LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
Į S T A T Y M A S
LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINĖS AVIACIJOS ĮSTATYMAS
1996 m. gegužės 2 d. Nr. I-1323
Vilnius
I SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
1. Lietuvos Respublikos civilinės aviacijos įstatymas reguliuoja civilinės aviacijos valdymo, oro erdvės, transporto priemonių, aerodromų, kitų įrenginių naudojimo civilinėje aviacijoje, vežimo oru, paieškos ir gelbėjimo, turtinės atsakomybės bei draudimo santykius.
2 straipsnis. Civilinės aviacijos objektų nuosavybė
1. Orlaiviai, oro uostai ir aerodromai nuosavybės teise gali priklausyti Lietuvos valstybei, savivaldybėms, taip pat Lietuvos Respublikoje registruotiems fiziniams ir juridiniams asmenims.
3 straipsnis. Civilinės aviacijos valstybinis valdymas
1. Civilinės aviacijos valstybinį valdymą pagal savo kompetenciją Lietuvos Respublikoje vykdo Susisiekimo ministerija ir Lietuvos Respublikos civilinės aviacijos direkcija (toliau – Direkcija).
2. Direkcija yra ne pelno organizacija, turinti juridinio asmens teises. Direkcijos steigėjas yra Susisiekimo ministerija.
4 straipsnis. Įstatymo taikymas
1. Šis įstatymas bei jo pagrindu priimti kiti teisės aktai taikomi už Lietuvos Respublikos teritorijos ribų Lietuvos Respublikoje įregistruotiems orlaiviams, kiek jie neprieštarauja teisės aktams tos valstybės, kurios teritorijoje yra minėti orlaiviai.
2. Užsienio valstybių teisės aktai taikomi šių valstybių orlaiviams, esantiems Lietuvos Respublikos teritorijoje, jeigu jie neprieštarauja šio įstatymo ir kitų teisės aktų reikalavimams.
3. Jeigu tarptautinėse sutartyse ir ratifikuotose konvencijose, kurias Lietuvos Respublika yra pasirašiusi arba prie jų prisijungusi, nustatytos kitokios taisyklės, negu tos, kurias numato civilinės aviacijos santykius reguliuojantys teisės aktai, taikomos tarptautinių sutarčių ir konvencijų taisyklės.
5 straipsnis. Orlaivių nacionalinė priklausomybė
2. Lietuvos Respublikoje leidžiama naudoti tik tuos orlaivius, kurie turi Lietuvos nacionalinę priklausomybę.
II SKIRSNIS
ORLAIVIAI
6 straipsnis. Orlaivio sąvoka
Orlaivis – bet koks skraidymo aparatas, kuris laikosi atmosferoje dėl jo sąveikos su oru, išskyrus sąveiką su oru, atspindėtu nuo žemės paviršiaus.
Valstybės orlaivis – krašto apsaugos, muitinės arba vidaus reikalų tarnybų naudojamas orlaivis, įregistruotas Valstybės orlaivių registre.
7 straipsnis. Leidimas orlaivius gaminti ir remontuoti
1. Lietuvos Respublikoje įmonės gali gaminti orlaivius, jų dalis, įrangą ar pagalbinius prietaisus, taip pat atlikti orlaivių remonto darbus tik turėdamos šiems darbams Direkcijos išduotą leidimą. Leidimo savininkas privalo laikytis jame nurodytų reikalavimų.
2. Šių leidimų išdavimo taisykles tvirtina Susisiekimo ministerija. Direkcija kontroliuoja leidimų savininkų darbą, jos atstovai turi teisę netrukdomai apžiūrėti leidimus turinčių įmonių gamybines patalpas ir įrangą, taip pat gauti visą informaciją bei dokumentus, susijusius su darbu pagal leidimą.
3. Direkcija turi teisę pripažinti kitų valstybių – Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) narių – išduotus leidimus orlaiviams gaminti ir remontuoti.
8 straipsnis. Civilinių orlaivių registras
1. Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registras – dokumentas, kuriame registruojami civiliniai orlaiviai bei kaupiama informacija apie juos.
3. Reikalavimus civiliniams orlaiviams įregistruoti, informacijai, įrašomai į registrą arba jo priedą, ir prašymų bei pranešimų apie pasikeitimus pateikimo tvarką nustato Susisiekimo ministerija.
