ISLANDIJOS RESPUBLIKOS, LICHTENŠTEINO KUNIGAIKŠTYSTĖS, NORVEGIJOS KARALYSTĖS IR LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSITARIMO MEMORANDUMAS DĖL 2004–2009 METU EUROPOS EKONOMINĖS ERDVĖS FINANSINIO MECHANIZMO ĮGYVENDINIMO

 

ISLANDIJOS RESPUBLIKOS, LICHTENŠTEINO KUNIGAIKŠTYSTĖS, NORVEGIJOS KARALYSTĖS (toliau – ELPA valstybės)

ir

LIETUVOS RESPUBLIKOS (toliau – valstybė paramos gavėja),

(toliau kartu – Šalys)

 

SUSITARIMO MEMORANDUMAS DĖL

2004–2009 METŲ EEE FINANSINIO MECHANIZMO ĮGYVENDINIMO

 

KADANGI nuo 2004 m. gegužės 1 d. įsigaliojo 2003 m. spalio 14 d. Susitarimas dėl Čekijos Respublikos, Estijos Respublikos, Kipro Respublikos, Latvijos Respublikos, Lietuvos Respublikos, Vengrijos Respublikos, Maltos Respublikos, Lenkijos Respublikos, Slovėnijos Respublikos ir Slovakijos Respublikos dalyvavimo Europos ekonominėje erdvėje (toliau – EEE plėtros susitarimas);

KADANGI EEE susitarimo 38a protokolas, EEE plėtros susitarimu įtrauktas į EEE susitarimą, nustato finansinį mechanizmą, kurį taikydamos ELPA valstybės prisidės prie ekonominių ir socialinių skirtumų mažinimo Europos ekonominėje erdvėje (toliau – EEE finansinis mechanizmas);

KADANGI ELPA valstybių nuolatinio komiteto 2004 m. birželio 3 d. sprendimu Nr. 4/2004/SC ELPA valstybės įsteigė Finansinio mechanizmo komitetą, kuris valdo EEE finansinį mechanizmą (2004–2009 m.);

KADANGI EEE plėtros susitarimas ir EEE finansinis mechanizmas sustiprins ELPA valstybių ir Lietuvos Respublikos tarpusavio ryšius ir suteiks abipusės naudos jų gyventojams;

KADANGI glaudžiu ELPA valstybių ir Lietuvos Respublikos bendradarbiavimu bus prisidėta prie stabilios, taikios ir klestinčios Europos, pagrįstos geru valdymu, demokratinėmis institucijomis, teisės viršenybe, pagarba žmogaus teisėms ir tvaria plėtra, kūrimo;

KADANGI Šalys, siekdamos užtikrinti veiksmingą EEE finansinio mechanizmo įgyvendinimą, susitaria sukurti bendradarbiavimo sistemą;

NUSPRENDĖ sudaryti šį Susitarimo memorandumą (toliau – SM):

 

1 straipsnis

(Tikslai)

 

Remdamosi 38a protokolo 1 straipsniu ir siekdamos prisidėti prie ekonominių ir socialinių skirtumų mažinimo Europos ekonominėje erdvėje, ELPA valstybės nustatė EEE finansinį mechanizmą. Šio SM Šalys įsipareigoja atrinkti ir finansuoti tuos projektus, kurie prisidėtų prie šio tikslo siekimo.

 

 

2 straipsnis

(Teisinė sistema)

 

Šis SM, sudarytas tarp ELPA valstybių ir Lietuvos Respublikos, suprantamas taip, kaip nurodyta šiuose dokumentuose, kurie sudaro EEE finansinio mechanizmo teisinę sistemą, ir pagal jų sąlygas:

• EEE sutarties 38a protokolas (toliau – 38a protokolas), nustatantis EEE finansinį mechanizmą,

• EEE finansinio mechanizmo įgyvendinimo taisyklės ir procedūros (toliau – Taisyklės ir procedūros) ir vėlesni jų pakeitimai. ELPA valstybės Taisykles ir procedūras patvirtina remdamosi 38a protokolo 8 straipsniu,

• paramos susitarimai, kurie tarp Finansinio mechanizmo komiteto ir valstybės paramos gavėjos bus sudaromi dėl kiekvieno projekto atskirai.

