LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL KORUPCIJOS PREVENCIJOS SVEIKATOS SISTEMOJE PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2006 m. kovo 23 d. Nr. V-207
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. sausio 17 d. nutarimu Nr. IX-711 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija programos patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 10-355):
2. Pripažįstu netekusiais galios:
2.1. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2003 m. balandžio 8 d. įsakymą Nr. V-207 „Dėl Sveikatos sistemos kovos su korupcija strategijos ir plano patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 40-1861).
2.2. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2003 m. rugpjūčio 8 d. įsakymą Nr. V-472 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2003 m. balandžio 8 d. įsakymo Nr. V-207 „Dėl Sveikatos sistemos kovos su korupcija strategijos ir plano patvirtinimo“ pakeitimo ir papildymo“ (Žin., 2003, Nr. 81-3718).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos
ministro 2006 m. kovo 23 d. įsakymu
Nr. V-207
KORUPCIJOS PREVENCIJOS SVEIKATOS SISTEMOJE PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Programos misija – šalinti prielaidas Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšų neteisėtam, nepagrįstam panaudojimui bei korupcijai sveikatos sistemoje (Sveikatos apsaugos ministerijoje ir jai pavaldžiose įstaigose, valstybės ir savivaldybių pavaldumo bei privačiose sveikatos priežiūros įstaigose, sudariusiose sutartis dėl paslaugų teikimo draudžiamiesiems privalomuoju sveikatos draudimu) atsirasti ir plisti, kontroliuoti ir siekti, kad visos lėšos, skiriamos sveikatos apsaugai, būtų panaudojamos kokybiškoms sveikatos priežiūros paslaugoms, pacientų teisėms ir laisvėms užtikrinti.
2. Korupcijos prevencijos sveikatos sistemoje programa parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. sausio 17 d. nutarimu Nr. IX-711 (Žin., 2002, Nr. 10-355, 2006, Nr. 8-283) patvirtinta Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija programa, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu (Žin., 2002, Nr. 57-2297), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. spalio 8 d. nutarimu Nr. 1601 „Dėl korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 98-4339; 2003, Nr. 40-1861), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 19 d. nutarimu Nr. 607 „Dėl Padalinių ir asmenų, valstybės ir savivaldybių įstaigose vykdančių korupcijos prevenciją ir kontrolę, veiklos ir bendradarbiavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 83-3015).
3. Korupcija – valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens tiesioginis ar netiesioginis siekimas, reikalavimas arba priėmimas turtinės ar kitokios asmeninės naudos (dovanos, paslaugos, pažado, privilegijos) sau ar kitam asmeniui už atlikimą arba neatlikimą veiksmų pagal einamas pareigas, taip pat valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens veiksmai arba neveikimas siekiant, reikalaujant turtinės ar kitokios asmeninės naudos sau arba kitam asmeniui ar šią naudą priimant, taip pat tiesioginis ar netiesioginis siūlymas ar suteikimas valstybės tarnautojui, jam prilygintam asmeniui turtinės ar kitokios asmeninės naudos (dovanos, paslaugos, pažado, privilegijos) už atlikimą arba neatlikimą veiksmų pagal valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens einamas pareigas, taip pat tarpininkavimas darant šioje dalyje nurodytas veikas (Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos įstatymas, Žin., 2000, Nr. 41-1162).
4. Korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos – kyšininkavimas, tarpininko kyšininkavimas, papirkimas, kitos nusikalstamos veikos, jeigu jos padarytos viešojo administravimo sektoriuje arba teikiant viešąsias paslaugas siekiant sau ar kitiems asmenims naudos: piktnaudžiavimas tarnybine padėtimi arba įgaliojimų viršijimas, piktnaudžiavimas oficialiais įgaliojimais, dokumentų ar matavimo priemonių suklastojimas, sukčiavimas, turto pasisavinimas ar iššvaistymas, tarnybos paslapties atskleidimas, komercinės paslapties atskleidimas, neteisingų duomenų apie pajamas, pelną ar turtą pateikimas, nusikalstamu būdu įgytų pinigų ar turto legalizavimas, kišimasis į valstybės tarnautojo ar viešojo administravimo funkcijas atliekančio asmens veiklą ar kitos nusikalstamos veikos, kai tokių veikų padarymu siekiama ar reikalaujama kyšio, papirkimo arba nuslėpti ar užmaskuoti kyšininkavimą ar papirkimą (Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymas, Žin., 2002, Nr. 57-2297).
5. Bendrieji tikslai:
5.1. Korupcijos prevencijos sveikatos sistemoje programos tikslas – kryptingos korupcijos prevencijos politikos vykdymas, skaidresnės, veiksmingesnės ir viešesnės Sveikatos apsaugos ministerijos, jai pavaldžių įstaigų ir kitų sveikatos sistemos institucijų, valstybės tarnautojų bei kitų darbuotojų veiklos užtikrinimas.
5.2. Korupcijos prielaidų išaiškinimas ir šalinimas, nes programa pagrįsta korupcijos prevencijos principais, bendradarbiavimu su visuomene, jos švietimu ir parama bei teisės pažeidimų tyrimu.
5.3. Veiksmingos korupcijos prevencijos visoje sveikatos sistemoje siekimas, vykdant prevencijos priemones, ir bendros antikorupcinės kultūros ugdymas Sveikatos apsaugos ministerijoje, jai pavaldžiose įstaigose, valstybės ir savivaldybių pavaldumo bei privačiose sveikatos priežiūros įstaigose, sudariusiose paslaugų teikimo draudžiamiesiems privalomuoju sveikatos draudimu sutartis.
