LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2008 M. KOVO 20 D. ĮSAKYMO Nr. 3D-161 „DĖL LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2007–2013 METŲ PROGRAMOS PRIEMONĖS „MIŠKŲ APLINKOSAUGOS IŠMOKOS“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2010 m. balandžio 1 d. Nr. 3D-312

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonės „Miškų aplinkosaugos išmokos“ įgyvendinimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2008 m. kovo 20 d. įsakymu Nr. 3D-161 „Dėl Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonės „Miškų aplinkosaugos išmokos“ įgyvendinimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 36-1305, Nr. 71-2748; 2009, Nr. 34-1321), ir išdėstau jas nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                           Kazys Starkevičius


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2008 m. kovo 20 d. įsakymu Nr. 3D-161

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2010 m. balandžio 1 d. įsakymo Nr. 3D-312 redakcija)

 

LIETUVOS Kaimo plėtros 2007–2013 mETŲ PROGRAMOS priemonĖS „miškŲ APLINKOSAUGOS IŠMOKOS“ ĮGYVENDINIMO taisyklės

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonės „Miškų aplinkosaugos išmokos“ įgyvendinimo taisyklių (toliau – Taisyklės) tikslas – detalizuoti paramos pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonės „Miškų aplinkosaugos išmokos“ (toliau – Priemonė) administravimo tvarką.

2. Šios Taisyklės parengtos vadovaujantis 2005 m. rugsėjo 20 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1698/2005 dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) paramos kaimo plėtrai (OL 2005 L 277, p. 1) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2009 m. gegužės 25 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 473/2009 (OL 2009 L 144, p. 3), 2006 m. gruodžio 15 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1974/2006, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1698/2005 dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) paramos kaimo plėtrai taikymo taisykles (OL 2006 L 368, p. 15), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2010 m. vasario 8 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 108/2010 (OL 2010 L 36, p. 4), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 189 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai priemonių įgyvendinimą, paskyrimo“ (Žin., 2007, Nr. 22-839; 2009, Nr. 43-1667), Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programa, patvirtinta 2007 m. spalio 19 d. Komisijos sprendimu Nr. C(2007) 5076, su paskutiniais pakeitimais, patvirtintais 2009 m. gruodžio 14 d. Komisijos sprendimu Nr. C(2009)10216 (toliau – Programa), ir Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. 3D-153 (Žin., 2007, Nr. 41-1562; 2009, Nr. 21-834) (toliau – Programos administravimo taisyklės).

 

II. SUTRUMPINIMAI IR SĄVOKOS

 

3. Taisyklėse vartojami sutrumpinimai:

Agentūra – Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos.

EŽŪFKP – Europos žemės ūkio fondas kaimo plėtrai.

Ministerija – Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija.

RAAD – Regiono aplinkos apsaugos departamentas.

4. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

Ilgalaikė sankcija – paramos dydžio sumažinimas, papildantis einamaisiais kalendoriniais metais pareiškėjui taikomą sankciją ir galiojantis trejus kalendorinius metus nuo kalendorinių metų, kuriais buvo nustatytas pažeidimas. Ilgalaikė sankcija apskaičiuojama pagal paramos paraiškoje deklaruoto ploto ir faktiškai nustatyto remiamo ploto skirtumą ir per trejus metus išskaičiuojama iš paramos išmokų, skiriamų pagal bet kurią iš reglamente (EB) Nr. 1698/2005 arba reglamente (EB) Nr. 73/2009 nurodytų paramos priemonių.

Kertinė miško buveinė (toliau – KMB) – teisės aktų nustatyta tvarka inventorizuotas nepažeistas miško plotas, kuriame yra nykstančių, pažeidžiamų, retų ar saugotinų rūšių buveinių.

Kompensacinė išmoka – teisės aktų nustatyta tvarka fiziniams ir juridiniams asmenims teikiama finansinė parama dėl įvairių įsipareigojimų ar teisės aktų nustatytų apribojimų vykdymo negautoms pajamoms ar turėtoms papildomoms išlaidoms kompensuoti.

Miško valda (toliau – valda) – nuosavybės teise valdomas miško žemės sklypas arba keli sklypai.

Miškotvarkos projektas – dokumentas, pagal kurį organizuojama miškų ūkio veikla ir atliekami visi miškų atkūrimo, naudojimo ir miško žemių tvarkymo darbai.

Miškų ūkio veikla – veikla, apimanti miškų auginimą (įveisimą, atkūrimą, priežiūrą, apsaugą, tvarkymą) ir naudojimą.

Neplynasis pagrindinis miško kirtimas (toliau – neplynasis miško kirtimas) atrankinis arba atvejinis pagrindinis miško kirtimas pagal Miško kirtimų taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. sausio 27 d. įsakymu Nr. D1-79 (Žin., 2010, Nr. 14-676).

Pagrindinis miško kirtimas brandžių, bręstančių (retų, besiribojančių ar įsiterpusių į kertamus brandžius medynus) medynų ar brandžių medžių kirtimas.

