LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS IR URBANISTIKOS MINISTERIJA

 

Į S A K Y M A S

DĖL ORGANIZACINIO TVARKOMOJO TECHNINIO REGLAMENTO „STATINIŲ PROJEKTŲ IR STATINIŲ EKSPERTIZĖ STR 1.06.01:1996“ PATVIRTINIMO

 

1996 m. spalio 1 d. Nr. 130

Vilnius

 

 

Vykdydama Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 32-788) ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 04 15 nutarimo Nr. 499 „Dėl Lietuvos Respublikos statybos įstatymo įgyvendinimo“ (Žin., 1996, Nr. 39-969) nuostatas,

ĮSAKAU:

1. Patvirtinti organizacinį tvarkomąjį techninį reglamentą „Statinių projektų ir statinių ekspertizė STR 1.06.01:1996“ (pridedamas).

2. Nustatyti, kad minėtas reglamentas galioja nuo 1997 07 01.

Iki tol statinių projektų ekspertizė atliekama pagal „Statybų projektavimo priežiūros laikinuosius nuostatus“, patvirtintus Statybos ir urbanistikos ministerijos 1995 08 11 įsakymu Nr. 171 (Žin., 1995, Nr. 73-1720), kuriais vadovautis nurodyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1995 08 31 nutarime Nr. 1171 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. gegužės 29 d. nutarimo Nr. 411 „Dėl valstybinės projektavimo priežiūros nuostatų patvirtinimo“ pripažinimo netekusiu galios“.

 

 

 

STATYBOS IR URBANISTIKOS MINISTRĖ                              ALDONA BARANAUSKIENĖ


PATVIRTINTA

Statybos ir urbanistikos ministerijos

1996 10 01 įsakymu Nr. 130

 

ORGANIZACINIS TVARKOMASIS REGLAMENTAS STATINIŲ PROJEKTŲ IR STATINIŲ EKSPERTIZĖ STR 1.06.01:1996

 

1. Taikymo sritis. Bendroji dalis

 

1.1. Šis statybos techninis reglamentas (toliau – reglamentas) nustato statinių projektų ir statinių ekspertizės tvarką bei reikalavimus, nepriklausomai nuo statybos finansavimo šaltinių ir statinių nuosavybės formos.

1.2. Reglamentas yra privalomas juridiniams ir fiziniams asmenims, dalyvaujantiems projektuojant, statant bei naudojant statinius, organizuojantiems ir atliekantiems statinių projektų ir statinių ekspertizę, bei valstybės institucijoms, vykdančioms statybos valstybinę priežiūrą ir statybos specialiųjų reikalavimų valstybinę priežiūrą.

1.3. Nekilnojamųjų kultūros vertybių tvarkymo darbų projektų ir statinių, priskiriamų prie tų vertybių, ekspertizės tvarką ir reikalavimus nustato Kultūros ministerijos Kultūros vertybių apsaugos departamentas.

1.4. Statinių projektų specialiųjų ekspertizių, kurias atlieka 7.3 punkte nurodytos ministerijos, tvarką ir reikalavimus nustato šios ministerijos, nepažeisdamos šio reglamento nuostatų.

 

2. Nuorodos

 

[1] Lietuvos Respublikos statybos įstatymas (Žin., 1996, Nr.).

[2] Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas 1996 07 15 Nr. 838 „Dėl valstybinės reikšmės statinių“ (Žin.,1996, Nr. 68- 651).

[3] Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 07 22 nutarimas Nr. 873 „Dėl ypatingos svarbos statinių, kuriuos projektuoti ir statyti turi teisę projektavimo ir statybos verslo įmonės, gavusios Statybos ir urbanistikos ministerijos kvalifikacijos atestatą šiai veiklai“ (Žin., 1996, Nr. 70-1698).

[4] „Specialistų, dirbančių pagrindinėse statybos techninės veiklos srityse, reglamentas“ (rengiamas).

 

3. Sąvokos ir apibrėžimai

 

3.1. Statinio projekto ekspertizė (toliau – projekto ekspertizė) – projekto patikrinimas, kuriuo nustatoma, kaip projekte laikomasi statybą tvarkančių teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų ir normatyvinių specialiųjų reikalavimų dokumentų nuostatų bei privalomų dokumentų projektui rengti.