5.5. Programoje numatytas priemones sieti su socialinių problemų sprendimu ir visuomenės apsauga nuo esamų ir atsirandančių korupcijos prielaidų sveikatos apsaugos srityje. Visokeriopai ginti visuotinai pripažįstamas žmogaus, kaip paciento, teises ir laisves, sveikatos sistemos darbuotojų teises bei laisves ir nepažeisti nekaltumo prezumpcijos.
II. KORUPCIJOS SVEIKATOS SISTEMOJE PRIELAIDŲ ANALIZĖ
6. Bendrosios korupcijos prielaidos sveikatos sistemoje:
6.2. teisinės (teisės aktų netobulumas, dažnas jų keitimas bei kolizijos; kokybės sistemų ir reglamentų stoka; nepakankama atsakomybė už padarytus pažeidimus; kontrolės sistemų, teisinių procedūrų ir priemonių, pareigūnų skyrimo ir atleidimo bei nušalinimo procedūrų netobulumas bei profesinių elgesio kodeksų valstybės tarnyboje nebuvimas ir pan.);
6.3. institucinės (motyvacinės karjeros sistemos nebuvimas, neišplėtotas vidaus ir išorės auditas; nepakankamai skaidrus sprendimų priėmimo procesas, nesivadovaujama asmeninės atsakomybės principais; trūksta viešumo; prielaidos atsirasti korupcijai, skiriant sveikatos priežiūros įstaigų vadovais nepakankamai patikrintus asmenis);
6.4. struktūrinės (sveikatos sistemos struktūros sudėtingumas ir trūkumai; įdiegtos ne visos priemonės atskirų (viešųjų ir privačių įstaigų) sveikatos sistemos subjektų sąžiningai konkurencijai užtikrinti; nepakankamai skaidrios viešųjų pirkimų procedūros; nepakankamos veiklos apskaitos ir kontrolės sistemos; nepakankamas aprūpinimo informacinėmis technologijomis lygis ir pan.);
6.5. visuomenės pilietiškumo stokos (visuomenės požiūrio į korupciją neapibrėžtumas ir prieštaringumas; nesipriešinimas korumpuotiems valstybės tarnautojams bei sveikatos sistemos darbuotojams; piliečių pasyvumas antikorupcinei veiklai);
7. Specifinės prielaidos sveikatos sistemoje (veikla, susijusi su licencijų, leidimų, nuolaidų, lengvatų ir kitokių papildomų teisių suteikimu ar apribojimu, sveikatos priežiūros įstaigų veiklos apribojimas ar nutraukimas; administracinių teisės pažeidimų nustatymas, protokolų surašymas, baudų skyrimas; vaistų ir medicinos pagalbos priemonių įrašymas į kompensuojamųjų vaistų ir medicinos pagalbos priemonių sąrašus; vaistų ir medicinos pagalbos priemonių įrašymas į kompensuojamųjų vaistų bei kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių kainynus; medicininės paskirties aparatūros ir vaistų ir kt. viešieji pirkimai ir užsakymai, centralizuoti pirkimai; Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų, biudžetinių lėšų skirstymas sveikatos priežiūros įstaigų restruktūrizavimui, sveikatos programoms vykdyti, Europos Sąjungos finansinės paramos lėšų skirstymas; žemas rotacijos lygis tarp kontroliuojamų objektų ir juos kontroliuojančių pareigūnų, vykdant sveikatos priežiūros įstaigų bei kitų įstaigų priežiūrą ir kontrolę; vienpusė ar nepakankama informacija sveikatos priežiūros įstaigose apie teikiamas nemokamas ir mokamas sveikatos priežiūros paslaugas, apie pacientų teises ir galimybes ir t. t.).
III. GALIMOS KORUPCIJOS SVEIKATOS SISTEMOJE PASEKMĖS
8. Nevykdant veiksmingos ir kryptingos korupcijos prevencijos politikos, korupcijos reiškiniai gali pažeisti visuomeninius santykius sveikatos sistemoje, dėl ko gali:
8.1. sumažėti šalies sveikatos priežiūros sistemos veiksmingumas, pablogėti teikiamų sveikatos priežiūros paslaugų kokybė;
8.2. atsirasti socialinė įtampa, kuri mažina pasitikėjimą sveikatos apsaugos priežiūra ir politinį stabilumą;
8.3. sumažėti pacientų pasitikėjimas Sveikatos apsaugos ministerija, sveikatos priežiūros įstaigomis;
IV. APLINKOS ANALIZĖ
10. Sveikatos sistemos subjektų (Sveikatos apsaugos ministerija ir jai pavaldžios įstaigos, sveikatos priežiūros įstaigos) vykdomos funkcijos yra priskiriamos prie veiklos sričių, kuriose galimas korupcijos pasireiškimas.