Plynasis pagrindinis miško kirtimas (toliau – plynasis miško kirtimas) pagrindinis miško kirtimas, kai biržėje iškertami visi medžiai, išskyrus sėklinius, biologinei įvairovei svarbius medžius, saugomą pomiškį. Po kirtimo likusio medyno skalsumas yra mažesnis kaip 0,2.

Vienodai remiami miško plotai – miško plotai, už kurių hektarą skiriama vienodo dydžio parama.

III grupės miškai – geologinių, geomorfologinių, hidrografinių, kultūrinių draustinių ir šių rūšių draustinių, esančių valstybiniuose parkuose ir biosferos monitoringo teritorijose, miškai, apsaugos zonų ir kiti miškai, kuriuose ūkininkaujama siekiant išauginti produktyvius medynus, galinčius atlikti dirvožemio, oro, vandens ir žmogaus gyvenamosios aplinkos apsaugos funkcijas. Sklypo priskyrimas tam tikrai miškų grupei nurodomas miškotvarkos projekte.

IV grupės miškai – miškai, kuriuose ūkininkaujama laikantis aplinkos apsaugos reikalavimų, siekiant išauginti produktyvius medynus medienai tiekti. Sklypo priskyrimas tam tikrai miškų grupei nurodomas miškotvarkos projekte.

Kitos šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jas apibrėžia Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymas (Žin., 2002, Nr. 72-3009; 2008, Nr. 81-3174), Lietuvos Respublikos miškų įstatymas (Žin., 1994, Nr. 96-1872; 2001, Nr. 35-1161), Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 27 d. nutarimu Nr. 1351 (Žin., 2002, Nr. 84-3645; 2006, Nr. 42-1524), Programos administravimo taisyklės, Programa ir kiti teisės aktai.

 

III. PRiemonės TIKSLAI

 

5. Bendrasis tikslas – finansiškai paskatinti privačių miškų savininkus savanoriškai taikyti aplinkosaugos požiūriu priimtinesnę miškų ūkio veiklą, taip išsaugant KMB, kurios nustatomos, kartografuojamos ir registruojamos Lietuvos valstybės miškų kadastre pagal Miškotvarkos darbų vykdymo instrukciją, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Valstybinės miškų tarnybos direktoriaus 2006 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 53-06-G (Žin., 2007, Nr. 11-479; 2009, Nr. 20-818).

6. Specialieji tikslai:

6.1. išsaugoti KMB privačiuose miškuose;

6.2. paskatinti neplynojo miško kirtimo sistemų taikymą privačiuose miškuose.

7. Veiklos tikslas – kompensuoti privačių miškų savininkams patirtas išlaidas ir prarastas pajamas dėl savanoriško teisės aktuose nenustatytų aplinkos apsaugos apribojimų prisiėmimo ir įgyvendinimo.

 

IV. REMIAMOS VEIKLOS SRITYS

 

8. Pagal Priemonę remiamos veiklos sritys:

8.1. išmokos už pagrindinių miško kirtimų nevykdymą identifikuotose KMB (toliau – pirmoji veiklos sritis);

8.2. išmokos už neplynuosius miško kirtimus vietoj galimų plynųjų (toliau – antroji veiklos sritis).

 

V. GALIMI PAREIŠKĖJAI

 

9. Fiziniai ir juridiniai privačių miškų savininkai, savo valdose sutartiniais pagrindais savanoriškai įsipareigojantys laikytis teisės aktų nenustatytų papildomų aplinkosaugos reikalavimų, privalomų toms valdoms.

 

VI. TINKAMUMO KRITERIJAI PARAMAI GAUTI

 

10. Pareiškėjo tinkamumas gauti paramą vertinamas pagal paramos paraiškos pateikimo dieną pareiškėjo pateiktus ir atitinkamais dokumentais pagrįstus duomenis, taip pat viešuosiuose registruose esančius duomenis, jei šios Taisyklės nenumato kitaip. Jei viešuosiuose registruose esantys duomenys ir pareiškėjo pateikti duomenys skiriasi, Agentūra imasi priemonių teisingiems duomenims nustatyti ir juos naudoja.

11. Priemonės tinkamumo kriterijai yra šie:

11.1. pareiškėjo valda turi būti įregistruota Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre;

11.2. pareiškėjai neturi įsiskolinimų Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui ir Valstybinio socialinio draudimo fondui (atitiktis šiam kriterijui tikrinama paramos paraiškos vertinimo metu);

11.3. paramos besikreipiantys fiziniai asmenys turi būti ne jaunesni kaip 18 metų amžiaus.

