LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS IR URBANISTIKOS MINISTERIJA
Į S A K Y M A S
DĖL ORGANIZACINIO TVARKOMOJO TECHNINIO REGLAMENTO „STATINIŲ PROJEKTŲ IR STATINIŲ EKSPERTIZĖ STR 1.06.01:1996“ PATVIRTINIMO
1996 m. spalio 1 d. Nr. 130
Vilnius
Vykdydama Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 32-788) ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 04 15 nutarimo Nr. 499 „Dėl Lietuvos Respublikos statybos įstatymo įgyvendinimo“ (Žin., 1996, Nr. 39-969) nuostatas,
1. Patvirtinti organizacinį tvarkomąjį techninį reglamentą „Statinių projektų ir statinių ekspertizė STR 1.06.01:1996“ (pridedamas).
2. Nustatyti, kad minėtas reglamentas galioja nuo 1997 07 01.
Iki tol statinių projektų ekspertizė atliekama pagal „Statybų projektavimo priežiūros laikinuosius nuostatus“, patvirtintus Statybos ir urbanistikos ministerijos 1995 08 11 įsakymu Nr. 171 (Žin., 1995, Nr. 73-1720), kuriais vadovautis nurodyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1995 08 31 nutarime Nr. 1171 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. gegužės 29 d. nutarimo Nr. 411 „Dėl valstybinės projektavimo priežiūros nuostatų patvirtinimo“ pripažinimo netekusiu galios“.
PATVIRTINTA
Statybos ir urbanistikos ministerijos
1996 10 01 įsakymu Nr. 130
ORGANIZACINIS TVARKOMASIS REGLAMENTAS STATINIŲ PROJEKTŲ IR STATINIŲ EKSPERTIZĖ STR 1.06.01:1996
1. Taikymo sritis. Bendroji dalis
1.1. Šis statybos techninis reglamentas (toliau – reglamentas) nustato statinių projektų ir statinių ekspertizės tvarką bei reikalavimus, nepriklausomai nuo statybos finansavimo šaltinių ir statinių nuosavybės formos.
1.2. Reglamentas yra privalomas juridiniams ir fiziniams asmenims, dalyvaujantiems projektuojant, statant bei naudojant statinius, organizuojantiems ir atliekantiems statinių projektų ir statinių ekspertizę, bei valstybės institucijoms, vykdančioms statybos valstybinę priežiūrą ir statybos specialiųjų reikalavimų valstybinę priežiūrą.
1.3. Nekilnojamųjų kultūros vertybių tvarkymo darbų projektų ir statinių, priskiriamų prie tų vertybių, ekspertizės tvarką ir reikalavimus nustato Kultūros ministerijos Kultūros vertybių apsaugos departamentas.
2. Nuorodos
[1] Lietuvos Respublikos statybos įstatymas (Žin., 1996, Nr.).
[2] Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas 1996 07 15 Nr. 838 „Dėl valstybinės reikšmės statinių“ (Žin.,1996, Nr. 68- 651).
[3] Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 07 22 nutarimas Nr. 873 „Dėl ypatingos svarbos statinių, kuriuos projektuoti ir statyti turi teisę projektavimo ir statybos verslo įmonės, gavusios Statybos ir urbanistikos ministerijos kvalifikacijos atestatą šiai veiklai“ (Žin., 1996, Nr. 70-1698).
[4] „Specialistų, dirbančių pagrindinėse statybos techninės veiklos srityse, reglamentas“ (rengiamas).
3. Sąvokos ir apibrėžimai
3.1. Statinio projekto ekspertizė (toliau – projekto ekspertizė) – projekto patikrinimas, kuriuo nustatoma, kaip projekte laikomasi statybą tvarkančių teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų ir normatyvinių specialiųjų reikalavimų dokumentų nuostatų bei privalomų dokumentų projektui rengti.
3.3. Specialioji projekto ekspertizė – projekto ekspertizė pagal tam tikrą valstybės reguliuojamą statybos priežiūros sritį (žr. 5.3 punktą).
