Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL Aukštųjų mokyklų išorinio vertinimo tvarkos aprašo ir Aukštųjų mokyklų akreditavimo tvarkos aprašo patvirtinimo
2010 m. rugsėjo 22 d. Nr. 1317
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo (Žin., 2009, Nr. 54-2140) 43 straipsnio 4 ir 8 dalimis ir 44 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti pridedamus:
2. Pavesti iki 2010 m. spalio 11 dienos:
2.1. Švietimo ir mokslo ministerijai patvirtinti Aukštosios mokyklos realiųjų išteklių vertinimo metodiką;
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2010 m. rugsėjo 22 d. nutarimu Nr. 1317
AUKŠTŲJŲ MOKYKLŲ IŠORINIO vertinimo tvarkos aprašas
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Aukštųjų mokyklų išorinio vertinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja valstybinių ir nevalstybinių aukštųjų mokyklų, užsienio aukštųjų mokyklų filialų Lietuvos Respublikoje (toliau – aukštoji mokykla) veiklos išorinį vertinimą (toliau – išorinis vertinimas). Vidinį vertinimą Aprašas reglamentuoja tiek, kiek tai būtina išoriniam vertinimui atlikti.
2. Išorinio vertinimo tikslas – sukurti prielaidas aukštosios mokyklos veiklai gerinti, skatinti jos kokybės kultūrą, atsižvelgiant į veiklos efektyvumą įvertinti bazinio finansavimo poreikius, informuoti steigėjus (juridinio asmens dalyvius), akademinę bendruomenę ir visuomenę apie aukštosios mokyklos veiklos kokybę, vertinimo rezultatų pagrindu teikti rekomendacijas dėl aukštosios mokyklos veiklos plėtros.
3. Apraše vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme (Žin., 2009, Nr. 54-2140).
4. Atliekant išorinį vertinimą, vadovaujamasi Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymu, švietimo ir mokslo ministro patvirtinta Aukštosios mokyklos realiųjų išteklių vertinimo metodika (toliau – realiųjų išteklių vertinimo metodika) ir su Švietimo ir mokslo ministerija suderinta Studijų kokybės vertinimo centro patvirtinta Aukštosios mokyklos veiklos vertinimo metodika (toliau – veiklos vertinimo metodika), kitais aukštųjų mokyklų veiklą reglamentuojančiais teisės aktais.
5. Aukštųjų mokyklų veiklos išorinis vertinimas apima visas jų statutuose (įstatuose, nuostatuose) nurodytas veiklos sritis ir remiasi šiais kriterijais: veiklos atitiktimi statutuose (įstatuose, nuostatuose) nurodytai misijai, mokslo ir studijų tarptautiniam lygiui, studijų rezultatų vertinimo atitiktimi nustatytiems reikalavimams, akademinės etikos ir procedūrų reikalavimų vykdymo, valstybės biudžeto lėšų naudojimo veiksmingumo kriterijais ir veiklos atitiktimi teisės aktų nustatytiems reikalavimams.
6. Aukštosios mokyklos išorinio vertinimo uždaviniai yra šie:
6.1. įvertinti aukštųjų mokyklų realiųjų (materialinių ir žmogiškųjų) išteklių atitiktį minimaliems studijų sąlygų ir organizavimo kokybės reikalavimams (toliau – realiųjų išteklių vertinimas) pagal:
6.1.2. atliekamų mokslinių, taikomųjų tyrimų (mokslinės veiklos), profesionalaus meno veiklos aprėptį;
6.1.4. priimamų į studijas studentų akademinį pasirengimą ir pasirenkamų studijų motyvaciją, studentų skaičiaus kaitą;
6.2. įvertinti aukštosios mokyklos statute (įstatuose, nuostatuose) nurodytos veiklos atitiktį teisės aktų nustatytiems reikalavimams, Europos aukštojo mokslo erdvės nuostatoms (toliau – veiklos atitikties vertinimas) pagal:
6.2.2. mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir (arba) meno veiklos sąlygas;
6.2.3. bendradarbiavimą su šalies ir užsienio akademiniais partneriais, su socialiniais partneriais ir jų reikšmę aukštosios mokyklos raidai;
6.2.4. rengiamų specialistų pagal studijų kryptis poreikį valstybės ūkiui, socialinei ir kultūrinei plėtrai;
6.2.5. vykdomos mokslinės, konsultacinės, šviečiamosios, meno ir kitos kultūrinės veiklos reikšmę regionų ir visos šalies ūkinei, kultūrinei ir socialinei raidai;
7. Švietimo ir mokslo ministerija, siekdama detalizuoti išorinio vertinimo rezultatus, gali inicijuoti aukštųjų mokyklų, jų akademinių padalinių tikslinį išorinį vertinimą, skirtą vienai ar kelioms veiklos sritims įvertinti. Tikslinio vertinimo tikslus, uždavinius, vertinimo etapus tvirtina švietimo ir mokslo ministras.