 

3 straipsnis

(Finansinė sistema)

 

1. Pagal 38a protokolo 2 straipsnį ELPA valstybės EEE finansiniam mechanizmui skiria 600 mln. EUR – kasmet nuo 2004 m. gegužės 1 d. iki 2009 m. balandžio 30 d. imtinai išmokės po 120 mln. EUR dalį.

2. Pagal 38a protokolo 5 straipsnį per 1 dalyje nurodytą laikotarpį Lietuvos Respublikai iš viso skiriama 27 000 000 EUR.

3. Pagal 38a protokolo 8 straipsnį EEE finansinio mechanizmo valdymo išlaidos bus dengiamos iš pirmiau nurodytų sumų. Išsamesnės nuostatos išdėstytos Taisyklėse ir procedūrose.

4. Pagal 38a protokolo 6 straipsnį siekiant bet kurios valstybės paramos gavėjos prioritetiniams projektams perskirstyti nepanaudotas laisvas lėšas 2006 m. lapkričio mėn. ir 2008 m. lapkričio mėn. bus atlikta peržiūra.

 

4 straipsnis

(Pareigos ir atsakomybė)

 

1. ELPA valstybės lėšas skiria Lietuvos Respublikos pasiūlytiems reikalavimus atitinkantiems šio SM 6 straipsnyje išvardytų prioritetinių sektorių projektams, dėl kurių buvo susitarta pagal finansinį mechanizmą.

2. Valstybė paramos gavėja užtikrina visišką EEE finansinio mechanizmo remiamų projektų bendrą finansavimą.

3. EEE finansinio mechanizmo komitetas administruoja EEE finansinį mechanizmą ir priima sprendimus dėl finansinės paramos suteikimo.

4. Komitetui padeda Finansinio mechanizmo valdyba (toliau – FMV). FMV yra ryšius palaikanti institucija, atsakinga už kasdienes EEE finansinio mechanizmo operacijas.

5. Lietuvos Respublika įgaliojo Finansų ministeriją veikti savo vardu kaip savo nacionalinę koordinavimo instituciją. Ji yra ryšius palaikanti institucija, visiškai atsakinga už EEE finansinio mechanizmo veiklos Lietuvoje administravimą, įskaitant finansinę kontrolę ir auditą. Jos valdymo struktūra pateikiama A priede.

6. Finansų ministerija yra atsakinga ir atskaitinga už projektų identifikavimą, planavimą, įgyvendinimą ir priežiūrą, taip pat už EEE finansinio mechanizmo lėšų naudojimą atsižvelgiant į Taisykles ir procedūras. Ji rengia FVM šių veiklos rūšių ataskaitas. Apie bet kokius netikslumus nedelsiant pranešama FVM. Lietuvos Respublikos Valstybės kontrolė vykdo nepriklausomą kontrolę.

7. Paprastai projektų paraiškos priimamos skelbiant atvirus konkursus.

8. Finansų ministerija užtikrina, kad projekto teikėjai būtų visiškai pasirengę ir sugebėtų sėkmingai įgyvendinti projektą.

 

5 straipsnis

(Kasmetiniai susitikimai ir ataskaitos)

 

1. Siedamos užtikrinti veiksmingą EEE finansinio mechanizmo įgyvendinimą Šalys susitaria rengti kasmetinius Finansinio mechanizmo komiteto ir koordinavimo institucijos susitikimus. Koordinavimo institucija susitikime pristato metų ataskaitą, kurioje, be kitų dalykų, dėmesys atkreipiamas į:

• pažangą, padarytą siekiant bendro EEE finansinio mechanizmo tikslo,

• pažangą, padarytą identifikuojant projektus valstybėje paramos gavėjoje,

• vykdomų projektų įgyvendinimo ataskaitą pagal patvirtintus kriterijus,

• finansinę pažangą, susijusią su įsipareigojimais ir išmokomis,

• kitų metų intervencijos sritis ir priemones.

2. Šiuos susitikimus rengia Finansų ministerija, padedama FMV. Europos Bendrijų Komisija gali būti pakviesta stebėti minėtus posėdžius.

