VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL AKCIZAIS APMOKESTINAMŲ PREKIŲ GABENIMO DOKUMENTŲ ŽYMĖJIMO IR PAPILDOMŲ REIKALAVIMŲ JIEMS NUSTATYMO

 

2004 m. balandžio 28 d. Nr. VA-67

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo (Žin., 2001, Nr. 98-3482; 2004, Nr. 26-802) 3 str. 1 ir 26 dalimis, 13 str. 2 dalimi, 15 str. 4–5 dalimis, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos finansų ministro 1997 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 110 (Žin., 1997, Nr. 87-2212; 2001, Nr. 85-2991; 2002, Nr. 20-786) ir siekdama užtikrinti, kad gabenant akcizais apmokestinamas prekes tarp Lietuvos Respublikoje esančių akcizais apmokestinamų prekių sandėlių (toliau – sandėlis) ar į kitą Europos Bendrijų valstybę narę (toliau – valstybė narė), taikant akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimą, taip pat gabenant prekes, už kurias akcizai sumokėti ar yra mokėtini Lietuvos Respublikoje, būtų tinkamai naudojami akcizais apmokestinamų prekių gabenimo dokumentai (toliau – gabenimo dokumentai):

1. Tvirtinu: akcizais apmokestinamų prekių gabenimo dokumentų žymėjimo taisykles (pridedama).

2. Nustatau, kad:

2.1. gabenimo dokumentai, kai prekės gabenamos iš Lietuvos Respublikos sandėlio, išrašomi naudojantis Valstybinės mokesčių inspekcijos sukurta programine įranga – akcizų informacine sistema (toliau – AIS);

2.2. gabenimo dokumentuose turi būti įrašytas AIS suteiktas unikalus lydinčiojo dokumento numeris, patvirtinantis, kad dokumentas suformuotas Valstybinės mokesčių inspekcijos serveryje ir jo rekvizitai yra įtraukti į AIS duomenų bazę;

2.3. gabenimo dokumentai išrašomi lietuvių kalba;

2.4. akcizais apmokestinamų prekių gabenimo dokumento blanko formą, patvirtintą Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – VMI prie FM) viršininko 2002 m. birželio 12 d. įsakymu Nr. 152 „Dėl akcizais apmokestinamų prekių gabenimo dokumento formos, jos užpildymo taisyklių ir gabenimo dokumento blankui keliamų reikalavimų patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 58-2389) iki pasibaigs šių blankų atsargos, gali naudoti akcizais apmokestinamų prekių gabenimui tik tarp Lietuvos Respublikoje esančių sandėlių.

3. Įsakau:

3.1. VMI prie FM Akcizų administravimo skyriaus ir Tarptautinių mainų skyrių vedėjams laikantis Direktyvos 92/12/EEB 19 str. nuostatų užtikrinti, kad akcizais apmokestinamų prekių gabenimo atvejais, taikant akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimą, iš Lietuvos Respublikos į kitas valstybes nares ar eksportuojant jas per kitą valstybę narę, būtų siunčiami išankstiniai (perspėjamieji) elektroninės formos (EWSE) pranešimai informavimo arba įspėjimo tikslais šalies gavėjos ar šalių per kurias prekės eksportuojamos atsakingoms institucijoms;

3.2. VMI prie FM Akcizų administravimo skyriui kontroliuoti AISe suformuotus su prekių gabenimu tarp valstybių narių susijusius, standartizuotos formos (toliau – MVS) paklausimus ir juos pateikti VMI prie FM Tarptautinių informacijos mainų skyriui, o gaunamus iš kitų valstybių narių paklausimus pateikti AVMI vykdymui;

3.3. Apskričių valstybinių mokesčių inspekcijų (toliau – AVMI) viršininkams:

3.3.1. užtikrinti, kad akcizais apmokestinamų prekių gabenimo faktai būtų įforminami laikantis šiuo įsakymu patvirtintų reikalavimų, akcizais apmokestinamų prekių gabenimo dokumentų žymėjimo taisyklių ir galiojančių teisės aktų nuostatų;

3.3.2. paskirti atsakingus asmenis kontroliuoti iš valstybių narių gaunamų prekių gavimo faktų patvirtinimo teisingumą bei žymėti akcizais apmokestinamų prekių gabenimo dokumentus;

3.3.3. paskirti atsakingus asmenis taikant Direktyvos 92/12/EEB 15b ir 19(6) str., Direktyvos 77/779/EEB 7 ir 8 str. nuostatas formuoti AISe su akcizais apmokestinamų prekių gabenimu susijusius MVS paklausimus kitų valstybių narių atsakingoms institucijoms ir kontroliuoti kitų šalių pateiktų paklausimų vykdymą.

