtikrinti savivaldybės lygio ekstremalios situacijos valdymą, siekiant stabdyti jos plitimą ir sumažinti ekstremalios situacijos padarinius.
II. SAVIVALDYBĖS ESVC UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
6. Savivaldybės ESVC pagrindiniai uždaviniai:
6.1. organizuoti savivaldybės civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos institucijų pasirengimą ekstremaliai situacijai;
6.2. gresiant ar susidarius ekstremaliai situacijai (toliau – susidariusi ekstremali situacija) organizuoti nelaimės stabdymą, žmonių gelbėjimą ir padarinių šalinimą;
6.3. savivaldybės civilinės saugos parengties ekstremalioms situacijoms plano pagrindu telkti savivaldybės civilinės saugos tarnyboms, ūkio subjektams į pagalbą kitoms valstybės institucijoms ir ūkio subjektams pavaldžias tarnybas ir techniką, koordinuoti jų veiksmus likviduojant ir šalinant ekstremalios situacijos padarinius.
7. Savivaldybės ESVC, vykdydamas jam pavestus uždavinius, atlieka šias funkcijas:
7.1. koordinuoja savivaldybės teritorijoje esančių valstybės institucijų, visų rūšių ir nuosavybės formų įmonių, įstaigų veiklą civilinės saugos srityje, svarsto jų pasirengimą ekstremaliai situacijai ir imasi priemonių gerinti šį pasirengimą;
7.2. įvertina susidariusią ekstremalią situaciją, jos pavojingumo laipsnį gyventojams, turtui, aplinkai ir galimą poveikį visuomenės rimčiai;
7.3. perspėja savivaldybės teritorijoje esančias valstybės institucijas, visų rūšių ir nuosavybės formų įmones, įstaigas, gyventojus apie ekstremalios situacijos grėsmę, informuoja apie jos pobūdį, galimą išplitimą, būtinus gyventojų veiksmus;
7.4. informuoja savivaldybės administracijos direktorių, apskrities viršininko administraciją apie susidariusią ekstremalią situaciją;
7.5. telkia civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos pajėgas ir materialinius išteklius, koordinuoja jų panaudojimą ekstremalios situacijos padariniams lokalizuoti ir šalinti;
7.8. teikia savivaldybės administracijos direktoriui pasiūlymus dėl lėšų skyrimo iš savivaldybės administracijos direktoriaus rezervo ekstremalios situacijos padariniams šalinti, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir kitų institucijų skirtų finansinių ir kitų materialinių išteklių racionalaus naudojimo.
III. SAVIVALDYBĖS ESVC TEISĖS
8. Siekdamas vykdyti pavestus uždavinius ir funkcijas, savivaldybės ESVC turi teisę:
8.2. koordinuoti savivaldybės civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos pajėgų ir kitų savivaldybės teritorijoje esančių valstybės institucijų, atliekančių gelbėjimo ir kitus neatidėliotinus darbus, veiksmus;
8.3. gauti iš visų įmonių, įstaigų, esančių savivaldybės teritorijoje, išsamią informaciją apie turimas pajėgas ir išteklius, kurie galėtų būti panaudoti gelbėjimo darbams atlikti ir ekstremalios situacijos padariniams šalinti;
8.4. gauti iš savivaldybės teritorijoje esančių valstybės institucijų ir visų įmonių, įstaigų išsamią informaciją apie ekstremalią situaciją ir susidariusią padėtį;
8.5. ekstremalios situacijos padariniams lokalizuoti ir šalinti, gelbėjimo darbams atlikti pagal sąveikos planus panaudoti visas savivaldybės teritorijoje esančias tarnybas ir materialinius išteklius;
8.7. prašyti apskrities viršininko administracijos pagalbos, kurios reikia gelbėjimo ir kitiems neatidėliotiniems darbams atlikti;
IV. SAVIVALDYBĖS ESVC SUDĖTIS IR STRUKTŪRA
9. Savivaldybės ESVC vadovą skiria arba jo pareigas eina savivaldybės administracijos direktorius. Pradėjus veikti savivaldybės ESVC, ESVC vadovas atlieka ir civilinės saugos operacijos vadovo funkcijas arba jis skiria už ekstremalios situacijos valdymą atsakingos institucijos civilinės saugos operacijos vadovą. Civilinės saugos operacijos vadovo sprendimai privalomi visoms savivaldybės teritorijoje esančioms valstybės institucijoms, visoms įmonėms ir įstaigoms, dalyvaujančioms likviduojant savivaldybės lygio ekstremalią situaciją ir šalinant jos padarinius.
10. Kad savivaldybės ESVC galėtų vykdyti funkcijas ir greitai bei efektyviai reaguoti į susidariusią ekstremalią situaciją, rekomenduojama tokia jo sudėtis:
11. Veiklos koordinavimo grupė – pagrindinis savivaldybės ESVC struktūrinis padalinys, kuris sudaromas iš savivaldybės administracijos tarnybų bei skyrių vadovų ir savivaldybės teritorijoje esančių nuolatinės parengties tarnybų vadovų. Veiklos koordinavimo grupę sudaro ir jai vadovauja savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas darbuotojas. Ši grupė organizuoja savivaldybės ESVC darbą ir padeda ESVC vadovui priimti sprendimus.
