LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRAS 2004 M. BIRŽELIO 11 D. ĮSAKYMO NR. 4-242 „DĖL GAIRIŲ PAREIŠKĖJAMS (VERSLUMO, VERSLO IR INVESTICIJŲ PLĖTROS SKATINIMAS), SIEKIANT GAUTI EUROPOS SĄJUNGOS STRUKTŪRINIŲ FONDŲ FINANSINĘ PARAMĄ PAGAL LIETUVOS 2004-2006 M. BENDRĄJĮ PROGRAMAVIMO DOKUMENTĄ PATVIRTINIMO IR ĮGALIOJIMŲ VIEŠAJAI ĮSTAIGAI LIETUVOS VERSLO PARAMOS AGENTŪRAI SUTEIKIMO“ PAKEITIMO

 

2004 m. spalio 4 d. Nr. 4-358

Vilnius

 

1. Pakeičiu Gaires pareiškėjams (verslumo, verslo ir investicijų plėtros skatinimas), siekiant gauti Europos Sąjungos struktūrinių fondų finansinę paramą pagal Lietuvos 2004–2006 m. bendrojo programavimo dokumentą, patvirtintas Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2004 m. birželio mėn. 11 d. įsakymu Nr. 4-242 (Žin., 2004, Nr. 102-3752):

1.1. Išdėstau 99 punktą taip:

99. Paraiškos turi būti atsiųstos registruotu laišku, per pašto kurjerį arba įteiktos asmeniškai. Paraiškos turi būti atsiųstos ar įteiktos šiais adresais:

99.1. iš pareiškėjų, įregistruotų Alytaus ir Vilniaus apskrityse:

VšĮ Lietuvos verslo paramos agentūra

Vilniaus skyrius

Gedimino pr. 38/2

LT-01104 Vilnius, Lietuva

99.2. iš pareiškėjų, įregistruotų Šiaulių ir Telšių apskrityse:

VšĮ Lietuvos verslo paramos agentūra

Šiaulių skyrius

Aušros al. 66A

LT-76233 Šiauliai, Lietuva

99.3. iš pareiškėjų, įregistruotų Klaipėdos ir Tauragės apskrityse:

VšĮ Lietuvos verslo paramos agentūra

Klaipėdos skyrius

H. Manto g. 84-216

LT-92294 Klaipėda, Lietuva

99.4. iš pareiškėjų, įregistruotų Kauno ir Marijampolės apskrityse:

VšĮ Lietuvos verslo paramos agentūra

Kauno skyrius

K. Petrausko g. 26-225

LT-44158 Kaunas, Lietuva

99.5. iš pareiškėjų, įregistruotų Panevėžio ir Utenos apskrityse:

VšĮ Lietuvos verslo paramos agentūra

Utenos skyrius

Utenio a. 4-325

LT-28503 Utena, Lietuva“.

1.2. Papildau 1 punkte nurodytas gaires šiais naujais VI, VII, VIII ir IX skyriais (ankstesnįjį VI skyrių laikau X skyriumi):

 

VI skyrius. Pagalbos SUTARTIES SUDARYMAS, keitimas, sustabdymas ar nutraukimas

 

pirmasis skirsnis

Pagalbos SUTARTIES SUDARYMAS

 

137. Priėmus sprendimą suteikti pagalbą, pareiškėjas registruotu laišku informuojamas apie suteiktą pagalbą ir pasiūlymo pasirašyti pagalbos sutartį galiojimo terminą. Kartu pridedamas parengtas pagal pavyzdinę pagalbos sutarties formą pagalbos sutarties projektas bei kita svarbi informacija.

138. Su pareiškėju, kuriam skirta pagalba, pagalbos sutartis sudaroma 3 egzemplioriais, turinčiais vienodą juridinę galią. Pagalbos sutartį pasirašo LVPA įgaliotas atstovas, Ūkio ministerijos įgaliotas atstovas bei pareiškėjas arba jo įgaliotas atstovas.

139. Su pareiškėju suderinus pagalbos sutarties projektą, pareiškėjas kviečiamas atvykti į LVPA pasirašyti pagalbos sutarties arba pareiškėjui pasirašyti registruotu laišku išsiunčiami LVPA ir Ūkio ministerijos įgaliotų atstovų pasirašyti pagalbos sutarties 3 egzemplioriai. Jei pareiškėjui pasirašyti pagalbos sutarties 3 egzemplioriai išsiunčiami paštu, pareiškėjas registruotu laišku grąžina pasirašytą pagalbos sutarties 1 egzempliorių LVPA ir 1 egzempliorių Ūkio ministerijai.

140. Pareiškėjui per informaciniame laiške nustatytą pasiūlymo pasirašyti pagalbos sutartį galiojimo terminą nepasirašius pagalbos sutarties, pasiūlymas pasirašyti pagalbos sutartį netenka galios ir pagalba projektui nesuteikiama.

141. Su pareiškėju sudarius pagalbos sutartį, pareiškėjas tampa projekto vykdytoju.

142. Pagalbos sutartis įsigalioja nuo tos dienos, kai ją pasirašo paskutinė sutarties šalis, arba, jei pasirašyta pagalbos sutartis siunčiama paštu, kai ji gaunama ir užregistruojama paskutinės sutarties šalies. Pagalbos sutartis galioja, kol šalys įvykdo visus pagalbos sutartyje nurodytus įsipareigojimus. Pagalbos sutartys gali būti pasirašomos iki 2006 m. gruodžio 31 d.