3.4. Šio įsakymo vykdymą kontroliuoti VMI prie FM viršininko pavaduotojui, kuruojančiam Akcizų administravimo skyrių.

4. Pripažįstu netekusiu galios Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2002 m. birželio 12 d. įsakymą Nr. 152 „Dėl akcizais apmokestinamų prekių gabenimo dokumento formos, jos užpildymo taisyklių ir gabenimo dokumento blankui keliamų reikalavimų patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 58-2389).

5. Šis įsakymas įsigalioja nuo 2004 m. gegužės 1 d.

 

 

 

VIRŠININKĖ                                                                                                  VIOLETA LATVIENĖ


 

PATVIRTINTA

Valstybinės mokesčių inspekcijos prie

Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

viršininko 2004 m. balandžio 28 d.

įsakymu Nr. VA-67

 

AKCIZAIS APMOKESTINAMŲ PREKIŲ GABENIMO DOKUMENTŲ ŽYMĖJIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Akcizais apmokestinamų prekių gabenimo dokumentų žymėjimo taisyklės (toliau – taisyklės) nustato:

1.1. tvarką, kaip akcizais apmokestinamų prekių (toliau – prekės) gavėjui, patvirtinus prekių gavimo faktą šių prekių gabenimo dokumentuose, kurių formos nustatytos 1992 m. rugsėjo 11 d. Europos Komisijos reglamente 2719/92/EEB dėl gabenimo dokumento gabenant akcizais apmokestinamus produktus, kai jiems taikomas akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimas ir 1992 m. gruodžio 17 d. Europos Komisijos reglamente 3649/92/EEB dėl supaprastinto lydimojo dokumento, skirto Bendrijos viduje judantiems akcizo mokesčiu apmokestinamiems produktams ir kuriuos leista vartoti siunčiančioje valstybėje narėje (toliau – gabenimo dokumentas), juos pažymi gavėjo vietos mokesčių administratorius ir atvejus, kai šių dokumentų gavėjo vietos mokesčių administratorius pasirašytinai nežymi;

1.2. tvarką ir terminus, kai vietos mokesčių administratorius privalo kitos valstybės narės kompetentingai institucijai nusiųsti gabenimo dokumento kopiją ir informaciją apie gautų prekių kiekio neatitikimus kiekiams, nurodytiesiems prekes lydinčiame gabenimo dokumente;

1.3. grąžintino prekių siuntėjui gabenimo dokumento egzemplioriaus žymėjimo tvarką, atvejais, kai nustatomas per Lietuvos Respublikos teritoriją gabenamų prekių kiekio trūkumas;

1.4. reikalavimus spaudui, kuriuo mokesčių administratoriaus įgalioti asmenys gabenimo dokumentuose pažymi patvirtintus prekių gavimo faktus.

2. Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos akcizų įstatymu (Žin., 2001, Nr. 98-3482; 2004, Nr. 26-802) (toliau – Akcizų įstatymas) ir atsižvelgiant į 1992 m. vasario 25 d. Europos Tarybos direktyvą 92/12/EEB dėl bendrųjų procedūrų susijusių su akcizais apmokestinamais produktais, ir dėl tokių produktų laikymo, judėjimo ir kontrolės, į 1977 m. gruodžio 19 d. Europos Tarybos direktyvą Nr. 77/799/EEB dėl valstybių narių kompetentingų institucijų tarpusavio pagalbos tiesioginio apmokestinimo dėl kai kurių akcizų mokesčių ir draudiminių įmokų srityje, į 1992 m. rugsėjo 11 d. Europos Komisijos reglamentą 2719/92/EEB dėl gabenimo dokumento gabenant akcizais apmokestinamus produktus, kai jiems taikomas akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimas ir į 1992 m. gruodžio 17 d. Europos Komisijos reglamentą 3649/92/EEB dėl supaprastinto lydimojo dokumento, skirto Bendrijos viduje judantiems akcizo mokesčiu apmokestinamiems produktams ir kuriuos leista vartoti siunčiančioje valstybėje narėje.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Akcizų įstatyme ir kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