12. Analizės ir planavimo grupė – savivaldybės ESVC struktūrinis padalinys, kuris yra ESVC veiklos vykdomoji institucija. Ji sudaroma iš savivaldybės administracijos tarnybų bei skyrių vadovų paskirtų darbuotojų, savivaldybės teritorijoje esančių nuolatinės parengties tarnybų vadovų pavaduotojų ir kitų savivaldybės institucijų darbuotojų, kurie analizuoja gaunamą informaciją ir teikia pasiūlymus Veiklos koordinavimo grupei. Analizės ir planavimo grupei vadovauja savivaldybės civilinės saugos darbuotojas arba savivaldybės civilinės saugos tarnybos (skyriaus) vedėjas.
13. Visuomenės informavimo grupė – savivaldybės ESVC struktūrinis padalinys, kuris sudaromas iš savivaldybės Viešųjų ryšių tarnybos atstovų (jos nesant – savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtų darbuotojų), kitų savivaldybės įstaigų ir organizacijų paskirtų atstovų. Visuomenės informavimo grupė laiku teikia visuomenei informaciją apie susidariusią ekstremalią situaciją, vykdomus veiksmus, organizuoja spaudos konferencijas, rengia pranešimus ir leidžia biuletenius. Šią grupę sudaro ir jai vadovauja savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas darbuotojas.
14. Logistikos grupė – savivaldybės ESVC struktūrinis padalinys, kuris užtikrina savivaldybės ESVC visų rūšių ryšių technikos darbą, aprūpina darbo priemonėmis, užtikrina gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemos darbą, organizuoja valstybės rezervo civilinės saugos priemonių panaudojimą, gelbėjimo ir kitų neatidėliotinų darbų materialinį techninį aprūpinimą. Logistikos grupę sudaro ir jai vadovauja savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas darbuotojas.
V. SAVIVALDYBĖS ESVC STRUKTŪRINIŲ PADALINIŲ FUNKCIJOS
15. Veiklos koordinavimo grupė:
15.1. svarsto savivaldybės teritorijoje esančių valstybės institucijų, visų įmonių, įstaigų, veiklą civilinės saugos srityje ir jų pasirengimą ekstremaliai situacijai ir imasi priemonių gerinti šį pasirengimą;
15.2. organizuoja gelbėjimo ir kitus neatidėliotinus darbus, būtinų tam pajėgų sutelkimą ir materialinių išteklių kaupimą (taip pat gyventojų aprūpinimą maisto ir kitomis būtiniausiomis prekėmis), koordinuodama veiksmus su gelbėjimo darbų vadovu;
15.3. svarsto gelbėjimo ir kitų neatidėliotinų darbų organizavimo sprendimus ir koordinuoja jų įgyvendinimą, paveda sprendimų vykdymą savivaldybės civilinės saugos ir nuolatinės parengties tarnyboms, ūkio subjektams ir kitoms savivaldybės teritorijoje esančioms institucijoms;
15.4. organizuoja sąveiką su seniūnijomis, savivaldybės teritorijoje esančiomis valstybės institucijomis, visomis įmonėmis, įstaigomis, organizacijomis, kariniais vienetais, esančiais savivaldybės teritorijoje, ir koordinuoja jų veiklą;
15.5. priima, tikrina ir perduoda informaciją apie savivaldybės civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos pajėgų veiksmus, informuoja savivaldybės ESVC vadovą, užtikrina gautos informacijos perdavimą Visuomenės informavimo grupei;
16. Analizės ir planavimo grupė:
16.1. analizuoja ir vertina ekstremalių situacijų riziką, prognozuoja savivaldybės teritorijoje galimas ekstremalias situacijas, jų mastą, poveikį žmonėms, jų turtui ir aplinkai;
16.2. kaupia ir analizuoja informaciją apie susidariusią ekstremalią situaciją, vertina jos mastą, poveikį žmonėms, jų turtui ir aplinkai;
16.3. teikia Visuomenės informavimo grupei informaciją apie gyventojų gyvybės, sveikatos ir turto išsaugojimą;
16.4. informuoja valdymo grandis apie ekstremalios situacijos grėsmę, galimus padarinius ir priemones jiems likviduoti;
16.5. rengia ir teikia Veiklos koordinavimo grupei pasiūlymus dėl gelbėjimo ir kitų neatidėliotinų darbų atlikimo, taip pat teikia ESVC vadovo ar savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimų, įsakymų šiais klausimais projektus;
17. Visuomenės informavimo grupė:
17.2. teikia informaciją visuomenei apie susidariusią padėtį, nuostolius ir vykdomų padarinių likvidavimo darbų eigą. Suderinusi su savivaldybės ESVC vadovu, informuoja viešosios informacijos rengėjus ir skleidėjus;
