LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

Į S T A T Y M A S

LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINĖS AVIACIJOS ĮSTATYMAS

 

1996 m. gegužės 2 d. Nr. I-1323

Vilnius

 

I SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1. Lietuvos Respublikos civilinės aviacijos įstatymas reguliuoja civilinės aviacijos valdymo, oro erdvės, transporto priemonių, aerodromų, kitų įrenginių naudojimo civilinėje aviacijoje, vežimo oru, paieškos ir gelbėjimo, turtinės atsakomybės bei draudimo santykius.

2. Šis įstatymas taip pat nustato reikalavimus civilinės aviacijos specialistams, orlaivių gamybai, aerodromų statybai bei jų naudojimui.

 

2 straipsnis. Civilinės aviacijos objektų nuosavybė

1. Orlaiviai, oro uostai ir aerodromai nuosavybės teise gali priklausyti Lietuvos valstybei, savivaldybėms, taip pat Lietuvos Respublikoje registruotiems fiziniams ir juridiniams asmenims.

2. Skrydžių valdymo sistemos aeronavigaciniai įrenginiai yra Lietuvos valstybės nuosavybė.

3. Tarptautiniai oro uostai yra Lietuvos valstybės arba savivaldybės nuosavybė.

 

3 straipsnis. Civilinės aviacijos valstybinis valdymas

1. Civilinės aviacijos valstybinį valdymą pagal savo kompetenciją Lietuvos Respublikoje vykdo Susisiekimo ministerija ir Lietuvos Respublikos civilinės aviacijos direkcija (toliau – Direkcija).

2. Direkcija yra ne pelno organizacija, turinti juridinio asmens teises. Direkcijos steigėjas yra Susisiekimo ministerija.

3. Susisiekimo ministerija skiria ir atleidžia iš pareigų Direkcijos vadovą, vyriausiąjį finansininką, vyriausiąjį inspektorių, priima, keičia ir papildo Direkcijos įstatus, tvirtina metų pajamų ir išlaidų sąmatą bei Direkcijos metų ataskaitą apie Direkcijos veiklą.

 

4 straipsnis. Įstatymo taikymas

1. Šis įstatymas bei jo pagrindu priimti kiti teisės aktai taikomi už Lietuvos Respublikos teritorijos ribų Lietuvos Respublikoje įregistruotiems orlaiviams, kiek jie neprieštarauja teisės aktams tos valstybės, kurios teritorijoje yra minėti orlaiviai.

2. Užsienio valstybių teisės aktai taikomi šių valstybių orlaiviams, esantiems Lietuvos Respublikos teritorijoje, jeigu jie neprieštarauja šio įstatymo ir kitų teisės aktų reikalavimams.

3. Jeigu tarptautinėse sutartyse ir ratifikuotose konvencijose, kurias Lietuvos Respublika yra pasirašiusi arba prie jų prisijungusi, nustatytos kitokios taisyklės, negu tos, kurias numato civilinės aviacijos santykius reguliuojantys teisės aktai, taikomos tarptautinių sutarčių ir konvencijų taisyklės.

 

5 straipsnis. Orlaivių nacionalinė priklausomybė

1. Lietuvos Respublikoje įregistruotas orlaivis turi Lietuvos nacionalinę priklausomybę.

2. Lietuvos Respublikoje leidžiama naudoti tik tuos orlaivius, kurie turi Lietuvos nacionalinę priklausomybę.

3. Orlaiviai, turintys kitos valstybės nacionalinę priklausomybę, Lietuvos Respublikoje gali būti naudojami tik pagal sutartį su juos įregistravusia valstybe arba pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka suteiktą leidimą.

 

II SKIRSNIS

ORLAIVIAI

 

6 straipsnis. Orlaivio sąvoka

Orlaivis – bet koks skraidymo aparatas, kuris laikosi atmosferoje dėl jo sąveikos su oru, išskyrus sąveiką su oru, atspindėtu nuo žemės paviršiaus.

Valstybės orlaivis – krašto apsaugos, muitinės arba vidaus reikalų tarnybų naudojamas orlaivis, įregistruotas Valstybės orlaivių registre.

