LIETUVOS RESPUBLIKOS VALDYMO REFORMŲ IR SAVIVALDYBIŲ REIKALŲ MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS NUOSTATŲ

 

2000 m. rugsėjo 18 d. Nr. 102

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijos nuostatais (Žin., 1998, Nr. 67-1962), Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu „Dėl Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo įgyvendinimo“ (Žin., 2000, Nr. 60-1780), įsakau:

1. Patvirtinti Lietuvos metrologijos inspekcijos nuostatus (pridedama).

2. Pripažinti netekusiais galios Lietuvos metrologijos inspekcijos nuostatus (Žin., 1998, Nr. 16-396, Nr. 100-2793).

 

 

 

VALDYMO REFORMŲ

IR SAVIVALDYBIŲ REIKALŲ MINISTRAS                                     JONAS RUDALEVIČIUS


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos valdymo reformų

ir savivaldybių reikalų ministro

2000 m. rugsėjo 18 d. įsakymu Nr. 102

 

LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS

NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos metrologijos inspekcija (toliau – inspekcija) yra viešojo administravimo įstaiga, veikianti pagal Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymą. Inspekcija, įsteigta ir veikianti vadovaujantis Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymu, pagal savo kompetenciją kontroliuoja, kaip visi ūkio subjektai (juridiniai ir fiziniai asmenys, įmonės, neturinčios juridinio asmens teisių) laikosi teisinės metrologijos taisyklių reikalavimų – Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, kitų Lietuvos Respublikos teisės aktų, kurie užtikrina matavimų vienovę ir gina valstybę bei vartotojus nuo neteisingų ir neteisėtų matavimų padarinių.

2. Inspekcija, vykdydama savo funkcijas, vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymu, kitais Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Lietuvos Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, kitais Lietuvos Respublikos teisės aktais, taip pat šiais nuostatais.

3. Įgaliota ministerija, prie kurios yra Lietuvos metrologijos inspekcija, yra Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija.

4. Inspekcija yra juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke, taip pat antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei tokiu užrašu – „LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJA“.

5. Pagal inspekcijos kompetenciją valstybinę metrologinę matavimo priemonių būklės ir naudojimo, prekių kiekio kontrolę vykdo valstybiniai inspektoriai.

 

II. PAGRINDINIAI INSPEKCIJOS UŽDAVINIAI

 

6. Pagrindiniai inspekcijos uždaviniai yra šie:

6.1. valstybinė metrologinė matavimo priemonių kontrolė;

6.2. valstybinė metrologinė matavimų kontrolė;

6.3. valstybinė metrologinė prekių kiekio kontrolė;

6.4. valstybinė matavimo priemonių patikros žymenų, patikrą ir kalibravimą patvirtinančių dokumentų blankų gaminimo, platinimo, naudojimo ir jų apskaitos kontrolė.

 

III. INSPEKCIJOS FUNKCIJOS

 

7. Inspekcija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius, vykdo šias funkcijas:

7.1. kontroliuoja matavimų vienovės įgyvendinimą Lietuvos Respublikoje;

7.2. vykdo valstybinę metrologinę kontrolę pagamintų, pataisytų, parduodamų, nuomojamų ir naudojamų matavimo priemonių, kurios naudojamos atliekant matavimo priemonių patikrą ir kalibravimą; sveikatos apsaugos ir veterinarijos srityse; įvertinant ekologinę būklę bei poveikį jai; darbų saugos srityje; nustatant produktų, gaminių ir žaliavų kokybę; nustatant prekių, energijos, paslaugų kiekį ir vertę; atliekant banko, mokesčių, muitinės ir pašto operacijas; teisėsaugos bei valstybės valdymo ir kontrolės institucijų pavedimu atliekant matavimus;

7.3. kontroliuoja Lietuvos Respublikoje Tarptautinės vienetų sistemos (SI) vienetų, jų išvestinių, kartotinių bei dalinių dydžių naudojimą, kitų Lietuvos Respublikos Vyriausybės įteisintų matavimo vienetų naudojimą ir jų žymėjimo (dimensijos) taikymą;