II. PREKIŲ GAVIMO FAKTO GABENIMO DOKUMENTUOSE PAtVIRTINIMAS IR ŽYMĖJIMAS

 

4. Prekių gavėjas – akcizais apmokestinamų prekių sandėlio (toliau – sandėlis) savininkas, registruotas prekybininkas, neregistruotas prekybininkas ar kitas asmuo, gavęs prekes, privalo patvirtinti prekių gavimo faktą gabenimo dokumento C lauke, kaip nustatyta 1992 m. rugsėjo 11 d. Europos Komisijos reglamente 2719/92/EEB dėl gabenimo dokumento gabenant akcizais apmokestinamus produktus, kai jiems taikomas akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimas.

5. Prekių gavėjas – asmuo, gavęs prekes verslo tikslais, arba viešieji juridiniai asmenys savo reikmėms privalo patvirtinti prekių gavimo faktą supaprastinto akcizais apmokestinamų prekių gabenimo dokumento B lauke, kaip nustatyta 1992 m. gruodžio 17 d. Europos Komisijos reglamente 3649/92/EEB dėl supaprastinto lydimojo dokumento, skirto Bendrijos viduje judantiems akcizo mokesčiu apmokestinamiems produktams ir kuriuos leista vartoti siunčiančioje valstybėje narėje.

6. Vietos mokesčių administratoriaus įgalioti asmenys asmeniniu spaudu pažymi prekių gabenimo dokumentus, kuriuose yra prekių gavėjo įgaliotų asmenų patvirtinimai apie prekių gavimą, ir nurodo savo vardą, pavardę, pareigas bei datą.

7. Gabenimo dokumentų žymėjimui skirtame spaude turi būti ženklai, kurie identifikuotų teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos padalinį ir jos įgaliotą asmenį, kuriam paskirtas spaudas.

8. Prekių gavimo iš kitos valstybės narės faktą pasirašytinai tvirtina gavėjo įgalioti asmenys ir žymi vietos mokesčių administratoriaus įgalioti asmenys visuose prekes lydinčiuose gabenimo dokumento egzemplioriuose.

9. Kai gabenimas vyksta tarp Lietuvos Respublikoje esančių sandėlių, o prekių gabenimo dokumentai išrašyti akcizų informacinėje sistemoje ir gautas prekių kiekis sutampa su nurodytuoju gabenimo dokumentuose, prekių gavėjas gražintino siuntėjui gabenimo dokumento egzemplioriaus teikti vietos mokesčio administratoriui pasirašytinai žymėti neprivalo. Tokį prekių gavimo faktą akcizų informacinėje sistemoje patvirtina gavėjo vietos mokesčių administratoriaus įgaliotas asmuo ne vėliau kaip kitą darbo dieną, gavęs gavėjo įgalioto asmens patvirtintą vietos mokesčių administratoriui skirtą, prekių gabenimo dokumento egzempliorių.

 

III. KITOS VALSTYBĖS NARĖS KOMPETENTINGOS INSTITUCIJOS INFORMAVIMAS APIE GAUTŲ PREKIŲ KIEKIO NEATITIKIMUS

 

10. Kai iš kitos valstybės narės gautų prekių kiekis nesutampa su prekių gabenimo dokumente nurodytuoju prekių kiekiu, gavėjo vietos mokesčių administratoriaus įgalioti asmenys, pažymėdami prekių gavimo faktą, pagal tikrinimo rezultatus turi nurodyti faktiškai gautų prekių kiekį gabenimo dokumento A lauke ir įrašyti savo pastabas. Tokios pastabos turi būti patvirtintos vietos mokesčio administratoriaus įgalioto asmens parašu ir asmeniniu spaudu nurodant pareigas, vardą, pavardę ir įrašo datą.