11.4. kai miškas, už kurį prašoma paramos, valdomas bendra, daline arba jungtine nuosavybės teise, paraišką gali teikti vienas iš bendraturčių ir turi pateikti notaro patvirtintą (notariškai patvirtinto įgaliojimo pateikti nereikia, kai įgaliojantis asmuo turi juridinį statusą ir įgaliojimą patvirtina įmonės antspaudu ir vadovo parašu) visų kitų bendraturčių įgaliojimą. Įgaliotasis asmuo privalo užtikrinti atitiktį reikalavimams (reikalingiems paramai gauti visam plotui), prisiimti visus kitus įsipareigojimus pagal Priemonę;

12. Priemonės pirmosios veiklos srities tinkamumo kriterijai:

12.1. pareiškėjui miškas priklauso nuosavybės teise ir jo valdoje nustatyta KMB;

12.2. pirmaisiais dalyvavimo priemonėje metais pareiškėjas pateikia Valstybinės miškų tarnybos pažymą, kurioje nurodyta, kad pareiškėjo valdoje, kuriai prašoma paramos, nustatyta ne mažesnio kaip 0,5 ha ploto KMB, kad valda yra priskirta III arba IV miškų grupei ir medynas, kuriame nustatyta KMB, yra pasiekęs tai miškų grupei nurodytą pagrindiniams kirtimams minimalų amžių;

12.3. pirmaisiais dalyvavimo priemonėje metais pareiškėjas pateikia RAAD pažymą dėl pagrindinių kirtimų nevykdymo KMB, už kurią prašo paramos. Šią pažymą Agentūros KDTS taip pat reikia pateikti paskutiniais paramos gavimo metais iki gruodžio 15 d.;

12.4. pareiškėjas privalo pažymėti savo sklype esančių KMB, už kurias prašo paramos, ribas aiškiai matomais ir suprantamais ilgalaikiais ženklais (gairėmis, stulpeliais ar žymint medžius ryškiomis juostomis ar dažais). Ribos turi būti pažymėtos taip, kad bet kuriuo metų laiku nuo vieno ženklo būtų aiškiai matomi kiti ženklai, žymintys ploto, už kurį prašoma paramos, ribas.

13. Priemonės antrosios veiklos srities tinkamumo kriterijai:

13.1. pareiškėjui miškas priklauso nuosavybės teise ir yra priskirtas III ar IV miškų grupei;

13.2. pirmaisiais dalyvavimo priemonėje metais pareiškėjas pateikia nustatyta tvarka parengtą, suderintą ir patvirtintą miškotvarkos projektą, kuriame suprojektuotas neplynasis arba plynasis miško kirtimas;

13.3. duomenys paramos paraiškoje turi neprieštarauti miškotvarkos projekto duomenims (išskyrus neatitikimą, kai miškotvarkos projekte suprojektuotas plynasis miško kirtimas, o pareiškėjas prašo paramos už neplynąjį miško kirtimą);

13.4. pirmaisiais dalyvavimo priemonėje metais pareiškėjas pateikia nustatyta tvarka RAAD išduotą leidimą kirsti mišką, kuriame leidžiamas vykdyti neplynasis miško kirtimas. Neplynasis miško kirtimas vykdomas tais metais, kaip numatyta išduotame RAAD leidime kirsti mišką, kuriame leidžiama vykdyti neplynąjį miško kirtimą;

13.5. pirmaisiais dalyvavimo priemonėje metais pareiškėjas pateikia RAAD pažymą, kad vietoj suprojektuoto ir leisto neplynojo miško kirtimo galėjo būti leidžiamas ir plynasis miško kirtimas. Pažymos pateikti nereikia, kai miškotvarkos projekte suprojektuotas plynasis miško kirtimas;

13.6. pareiškėjas privalo pažymėti savo sklype esančias miško (III ir IV miškų grupės), už kurį prašo paramos, ribas aiškiai matomais ir suprantamais ilgalaikiais ženklais (gairėmis, stulpeliais ar žymint medžius ryškiomis juostomis ar dažais). Ribos turi būti pažymėtos taip, kad bet kuriuo metų laiku nuo vieno ženklo būtų aiškiai matomi kiti ženklai, žymintys ploto, už kurį prašoma paramos, ribas.

14. Parama neteikiama, jei:

14.1. plotui jau teikiama parama pagal Programos priemonę „Natura 2000 išmokos“;

14.2. vykdomas neplynojo miško kirtimo paskutinis atvejis (kai miškas iškertamas plynai);

14.3. pareiškėjas paramos paraiškoje, pridedamuose ar pagal paklausimą pateiktuose dokumentuose sąmoningai pateikė neteisingą informaciją;

14.4. pareiškėjas ar jo sutuoktinis yra paramos gavėjas pagal Kaimo plėtros 2004–2006 metų plano priemonę „Ankstyvo pasitraukimo iš prekinės žemės ūkio gamybos rėmimas“, taip pat pagal Programos priemonę „Ankstyvas pasitraukimas iš prekinės žemės ūkio gamybos“;

14.5. pareiškėjui yra iškelta byla dėl bankroto;

14.6. yra priimtas galutinis sprendimas dėl:

14.6.1. pareiškėjo, ketinusio ir (arba) gavusio paramą iš Specialiosios žemės ūkio ir kaimo plėtros paramos programos (SAPARD), Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo, Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), Žuvininkystės orientavimo finansinio instrumento, Europos žuvininkystės fondo, paramos teikimo ar sutarties sąlygų pažeidimo, apie kurį teisės aktų nustatyta tvarka buvo pranešta Europos Komisijai. Tokiu atveju pareiškėjas neturi teisės pretenduoti į paramą vienerius metus nuo galutinio sprendimo priėmimo;

14.6.2. paramos mokėjimo nutraukimo dėl padaryto pažeidimo. Tokiu atveju pareiškėjas neturi teisės pretenduoti į paramą vienerius metus nuo galutinio sprendimo priėmimo;

14.6.3. pareiškėjo įvykdytos nusikalstamos veikos ar administracinio teisės pažeidimo, susijusių su parama. Tokiu atveju pareiškėjas neturi teisės pretenduoti į paramą dvejus metus nuo galutinio sprendimo priėmimo.

