Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL Lietuvos Respublikos KREDITO UNIJŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XP-2403

 

2007 m. gruodžio 19 d. Nr. 1372

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2007 m. liepos 25 d. sprendimą Nr. 1730, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatymo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-2403 ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tikslinti Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatymo (toliau vadinama – keičiamas įstatymas) projektą:

1. Išbraukti 2 straipsnio 1 dalį. Lietuvos banko valdybos 2000 m. kovo 9 d. nutarimas Nr. 28 „Dėl Šalių rizikos nustatymo tvarkos“ (Žin., 2000, Nr. 24-636), kuriuo patvirtinta Šalių, kurioms taikoma mažesnė turto rizika (A grupės šalys), nustatymo tvarka, nuo 2008 m. sausio 1 d. neteks galios.

2. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 5, 13, 14 straipsnius, keičiamo įstatymo 2 straipsnio 10 dalyje patikslinti pajinio įnašo sąvokos apibrėžimą arba išbraukti žodį „asmens“, arba įrašyti žodžius „steigėjų, narių, asocijuotų narių“.

3. Papildyti 4 straipsnio 2 dalį šiuo 3 punktu: „3) valiutos keitimas (grynaisiais pinigais)“, ir išbraukti 3 dalies 9 punktą. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos finansų įstaigų įstatymo (Žin., 2002, Nr. 91-3891) 2 straipsnio 25 dalį, pagal kurią licencinės finansinės paslaugos yra finansinės paslaugos, kurių teikimu galima verstis tik gavus įstatymų nustatyta tvarka išduotą licenciją, ir Lietuvos Respublikos užsienio valiutos Lietuvos Respublikoje įstatymo (Žin., 1993, Nr. 28-640) 3 straipsnio 1 dalį, kurioje nustatyta, kad litus į užsienio valiutą, užsienio valiutą į litus ar vieną užsienio valiutą į kitą užsienio valiutą keičia (perka, parduoda) tik kredito įstaigos, turinčios tokiai veiklai įstatymų nustatyta tvarka išduotus leidimus (licencijas), užsienio valiutos keitimo paslauga laikytina licencine finansine paslauga.

4. Kadangi pagal keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalį kredito unija turi teisę teikti visas licencines finansines paslaugas, abejotina, ar kredito unijai, kuri nepasirengusi teikti įstatymo projekte nurodytas licencines finansines paslaugas, iš viso turėtų būti išduodama licencija. Taigi, jeigu nebūtų atsižvelgta į šio nutarimo 3 punkte pateiktą pastabą dėl valiutos keitimo (grynaisiais pinigais) finansinės paslaugos, 9 straipsnio 1 dalį reikėtų išbraukti, o jeigu būtų atsižvelgta, 9 straipsnio 1 dalį reikėtų patikslinti – nustatyti, kad kredito unijos teisę teikti valiutos keitimo (grynaisiais pinigais) licencinę finansinę paslaugą gali apriboti priežiūros institucija, išduodama kredito unijai licenciją, jeigu to prašo kredito unija ar ji nepasirengusi šios paslaugos teikti.

5. Operacijų su mokėjimo kortelėmis ir kitomis mokėjimo priemonėmis atlikimas susijęs su papildoma kredito unijos veiklos rizika, todėl svarstytina, ar tikslinga leisti kredito unijoms užsiimti šia veikla (4 straipsnio 3 dalies 3 punktas) nedidinant 38 straipsnio 1 dalyje nustatyto mažiausio kredito unijos kapitalo – 15000 litų.

6. Patikslinti 4 straipsnio 5 dalį ir vietoj žodžio „jų“ įrašyti žodžius „kredito unijų“ .

7. Atsižvelgiant į šio nutarimo 1 punkte pateiktą pastabą, 4 straipsnio 7 dalyje vietoj žodžių „A grupės šalių“ įrašyti žodžius „kitų Europos Sąjungos valstybių narių ir Europos ekonominės erdvės valstybių“.