11. Atlikus korupcijos tikimybės vertinimą sveikatos sistemoje, galima išskirti veiklos sritis ir funkcijas bei sveikatos sistemos subjektus (Sveikatos apsaugos ministerija, jai pavaldžios įstaigos, valstybės ir savivaldybių pavaldumo bei privačios sveikatos priežiūros įstaigos, sudariusios sutartis dėl paslaugų teikimo draudžiamiesiems privalomuoju sveikatos draudimu), kuriose galima korupcijos pasireiškimo tikimybė (lentelė).
lentelė
Eil. Nr. |
Veiklos funkcijos, sritys, kuriose galimas korupcijos pasireiškimas |
Įstaigos, kuriose galimas korupcijos pasireiškimas |
1. |
Pagrindinės funkcijos – priežiūros ir kontrolės vykdymas |
Sveikatos apsaugos ministerija (SAM), Valstybinė ligonių kasa (VLK), teritorinė ligonių kasa (TLK), Valstybinė medicininio audito inspekcija (VMAI), Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba (VVSPT), Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba (VASPVT), Radiacinės saugos centras (RSC), Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba (VVKT) |
2. |
Veikla, susijusi su leidimų, nuolaidų, lengvatų ir kitokių papildomų teisių suteikimu ar apribojimu: |
|
2.1. |
Licencijų išdavimas |
SAM, VVKT, Farmacijos departamentas (FD), VVSPT, VASPVT, RSC |
2.2. |
Leidimų išdavimas |
VVSPT, VASPVT, RSC, VVKT, Lietuvos bioetikos komitetas (LBK) |
2.3. |
Vaistų registracija |
VVKT |
2.4. |
Vaistų ir ligų įrašymas į Ligų ir kompensuojamųjų vaistų joms gydyti, kompensuojamųjų vaistų sąrašus, medicinos pagalbos priemonių įrašymas į Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių sąrašą. Vaistų įrašymas į Kompensuojamųjų vaistinių preparatų kainyną, medicinos pagalbos priemonių – į Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių kainyną. |
SAM, FD, VVKT, VLK |
2.5. |
Viešieji pirkimai ir užsakymai |
SAM, jai pavaldžios įstaigos, valstybės ir savivaldybių pavaldumo bei privačios sveikatos priežiūros įstaigos, sudariusios sutartis dėl paslaugų teikimo draudžiamiesiems privalomuoju sveikatos draudimu |
12. Taip pat galima išskirti ir kitas sveikatos sistemos veiklos sritis ir funkcijas, kurias vykdant egzistuoja korupcijos pasireiškimo tikimybė:
12.1. žemas rotacijos lygis tarp kontroliuojamų objektų ir juos kontroliuojančių pareigūnų, vykdant sveikatos priežiūros įstaigų bei kitų įstaigų priežiūrą ir kontrolę;
12.2. nutraukiant ar apribojant sveikatos priežiūros įstaigų veiklą, nurodant atlikti privalomas priemones;
12.5. lėšų skirstymas sveikatos priežiūros įstaigų restruktūrizavimui, sveikatos programoms vykdyti;
12.7. personalinės atsakomybės ir standartinių procedūrų stoka teikiant sveikatos priežiūros paslaugas;
V. KORUPCIJOS PREVENCIJA
13. Korupcijos prevencija sveikatos sistemoje – galimos korupcijos priežasčių, sąlygų atskleidimas ir šalinimas, įgyvendinant korupcijos prevencijos programos vykdymo priemonių planą, taip pat poveikis sveikatos sistemos darbuotojams, siekiant atgrasinti nuo galimos korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos.
Privalomojo sveikatos draudimo fondo (toliau – PSDF) lėšų neteisėto, nepagrįsto gavimo ir panaudojimo prevencija sveikatos sistemoje – galimų PSDF lėšų neteisėto, nepagrįsto panaudojimo priežasčių, sąlygų atskleidimas ir šalinimas, įgyvendinant prevencijos programos vykdymo priemonių planą, taip pat poveikis sveikatos sistemos darbuotojams, siekiant atgrasinti nuo galimo nepagrįsto PSDF lėšų gavimo.
14. Svarbiausi bendrieji korupcijos prevencijos sveikatos sistemoje programos uždaviniai:
14.1. vykdant Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymą (Žin., 2002, Nr. 57-2297), įpareigoti sveikatos sistemos institucijas pagal kompetenciją rengti bei tvirtinti korupcijos prevencijos (kovos su korupcija) įstaigose programas;
14.2. nustatyti ir šalinti korupcijos prielaidas:
14.2.1. vadovaujantis galiojančiais teisės aktais, nustatyti korupcijos pasireiškimo tikimybę Sveikatos apsaugos ministerijoje ir jai pavaldžiose įstaigose bei sveikatos sistemos veiklos srityse ir parengti motyvuotą išvadą;
14.3. užtikrinti sveikatos sistemos veiklą reglamentuojančių teisės aktų skaidrumą:
14.3.1. atlikti teisės aktų, reglamentuojančių visuomeninius santykius, kuriuose galima korupcijos pasireiškimo tikimybė, antikorupcinį vertinimą (teisės aktų teminę korupcijos prevencijos analizę), teikti pasiūlymus dėl šių teisės aktų tobulinimo;
14.3.2. kasmet analizuoti iš fizinių ir juridinių asmenų gaunamus skundus (prašymus, pareiškimus ir kt.) ir parengti pasiūlymus dėl sveikatos priežiūrą reglamentuojančių teisės aktų (Sveikatos apsaugos ministerijos ir jai pavaldžių įstaigų) tobulinimo;
14.3.3. atlikti Sveikatos apsaugos ministerijos ir jai pavaldžių įstaigų parengtų teisės aktų, reglamentuojančių visuomeninius santykius, projektų antikorupcinį vertinimą, pateikti pasiūlymus dėl šių teisės aktų projektų tobulinimo;