 

antrasis skirsnis

Pagalbos SUTARTIES keitimas

 

143. Bet kuri pagalbos sutarties šalis gali siūlyti keisti arba papildyti pagalbos sutartį, apie tai raštu informavusi viena kitą, ir nurodyti pakeitimo esmę, priežastį ir pagrindimą. Jokie su LVPA raštu nesuderinti nukrypimai nuo projekto, mažinantys projekto išlaidas, pratęsiantys projekto įgyvendinimo laikotarpį ar kitaip keičiantys projektą, nėra leidžiami, net jeigu dėl jų neturi būti keičiama pagalbos sutartis. Projekto vykdytojas privalo raštu informuoti LVPA apie visus projekto pakeitimus ar projekto vykdytojo rekvizitų pasikeitimus.

144. Pagalbos sutartis keičiama, jeigu:

144.1. būtinas projekto įgyvendinimo laikotarpio pakeitimas;

144.2. planuojama keisti kurios nors projekto biudžeto išlaidų kategorijos sumą nuo pagalbos sutartyje planuotos sumos daugiau kaip 10 procentų;

144.3. paaiškėja, kad planuoti projekto kiekybiniai rezultatai gali sumažėti daugiau kaip 10 procentų;

144.4. atsiranda kitų nenumatytų aplinkybių, turinčių įtakos projekto įgyvendinimo nukrypimui nuo pagalbos sutarties sąlygų.

145. Atsiradus 144 punkte nurodytoms aplinkybėms, projekto vykdytojas privalo nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo aplinkybių paaiškėjimo dienos, raštu pateikti LVPA prašymą pakeisti pagalbos sutartį ir kartu su prašymu pateikti visus įrodymus, pagrindžiančius prašymą. Prašymas dėl projekto įgyvendinimo laikotarpio pratęsimo turi būti pateiktas ne vėliau kaip prieš 3 mėnesius iki pagalbos sutartyje nustatytos projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos datos. Ūkio ministerijai ar LVPA siūlant keisti arba papildyti pagalbos sutartį, projekto vykdytojas per nustatytą laiką gali raštu pateikti savo pastabas ir pasiūlymus dėl pagalbos sutarties keitimo arba jos papildymo, į kuriuos gali būti atsižvelgta.

146. Pagalbos sutarties pakeitimai ir (arba) papildymai įforminami papildomu susitarimu dėl pagalbos sutarties, kuris yra neatsiejama pagalbos sutarties dalis. Papildomą susitarimą dėl pagalbos sutarties pasirašo LVPA įgaliotas atstovas, Ūkio ministerijos įgaliotas atstovas bei projekto vykdytojas arba jo įgaliotas atstovas.

147. Pagalbos sutarties pakeitimai ir (arba) papildymai įsigalioja ta pačia tvarka kaip ir pagalbos sutartis. Visoms šalims pasirašius pagalbos sutarties pakeitimą ir (arba) papildymą, projekto vykdytojas, įgyvendindamas projektą, turi vadovautis pagalbos sutarties pakeitime ir (arba) papildyme atitinkamai pakeistais ir (arba) papildytais pagalbos sutarties punktais.

 

trečiasis skirsnis

Pagalbos sustabdymas ar nutraukimas

 

148. LVPA turi teisę inicijuoti pagalbos teikimo sustabdymą arba nutraukimą ir (arba) reikalauti grąžinti visą arba dalį suteiktos pagalbos ir (arba) siūlyti Ūkio ministerijai priimti sprendimą dėl projekto vykdytojui suteiktos pagalbos arba jos dalies grąžinimo, kai projekto vykdytojas:

148.1. nepateikia ataskaitų apie pagalbos naudojimą pagalbos sutartyje nustatyta tvarka;

148.2. paraiškoje arba vykdydamas pagalbos sutartį pateikė neteisingą informaciją arba nuslėpė informaciją, kuri turėjo reikšmės sprendimo dėl pagalbos suteikimo priėmimui arba tinkamai pagalbos sutarties vykdymo kontrolei;

148.3. vykdydamas projektą, pažeidė Europos Sąjungos ar Lietuvos Respublikos įstatymų ar kitų teisės aktų reikalavimus, kiek jie yra susiję su projekto įgyvendinimu;

148.4. nukrypo nuo patvirtintų projekto biudžeto išlaidų kategorijų sumų daugiau kaip 10 proc.;

148.5. per 5 metus nuo projekto įgyvendinimo pabaigos pakeičia remiamos veiklos pobūdį;

148.6. per 5 metus nuo projekto įgyvendinimo pabaigos perleidžia, parduoda arba kitaip pakeičia iš pagalbos lėšų įsigyto turto nuosavybės pobūdį;

148.7. nesuderinęs su LVPA, perleidžia tretiesiems asmenims savo įsipareigojimus arba teises, nustatytas pagalbos sutartyje;

148.8. nevykdo pagalbos sutarties sąlygų, susijusių su turto draudimu, pranešimu apie draudiminius įvykius bei gautinas draudimo išmokas;

