LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS KOLEGIJA

 

N U T A R I M A S

DĖL ŽEMĖS ŪKIO ĮMONIŲ TURTO PRIVATIZAVIMO PIRMOJO ETAPO REZULTATŲ IR ANTROJO ETAPO KRYPČIŲ NUSTATYMO

 

1992 m. birželio 23 d. Nr. 2

Vilnius

 

Respublikos žemės ūkio įmonėse turtas išskaidytas į gamybinius-technologinius komplektus, patvirtintos žemės ūkio įmonių turto privatizavimo programos ir užbaigtas pirmasis privatizuojamo turto įsigijimo etapas. Remiantis rajonų valdybų pateiktais duomenimis, privatizuojamų žemės ūkio įmonių turto įsigijo 27.7 tūkst. ūkininkų už 609 mln. rublių arba vienam pareiškusiam norą ūkininkauti turto teko už 22.0 tūkst. rublių. Likęs žemės ūkio įmonių privatizuojamas turtas buvo įgyjamas natūra uždaruose aukcionuose bei pasirašant pajus.

Žemės ūkio įmonių turto privatizavimo programose numatyta apie 6 tūkst. gamybinių-technologinių komplektų įsigyti pajų pasirašymo būdu už 15.3 mlrd. rublių bei 6.3 tūkst. objektų parduoti natūra uždaruose aukcionuose už 1.8 mlrd. rublių. Po dviejų pajų pasirašymo etapų 1992 m. birželio 15 d. duomenimis privatizuota turto už 11.3 mlrd. rublių arba 76 proc. numatytos įsigyti sumos, uždaruose aukcionuose įsigyta turto už 1.4 mlrd. arba 86 proc. Įregistruota daugiau kaip 640 naujų žemės ūkio įmonių. Be to, buvo parduota žemės ūkio turto už pinigus (iš viso už 295 mln. rub.), skirto privalomajai 5 proc. įmokai į agrarinės reformos fondą. Šiai privalomajai įmokai į agrarinės reformos fondą padengti žemės ūkio įmonės perdavė į rajonų valdybų balansus 282 mln. rublių vertės darželius ir kultūros namus.

Apibendrinant žemės ūkio įmonių turto privatizavimo pirmojo etapo rezultatus, pažymėtina, kad Žemės ūkio ministerijos Privatizavimo departamentas, kiti departamentai ir skyriai, rajonų valdybų žemės ūkio skyriai nepakankamai reikliai kontroliavo apylinkių agrarinės reformos tarnybų darbą vykdant Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimus žemės ūkio turto privatizavimo klausimais, per mažai aiškino žemės ūkio darbuotojams agrarinės reformos vykdymo tvarką ir sąlygas. Lietuvos agrarinės ekonomikos instituto mokslininkai pastaruoju metu mažai padeda privatizuojant žemės ūkio įmonių turtą. Stokojama rekomendacijų, prognozių tolimesnei įvairių rūšių žemės ūkio įmonių veiklai vystyti, jų tarpusavio santykiams gerinti, kooperacijos formoms plėtoti.

Patikrinimų duomenimis daugelyje rajonų vykdant žemės ūkio įmonių turto privatizaciją būdingiausi trūkumai ir pažeidimai yra susiję su tuo, kad apylinkių agrarinės reformos tarnybose dar nepakanka kvalifikuotų darbuotojų, galinčių efektyviai kontroliuoti agrarinės reformos eigą. Didesnio poveikio jų kokybinei sudėčiai neturėjo pravesta atestacija.

Kai kuriuose ūkiuose formaliai sudaryti gamybiniai- technologiniai komplektai šiuo metu negali normaliai funkcionuoti. Atskirais atvejais dalis žemės ūkio įmonių turto nebuvo įtraukta į privatizavimo programas.