8. Suderinti 4 straipsnio 6 dalies ir 9 straipsnio 4 dalies 9 punkto nuostatas – vienodai išdėstyti.

9. Išbraukti 4 straipsnio 8 dalyje žodį „ir“.

10. Pagal keičiamo įstatymo 5 straipsnio 9 dalies 7 punkto nuostatas patikslinti keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalį – numatyti ir stojamojo mokesčio grąžinimą neįsteigus kredito įstaigos, taip pat keičiamo įstatymo tekste vartoti vienodas sąvokas (pvz., 5 straipsnio 5 dalyje „vienkartinio stojamojo mokesčio įmokos“; 5 straipsnio 9 dalies 7 punkte „stojamasis mokestis“).

11. Patikslinti 5 straipsnio 6 dalies pirmąjį sakinį ir vietoj žodžių „steigėjai yra“ įrašyti žodžius „ steigėjais gali būti tik“.

12. Pagal 5 straipsnio 7 ir 12 dalis, 6 straipsnio 6 dalį, 7 straipsnio 3 punktą, 8 straipsnio 2 dalies 5 punkto nuostatų santykį neaišku, ar steigiamos kredito unijos pajus gali įsigyti tik jos steigėjai, ar ir kiti nariai, užregistruoti narių registre. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo projekto 5 straipsnio 7 dalį, keičiamo įstatymo nuostatose nurodyti, kokie asmenys (nariai, asocijuoti nariai) gali įsigyti kredito unijos (jau įsteigtos, steigiamos) pajus.

13. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos finansų įstaigų įstatymo 2 ir 6 straipsniais ir keičiamo įstatymo 5 straipsnio 6 dalimi, keičiamo įstatymo 5 straipsnio 8 dalyje vietoj žodžio „asmenys“ įrašyti žodžius „fiziniai asmenys“.

14. Suderinti 5 straipsnio 6, 7 ir 13 dalių nuostatas, kurios prieštarauja viena kitai: 6 dalyje nustatyta, kad kredito uniją gali steigti ne mažiau kaip 5 steigėjai, 7 dalies pirmajame sakinyje įtvirtinta nuostata, kad steigiamos kredito unijos pajus gali įsigyti tik jos steigėjai, o 13 dalyje įtvirtintas reikalavimas, kad iki steigiamojo susirinkimo turi būti apmokėti ne mažiau kaip 50 asmenų pajai.

15. Patikslinti 5 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

9. Steigėjai sudaro kredito unijos steigimo sutartį. Joje turi būti nurodyta:

1) steigėjų vardai, pavardės, asmens kodai, gyvenamoji vieta;

2) kredito unijos pavadinimas;

3) steigėjų teisės ir pareigos steigiant kredito uniją ir atsakomybė už įsipareigojimų nevykdymą;

4) asmenys, įgalioti atstovauti steigiamai kredito unijai, jų teisės ir pareigos;

5) stojamasis mokestis, jo mokėjimo ir naudojimo tvarka;

6) mažiausias ir didžiausias pajinio įnašo dydis ir šių pajinių įnašų mokėjimo terminai ir tvarka;

7) kiekvieno steigėjo sumokėto pajinio įnašo dydis;

8) sumokėto pajinio įnašo ir stojamojo mokesčio grąžinimo tvarka, jeigu kredito unija neįsteigiama;

9) steigimo išlaidų kompensavimas ir atlyginimas už steigimą;

10) ginčų tarp steigėjų sprendimo tvarka;

11) steigimo sutarties sudarymo data ir vieta.“

16. Patikslinti keičiamo įstatymo 5 straipsnio 14 dalies nuostatas, kadangi iš pateiktų nuostatų neaišku, koks kredito unijos organas turėtų tvirtinti steigėjų iki steigiamojo susirinkimo sudarytus sandorius kredito unijos vardu.

17. Detalizuoti 6 straipsnio 6 dalyje grąžinamų įmokų rūšis (pajinis įnašas, vienkartinė stojamojo mokesčio įmoka ir panašiai).

18. Papildyti 8 straipsnio 4 dalies 3 punktą ir po žodžio „vadovams“ įrašyti žodžius „mažiausiam kredito unijos narių skaičiui“.

19. Įrašyti 8 straipsnio 7 dalies 2 punkte vietoj žodžių „šio įstatymo“ žodžius „šio įstatymo 5 straipsnio 4 dalyje“.