148.9. pagalbos sutarties galiojimo laikotarpiu nesudaro sąlygų ar neleidžia Europos audito rūmų bei Europos Komisijos, Valstybės kontrolės, Finansų ministerijos, Ūkio ministerijos ir LVPA įgaliotiems asmenims apžiūrėti vietoje ir (arba) patikrinti, kaip vykdomas projektas ir (arba) kaip vykdoma veikla po projekto įgyvendinimo pabaigos;

148.10. nevykdo pagalbos sutarties sąlygų, nustatančių projekto vykdytojo pareigą tvarkyti apskaitą;

148.11. pažeidžia teisės norminiuose aktuose ir pagalbos sutartyje nustatytą dokumentų saugojimo tvarką;

148.12. sistemingai pažeidinėja aplinkos apsaugos, priešgaisrines, higienos, veterinarijos ir kitas taisykles, reglamentuojančias projekto vykdytojo veiklą ir turinčias tiesioginės įtakos projekto įgyvendinimui;

148.13. nepradeda vykdyti projekto per pagalbos sutartyje nustatytą terminą arba nevykdo projekto;

148.14. tampa bankrutuojantis arba likviduojamas projekto įgyvendinimo metu;

148.15. pažeidžia kitas pagalbos sutarties sąlygas.

149. Išanalizavusi projekto ir (arba) pagalbos sutarties vykdymo pažeidimus, Ūkio ministerija gali:

149.1. laikinai sustabdyti pagalbos teikimą, nurodydama pažeidimų pašalinimo terminą;

149.2. sumažinti pagalbą projekto vykdytojui;

149.3. nutraukti pagalbos teikimą;

149.4. nutraukti pagalbos sutartį ir pareikalauti grąžinti sumokėtas lėšas arba jų dalį;

149.5. tęsti pagalbos sutarties vykdymą (jei trūksta pagrindimo apie projekto ar pagalbos sutarties pažeidimus).

150. Priimant bet kurį 149 punkte nurodytą sprendimą, atsižvelgiama į tai, ar projektas įgyvendinamas netinkamai dėl projekto vykdytojo kaltės bei aplaidumo, ar dėl objektyvių aplinkybių, kurių buvo neįmanoma numatyti teikiant projekto paraišką.

151. Ūkio ministerija per 5 darbo dienas nuo bet kurio 149 punkte nurodyto sprendimo priėmimo dienos apie priimtą sprendimą registruotu laišku informuoja projekto vykdytoją.

 

VII skyrius. PROJEKTO ĮGYVENDINIMAS

 

pirmasis skirsnis

Projekto įgyvendinimo laikotarpis

 

152. Projekto įgyvendinimo laikotarpiu projekto vykdytojas turi įgyvendinti projektą bei pasiekti planuotus rezultatus. Projekto įgyvendinimo laikotarpis (pradžios ir pabaigos datos) nurodomas pagalbos sutartyje.

153. Maksimalus projekto įgyvendinimo laikotarpis negali būti ilgesnis kaip 30 mėnesių nuo pagalbos sutarties pasirašymo dienos. Išskirtiniais atvejais, kai, pradėjus įgyvendinti projektą, atsiranda objektyvių priežasčių, kurių projekto vykdytojas negalėjo numatyti iš anksto, projekto vykdytojas gali teikti prašymą LVPA pratęsti projekto įgyvendinimo laikotarpį. Išnagrinėjus projekto vykdytojo prašymą, gali būti priimtas sprendimas jį patenkinti. Tokio sprendimo pagrindu keičiama projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos data pagalbos sutartyje. Bet kuriuo atveju galutinis projekto įgyvendinimo terminas negali būti vėlesnis kaip 2008 m. rugsėjo 1 d.

154. Paskutinė projekto įgyvendinimo diena laikoma galutinės projekto įgyvendinimo ataskaitos, galutinio mokėjimo prašymo, projekto audito ataskaitos ir audito liudijimo pateikimo LVPA diena.

 

antrasis skirsnis

Projektų įgyvendinimo priežiūros ir atsiskaitymo už suteiktą pagalbą tvarka:

ataskaitų rengimas ir teikimas

 

155. Projekto vykdytojas projekto įgyvendinimo laikotarpiu privalo teikti LVPA standartinės formos tarpines ir galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitas, o pareikalavus – ir kitas papildomas ataskaitas apie projekto įgyvendinimą.

156. Projekto vykdytojas tarpines projekto įgyvendinimo ataskaitas privalo teikti kasmet, ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų pasibaigus kalendoriniams metams už nustatytą pagalbos sutartyje ataskaitinį laikotarpį. Kartu su ataskaita pateikiami projekto veiklą pagrindžiantys dokumentai, pvz., publikacijos, seminarų dalyvių sąrašai, brėžiniai, pastatų nuotraukos, pirkimų dokumentai, projekto viešinimo priemonių dokumentai ir pan.

157. Galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą projekto vykdytojas turi pateikti kartu su galutiniu mokėjimo prašymu, projekto audito ataskaita ir audito liudijimu iki pagalbos sutartyje nustatytos galutinio mokėjimo prašymo pateikimo LVPA dienos.