11. Gavėjo vietos mokesčių administratoriaus įgaliotas asmuo, vadovaudamasis galiojančiais teisės aktais gabenimo dokumento kopijos A lauke turi pažymėti ar trūkstamas prekių kiekis, pagal Lietuvos Respublikoje taikomas natūralios netekties normas, gali būti laikomas prarastu dėl natūralios netekties, ar nustatyti praradimai atsirado dėl nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių ir todėl už šį kiekį neatsiranda prievolė mokėti akcizus.

12. Kai trūkstamas prekių kiekis Lietuvos Respublikoje negali būti atleidžiamas nuo akcizų ar gali būti atleistos ne visos prarastos prekės, vietos mokesčių administratorius grąžinamame gabenimo dokumento egzemplioriuje privalo nurodyti koks prekių kiekis turi būti apmokestintas akcizu.

13. Jeigu gavėjo vietos mokesčių administratoriui pateiktame žymėti gabenimo dokumento egzemplioriuje jau yra kitos valstybės narės žyma apie nustatytus prekių kiekio trūkumus, gavėjo vietos mokesčių administratorius pažymėjęs šį gabenimo dokumentą ir nurodęs koks prekių kiekis gali būti apmokestintas toje valstybėje narėje, šio dokumento kopiją per 5 darbo dienas privalo išsiųsti prekių kiekio trūkumą nustačiusios valstybės narės kompetentingai institucijai.

14. Jei iš vienos valstybės narės į kitą gabenamų prekių kiekio trūkumą nustato Lietuvos Respublikos kompetentingi asmenys, tai vietos mokesčių administratorius siuntėjui grąžintino gabenimo dokumento egzemplioriaus A lauke privalo pažymėti Lietuvos Respublikoje nustatytą prekių kiekio trūkumą.

15. Visais atvejais, kai iš kitų valstybių narių gautų prekių kiekis nesutampa su nurodytais prekes lydinčiuose gabenimo dokumentuose, vietos mokesčio administratorius privalo išsiųsti siuntėjo valstybių narių atsakingoms už akcizų administravimą institucijoms paklausimus dėl akcizais apmokestinamų prekių judėjimo kartu su pažymėtomis gabenimo dokumentų kopijomis, teisės aktuose nustatyta tvarka.

16. Paklausimai dėl akcizais apmokestinamų prekių judėjimo 15 punkte nurodytais atvejais rašomi naudojant galiojančią, MVS formą, parengtą Europos Komisijos Akcizų Komiteto vadovaujantis 1977 m. gruodžio 19 d. Direktyvos 77/799/EEB 7 ir 8 str. ir 1992 m. vasario 25 d. Direktyvos 92/12/EEB (15b ir 19(6) straipsnių nuostatomis bei įdiegta technine įranga (AISu).

17. Siekiant kontroliuoti akcizų sumokėjimą už Lietuvos Respublikos teritorijoje prarastas prekes ar prekes, kurių praradimas nustatytas Lietuvos Respublikoje, vietos mokesčių administratorius, privalo registruoti visus prekių praradimo atvejus laisvos formos žurnale nurodydamas gabenimo dokumentų numerius, siuntėjo ir gavėjo rekvizitus bei praradimo nustatymo datą.

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

18. Šių taisyklių privalo laikytis vietos mokesčių administratorių įgalioti žymėti gabenimo dokumentus asmenys, Apskričių valstybinių mokesčių inspekcijų Akcizų administravimo skyriai, sandėlių savininkai, registruoti ir neregistruoti prekybininkai, asmenys, prekes gaunantys verslo tikslais ar viešieji juridiniai asmenys, prekes gaunantys savo reikmėms, prekių pardavėjai ar jų paskirti fiskaliniai agentai, taip pat per Lietuvos Respubliką akcizais apmokestinamas prekes gabenantys asmenys.

19. Asmenys pažeidę šias taisykles atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

______________