3.4. Statinio ekspertizė – patikrinimas, kuriuo nustatoma, kaip atlikti arba vykdomi statybos darbai atitinka statinio projektą, statybą tvarkančių teisės aktų ir normatyvinių statybos techninių dokumentų nuostatas.
3.6. Statinio ekonominė finansinė ekspertizė – statinio patikrinimas ekonominiu finansiniu požiūriu.
3.7. Ekspertas – fizinis asmuo, atliekantis ekspertizę, atestuotas pagal normatyvinių statybos techninių dokumentų nustatytą tvarką [4].
3.8. Ekspertizės vadovas – fizinis asmuo, vadovaujantis ekspertų grupei, atestuotas pagal normatyvinių statybos techninių dokumentų nustatytą tvarką [4].
3.9. Ekspertizės rangovas – juridinis arba fizinis asmuo, su kuriuo statytojas (užsakovas) sudaro sutartį atlikti ekspertizę.
3.10. Statybą tvarkantys teisės aktai – įstatymai, poįstatyminiai aktai, statybos ir urbanistikos ministro įsakymai.
3.11. Statiniai, kurių statyba susijusi su kelių apskričių interesais (jei jie neįrašyti į valstybinės reikšmės statinių sąrašą):
infrastruktūros statiniai (keliai, inžineriniai tinklai, energijos šaltiniai ir kt.), aptarnaujantys ne mažiau kaip dviejų apskričių teritorijas arba jose išdėstyti;
statiniai, kurių poveikis aplinkai ir avarijų grėsmei paliečia ne mažiau kaip dviejų apskričių teritorijas.
3.12. Pagrindinė technologija – gamybinės veiklos statiniams – pagrindinių cechų technologija, energetikos statiniams – energetikos gamybos ar jos perdavimo technologija, nuotekų valymo įrenginiams – valymo technologija, tiesiniams – jų paskirtis (elektros tiekimas, vandens tiekimas ir pan.).
3.13. Privalomieji dokumentai projektui rengti – teritorijos detalusis planas, savivaldybės išduotas kompleksinis statybos dokumentas (su projektavimo techninėmis ir specialiomis sąlygomis), projektavimo užduotis.
4. Projektų ir statinių ekspertizių privalomumas
4.1. Ekspertizė yra privaloma šių projektų [1]:
4.1.2. visuomenės lėšomis statomų statinių (be tų, kurie jau nurodyti 4.1.1 ir 4.1.3 punktuose) pagal 1 priedą;
4.2. Kitų projektų, nenurodytų 4.1 punkte, ekspertizė yra neprivaloma ir ją organizuoja statytojas (užsakovas) savo iniciatyva, jei laiko tai reikalinga.
4.3. Projektų, kurie pagal šį reglamentą neprivalomi ekspertuoti, ekspertizė turi būti atliekama apskrities valdytojo administracijos valstybinės statybos inspekcijos reikalavimu, jei išduodant leidimą statyti arba statybos metu pastebėti svarbesni nukrypimai nuo normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimų.
4.4. Privaloma projekto ekspertizė atliekama techninio projekto stadijoje.
4.5. Privalomą statinio ekspertizę Statybos ir urbanistikos ministerijos, apskrities valdytojo administracijos valstybinės statybos inspekcijos reikalavimu ar statinio naudotojo iniciatyva, o nekilnojamųjų kultūros vertybių tvarkymo darbų ir statinių, statomų tų vertybių apsaugos zonose – Kultūros vertybių apsaugos departamento reikalavimu [1], [2], organizuoja:
4.5.1. statomo statinio techninę ekspertizę – statytojas (užsakovas), naudojamo statinio techninę ekspertizę – naudotojas, tais atvejais, kai 4.5 punkte nurodytos institucijos nustatė normatyvinių statybos techninių dokumentų esminių reikalavimų pažeidimus, įvyko statinio avarija ar prognozuojama jos grėsmė;
5. Bendroji ir specialioji projekto ekspertizės
5.2. Bendrosios ekspertizės vadovo sprendimu (jei reikalinga patikrinti, kaip projektas atitinka vienos ar kelių valstybės reguliuojamų statybos priežiūros sričių reikalavimus) ekspertizės rangovas privalo atlikti jo nurodytas specialiąsias ekspertizes ar jas užsakyti kitiems juridiniams ar fiziniams asmenims (subrangos tvarka).
