LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL ŽEMĖS NAUDOJIMO VALSTYBINĖS KONTROLĖS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
1994 m. gruodžio 12 d. Nr. 1244
Vilnius
2. Nustatyti, kad už atliktus Žemės ūkio ministerijos pavedimu valstybinės žemės naudojimo kontrolei būtinus darbus (preliminarinių teritorinio planavimo dokumentų ekspertizę ir dirvožemio savybių tyrimą) apmokama iš Žemės reformos fondo lėšų.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1994 m. gruodžio 12 d. nutarimu Nr. 1244
Žemės naudojimo valstybinės kontrolės nuostatai
1. Žemės naudojimo valstybine kontrole siekiama užtikrinti, kad valdant ir naudojant žemę, būtų laikomasi Lietuvos Respublikos žemės įstatymo bei kitų įstatymų, susijusių su žemės naudojimo priežiūra, taip pat apsaugoti valstybinės žemės nuosavybės teises.
2. Žemės naudojimo valstybinę kontrolę vykdo žemės naudojimo valstybinės kontrolės vyriausiasis inspektorius, Žemės ūkio ministerijos ir savivaldybių žemės naudojimo valstybinės kontrolės vyresnieji inspektoriai, savivaldybių inspektoriai (toliau vadinama – žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnai) ir Aplinkos apsaugos ministerijos sistemos pareigūnai.
Žemės naudojimo valstybinės kontrolės vyriausiajam inspektoriui ir Žemės ūkio ministerijos žemės naudojimo valstybinės kontrolės vyresniesiems inspektoriams įgaliojimus suteikia Žemės ūkio ministerija.
Savivaldybių žemės naudojimo valstybinės kontrolės vyresniesiems inspektoriams įgaliojimus suteikia Žemės ūkio ministerija miestų (rajonų) valdybų teikimu.
Savivaldybių žemės naudojimo valstybinės kontrolės inspektoriams įgaliojimus suteikia miestų (rajonų) valdybos.
3. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnai turi teisę:
3.1. reikalauti, kad įmonės, įstaigos, organizacijos ir piliečiai pateiktų dokumentus, kurių reikia žemės naudojimo valstybinei kontrolei atlikti, ir pasiaiškinimus dėl padarytų pažeidimų;
3.2. dalyvauti svarstant teritorinio planavimo dokumentus, kuriuose numatoma pakeisti pagrindinę tikslinę žemės naudojimo paskirtį, žemėnaudų ribas ar nustatyti specialiąsias žemės ir miško naudojimo sąlygas bei žemės servitutus;
4. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės metu:
4.1. Žemės ūkio ministerijos ir savivaldybių žemės naudojimo valstybinės kontrolės vyresnieji inspektoriai:
4.1.1. derina įmonių, įstaigų ir organizacijų pateiktas programas, projektus, schemas, kitus teritorinio planavimo dokumentus, tikrina, ar šiuose dokumentuose numatytos pagrindinės tikslinės žemės naudojimo paskirties keitimo sąlygos bei žemės naudojimo sąlygos atitinka įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų nuostatas;
4.1.2. atlieka preliminarinių teritorinio planavimo dokumentų, kuriuose numatoma keisti pagrindinę tikslinę žemės (žemės ūkio paskirties ir miškų ūkio paskirties) naudojimo paskirtį, ekspertizę ir teikia šiuos dokumentus rengiančioms institucijoms raštiškas išvadas dėl žemės sklypų naudojimo tikslingumo ir žemės naudojimo sąlygų. Prireikus detalesnės analizės, preliminarinių teritorinio planavimo dokumentų ekspertizę Žemės ūkio ministerijos pavedimu atlieka Valstybinio žemėtvarkos instituto ekspertų grupė;
4.2. savivaldybių žemės naudojimo valstybinės kontrolės vyresnieji inspektoriai ir inspektoriai tikrina, kad:
4.2.1. žemės naudotojai laikytųsi nustatytos pagrindinės tikslinės žemės naudojimo paskirties. Tikrindami jų veiklą, vyresnieji inspektoriai ir inspektoriai bendradarbiauja su kitų valstybinių institucijų pareigūnais, vykdančiais miškų ūkio konservacinės ir kitos paskirties žemės naudojimo valstybinę kontrolę;
4.2.2. žemės naudotojai nepažeistų nustatytąja tvarka pažymėtų (parodytų) žemėnaudų ribų, išsaugotų pastatytus riboženklius;
4.2.3. žemės naudotojai laikytųsi žemėnaudų teisinio registravimo dokumentuose, įstatymuose, kituose normatyviniuose dokumentuose nustatytų specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų, žemės servitutų, kitų veiklos apribojimų;