Civilinis orlaivis – orlaivis, naudojamas civilinės aviacijos tikslams ir įregistruotas Civilinių orlaivių registre.

 

7 straipsnis. Leidimas orlaivius gaminti ir remontuoti

1. Lietuvos Respublikoje įmonės gali gaminti orlaivius, jų dalis, įrangą ar pagalbinius prietaisus, taip pat atlikti orlaivių remonto darbus tik turėdamos šiems darbams Direkcijos išduotą leidimą. Leidimo savininkas privalo laikytis jame nurodytų reikalavimų.

2. Šių leidimų išdavimo taisykles tvirtina Susisiekimo ministerija. Direkcija kontroliuoja leidimų savininkų darbą, jos atstovai turi teisę netrukdomai apžiūrėti leidimus turinčių įmonių gamybines patalpas ir įrangą, taip pat gauti visą informaciją bei dokumentus, susijusius su darbu pagal leidimą.

3. Direkcija turi teisę pripažinti kitų valstybių – Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) narių – išduotus leidimus orlaiviams gaminti ir remontuoti.

4. Šio straipsnio 1 dalies reikalavimai netaikomi mėgėjiškiems orlaiviams, jų dalims, įrangai ar pagalbiniams prietaisams gaminti ir remontuoti. Pagal šio įstatymo 15 straipsnio reikalavimus nustatoma, ar toks orlaivis tinkamas skraidyti.

 

8 straipsnis. Civilinių orlaivių registras

1. Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registras – dokumentas, kuriame registruojami civiliniai orlaiviai bei kaupiama informacija apie juos.

2. Civilinių orlaivių registrą ir jo priedą tvarko Direkcija.

3. Reikalavimus civiliniams orlaiviams įregistruoti, informacijai, įrašomai į registrą arba jo priedą, ir prašymų bei pranešimų apie pasikeitimus pateikimo tvarką nustato Susisiekimo ministerija.

4. Orlaivis gali būti laikinai registruojamas Civilinių orlaivių registro priede, jei jis buvo pagamintas užsienyje, bet neįvykdytos visos registravimo sąlygos. Civilinių orlaivių registro priede registruojamas orlaivis turi atitikti šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 1 ir 3 punktų sąlygas.

 

9 straipsnis. Civilinių orlaivių registravimo sąlygos

1. Orlaivis registruojamas Civilinių orlaivių registre, jeigu:

1) orlaivio savininkas yra:

a) Lietuvos Respublikos pilietis;

b) juridinis asmuo, registruotas Lietuvos Respublikos įmonių rejestre;

c) Lietuvos valstybė arba savivaldybė;

2) orlaivis turi nustatyta tvarka išduotą arba pripažintą galiojančiu tinkamumo skraidyti pažymėjimą;

3) orlaivis neregistruotas kitos valstybės orlaivių registre.

2. Ypatingais atvejais, kai orlaivis yra nuolat eksploatuojamas iš Lietuvos Respublikos oro uosto, jis gali būti registruojamas Civilinių orlaivių registre nepaisant šio straipsnio 1 dalies 1 punkto reikalavimų.

 

10 straipsnis. Dokumentai, reikalingi orlaiviui registruoti

Orlaivio savininkas privalo raštu pateikti paraišką jį registruoti. Prie paraiškos turi būti pridėti dokumentai, patvirtinantys, kad pareiškėjas yra orlaivio savininkas ir įvykdytos kitos šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje numatytos sąlygos.

 

11 straipsnis. Civilinio orlaivio registravimo panaikinimas

1. Civilinio orlaivio registravimas panaikinamas:

1) orlaivio savininko prašymu;

2) jei orlaivis neatitinka 9 straipsnio 1 dalies 1 ir 3 punktų sąlygų, išskyrus 9 straipsnio 2 dalyje numatytą atvejį;

3) jei orlaiviui per trejus metus nebuvo išduotas tinkamumo skraidyti pažymėjimas ar nebuvo pratęstas jo galiojimas, taip pat kai orlaivis dingo be žinios ir baigėsi jo paieška.