 

VII. PAREIŠKĖJO IR (AR) PARAMOS GAVĖJO ĮSIPAREIGOJIMAI IR JŲ PERLEIDIMAS

 

15. Pareiškėjai / paramos gavėjai, kurie kreipėsi pagal pirmąją veiklos sritį, įsipareigoja išsaugoti KMB ir ne trumpiau kaip 7 metus nevykdyti joje pagrindinio miško kirtimo.

16. Pareiškėjai / paramos gavėjai, kurie kreipėsi pagal antrąją veiklos sritį, įsipareigoja vykdyti neplynuosius miško kirtimus vietoj galimų plynųjų miško kirtimų III ir IV grupės brandžiame miške.

17. Paramos gavėjas, pateikęs pirmą paramos paraišką pagal Priemonę, įsipareigojimų laikotarpiu privalo kasmet tiesioginių išmokų paramos paraiškoje deklaruoti miško plotą, už kurį mokama parama.

18. Pareiškėjai / paramos gavėjai gali perleisti įsipareigojimus (likusią įsipareigojimų laikotarpio dalį) kitam subjektui, jei įsipareigojimų perėmėjas raštu prisiima įsipareigojimus, mišką savo vardu įregistruoja Nekilnojamojo turto registre Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262) nustatyta tvarka ir įregistruoja žemės ūkio valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2008 m. gegužės 15 d. įsakymo Nr. 3D-278 „Dėl žemės ūkio valdų registravimo Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre“ (Žin., 2008, Nr. 58-2192) nustatyta tvarka.

19. Visus perleidėjo įsipareigojimus, kylančius įgyvendinant Priemonę, ir paramą gali perimti tik vienas asmuo. Jei kitas subjektas perima įsipareigojimus, jis kartu turi perimti ir visą miško sklypą, už kurį yra mokamos išmokos pagal Priemonę. Įsipareigojimus perimantis subjektas turi atitikti paramos teikimo sąlygas (pareiškėjui keliamus reikalavimus). Jeigu įsipareigojimas neperimamas, paramos gavėjas privalo grąžinti visą per įsipareigojimų laikotarpį suteiktą paramą.

20. Pareiškėjai Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nustatyta tvarka gali įgalioti kitus asmenis rūpintis paramos gavimu.

21. Dėl pareiškėjo / paramos gavėjo mirties arba nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių, dėl kurių paramos gavėjas negali vykdyti prisiimtų įsipareigojimų, parama gali būti mokama asmeniui, perimančiam paramos gavėjo teises ir įsipareigojimus, tęsiančiam veiklą, jei jis atitinka pareiškėjui keliamus tinkamumo kriterijus teisių ir įsipareigojimų perėmimo metu. Teisių ir įsipareigojimų perėmimas galimas, tik suderinus su Agentūra.

22. Pareiškėjai / paramos gavėjai turi visoje valdoje laikytis kompleksinės paramos reikalavimų, kurie apima reikalavimus, numatytus Valdymo reikalavimų ir trąšų bei augalų apsaugos produktų naudojimo reikalavimų apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2008 m. sausio 16 d. įsakymu Nr. 3D-23 (Žin., 2008, Nr. 9-319; 2009, Nr. 42-1640), ir Geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės žemės ūkio naudmenoms reikalavimus, patvirtintus Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. liepos 10 d. įsakymu Nr. 3D-327 (Žin., 2007, Nr. 78-3157).

 

VIII. KVIETIMAS TEIKTI PARAIŠKAS

 

23. Kvietimą teikti paramos paraiškas skelbia Agentūra pagal ministerijos sudarytą grafiką. Kvietimas skelbiamas „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“, bent viename iš šalies dienraščių ir pateikiamas Agentūros ir Ministerijos interneto svetainėse (Ministerijos – www.zum.lt, Agentūros – www.nma.lt).