158. Visas projekto vykdytojo ataskaitas LVPA išnagrinėja ir siunčia projekto vykdytojui raštišką pranešimą apie ataskaitos patvirtinimą, atmetimą arba reikalauja papildomos informacijos.

159. Jeigu projekto vykdytojas laiku nepateikia projekto įgyvendinimo ataskaitos, LVPA raštu apie tai primena projekto vykdytojui. Jeigu projekto vykdytojas projekto įgyvendinimo ataskaitos nepateikia ir po priminimo arba ataskaita atmetama 3 kartus, inicijuojamas pagalbos sustabdymas, nutraukimas ir (arba) suteiktos pagalbos arba jos dalies grąžinimas.

160. Baigęs įgyvendinti projektą, projekto vykdytojas 5 metus nuo projekto įgyvendinimo pabaigos kasmet ne vėliau kaip per 30 dienų pasibaigus kalendoriniams metams privalo teikti LVPA užbaigto projekto metines ataskaitas. Užbaigto projekto metinėje ataskaitoje projekto vykdytojas turi nurodyti, kaip užtikrinamas projekto tęstinumas, ar laikomasi pagalbos sutarties nuostatų, nustatančių projekto vykdytojo įsipareigojimus įgyvendinus projektą, kokios projekto pasekmės ir poveikis, iškilusios problemos per ataskaitinį laikotarpį bei kita informacija. Nepateikus ataskaitų, LVPA raštu apie tai primena projekto vykdytojui. Jeigu projekto vykdytojas ataskaitos nepateikia ir jam tai priminus arba ataskaita atmetama 3 kartus LVPA turi teisę inicijuoti pagalbos sutarties nutraukimą bei suteiktos pagalbos grąžinimą.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

PATIKROS VIETOJE ATLIKIMO TVARKA

 

161. LVPA privalo atlikti kiekvieno projekto patikrą projekto įgyvendinimo vietoje mažiausiai vieną kartą per projekto įgyvendinimo laikotarpį. Jei LVPA dėl projekto vykdytojo kaltės neatliko projekto patikros vietoje, projekto vykdytojui negali būti atliktas galutinis mokėjimas.

162. LVPA atlieka planines ir neplanuotas patikras vietoje:

162.1. planines patikras vietoje LVPA atlieka pagal metinį planą;

162.2. neplanuotas patikras vietoje LVPA atlieka esant įtarimui, kad projekto vykdytojo teikiama informacija yra netiksli, neišsami, klaidinanti arba projektas įgyvendinamas netinkamai.

163. LVPA gali tikrinti projekto vykdytojo ūkinę veiklą tik tiek, kiek ji yra susijusi su tikrinamo projekto įgyvendinimu.

164. Apie planinę patikrą vietoje LVPA turi raštu (faksu arba registruotu laišku) informuoti projekto vykdytoją likus ne mažiau kaip 5 darbo dienoms iki patikros atlikimo. Siunčiamame rašte LVPA nurodo:

164.1. patikros vietoje datą;

164.2. patikrą vietoje atliksiančio (-ių) darbuotojo (-ų) vardą, pavardę;

164.3. numatomą patikros apimtį;

164.4. projekto vykdytojo atstovus, kurie turėtų dalyvauti atliekant patikras;

164.5. projekto įgyvendinimo dokumentus, kuriuos projekto vykdytojas privalės pateikti patikrą atliekantiems darbuotojams.

165. Jei išankstinis projekto vykdytojo informavimas apie planuojamą patikrą vietoje gali neigiamai paveikti patikros vietoje rezultatus, patikras vietoje LVPA gali atlikti prieš tai iš anksto neinformavusi projekto vykdytojo.

166. Atlikdamas patikrą, LVPA darbuotojas pildo patikros vietoje lapą.

167. Patikros vietoje metu turi būti tikrinama:

167.1. ar projekto vykdytojo LVPA pateiktuose projekto paraiškoje, mokėjimo prašymuose ir (ar) projekto ataskaitose nurodyta informacija yra teisinga;

167.2. ar atlikti darbai, suteiktos paslaugos ir įsigytos prekės, už kurias projekto vykdytojas atsiskaitė LVPA;

167.3. ar nepasikeitė duomenys, turintys įtakos pagalbos poreikio nustatymui;

167.4. ar nėra ES ir nacionalinių teisės aktų pažeidimų projekto vykdytojui naudojant pagalbos lėšas;

167.5. ar projekto vykdytojas įgyvendina projekto viešinimo ir informavimo priemones;

167.6. ar projekto vykdytojas atskirai ir tinkamai tvarko pagalbos lėšų apskaitą;

167.7. ar projekto vykdytojas laikosi pagalbos sutartyje nustatytų specialiųjų reikalavimų (jei tokie yra nustatyti).

168. Kitus patikros vietoje elementus LVPA nustato rengdama standartinį patikros vietoje lapą atsižvelgdama į BPD priemonės ir veiklos pagal šią BPD priemonę pobūdį.