3.2. Bendroji projekto ekspertizė – projekto (visų jo dalių) ekspertizė.

3.3. Specialioji projekto ekspertizė – projekto ekspertizė pagal tam tikrą valstybės reguliuojamą statybos priežiūros sritį (žr. 5.3 punktą).

3.4. Statinio ekspertizė – patikrinimas, kuriuo nustatoma, kaip atlikti arba vykdomi statybos darbai atitinka statinio projektą, statybą tvarkančių teisės aktų ir normatyvinių statybos techninių dokumentų nuostatas.

3.5. Statinio techninė ekspertizė – statinio būklės patikrinimas techniniu požiūriu.

3.6. Statinio ekonominė finansinė ekspertizė – statinio patikrinimas ekonominiu finansiniu požiūriu.

3.7. Ekspertas – fizinis asmuo, atliekantis ekspertizę, atestuotas pagal normatyvinių statybos techninių dokumentų nustatytą tvarką [4].

3.8. Ekspertizės vadovas – fizinis asmuo, vadovaujantis ekspertų grupei, atestuotas pagal normatyvinių statybos techninių dokumentų nustatytą tvarką [4].

3.9. Ekspertizės rangovas – juridinis arba fizinis asmuo, su kuriuo statytojas (užsakovas) sudaro sutartį atlikti ekspertizę.

3.10. Statybą tvarkantys teisės aktai – įstatymai, poįstatyminiai aktai, statybos ir urbanistikos ministro įsakymai.

3.11. Statiniai, kurių statyba susijusi su kelių apskričių interesais (jei jie neįrašyti į valstybinės reikšmės statinių sąrašą):

infrastruktūros statiniai (keliai, inžineriniai tinklai, energijos šaltiniai ir kt.), aptarnaujantys ne mažiau kaip dviejų apskričių teritorijas arba jose išdėstyti;

statiniai, kurių poveikis aplinkai ir avarijų grėsmei paliečia ne mažiau kaip dviejų apskričių teritorijas.

3.12. Pagrindinė technologija – gamybinės veiklos statiniams – pagrindinių cechų technologija, energetikos statiniams – energetikos gamybos ar jos perdavimo technologija, nuotekų valymo įrenginiams – valymo technologija, tiesiniams – jų paskirtis (elektros tiekimas, vandens tiekimas ir pan.).

3.13. Privalomieji dokumentai projektui rengti – teritorijos detalusis planas, savivaldybės išduotas kompleksinis statybos dokumentas (su projektavimo techninėmis ir specialiomis sąlygomis), projektavimo užduotis.

3.14. Šiame reglamente vartojamos sąvokos „statinys“, „projektuotojas“, „statytojas (užsakovas)“, „visuomenės lėšos“, „valstybinės reikšmės statiniai“, „normatyvinis statybos dokumentas“, „statinio projektas“ yra apibrėžtos Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 2 straipsnyje.

 

4. Projektų ir statinių ekspertizių privalomumas

 

4.1. Ekspertizė yra privaloma šių projektų [1]:

4.1.1. valstybinės reikšmės statinių [2];

4.1.2. visuomenės lėšomis statomų statinių (be tų, kurie jau nurodyti 4.1.1 ir 4.1.3 punktuose) pagal 1 priedą;

4.1.3. ypatingos svarbos statinių [3];

4.1.4. statinių, kurių statyba susijusi su kelių apskričių interesais.

4.2. Kitų projektų, nenurodytų 4.1 punkte, ekspertizė yra neprivaloma ir ją organizuoja statytojas (užsakovas) savo iniciatyva, jei laiko tai reikalinga.

4.3. Projektų, kurie pagal šį reglamentą neprivalomi ekspertuoti, ekspertizė turi būti atliekama apskrities valdytojo administracijos valstybinės statybos inspekcijos reikalavimu, jei išduodant leidimą statyti arba statybos metu pastebėti svarbesni nukrypimai nuo normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimų.

4.4. Privaloma projekto ekspertizė atliekama techninio projekto stadijoje.

4.4.1. Darbo dokumentacijos stadijoje atliekama specialioji statinio architektūrinė statybinė ekspertizė, jei tai nurodyta techninio projekto ekspertizės išvadose.