II. AUKŠTŲJŲ MOKYKLŲ VERTINIMAS
8. Švietimo ir mokslo ministerija ne rečiau kaip kas 6 metai inicijuoja aukštosios mokyklos išorinį vertinimą.
9. Išorinis aukštosios mokyklos vertinimas apima realiųjų išteklių vertinimą ir veiklos atitikties vertinimą. Išorinį vertinimą organizuoja Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija (toliau – įgaliota institucija). Realiųjų išteklių vertinimą ir veiklos atitikties vertinimą gali atlikti skirtingos įgaliotos institucijos, tokiu atveju sprendimą dėl aukštosios mokyklos įvertinimo priima veiklos atitikties vertinimą atliekanti įgaliota institucija.
10. Naujai įsteigtos aukštosios mokyklos veiklos išorinis vertinimas atliekamas siekiant įvertinti aukštosios mokyklos veiklos rezultatus, steigimo ir leidimo vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą išdavimo metu nustatytų reikalavimų (toliau – steigimo reikalavimai) įgyvendinimą.
11. Realiųjų išteklių vertinimas remiasi aukštosios mokyklos finansine atskaitomybe, oficialiais statistiniais duomenimis ir aukštųjų mokyklų apklausos rezultatais. Realiųjų išteklių vertinimas atliekamas realiųjų išteklių vertinimo metodikoje nustatytais terminais ir tvarka.
12. Įgaliota institucija ne vėliau kaip prieš 5 mėnesius iki vertinimo pradžios paskelbia aukštųjų mokyklų savianalizės suvestinės pateikimo ir veiklos atitikties įvertinimo terminus.
13. Aukštosios mokyklos veikla įvertinama pagal veiklos vertinimo metodikoje nustatytas ir viešai paskelbtas vertinamąsias sritis ir procedūras. Veiklos atitikties vertinimas remiasi aukštosios mokyklos realiųjų išteklių vertinimo rezultatais, tikslinio vertinimo rezultatais, savianalizės suvestine, kitais aukštosios mokyklos dokumentais, vizito į aukštąją mokyklą metu gautais duomenimis, ankstesnio vertinimo išvadomis bei rekomendacijomis ir duomenimis apie rekomendacijų įgyvendinimo eigą ir rezultatus, taip pat kita informacija apie aukštosios mokyklos veiklą. Aukštosios mokyklos savianalizės rengimo tvarką nustato aukštoji mokykla.
14. Savianalizės suvestinės (dokumento, kuriame pateikiami apibendrinti savianalizės rezultatai) forma nustatoma veiklos vertinimo metodikoje.
15. Veiklos atitikties vertinimą atlieka ekspertų grupės, įgaliotos institucijos sudarytos pagal iš anksto viešai paskelbtus ekspertų grupės sudarymo principus, kuriuose nustatoma ekspertų grupės sudėtis, kvalifikaciniai reikalavimai ekspertams. Aukštoji mokykla gali argumentuotai siūlyti pakeisti į ekspertų grupę numatytą (numatytus) įtraukti asmenį (asmenis) veiklos vertinimo metodikoje nustatyta tvarka. Į išorinį vertinimą įtraukiami ekspertai iš užsienio valstybių.
16. Ekspertai įgaliotai institucijai argumentuotas vertinimo išvadas rengia veiklos vertinimo metodikose nustatyta tvarka. Vertinimo išvadose pateikiama vertinamųjų sričių analizė ir apibendrinamasis vertinimas, siūlymai ir rekomendacijos aukštajai mokyklai dėl veiklos tobulinimo, apibendrinamoji aukštosios mokyklos veiklos vertinimo išvada.
17. Įvertinus naujai įsteigtą aukštąją mokyklą, prie vertinimo išvados pridedama ir išvada apie steigimo reikalavimų įgyvendinimo rezultatus.
18. Atlikusi aukštosios mokyklos vertinimą įgaliota institucija konsultuoja, kokiu būdu vertinimo išvadose nurodyti trūkumai galėtų būtų pašalinti. Švietimo ir mokslo ministras gali įgalioti vertinusią instituciją atlikti vertinimo išvadose nurodytų trūkumų taisymo ir rekomendacijų įgyvendinimo stebėseną.
19. Įgaliota institucija sprendimą dėl aukštosios mokyklos įvertinimo priima per 15 kalendorinių dienų nuo ekspertų išvadų gavimo. Įgaliotos institucijos sprendimą su vertinimo išvadomis įgaliota institucija per 2 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo registruotu paštu išsiunčia aukštajai mokyklai ir Švietimo ir mokslo ministerijai.