2. Jei orlaivis yra įkeistas, jo registravimas gali būti panaikintas tik kreditoriaus sutikimu.

 

12 straipsnis. Orlaivio registravimo liudijimas

1. Įregistravus orlaivį, jo savininkui išduodamas orlaivio registracijos liudijimas. Jei orlaivis registruojamas Civilinių orlaivių registro priede, išduodamas laikinasis registracijos liudijimas.

2. Panaikinus civilinio orlaivio registravimą, jo registracijos liudijimas grąžinamas jį išdavusiai institucijai.

 

13 straipsnis. Civilinių orlaivių ženklinimas

Civiliniai orlaiviai ženklinami nacionaliniais ir registracijos ženklais. Ženklinimo tvarką nustato Susisiekimo ministerija.

 

14 straipsnis. Civilinių orlaivių tinkamumas skraidyti

1. Lietuvos Respublikos oro erdvėje gali skristi tik orlaiviai, kurie yra tinkami skraidyti ir turi galiojantį tinkamumo skraidyti pažymėjimą.

2. Orlaivis gali būti pripažįstamas tinkamu skraidyti, jei jis suprojektuotas, pagamintas, įrengtas, prižiūrimas bei jo skridimo savybės atitinka skrydžių saugos reikalavimus.

3. Lietuvos Respublikoje registruoti orlaiviai privalo turėti Direkcijos išduotą arba atitinkamų užsienio valstybių institucijų išduotą ir Lietuvoje pripažintą tinkamumo skraidyti pažymėjimą.

 

15 straipsnis. Tinkamumo skraidyti pažymėjimas

Susisiekimo ministerija nustato tinkamumo skraidyti pažymėjimų išdavimo, galiojimo pratęsimo arba panaikinimo bei užsienio valstybių išduotų tinkamumo skraidyti pažymėjimų pripažinimo galiojančiais tvarką.

 

16 straipsnis. Atsakomybė už orlaivio tinkamumą skraidyti

1. Orlaivio valdytojas atsako už orlaivio tinkamumą skraidyti.

2. Valdytojas privalo pranešti Direkcijai apie visus incidentus ir aviacijos įvykius, kurie gali turėti įtakos orlaivio tinkamumui skraidyti.

3. Orlaivių valdytojai privalo laikytis orlaivių gamintojų ir Direkcijos nustatytų orlaivio eksploatavimo sąlygų bei ribojimų, numatančių saugų orlaivių naudojimą.

 

17 straipsnis. Leidimai specialiesiems skrydžiams

1. Direkcija ypatingais atvejais gali duoti leidimą specialiajam skrydžiui tokio orlaivio, kuriam bendra tvarka negali būti išduotas tinkamumo skraidyti pažymėjimas, bet toks orlaivis gali saugiai skraidyti esant tam tikriems ribojimams.

2. Tokie leidimai gali būti išduodami bandomiesiems skrydžiams, perskraidinti orlaivius į remonto vietą ir kitais Direkcijos numatytais atvejais.

 

18 straipsnis. Orlaivio atitikimas aplinkos apsaugos reikalavimams

Aplinkos apsaugos reikalavimus orlaiviams nustato Susisiekimo ministerija, suderinusi juos su Aplinkos apsaugos ministerija.

 

III SKIRSNIS

CIVILINIAI AERODROMAI IR ORO UOSTAI

 

19 straipsnis. Civilinio aerodromo ir oro uosto sąvokos

Civilinis aerodromas – žemės arba vandens paviršiaus plotas, pritaikytas orlaiviams kilti, tūpti, judėti ir aptarnauti.

Oro uostas – įmonė, vykdanti keleivių, bagažo, krovinių ir pašto, taip pat orlaivių skrydžių ir įgulų aptarnavimą ir tam tikslui turinti aerodromą, atitinkamus pastatus bei kitus antžeminius įrenginius ir personalą.

 

20 straipsnis. Civilinio aerodromo statyba arba rekonstrukcija

1. Civilinio aerodromo statyba arba rekonstrukcija gali būti vykdoma tik suderinus su Direkcija.

2. Žemės plotai civilinio aerodromo statybai arba rekonstrukcijai skiriami įstatymų nustatyta tvarka.