14.4. atlikti Sveikatos apsaugos ministerijos teisės aktų, reglamentuojančių ES programų lėšų skyrimą projektams ir programoms finansuoti, antikorupcinį vertinimą. Parengti korupcijos prevencijos priemones ir įtraukti jas į Sveikatos apsaugos ministerijos korupcijos prevencijos programos priemonių vykdymo planą. Užtikrinti skaidrų ES struktūrinių fondų sveikatos sistemoje administravimą ir pagal kompetenciją prižiūrėti, kad būtų tinkamai naudojamos ES biudžeto lėšos;
14.5. atlikti Sveikatos apsaugos ministerijos teisės aktų, reglamentuojančių valstybės biudžeto lėšų skyrimą projektams ir programoms finansuoti, antikorupcinį vertinimą. Parengti korupcijos prevencijos priemones ir įtraukti jas į Sveikatos apsaugos ministerijos korupcijos prevencijos programos priemonių vykdymo planą;
14.6. teikti informaciją valstybės tarnautojų ir juridinių asmenų registrams apie valstybės tarnautojus, kurie patraukti administracinėn ar drausminėn atsakomybėn už sunkius tarnybinius nusižengimus, susijusius su Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo reikalavimų pažeidimu, padarytus siekiant gauti neteisėtų pajamų ar privilegijų sau ar kitiems asmenims;
14.7. rinkti informaciją apie išaiškintus korupcijos atvejus Sveikatos apsaugos ministerijoje, jai pavaldžiose įstaigose, kitose sveikatos priežiūros institucijose. Analizuoti ir, jeigu reikia, suderinus su sveikatos apsaugos ministru, paviešinti kitiems sveikatos sistemos darbuotojams ir žiniasklaidoje teisės aktų nustatyta tvarka;
14.8. teikti pasiūlymus sveikatos apsaugos ministrui, Sveikatos apsaugos ministerijai pavaldžioms įstaigoms, valstybės ir savivaldybių pavaldumo bei privačioms įstaigoms, sudariusioms sveikatos priežiūros paslaugų teikimo draudžiamiesiems privalomuoju sveikatos draudimu sutartis, dėl korupcijos prevencijos ir kontrolės įstaigos veiklos srityje. Teikti informaciją apie įtariamus korupcijos atvejus;
14.9. skatinti glaudesnį ir aktyvesnį sveikatos sistemos institucijų bendradarbiavimą su visuomene, ugdant visuomenės narių pilietinę sąmonę ir nepakantumą negerovėms;
14.10. didinti valstybės tarnautojų atsakomybę ir atskaitomybę. Sudaryti sąlygas Sveikatos apsaugos ministerijos ir jai pavaldžių įstaigų valstybės tarnautojams ir darbuotojams tobulintis Lietuvos viešojo administravimo institute ir ES organizuojamuose kursuose;
15. Specifiniai korupcijos prevencijos sveikatos sistemoje uždaviniai:
15.2. užtikrinti asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo draudžiamiesiems privalomuoju sveikatos draudimu skaidrumą;
15.7. nustatyti ir patvirtinti bendruosius principus ir kriterijus, pagal kuriuos medicinos pagalbos priemonės ir vaistai būtų perkami centralizuotai už Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšas;
15.8. taikyti Europos Sąjungos reikalavimus atitinkančią vaistų registravimo bei medicinos pagalbos priemonių ir medicinos prietaisų aprobavimo sistemą;
15.9. tobulinti vaistų įrašymo į kompensuojamųjų vaistų sąrašus tvarką bei ligų diagnostikos ir ambulatorinio gydymo, kompensuojamo iš PSDF biudžeto, metodikas. Parengti ir patvirtinti vaistų ir medicinos pagalbos priemonių įtraukimo į kompensuojamųjų vaistų ir medicinos pagalbos priemonių sąrašą principus ir kriterijus, nustatyti nepriklausomo farmakoekonominio vertinimo reikalavimą;
15.10. užtikrinti veiksmingą vaistų reklamos kontrolę. Parengti teisės aktų pakeitimų ir papildymų projektus siekiant užtikrinti efektyvią vaistų reklamos kontrolę;
15.12. įdiegti skaidrią, pagrįstą ir kokybišką sveikatos priežiūros ir farmacinės veiklos licencijavimo tvarką;
15.15. sukurti visiems prieinamą informacijos apie mokamas ir nemokamas sveikatos priežiūros paslaugas sistemą;
VI. VISUOMENĖS ĮTRAUKIMAS Į KORUPCIJOS PREVENCIJOS SVEIKATOS SISTEMOJE PROGRAMOS ĮGYVENDINIMĄ
16. Norint į Korupcijos prevencijos sveikatos sistemoje programą įtraukti visuomenę, reikia:
16.1. skatinti glaudesnį ir aktyvesnį Sveikatos apsaugos ministerijos ir kitų sveikatos sistemos subjektų bendradarbiavimą su visuomene, ugdant visuomenės narių pilietinę sąmonę ir nepakantumą negerovėms, kad valstybės tarnautojai ir kiti darbuotojai neturėtų galimybių atstovauti tik kokios nors interesų grupės interesams;
16.2. visus klausimus, susijusius su korupcijos prevencijos įgyvendinimu sveikatos sistemoje, aptarti su visuomeninių organizacijų, valstybės ir savivaldybių pavaldumo sveikatos priežiūros įstaigų profesinių sąjungų, pacientų organizacijų, gydytojų asociacijų ir kt. atstovais, surasti sprendimo būdus ir įgyvendinti juos bendromis jėgomis;