5.3. Specialiosios ekspertizės yra:
5.4. Projekto specialiosios ekspertizės privalomos:
5.4.2. ypatingos svarbos statinių (su pavojinga technologija ir sudėtingų inžinerinės infrastruktūros statinių) – projektų pagrindinės technologijos technologinė ekspertizė;
5.4.3. visuomenės lėšomis statomų statinių (tarp jų tų, kurie priskiriami prie valstybinės reikšmės ir ypatingos svarbos statinių) – ekonominė ekspertizė;
6. Teisė ekspertuoti projektą ir statinį
6.1. Ekspertuoti projektą ir statinį turi teisę tik nustatyta tvarka atestuoti [1], [4] ekspertai (įskaitant ekspertizės vadovą).
6.2. Sudaryti ekspertizės rangos sutartį su statytoju (užsakovu) gali tik juridinis asmuo, kuriame dirba atestuoti ekspertai (įskaitant ekspertizės vadovą), arba fizinis asmuo, atestuotas kaip ekspertizės vadovas.
Sutartis gali būti sudaroma tik tiems statinių projektams ir statiniams ekspertuoti, kurių sudėtingumo kategorijos nurodytos eksperto ir ekspertizės vadovo atestate.
7. Statytojo (užsakovo) teisė pasirinkti ekspertizės rangovą
7.1. Statytojas (užsakovas) turi teisę pasirinkti projekto bendrosios ekspertizės rangovą ir statinio ekspertizės rangovą iš juridinių ar fizinių asmenų, kurie atitinka 6.2 punkte nurodytus reikalavimus, savo nuožiūra ar konkurso tvarka, o valstybinės reikšmės statiniams – tik konkurso tvarka.
7.2. Statytojas (užsakovas) ar bendrosios ekspertizės rangovas turi teisę pasirinkti projekto specialiosios ekspertizės (išskyrus 7.3 punkte nurodytus atvejus) rangovą (subrangovą) iš juridinių ar fizinių asmenų, kurie atitinka 6.2 punkto reikalavimus, savo nuožiūra ar konkurso tvarka, o valstybinės reikšmės statinio projekto ekspertizės rangovą – tik konkurso tvarka (įskaitant 7.3 punkte nurodytus atvejus).
7.3. Žemiau išvardintas specialiąsias ekspertizes gali atlikti tik šios ministerijos (jų padaliniai ar jų įgalioti juridiniai bei fiziniai asmenys):
architektūrinę statybinę – Statybos ir urbanistikos ministerija;
poveikio aplinkai vertinimo – Aplinkos apsaugos ministerija;
higieninę – Sveikatos apsaugos ministerija;
priešgaisrinę – Vidaus reikalų ministerija;
krašto apsaugos ir civilinės saugos – Krašto apsaugos ministerija;
darbų saugos ir žmonių su negalia veiklos sąlygų – Socialinės apsaugos ir darbo ministerija;
nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos (jei projektuojamas statinys patenka į jos interesų sritį) – Kultūros ministerija;
energetinę – Energetikos ministerija.
7.4. Atlikti projekto specialiąją technologinę ekspertizę bendrosios ekspertizės rangovas ekspertus pasirenka (mokslo įstaigą, prestižinę technologinę firmą, projektavimo, konsultavimo firmą, technologą, kvalifikuotą fizinį asmenį – mokslininką ir pan.) savo nuožiūra arba konsultuodamasis su statytoju (užsakovu), netaikant šiam ekspertizės rangovui 6.2 punkto reikalavimo.