21. Teigiamai įvertinama aukštoji mokykla, kuri laikosi išoriniam vertinimui nustatytų procedūrų, kurios realiųjų išteklių vertinimo rezultatai atitinka Realiųjų išteklių vertinimo metodikoje nustatytus minimalius studijų sąlygų ir studijų organizavimo kokybės reikalavimus ir kurios veiklą vertinant nenustatoma esminių trūkumų, kai visos vertinamosios sritys įvertinamos teigiamai. Naujai įsteigta aukštoji mokykla teigiamai įvertinama, kai taip pat yra nustatoma ir jos veiklos rezultatų atitiktis steigimo reikalavimams.
22. Įgaliotos institucijos sprendimas dėl aukštosios mokyklos vertinimo įsigalioja Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka pasibaigus apskundimo terminui. Skundo padavimas teisės aktų nustatyta tvarka sustabdo įgaliotos institucijos sprendimo galiojimą.
23. Įgaliotos institucijos sprendimas dėl aukštosios mokyklos įvertinimo su vertinimo išvadomis per 3 darbo dienas nuo sprendimo įsigaliojimo skelbiamas viešai įgaliotos institucijos tinklalapyje.
24. Jeigu aukštosios mokyklos veikla įvertinama neigiamai, per 2 metus atliekamas pakartotinis veiklos vertinimas, išskyrus atvejus, kai nustatoma, kad naujai įsteigtos aukštosios mokyklos veiklos rezultatai neatitinka steigimo reikalavimų.
III. APELIACIJŲ TVARKA
26. Įgaliotos institucijos sprendimą per 14 kalendorinių dienų nuo sprendimo gavimo aukštoji mokykla gali skųsti švietimo ir mokslo ministrui, o šis skundui nagrinėti sudaro komisiją.
27. Įgaliota institucija švietimo ir mokslo ministro sudarytos komisijos (toliau – komisija) reikalavimu per 5 darbo dienas nuo tokio reikalavimo gavimo komisijai turi pateikti paaiškinimus dėl aukštosios mokyklos įvertinimo ir visus susijusius su aukštosios mokyklos įvertinimu dokumentus arba teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintas jų kopijas. Aukštosios mokyklos skundas turi būti išnagrinėtas komisijoje per 30 kalendorinių dienų nuo skundo Švietimo ir mokslo ministerijoje gavimo.
28. Komisija, nagrinėdama skundą, neatlieka aukštosios mokyklos vertinimo procedūrų, o tik nustato, ar konkrečiu atveju nebuvo pažeistas įstatymas ar kitas teisės aktas, taip pat ar įgaliota institucija neviršijo kompetencijos.
29. Komisija gali priimti sprendimą skundo netenkinti arba skundą tenkinti ir pavesti įgaliotai institucijai per komisijos nustatytą laiką iš naujo įvertinti aukštąją mokyklą. Apie komisijos sprendimą Švietimo ir mokslo ministerija praneša aukštajai mokyklai ir įgaliotai institucijai registruotu paštu per 5 darbo dienas nuo komisijos sprendimo priėmimo. Jei skundas patenkinamas, įgaliota institucija per 15 darbo dienų nuo sprendimo gavimo pradeda naują vertinimą.
IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
31. Aukštosios mokyklos vertinimas atliekamas iš Švietimo ir mokslo ministerijai patvirtintų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų ir kitų lėšų.
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2010 m. rugsėjo 22 d. nutarimu Nr. 1317
AUKŠTŲJŲ MOKYKLŲ AKREDITAVIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Aukštųjų mokyklų akreditavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja Lietuvos Respublikos valstybinių aukštųjų mokyklų, nevalstybinių aukštųjų mokyklų (toliau – aukštoji mokykla) akreditavimo procedūrą, kriterijus, tipus.
2. Apraše vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme (Žin., 2009, Nr. 54-2140).
II. AUKŠTOSIOS MOKYKLOS AKREDITAVIMAS
6. Siekianti akreditavimo aukštoji mokykla per 14 kalendorinių dienų nuo išorinio vertinimo išvadų gavimo teikia Centrui prašymą dėl aukštosios mokyklos akreditavimo. Kartu su prašymu teikiamos išorinio vertinimo išvados arba teisės aktų nustatyta tvarka šių išvadų patvirtinta kopija.
7. Centras per 20 darbo dienų nuo prašymo ir išorinio vertinimo išvadų gavimo priima sprendimą:
7.1. aukštąją mokyklą akredituoti 6 metams, jei priimtas Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliotos institucijos sprendimas aukštąją mokyklą paskutinio išorinio vertinimo metu įvertinti teigiamai;
7.2. aukštąją mokyklą akredituoti 2 metams, jei priimtas Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliotos institucijos sprendimas aukštąją mokyklą paskutinio išorinio vertinimo metu įvertinti neigiamai (išskyrus atvejus, kai neigiamas vertinimas yra pakartotinis ar kai neigiamai įvertinama naujai įsteigta aukštoji mokykla, nes jos veiklos rezultatai neatitinka steigimo ir leidimo vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą išdavimo metu nustatytų reikalavimų (toliau – steigimo reikalavimai);