4.5. Privalomą statinio ekspertizę Statybos ir urbanistikos ministerijos, apskrities valdytojo administracijos valstybinės statybos inspekcijos reikalavimu ar statinio naudotojo iniciatyva, o nekilnojamųjų kultūros vertybių tvarkymo darbų ir statinių, statomų tų vertybių apsaugos zonose – Kultūros vertybių apsaugos departamento reikalavimu [1], [2], organizuoja:

4.5.1. statomo statinio techninę ekspertizę – statytojas (užsakovas), naudojamo statinio techninę ekspertizę – naudotojas, tais atvejais, kai 4.5 punkte nurodytos institucijos nustatė normatyvinių statybos techninių dokumentų esminių reikalavimų pažeidimus, įvyko statinio avarija ar prognozuojama jos grėsmė;

4.5.2. statinio ekonominę finansinę ekspertizę – statytojas (užsakovas), jei kyla abejonių ar visuomenės lėšomis statinio statyboje panaudotos lėšos atitinka faktišką atliktų statybos darbų apimtį arba kai reikia nustatyti statomo statinio vertę.

4.6. Kitais atvejais, nenurodytais 4.5 punkte, statinių ekspertizė yra neprivaloma ir ją organizuoja statytojas (užsakovas) ar statinio naudotojas savo iniciatyva, jei laiko tai reikalinga.

 

5. Bendroji ir specialioji projekto ekspertizės

 

5.1. Bendroji ekspertizė turi būti atliekama visiems projektams, nurodytiems 4.1 p.

5.2. Bendrosios ekspertizės vadovo sprendimu (jei reikalinga patikrinti, kaip projektas atitinka vienos ar kelių valstybės reguliuojamų statybos priežiūros sričių reikalavimus) ekspertizės rangovas privalo atlikti jo nurodytas specialiąsias ekspertizes ar jas užsakyti kitiems juridiniams ar fiziniams asmenims (subrangos tvarka).

5.3. Specialiosios ekspertizės yra:

5.3.1. architektūrinė statybinė;

5.3.2. poveikio aplinkai;

5.3.3. higieninė;

5.3.4. priešgaisrinės apsaugos;

5.3.5. darbų saugos;

5.3.6. nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos;

5.3.7. krašto apsaugos bei civilinės saugos;

5.3.8. technologinė;

5.3.9. energetinė;

5.3.10. transporto;

5.3.11. ryšių;

5.3.12. ekonominė;

5.3.13. veterinarinė;

5.3.14. hidrogeologinė;

5.3.15. geologinė;

5.3.16. žemės naudojimo.

5.4. Projekto specialiosios ekspertizės privalomos:

5.4.1. bendrosios ekspertizės vadovo sprendimu;

5.4.2. ypatingos svarbos statinių (su pavojinga technologija ir sudėtingų inžinerinės infrastruktūros statinių) – projektų pagrindinės technologijos technologinė ekspertizė;

5.4.3. visuomenės lėšomis statomų statinių (tarp jų tų, kurie priskiriami prie valstybinės reikšmės ir ypatingos svarbos statinių) – ekonominė ekspertizė;

5.4.4. kitais 7.3 punkte išvardintų ministerijų (pagal joms suteiktą kompetenciją) nustatytais atvejais.

5.5. Jei statinio projektą, kuris privalomas ekspertuoti, sudaro tik viena projekto dalis, turi būti atlikta tos dalies specialioji ekspertizė.

 

6. Teisė ekspertuoti projektą ir statinį

 

6.1. Ekspertuoti projektą ir statinį turi teisę tik nustatyta tvarka atestuoti [1], [4] ekspertai (įskaitant ekspertizės vadovą).

6.2. Sudaryti ekspertizės rangos sutartį su statytoju (užsakovu) gali tik juridinis asmuo, kuriame dirba atestuoti ekspertai (įskaitant ekspertizės vadovą), arba fizinis asmuo, atestuotas kaip ekspertizės vadovas.

Sutartis gali būti sudaroma tik tiems statinių projektams ir statiniams ekspertuoti, kurių sudėtingumo kategorijos nurodytos eksperto ir ekspertizės vadovo atestate.

6.3. Ekspertuoti projektą ar statinį fiziniams asmenims, kurie patys projektavo, statė ir jį naudoja, draudžiama.

Ekspertizės rangovu negali būti juridinis asmuo, kuris tą statinį naudoja.