Pasitaikė turto atskyrimo ūkininkams vilkinimo faktų, arba jiems parduoti skirtas turtas buvo nustatomas pagal kitokius negaliojančius kriterijus, skiriama netvarkinga technika: iškomplektuota ir mažai tinkama tolimesnei eksploatacijai.

Grubiai pažeidžiami žemės ūkio įmonių turto privatizavimo pasirašant pajus ir aukcionų nuostatai tikrintuose Skuodo, Panevėžio, Prienų, Akmenės, Šalčininkų, Varėnos rajonų ūkiuose. Ypač bloga padėtis privatizuojant turtą Skuodo rajono žemės ūkio įmonėse. Nustatyti esminiai įstatymų ir normatyvinių aktų pažeidimai, neteisingai apskaičiuotos žemės ūkio įmonės išmokos, blogai atskirtas turtas ūkininkams, pažeidinėjamos aukcionų vedimo taisyklės.

Prienų rajono privatizavimo komisija (pirmininkas J. Montvila) nevykdo Centrinės privatizavimo komisijos nurodymų ir toliau blogai atlieka savo pareigas tvirtinant pajų pasirašymo sutartis bei įforminant kitus dokumentus. Dar nesudaryta komisija apylinkių agrarinės reformos tarnybų darbui patikrinti. Rajono valdyba, žinodama apie nepatenkinamą padėtį rajone, privatizuojant žemės ūkio įmonių turtą, nesiėmė ryžtingų priemonių trūkumams ir klaidoms ištaisyti.

Siekdama pašalinti esamus trūkumus privatizuojant žemės ūkio įmonių turtą ir numatyti tolimesnes jo privatizavimo kryptis, Žemės ūkio ministerijos kolegija nutaria:

1. nurodyti Žemės ūkio ministerijos Privatizavimo departamentui ir kitiems struktūriniams padaliniams, Lietuvos agrarinės ekonomikos institutui, kad nepakankamai buvo kontroliuojama pirmojo žemės ūkio įmonių turto privatizavimo etapo eiga, pavėluotai ruošiami reikiami išaiškinimo ir normatyviniai aktai, mažai teikiama praktinės-metodinės pagalbos rajonų privatizavimo tarnybų struktūroms.

2. Žinoti, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. birželio 2 d. nutarimu Nr. 417 rajonų privatizavimo komisijos kartu su rajonų valdybomis įpareigotos sudaryti komisijas agrarinės reformos tarnybų darbui patikrinti ir pateikti tikrinimo medžiagą Respublikos Vyriausybei.

3. Pritarti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl žemės ūkio įmonių turto privatizavimo antrojo etapo tvarkos ir sąlygų“ projektui, kaip pagrindinėms tolimesnio žemės ūkio įmonių turto privatizavimo kryptims.

4. Žinoti, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 363 Skuodo rajono valdyba įpareigota atleisti iš einamųjų pareigų rajono valdytojo pavaduotoją žemės ūkio skyriaus vedėją B. Baipšį.

5. Informuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybę apie Prienų rajono privatizavimo komisijos blogai vykdomas jai nustatytas funkcijas ir apie Skuodo rajono konsultanto prie Centrinės privatizavimo komisijos P. Vaškio nepatenkinamą darbą.

6. Siūlyti Prienų rajono valdybai nubausti kaltus darbuotojus dėl Centrinės privatizavimo komisijos nurodymų nevykdymo ir pašalinti ministerijos patikrinimo metu nustatytus trūkumus bei pažeidimus.

7. Nurodyti Varėnos rajono valdytojo pavaduotojui – žemės ūkio skyriaus vedėjui Z. Vaičaičiui, kad, vykdant kai kuriuose rajono ūkiuose turto privatizaciją, savavališkai pažeidinėjamos patvirtintos žemės ūkio įmonių turto privatizavimo programos ir įpareigoti pašalinti nustatytus pažeidimus.

 

 

KOLEGIJOS PIRMININKAS                                                                                        R. SURVILA

______________