169. Patikrą atlikęs LVPA darbuotojas privalo projekto vykdytoją pasirašytinai supažindinti su patikros vietoje lapu.

170. Atlikęs patikrą vietoje LVPA darbuotojas parengia patikros vietoje ataskaitą. Patikros vietoje ataskaitoje LVPA darbuotojas parašo patikros vietoje rezultatus ir išvadas, rekomendacijas dėl tolesnio projekto įgyvendinimo, prireikus nustato privalomus projekto vykdytojui nurodymus ir pasiūlymus dėl tolesnių LVPA veiksmų.

171. Patikros vietoje metu nustačius neesminių neatitikimų, kurie nepažeidžia pagalbos sutarties ir gali būti ištaisyti projekto vykdytojo, LVPA suformuluoja reikalavimus projekto vykdytojui bei nustato terminą, per kurį šie reikalavimai turi būti įvykdyti. Apie reikalavimus ir jų įvykdymo terminus LVPA raštu informuoja projekto vykdytoją. Apie reikalavimų įvykdymą projekto vykdytojas turi pranešti LVPA pateikdamas projekto įgyvendinimo ataskaitą, jei LVPA nenurodo kitaip.

172. LVPA taip pat gali suformuluoti rekomendacinio pobūdžio pasiūlymus, kurie padėtų projekto vykdytojui efektyviau įgyvendinti projektą ir atsiskaityti už jį. Šių pasiūlymų projekto vykdytojas neprivalo įgyvendinti.

173. Nustačiusi esminių pagalbos sutarties pažeidimų, LVPA informuoja apie tai Ūkio ministeriją, kuri turi teisę sustabdyti pagalbos teikimą projekto vykdytojui, nutraukti pagalbos sutartį, pareikalauti projekto vykdytojo grąžinti jau išmokėtas pagalbos lėšas ar jų dalį.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

REIKALAVIMAI ATLIKTI AUDITĄ

 

174. Projekto pabaigoje turi būti atliekamas projekto auditas, kurį atlieka projekto vykdytojo pasirinkta audito įmonė, turinti teisę atlikti auditą bei įtraukta į audito įmonių sąrašą, skelbiamą Lietuvos audito rūmų tinklalapyje http://www. lar. lt. Audito paslaugos, kaip ir kitos paslaugos, turi būti perkamos vadovaujantis šių Gairių I skyriaus 11 skirsniu „Reikalavimai pirkimams“.

175. Priimtinų audito įmonių sąrašas skelbiamas LVPA tinklalapyje. Atskirais atvejais projekto vykdytojas, gavęs LVPA pritarimą, gali sudaryti sutartis su audito įmonėmis, neįtrauktomis į skelbiamą priimtinų audito įmonių sąrašą, tačiau tokia audito įmonė vis tiek turi atitikti 174 punkte audito įmonei keliamus reikalavimus.

176. Auditas turi būti atliekamas vadovaujantis nacionaliniais audito standartais. Jis turi apimti auditoriui pagal aplinkybes reikalingus testus ir kontrolės procedūras.

177. Audito tikslas – audito įmonės patvirtinimas dėl:

177.1. pateiktų projekto įgyvendinimo tarpinių ir galutinės ataskaitų tikslumo, patikimumo ir pagrįstumo tinkamais patvirtinančiais bei tinkamas išlaidas, patirtas pagal pagalbos sutarties ir jos priedų nuostatas, identifikuojančiais dokumentais;

177.2. projekto pasiektų rezultatų, nustatytų pagalbos sutarties ir jos priedų nuostatose.

178. Projekto audito ataskaita ir audito liudijimas apie atliktą projekto auditą turi būti teikiami kartu su galutine projekto įgyvendinimo ataskaita bei galutinio mokėjimo prašymu.

 

PENKTASis skirsnis

Informacijos teikimas, įgyvendinANT projektĄ

 

179. Projekto vykdytojas privalo:

179.1. raštu pranešti apie visus galimus nukrypimus nuo projekto ar priežastis, kliudančias tinkamai įgyvendinti projektą;

179.2. laikytis viešumo reikalavimų;

179.3. informuoti apie draudiminius įvykius, susijusius su turtu, kuriam įsigyti buvo suteikta pagalba, ir gautinas draudimo išmokas.

180. Projekto įgyvendinimo laikotarpiu ir 5 metus po projekto įgyvendinimo Europos audito rūmų bei Europos Komisijos, Valstybės kontrolės, Finansų ministerijos, Ūkio ministerijos, LVPA įgaliotiems asmenims tikrinant ir kontroliuojant, kaip yra vykdomas projektas, taip pat tikrinant ir kontroliuojant projekto vykdytojo finansinę ar ūkinę veiklą, kiek ji susijusi su projektu, projekto vykdytojas privalo bendradarbiauti su projektą kontroliuojančiais asmenimis, laiku teikti jiems visą prašomą informaciją, sudaryti sąlygas apžiūrėti projekto vykdymo vietą ir veiklą, vietoje susipažinti su dokumentais, susijusiais su projekto ir pagalbos sutarties vykdymu.