9 straipsnis. Civilinių orlaivių registravimo sąlygos
1. Orlaivis registruojamas Civilinių orlaivių registre, jeigu:
2) orlaivis turi nustatyta tvarka išduotą arba pripažintą galiojančiu tinkamumo skraidyti pažymėjimą;
10 straipsnis. Dokumentai, reikalingi orlaiviui registruoti
11 straipsnis. Civilinio orlaivio registravimo panaikinimas
1. Civilinio orlaivio registravimas panaikinamas:
2) jei orlaivis neatitinka 9 straipsnio 1 dalies 1 ir 3 punktų sąlygų, išskyrus 9 straipsnio 2 dalyje numatytą atvejį;
12 straipsnis. Orlaivio registravimo liudijimas
1. Įregistravus orlaivį, jo savininkui išduodamas orlaivio registracijos liudijimas. Jei orlaivis registruojamas Civilinių orlaivių registro priede, išduodamas laikinasis registracijos liudijimas.
13 straipsnis. Civilinių orlaivių ženklinimas
14 straipsnis. Civilinių orlaivių tinkamumas skraidyti
1. Lietuvos Respublikos oro erdvėje gali skristi tik orlaiviai, kurie yra tinkami skraidyti ir turi galiojantį tinkamumo skraidyti pažymėjimą.
2. Orlaivis gali būti pripažįstamas tinkamu skraidyti, jei jis suprojektuotas, pagamintas, įrengtas, prižiūrimas bei jo skridimo savybės atitinka skrydžių saugos reikalavimus.
15 straipsnis. Tinkamumo skraidyti pažymėjimas
16 straipsnis. Atsakomybė už orlaivio tinkamumą skraidyti
2. Valdytojas privalo pranešti Direkcijai apie visus incidentus ir aviacijos įvykius, kurie gali turėti įtakos orlaivio tinkamumui skraidyti.
17 straipsnis. Leidimai specialiesiems skrydžiams
1. Direkcija ypatingais atvejais gali duoti leidimą specialiajam skrydžiui tokio orlaivio, kuriam bendra tvarka negali būti išduotas tinkamumo skraidyti pažymėjimas, bet toks orlaivis gali saugiai skraidyti esant tam tikriems ribojimams.
III SKIRSNIS
CIVILINIAI AERODROMAI IR ORO UOSTAI
19 straipsnis. Civilinio aerodromo ir oro uosto sąvokos
Civilinis aerodromas – žemės arba vandens paviršiaus plotas, pritaikytas orlaiviams kilti, tūpti, judėti ir aptarnauti.
20 straipsnis. Civilinio aerodromo statyba arba rekonstrukcija
2. Žemės plotai civilinio aerodromo statybai arba rekonstrukcijai skiriami įstatymų nustatyta tvarka.
21 straipsnis. Aukštų pastatų ir konstrukcijų ženklinimas bei šviesų įrengimas
1. Aukšti pastatai ir konstrukcijos turi būti ženklinami tam tikrais nakties ir dienos ženklais. Jų įrengimo ir naudojimo tvarką nustato Susisiekimo ministerija.
22 straipsnis. Civilinio aerodromo registravimas ir naudojimas
2. Gali būti naudojami tik tie civiliniai aerodromai, kurie atitinka šio įstatymo ir kitų teisės aktų reikalavimus.
23 straipsnis. Civilinio aerodromo kontrolė
Direkcija gali bet kuriuo metu patikrinti, ar civilinis aerodromas atitinka nustatytus reikalavimus, o jos atstovai turi teisę nekliudomai įeiti ir apžiūrėti atitinkamus objektus, įrangą bei įrengimus, gauti bet kurią reikiamą informaciją, dokumentus ir kitą medžiagą, susijusią su civilinio aerodromo naudojimu.
24 straipsnis. Civilinio aerodromo registravimo ir tinkamumo naudoti pažymėjimas
1. Civilinį aerodromą galima naudoti tik turint civilinio aerodromo registravimo ir tinkamumo naudoti pažymėjimą.
25 straipsnis. Reikalavimai oro uostui, iš kurio vyksta komercinis oro susisiekimas
1. Oro uoste, iš kurio vyksta keleivių, bagažo, krovinių ir pašto vežimas, turi būti šiam tikslui skirti pastatai bei įranga.