 

7. Statytojo (užsakovo) teisė pasirinkti ekspertizės rangovą

 

7.1. Statytojas (užsakovas) turi teisę pasirinkti projekto bendrosios ekspertizės rangovą ir statinio ekspertizės rangovą iš juridinių ar fizinių asmenų, kurie atitinka 6.2 punkte nurodytus reikalavimus, savo nuožiūra ar konkurso tvarka, o valstybinės reikšmės statiniams – tik konkurso tvarka.

7.2. Statytojas (užsakovas) ar bendrosios ekspertizės rangovas turi teisę pasirinkti projekto specialiosios ekspertizės (išskyrus 7.3 punkte nurodytus atvejus) rangovą (subrangovą) iš juridinių ar fizinių asmenų, kurie atitinka 6.2 punkto reikalavimus, savo nuožiūra ar konkurso tvarka, o valstybinės reikšmės statinio projekto ekspertizės rangovą – tik konkurso tvarka (įskaitant 7.3 punkte nurodytus atvejus).

7.3. Žemiau išvardintas specialiąsias ekspertizes gali atlikti tik šios ministerijos (jų padaliniai ar jų įgalioti juridiniai bei fiziniai asmenys):

architektūrinę statybinę – Statybos ir urbanistikos ministerija;

poveikio aplinkai vertinimo – Aplinkos apsaugos ministerija;

higieninę – Sveikatos apsaugos ministerija;

priešgaisrinę – Vidaus reikalų ministerija;

krašto apsaugos ir civilinės saugos – Krašto apsaugos ministerija;

darbų saugos ir žmonių su negalia veiklos sąlygų – Socialinės apsaugos ir darbo ministerija;

nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos (jei projektuojamas statinys patenka į jos interesų sritį) – Kultūros ministerija;

energetinę – Energetikos ministerija.

7.4. Atlikti projekto specialiąją technologinę ekspertizę bendrosios ekspertizės rangovas ekspertus pasirenka (mokslo įstaigą, prestižinę technologinę firmą, projektavimo, konsultavimo firmą, technologą, kvalifikuotą fizinį asmenį – mokslininką ir pan.) savo nuožiūra arba konsultuodamasis su statytoju (užsakovu), netaikant šiam ekspertizės rangovui 6.2 punkto reikalavimo.

 

8. Projekto ekspertizės turinys

 

8.1. Atliekant projekto ekspertizę, tikrinami tik esminiai projekto sprendimai.

8.2. Atliekant bendrąją projekto ekspertizę, tikrinama, ar projektas atitinka:

8.2.1. privalomuosius dokumentus projektui rengti;

8.2.2. statybą reglamentuojančius teisės aktus;

8.2.3. reikalavimus statiniams, nustatytus Direktyvos 89/106 EEC pagrindu, normatyviniais statybos techniniais dokumentais;

8.2.4. trečiųjų asmenų interesų apsaugos reikalavimus;

8.2.5. suderinimo reikalavimus;

8.2.6. techninį projektą (ekspertuojant darbo dokumentaciją).

8.3. Atliekant specialiąją projekto ekspertizę, tikrinama, ar projektas atitinka:

8.3.1. teritorijos specialųjį planą;

8.3.2. projektavimo specialiąsias sąlygas;

8.3.3. reikalavimus statiniams, nustatytus Direktyvos 89/106 EEC pagrindu, normatyvinių specialiųjų reikalavimų dokumentų, patvirtintų atitinkamos valstybės institucijos kartu su Statybos ir urbanistikos ministerija, nuostatomis.

8.4. Projekto ekspertizė įforminama ekspertizės aktu.

8.5. Ekspertizės akte pateikiama:

8.5.1. trumpa projekto apžvalga ir jo pagrindiniai techniniai bei ekonominiai rodikliai;

8.5.2. privalomos pastabos (nurodymai), kaip projektą pataisyti;

8.5.3. rekomendacijos (neprivalomos), kaip projektą patobulinti;

8.5.4. išvados.

8.6. Ekspertizės aktą pasirašo ekspertizės vadovas ir ekspertas.

8.7. Į bendrosios ekspertizės aktą įrašomos specialiųjų ekspertizių pastabos ir jų išvados.