3. Pastatų ir statinių statyba bei rekonstrukcija civilinio aerodromo apsaugos zonoje derinama Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

 

21 straipsnis. Aukštų pastatų ir konstrukcijų ženklinimas bei šviesų įrengimas

1. Aukšti pastatai ir konstrukcijos turi būti ženklinami tam tikrais nakties ir dienos ženklais. Jų įrengimo ir naudojimo tvarką nustato Susisiekimo ministerija.

2. Direkcija turi teisę uždrausti civilinių aerodromų apsaugos zonose įrengti arba naudoti šviesas, galinčias kelti pavojų saugiai eksploatuoti orlaivius.

 

22 straipsnis. Civilinio aerodromo registravimas ir naudojimas

1. Civiliniai aerodromai registruojami Civilinių aerodromų registre.

2. Gali būti naudojami tik tie civiliniai aerodromai, kurie atitinka šio įstatymo ir kitų teisės aktų reikalavimus.

3. Civilinių aerodromų naudojimo tvarką bei sąlygas nustato Susisiekimo ministerija.

 

23 straipsnis. Civilinio aerodromo kontrolė

Direkcija gali bet kuriuo metu patikrinti, ar civilinis aerodromas atitinka nustatytus reikalavimus, o jos atstovai turi teisę nekliudomai įeiti ir apžiūrėti atitinkamus objektus, įrangą bei įrengimus, gauti bet kurią reikiamą informaciją, dokumentus ir kitą medžiagą, susijusią su civilinio aerodromo naudojimu.

 

24 straipsnis. Civilinio aerodromo registravimo ir tinkamumo naudoti pažymėjimas

1. Civilinį aerodromą galima naudoti tik turint civilinio aerodromo registravimo ir tinkamumo naudoti pažymėjimą.

2. Pažymėjimas išduodamas, pratęsiamas, taip pat nutraukiamas arba sustabdomas jo galiojimas Susisiekimo ministerijos nustatyta tvarka ir sąlygomis.

 

25 straipsnis. Reikalavimai oro uostui, iš kurio vyksta komercinis oro susisiekimas

1. Oro uoste, iš kurio vyksta keleivių, bagažo, krovinių ir pašto vežimas, turi būti šiam tikslui skirti pastatai bei įranga.

2. Oro uoste, iš kurio vyksta tarptautiniai skrydžiai, be šio straipsnio 1 dalyje minėtų pastatų ir įrangos, turi būti atitinkamos atvykstančių ir išvykstančių keleivių bei turto, muitinės, pasienio (pasų) kontrolės ir kitos tarnybos.

 

26 straipsnis. Aerodromų naudojimas civilinių ir valstybės orlaivių reikmėms

Civilinių aerodromų naudojimo valstybės orlaivių reikmėms ir krašto apsaugos, muitinės arba vidaus reikalų aerodromų naudojimo civilinių orlaivių reikmėms tvarką ir sąlygas nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

 

IV SKIRSNIS

CIVILINĖS AVIACIJOS SPECIALISTAI

 

27 straipsnis. Specialisto sąvoka

Civilinės aviacijos specialistas – asmuo, turintis specialų išsilavinimą, tam tikrą kvalifikaciją ir specialisto leidimą (licenciją). Civilinės aviacijos specialistai yra: orlaivio įgulos nariai, skrydžių vadovai, civilinės aviacijos technikai, inžinieriai, orlaivių palydovai.

 

28 straipsnis. Specialistų rengimas

Civilinės aviacijos specialistus rengti, perkvalifikuoti bei kelti jų kvalifikaciją gali mokymo organizacijos, kurios turi Direkcijos patvirtintas mokymo programas.

 

29 straipsnis. Specialisto leidimas (licencija)

1. Eksploatuoti orlaivius ir atlikti jų techninę priežiūrą bei remonto darbus, taip pat vadovauti skrydžiams leidžiama asmenims, turintiems atitinkamą civilinės aviacijos specialisto leidimą (licenciją).

