LIETUVOS RESPUBLIKOS DRAUDIMO PRIEŽIŪROS KOMISIJOS
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS DRAUDIMO PRIEŽIŪROS KOMISIJOS 2004 M. BALANDŽIO 13 D. NUTARIMO NR. N-40 „DĖL MOKUMO ATSARGOS SKAIČIAVIMO METODIKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO IR PAPILDYMO
2009 m. gruodžio 1 d. Nr. N-504
Vilnius
1. Pakeisti Mokumo atsargos skaičiavimo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos draudimo priežiūros komisijos 2004 m. balandžio 13 d. nutarimu Nr. N-40 „Dėl Mokumo atsargos skaičiavimo metodikos patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 56-1980; 2008, Nr. 15-551):
1.1. Išdėstyti 7.1 punktą taip:
1.2. Išdėstyti 7.2 punktą taip:
1.3. Išdėstyti 7.3 punktą taip:
1.5. Išdėstyti 10.6 punkto pirmąją pastraipą taip:
„10.6. kaupiamojo dividendo privilegijuotosios akcijos (1 priedo 1.6 eilutė) ir subordinuotos paskolos (1 priedo 1.7 eilutė). Šie elementai gali būti įtraukti apskaičiuojant turimą mokumo atsargą, tačiau jų suma negali viršyti dydžio, kuris yra apskaičiuojamas pasirenkant 50% turimos mokumo atsargos ar 50% būtinosios mokumo atsargos dydžio, atsižvelgiant į tai, kuris iš jų yra mažesnis, be to, ne daugiau kaip 25% šio dydžio (mažesnio iš turimos mokumo atsargos ar būtinosios mokumo atsargos) gali sudaryti nustatyto termino kaupiamojo dividendo privilegijuotųjų akcijų ir nustatyto termino subordinuotų paskolų suma. Kaupiamojo dividendo privilegijuotųjų akcijų ir subordinuotų paskolų dalis, kuri yra visiškai apmokėta, į turimos mokumo atsargos elementų sumą gali būti įtraukta tik tada, kai atitinka šiuos reikalavimus:“.
1.6. Išdėstyti 10.6.3 punktą taip:
„10.6.3. jei subordinuotos paskolos grąžinimo data yra nenustatyta, subordinuotos paskolos sutartyje turi būti įrašyta sąlyga, kad paskola turi būti grąžinama ne anksčiau kaip po penkerių metų nuo paskolos gavimo dienos, išskyrus atvejus, kai Priežiūros komisija reikalauja šią paskolą grąžinti per trumpesnį laikotarpį. Ne vėliau kaip likus 6 mėnesiams iki paskolos grąžinimo dienos, draudimo ar perdraudimo įmonė turi pateikti Priežiūros komisijai planą, nurodydama, kokia bus turima mokumo atsarga ir būtinoji mokumo atsarga prieš paskolos grąžinimą ir po jos grąžinimo. Priežiūros komisija gali pritarti subordinuotos paskolos grąžinimui tik tuo atveju, jei po šios paskolos grąžinimo bus išlaikyta pakankama mokumo atsarga. Tokio plano pateikti nereikia, jeigu subordinuota paskola (jos dalis) yra naudojama didinti 10.1 ir 10.2 punktuose nurodytus turimos mokumo atsargos elementus;“.
1.8. Išdėstyti 12.7 punktą taip:
„12.7. nebalansiniai įsipareigojimai (1 priedo 2.6 eilutė), susiję su trečiųjų asmenų naudai suteiktomis garantijomis ir laidavimais, išskyrus nebalansinius įsipareigojimus, atsirandančius iš draudimo, perdraudimo ar pensijų kaupimo sutarčių ar susijusius su jomis. Prie tokių nebalansinių įsipareigojimų taip pat turėtų būti priskirti ir kiti nebalansiniai įsipareigojimai, kurie artimiausiais ataskaitiniais laikotarpiais gali, įmonės nuomone, turėti reikšmingos neigiamos įtakos įmonės finansinei būklei;“.