20. Papildyti 9 straipsnį nauja dalimi: „Kredito unijai draudžiama perleisti licencijos suteikiamas teises ar kitaip leisti kitam asmeniui teikti licencines finansines paslaugas ne kredito unijos vardu ir jos naudai.“

21. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnio 7 dalį, išbraukti 9 straipsnio 4 dalies pirmojoje pastraipoje ir 9 straipsnio 12 dalyje žodžius „kredito unijos“.

22. Suderinti keičiamo įstatymo projekte vartojamas sąvokas (pvz., „leidimas steigti kredito uniją“ – 9 straipsnio 12 dalyje; „leidimas įsteigti kredito uniją“– 10 straipsnio 1 dalies 1 punkte).

23. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 33 straipsnio 3 dalies nuostatas, patikslinti įstatymo projekto 11 straipsnio 1 dalį – papildyti 4 punktu: „4) atvejų, kada skolinimas galimas administracijos vadovo sprendimu, kredito unijos valdybos sprendimu savarankiškai be paskolų komiteto pritarimo ir kada toks skolinimas negalimas be paskolų komiteto pritarimo.“

24. Suderinti keičiamo įstatymo projekto 12 straipsnio pavadinimą su 12 straipsnio 4 dalies nuostatomis.

25. Patikslinti 13 straipsnio 2 dalį, nes ne visiems šioje dalyje nurodytiems asmenims taikomas Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo įstatymas (Žin., 1998, Nr. 109-2993; 2002, Nr. 105-4689).

26. Papildyti keičiamo įstatymo projekto 13 straipsnio 4 dalį nuostata, kad asocijuotas narys neturi teisės būti išrinktas ne tik į komisijas ir komitetus, bet ir tarnybas.

27. Pašalinti keičiamo įstatymo 13 straipsnio 7 dalies 1 punkto perteklines nuostatas, nes keičiamo įstatymo projekte asmenims nenustatyta pareiga gauti leidimus įsigyti pajus, dėl to šiame punkte minimos informacijos pateikti nereikės.

28. Įrašyti 13 straipsnio 8 dalyje po žodžio „įstatymo“ žodžius „15 straipsnyje“, vietoj žodžių „dalyvių (narių) sąrašą“ žodžius „narių registrą“, o vietoj žodžių „dalyvių (narių) sąrašo“ žodžius „narių registro“.

29. Išbraukti 14 straipsnio 1 dalies 3 punkte žodžius „susijusius su kredito unijos nariu asmeniškai“. Neturėtų būti ribojama kredito unijos nario teisė susipažinti su visais kredito unijos visuotinio narių susirinkimo sprendimais.

30. Apibrėžti arba suvienodinti su keičiamo įstatymo projekte vartojamomis sąvokomis (pvz., „pajinis įnašas“) 14 straipsnio 4 dalies 3 punkte pateiktas sąvokas „pajinės įmokos“, „tikslinės įmokos“.

31. Patikslinti 14 straipsnio 6 dalį. Pirmajame minėtos dalies sakinyje įtvirtinta nuostata, kad kredito unijos valdymo organų narys, išstojęs ar pašalintas iš kredito unijos, negali toliau atlikti savo funkcijų minėtuose organuose. Antrojo sakinio nuostata, kad išstojantys nariai, kurie dirba kredito unijoje pagal darbo sutartis, gali nenutraukti darbo sutarties, prieštarauja pirmojo sakinio nuostatai, kadangi administracijos vadovas yra vienas iš valdymo organų (21 straipsnio 2 dalis) ir dirba kredito unijoje pagal darbo sutartį (29 straipsnio 2 dalis).

32. Patikslinti pagal 13 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatas 15 straipsnio 4 punktą – vietoj žodžių „narys – juridinis asmuo reorganizuojamas ar likviduojamas“ įrašyti žodžius „asocijuotas narys – juridinis asmuo reorganizuojamas ar likviduojamas“.

33. Patikslinti 16 straipsnį – nurodyti, kokia tvarka, per kurį laiką ir panašiai kredito unijos narys turi pranešti valdybai apie savo išstojimą iš kredito unijos.

34. Įrašyti 18 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžio „balanso“ žodį „balansinėje“.