24. Kvietimas gali būti skelbiamas ir kituose leidiniuose, internete bei kitais būdais.

 

IX. PARAMOS PARAIŠKŲ PILDYMAS, TEIKIMAS IR REGISTRAVIMAS

 

25. Pareiškėjas:

25.1. nuo 2010 m. balandžio 12 iki birželio 15 d. seniūnijoje pagal pareiškėjo valdos centro adresą dirbančiam seniūnijos darbuotojui (toliau – seniūnijos darbuotojas) pateikia:

25.1.1. užpildžius paraiškos elektroninę formą iki 2010 m. liepos 12 d. pagal pareiškėjo žemės ūkio valdos registracijos vietą Agentūros KDTS arba seniūnijai šiose taisyklėse nurodytus privalomus dokumentus gauti paramą (dokumentai pateikiami, jei paraiška pagal Priemonę teikiama pirmą kartą). Agentūros KDTS dokumentai gali būti siunčiami paštu. Nepateikus dokumentų parama nemokama;

25.1.2. laisvos formos dokumentą su pagrindiniais paraiškai užpildyti reikalingais duomenimis (vietovėje išmatuotų miško plotų schemą/brėžinį su nurodytais miškų kraštinių ilgiais ir miškų plotais);

25.1.3. esant galimybei, praeitais metais teiktos paraiškos gauti 2009 m. tiesiogines išmokas už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus kopiją;

25.1.4. deklaruojamų miško plotų kadastro žemėlapius (miško sklypų planus) – juos turintys pareiškėjai arba, jeigu pareiškėjas turi, – žemėlapių fragmentus su ankstesniais metais įbraižytais (deklaruotais) laukais;

25.1.5. jei pareiškėjo nurodytoje vietoje jau yra įbraižyti kito pareiškėjo miško plotai – pareiškėjas pateikia miško nuosavybę patvirtinančius dokumentus (kartu su kadastro žemėlapiais (miško sklypų planais);

25.2. paramos paraišką privalo užpildyti Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu tvirtinamose Tiesioginių išmokų už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus administravimo bei kontrolės 2010 m. taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. 3D-278 (Žin., 2010, Nr. 37-1768) (toliau – Tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės 2010 m. taisyklės) numatyta tvarka;

25.3. turintis techninių galimybių naudotis elektronine bankininkyste, gali jungtis prie paraiškų priėmimo informacinės sistemos (http://paseliai2010.vic.lt) ir pats užpildyti paraiškos elektroninę formą (įvesti Tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės 2010 m. taisyklių, 1 priede nurodytus elektroninius paraiškos duomenis bei juos patvirtinti);

25.4. įsipareigojimų laikotarpiu deklaruojant miško plotą, už kurį yra mokama parama, paraiškoje deklaruojami miško plotai turi sutapti su pagal priemonę pateiktoje pirmojoje paraiškoje nurodytu plotu, jei miško plotui buvo atlikta patikra vietoje, kurios metu nustatytas mažesnis plotas nei nurodytas pirmojoje paraiškoje, deklaruojamas miško plotas turi sutapti su patikros vietoje metu nustatytu plotu.

25.5. pats arba kartu su seniūnijos darbuotoju, naudodamasis paraiškų priėmimo informacine sistema, elektroniniu būdu įbraižo deklaruojamus miško plotus Tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės 2010 m. taisyklių VI skyriuje nustatyta tvarka pateikia kitus paraiškos duomenis;

25.6. įbraižydamas deklaruojamo miško ploto ribas, paraiškų priėmimo informacinėje sistemoje privalo nurodyti bei aprašyti kontrolinių žemės sklypų ribų pasikeitimus (jei tokių pasikeitimų esama) Tiesioginių išmokų administravimo ir kontrolės taisyklių
VI skyriuje nustatyta tvarka;

25.7. seniūnijos darbuotojui atspausdinus Tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės 2010 m. taisyklių 1 priede nurodytos paraiškos formą, užpildytą pagal pareiškėjo pateiktus duomenis ir pagal Tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės 2010 m. taisyklių 2 priede nurodytą pildymo instrukciją, patikrina paraiškos duomenis ir patvirtina jų teisingumą savo parašu, pasirašydamas paraiškoje. Pareiškėjo ir seniūnijos darbuotojo parašais patvirtintas paraiškos egzempliorius lieka pareiškėjui. Pareiškėjui parašu patvirtinus paraiškos duomenų teisingumą, paraiškų priėmimo informacinėje sistemoje patvirtinami paraiškos duomenys, suformuojamas bei atspausdinamas paraiškos registravimo dokumentas (kuris yra paraiškos dalis), kurį pasirašo pareiškėjas bei seniūnijos darbuotojas. Paraiškos registravimo dokumente pateikiamas iš paraiškos duomenų suformuotas keturiasdešimties skaitmenų kodas, kuriuo yra užkoduojami paraiškos duomenys. Pareiškėjas pasirašo ir paraiškų priėmimo registre, kurio forma pateikta Tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės 2010 m. taisyklių 3 priede. Pareiškėjui parašu patvirtinus paraiškos duomenų teisingumą minėtuose dokumentuose, paraiška laikoma pateikta;

