LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJA
Į S A K Y M A S
DĖL ORGANIZACINIO TVARKOMOJO STATYBOS TECHNINIO REGLAMENTO STR 1.05.04: 1998 „STATINIO STATYBOS PAGRINDIMAS“ PATVIRTINIMO
1998 m. rugpjūčio 6 d. Nr. 141
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 32-788, pakeitimas – Žin., 1997, Nr. 65-1548) 23 straipsnio 3 punktu ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 05 22 nutarimo Nr. 620 „Dėl buvusių Statybos ir urbanistikos ministerijos, Europos reikalų ministerijos, Ryšių ir informatikos ministerijos reorganizavimo tvarkos bei terminų“ (Žin., 1998, Nr. 48-1320) 1.1 punktu,
1. Patvirtinti organizacinį tvarkomąjį statybos techninį reglamentą STR 1.05.04: 1998 „Statinio statybos pagrindimas“ (pridedamas).
PATVIRTINTA
Aplinkos ministerijos
1998 08 06 įsakymu Nr. 141
ORGANIZACINIS TVARKOMASIS STATYBOS TECHNINIS reglamentas str 1.05.04:1998 stATINIo statybos pagrindimas
1. taikymo sritis ir bendrieji nuostatai
1.1. šis statybos techninis reglamentas (toliau – reglamentas) nustato statinio ar statinių grupės (toliau – statinys) statybos pagrindimo (toliau – pagrindimas) privalomumą, tikslus, sudėtį, jo rengimo ir sprendimo dėl jo priėmimo tvarką.
1.2. Pagrindimas yra statytojo (užsakovo) sumanymo statyti statinį nepriklausomo vertinimo dokumentas, kuris nagrinėja statinio statybos ir jo funkcionavimo pasekmes bei įrodo (ar paneigia), kad statinį statyti yra tikslinga.
1.3. Pagrindimas rengiamas siekiant iki statinio projektavimo pradžios įsitikinti, ar statinį statyti tikslinga ir ar galima pradėti rengti jo projektą. Kad būtų išvengta nereikalingų išlaidų ir darbo sąnaudų statinio projektui rengti, draudžiama be pagrindimo pradėti statinių, jei jų statybos pagrindimas yra privalomas, tyrimų (reikalingų projektui rengti) ir projektavimo darbus.
1.4. Pagrindimas yra vienas iš privalomųjų dokumentų statinio projektui rengti [6] (šio reglamento 1.5 punkto nurodytais atvejais).
1.5. Vadovaujantis pagrindimu:
1.5.3. planuojamos projektavimo ir statybos lėšos valstybės biudžete (kai investicijos mažesnės nei 3 mln. litų) [5] bei savivaldybių biudžetuose;
1.5.4. įrodomas privačių investicijų tikslingumas, jei yra prieštaravimų tarp sumanymo statyti statinį ir teritorijų planavimo dokumentų;
1.5.6. rengiami teritorijų planavimo dokumentai [2], nustatomos statinių projektavimo sąlygos, rengiami statinių projektai [1], [6];
1.6. Pagrindimo išvados negali būti kliūtis valstybės ar vietos savivaldos institucijoms (pagal joms suteiktą kompetenciją) priimti kitokį (nei pagrindime siūlomą) sprendimą (politinį).
2. NUORODOS
[1] Lietuvos Respublikos statybos įstatymas 1996 03 19 Nr. I-1240 (Žin., 1996, Nr. 32-788, pakeitimas – Žin., 1997, Nr. 65-1551).
[2] Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymas 1995 12 13 Nr. I-1120 (Žin., 1995, Nr. 107-2391, pakeitimas – Žin., 1997, Nr. 65-1548).
[3] Lietuvos Respublikos viešojo pirkimo įstatymas 1996 08 13 Nr. I – 1491 (Žin., 1996, Nr. 84-2000).
[4] Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymas 1996 08 15 Nr. I-1495 (Žin., 1996, Nr. 68-651).
[5] Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas 1997 11 13 Nr. 1251 „Dėl valstybės investicijų planavimo, naudojimo, apskaitos ir kontrolės tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 1997, Nr. 104-2639).
[6] Statybos techninis reglamentas STR 1.05.01:1997 „Projektų rengimo tvarka“ (Žin., 1997, Nr. 32-807).