17.4. seka ir teikia Veiklos koordinavimo grupės vadovui aktualią informaciją, platinamą per vietinius ir tarptautinius televizijos kanalus ir kitas viešojo informavimo priemones;
18. Logistikos grupė:
18.1. organizuoja savivaldybės ESVC darbo vietų nuolatinį aprūpinimą darbui reikalingomis ir kitų ESVC struktūrinių grupių veiklai užtikrinti būtinomis priemonėmis, savivaldybės ESVC valdymo punkto (priedas) įrangos eksploatavimą ir techninę priežiūrą;
18.2. analizuoja ryšių sistemų būklę, atsižvelgdama į ekstremalios situacijos eigą ir prognozę, planuoja ryšių, duomenų perdavimo įrangos ir sistemų pertvarkymą;
18.4. organizuoja valstybės rezervo civilinės saugos priemonių pristatymą ir panaudojimą įvykio vietoje;
VI. SAVIVALDYBĖS ESVC SUTELKIMAS
20. Savivaldybės ESVC sutelkiamas savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimu šiais atvejais:
20.2. esant didelei ekstremalios situacijos rizikai ar susidarius savivaldybės lygio ekstremaliai situacijai;
20.3. paskelbus administracijos direktoriui savivaldybės teritorijoje sustiprintąją ar visišką civilinės saugos parengtį;
21. Atsižvelgiant į informacijos apie ekstremalią situaciją pobūdį, ekstremalios situacijos keliamą pavojų, savivaldybės ESVC vadovo nurodymu telkiamo savivaldybės ESVC sudėtis gali būti minimali ar maksimali:
21.1. minimalios sudėties savivaldybės ESVC sudaro Veiklos koordinavimo grupės vadovas, jos nariai ir, atsižvelgiant į ekstremalios situacijos specifiką, savivaldybės ESVC vadovo nurodymu iškviesti reikalingi valdymo centro nariai;
22. Atsižvelgdamas į ekstremalios situacijos specifiką savivaldybės ESVC vadovas turi teisę iškviesti reikalingus ESVC narius, keisti grupių vadovus.
VII. SAVIVALDYBĖS ESVC VALDYMO PUNKTO PATALPŲ IR DARBO VIETŲ POREIKIS IR ĮRENGIMO BEI TECHNINIO APRŪPINIMO REIKALAVIMAI
24. Savivaldybės ESVC valdymo punktas (toliau – valdymo punktas) – patalpos, kuriose organizuojamas savivaldybės ESVC darbas. Valdymo punktą rekomenduojama įrengti atsižvelgiant į šiuos veiklos užtikrinimo ir techninio aprūpinimo reikalavimus:
24.1. valdymo punkto patalpų ploto norma vienam asmeniui turi atitikti administracinėms patalpoms taikomas normas;
25. Valdymo punkte rekomenduojama įrengti šias patalpas / zonas:
25.3. technines patalpas valdymo punkto sistemų (tarp jų ryšiams ir elektroniniams ryšiams bei kompiuterinėms sistemoms valdyti) darbui ir valdymo punkto personalo poreikiams bei aprūpinimui užtikrinti – nenutrūkstamam elektros energijos ir oro vėdinimo, taip pat ryšių, vandens tiekimui įrengti;
26. Valdymo punktas aprūpinamas šiomis ryšių ir informavimo priemonėmis bei organizacine technika:
26.1. fiksuotojo ryšio telefonais, mobiliojo ryšio telefonais, fakso aparatais, elektroniniu ryšiu, radijo ryšio priemonėmis, kompiuteriais, vaizdo projektoriais, darbo lentomis, ekranais, kompiuterinių tinklų įranga, kopijavimo aparatais ir kt. (parenkamas optimalus skaičius, atsižvelgiant į personalo ir darbo vietų poreikį);
26.2. elektroniniu paštu, interneto / intraneto informacijos ir duomenų perdavimo kanalais, garso / vaizdo kanalais (radijas, televizija);
27. Valdymo punkto informavimo ir ryšių priemonės turi užtikrinti:
27.1. patikimą keitimąsi informacija tarp ESVC struktūrinių padalinių (grupių) ir savivaldybės institucijų;
27.2. balsinės, tekstinės, garso / vaizdo informacijos nenutrūkstamą perdavimą ir priėmimą, ryšio mobilumą, tinklų universalumą ir suderinamumą, spartų sujungimą ar pertvarkymą;
28. Valdymo punkto telekomunikacijų ir vietinis kompiuterinis tinklas funkcionuoja kaip dalis atitinkamos savivaldybės nuolat veikiančio tinklo. Kompiuterinis tinklas turi veikti ir būti nuolat parengtas darbui, prireikus šio tinklo dalis aktyvinama ir papildomai komplektuojama išskleidžiant valdymo punktą.
Savivaldybės ekstremalių situacijų
valdymo centro darbo organizavimo
tvarkos aprašo priedas
SAVIVALDYBĖS ESVC VALDYMO PUNKTO SCHEMA
Paaiškinimai:
1 – Veiklos koordinavimo grupės patalpos (pasitarimų salė); 2 – Analizės ir planavimo grupės patalpos; 3 – Visuomenės informavimo grupės patalpos; 4 – Logistikos grupės patalpos.