25.8. esant techninėms galimybėms naudotis elektronine bankininkyste, gali pats prisijungti prie paraiškų priėmimo informacinės sistemos ir užpildyti Tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės 2010 m. taisyklių 1 priede pateiktos paraiškos elektroninę formą ir įbraižyti deklaruojamus miško plotus. Tokiu atveju elektroninę paraišką užpildęs pareiškėjas turi atsispausdinti paraiškos registravimo dokumentą, jį pasirašyti ir per 10 darbo dienų, bet ne vėliau kaip iki 2010 m. birželio 15 d., atsiųsti VĮ Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centrui (toliau – Centras) adresu: Kudirkos g. 18, Vilnius. Nuo 2010 m. birželio 16 d. iki liepos 12 d. atsiųsti paraiškos registravimo dokumentai laikomi pavėluotai pateikti. Tokiu atveju taikomos šiose taisyklėse nustatytos sankcijos. Paraiška laikoma pateikta pareiškėjui parašu patvirtinus paraiškos duomenų teisingumą paraiškos registravimo dokumente bei Centrui patvirtinus šio dokumento gavimo faktą. Jei pirmoji paraiška pagal Priemonę teikiama elektroninės bankininkystės būdu, užpildžius elektroninę paraiškos formą iki 2010 m. liepos 12 d. pagal pareiškėjo žemės ūkio valdos registracijos vietą Agentūros KDTS arba seniūnijos darbuotojui pateikia, šiose taisyklėse nurodytus privalomus dokumentus paramai gauti (Agentūros KDTS dokumentai gali būti siunčiami paštu). Iki 2010 m. liepos 12 d. nepateikus reikiamų dokumentų, pararama nemokama;

25.9. paraiškų surinkimo laikotarpiu gali pateikti tik vieną paraišką.

26. Pavėluotai pateiktos paraiškos priimamos iki 2010 m. liepos 12 d. Pavėluotai pateikus paraišką taikomos XII skyriuje nurodytos sankcijos, išskyrus vėlavimo atvejus, nepriklausančius nuo pareiškėjo valios (pvz.: pareiškėjo mirtis, ilgalaikis profesinis nepajėgumas, stichinė nelaimė, padariusi stiprų poveikį valdai). Tokiais atvejais pareiškėjas ar jo įpėdinis per 10 darbo dienų nuo tada, kai atsiranda tokia galimybė, kartu su paraiška pateikia prašymą priimti pavėluotą paraišką ir dokumentus, liudijančius vėlavimo priežastį. Paraiškos, pateiktos po 2010 m. liepos 12 d., nepriimamos.

27. Pasikeitus deklaruotiems duomenims po paraiškos pateikimo, pareiškėjas iki 2010 m. liepos 12 d. seniūnijos darbuotojui gali pateikti prašymą pakeisti paraiškos duomenis (tokiu atveju pareiškėjas pasirašo prašymą pakeisti paraiškos duomenis priėmimo registre, kurio forma pateikta Tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės 2010 m. taisyklių 4 priede) arba pakeisti juos pats, prisijungęs prie paraiškų priėmimo informacinės sistemos. Pareiškėjas gali taisyti įbraižytų laukų grafinį persidengimą (netikslaus deklaruojamų laukų įbraižymo atveju), jei toks taisymas galimas be paraiškos 2 lapo lentelės duomenų keitimo. Prašymai pakeisti paraiškos duomenis, pateikti nuo 2010 m. birželio 16 d. iki liepos 12 d., laikomi pavėluotai pateiktais ir už kiekvieną pavėluotą darbo dieną paramos suma už tą lauką, kurio duomenys keičiami, mažinama 1 proc. (išskyrus minėtus atvejus, kai pareiškėjai taiso įbraižytų laukų grafinį persidengimą, jei toks taisymas galimas be paraiškos 2 lapo lentelės duomenų (įbraižytų laukų ploto) keitimo). Jeigu prieš tai, kai pareiškėjas pateikia prašymą pakeisti paraiškos duomenis (arba prieš tai, kai pareiškėjas pakeičia juos pats, prisijungęs prie paraiškų priėmimo informacinės sistemos), Agentūra buvo informavusi pareiškėją apie ketinimą atlikti patikrą vietoje ar pranešusi apie paraiškoje aptiktas klaidas, pareiškėjas negali keisti paraiškoje nurodytų duomenų.

28. Jei pareiškėjas nori atsisakyti paramos už visą, pirmą kartą pagal Priemonę, pateiktoje paraiškoje nurodytą plotą arba jo dalį, jis tai gali padaryti nuo paraiškos pateikimo iki paraiškos tinkamumo įvertinimo dienos. Sankcijos už visos paraiškos arba jos dalies atsisakymą pareiškėjui netaikomos, jei iki paramos atsisakymo jis nebuvo informuotas apie Agentūros planuojamą patikrą vietoje ar paraiškoje aptiktas klaidas. Jei pagal Priemonę įsipareigojimų laikotarpiu tiesioginių išmokų paraiškoje yra deklaruojamas mažesnis miško plotas nei pirmą kartą pagal Priemonę pateiktoje paraiškoje, įsipareigojimai pagal Priemonę privalo būti vykdomi miško plote, deklaruotame pirmą kartą pateiktoje paraiškoje.

29. Jei pareiškėjas nori pakeisti paraiškos pirmajame lape nurodytus duomenis, jis tai gali padaryti laikotarpiu nuo paraiškos pateikimo iki lėšų pervedimo pareiškėjui dienos.

