LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL PIENO KVOTŲ SISTEMOS ĮDIEGIMO PRINCIPŲ

 

2002 m. birželio 14 d. Nr. 224

Vilnius

 

Siekdamas sudaryti teisines sąlygas išbandyti ir įgyvendinti pieno kvotų administravimo sistemą, atitinkančią Europos Sąjungos teisės aktų nuostatas:

1. Nustatau pieno kvotų sistemos įdiegimo principus (pridedama).

2. Pavedu Žemės ūkio ir maisto departamentui pagal šiuos principus iki gruodžio 31 d. parengti pieno kvotų administravimo tvarką.

3. Pavedu įsakymo vykdymą kontroliuoti ministerijos sekretoriui V. Grušauskui.

 

 

ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS                                                                   JERONIMAS KRAUJELIS

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2002 m. birželio 14 d. įsakymu Nr. 224

 

PIENO KVOTŲ SISTEMOS ĮDIEGIMO PRINCIPAI

 

1. Sistemos diegimo tikslas – sudaryti prielaidas ir pasirengti taikyti pieno kvotų administravimo sistemą iki įstojimo į ES, įgyvendinant Tarybos 1999 m. gegužės 17 d. reglamentą (EB) Nr. 1255/1999 dėl bendrosios pieno ir pieno produktų rinkos organizavimo, Tarybos 1992 m. gruodžio 28 d. reglamentą (EEB) Nr. 3950/92 dėl kvotų viršijimo mokesčio taikymo pieno sektoriuje ir Komisijos 2001 m. liepos 9 d. reglamentą (EB) Nr. 1392/2001 dėl išsamių Tarybos reglamento (EEB) Nr. 3950/92 taikymo taisyklių.

2. Pieno kvotų sistemos (toliau – PKS) sąvokos

2.1. Gamintojas – fizinis ar juridinis asmuo, ūkininkaujantis Lietuvos teritorijoje ir parduodantis pieną supirkėjui ir (arba) pieną ir (arba) pieno produktus tiesiogiai vartoti.

2.2. Supirkėjas – fizinis ar juridinis asmuo, superkantis iš gamintojų pieną:

– apdoroti arba perdirbti;

– parduoti vienai ar kelioms įmonėms, apdorojančioms arba perdirbančioms pieną.

2.3. Pieno pardavimas tiesiogiai vartoti – pieno arba pieno produktų (perskaičiuotų į pieną) pardavimas ir (arba) nemokamas perdavimas iš gamintojo ūkio tiesiogiai vartoti (vaikų darželiams, ligoninėms, turguje ar kitiems vartotojams).

2.4. Bendroji nacionalinė kvota – šaliai skirta bendroji pieno pateikimo rinkai kvota, kurią sudaro pardavimo perdirbti ir pardavimo tiesiogiai vartoti kvotos.

2.5. Laikinoji kvota – gamintojui pieno kvotų sistemos (modelio) diegimo laikotarpiui 2003 – 2004 kvotos metams nustatyta pieno pardavimo perdirbti ir (arba) pardavimo tiesiogiai vartoti kvota.

2.6. Individuali kvota – gamintojui 2004 – 2005 kvotos metams nustatyta pieno pardavimo perdirbti ir (arba) pardavimo tiesiogiai vartoti kvota.

2.7. Papildoma ir nauja kvota kvota nustatyta tvarka papildomai (naujai) skiriama gamintojui iš nacionalinio rezervo iki prasidedant kvotos metams.

2.8. Kvotos metai – 12 mėnesių laikotarpis nuo balandžio 1 d. iki kitų metų kovo 31 d., per kurį vykdoma parduodamo pieno apskaita.

2.9. Nacionalinis rezervas – nepriskirta gamintojams arba paimta nustatyta tvarka iš gamintojų bendrosios nacionalinės kvotos dalis, kuri nustatyta tvarka panaudojama skiriant papildomas ir naujas kvotas gamintojams.

2.10. Kvotos perdavimas kvotos paveldėjimas, pirkimas, pardavimas.

3. Administruojančios institucijos

3.1. Už PKS sukūrimą, jos įgyvendinimo bendrosios tvarkos ir detalių taisyklių parengimą ir tvirtinimą atsakinga Žemės ūkio ministerija (toliau ŽŪM). Iškilus nesutarimams ŽŪM priima galutinį sprendimą.

3.2. Už PKS administravimą ir duomenų teikimą ŽŪM ir Pieno tarybai nustatyta tvarka atsakinga Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – NMA).

3.3. Už PKS duomenų iš supirkėjų ir gamintojų surinkimą, PKS duomenų bazės sukūrimą, priežiūrą, duomenų atnaujinimą ir teikimą NMA ir Pieno tarybai atsakingas Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras (toliau – ŽŪIKVC).

3.4. Pieno taryba teikia pasiūlymus dėl PKS kūrimo, įgyvendinimo ir tobulinimo (identifikuoja, nagrinėja problemas, teikia sprendimų projektus, taip pat kontroliuoja, kaip laikomasi PKS įgyvendinimo ir administravimo principų).

3.5. Už duomenų apie gamintojus, pristatyto pieninėms pieno kiekio ir jo riebumo duomenų apskaitą, duomenų (ataskaitų) ŽŪIKVC teikimą nustatyta tvarka atsakingi supirkėjai.