IV SKIRSNIS
CIVILINĖS AVIACIJOS SPECIALISTAI
27 straipsnis. Specialisto sąvoka
28 straipsnis. Specialistų rengimas
29 straipsnis. Specialisto leidimas (licencija)
1. Eksploatuoti orlaivius ir atlikti jų techninę priežiūrą bei remonto darbus, taip pat vadovauti skrydžiams leidžiama asmenims, turintiems atitinkamą civilinės aviacijos specialisto leidimą (licenciją).
2. Civilinės aviacijos specialisto leidimas (licencija) yra terminuotas. Terminui pasibaigus, leidimo (licencijos) galiojimas gali būti pratęstas.
3. Direkcija turi teisę pripažinti galiojančiu Lietuvos Respublikos teritorijoje leidimą (licenciją), kurį civilinės aviacijos specialistui išdavė užsienio valstybė, jei toks leidimas (licencija) yra išduotas pagal ICAO nustatytus ar griežtesnius standartus ir reikalavimus, arba jei tai numatyta Lietuvos Respublikos dvišalėse tarptautinės sutartyse.
4. Susisiekimo ministerijos nustatyta tvarka Direkcija išduoda, pratęsia, sustabdo, atšaukia bei pripažįsta galiojančiu civilinės aviacijos specialisto leidimą (licenciją), taip pat suteikia kvalifikaciją.
30 straipsnis. Orlaivio įgula ir jos komplektavimas
1. Orlaivio įgula – asmenys, kuriems nustatyta tvarka suteikta teisė valdyti ir aptarnauti orlaivį skrydžio metu.
31 straipsnis. Orlaivio vadas
2. Orlaivio vadas vadovauja orlaivio įgulos darbui. Jei orlaivio įguloje yra tik vienas pilotas, jis yra ir orlaivio vadas.
3. Jei skrydžio metu orlaivio vadas negali eiti savo pareigų, jas perima ir atlieka antrasis pilotas.
32 straipsnis. Orlaivio vado pareigos
1. Orlaivio vadas privalo:
33 straipsnis. Orlaivio vado teisės
2. Orlaivio vadas turi teisę imtis visų priemonių tvarkai orlaivyje palaikyti arba pavojaus išvengti, kai orlaivį ištinka nelaimė, kyla pavojus skrydžio saugai arba susidaro kitos panašios aplinkybės. Įgulos nariai privalo suteikti orlaivio vadui reikiamą pagalbą.
4. Orlaivio vadas turi teisę atsisakyti priimti į orlaivį įgulos narius, keleivius arba krovinį, taip pat duoti nurodymą keleiviams išlipti arba iškrauti krovinį, jei to reikalauja aplinkybės.
V SKIRSNIS
ORO KELIAI IR SKRYDŽIO VYKDYMO TVARKA
34 straipsnis. Oro kelias
1. Oro kelias – skrydžiams skirta kontroliuojama oro erdvė arba jos dalis, aprūpinta reikiama įranga ir priemonėmis, užtikrinančiomis skrydžių saugą.
35 straipsnis. Oro kelio įrangos ir priemonių patikrinimas
Direkcija turi teisę bet kada patikrinti, ar oro kelio įranga ir priemonės atitinka nustatytus reikalavimus. Jos įgalioti atstovai turi teisę nekliudomai įeiti ir apžiūrėti atitinkamus objektus, įrangą ir įrengimus, gauti bet kokią reikiamą informaciją, dokumentus ir kitą medžiagą, susijusią su oro kelio naudojimu.
36 straipsnis. Oro kelio naudojimo ribojimas arba uždraudimas
37 straipsnis. Draudžiamos zonos
1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė gynybos ar visuomenės saugumo tikslais gali uždrausti arba riboti skrydžius virš visos Lietuvos Respublikos teritorijos ar virš tam tikros jos dalies.
38 straipsnis. Orlaivių skrydžiai
2. Orlaiviui, jo įgulai ir keleiviams, atvykstantiems arba išvykstantiems iš Lietuvos Respublikos, taip pat orlaiviu įvežamam ir išvežamam turtui taikoma muitinės, sienos apsaugos ir kita kontrolė, numatyta įstatymų ir kitų teisės aktų.
39 straipsnis. Skrydžiai virš gyvenamųjų vietovių
1. Orlaiviai virš gyvenamųjų vietovių turi skristi nustatytame aukštyje, kuris užtikrintų priverstinį orlaivio nutūpimą už gyvenamosios vietovės ribų.