35. Patikslinti keičiamo įstatymo projekto 24 straipsnio 2 dalį – nurodyti, prieš kiek laiko kredito unijos narys, nedalyvaujantis visuotiniame narių susirinkime, bet susipažinęs su darbotvarke ir nutarimo projektu, gali pranešti visuotiniam narių susirinkimui, ar jis yra už ar prieš dėl kiekvieno klausimo atskirai. Analogiškai patikslinti ir keičiamo įstatymo 27 straipsnio 6 dalį.

36. Patikslinti 25 straipsnio 6 dalies nuostatas, nes neaišku, ar visuotinio susirinkimo pirmininkas renkamas kiekvieną kartą sušaukus susirinkimą, ar tiesiog norima pabrėžti, kad pirmininkas renkamas tam tikrai kadencijai tik iš kredito unijos narių, o ne kitų asmenų.

37. Atsižvelgiant į 13 ir 14 straipsnių nuostatas, įrašyti 26 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „veiklos priežiūrą atliekantis organas“ žodžius „priežiūros organas“.

38. Išbraukti 27 straipsnio 1 dalies 1, 4, 10 punktuose žodį „(ar)“, nes atsižvelgiant į 21 straipsnio 1 dalį kredito unijose turi būti ir valdyba, ir administracijos vadovas. Įrašyti 27 straipsnio 1 dalies 2 punkte vietoj žodžio „analizuoja“ žodį „vertina“.

39. Patikslinti 27 straipsnio 4 dalį, nes neaiški sąvokos „o jeigu tokios galimybės nėra“ prasmė: ar nėra galimybės perduoti kredito unijos stebėtojų tarybos posėdžio protokolo nedalyvavusiems stebėtojų tarybos nariams, ar per 5 darbo dienas nebuvo galimybės pateikti šio posėdžio protokolo dalyvavusiems ir nedalyvavusiems stebėtojų tarybos nariams.

40. Atkreipti dėmesį, kad iš keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalies 6 punkto ir kitų nuostatų (pvz., 29 straipsnio 7 dalies 3 punktas) neaišku, kas priims sprendimą dėl turto ar sandorių, kurių vertė arba suma viršija 1/10 kredito unijos nuosavo kapitalo, jeigu kredito unijos narių visuotinis susirinkimas valdybai nesuteiks tokios teisės.

41. Detalizuoti 28 straipsnio 3 dalies 7 punkto nuostatą „ir kitus kredito unijos dokumentuose numatytus projektus“.

42. Pagal Lietuvos Respublikos finansų įstaigų įstatymo 23 straipsnio 1 dalį vidaus audito tarnyba turi veikti visose finansų įstaigose, taip pat ir kredito įstaigose. Atsižvelgiant į tai, taip pat siekiant, kad būtų užtikrinta tinkama kredito unijos veiklos vidaus kontrolė, derėtų keičiamame įstatyme nustatyti, kad vidaus audito tarnyba turi veikti visose kredito unijose (32 straipsnio 2 dalis). Be to, tikslinga nustatyti, kad vidaus audito tarnybą gali sudaryti vienas ar keli asmenys (siekiant aiškumo, nepaisant to, kad atitinkama nuostata įtvirtinta Lietuvos Respublikos finansų įstaigų įstatyme).

43. Abejotina, ar tikslinga 33 straipsnio 2 dalyje nustatyti, kad paskolų komitetas turėtų spręsti, ar prašoma paskola atitinka „įstatuose nustatytą paskirtį“, nes keičiamame įstatyme nenustatytas reikalavimas įstatuose aptarti šį klausimą.

44. Įrašyti 38 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „1, 2, 3 punktuose“ žodžius „1, 2, 3 ir 4 punktuose“.

45. Kredito unijos kapitalo dydis turėtų būti adekvatus prisiimamai veiklos rizikai. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamame įstatyme, palyginti su Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatymu (Žin., 1995, Nr. 26-578; 2000, Nr. 45-1289), praplečiamas finansinių paslaugų, kurias turės teisę teikti kredito unijos, sąrašas, taip pat į tai, kad daugiau asmenų galės tapti kredito unijos nariais, būtų tikslinga 38 straipsnio 1 dalyje įtvirtinti reikalavimą, kad kredito unijos turėtų didesnį mažiausią kredito unijos kapitalą, pvz., 50000 litų.