1.9. Išdėstyti 12.8 punktą taip:
„12.8. skirtumas tarp nediskontuotų techninių atidėjinių ir diskontuotų techninių atidėjinių (1 priedo 2.7 eilutė), apskaičiuotų vadovaujantis Metodikos draudimo techninių atidėjinių dydžiams apskaičiuoti, patvirtintos Priežiūros komisijos 2004 m. spalio 1 d. nutarimu Nr. N-117 „Dėl Metodikos draudimo techninių atidėjinių dydžiams apskaičiuoti patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 150-5471), 46 punktu. Šis punktas taikomas visoms Draudimo įstatymo 7 straipsnio 3 dalies 3–18 punktuose nurodytų draudimo grupių rizikoms.“
1.10. Išdėstyti 13 punktą taip:
„13. Priežiūros komisija turi teisę reikalauti turimos mokumo atsargos elementus įvertinti žemesne verte, labiau atitinkančia jų dabartinę arba būsimą netolimoje ateityje tikrąją vertę, ypatingai tuo atveju, jeigu paskutiniais finansiniais metais įvyko dideli šių elementų tikrosios vertės pokyčiai (1 priedo 2.8 eilutė).“
1.11. Išdėstyti 16.1 punktą taip:
1.12. Išdėstyti 16.2 punktą taip:
1.13. Išdėstyti 16.3 punktą taip:
1.14. Išdėstyti 17.1 punktą taip:
„17.1. nustatoma išmokų bazė, lygi 15 punkte nurodyto laikotarpio išmokų sąnaudoms (pagalbos draudimo atveju draudimo išmokų suma, naudojama skaičiuojant išmokų bazę, privalo būti įvertinta pagal patirtas draudimo įmonės išlaidas, susijusias su suteikta pagalba). Išmokų bazė Draudimo įstatymo 7 straipsnio 3 dalies 11–13 punktuose nurodytoms draudimo grupėms yra didinama 50%;“.
1.15. Išdėstyti 17.3 punktą taip:
1.16. Išdėstyti 19.2 punktą taip:
„19.2. jeigu draudimo įmonės, vykdančios transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo ir / ar perdraudimo veiklą, maksimali galima draudimo išmoka pagal vieną draudžiamąjį įvykį, išskaičiavus perdraudikų dalį, nors pagal vieną transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo sutartį viršija 2 procentus draudimo įmonės nuosavo kapitalo dydžio, tuomet yra apskaičiuojama suma, lygi tokių sutarčių vienai maksimaliai galimai draudimo išmokai pagal vieną draudžiamąjį įvykį, išskaičiavus perdraudikų dalį. Maksimaliai galima draudimo išmoka pagal vieną draudžiamąjį įvykį bet kuriuo atveju laikoma apribota Lietuvos Respublikos transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo (Žin., 2001, Nr. 56-1977; 2007, Nr. 61-2340) 11 straipsnio 1 dalyje nurodytomis draudimo sumomis.“
1.17. Išdėstyti 22.1 punktą taip:
1.19. Išdėstyti 22.3 punktą taip:
1.20. Išdėstyti 23.1 punktą taip:
„23.1. nustatoma išmokų bazė, lygi 21 punkte nurodyto laikotarpio išmokų sąnaudoms (pagalbos perdraudimo atveju perdraudimo išmokų suma, naudojama skaičiuojant išmokų bazę, privalo būti įvertinta pagal perdraudimo įmonės patirtas išlaidas, susijusias su suteikta pagalba). Išmokų bazė Draudimo įstatymo 7 straipsnio 3 dalies 11–13 punktuose nurodytoms draudimo grupėms yra didinama 50 %;“.
1.21. Išdėstyti 23.3 punktą taip:
1.22. Išdėstyti 28 punkto pirmąją pastraipą taip:
„28. Sutuoktuvių ir gimimų draudimo bei gyvybės draudimo, kiek nenumatyta Draudimo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 2–5 punktuose, draudimo grupių būtinosios mokumo atsargos dydis susideda iš dviejų dalių: draudimo techninių atidėjinių bei techninės rizikos rodiklių. Skaičiuojant šiuos rodiklius, turi būti naudojamos sumos, apimančios tiek draudimo, neišskaičiavus perdraudikų dalies, tiek ir perdraudimo, neišskaičiavus perdraudiko perdraudikų dalies, veiklą.“
1.23. Išdėstyti 28.1 punktą taip:
„28.1. Draudimo techninių atidėjinių rodiklis (TAR) (3 priedo 1 eilutė) apskaičiuojamas pagal šią formulę:
TAR = MTApab. x max {PR; 0,85} x 4 %
kur MTApab. – matematinio techninio atidėjinio suma laikotarpio pabaigoje, neišskaičiavus perdraudikų dalies;
MTApab.(-) – matematinio techninio atidėjinio suma laikotarpio pabaigoje, išskaičiavus perdraudikų dalį;
PR – persidraudimo rodiklis, apskaičiuojamas pagal šią formulę:
PR = MTApab.(-) / MTApab.;“.
1.24. Išdėstyti 28.2 punktą taip:
„28.2. Techninės rizikos rodiklis (TRR) (3 priedo 2 eilutė) apskaičiuojamas gyvybės draudimo sutartims, kurių rizikos kapitalas ataskaitinio laikotarpio pabaigoje nėra neigiamas, pagal šią formulę:
TRR= RKpab. x max {PR; 0,5} x 0,3 %
kur RKpab. – rizikos kapitalo suma, neišskaičiavus perdraudikų dalies;
RKpab.(-) – rizikos kapitalo suma, išskaičiavus perdraudikų dalį;
PR – persidraudimo rodiklis, apskaičiuojamas pagal šią formulę:
PR = RKpab.(-) / RKpab.;“.