 

ŠEŠTASis skirsnis

projekto viešinimo Reikalavimai

 

181. Projekto vykdytojas turi imtis visų veiksmų, būtinų skelbti, kad Europos Sąjunga finansavo projektą arba prisidėjo jį finansuojant. Įgyvendinant projektą bet kokioje projekto vykdytojo publikacijoje, susijusioje su vykdoma veikla, įskaitant pranešimus konferencijose ar seminaruose, ant pastatyto ar rekonstruoto pastato, įsigytos įrangos, technikos, pagamintos prekės ar pan. turi būti informacija ar informacinis užrašas apie Europos Sąjungos struktūrinių fondų pagalbą pagal Lietuvos 2004–2006 m. bendrąjį programavimo dokumentą.

182. Viešinimo priemonės turi atitikti Lietuvos Respublikos finansų ministro 2004 m. birželio 17 d. įsakyme Nr. 1K-233 „Dėl Informavimo apie Europos Sąjungos struktūrinių fondų pagalbą pagal Lietuvos 2004–2006 m. bendrąjį programavimo dokumentą ir suteiktos pagalbos viešinimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 98-3650) nustatytus reikalavimus.

 

VIII skyrius. projekto vykdytojo PAREIGOS ĮGYVENDINus PROJEKTą

 

pirmasis skirsnis

Projekto dokumentų saugojimas

 

183. Projekto vykdytojas visų su projekto įgyvendinimu susijusių dokumentų saugojimą organizuoja vadovaudamasis Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodykle, patvirtinta Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. rugpjūčio 15 d. įsakymu Nr. 38 (Žin., 1997, Nr. 78-2006).

184. Projekto vykdytojas projekto įgyvendinimo laikotarpiu ir ne trumpiau kaip 10 metų po projekto įgyvendinimo pabaigos privalo saugoti:

184.1. paraišką ir jos priedų kopijas;

184.2. pagalbos sutarties ir jos priedų originalus;

184.3. tarpinių ir galutinės projekto įgyvendinimo, užbaigto projekto ataskaitų ir jų priedų kopijas ir kitus dokumentus, susijusius su projekto įgyvendinimu;

184.4. išlaidas pateisinančių ir įrodančių dokumentų originalus;

184.5. susirašinėjimo su LVPA ir Ūkio ministerija dokumentų kopijas;

184.6. pirkimų dokumentų originalus arba jų kopijas;

184.7. viešinimo priemonių įgyvendinimą įrodančius dokumentus.

 

antrasis skirsnis

Apribojimai

 

185. Projekto vykdytojas privalo užtikrinti veiklos, kuriai vykdyti suteikta pagalba, tęstinumą. Jis įsipareigoja nekeisti veiklos, kuriai vykdyti suteikta pagalba, pobūdžio 5 metus po projekto įgyvendinimo pabaigos, išskyrus atvejus, kai tam neprieštarauja LVPA ir Ūkio ministerija.

186. Projekto vykdytojas be LVPA rašytinio sutikimo negali įkeisti turto ar kitokiu būdu suvaržyti daiktinių teisių į turtą, kuriam įsigyti buvo suteikta pagalba, 5 metus nuo projekto įgyvendinimo pabaigos.

187. Turtas, kurį projekto vykdytojas įsigijo pasinaudodamas pagalbos lėšomis, be LVPA rašytinio sutikimo negali būti parduotas, dovanotas arba kitaip perleistas, taip pat išvežtas už Lietuvos Respublikos teritorijos ribų ne mažiau kaip 5 metus nuo projekto įgyvendinimo pabaigos.

 

IX skyrius. MOKĖJIMAI

 

PIRMASIS SKIRSNIS.

MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMO IR VERTINIMO TVARKA

 

188. Tarpinių ir galutinio mokėjimo prašymus projekto vykdytojas teikia LVPA regioniniam skyriui pagalbos sutartyje nustatytais terminais, bet ne rečiau nei kas 3 mėnesiai nuo pagalbos sutarties pasirašymo dienos. Jei mokėjimo prašymas teikiamas rečiau nei kas 3 mėnesiai, projekto vykdytojas privalo teikti LVPA projekto įgyvendinimo ataskaitą už 3 praėjusius mėnesius. Galutinio mokėjimo prašymas, pateiktas po nustatyto termino, nebus patenkintas.

189. Jeigu projekto vykdytojas dėl rimtų priežasčių nori pratęsti galutinio mokėjimo prašymo pateikimo terminą, jis ne vėliau kaip iki galutinio mokėjimo prašymo pateikimo termino pabaigos turi pateikti LVPA prašymą pakeisti pagalbos sutartį, kad pratęstų galutinio mokėjimo prašymo pateikimo terminą. Šis terminas gali būti pratęstas 6 mėnesiams, bet ne ilgiau kaip iki 2008 m. rugsėjo 1 d.

190. Kartu su tarpiniais ir galutinio mokėjimo prašymais projekto vykdytojas pateikia ataskaitinio laikotarpio išlaidas patvirtinančių bei įrodančių dokumentų kopijas ir originalus:

190.1. sąskaitas-faktūras;

190.2. įvykdytų darbų atlikimo aktus;

190.3. pirkimo-pardavimo sutartis;

190.4. banko dokumentus, įrodančius mokėjimą už prekes, atliktus darbus, paslaugas (mokėjimo pavedimai, SWIFT pranešimai, banko išrašai);

190.5. kasos pajamų orderius arba kasos aparato čekius;

190.6. kitus dokumentus.