8.8. Ekspertizės rangovas pateikia ekspertizės aktą statytojui (užsakovui) ir projektuotojui, o 4.3 punkte nurodytu atveju – taip pat apskrities valdytojo administracijos valstybinei statybos inspekcijai.

 

9. Projekto ekspertizės išvados

 

9.1. Projekto ekspertizės rezultatus apibendrina projekto ekspertizės išvados.

9.2. Projekto ekspertizės išvados, priklausomai nuo ekspertizės rezultatų, yra šios:

9.2.1. projektas rekomenduojamas tvirtinti;

9.2.2. projektas gali būti tvirtinamas, pataisius jį pagal privalomas pastabas (nurodymus);

9.2.3. projektas grąžinamas iš esmės jį pataisyti, po to atliekant pakartotinę ekspertizę;

9.2.4. projektas nerekomenduojamas tvirtinti;

9.2.5. pakeisti projektavimo užduotį ar projektavimo sąlygas, jei jie neatitinka statybą tvarkančių teisės aktų, normatyvinių statybos ir specialiųjų reikalavimų dokumentų nuostatų, teritorijos detaliojo plano, ir po to, atlikus projekto pataisymus ar parengus naują projektą, pateikti jį ekspertizei.

9.3. Projekto ekspertizės išvados turi būti motyvuotos.

9.4. Statinių projektams, kurių ekspertizė privaloma, ekspertizės išvados statytojui (užsakovui) ir projektuotojui taip pat yra privalomos.

 

10. Pakartotinė ekspertizė

 

10.1. Statytojas (užsakovas), nesutinkąs su projekto ar statinio ekspertizės išvadomis, turi teisę užsakyti pakartotinę ekspertizę (išskyrus 7.3 punkte nurodytus atvejus) kitam ekspertizės rangovui ar tam pačiam ekspertizės rangovui su sąlyga, kad ekspertizę atliks kiti ekspertai ir kitas ekspertizės vadovas.

10.2. Ekspertizės akte, be klausimų, kurie nurodyti 8.5 ir 13.6 punktuose, turi būti pateikiamas pirminės ekspertizės įvertinimas.

10.3. Statytojas (užsakovas) savo veiksmuose privalo vadovautis pakartotinės ekspertizės išvadomis, jeigu jos įrodo, kad pirminės ekspertizės išvados yra nepagrįstos.

 

11. Projekto ekspertizės dalyviai, jų pareigos ir teisės

 

11.1. Projekto ekspertizės dalyviai yra:

11.1.1. statytojas (užsakovas);

11.1.2. projekto ekspertizės (bendrosios ir specialiosios) vadovai ir ekspertai;

11.1.3. projektuotojas.

11.2. Statytojas (užsakovas) privalo:

11.2.1. pateikti statinio projektą ekspertuoti jo pasirinktam (arba 7.3 punkte nurodytam) ekspertizės rangovui, sudaryti su juo ekspertizės rangos sutartį, o jei ekspertizės rangovas parenkamas konkurso būdu – iki sutarties sudarymo organizuoti konkursą;

11.2.2. kontroliuoti, kad projektuotojas pataisytų projektą pagal ekspertizės privalomas pastabas (nurodymus) nustatytu laiku;

11.2.3. papildomai apmokėti projektuotojui už projekto pataisymus, jei juos reikia atlikti, kai pagal ekspertizės išvadas keičiama projektavimo užduotis, projektavimo sąlygos ar projektiniai sprendimai;

11.2.4. vadovautis privalomos ekspertizės išvadomis.

11.3. Statytojas turi teisę:

11.3.1. pateikti projektą kitam ekspertizės rangovui atlikti pakartotinę ekspertizę, jei jis nesutinka su ekspertizės išvadomis;

11.3.2. pritarti ar nepritarti projektų, kuriems ekspertizė yra neprivaloma, pastaboms ir išvadoms.