7.4. kontroliuoja, kad matavimo priemonės, naudojamos dydžiams ir jų santykiams nustatyti, matavimo rezultatus rodytų įteisintais Lietuvos Respublikoje matavimo vienetais;

7.5. kontroliuoja, kad pagamintų, pataisytų, parduodamų, nuomojamų ir naudojamų matavimo priemonių metrologinės charakteristikos atitiktų įmonės gamintojos matavimo priemonių tipams nustatytus reikalavimus;

7.6. kontroliuoja, kad naudojamos matavimo priemonės ir jų metrologinės charakteristikos tiktų matuoti nustatyto tikslumo parametrus;

7.7. kontroliuoja, ar pagrįstai matavimo priemonės yra priskirtos netikrinamoms;

7.8. kontroliuoja matavimo priemonių būklę bei jų parodymų teisingumą, atlikdama matavimo priemonių inspekcinę priežiūrą ir patikrą;

7.9. kontroliuoja, ar valstybinei metrologinei matavimo priemonių kontrolei priskirtų matavimo priemonių tipas yra patvirtintas, ar šios matavimo priemonės įrašytos į Lietuvos matavimo priemonių registrą, ar įteisintos matavimo priemonės parduodamos su tipą patvirtinančiu ženklu, ar jos turi pirminės patikros žymenis, patikrą patvirtinančius dokumentus;

7.10. kontroliuoja, ar teisėtai ir teisingai atliekama matavimo priemonių patikra ir kalibravimas, ar matavimo priemonių patikrą ir kalibravimą atliekančios įmonės, įstaigos turi Lietuvos Respublikos įgaliotos institucijos leidimus vykdyti šią veiklą, ar matavimo priemonių patikra ir kalibravimas atliekami laikantis normatyvinių, techninių dokumentų, metodikų nustatytų reikalavimų;

7.11. kontroliuoja, kad matavimo priemonių patikrai ir kalibravimui naudojami matavimo įrenginiai būtų įteisinti;

7.12. kontroliuoja, ar juridiniai ir fiziniai asmenys, gaminantys, taisantys, importuojantys, nuomojantys, parduodantys ir naudojantys matavimo priemones, pateikdami jas patikrai pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatytą tvarką, laikosi nustatyto matavimo priemonių patikros periodiškumo; ar naudojamos matavimo priemonės, kurių turėjo būti atlikta patikra, yra su galiojančiais patikros žymenimis ar tai patvirtinančiais dokumentais;

7.13. kontroliuoja matavimo priemonių patikros žymenų (lipdukų, plombų, įspaudų), patikrą ir kalibravimą patvirtinančių dokumentų tikrumą; kontroliuoja, ar patikros žymenys (lipdukai, plombos, įspaudai), patikrą ir kalibravimą patvirtinantys dokumentai, suteikiantys teisę naudoti šias matavimo priemones pagal paskirtį, įforminti nustatyta tvarka;

7.14. kontroliuoja, kaip laikomasi nustatyta tvarka patvirtintų taisyklių atliekant suinteresuotų žinybų siūlymu matavimus ypatingais matavimo būdais (pavyzdžiui, matuojant spirito kiekį spirito varyklose, naftos produktų kiekį naftos produktų talpyklose ir t. t.);

7.15. kontroliuoja, kad parduodamas tam tikras sveriamų, skaičiuojamų, dozuojamų prekių kiekis arba parduoti pateikiamų fasuotų prekių kiekis, nurodytas etiketėse arba ant jų taros (pakuotės), atitiktų Lietuvos Respublikos ir tarptautinių teisės aktų bei normatyvinių dokumentų nustatytus reikalavimus;

7.16. kontroliuoja, kaip laikomasi įmonių gamintojų nustatytų matavimo priemonių naudojimo taisyklių reikalavimų;

7.17. atlieka etilo alkoholio tūrio matavimo prietaisų – skaitiklių – patikrą ir plombavimą;

7.18. kartu su teisėsaugos bei valstybės valdymo ir kontrolės institucijomis, dalyvaudama bendruose patikrinimuose, vykdo matavimo priemonių būklės ir naudojimo bei prekių kiekio valstybinę metrologinę kontrolę;