3. PAGRINDIMO PRIVALOMUMAS
3.1. Privaloma rengti pagrindimus statyti statinius:
3.2. Savivaldybės:
3.2.1. nustato, kokių svarbių statinių, kurių statyba finansuojama savivaldybių biudžeto lėšomis, pagrindimus privaloma rengti;
3.3. Pagrindimą gali rengti statytojas (užsakovas) savo iniciatyva, kad įrodytų valstybės ar savivaldos institucijoms, jog jo sumanymas statyti statinį naudingas ir nepažeidžia:
3.3.2. aplinkos apsaugos norminių aktų reikalavimų bei nedaro reikšmingo neigiamo poveikio aplinkai [4], [5];
3.3.3. statybos techninių reglamentų ir statybos specialiųjų normatyvinių dokumentų reikalavimų [1];
4. PAGRINDIMO TIKSLAI
4.1. Pagrindimo tikslai yra šie:
4.2. Poreikio vertinimo aspektai yra šie:
4.2.1. valstybės bei visuomenės interesai (ūkio, kitos veiklos, socialinių, aplinkos apsaugos ir kt. strateginių plėtros programų vykdymas, valstybės, regionų, savivaldybių lygiu, tarptautinių susitarimų realizavimas ir pan.);
4.3. Vertinant poreikį, pateikiamos šios prognozės (samprotavimai):
4.3.2. techninės: galimos statinio statybos vietos (jų privalumai ir trūkumai, geologinių sąlygų apžvalga ir pan.), pagrindiniai statinio plano ir tūrio rodikliai, technologijos apžvalga, esama infrastruktūros būklė, jos plėtros poreikis, žmonių ir aplinkos apsaugos priemonės;
4.4. Privalomieji pasekmių vertinimo aspektai yra šie:
4.4.1. strateginis ekonominis (valstybės, savivaldybės interesai, tarptautiniai susitarimai ir pan., įtaka šalies, regiono, vietos ekonomikai);
4.4.5. techninis (4.3.1 punkte nurodytų techninių prognozių vertinimas, techninės problemos, sunkumai ir pan.);
4.5. Priklausomai nuo statinio paskirties bei pagrindimo paskirties poreikis ir pasekmės gali būti vertinami ir kitais aspektais.
4.6. Nagrinėjant poreikį ir pasekmes:
4.6.1. kiekvienu iš aukščiau išvardytų aspektų įvertinama prognozuojama nauda, žala ir pateikiami pasiūlymai;
5. Pagrindimo sudėtis
5.1. Pagrindimo sudėtis priklauso nuo konkretaus statinio paskirties, jo teritorijos ir su juo susijusių problemų ir turi atitikti poreikio ir pasekmių vertinimo, nurodyto 4 punkte, turinį.
6. Pagrindimo rengimo tvarka
6.1. Pagrindimas atliekamas statytojo (užsakovo) užsakymu ir jo lėšomis. Statinių, planuojamų statyti biudžeto lėšomis, užsakovus pagrindimams rengti ir rengimo finansavimo tvarką nustato institucijos ar subjektams paveda:
6.2. Rengti pagrindimą turi teisę fiziniai asmenys – statybos, kitų technikos sričių ar ekonomikos specialistai, turintys habilituotų daktarų ir daktarų mokslo laipsnius, taip pat nustatyta tvarka atestuoti statinių projektų vadovai ir projektų ekspertizės vadovai ir juridiniai asmenys – mokslo ir studijų institucijos, projektavimo įmonės, konsultacinės firmos ir kitos visuotinai pripažintos organizacijos, kuriuose dirba aukščiau išvardyti specialistai. Tik tie specialistai turi teisę pasirašyti pagrindimą rengėjo vardu.
6.3. Pagrindimo rengėjų kvalifikacija turi būti tokia, kad jie sugebėtų savarankiškai pasirinkti pagrindimo rengimo metodiką, nustatyti jo turinį ir atsakyti už pagrindimo išvadas.
6.4. Kai pagrindimo rengimo paslaugoms taikomas Viešojo pirkimo įstatymas [3], jo rengėjas parenkamas šio įstatymo nustatyta tvarka, kitais atvejais – statytojo (užsakovo) užsakovo pasirinktu būdu.
6.5. Rengiant pagrindimą, vadovaujamasi valstybės institucijų ūkio krypčių vystymo strategijos dokumentais, plėtros programomis, teritorijų planavimo dokumentais [2], verslo planais (jei jie yra parengti), tarptautiniais bei ūkiniais susitarimais, ketinimų protokolais, kitais statytojo (užsakovo) pateiktais dokumentais, analogais, statistikos duomenimis, užsienio šalių patirtimi, specialiąja literatūra ir pan.
7. Sprendimo priėmimas
7.1. Sprendimą, tikslinga statyti statinį ar jo nestatyti, priima institucija, kuriai ši teisė suteikta įstatymų ar poįstatyminių aktų, priklausomai nuo pagrindimo naudojimo paskirties (žr. 1.5 punktą).
7.2. Priimdama 7.1 punkte nurodytą sprendimą, institucija vadovaujasi poreikio ir pasekmių vertinimo aspektais (žr. 4.1–4.7 punktais), įvertinusi jų prioritetus bei pagrindimo rengėjų pasiūlymus. Ta pati institucija priima sprendimą dėl pasiūlytų kompromisų (žr. 4.7 punktą) ar alternatyvų, o jei jos kompetencija nepakankama – ji perduoda klausimą spręsti kitoms institucijoms (pagal jų kompetenciją).