8. Projekto ekspertizės turinys
8.2. Atliekant bendrąją projekto ekspertizę, tikrinama, ar projektas atitinka:
8.2.3. reikalavimus statiniams, nustatytus Direktyvos 89/106 EEC pagrindu, normatyviniais statybos techniniais dokumentais;
8.3. Atliekant specialiąją projekto ekspertizę, tikrinama, ar projektas atitinka:
8.5. Ekspertizės akte pateikiama:
9. Projekto ekspertizės išvados
9.2. Projekto ekspertizės išvados, priklausomai nuo ekspertizės rezultatų, yra šios:
9.2.5. pakeisti projektavimo užduotį ar projektavimo sąlygas, jei jie neatitinka statybą tvarkančių teisės aktų, normatyvinių statybos ir specialiųjų reikalavimų dokumentų nuostatų, teritorijos detaliojo plano, ir po to, atlikus projekto pataisymus ar parengus naują projektą, pateikti jį ekspertizei.
10. Pakartotinė ekspertizė
10.1. Statytojas (užsakovas), nesutinkąs su projekto ar statinio ekspertizės išvadomis, turi teisę užsakyti pakartotinę ekspertizę (išskyrus 7.3 punkte nurodytus atvejus) kitam ekspertizės rangovui ar tam pačiam ekspertizės rangovui su sąlyga, kad ekspertizę atliks kiti ekspertai ir kitas ekspertizės vadovas.
10.2. Ekspertizės akte, be klausimų, kurie nurodyti 8.5 ir 13.6 punktuose, turi būti pateikiamas pirminės ekspertizės įvertinimas.
11. Projekto ekspertizės dalyviai, jų pareigos ir teisės
11.1. Projekto ekspertizės dalyviai yra:
11.2. Statytojas (užsakovas) privalo:
11.2.1. pateikti statinio projektą ekspertuoti jo pasirinktam (arba 7.3 punkte nurodytam) ekspertizės rangovui, sudaryti su juo ekspertizės rangos sutartį, o jei ekspertizės rangovas parenkamas konkurso būdu – iki sutarties sudarymo organizuoti konkursą;
11.2.2. kontroliuoti, kad projektuotojas pataisytų projektą pagal ekspertizės privalomas pastabas (nurodymus) nustatytu laiku;
11.2.3. papildomai apmokėti projektuotojui už projekto pataisymus, jei juos reikia atlikti, kai pagal ekspertizės išvadas keičiama projektavimo užduotis, projektavimo sąlygos ar projektiniai sprendimai;
11.3. Statytojas turi teisę:
11.3.1. pateikti projektą kitam ekspertizės rangovui atlikti pakartotinę ekspertizę, jei jis nesutinka su ekspertizės išvadomis;
11.4. Projekto ekspertizės vadovo ir eksperto teises bei pareigas nustato normatyviniai statybos dokumentai [4].
11.5. Projektuotojas privalo:
11.5.1. pataisyti statinio projektą pagal privalomos ekspertizės privalomas pastabas (nurodymus) [1] ir išvadas nustatytu terminu be papildomo apmokėjimo, jei kitaip nenumatyta projektavimo darbų sutartyje;
11.6. Projektuotojas turi teisę:
11.6.1. atsisakyti vadovautis projekto ekspertizės privalomomis pastabomis (nurodymais) ir išvadomis (informuojant raštu statytoją – užsakovą ir ekspertizės vadovą), jei jos nepagrįstos statybą tvarkančių teisės aktų, privalomųjų dokumentų statinio projektui rengti, normatyvinių statybos techninių dokumentų ir normatyvinių specialiųjų reikalavimų dokumentų nuostatomis.
12. Techninė ir ekonominė finansinė statinio ekspertizės
13. Statinio ekspertizės turinys
13.2. Atliekant statinio techninę ekspertizę, tikrinama:
13.3. Techninės ekspertizės metu atliekami (jei tai reikalinga):
13.4. Atliekant statinio ekonominę finansinę ekspertizę:
13.6. Statinio techninės ekspertizės akte pateikiama:
13.6.1. trumpa statinio būklės charakteristika ir priežastys, sukėlusios neigiamas pasekmes statiniui;
13.6.2. privalomos pastabos (nurodymai) dėl priemonių statinio būklei pagerinti, avarijos grėsmei pašalinti, o jei ji įvyko – didesnės avarijos grėsmei pašalinti;
13.7. Statinio ekonominės finansinės ekspertizės akte pateikiama:
13.7.1. trumpa statinio ekonominių rodiklių ir jo statybos finansavimo eigos apžvalga (problemos, pažeidimai);
14. Statinio ekspertizės išvados
14.2. Statinio techninės ekspertizės išvados yra šios:
14.3. Statinio ekonominės finansinės ekspertizės išvados yra šios:
14.4. Išvadoje taip pat pateikiama statomo ar pastatyto statinio vertė (jei tai nurodyta ekspertizės atlikimo užduotyje).