11.4. Projekto ekspertizės vadovo ir eksperto teises bei pareigas nustato normatyviniai statybos dokumentai [4].

11.5. Projektuotojas privalo:

11.5.1. pataisyti statinio projektą pagal privalomos ekspertizės privalomas pastabas (nurodymus) [1] ir išvadas nustatytu terminu be papildomo apmokėjimo, jei kitaip nenumatyta projektavimo darbų sutartyje;

11.5.2. pataisyti statinio projektą pagal neprivalomos ekspertizės privalomas pastabas (nurodymus) bei išvadas, jei joms pritaria statytojas (užsakovas) nustatytu terminu be papildomo apmokėjimo, jei kitaip nenumatyta projektavimo sutartyje.

11.6. Projektuotojas turi teisę:

11.6.1. atsisakyti vadovautis projekto ekspertizės privalomomis pastabomis (nurodymais) ir išvadomis (informuojant raštu statytoją – užsakovą ir ekspertizės vadovą), jei jos nepagrįstos statybą tvarkančių teisės aktų, privalomųjų dokumentų statinio projektui rengti, normatyvinių statybos techninių dokumentų ir normatyvinių specialiųjų reikalavimų dokumentų nuostatomis.

 

12. Techninė ir ekonominė finansinė statinio ekspertizės

 

12.1. Statinio ekspertizės yra techninė ir ekonominė finansinė.

12.2. Kokią ekspertizę reikia atlikti (techninę, ekonominę finansinę ar abi), nustato 4.5 punkte nurodytos institucijos, kurios taip pat parengia konkrečią užduotį statinio ekspertizei atlikti ir ją pateikia statytojui (užsakovui).

 

13. Statinio ekspertizės turinys

 

13.1. Atliekant statinio ekspertizę, tikrinami tik esminiai reikalavimai.

13.2. Atliekant statinio techninę ekspertizę, tikrinama:

13.2.1. statinio techninė būklė;

13.2.2. statinio avarinės būklės priežastys;

13.2.3. įvykdytų statybos darbų kokybė ir kaip jie atitinka statinio projektą ir normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus.

13.3. Techninės ekspertizės metu atliekami (jei tai reikalinga):

13.3.1. panaudotų medžiagų, detalių, konstrukcijų bei statinio fragmentų natūriniai tyrimai, laboratoriniai bandymai bei skaičiavimai ir jų techninės būklės (patikimumo, laikymo galios, techninių pažeidimų) įvertinimas.

13.4. Atliekant statinio ekonominę finansinę ekspertizę:

13.4.1. tikrinama – statybos rangos sutartys, finansinių atsiskaitymų tarp rangovo ir užsakovo dokumentai, pirkimų- pardavimų dokumentai, statinio projektas, atliekami įvykdytų statybos darbų kontroliniai matavimai, nustatoma statinio vertė.

13.5. Statinio ekspertizė įforminama ekspertizės aktu.

13.6. Statinio techninės ekspertizės akte pateikiama:

13.6.1. trumpa statinio būklės charakteristika ir priežastys, sukėlusios neigiamas pasekmes statiniui;

13.6.2. privalomos pastabos (nurodymai) dėl priemonių statinio būklei pagerinti, avarijos grėsmei pašalinti, o jei ji įvyko – didesnės avarijos grėsmei pašalinti;

13.6.3. rekomendacijos (neprivalomos) statinio būklei pagerinti;

13.6.4. išvados.

13.7. Statinio ekonominės finansinės ekspertizės akte pateikiama:

13.7.1. trumpa statinio ekonominių rodiklių ir jo statybos finansavimo eigos apžvalga (problemos, pažeidimai);

13.7.2. privalomi nurodymai finansavimo klausimais;

13.7.3. rekomendacijos (neprivalomos) finansavimo problemoms spręsti, trūkumams pašalinti;

13.7.4. išvados.

13.8. Ekspertizės aktą pasirašo ekspertizės vadovas ir ekspertas.

13.9. Ekspertizės rangovas pateikia statinio ekspertizės aktą statytojui (užsakovui), projektuotojui ir ekspertizes inicijavusiai institucijai (4.5 punktas).

 

14. Statinio ekspertizės išvados

 

14.1. Statinio ekspertizės rezultatus apibendrina ekspertizės išvados.

14.2. Statinio techninės ekspertizės išvados yra šios:

14.2.1. pašalinti statinio projekto arba normatyvinių dokumentų pažeidimus;

14.2.2. ištaisyti nekokybiškai atliktus darbus;

14.2.3. pakeisti (ar suremontuoti) nekokybiškas statybines medžiagas, gaminius, dirbinius, įrangą;

14.2.5. reikalauti sustabdyti statybos darbus;

14.2.6. laikinai sustabdyti statinio naudojimą (esant deformacijų ar griūties grėsmei);

14.2.7. kitos (priklausomai nuo statinio faktiškos techninės būklės).