191. Dokumentų originalai, pažymėti LVPA žyma, grąžinami projekto vykdytojui.

192. Tarpiniuose ir galutiniame mokėjimo prašymuose projekto vykdytojas privalo deklaruoti visas per ataskaitinį laikotarpį, kurio mokėjimo prašymas teikiamas, patirtas projekto tinkamas išlaidas: kompensuojamas iš pagalbos lėšų ir dengiamas nuosavomis lėšomis.

193. Gavęs mokėjimo prašymą LVPA regioninis skyrius privalo patikrinti:

193.1. ar mokėjimo prašymas pateiktas laiku;

193.2. ar mokėjimo prašymas užpildytas lietuvių kalba ir įskaitomai;

193.3. ar mokėjimo prašyme užpildyti visi privalomi laukai;

193.4. ar mokėjimo prašymas pasirašytas įgaliotų asmenų;

193.5. ar prie mokėjimo prašymo pridėti visi projekto vykdytojo nurodyti priedai.

194. Jeigu vieną iš 193 punkte nustatytų tikrinimo elementų LVPA regioninis skyrius įvertina neigiamai, mokėjimo prašymas atmetamas ir grąžinamas projekto vykdytojui nurodant atmetimo priežastis bei neatitikimų pašalinimo terminą. Pašalinęs nurodytus neatitikimus, projekto vykdytojas teikia mokėjimo prašymą iš naujo.

195. Jeigu visus iš 193 punkte pateiktus tikrinimo elementus LVPA regioninis skyrius įvertina teigiamai, mokėjimo prašymas laikomas priimtu ir perduodamas vertinti LVPA darbuotojams.

196. Mokėjimo prašyme nurodomų patirtų išlaidų tinkamumą LVPA privalo įvertinti per 60 dienų nuo mokėjimo prašymo užregistravimo datos. Jeigu LVPA negali įvertinti patirtų išlaidų dėl pateiktos neišsamios informacijos, pavyzdžiui, pridėti ne visi patirtas išlaidas pateisinantys dokumentai, ir (arba) jų tinkamumui įvertinti būtina patikra projekto įgyvendinimo vietoje, mokėjimo prašymo vertinimo terminas stabdomas ir projekto vykdytojui siunčiamas paklausimas dėl papildomų dokumentų pateikimo arba organizuojama patikra projekto įgyvendinimo vietoje. Gavus trūkstamą informaciją mokėjimo prašymo vertinimas tęsiamas.

197. Ne daugiau kaip 90% pagalbos lėšų kompensuojama pagal tarpinius mokėjimo prašymus, likusi pagalbos lėšų dalis kompensuojama pagal galutinį mokėjimo prašymą, pateiktą kartu su galutine projekto įgyvendinimo ataskaita, projekto audito ataskaita ir audito liudijimu.

198. Galutinis mokėjimo prašymas turi būti pateiktas pagalbos sutartyje nustatytu terminu, bet ne vėliau kaip iki 2008 m. rugsėjo 1 d.

 

ANTRASIS skirsnis

Reikalavimai dėl PATIRtų išlaidų

 

199. Projekto vykdytojo teikiamuose mokėjimo prašymuose gali būti nurodytos tik išlaidos:

199.1. tenkinančios šiose Gairėse nustatytus reikalavimus tinkamoms išlaidoms (atitinkančios tinkamų išlaidų kategorijas, patirtos projekto įgyvendinimo laikotarpiu, išskyrus Gairėse pareiškėjams nustatytas išimtis, būtinos projekto įgyvendinimui, faktiškai patirtos ir užregistruotos projekto vykdytojo apskaitoje bei pagrįstos pateisinamaisiais dokumentais ir kt.);

199.2. nustatytos paraiškoje bei pagalbos sutartyje.

200. Visos ūkinės operacijos ir ūkiniai įvykiai, susiję su projektu (pinigų gavimas, pirkimų vykdymas ir išlaidų apmokėjimas tiekėjams, turto nusidėvėjimas ir kiti), turi būti nurodyti buhalterinės apskaitos dokumentuose, remiantis Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais apskaitą, mokesčius ir kitas veiklos sritis, ir laikantis sąlygų, nustatytų pagalbos sutartyje ar jos prieduose.

201. Ūkinės operacijos ir ūkiniai įvykiai, susiję su projektu, turi būti registruojami naudojant dvejybinį įrašą. Šios operacijos ir įvykiai turi būti bendros projekto vykdytojo apskaitos sudėtinė dalis, tačiau įrašai turi būti atskirti nuo kitų įprastinių projekto vykdytojo operacijų ir įvykių arba operacijų ir įvykių, susijusių su kitais projekto vykdytojo vykdomais projektais, įrašų. Todėl operacijoms ir įvykiams, susijusiems su projektu, nustatyti turi būti naudojamos atskiros sąskaitų plano subsąskaitos arba kiti atskyrimo būdai, pavyzdžiui, kodų operacijoms ir įvykiams suteikimas. Tai taikytina visoms, susijusioms su projektu, apskaitos sritims: ilgalaikio turto, atsargų, banko operacijų, pagalbos, operacijų su tiekėjais, atlyginimų sąnaudų, ilgalaikio turto nusidėvėjimo sąnaudų, kitų sąnaudų apskaitai ir kitoms apskaitos sritims pagal poreikį, ir visiems finansavimo šaltiniams. Projekto vykdytojai atsako už tai, kad jų naudojamos apskaitos sistemos užtikrintų tikslų ir skaidrų operacijų ir įvykių, susijusių su projektu, atskyrimą.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

