VALSTYBINĖS KELIŲ TRANSPORTO INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTERIJOS VIRŠININKAS
Į S A K Y M A S
DĖL MOKOMŲJŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ REIKALAVIMŲ PATVIRTINIMO
2003 m. rugsėjo 10 d. Nr. 2B-293
Vilnius
Vadovaujantis Valstybinės saugaus eismo automobilių keliais 2002–2004 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. liepos 8 d. nutarimu Nr. 1077 „Dėl Valstybinės saugaus eismo automobilių keliais 2002–2004 metų programos patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 71-2985) ir Valstybinės saugaus eismo automobilių keliais 2002–2004 metų programos 2003 metais įgyvendinimo priemonių ir už priemonių įgyvendinimą atsakingų vykdytojų sąrašo, patvirtinto susisiekimo ministro 2003 m. kovo 12 d. įsakymu Nr. 3-153 „Dėl valstybinės saugaus eismo automobilių keliais 2002-2004 metų programos 2003 metais įgyvendinimo priemonių“, 3 punktu:
PATVIRTINTA
Valstybinės kelių transporto inspekcijos
prie Susisiekimo ministerijos viršininko
2003 m. rugsėjo 10 d. įsakymu Nr. 2B-293
MOKOMŲJŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ REIKALAVIMAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Mokomųjų transporto priemonių reikalavimai (toliau – Reikalavimai) taikomi M ir N kategorijų transporto priemonėms, skirtoms mokytis vairuoti.
II. PAPILDOMA ĮRANGA
3. Transporto priemonėje papildomai įrengiama:
3.3. transporto priemonėse su automatine pavarų dėže vairavimo instruktoriaus vietoje akceleratoriaus pedalas, leidžiantis sumažinti variklio sūkius iki minimalių nepriklausomai nuo mokinio veiksmų (veiksmas, analogiškas sankabos išjungimui transporto priemonėse su rankinio valdymo pavarų dėže), arba papildomas dvipusio veikimo akceleratoriaus pedalas. Dvipusis veikimas suprantamas kaip galimybė variklio sūkius didinti ar mažinti nepriklausomai nuo mokinio veiksmų. Vairavimo instruktoriui skirtas pedalas, leidžiantis sumažinti variklio sūkius iki minimalių nepriklausomai nuo mokinio veiksmų, valdomas kairiąja koja;
3.4. veidrodžiai:
3.4.1. M1 ir N1 klasių transporto priemonėse sertifikuoti vidinis ir išoriniai galinio vaizdo veidrodžiai vairavimo instruktoriui ir sertifikuotas išorinis dešinės pusės galinio vaizdo veidrodis vairuotojui;
III. PAPILDOMO SANKABOS PEDALO ĮRENGIMO REIKALAVIMAI
5. Papildomas sankabos pedalas įrengiamas pritaikant jį valdyti kairiąja vairavimo instruktoriaus koja.
6. Išjungimas ir įjungimas turi būti tolygus, be pedalo eigos užsikirtimų, sankaba turi visiškai išsijungti ir įsijungti.
7. Papildomas sankabos pedalas gali būti sujungiamas su pagrindiniu sankabos pedalu arba pagrindiniu cilindru, arba su išjungimo svirtimi mechanine arba hidrauline pavara. Jis neturi trukdyti normaliam sankabos valdymui pagrindiniu pedalu ir jo eigos reguliavimui.
8. Įrengiant hidraulinę pavarą naudojami serijinės gamybos transporto priemonių hidrauliniai įrenginiai.
IV. PAPILDOMO STABDŽIŲ PEDALO ĮRENGIMO REIKALAVIMAI
11. Jis gali būti sujungtas mechanine arba hidrauline pavara su pagrindiniu stabdžių valdymo pedalu arba darbiniu stabdžių valdymo įrenginiu (pagrindiniu cilindru, valdymo čiaupu) taip, kad netrukdytų stabdyti pagrindiniu pedalu ir reguliuoti jo eigą.
12. Draudžiami pakeitimai stabdžių hidraulinėje arba pneumatinėje sistemose už darbinių stabdžių pagrindinio valdymo įrenginio (pagrindinio stabdžių cilindro, valdymo čiaupo).
13. Pavara nuo pagrindinio stabdžių pedalo įrengiama mechaninius detalių sujungimus patikimai užfiksuojant.
14. Papildomo stabdžių pedalo eiga turi užtikrinti visą pagrindinio stabdžių pedalo eigos išnaudojimą.
15. Reikiamas stabdymo efektyvumas pasiekiamas pedalą veikiant jėga ne didesne kaip 500 N M1 klasės transporto priemonėms ir 700 N kitų klasių transporto priemonėms nepriklausomai nuo stabdžių stiprintuvo darbingumo.
16. Hidraulinei pavarai įrengti naudojami serijinės gamybos transporto priemonių hidrauliniai įrenginiai.
V. PAPILDOMO AKCELERATORIAUS PEDALO ĮRENGIMO REIKALAVIMAI
19. Mechaniniai detalių sujungimai tinkamai užfiksuojami ir neturi trukdyti normaliam akceleratoriaus valdymui pagrindiniu pedalu.
20. Papildomo akceleratoriaus pedalo sujungimui su pagrindiniu akceleratoriaus pedalu taikomi 9 punkte nurodyti reikalavimai.
21. Transporto priemonėse su automatine pavarų dėže, esant papildomam pedalui, leidžiančiam sumažinti variklio sūkius iki minimalių nepriklausomai nuo mokinio veiksmų, akceleratoriaus pedalas turi būti vienpusio veikimo, t. y. valdymas analogiškas pagrindiniam, kai atleidus pedalą, jis sugrįžta į pradinę padėtį veikiant spyruoklei. Kai tokio pedalo nėra, o yra tik stabdžių pedalas, akceleratoriaus pedalas turi būti dvipusio veikimo.
VI. STABDŽIŲ SISTEMOS REIKALAVIMAI
22. Transporto priemonėse su stabdžių stiprintuvu darbinės stabdžių sistemos efektyvumas išeikvojus stabdžių stiprintuvo energijos atsargą turi būti ne mažesnis kaip 30%.
VII. PAPILDOMŲ GALINIO VAIZDO VEIDRODŽIŲ ĮRENGIMO REIKALAVIMAI
24. Vidinis veidrodis turi užtikrinti važiuojamosios dalies matomumą atgal iki horizonto pagal 1 paveiksle nurodytą schemą (transporto priemonėse, kuriose matomumas pro vidinį veidrodį negalimas dėl automobilio konstrukcijos, šis veidrodis nebūtinas).
25. Išoriniai galinio vaizdo veidrodžiai vairavimo instruktoriui turi užtikrinti matomumą atgal iki horizonto pagal 2 paveiksle nurodytą schemą.
VIII. KITI REIKALAVIMAI
27. M1 klasės transporto priemonių instruktoriaus valdymo pedalų išdėstymas turi atitikti matmenis, pavaizduotus 3 ir 4 paveiksluose.
29. Transporto priemonė įregistruojama kaip specialios paskirties transporto priemonė. Jos registravimo liudijime pažymimas kodas, kurio paskutinės raidės „ST“.