14.3. Statinio ekonominės finansinės ekspertizės išvados yra šios:

14.3.1. pašalinti statybos finansavimo trūkumus ir pažeidimus;

14.3.2. sustabdyti statybos darbų finansavimą.

14.4. Išvadoje taip pat pateikiama statomo ar pastatyto statinio vertė (jei tai nurodyta ekspertizės atlikimo užduotyje).

14.5. Statinio ekspertizės išvados statytojui (užsakovui), projektuotojui ir apskrities valdytojo administracijos valstybinės statybos inspekcijai yra privalomos.

 

15. Statinio ekspertizės dalyviai

 

15.1. Statinio ekspertizės dalyviai yra:

15.1.1. statytojas (užsakovas);

15.1.2. institucijos, kurių reikalavimu atliekama statinio ekspertizė (4.5 punktas);

15.1.3. statinio ekspertizės vadovas ir ekspertai;

15.1.4. projektuotojas.

15.2. Statytojas (užsakovas) privalo:

15.2.1. užsakyti atlikti privalomą statinio ekspertizę ir sudaryti sutartį su ekspertizės rangovu;

15.2.2. pateikti ekspertizės rangovui visą turimą statybos dokumentaciją ir sudaryti visas sąlygas atlikti ekspertizę ir jai reikalingus tyrimus;

15.2.3. vykdyti privalomos statinio ekspertizės privalomas pastabas (nurodymus) ir išvadas;

15.2.4. skirti savo atsakingą darbuotoją (kontaktinį asmenį) bendradarbiauti su ekspertizės vadovu ir ekspertais;

15.2.5. statinio techninės ekspertizės metu, kai reikia atlikti tyrimus, atidengti tam tikrus statinio konstruktyvinius bei kitus elementus ir po tyrimų juos vėl uždengti (užtaisyti, atstatyti) jo lėšomis;

15.2.6. kreiptis į apskrities valdytojo administracijos valstybinę inspekciją sustabdyti statybos darbus, jei tai nurodyta statinio ekspertizės išvadose.

15.3. Statytojas (užsakovas) turi teisę:

15.3.1. reikalauti iš rangovo ir projektuotojo įvykdyti statinio ekspertizės privalomas pastabas (nurodymus) ir išvadas nustatytais terminais;

15.3.2. jei jis nesutinka su statinio ekspertizės išvadomis, užsakyti pakartotiną ekspertizę kitam ekspertizės rangovui, pateikiant pirminės statinio ekspertizės išvadas.

15.4. Statinio ekspertizės vadovo ir eksperto teises bei pareigas nustato normatyviniai statybos dokumentai [4].

15.5. Projektuotojo pareigos ir teisės, susiję su statinių ekspertize, tokios pat, kaip nustatytos 11.5 ir 11.6 punktuose.

 

16. Projekto ir statinio ekspertizės trukmė

 

16.1. Projekto ir statinio ekspertizės trukmę nustato statytojas (užsakovas) ekspertizės rangos sutartyse.

16.2. Bendrosios ekspertizės trukmė turi būti ne ilgesnė (įskaitant specialiąsias ekspertizes) kaip 45 kalendorinės dienos, specialiosios ekspertizės – ne ilgesnė kaip 30 kalendorinių dienų.

16.3. Projekto koregavimo pagal ekspertizės išvadas trukmę nustato statytojas (užsakovas) ir projektuotojas, tačiau ši trukmė neturi būti ilgesnė kaip 60 kalendorinių dienų.

 

17. Atsakomybė ir ginčų sprendimas

 

17.1. Ekspertizės vadovai ir ekspertai, tiesiogiai dalyvaujantys statinio projekto arba statinio ekspertizėje, už savo sprendimų, nurodymų, reikalavimų teisėtumą bei techninį pagrįstumą atsako įstatymų nustatyta tvarka.