46. Įrašyti 42 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžio „sąnaudas“ žodį „išlaidas“.

47. Įrašyti 42 straipsnio 4 dalies 6 punkte po žodžio „kitiems“ žodžius „kredito unijos įstatuose nurodytiems“.

48. Įrašyti 44 straipsnio 1 dalies 4 punkte po žodžio „paskolos“ žodį „sumos“, o 5 punkte vietoj žodžio „reikalavimai“ žodį „normatyvai“.

49. Papildyti 44 straipsnį nauja dalimi: „Skaičiuojant didžiausios paskolos sumos vienam skolininkui normatyvą, kredito unijos skolininkams taikomi priežiūros institucijos nustatyti tarpusavio susiejimo kriterijai.“

50. Siekiant apsaugoti kredito unijas nuo per didelės kredito rizikos koncentracijos, didžiausios paskolos sumos vienam skolininkui normatyvas turėtų būti taikomas visoms kredito unijoms, todėl netikslinga 44 straipsnio 3 dalyje nustatyti, kad didžiausios paskolos sumos vienam skolininkui normatyvas taikomas ne visoms kredito unijoms. Taigi turėtų būti išbraukta 44 straipsnio 3 dalis ir 47 straipsnio 1 ir 2 dalys. Jeigu nebūtų pritarta šiam pasiūlymui, turėtų būti nustatyta, kad 47 straipsnio 1 dalis taikoma tik keičiamo įstatymo 44 straipsnio 3 dalyje nurodytoms kredito unijoms.

51. Išbraukti 47 straipsnio 4 dalies antrajame sakinyje (atsižvelgiant į 47 straipsnio 4 dalies trečiojo sakinio nuostatas) žodžius „taip pat jo sutuoktiniui ar sugyventiniui suma“. Papildyti šią dalį nuostata, kad su kredito unijos vadovu artimaisiais ryšiais susijusiais asmenimis laikomi ir juridiniai asmenys, jeigu kredito unijos vadovai valdo jų kvalifikuotą įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį.

52. Įrašyti 52 straipsnio 3 dalies 1 punkte vietoj žodžio „balanso“ žodį „balansinė“.

53. Atsižvelgiant į 32 straipsnio 1 dalį, 53 straipsnio 1 dalis – perteklinė.

54. Papildyti 56 straipsnio 5 dalį nauju punktu: „Europos centriniam bankui, jeigu ji reikalinga jo funkcijoms atlikti.“ Ši nuostata suteiktų teisę priežiūros tikslu gautą informaciją perduoti Europos centriniam bankui.

55. Išdėstyti 57 straipsnio 2 dalies trečiąjį sakinį taip: „Jeigu priežiūros institucija pareikalauja papildomų dokumentų ir informacijos arba papildomus dokumentus ar informaciją pateikia pats pareiškėjas, prašymo nagrinėjimo ir sprendimo priėmimo terminas skaičiuojamas nuo papildomai pareikalautų ar papildomai pareiškėjo pateiktų dokumentų ir informacijos gavimo dienos.“

56. Patikslinti keičiamo įstatymo 58 straipsnio 1 dalies 3 punkto trečiajame sakinyje pateiktą nuorodą į įstatymo 60 straipsnio 2 ir 3 dalis, nes 60 straipsnio 2 dalyje kalbama apie kredito unijos pareigas, o ne apie inspektavimą atliekančių asmenų teises.

57. Nurodyti 62 straipsnio 4 dalies pirmajame sakinyje, kada ir kokiu būdu sprendimas dėl poveikio priemonės taikymo pateikiamas kredito unijai.

58. Suvienodinti 64 straipsnyje pateiktas sąvokas („priežiūros institucijos sprendimas“, „sprendimas“).

59. Įrašyti 66 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „kredito unija neturi teisės“ žodžius „kredito unija laikinai neturi teisės“.

60. Suderinti keičiamo įstatymo lyginamojo varianto nuostatas su keičiamo įstatymo projekto nuostatomis (pvz., keičiamo įstatymo lyginamojo varianto 15 ir 17 straipsniai).

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                                      Gediminas Kirkilas

 

 

 

Finansų ministras                                                                                               Rimantas Šadžius