16.3. ugdyti antikorupcinę kultūrą (visuomenės ir tarp jų sveikatos sistemos darbuotojų antikorupcinis švietimas, valstybės tarnautojų ir sveikatos priežiūros bei farmacijos specialistų savimonės ugdymas bei visuomenės nepakantumo korupcijai skatinimas). Sveikatos sistemos institucijose organizuoti antikorupcinės kultūros ugdymo dienų, savaičių ir mėnesio kampanijas;
16.4. rengti spaudos konferencijas, skaityti ir skelbti pranešimus. Informuoti visuomenę apie sveikatos sistemoje vykdomą korupcijos prevencijos programą per žiniasklaidą. Sveikatos apsaugos ministerijos svetainės internete korupcijos prevencijos skiltyje skelbti Korupcijos prevencijos programą ir jos įgyvendinimo priemonių planą bei nuolat atnaujinti ten skelbiamą informaciją;
16.5. skatinti sveikatos sistemos darbuotojus bei kitus šalies gyventojus pranešti apie korupcinius teisės pažeidimus (ar mėginimus juos daryti) teikiant sveikatos priežiūros paslaugas. Sudaryti sąlygas telefonu, internetu, anonimiškai pranešti apie korupcinius teisės pažeidimus (ar mėginimą juos daryti). Analizuoti surinktą informaciją iš gyventojų ir teikti pasiūlymus dėl galiojančių teisės aktų tobulinimo, keitimo. Informuoti sveikatos apsaugos ministrą, Specialiųjų tyrimų tarnybą, sveikatos priežiūros įstaigų vadovus apie galimas korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas;
VII. KORUPCINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ TYRIMAS
17. Siekiant veiksmingo korupcinių teisės pažeidimų tyrimo, būtina:
17.1. sudaryti sąlygas Sveikatos apsaugos ministerijos, jai pavaldžių įstaigų bei kitų sveikatos sistemos įstaigų valstybės tarnautojams ir darbuotojams, kitiems visuomenės piliečiams anonimiškai pranešti Sveikatos apsaugos ministerijai ar įstaigų vadovybei savo įtarimus dėl galimos šių institucijų personalo korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos;
17.2. reguliariai tirti skundus, pareiškimus dėl galimų korupcijos atvejų bei vertinti pasiūlymus dėl korupcijos prevencijos. Išsamiai ir objektyviai analizuoti pagrįstus įtarimus dėl Sveikatos apsaugos ministerijos, jai pavaldžių įstaigų, valstybės ir savivaldybės pavaldumo bei privačių sveikatos priežiūros įstaigų valstybės tarnautojų ir darbuotojų korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos ir atlikti savo kompetencijos tyrimus;
17.3. išaiškinus ar pasitvirtinus informacijai apie korupcijos faktą bei esant įtarimui dėl galimos korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos, nustatyta tvarka informuoti sveikatos apsaugos ministrą (sveikatos sistemos įstaigos vadovą) ir apie tai pranešti Specialiųjų tyrimų tarnybai;
VIII. KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS
18. Korupcijos prevencijos programos sveikatos sistemoje uždaviniams įgyvendinti sudaromas programos priemonių vykdymo planas, kuris nustato uždavinius, tikslus, priemones, jų vykdymo terminus bei vykdytojus.
19. Korupcijos prevencijos programos nuostatas (jos įgyvendinimo priemones) vykdo:
19.1. Sveikatos apsaugos ministerija bei jai pavaldžios įstaigos: Farmacijos departamentas prie Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos, Ekstremalių sveikatai situacijų centras, Lietuvos bioetikos komitetas, Nacionalinis organų transplantacijos biuras, Radiacinės saugos centras, Sveikatos apsaugos projekto koordinavimo biuras, Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba prie Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos, Valstybinė ligonių kasa prie Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos, Valstybinė medicininio audito inspekcija, Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba prie Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos, Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba prie Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos;
20. Korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo sveikatos sistemoje kontrolę, metodinės pagalbos teikimą korupcijos prevencijos klausimais vykdo Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius pagal sveikatos apsaugos ministro patvirtintą veiklos planą.
IX. KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO VERTINIMO KRITERIJAI
22. Korupcijos prevencijos sveikatos sistemoje programos ir kontrolės veiklos rezultatai turi būti vertinami vadovaujantis kiekybės ir kokybės rodikliais:
22.1. Korupcijos prevencija:
22.1.5. korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo veiksmų plano vykdymas:
22.2. Teisės pažeidimų tyrimas:
22.3. Visuomenės švietimas ir parama:
22.3.1. specialių radijo, televizijos laidų, straipsnių spaudos leidiniuose, pranešimų konferencijose, seminaruose, darbo posėdžiuose skaičius;
X. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
23. Korupcinė situacija vertinama ir korupcijos prevencijos programos nuostatos bei jos vykdymo priemonių planas peržiūrimi kas dveji metai.