7.19. kontroliuoja matavimo priemonių patikros žymenų, patikrą ir kalibravimą patvirtinančių dokumentų blankų gaminimą, platinimą, naudojimą, jų apskaitą bei tikrumą;

7.20. apibendrina pagal kontrolės rezultatus teisinės metrologijos taisyklių pažeidimus ir apie tai informuoja ministerijas bei kitas valstybės valdymo institucijas;

7.21. nagrinėja gyventojų, įmonių pareiškimus ir pasiūlymus, tiria vartotojų pareiškimus dėl jų teisių pažeidimų, susijusių su teisinės metrologijos sritimi;

7.22. kaupia, sistemina ir analizuoja teisinius ir normatyvinius dokumentus bei informaciją, kurios reikia inspekcijos darbui, ir pagal savo kompetenciją teikia pasiūlymus ministerijoms, kitoms valstybės valdymo institucijoms dėl teisinės metrologijos veiklos tobulinimo;

7.23. palaiko ryšius su tarptautinėmis organizacijomis ir užsienio valstybių atitinkamomis kontrolės institucijomis, atstovaudama Lietuvos Respublikai pagal savo kompetenciją arba pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijos pavedimą;

7.24. informuoja visuomenę apie inspekcijos veiklą, propaguoja inspekcijos tikslus ir uždavinius;

7.25. vykdo kitas įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų Lietuvos Respublikos teisės aktų numatytas funkcijas.

 

IV. INSPEKCIJOS TEISĖS IR PAREIGOS

 

8. Inspekcija pagal savo funkcijas turi teisę:

8.1. vykdyti teisinę administracinę veiklą metrologinės kontrolės klausimais;

8.2. savarankiškai planuoti veiklą, pasirinkdama tikrintinus ūkio subjektus, nustatydama tikrinimo mastą ir periodiškumą;

8.3. sustabdyti ūkio subjektų veiklą, susijusią su nustatytais matavimo priemonių būklės ir naudojimo taisyklių, atliekamų matavimų bei prekių kiekio pažeidimais, kai nurodymai įvykdyti, leisti veiklą tęsti;

8.4. siūlyti kompetentingoms valstybės institucijoms sustabdyti ūkio subjektų veiklą ryšium su nustatytais teisinės metrologijos taisyklių pažeidimais;

8.5. nagrinėti skundus dėl sveriamų, skaičiuojamų, dozuojamų arba parduoti pateikiamų fasuotų prekių, kurių kiekis nurodytas etiketėse arba ant jų taros (pakuotės), kiekio, neteisingų matavimų ir jų rezultatų, matavimo priemonių būklės ir naudojimo;

8.6. nustatyta tvarka įvertinti įmonių pasirengimą taisyti matavimo priemones ir išduoti atitinkamos formos dokumentą (leidimą) vykdyti šią veiklą. Nustačius pažeidimus, sustabdyti veiklą arba anuliuoti leidimą;

8.7. dalyvauti kuriant matavimo priemonių, kurios naudojamos gaminamų ir importuojamų produktų ir žaliavų privalomiesiems rodikliams nustatyti, metrologinės kontrolės sistemą, kad būtų užtikrinta produktų atitiktis Europos Sąjungos reikalavimams ir didėtų Lietuvos prekių konkurencingumas užsienio bei vidaus rinkose;

8.8. pagal savo kompetenciją dalyvauti rengiant teisinės metrologijos kontrolės dokumentus ir teikti pasiūlymus;

8.9.    dalyvauti teismuose nagrinėjant bylas, kai skundžiami inspekcijos sprendimai.