15. Statinio ekspertizės dalyviai
15.1. Statinio ekspertizės dalyviai yra:
15.2. Statytojas (užsakovas) privalo:
15.2.2. pateikti ekspertizės rangovui visą turimą statybos dokumentaciją ir sudaryti visas sąlygas atlikti ekspertizę ir jai reikalingus tyrimus;
15.2.4. skirti savo atsakingą darbuotoją (kontaktinį asmenį) bendradarbiauti su ekspertizės vadovu ir ekspertais;
15.2.5. statinio techninės ekspertizės metu, kai reikia atlikti tyrimus, atidengti tam tikrus statinio konstruktyvinius bei kitus elementus ir po tyrimų juos vėl uždengti (užtaisyti, atstatyti) jo lėšomis;
15.3. Statytojas (užsakovas) turi teisę:
15.3.1. reikalauti iš rangovo ir projektuotojo įvykdyti statinio ekspertizės privalomas pastabas (nurodymus) ir išvadas nustatytais terminais;
15.4. Statinio ekspertizės vadovo ir eksperto teises bei pareigas nustato normatyviniai statybos dokumentai [4].
16. Projekto ir statinio ekspertizės trukmė
16.1. Projekto ir statinio ekspertizės trukmę nustato statytojas (užsakovas) ekspertizės rangos sutartyse.
16.2. Bendrosios ekspertizės trukmė turi būti ne ilgesnė (įskaitant specialiąsias ekspertizes) kaip 45 kalendorinės dienos, specialiosios ekspertizės – ne ilgesnė kaip 30 kalendorinių dienų.
17. Atsakomybė ir ginčų sprendimas
17.1. Ekspertizės vadovai ir ekspertai, tiesiogiai dalyvaujantys statinio projekto arba statinio ekspertizėje, už savo sprendimų, nurodymų, reikalavimų teisėtumą bei techninį pagrįstumą atsako įstatymų nustatyta tvarka.
17.2. Ginčus tarp suinteresuotų šalių joms dalyvaujant sprendžia:
17.2.1. dėl statybos normatyvinių dokumentų turinio aiškinimo ir 11.6 punkte nurodytais atvejais – Statybos ir urbanistikos ministerija;
17.2.2. dėl specialiųjų reikalavimų normatyvinių dokumentų aiškinimo – ir 11.6 punkte nurodytais atvejais – Statybos ir urbanistikos ministerija, dalyvaujant ministerijai ar Vyriausybės įstaigai, kuri kartu su Statybos ir urbanistikos ministerija tvirtino tuos dokumentus;
18. Ekspertizės apmokėjimas
18.1. Projekto ekspertizės ir statinio ekspertizės išlaidas apmoka statytojas (užsakovas) pagal ekspertizės rangos sutartinę kainą, nurodytą sutartyje.
1 priedas
(privalomas)
Visuomenės lėšomis statomų statinių (be tų, kurie jau nurodyti 4.1.1 ir 4.1.3
punktuose), kuriems privaloma projektų ekspertizė,
SĄRAŠAS
1.2. Administraciniai ir tarnybiniai (muitinės, teismai, bankai, kareivinės, įkalinimo, pataisos įstaigų ir pan.) statiniai.
1.20. Bokštiniai statiniai iki 15 m aukščio nuo žemės paviršiaus (dūmtraukiai, vandentiekio bokštai, vandens aušyklos).
1.26. Nepraeinamieji, pusiau praeinamieji ir praeinamieji iki 6 m gylyje klojami tekalų ar kitos paskirties kolektoriai.