40 straipsnis. Viršgarsiniai orlaivių skrydžiai
41 straipsnis. Aeronavigacinė ir meteorologinė informacija
42 straipsnis. Prievartinis orlaivio nutupdymas
43 straipsnis. Draudimas išskristi
44 straipsnis. Radijo ryšio naudojimo tvarka
45 straipsnis. Orlaivio skrydžio dokumentai
1. Orlaivyje skrydžio metu turi būti šie dokumentai:
VI SKIRSNIS
CIVILINĖS AVIACIJOS SAUGUMAS. PAIEŠKOS IR GELBĖJIMO DARBAI IR AVIACIJOS ĮVYKIŲ TYRIMAS
46 straipsnis. Civilinės aviacijos saugumo programos
47 straipsnis. Orlaivio paieškos ir gelbėjimo darbai
VII SKIRSNIS
ORO SUSISIEKIMAS IR SPECIALŪS AVIACIJOS DARBAI
49 straipsnis. Sąvokos
Oro susisiekimas – keleivių, bagažo, krovinių ir pašto vežimas oru, vykdomas už užmokestį arba nuomos pagrindu.
50 straipsnis. Teisė vykdyti oro susisiekimą ir specialius aviacijos darbus
51 straipsnis. Vežėjo oru sertifikatas
1. Lietuvos Respublikos teritorijoje vykdyti oro susisiekimą ir specialius aviacijos darbus, taip pat verstis veikla, susijusia tik su orlaivių nuoma, galima tik turint galiojantį vežėjo oru sertifikatą, kurį išduoda arba pripažįsta galiojančiu Direkcija.
2. Vežėjo oru sertifikatas išduodamas:
52 straipsnis. Vežėjo oru sertifikato išdavimo tvarka
53 straipsnis. Leidimas (licencija) oro susisiekimui vykdyti
1. Oro susisiekimui vykdyti vežėjo oru sertifikato savininkas privalo turėti Susisiekimo ministerijos išduotą leidimą (licenciją).
2. Užsienio valstybių vežėjai oru turi teisę vykdyti oro susisiekimą į arba iš Lietuvos Respublikos pagal dvišalę arba daugiašalę sutartį. Kol tokios sutarties nėra, Susisiekimo ministerija gali išduoti atitinkamą leidimą.
3. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas leidimas (licencija) gali būti išduodamas Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka įsteigtoms ir juridinio arba fizinio asmens teisėmis įregistruotoms įmonėms, kurių veiksmingos kontrolės teisės priklauso Lietuvos piliečiams, savivaldybėms, valstybei ar kitoms Lietuvos kilmės įmonėms, kurių savo ruožtu veiksmingos kontrolės teisės taip pat priklauso Lietuvos piliečiams, savivaldybėms ar valstybei.
4. Šio straipsnio 3 dalyje minima veiksmingos kontrolės teisė reiškia įmonės tokios kapitalo dalies (akcijų paketo) priklausymą, kuris užtikrina sprendžiamąjį balsą priimant nuosavybės disponavimo ir įmonės, filialo ar padalinio valdymo sprendimus.
54 straipsnis. Leidimo (licencijos) oro susisiekimui vykdyti išdavimas, sustabdymas ir atšaukimas
1. Leidimų (licencijų) išdavimo, galiojimo sustabdymo ir panaikinimo tvarką bei sąlygas nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
VIII SKIRSNIS
ŽYMINIS MOKESTIS IR RINKLIAVOS
55 straipsnis. Žyminis mokestis ir rinkliavos
1. Už civilinio orlaivio ir aerodromo registravimą, taip pat už atitinkamų dokumentų (licencijų, liudijimų, sertifikatų ir kt.) išdavimą mokamas nustatyto dydžio žyminis mokestis.
IX SKIRSNIS
KELEIVIŲ, BAGAŽO IR KROVINIŲ VEŽIMAS
56 straipsnis. Keleivių, bagažo ir krovinių vežimas
1. Keleiviai, bagažas ir kroviniai turi būti vežami pagal tarptautinių konvencijų bei sutarčių, kurias Lietuvos Respublika yra pasirašiusi arba prie jų prisijungusi, reikalavimus.
X SKIRSNIS
ATSAKOMYBĖ IR DRAUDIMAS
57 straipsnis. Atsakomybė už žalą, padarytą keleiviams, bagažui, kroviniams ir tretiesiems asmenims
58 straipsnis. Atsakomybė už oro transporte galiojančių taisyklių pažeidimą