17.2. Ginčus tarp suinteresuotų šalių joms dalyvaujant sprendžia:

17.2.1. dėl statybos normatyvinių dokumentų turinio aiškinimo ir 11.6 punkte nurodytais atvejais – Statybos ir urbanistikos ministerija;

17.2.2. dėl specialiųjų reikalavimų normatyvinių dokumentų aiškinimo – ir 11.6 punkte nurodytais atvejais – Statybos ir urbanistikos ministerija, dalyvaujant ministerijai ar Vyriausybės įstaigai, kuri kartu su Statybos ir urbanistikos ministerija tvirtino tuos dokumentus;

17.2.3. dėl ekspertizės privalomų pastabų ir išvadų – ekspertizės dalyviai (konsensuso tvarka);

17.2.4. ginčų sprendimo trukmė – 10 dienų nuo pareiškėjo kreipimosi dienos;

17.2.5. ginčų sprendimas įforminamas protokolu;

17.2.6. šalys, nepatenkintos ginčo sprendimu, gali apskųsti jį teismui.

 

18. Ekspertizės apmokėjimas

 

18.1. Projekto ekspertizės ir statinio ekspertizės išlaidas apmoka statytojas (užsakovas) pagal ekspertizės rangos sutartinę kainą, nurodytą sutartyje.

18.2. Jei projekto ar statinio ekspertizę atlieka valstybės institucijos, nurodytos 7.3 punkte, apmokėjimas atliekamas pagal jų patvirtintus įkainius.

______________


1 priedas

(privalomas)

 

Visuomenės lėšomis statomų statinių (be tų, kurie jau nurodyti 4.1.1 ir 4.1.3

punktuose), kuriems privaloma projektų ekspertizė,

SĄRAŠAS

 

1.1. Valstybės valdymo institucijų pastatai.

1.2. Administraciniai ir tarnybiniai (muitinės, teismai, bankai, kareivinės, įkalinimo, pataisos įstaigų ir pan.) statiniai.

1.3. Įvairios paskirties mokyklos (virš 100 vietų).

1.4. Mokslo įstaigų mokomieji korpusai.

1.5. Mokslo ir švietimo įstaigų bendrabučiai (iki 15 m aukščio nuo žemės paviršiaus).

1.6. Ambulatorijos.

1.7. Viešbučiai (daugiau kaip 50 vietų).

1.8. Turistinės bazės, moteliai ir kempingai (daugiau kaip 50 vietų).

1.9. Sporto įrenginiai, stadionai ir aikštynai.

1.10. Įvairios paskirties gamybinės dirbtuvės, pramonės įmonės ir cechai.

1.11. Agrotechnikos aptarnavimo stotys (agroservisai).

1.12. Šaldytuvų statiniai (nuo 100 tonų talpos).

1.13. Katilinės iki 1,5 MW galingumo (statomos kaip atskiri statiniai).

1.14. Autobusų ir geležinkelio keleivių stotys iki 50 keleivių.

1.15. Rajoninės ir vietinės reikšmės keliai bei jų aplinkkeliai.

1.16. Miestų, miestelių ir gyvenviečių gatvės.

1.17. Laidojimo paslaugų statiniai, kapinės ir jų statiniai.

1.18. Turgavietės, jų statiniai (išskyrus stogines).

1.19. Daugiabučiai gyvenamieji namai (2-4 aukštų).

1.20. Bokštiniai statiniai iki 15 m aukščio nuo žemės paviršiaus (dūmtraukiai, vandentiekio bokštai, vandens aušyklos).

1.21. Karkasiniai statiniai, kurių angos iki 12 m.

1.22. Plaukimo baseinai be tramplynų ir kitų įrenginių (bangų kėlimo, povandeninio masažo).

1.23. Senelių, invalidų ir vaikų globos namai.

1.24. Vienaaukštės parduotuvės (nuo 100 iki 1000 kv. metrų prekybos ploto).

1.25. Vienaaukščiai sandėliai, kurių plotas nuo 250 iki 1000 kv. metrų.

1.26. Nepraeinamieji, pusiau praeinamieji ir praeinamieji iki 6 m gylyje klojami tekalų ar kitos paskirties kolektoriai.

1.27. Geležinkelių atšakos, aptarnaujančios pramonės įmones ir kitus statinius.

1.28. Autopaviljonai.

______________