LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2004 M. RUGPJŪČIO 31 D. NUTARIMO NR. 1088 „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO 3, 5, 6, 8, 11, 17, 18, 25, 29, 291, 45 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO, 7 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 56 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. IXP-36182“ PAKEITIMO

 

2005 m. gegužės 25 d. Nr. 587

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 31 d. nutarimą Nr. 1088 „Dėl Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 3, 5, 6, 8, 11, 17, 18, 25, 29, 291, 45 straipsnių pakeitimo ir papildymo, 7 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir įstatymo papildymo 56 straipsniu įstatymo projekto Nr. IXP-3618(2)“ (Žin., 2004, Nr. 134-4850) ir išdėstyti 2 punktą taip:

2. Pateikti Lietuvos Respublikos Seimui šias pastabas ir pasiūlymus:

2.1. Pasiūlyti tikslinti įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 55-1049; 2000, Nr. 91-2832) (toliau vadinama – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 3 dalies 2 punktą, kadangi savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo negalima vertinti kaip savarankiškos vykdomosios institucijos, nes savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo įgaliojimai nėra savarankiški ir tai rodo pats pareigybės pavadinimas bei pavadavimo funkcijos esmė. Priešingu atveju suponuojama savivaldybės vykdomųjų institucijų subordinacija ir atskaitingumas viena kitai, o savivaldybės vykdomieji organai pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 119 straipsnio 4 dalį yra atskaitingi savivaldybės tarybai. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, pasiūlyti tikslinti ir įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 3 ir 4 dalis ir palikti dabar galiojančią 11 straipsnio 2 dalies redakciją, atsisakant įstatymo projekto 6 straipsnyje dėstomo įstatymo 11 straipsnio 2 dalies papildymo nauju ketvirtuoju sakiniu.

2.2. Pasiūlyti tikslinti keičiamo įstatymo 3 straipsnio 9 dalies redakciją (įstatymo projekto 1 straipsnio 4 dalis), nes iš pateiktosios redakcijos manytina, kad jeigu įstatymuose, priskiriant klausimų sprendimą atitinkamiems subjektams, vartojama sąvoka „savivaldybė“ ir nenurodoma konkreti savivaldybės institucija, vadinasi, šiais klausimais sprendimus gali priimti tik savivaldybės taryba.

2.3. Manytina, kad įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 1 punkto trečiasis sakinys ir 2 punkto trečiasis sakinys yra pertekliniai, nes Lietuvos Respublikos Konstitucijos 120 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad savivaldybės pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos ir įstatymų apibrėžtą kompetenciją veikia laisvai ir savarankiškai, o šios konstitucinės nuostatos turinys paaiškintas Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2002 m. gruodžio 24 d. nutarimo (Žin., 2003, Nr. 19-828) motyvuojamosios dalies II skyriaus 17.2 punkte ir 2004 m. vasario 11 d. sprendimo (Žin., 2004, Nr. 24-740) rezoliucinės dalies 2 punkte.

2.4. Nepritarti įstatymo projekto nuostatoms, kuriomis siekiama keisti esamąjį teisinį reguliavimą, susijusį su priskirtąja (ribotai savarankiška) savivaldybių funkcija – vaikų, jaunimo ir suaugusiųjų bendrojo lavinimo organizavimu, nes tai neatitiktų Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2003, Nr. 63-2853) 37 straipsnio 1 dalyje įtvirtintos nuostatos, kad formaliojo ir iš dalies neformaliojo švietimo kokybę užtikrina valstybė. Iki šiol valstybė, numatydama lėšas Lietuvos Respublikos valstybės biudžete ir skirdama specialias tikslines dotacijas mokinio krepšeliui, sudarė prielaidas užtikrinti švietimo kokybę švietimui skirtas lėšas naudoti pagal paskirtį. Todėl pasiūlyti įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 3 punkto pirmajame sakinyje vietoj žodžių „mokymo ir auklėjimo įstaigų, savivaldybės bendrojo lavinimo, profesinių bei aukštesniųjų mokyklų“ įrašyti žodžius „mokyklų, pagalbos mokiniui, mokytojui ir mokyklai įstaigų, kitų „, išbraukti žodžius skliaustuose ir šį punktą išdėstyti taip:

„3) savivaldybės mokyklų, pagalbos mokiniui, mokytojui ir mokyklai įstaigų, kitų savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų, savivaldybės įmonių bei kitų savivaldybės juridinių asmenų steigimas;“.

2.5. Pasiūlyti įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 1 punkte vietoj žodžių „neformaliojo ugdymo švietimo programų organizavimas ir įgyvendinimas, socialinių paslaugų įstaigų“ įrašyti žodžius „savivaldybės mokyklų, pagalbos mokiniui, mokytojui ir mokyklai įstaigų išlaikymas, mokymo pagal neformaliojo švietimo programas organizavimas ir įgyvendinimas, savivaldybės socialinių paslaugų institucijų“, išbraukti žodžius „ir bendradarbiavimas su visuomeninėmis organizacijomis“ ir šį punktą išdėstyti taip:

1) savivaldybės mokyklų, pagalbos mokiniui, mokytojui ir mokyklai įstaigų išlaikymas, mokymo pagal neformaliojo švietimo programas organizavimas ir įgyvendinimas, savivaldybės socialinių paslaugų institucijų, šeimynų išlaikymas;“.