3.6. Už duomenų apie pieno ir (arba) pieno produktų tiesioginį pardavimą vartoti ir kitą privalomą apskaitą, ataskaitų (deklaracijų) teikimą ŽŪIKVC atsakingi gamintojai.

4. Bendroji nacionalinė, laikinoji ir individuali kvota, nacionalinis rezervas

4.1. Bendrosios nacionalinės kvotos dydis (skaičiuojant natūraliu pienu kg) bus nustatytas derybose su ES.

4.2. Laikinosios kvotos dydis bus nustatytas atsižvelgiant į 2002 m. pieno pardavimo duomenis ir kitus nustatytus kriterijus.

4.3. Individualios kvotos dydis bus nustatytas atsižvelgiant į bendrosios nacionalinės kvotos dydį ir kitus nustatytus kriterijus.

4.4. Nacionalinio rezervo dydis, jo papildymo ir panaudojimo (papildomų ir naujų kvotų skyrimui) tvarka bus nustatyta atsižvelgiant į bendrosios nacionalinės kvotos dydį ir siekiant užtikrinti tolesnę ūkių restruktūrizaciją.

5. Reikalavimai pieno gamintojams gauti kvotą

5.1. Individuali gamintojo kvota skiriama tiems pieno gamintojams, kurie:

5.1.1. yra įregistruoti teisės aktų nustatyta tvarka;

5.1.2. yra įregistruoti į gyvulių laikytojų duomenų bazę ir turi melžiamas karves, kurių skaičius pagrindžia parduoto pieno kiekį (pagal vidutinį karvių produktyvumą šalyje, jei neįrodo kitaip);

5.1.3. pateikė paraišką ŽŪIKVC dėl įtraukimo į PKS duomenų bazę;

5.1.4. tvarko gyvulių apskaitą;

5.1.5. turi pieno pardavimą supirkėjams patvirtinančius dokumentus;

5.1.6. tvarko pieno ir pieno produktų tiesioginio pardavimo vartoti apskaitą ir laiku pateikia šio pardavimo deklaraciją, o pradedant 2004 – 2005 kvotos metais – ir tiesioginį pardavimą įrodančius dokumentus;

5.1.7. jei pieną iš ūkio parduoda tiesiogiai vartoti, nustatyta tvarka ištiria žalio pieno kokybę.

5.2. Jei parduodantis pieną tiesiogiai vartoti gamintojas, be savo ūkyje pagaminto pieno, parduoda ar naudoja pieno produktų gamybai ir supirktą iš kitų gamintojų pieną, toks gamintojas laikomas kartu gamintoju ir supirkėju ir jam papildomai taikomi supirkėjams nustatyti reikalavimai.

6. Reikalavimai supirkėjams

2004 – 2005 ir vėlesniais kvotos metais gamintojai galės parduoti pieną supirkėjams, kurie yra NMA pripažinti atitinkančiais šiuos reikalavimus:

6.1. yra įregistruoti pagal galiojančius teisės aktus;

6.2. turi pieno priėmimo ir (arba) perdirbimo patalpas Lietuvoje;

6.3. atsako už pieno, supirkto iš gamintojų ir kitų supirkėjų apskaitos tvarkymą, nuolat atnaujina ir saugo apskaitos ir kitus privalomus įrašus bei teikia juos NMA kontrolei;

6.4. teikia ŽŪIKVC ataskaitas apie iš individualių gamintojų supirkto pieno kiekį ir pieno riebumą bei kitą nustatytą informaciją.

7. Duomenų bazė, duomenų surinkimas

ŽŪIKVC įregistruojami gamintojai ir jų parduoti 2001, 2002 ir 2003 m. pieno kiekiai bei pieno riebumas (tik parduoto supirkėjams pieno). PKS duomenų bazė ŽŪIKVC suformuojama:

7.1. pagal gamintojų, parduodančių pieną tiesiogiai vartoti, paraiškas bei deklaracijas, pateiktas nustatyta tvarka;

7.2. pagal gamintojų, parduodančių pieną supirkėjams, paraiškas bei supirkėjų ataskaitas, pateiktas nustatyta tvarka.

8. Vienos kvotos rūšies pakeitimas kita

Tiesioginio pardavimo ir pardavimo perdirbti kvotų (ar jų dalių) keitimo vienos į kitą taisyklės bus parengtos.

9. Kvotos perdavimas

Kvotų judėjimo (perdavimo) tarp gamintojų taisyklės bus parengtos.

10. Mokestis už viršytą individualią kvotą

Mokesčio už viršytą individualią kvotą, jei viršijama bendroji kvota, apskaičiavimo ir surinkimo iš gamintojų taisyklės bus parengtos ir įsigalios įstojus į ES.

11. Gamintojų ir supirkėjų ataskaitų perdavimas

Gamintojų ir supirkėjų ataskaitų (deklaracijų) apie parduotą pieną formos, atitinkančios ES reikalavimus, bus tvirtinamos.

12. PKS kontrolė

Gamintojų ir supirkėjų atitikimo nustatytus reikalavimus įvertinimo ir PKS įgyvendinimo kontrolės tvarka bus nustatyta.

13. Detalių tvarkų derinimas

Pieno kvotų sistemą įgyvendinantys teisės aktai derinami su Pieno taryba.

______________