4.2.4. nustatytąja tvarka būtų suderinti darbai (melioracija, miško sodinimas, teritorijos panaudojimas statybai, naujų tvenkinių įrengimas, esamų tvenkinių naikinimas, naudingųjų iškasenų ir durpynų eksploatavimas), keičiantys žemės naudmenų sudėtį ir galintys turėti įtakos žemės naudojimo pobūdžiui;
4.2.5. tinkamai būtų sandėliuojamas ir laikomas derlingasis dirvožemio sluoksnis, pašalintas rengiant teritoriją statybai arba naudingųjų iškasenų gavybai;
4.2.6. žemė su pažeistu derlinguoju dirvožemio sluoksniu būtų sutvarkyta laikantis parengto rekultivacijos projekto ir nustatytų sąlygų bei terminų;
4.2.7. naudojant dirbamos žemės plotus, kuriuos veikia arba gali paveikti vandens ir vėjo keliama erozija, būtų laikomasi patvirtintų jų įdirbimo rekomendacijų ir parenkami tinkamiausių rūšių žemės ūkio augalai bei jų deriniai;
4.2.8. nebūtų alinamas ir skurdinamas dirvožemis, jame nemažėtų humuso ir augalams reikalingų maisto medžiagų;
4.2.9. žemės ūkio paskirties žemės naudotojai tinkamai eksploatuotų melioracijos sistemas nusausintuose ir drėkinamuose plotuose;
4.2.10. žemės naudotojai neužleistų žemės ūkio naudmenų piktžolėmis, krūmais, saugotų jas nuo užpelkėjimo, neterštų nuodingaisiais chemikalais, atliekomis bei šiukšlėmis;
4.2.11. žemės naudotojai laikytųsi žemėtvarkos projektuose nustatytų reikalavimų, susijusių su laukų, kelių ir vandens telkinių apsauginių želdinių įveisimu, priežiūra ir apsauga;
4.2.12. žemės naudotojai laikytųsi nustatytų reikalavimų, eksploatuodami plačiai paplitusias naudingąsias iškasenas bei durpynus ir naudodami požeminį gėląjį vandenį;
4.2.14. žemės naudotojų veikla nebūtų pažeidžiami kitų žemės savininkų ir žemės naudotojų ar visuomenės interesai;
5. Dirvožemio tyrimo darbus, kurių reikia jo savybėms įvertinti, šių nuostatų 4.2.6, 4.2.7 ir 4.2.8 punktuose numatytais atvejais Žemės ūkio ministerijos pavedimu atlieka Valstybinis žemėtvarkos institutas.
6. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės vyriausiasis inspektorius planuoja ir organizuoja vyresniųjų inspektorių darbą, priima jų ataskaitas ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei informaciją apie Lietuvos Respublikos teritorijoje vykdomos žemės naudojimo valstybinės kontrolės rezultatus.
7. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės vyresnieji inspektoriai ir inspektoriai, vykdydami savo pareigas, turi teisę susipažinti su:
7.1. žemės kadastro duomenims rengti naudota tyrimo ir projektavimo medžiaga: žemės naudojimo planais, nusausintos ir drėkinamos žemės planais, dirvožemių planais, dirvožemių agrocheminio tyrimo dokumentais, ūkinės veiklos apribojimų planais, žemės vertinimo planais, žemės reformos žemėtvarkos projektais;
7.2. miestų (rajonų) valstybinio žemės kadastro duomenų registro įrašais ir žemės kadastro žemėlapiais;
7.3. miestų (rajonų) valdybų žemėtvarkos tarnybų turima informacija apie nuolatinių riboženklių ir valstybinio geodezinio pagrindo punktų išsidėstymą, naudingųjų iškasenų telkinių vietą bei jų eksploatavimo sąlygas;
7.4. dokumentais, suteikiančiais žemės naudotojams teisę vykdyti darbus, susijusius su derlingojo dirvožemio sluoksnio pažeidimu, bei pažeistos žemės rekultivavimo projektais;
8. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės vyresnieji inspektoriai ir inspektoriai, vykdydami savo pareigas, turi teisę gauti informaciją apie tai, kokios administracinės nuobaudos paskirtos už valstybinės žemės nuosavybės bei žemės naudojimo reikalavimų pažeidimus.
9. Nustatę, jog pažeisti valstybinės žemės nuosavybės ar žemės naudojimo reikalavimai, žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnai Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekse nustatyta tvarka surašo administracinių teisės pažeidimų protokolą ir informuoja apie šiuos pažeidimus savivaldybę, Žemės ūkio ministeriją, Miškų ūkio ministeriją ir Aplinkos apsaugos ministerijos rajono agentūrą.