1.25. Išdėstyti 38 punktą taip:
„38. Jeigu garantinis fondas tampa mažesnis nei draudimo ar perdraudimo įmonės minimalus garantinis fondas, šią padėtį draudimo ar perdraudimo įmonė privalo ištaisyti ne vėliau kaip per vienerius metus nuo mokumo atsargos apskaičiavimo datos arba per Priežiūros komisijos nustatytą trumpesnį laikotarpį. Susidarius šiai padėčiai, draudimo ar perdraudimo įmonė per 30 dienų nuo mokumo atsargos apskaičiavimo datos turi šią padėtį ištaisyti arba pateikti Priežiūros komisijai tvirtinti trumpalaikį tvirtos finansinės būklės atkūrimo planą (toliau – trumpalaikis planas). Jeigu šis planas yra nepateiktas laiku arba, Priežiūros komisijai jį patvirtinus, yra neįgyvendinamas daugiau kaip vieną mėnesį, Priežiūros komisija privalo imtis visų būtinų poveikio priemonių, įskaitant draudimo ar perdraudimo įmonės turto, dengiančio draudimo ar perdraudimo techninius atidėjinius, areštą, ir turi teisę panaikinti draudimo ar perdraudimo veiklos licencijos galiojimą. Trumpalaikis planas parengiamas vienerių metų laikotarpiui, prognozuojamus duomenis pateikiant kas mėnesį.“
1.26. Išdėstyti 39.1 punktą taip:
„39.1. Jei turima mokumo atsarga sudaro nuo 75 % iki 100 % būtinosios mokumo atsargos, draudimo ar perdraudimo įmonė per 30 dienų nuo mokumo atsargos apskaičiavimo datos privalo raštu pateikti Priežiūros komisijai priežastis, dėl kurių turima mokumo atsarga yra mažesnė nei būtinoji mokumo atsarga, taip pat pateikti Priežiūros komisijai tvirtinti draudimo ar perdraudimo įmonės parengtą ilgalaikį tvirtos finansinės būklės atkūrimo planą (toliau – ilgalaikis planas). Ilgalaikis planas apima 3 metų laikotarpį, pirmųjų prognozuojamų metų duomenys pateikiami kas mėnesį, kitų metų – ketvirčiais.“
1.27. Išdėstyti 39.3 punktą taip:
„39.3. Jei turima mokumo atsarga sudaro nuo 50 % iki 75 % būtinosios mokumo atsargos, draudimo ar perdraudimo įmonė privalo nedelsdama padidinti turimą mokumo atsargą ne mažiau kaip iki 75 % būtinosios mokumo atsargos ir po tokio padidinimo pateikti 39.1 punkte nurodytą tvirtos finansinės būklės atkūrimo planą dėl tolesnio mokumo atsargos atkūrimo ir išlaikymo. Esant būtinybei, Priežiūros komisija turi teisę areštuoti turtą, dengiantį draudimo ar perdraudimo techninius atidėjinius. Jeigu po padėties, kai turima mokumo atsarga tapo mažesnė kaip 75 % būtinosios mokumo atsargos, praėjus 6 mėnesiams turima mokumo atsarga nepadidinama bent iki 75 % būtinosios mokumo atsargos, Priežiūros komisija turi teisę panaikinti draudimo ar perdraudimo įmonės veiklos licencijos galiojimą.“
1.28. Išdėstyti 39.4 punktą taip:
„39.4. Jei turima mokumo atsarga sudaro mažiau nei 50 % būtinosios mokumo atsargos, draudimo ar perdraudimo įmonė privalo nedelsdama padidinti turimą mokumo atsargą ne mažiau kaip iki 75 % būtinosios mokumo atsargos ir po tokio padidinimo pateikti 39.1 punkte nurodytą tvirtos finansinės būklės atkūrimo planą dėl tolesnio mokumo atsargos atkūrimo ir išlaikymo. Esant būtinybei, Priežiūros komisija turi teisę areštuoti turtą, dengiantį draudimo ar perdraudimo techninius atidėjinius. Jeigu po šios būklės susidarymo praėjus 3 mėnesiams turima mokumo atsarga nepadidinama bent iki 75% būtinosios mokumo atsargos, Priežiūros komisija turi teisę panaikinti draudimo ar perdraudimo įmonės veiklos licencijos galiojimą.“
1.30. Papildyti Mokumo atsargos skaičiavimo metodiką nauju skyriumi ir išdėstyti jo pavadinimą taip (ankstesnį XI skyrių laikant XII skyriumi):
1.31. Papildyti Mokumo atsargos skaičiavimo metodiką naujais 44 ir 45 punktais ir išdėstyti juos taip (ankstesnius 45–47 punktus laikant 46–48 punktais):
„44. Tvirtos finansinės būklės atkūrimo plane turi būti atskleista:
44.3. detalūs ir pagrįsti veiksmai ir priemonės, kurių draudimo ar perdraudimo įmonė imsis siekdama, kad jos mokumo atsarga būtų pakankama, šių veiksmų ir priemonių įtaka:
44.3.3. grynųjų veiklos sąnaudų (administracinių, įsigijimo, atidėtųjų įsigijimo sąnaudų) pasikeitimui;
44.4. priemonės, užtikrinsiančios ir tolesnį atkurtos pakankamos mokumo atsargos išlaikymą (tvirtos finansinės būklės atkūrimo planą sudarant taip, kad jame būtų nurodyta, kaip bus išlaikoma pakankama mokumo atsarga ne trumpesniam laikotarpiui kaip vieneri metai po datos, kada pakankama mokumo atsarga bus atkurta).