LĖŠŲ PERVEDIMAI

 

202. Projekto vykdytojo projekto išlaidoms apmokėti taikomas kompensavimo būdas:

202.1. projekto vykdytojas pradeda veiklą savo lėšomis ir teikia LVPA mokėjimo prašymus, kuriuose deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas, pridėdamas išlaidas patvirtinančius ir įrodančius dokumentus;

202.2. LVPA per 60 dienų nustato prašomų kompensuoti išlaidų tinkamumą ir teikia paraišką Ūkio ministerijai dėl lėšų pervedimo projekto vykdytojui;

202.3. Ūkio ministerija tikrina ir tvirtina gautą paraišką ir jos pagrindu rengia ir teikia mokėjimo paraišką valstybės iždui mokėti, kuris perveda pagalbos lėšas į projekto vykdytojo nurodytą atsiskaitomąją sąskaitą.“.

2. Pakeičiu Pavyzdinę paramos teikimo sutartį, patvirtintą Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2004 m. birželio mėn. 11 d. įsakymu Nr. 4-242 (Žin., 2004, Nr. 102- 3752), ir išdėstau 9.1 punktą taip:

9.1. Agentūra turi teisę inicijuoti Pagalbos teikimo sustabdymą arba nutraukimą ir/arba reikalauti grąžinti visą arba dalį suteiktos Pagalbos ir (arba) siūlyti Ūkio ministerijai priimti sprendimą dėl Projekto vykdytojui suteiktos Pagalbos arba jos dalies grąžinimo, kai Projekto vykdytojas:

9.1.1. nepateikia mokėjimo prašymų ir ataskaitų apie Pagalbos naudojimą šioje Sutartyje nustatyta tvarka;

9.1.2. paraiškoje arba vykdydamas šią Sutartį pateikė klaidingą informaciją arba nuslėpė informaciją, kuri turėjo reikšmės sprendimui dėl Pagalbos suteikimo arba tinkamai Sutarties vykdymo kontrolei;

9.1.3. vykdydamas Projektą, pažeidė Europos Sąjungos ar Lietuvos Respublikos įstatymų ar kitų teisės aktų reikalavimus, kiek jie yra susiję su Projekto įgyvendinimu ar dėl kurių kilo arba gali kilti neigiamų pasekmių Projektui ar (ir) jo vykdymui;

9.1.4. negali įgyvendinti Projekto pagal visą nustatytą jo apimtį, nukrypo nuo patvirtintų projekto biudžeto išlaidų kategorijų sumų daugiau kaip 10 proc., negali pasiekti šioje Sutartyje nustatytų Projekto uždavinių, tikslų;

9.1.5. per penkerių metų laikotarpį nuo Projekto įgyvendinimo pabaigos pakeičia pagal šią Sutartį remiamos veiklos pobūdį arba be suderinimo su Agentūra pasikeičia Projekto vykdytojas;

9.1.6. per penkerių metų laikotarpį nuo Projekto įgyvendinimo pabaigos perleidžia, parduoda arba kitaip pakeičia iš Pagalbos lėšų įsigyto turto nuosavybės pobūdį;

9.1.7. nesuderinęs su Agentūra, perleidžia tretiesiems asmenims savo įsipareigojimus arba teises, nustatytas šioje Sutartyje;

9.1.8. nevykdo Sutarties sąlygų, susijusių su turto draudimu, pranešimu apie draudiminius įvykius bei gautinas draudimo išmokas;

9.1.9. Sutarties galiojimo laikotarpiu nesudaro sąlygų ar neleidžia Europos audito rūmų bei Europos Komisijos, Finansų ministerijos, Valstybės kontrolės, Ūkio ministerijos ir Agentūros įgaliotiems asmenims apžiūrėti vietoje ir (arba) patikrinti, kaip vykdomas Projektas ir (arba) kaip vykdoma veikla po Projekto įgyvendinimo pabaigos;

9.1.10. nevykdo Sutarties sąlygų, nustatančių Projekto vykdytojo pareigą tvarkyti apskaitą;

9.1.11. pažeidžia teisės norminiuose aktuose ir Sutartyje nustatytą dokumentų saugojimo tvarką;

9.1.12. sistemingai pažeidinėja aplinkos apsaugos, priešgaisrines, higienos, veterinarijos ir kitas taisykles, reglamentuojančias Projekto vykdytojo veiklą ir turinčias tiesioginės įtakos Projekto įgyvendinimui;

9.1.13. nepradeda vykdyti Projekto per 6 mėnesius nuo Sutarties pasirašymo dienos arba nevykdo projekto;

9.1.14. tampa bankrutuojantis arba likviduojamas Projekto įgyvendinimo metu;

9.1.15. pažeidžia kitas Pagalbos sutarties sąlygas.“.

3. Šis įsakymas įsigalioja 2004 m. lapkričio 10 d.

 

 

 

Ūkio ministras                                                                                                  Petras Čėsna