3. Susitikimų protokolus rengia Finansų ministerija.

4. Pirmasis susitikimas vyksta ne vėliau kaip po vienerių metų nuo šio SM įsigaliojimo.

 

6 straipsnis

(Prioritetiniai sektoriai)

 

1. Pagal 38a protokolo 3 straipsnį dotacijos skiriamos šių prioritetinių sektorių projektams:

(a) aplinkos, įskaitant žmogaus aplinką, apsauga inter alia sumažinant taršą ir skatinant atsinaujinančių energijos šaltinių naudojimą skatinimas;

(b) tvarios plėtros skatinimas gerinant išteklių naudojimą ir valdymą;

(c) Europos kultūros paveldo išsaugojimas, įskaitant viešąjį transportą, taip pat miestų atnaujinimas;

(d) žmogiškųjų išteklių plėtra, inter alia skatinant švietimą ir mokymus, stiprinant vietos valdžios ir jos institucijų administracinių ir viešųjų paslaugų teikimo gebėjimus, taip pat skatinant tai įgyvendinti padedančius demokratinius procesus;

(e) sveikatos apsauga ir vaikų priežiūra.

2. Akademiniai tyrimai gali būti remiami, jei jie numatomi viename arba keliuose prioritetiniuose sektoriuose.

 

7 straipsnis

(Programavimo sistema)

 

1. Siekiant užtikrinti veiksmingą EEE finansinio mechanizmo lėšų naudojimą ir nepažeidžiant 6 straipsnio, išskirtinis dėmesys skiriamas intervencijos sritims, nurodytoms šio SM B priede pateiktoje programavimo sistemoje.

2. Šis priedas patikslinamas 5 straipsnyje minėtuose kasmetiniuose susitikimuose.

 

8 straipsnis

(Konkrečios paramos formos)

 

1. Atsižvelgdamos į 6 straipsnyje nurodytus prioritetinius sektorius ir išskirtinį dėmesį skirdamos 7 straipsnyje minėtoje programavimo sistemoje nurodytiems prioritetiniams sektoriams, Šalys susitarė, neviršydamos 3 straipsnyje minėtos paramos sumos, nustatyti C priede išvardytas konkrečias paramos formas.

2. Šalys sudaro paramos susitarimus, nustatančius konkrečios dotacijos skyrimo sąlygas.

3. Šis priedas tikslinamas 5 straipsnyje minėtuose kasmetiniuose susitikimuose.

 

9 straipsnis

(Prieiga prie informacijos ir jos kontrolė)

 

EEE finansinio mechanizmo komitetas, ELPA Auditorių valdyba ir jų atstovai turi teisę atlikti projektų techninį ar finansinį tyrimą arba prireikus – projektų planavimo, įgyvendinimo, priežiūros ir lėšų naudojimo patikrinimą. Lietuvos Respublika suteikia visą reikiamą pagalbą, informaciją ir dokumentus.

 

10 straipsnis

(Koordinavimas)

 

Lietuvos Respublika ir FMV glaudžiai bendradarbiaudamos koordinuoja Norvegijos finansinio mechanizmo ir EEE finansinio mechanizmo naudojimą. Visi mechanizmų lėšomis finansuojami projektai atitinka Lietuvos Respublikos nacionalinius prioritetus ir atitinkamus susitarimus su Europos Sąjunga.

 

11 straipsnis

(Valdymo principai)

 

1. Šis SM visais aspektais įgyvendinamas pagal EEE finansinio mechanizmo Taisykles ir procedūras bei vėlesnius jų pakeitimus.

2. Įgyvendindamos EEE finansinį mechanizmą Šalys susitaria laikytis visiško skaidrumo ir atskaitomybės, taip pat gero valdymo, tvarios plėtros ir lyčių lygybės principų.

 

12 straipsnis

(Įsigaliojimas)

 

Šis SM įsigalioja jo pasirašymo dieną.

 

 

 

Šis Susitarimo memorandumas pasirašomas dviem egzemplioriais anglų kalba.

 

 

 

Pasirašytas 2005 m. balandžio 22 d.

Pasirašytas 2005 m. balandžio 14 d. Osle

 

 

Islandijos Respublikos vardu

Lietuvos Respublikos vardu

 

 

Pasirašytas 2005 m. balandžio 22 d.

 

 

 

Lichtenšteino Kunigaikštystės vardu

 

 

 

Pasirašytas 2005 m. balandžio 22 d.

 

 

 

Norvegijos Karalystės vardu

 

______________