1.32. Išdėstyti 46.2 punktą taip:
1.33. Išdėstyti 48 punktą taip:
„48. Dydžiai, nurodyti 7, 16.3, 17.3, 22.3, 23.3 punktuose, yra kasmet indeksuojami, atsižvelgiant į Europos vartotojų kainų indekso, skelbiamo Eurostat, procentinį pokytį. Jeigu šis procentinis pokytis nuo paskutinės dydžių adaptacijos dienos buvo mažesnis kaip 5 %, indeksacija neatliekama. Jeigu šio indekso pokytis yra ne mažesnis kaip 5 %, indeksacija yra atliekama suapvalinant į didesnę pusę po indeksacijos gautus dydžius 100 000 eurų tikslumu.“
2. Pakeisti Mokumo atsargos skaičiavimo metodikos 1 priedą ir išdėstyti jį nauja redakcija (pridedama).
3. Nustatyti, kad šio nutarimo 1.1, 1.2, 1.3, 1.13, 1.15, 1.19 ir 1.21 punktai įsigalioja nuo 2010 m. sausio 1 d.
Mokumo atsargos skaičiavimo
metodikos
1 priedas
(draudimo ar perdraudimo įmonės pavadinimas didžiosiomis paryškintomis raidėmis)
(draudimo ar perdraudimo įmonės kodas, adresas, telefonas, faksas, el. paštas)
20 M. KETVIRČIO ĮMONĖS TURIMA MOKUMO ATSARGA
___________________ Nr. ___________
(sudarymo data) (numeris)
Eil. Nr. |
Turimos mokumo atsargos elementai |
Ataskaitinio laikotarpio rezultatai, Lt |
Prieš metus apskaičiuoti rezultatai, Lt |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Dydžiai, didinantys turimą mokumo atsargą: |
|
|
1.1. |
Apmokėtas įstatinis kapitalas (kaupiamojo dividendo privilegijuotosios akcijos nurodomos atskirai 1.6 eilutėje) |
|
|
1.2. |
Akcijų priedai |
|
|
1.3. |
Perkainojimo rezervas |
|
|
1.4. |
Rezervai, sudaryti iš paskirstytinojo pelno: |
|
|
1.4.1. |
Privalomasis rezervas |
|
|
1.4.2. |
Rezervas savoms akcijoms įsigyti |
|
|
1.4.3. |
Kiti rezervai |
|
|
1.5. |
Nepaskirstytasis pelnas (nuostoliai) |
|
|
1.6. |
Kaupiamojo dividendo privilegijuotosios akcijos |
|
|
1.7. |
Subordinuotos paskolos |
|
|
1.8. |
Kiti išleisti vertybiniai popieriai |
|
|
2. |
Dydžiai, mažinantys turimą mokumo atsargą: |
|
|
2.1. |
Nematerialusis turtas |
|
|
2.2. |
Ateinančių laikotarpių sąnaudos |
|
|
2.3. |
Savos akcijos |
|
|
2.4. |
Uždelsti debitoriniai įsipareigojimai |
|
|
2.5. |
Kitas riboto patikimumo turtas |
|
|
2.6. |
Nebalansiniai įsipareigojimai |
|
|
2.7. |
Techninių atidėjinių skirtumas |
|
|
2.8. |
Turto vertės skirtumas |
|
|
3. |
Turima mokumo atsarga (1) – (2) |
|
|
4. |
Garantinis fondas |
|
|
(įmonės vadovo pareigų pavadinimas)
|
|
(parašas) |
|
(vardas ir pavardė) |
(atsakingo asmens pareigų pavadinimas) |
|
(parašas) |
|
(vardas ir pavardė) |