2.6. Pasiūlyti įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnį papildyti nauju 7 punktu, buvusius 7–31 punktus atitinkamai laikyti 8–32 punktais, pakeisti 28 punktą ir įstatymo projekto 5 straipsnį išdėstyti taip:

5 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas ir papildymas

1. Papildyti 8 straipsnį šiuo nauju 7 punktu:

„7) mokymo pagal priešmokyklinio ugdymo, formaliojo švietimo (išskyrus aukštojo mokslo studijų) programas organizavimas ir įgyvendinimas;“.

2. Buvusius 8 straipsnio 7–31 punktus laikyti atitinkamai 8–32 punktais.

3. Pakeisti 8 straipsnio 28 punktą ir jį išdėstyti taip:

28) valstybei nuosavybės teise priklausančių melioracijos ir hidrotechnikos statinių valdymas ir naudojimas patikėjimo teise;“.

2.7. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl specialios paskirties bendrovių ir jų veiklos sričių“ pripažinimo netekusiu galios įstatymo (Žin., 2002, Nr. 72-3014) 2 straipsnio 1 dalį, pasiūlyti tikslinti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 30 punktą, kadangi įsigaliojus minėtajam įstatymui specialios paskirties akcinės bendrovės tapo akcinėmis bendrovėmis ar uždarosiomis akcinėmis bendrovėmis.

2.8. Pasiūlyti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 3 dalies 1 punktą pripažinti netekusiu galios.

2.9. Pasiūlyti tikslinti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 4 dalį, nes neaišku, ką apima sąvoka „kitos institucijos“, kadangi įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje pateikiamas baigtinis savivaldybės institucijų sąrašas. Be to, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 17 straipsnio 1 punktą, pasiūlyti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 4 dalyje po žodžio „tarybos“ įrašyti žodį „veiklos“.

2.10. Pasiūlyti išbraukti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 5 dalį, nes jos nuostatos iš esmės tik pakartoja įstatymo projekto 1 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnio 9 dalį.

2.11. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos karo padėties įstatymo (Žin., 2000, Nr. 52-1482) 22 straipsnio 1 dalį, esant karo padėčiai, Lietuvos Respublikos Seimas visoje valstybėje ar jos dalyje gali sustabdyti savivaldybių institucijų (tarp jų – savivaldybių tarybų) įgaliojimus, pasiūlyti atitinkamai papildyti įstatymo projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 25 straipsnio 1 dalį.

2.12. Pasiūlyti įstatymo projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnio 5 dalį papildyti šiuo nauju 7 punktu (buvusius 7–10 punktus atitinkamai laikyti 8–11 punktais):

7) teisės aktų nustatyta tvarka skiria į pareigas ir atleidžia iš jų savivaldybės biudžetinių įstaigų vadovus, įgyvendina kitas Darbo kodekso ir kitų teisės aktų nustatytas funkcijas, susijusias su šių juridinių asmenų vadovų darbo santykiais;“.

2.13. Svarstytina, ar tikslinga patikslinti įstatymo projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 29-1 straipsnio 2 dalies 3 punkto nuostatas. Pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 40 punktą sprendimų dėl disponavimo savivaldybei nuosavybės teise priklausančiu turtu priėmimas, šio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo tvarkos nustatymas, išskyrus tuos atvejus, kai tvarka nustatyta įstatymuose, priskirti savivaldybės tarybos kompetencijai. Be to, pagal keičiamo įstatymo 29 straipsnio 5 dalies 5 punktą kaip tik savivaldybės administracijos direktorius administruoja savivaldybės turtą. Pažymėtina ir tai, kad savivaldybės taryba, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo (Žin., 1998, Nr. 54-1492; 2002, Nr. 60-2412) 11 straipsnio 1 dalimi, įgyvendina savivaldybei nuosavybės teise priklausančio turto savininko funkcijas. Kitos savivaldybių institucijos, savivaldybės įmonės, įstaigos ir organizacijos joms patikėjimo teise perduotą savivaldybės turtą valdo, naudoja ir juo disponuoja pagal įstatymus savivaldybių tarybų sprendimų nustatyta tvarka, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje. Pastebėtina ir tai, kad tam tikrais įstatymuose numatytais atvejais tik savivaldybių tarybos turi teisę priimti individualaus pobūdžio sprendimus, susijusius su savivaldybės turtu: Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad sprendimą dėl savivaldybės turto perdavimo kitiems subjektams priima savivaldybės taryba; Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymo (Žin., 1997, Nr. 107-2688) 10 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad sprendimą įtraukti į privatizavimo objektų sąrašą savivaldybei nuosavybės teise priklausančias akcijas ar kitą savivaldybės turtą priima savivaldybės taryba. Be to, pažymėtina, kad pagal įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 3 punktą savivaldybės kontrolierius (savivaldybės kontrolieriaus tarnyba) yra savivaldybės institucija, kuri prižiūri, ar teisėtai, efektyviai, ekonomiškai ir rezultatyviai valdomas ir naudojamas savivaldybės turtas. Ir pagal galiojančio Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 27 straipsnį kaip tik savivaldybės kontrolierius atlieka finansinį ir veiklos auditą savivaldybės administracijoje, įstaigose ir kitur, teikia savivaldybės tarybai savivaldybės turto naudojimo ataskaitas. Taigi neaišku, koks savivaldybės turto valdymo ir naudojimo organizavimas ir kontrolė turimi galvoje įstatymo projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 291 straipsnio 2 dalies 3 punkte.“.

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

 

 

VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS                                               GINTARAS FURMANAVIČIUS