30. Pareiškėjas iki 2010 m. lapkričio 5 d. gali paraiškų priėmimo informacinėje sistemoje su seniūnijos (savivaldybės) darbuotojo pagalba aprašyti kontrolinių žemės sklypų ribų pasikeitimus, kurių dėl pateisinamų priežasčių neaprašė pateiktoje paraiškoje. Paraiškų priėmimo informacinėje sistemoje užregistravus kontrolinių žemės sklypų ribų pasikeitimus, pareiškėjas raštu teikia Centrui prašymą patikslinti kontrolinių žemės sklypų ribas, kartu informuodamas, kad ribų pasikeitimai yra aprašyti paraiškų priėmimo informacinėje sistemoje.

31. Informacijos dėl savo duomenų pareiškėjas gali teirautis Agentūroje telefonais, nurodytais Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt, elektroniniu paštu (adresu: info@nma.lt) arba raštu, taip pat informacijos gali kreiptis į savivaldybes (seniūnijas). Klausdamas raštu ar elektroniniu paštu, pareiškėjas turi nurodyti savo vardą, pavardę, asmens kodą (fizinis asmuo), įmonės pavadinimą ir kodą (juridinis asmuo), adresą, telefono numerį, valdos numerį.

 

X. PARAMOS PARAIŠKŲ VERTINIMAS

 

32. Paramos paraiškų administracinės atitikties tikrinimas, tinkamumo skirti paramą vertinimas atliekamas Programos administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

33. Iškilus specifiniams su paramos paraiškos vertinimu ar pareiškėjo veikla susijusiems klausimams, pareiškėjo gali būti paprašyta pateikti papildomų dokumentų.

34. Priemonę administruoja Agentūros KDTS pagal Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintus administravimo procedūrų aprašus.

35. Paramos paraiškų pirmumas vertinamas pagal atitiktį pirmumo reikalavimams atmetimo būdu. Pirmumo reikalavimai nustatomi atsižvelgiant į paramos paraiškos pateikimo metu pateiktus dokumentus. Paramos paraiškos, atitinkančios pirmiau nurodytus reikalavimus, turi pirmenybę prieš paramos paraiškas, kurios atitinka kitus tolesnius reikalavimus:

35.1. miško valda, kuriai prašoma paramos, yra priskirta III miškų grupei (apsauginiai miškai);

35.2. privačios miško valdos savininkas yra fizinis asmuo;

35.3. prašoma paramos nustatytai KMB išsaugoti.

36. Pirmumo vertinimas gali būti neatliekamas tuo atveju, jei bendra apskaičiuota paramos suma yra mažesnė arba lygi kvietimo teikti paramos paraiškas planuojamai skirti paramos sumai.

 

XI. PARAMOS DYDIS IR TRUKMĖ

 

37. Kompensacinės išmokos mokamos, jei:

37.1. pareiškėjas atitinka visus Taisyklių VI skyriuje pagal pasirinktą veiklos sritį nurodytus tinkamumo kriterijus paramai gauti;

37.2. paramos gavėjas seniūnijoje pagal valdos centro įregistravimo vietą ar elektroninės bankininkystės būdu kasmet per visą įsipareigojimų laikotarpį tiesioginių išmokų paramos paraiškoje deklaruoja miško plotą ir pateikia šiose Taisyklėse nustatyta tvarka ir terminais reikalingus dokumentus.

38. Paramai apskaičiuoti naudojami paramos paraiškoje ir pateiktuose dokumentuose nurodyta informacija bei patikros vietoje metu nustatyti duomenys.

39. Pagal pirmąją veiklos sritį kompensuojamos prarandamos pajamos – 963,33 Lt/ha kasmet. Parama teikiama 7 metus.

40. Pagal antrąją veiklos sritį kompensuojamos prarandamos pajamos dėl prisiimtų aplinkosauginių apribojimų laikymosi – 483,39 Lt/ha. Parama teikiama 7 metus.

41. Jei paramos gavėjas pateikė prašymą išregistruoti paramos paraišką, privalo grąžinti paramą už visą paramos teikimo laikotarpį, išskyrus nenugalimos jėgos (force majeure) atvejus.

42. Parama skiriama nepažeidžiant valstybės pagalbos reikalavimų, vadovaujantis 2006 m. gruodžio 15 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1998/2006 dėl Sutarties 87 ir 88 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (OL 2006 L 379, p. 5). Pareiškėjui bendra per trejų fiskalinių metų laikotarpį pagal bet kurią paramos schemą teikiama de minimis pagalbos suma negali viršyti 690 560 Lt (šeši šimtai devyniasdešimt tūkstančių penki šimtai šešiasdešimt litų). Įmone čia laikomas subjektas, užsiimantis ekonomine veikla neatsižvelgiant į jo teisinį statusą. Į įmonės apibrėžimą įeina savarankiškai dirbantys asmenys, šeimos verslas, tarp jų amatai ir kita veikla, reguliariai ekonominę veiklą vykdančios ūkinės bendrijos ir asociacijos.