Korupcijos prevencijos sveikatos sistemoje
programos priedas
KORUPCIJOS PREVENCIJOS SVEIKATOS SISTEMOJE PROGRAMOS PRIEMONIŲ 2006–2007 METŲ PLANAS
Eil. Nr. |
Priemonės pavadinimas |
Tikslas |
Įvykdymo laikas |
Atsakinga institucija |
1. |
Asmenų, atsakingų už korupcijos prevenciją ir kontrolę, paskyrimas (Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 16 str. 1 dalis, Žin., 2002, Nr. 57-2297) |
Užtikrinti korupcijos prevencijos sveikatos sistemos įstaigose priemonių vykdymą |
2006 m. balandis |
Sveikatos apsaugos ministerijai pavaldžios įstaigos, valstybės ir savivaldybių pavaldumo bei privačios įstaigos, sudariusios sutartis dėl paslaugų teikimo draudžiamiesiems privalomuoju sveikatos draudimu |
2 |
Korupcijos prevencijos (kovos su korupcija) programų įstaigose parengimas bei patvirtinimas (Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 16 str. 2 dalis, Žin., 2002, Nr. 57-2297) |
Užtikrinti korupcijos prevenciją sveikatos sistemos įstaigose |
2006 m. balandis |
Sveikatos apsaugos ministerijai pavaldžios įstaigos, valstybės ir savivaldybių pavaldumo bei privačios įstaigos, sudariusios sutartis dėl paslaugų teikimo draudžiamiesiems privalomuoju sveikatos draudimu |
3. |
Patvirtintų korupcijos prevencijos programų kopijų bei informacijos apie asmenis, atsakingus už korupcijos prevenciją ir kontrolę, pateikimas Sveikatos apsaugos ministerijai |
|
2006 m. gegužė |
Sveikatos apsaugos ministerijai pavaldžios įstaigos, valstybės ir savivaldybių pavaldumo bei privačios įstaigos, sudariusios sutartis dėl paslaugų teikimo draudžiamiesiems privalomuoju sveikatos draudimu |
4. |
Sveikatos apsaugos ministerijos ir jai pavaldžių įstaigų – Radiacinės saugos centro, Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos, Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos įvairių rūšių licencijų, leidimų išdavimo tvarkos, kontrolės sistemos pagrįstumo ir veiksmingumo įvertinimas, pasiūlymų dėl licencijavimo ir kontrolės sistemų tobulinimo parengimas |
Supaprastinti licencijų, leidimų išdavimą. Sumažinti korupcijos prielaidas, atsisakant nereikalingų ir neveiksmingų kontrolės formų. Atskirti individualių teisės aktų (licencijų, leidimų, kvotų ir panašiai) priėmimą ir tais aktais nustatytos tvarkos kontrolės funkcijas, atitinkamai priskiriant jas skirtingiems subjektų padaliniams |
2006 m. III ketv. |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius |
5. |
Sveikatos apsaugos ministerijos teisės aktų, reglamentuojančių ES programų lėšų skyrimą projektams ir programoms finansuoti, analizė. Korupcijos prevencijos priemonių parengimas ir įtraukimas į Sveikatos apsaugos ministerijos korupcijos prevencijos programos priemonių vykdymo planą |
Numatyti korupcijos prevencijos priemones Sveikatos apsaugos ministerijoje, atsakingoje už ES programų lėšų administravimą ir kontrolę. Paskirti atsakingus asmenis už korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimą |
2006 m. IV ketvirtis |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius, Europos Sąjungos paramos skyrius, Strateginio planavimo ir programų skyrius |
6. |
Sveikatos apsaugos ministerijos teisės aktų, reglamentuojančių valstybės biudžeto lėšų skyrimą projektams ir programoms finansuoti, analizė. Korupcijos prevencijos priemonių parengimas ir įtraukimas į Sveikatos apsaugos ministerijos korupcijos prevencijos programos priemonių vykdymo planą |
Užkirsti kelią korupcijos apraiškoms, panaudojant valstybės biudžeto lėšas atskiriems projektams ir programoms finansuoti |
2006 m. IV ketv. |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius, Sveikatos ekonomikos skyrius, Strateginio planavimo ir programų skyrius |
7. |
Bendrų principų ir kriterijų, pagal kuriuos medicinos pagalbos priemonės ir vaistai Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis yra perkami centralizuotai, nustatymas ir pateikimas tvirtinti ministrui |
Nustatyti skaidresnę sprendimų, kokioms ligoms ar būklėms gydyti reikalingos priemonės turi būti perkamos centralizuotai, priėmimo tvarką |
2006 m. II ketv. |
Sveikatos apsaugos ministerijos sekretorius pagal administruojamą sritį, Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos |
8. |
Principų ir kriterijų dėl vaistų ir medicinos pagalbos priemonių įtraukimo į kompensuojamųjų vaistų ir medicinos pagalbos priemonių sąrašą, nepriklausomo farmakoekonominio vertinimo reikalavimo nustatymo parengimas ir pateikimas tvirtinti ministrui |
Sumažinti korupcijos prielaidas priimant sprendimus dėl vaistų ir medicinos pagalbos priemonių kompensavimo |
2006 m. IV ketv. |
Sveikatos apsaugos ministerijos sekretorius pagal administruojamą sritį, Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos, Farmacijos departamentas prie Sveikatos apsaugos ministerijos |
9. |
Licencijuojamos farmacinės veiklos teisinio reglamentavimo analizė ir prireikus – teisės aktų projektų parengimas |
Užtikrinti, kad būtų atskirtos licencijų išdavimo ir nustatytų reikalavimų laikymosi kontrolės funkcijos, atitinkamai priskiriant jas skirtingiems subjektų padaliniams |
2006 m. IV ketv. |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius, Farmacijos departamentas prie Sveikatos apsaugos ministerijos, Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos |
10. |