9. Valstybiniai inspektoriai, vykdydami savo pareigas, turi teisę:

9.1. kontroliuodami (pateikę tarnybinį pažymėjimą ir inspekcijos įgalioto asmens pavedimą atlikti patikrinimą) be išankstinio įspėjimo nekliudomai įeiti į visų Lietuvos Respublikoje esančių ūkio subjektų patalpas ir teritorijas, kuriose gaminamos, parduodamos, nuomojamos, naudojamos, saugomos ir taisomos matavimo priemonės, atliekama jų patikra ir kalibravimas; ir iš jų išeiti (neatsižvelgiant į tikrinamų objektų priklausomybę);

9.2. gauti iš valstybės ir savivaldos vykdomųjų institucijų, ūkio subjektų statistinius duomenis, dokumentus bei informaciją (išsaugant jų tarnybines ir komercines paslaptis), kurių reikia inspekcijai pavestiems uždaviniams atlikti;

9.3. kontrolės metu nemokamai naudotis reikalingais ūkio subjektams priklausančiais normatyviniais ir techniniais dokumentais (gauti jų kopijas), tikrinamo objekto technine įranga bei matavimo priemonėmis;

9.4. pagal savo kompetenciją atlikti pagamintų, pataisytų, parduodamų, nuomojamų ir naudojamų matavimo priemonių inspekcinę priežiūrą ir patikrą;

9.5. atrinkti ir pagal paėmimo aktą paimti matavimo priemones, atlikti jų inspekcinę patikrą. Esant būtinumui, kai atliekama matavimo priemonių inspekcinė patikra, suderinus su ūkio subjekto vadovais, pasitelkti jų specialistus. Inspekcinės patikros išlaidas apmoka inspektuojamas ūkio subjektas. Matavimo priemonės grąžinamos pagal paėmimo aktą;

9.6. nustačius, kad matavimai, matavimo priemonių gamyba, pardavimas, nuoma, naudojimas, taisymas, patikra ir kalibravimas atliekami pažeidžiant metrologijos taisyklių reikalavimus, duoti privalomus vykdyti nurodymus;

9.7. atrinkti ir pagal paėmimo aktą paimti prekes prekių kiekio kontrolei atlikti.

Prekės pateikiamos nemokamai. Kontrolės darbų išlaidas apmoka inspektuojamas ūkio subjektas. Prekės grąžinamos pagal paėmimo aktą;

9.8. nustačius, kad parduodamas tam tikras sveriamų, skaičiuojamų, dozuojamų prekių kiekis arba parduoti pateikiamų fasuotų prekių kiekis, nurodytas prekių etiketėse arba ant jų taros (pakuotės), neatitinka Lietuvos Respublikos, tarptautinių teisės aktų ir normatyvinių dokumentų reikalavimų, duoti privalomus vykdyti nurodymus;

9.9. sprendžiant inspekcijos uždavinius, suderinus su ūkio subjektų vadovais, pasitelkti jų specialistus;

9.10. priimti sprendimus, kuriuos numato inspekcijos kompetenciją nustatantys Lietuvos Respublikos įstatymai, kiti Lietuvos Respublikos teisės aktai, ir reikalauti, kad tie sprendimai būtų laiku ir tiksliai vykdomi;

9.11. pagal savo kompetenciją skirti administracines nuobaudas, numatytas Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekse;

9.12. vykdyti savo funkcijas griežtai laikantis Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso, Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo, kitų Lietuvos Respublikos įstatymų, Lietuvos Respublikos teisės bei techninių – normatyvinių teisės aktų, reglamentuojančių teisinės metrologijos sritį, reikalavimų ir šių nuostatų;

9.13. naudotis kitomis teisėmis, kurias suteikia Lietuvos Respublikos įstatymai ir kiti Lietuvos Respublikos teisės aktai.

 

V. INSPEKCIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS

 

10. Inspekcijai vadovauja viršininkas, kurį 5 metams skiria ir atleidžia valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministras Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka.

 

11. Viršininko nesant, jo pareigas vykdo viršininko pavaduotojas arba kitas viršininko pavedimu paskirtas inspekcijos tarnautojas.

12. Inspekcijos struktūrai priklauso inspekcijos administracija ir kiekvienos apskrities sektorius pagal Lietuvos Respublikos administracinį suskirstymą. Apskričių sektoriai, vykdydami savo funkcijas, vadovaujasi inspekcijos nuostatais, Darbo reglamentu, valstybinių inspektorių pareigybės aprašymais. Apskrities sektoriui vadovauja apskrities sektoriaus viršininkas – vyriausiasis valstybinis inspektorius.