 

XII. SANKCIJOS

 

43. Paramos gavėjui nesilaikant ar pažeidžiant prisiimtus įsipareigojimus, išskyrus nenugalimos jėgos (force majeure) atvejus, numatomos trys privalomų sankcijų rūšys – paramos sumažinimas, paramos neskyrimas ir (arba) paramos susigrąžinimas.

44. Paramos sumažinimas taikomas:

44.1. pavėluotai pateikus paraišką, už kiekvieną pavėluotą darbo dieną apskaičiuota paramos suma mažinama 1 proc.;

44.2. pavėluotai pateikus prašymą dėl paraiškos duomenų keitimo, už kiekvieną pavėluotą darbo dieną paramos suma už tą lauką, kurio duomenys keičiami, mažinama 1 proc. (ši sankcija netaikoma, kai keičiami paraiškos pirmojo lapo duomenys);

44.3. kai deklaruotas plotas pagal vienodai remiamą miško plotą viršija faktinį daugiau nei 3 proc. arba 2 ha, bet ne daugiau nei 20 proc., apskaičiuota pagal faktinį plotą einamųjų metų išmoka sumažinama dviguba nustatyto skirtumo dalimi;

44.4. kai paraiškoje nedeklaruojami ar deklaruojami ne visi žemės ūkio valdoje esantys žemės ūkio naudmenų (išskyrus esančių namų valdos žemėje) plotai:

44.4.1. nustačius, kad santykis tarp nedeklaruotų laukų ploto ir žemės ūkio valdos ploto viršija 3 proc., bet neviršija 30 proc., einamaisiais metais išmokos sumažinamos 1 proc.;

44.4.2. nustačius, kad santykis tarp nedeklaruotų laukų ploto ir žemės ūkio valdos ploto viršija 30 proc., einamaisiais metais išmokos sumažinamos 2 proc.;

44.4.3. nustačius, kad santykis tarp nedeklaruotų laukų ploto ir žemės ūkio valdos ploto viršija 50 proc., einamaisiais metais išmokos sumažinamos 3 proc.;

44.5. kitais teisės aktų nustatytais atvejais.

45. Paramos neskyrimas taikomas:

45.1. kai deklaruotas plotas pagal vienodai remiamą miško plotą viršija faktinį daugiau nei 20 proc., išmoka pagal atitinkamą veiklą einamaisiais metais nemokama;

45.2. kai deklaruotas plotas pagal vienodai remiamą miško plotą viršija faktinį daugiau nei 50 proc., pareiškėjui parama pagal atitinkamą veiklą einamaisiais metais neteikiama ir taikoma ilgalaikė sankcija;

45.3. įsipareigojimų laikotarpiu šiose taisyklėse numatyta tvarka paramos paraiškoje nedeklaravus miško ploto, už kurį teikiama parama, išmokos einamaisiais metais nemokamos;

45.4. kitais teisės aktų nustatytais atvejais.

46. Išmokėta parama susigrąžinama:

46.1. jei išmokos išmokėtos už didesnį plotą nei nustatyta patikros metu, skirtumas susigrąžinamas;

46.2. paaiškėjus faktui, kad iki įsipareigojimų pabaigos pareiškėjas nesilaikė nustatytų įsipareigojimų, susigrąžinama visa suteikta parama;

46.3. pagal pirmąją veiklos sritį 7 paramos gavimo metais nepateikus RAAD pažymos dėl pagrindinių miško kirtimo nevykdymo KMB;

46.4. 2 metus iš eilės paraiškoje nedeklaravus miško plotų, už kuriuos skiriama parama;

46.5. paramos gavėjui negrąžinus Agentūros klaidingai apskaičiuotos ir pervestos į atsiskaitomąją sąskaitą paramos sumos;

46.6. kitais teisės aktų nustatytais atvejais.

47. Einamaisiais metais taikomų sankcijų suma negali viršyti 100 proc. mokėtinos paramos sumos.

48. Sankcijos netaikomos, jei paramos gavėjas gali įrodyti, kad klaidingi duomenys pateikti ne dėl jo kaltės.

49. Tais atvejais, kai pritaikius sankciją yra reikalavimas grąžinti išmokėtas lėšas ir lėšos negrąžinamos per Agentūros nustatytą terminą, yra skaičiuojamos palūkanos už kiekvieną pavėluotą dieną teisės aktų nustatyta tvarka.

50. Kompleksinės paramos reikalavimų pažeidimų taikomos sankcijos tvirtinamos atskiru Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu.

51. Jei paramos gavėjas neleidžia atlikti patikros vietoje, parama nemokama, o išmokėta parama susigrąžinama.

 

XIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

52. Dokumentų saugojimo reikalavimai, Agentūros ir (arba) Ministerijos priimtų sprendimų, veiksmų ar neveikimo, susijusių su projektų, pateiktų pagal Priemonę ir paraiškų administravimu, vertinimu, apskundimo tvarka ir kita Taisyklėse nenurodyta informacija pateikiama Programos administravimo taisyklėse ir kituose su projektų rengimu ir įgyvendinimu susijusiuose teisės aktuose.

53. Pasikeitus Taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos šių teisės aktų nuostatos.

 

_________________