Teisės aktų pakeitimų ir papildymų projektų, siekiant užtikrinti veiksmingą vaistų reklamos kontrolę, parengimas ir pateikimas tvirtinti ministrui |
Užkirsti kelią korupcijos apraiškoms, kai gydytojai dalyvauja vaistų reklamoje |
2006 m. III ketv. |
Sveikatos apsaugos ministerijos sekretorius pagal administruojamą sritį, Farmacijos departamentas prie Sveikatos apsaugos ministerijos, Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos |
11. |
Korupcijos tikimybės Sveikatos apsaugos ministerijoje, jai pavaldžiose bei kitose sveikatos sistemos įstaigose ir jų veiklos srityse nustatymas |
Nustatyti veiklos sritis, kuriose galimi korupcijos reiškiniai |
Kiekvienų metų III ketvirtis |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius, Sveikatos sistemos įstaigų atsakingi asmenys |
12. |
Motyvuotų išvadų dėl korupcijos pasireiškimo tikimybės Sveikatos apsaugos ministerijoje ir jai pavaldžiose įstaigose bei kitose sveikatos sistemos įstaigose parengimas |
Laiku pateikti informaciją apie korupcijos pasireiškimo tikimybę |
Kiekvienų metų spalis |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius, Sveikatos sistemos įstaigų atsakingi asmenys |
13. |
Motyvuotos išvados dėl korupcijos tikimybės, pasirašytos sveikatos apsaugos ministro, bei dokumentų, pagrindžiančių korupcijos pasireiškimo tikimybę, pateikimas Specialiųjų tyrimų tarnybai |
|
Kiekvienų metų spalis |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius |
14. |
Motyvuotos išvados dėl korupcijos tikimybės, pasirašytos sveikatos sistemos įstaigos vadovo, bei dokumentų, pagrindžiančių korupcijos pasireiškimo tikimybę, pateikimas Specialiųjų tyrimų tarnybai |
|
Kiekvienų metų spalis |
Sveikatos sistemos įstaigų vadovai |
15. |
Privalomas antikorupcinis Sveikatos apsaugos ministerijos ir jai pavaldžių įstaigų parengtų teisės aktų, reglamentuojančių visuomeninius santykius, projektų vertinimas |
Nustatyti galimas korupcijos prielaidas parengtuose teisės aktų projektuose |
Parengus teisės aktų projektus |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius |
16. |
Sąnarių endoprotezavimo paslaugų teikimo organizavimo asmens sveikatos priežiūros įstaigose, teikiančiose tokias paslaugas, įvertinimas |
Nustatyti galimas korupcijos prielaidas |
Pagal atskirą planą-grafiką |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius, Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos, Teritorinė ligonių kasa |
17. |
Akių lęšiukų implantavimo paslaugų teikimo organizavimo asmens sveikatos priežiūros įstaigose, teikiančiose tokias paslaugas, įvertinimas |
Nustatyti galimas korupcijos prielaidas |
Pagal atskirą planą-grafiką |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius, Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos, Teritorinė ligonių kasa |
18. |
Vaistų (50 pavadinimų), perkamų konkurso būdu, kainų skirtumų įvertinimas: 10 apskričių ligoninėse, 10 palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninėse, 30 savivaldybių ligoninėse |
Nustatyti galimas korupcijos prielaidas |
Pagal atskirą planą-grafiką |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius |
19. |
Maisto produktų, perkamų konkurso būdu, kainų skirtumų įvertinimas: 10 apskričių ligoninėse, 10 palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninėse, 30 savivaldybių ligoninėse |
Nustatyti galimas korupcijos prielaidas |
Pagal atskirą planą-grafiką |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius |
20. |
Kuro transportui, perkamo konkurso būdu, kainų skirtumus: 10 apskričių ligoninėse, 10 palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninėse, 30 savivaldybių ligoninėse |
Nustatyti galimas korupcijos prielaidas |
Pagal atskirą planą-grafiką |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius |
21. |
Pacientų apklausa dėl asmens sveikatos priežiūros įstaigose teikiamų paslaugų teikimo organizavimo bei prieinamumo |
Nustatyti galimas korupcijos prielaidas |
Pagal atskirą planą-grafiką |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius, Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos, Teritorinė ligonių kasa |
22. |
Skundų, pareiškimų dėl galimų korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų atvejų bei pasiūlymų dėl korupcijos prevencijos nagrinėjimas |
Išnagrinėti skundų, pareiškimų atsiradimo priežastis ir nustatyti jų pašalinimo priemones |
Gavus skundą, pareiškimą, pasiūlymą |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius, Sveikatos sistemos įstaigų atsakingi asmenys |
23. |
Ministro ir Specialiųjų tyrimų tarnybos informavimas nustatyta tvarka apie gautą informaciją dėl galimos korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos |
Laiku teikti informaciją |
Gavus skundą, pareiškimą, pasiūlymą |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius |
24. |
Skundų (prašymų, pareiškimų), sveikatos priežiūros kokybės ir prieinamumo bei kitais klausimais, gautų VLK, TLK, SAM 2006 m. sausio-rugpjūčio mėn. laikotarpiu, analizė, išvadų parengimas ir pasiūlymų dėl Sveikatos apsaugos ministerijos, jai pavaldžių įstaigų parengtų teisės aktų tobulinimo |
Išnagrinėti skundų, pareiškimų atsiradimo priežastis ir nustatyti jų pašalinimo priemones |
2006 m. lapkritis |
Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos, Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius |
25. |
Informacijos pateikimas Valstybės tarnautojų ir Juridinių asmenų registrams apie asmenis, dirbančius Sveikatos apsaugos ministerijoje ir jai pavaldžiose įstaigose, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo nustatytais pagrindais |
Vykdyti korupcijos prevencijos įstatymo 11 str. reikalavimus |
Korupcijos prevencijos įstatymo 11 str. nurodytais atvejais |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius, Personalo skyrius |
26. |
Visuomenės švietimas ir informavimas: |
|
|
|
26.1. |
Nustatytų korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos atvejų sveikatos apsaugos sistemoje analizė ir paviešinimas |
Informuoti visuomenę apie nustatytus atvejus |
Teismo pripažintais korupcijos atvejais |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius |
26.2. |
Informacijos Sveikatos apsaugos ministerijos svetainės internete skiltyje „Korupcijos prevencija“ patikslinimas ir naujos informacijos rengimas |
Viešinti informaciją apie korupcijos prevencijos priemones sveikatos sistemoje bei nustatytas korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas |
Pagal atskirą planą |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius |
26.3. |
Antikorupcinės kultūros ugdymo dienos, savaitės ir mėnesio kampanijos Sveikatos sistemos institucijose |
Ugdyti antikorupcinę kultūrą |
Pagal atskirą planą |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius, sveikatos priežiūros įstaigų vadovai |
26.4. |
Sveikatos apsaugos ministerijos ir jai pavaldžių įstaigų darbuotojų mokymas korupcijos prevencijos klausimais |
Ugdyti antikorupcinę kultūrą |
Pagal atskirą planą |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius |
27. |
Bendradarbiavimas su Specialiųjų tyrimų tarnyba korupcijos prevencijos ir kontrolės klausimais |
Gauti metodinę pagalbą |
Nuolat |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius |
28. |
Sveikatos ministerijos padalinių ir ministerijai pavaldžių įstaigų veiklos, vykdant korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo priemonių planą, kontrolė, pateikiant raštišką pranešimą ministrui |
Užtikrinti korupcijos prevencijos programos priemonių vykdymą laiku |
Kiekvienų metų sausis, balandis, liepa, spalis |
Sveikatos apsaugos ministerijos Ekonominės veiklos kontrolės skyrius |
29. |
Sveikatos sistemos subjektų (valstybės ir savivaldybių pavaldumo bei privačios sveikatos priežiūros įstaigos sudariusios paslaugų teikimo draudžiamiesiems privalomuoju sveikatos draudimu sutartis) veiklos, vykdant korupcijos prevencijos priemones, kontrolė, pateikiant raštišką pranešimą įstaigos vadovui ir Sveikatos apsaugos ministerijai |
Užtikrinti korupcijos prevencijos programos priemonių vykdymą laiku |
Kiekvienų metų liepa ir sausis |
Sveikatos sistemos subjektų už korupcijos prevencijos kontrolę atsakingi asmenys, įstaigų vadovai |
30. |
Sveikatos sistemos įstaigų darbuotojų privačių ir viešųjų interesų derinimo kontrolė |
Išvengti privačių ir viešųjų interesų konflikto |
Nuolat |
Sveikatos apsaugos ministerija, sveikatos sistemos įstaigų vadovai |
31. |
Ligų diagnostikos bei ambulatorinio gydymo, kompensuojamo iš PSDF biudžeto, metodikų poveikio PSDF biudžetui vertinimas. Duomenų pateikimas sveikatos apsaugos ministrui |
Užtikrinti ambulatorinio ligų gydymo kompensavimą iš PSDF biudžeto lėšų |
Kiekvienų metų I ketvirtį |
Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos |
32. |
Sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo, kokybės ir ekonominio efektingumo kontrolė sveikatos sistemoje, kontrolės duomenų kartu su ataskaitomis pateikimas |
Užtikrinti veiksmingas ir prieinamas sveikatos priežiūros paslaugas |
Nuolat |
Sveikatos apsaugos ministerija, Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos, Teritorinė ligonių kasa, Valstybinė medicininio audito inspekcija, Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba, Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba |
33. |
Privalomos informacijos apie mokamas sveikatos priežiūros paslaugas teikimo gyventojams užtikrinimas |
Pateikti teisingą informaciją apie mokamas ir nemokamas sveikatos priežiūros paslaugas |
Nuolat |
Sveikatos apsaugos ministerija, apskričių ir savivaldybių gydytojai, sveikatos priežiūros įstaigų vadovai |
34. |
Metinio informacinio leidinio apie Privalomojo sveikatos draudimo sistemą parengimas |
Užtikrinti skaidrumą ir viešumą privalomojo sveikatos draudimo sistemoje |
Kiekvienų metų II ketvirtį |
Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos |
35. |
Ketvirčio, pusmečio ir metų Valstybinės ligonių kasos ir Teritorinės ligonių kasos veiklos ataskaitų teikimas Sveikatos apsaugos ministerijai |
Užtikrinti Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto pajamų ir išlaidų kontrolę |
Kasmet, nustatytais terminais |
Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos, Teritorinė ligonių kasa |
36. |
Informacijos apie sveikatos priežiūros įstaigų teikiamų sveikatos priežiūros paslaugų kokybę, prieinamumą (gyventojų apklausos, „karštos“ telefono linijos ir kiti būdai) rinkimas |
Įvertinti sveikatos priežiūros įstaigų teikiamų paslaugų kokybę, prieinamumą |
Nuolat |
Sveikatos apsaugos ministerija, Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos, sveikatos priežiūros įstaigų vadovai |
______________