13. Inspekcija, vykdydama savo uždavinius ir funkcijas, susijusias su teisine metrologija, bendradarbiauja ir keičiasi informacija su kitomis valstybės valdymo institucijomis. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių įstaigų įstatymu, teikia informaciją.

14. Inspekcijos viršininkas:

14.1. vadovauja inspekcijai, organizuodamas ir koordinuodamas jos darbą, atsako už inspekcijos ūkinę ir finansinę veiklą, priima sprendimus visais inspekcijos veiklos klausimais, atstovauja inspekcijai kitose Lietuvos Respublikos bei užsienio įstaigose ir organizacijose;

14.2. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymų ir kitų teisės aktų projektus per Lietuvos Respublikos valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministeriją Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka;

14.3. užtikrina, kad būtų laikomasi Lietuvos Respublikos įstatymų, Lietuvos Respublikos Seimo priimtų teisės aktų, kad būtų vykdomi Lietuvos Respublikos Prezidento dekretai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai, Ministro Pirmininko potvarkiai, Lietuvos Respublikos valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijos įsakymai ir kiti Lietuvos Respublikos teisės aktai;

14.4. pagal savo kompetenciją leidžia įsakymus ir įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus, organizuoja jų vykdymo kontrolę;

14.5. išleistus įsakymus ir įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus, kuriuose nėra nustatomos, keičiamos ar pripažįstamos netekusiomis galios teisės normos, pagal būtinumą gali skelbti „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“;

14.6. tvirtina inspekcijos struktūrą ir etatų sąrašą, neviršydamas nustatyto metinio darbo užmokesčio fondo;

14.7. nustato viršininko pavaduotojo, struktūrinių padalinių vadovų ir valstybinių inspektorių kompetenciją, funkcijas, pareigas, teises ir atsakomybę; tvirtina inspekcijos struktūrinių padalinių nuostatus, viršininko pavaduotojo, struktūrinių padalinių vadovų, valstybinių inspektorių ir kitų inspekcijos valstybės tarnautojų pareigybių aprašymus;

14.8. sudaro sandorius inspekcijos vardu arba tai atlikti įgalioja inspekcijos tarnautojus;

14.9. priima tarnautojus valstybės tarnybai į inspekciją vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos ir Darbo sutarties įstatymais bei kitais Lietuvos Respublikos teisės aktais;

14.10. organizuoja inspekcijos tarnautojų kvalifikacijos tobulinimą pagal tam tikslui parengtas programas, vertina jų profesionalumą Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka;

14.11. nagrinėja skundus dėl inspekcijos tarnautojų veiksmų ir gali panaikinti (keisti) tarnautojų sprendimus, jei jie neatitinka Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų Lietuvos Respublikos teisės aktų;

14.12. skatina inspekcijos tarnautojus ir skiria jiems tarnybines nuobaudas;

14.13. vykdo Lietuvos Respublikos įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Ministro Pirmininko, Lietuvos Respublikos valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijos suteiktus įgaliojimus.

 

VI. DARBO APMOKĖJIMAS

 

15. Inspekcijos tarnautojų darbo apmokėjimą bei sąlygas reglamentuoja Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos bei kiti įstatymai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai, kiti Lietuvos Respublikos teisės aktai.

 

VII. LĖŠŲ ŠALTINIAI IR JŲ NAUDOJIMAS

 

16. Inspekcija finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto. Biudžeto lėšos naudojamos inspekcijai išlaikyti ir sąmatose numatytoms priemonėms finansuoti.

17. Inspekcijos lėšos naudojamos pagal biudžeto išlaidų sąmatą.

18. Inspekcija įstatymų nustatyta tvarka gali turėti ir nebiudžetinių (specialiųjų, pavedimų) lėšų.

 

VIII. FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ

 

19. Inspekcijos finansinės veiklos kontrolė ir buhalterinė apskaita organizuojama Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

 

IX. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

20. Inspekcija reorganizuojama arba likviduojama Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

______________