2. Civilinės aviacijos specialisto leidimas (licencija) yra terminuotas. Terminui pasibaigus, leidimo (licencijos) galiojimas gali būti pratęstas.

3. Direkcija turi teisę pripažinti galiojančiu Lietuvos Respublikos teritorijoje leidimą (licenciją), kurį civilinės aviacijos specialistui išdavė užsienio valstybė, jei toks leidimas (licencija) yra išduotas pagal ICAO nustatytus ar griežtesnius standartus ir reikalavimus, arba jei tai numatyta Lietuvos Respublikos dvišalėse tarptautinės sutartyse.

4. Susisiekimo ministerijos nustatyta tvarka Direkcija išduoda, pratęsia, sustabdo, atšaukia bei pripažįsta galiojančiu civilinės aviacijos specialisto leidimą (licenciją), taip pat suteikia kvalifikaciją.

5. Šio straipsnio 1 dalies nuostata netaikoma mokomiesiems skrydžiams ir kitais ypatingais atvejais.

 

30 straipsnis. Orlaivio įgula ir jos komplektavimas

1. Orlaivio įgula – asmenys, kuriems nustatyta tvarka suteikta teisė valdyti ir aptarnauti orlaivį skrydžio metu.

2. Orlaivio valdytojas atsako už orlaivio įgulos komplektavimą.

3. Draudžiama vykdyti skrydžius orlaiviu, kuriame nėra sukomplektuotos įgulos.

 

31 straipsnis. Orlaivio vadas

1. Orlaivio vadas – pilotas, atsakingas už orlaivio valdymą ir saugą skrydžio metu.

2. Orlaivio vadas vadovauja orlaivio įgulos darbui. Jei orlaivio įguloje yra tik vienas pilotas, jis yra ir orlaivio vadas.

3. Jei skrydžio metu orlaivio vadas negali eiti savo pareigų, jas perima ir atlieka antrasis pilotas.

4. Keleiviams yra privalomi orlaivio vado nurodymai palaikyti tvarką ir užtikrinti saugą.

 

32 straipsnis. Orlaivio vado pareigos

1. Orlaivio vadas privalo:

1) iki skrydžio įsitikinti, kad orlaivis yra parengtas skrydžiui ir turi reikiamus dokumentus;

2) pilotuoti orlaivį pagal nustatytas taisykles;

3) informuoti Direkciją apie visas aplinkybes, galinčias padaryti įtaką orlaivio tinkamumui skraidyti.

2. Orlaivio vadas ir įgula privalo rūpintis orlaivio keleivių ir krovinių sauga.

 

33 straipsnis. Orlaivio vado teisės

1. Orlaivio vadas turi teisę imtis reikiamų prievartos priemonių tvarkai orlaivyje palaikyti.

2. Orlaivio vadas turi teisę imtis visų priemonių tvarkai orlaivyje palaikyti arba pavojaus išvengti, kai orlaivį ištinka nelaimė, kyla pavojus skrydžio saugai arba susidaro kitos panašios aplinkybės. Įgulos nariai privalo suteikti orlaivio vadui reikiamą pagalbą.

3. Keleiviai taip pat gali padėti, jei to prašo orlaivio vadas.

4. Orlaivio vadas turi teisę atsisakyti priimti į orlaivį įgulos narius, keleivius arba krovinį, taip pat duoti nurodymą keleiviams išlipti arba iškrauti krovinį, jei to reikalauja aplinkybės.

5. Orlaivio vadas imasi priemonių nusikaltimui tirti, jei jis padaromas orlaivyje.

6. Orlaivio vadas turi teisę sulaikyti įtariamąjį padarius nusikaltimą ir orlaiviui nusileidus perduoti jį atitinkamoms valdžios institucijoms.

 

V SKIRSNIS

ORO KELIAI IR SKRYDŽIO VYKDYMO TVARKA

 

34 straipsnis. Oro kelias

1. Oro kelias – skrydžiams skirta kontroliuojama oro erdvė arba jos dalis, aprūpinta reikiama įranga ir priemonėmis, užtikrinančiomis skrydžių saugą.

2. Reikalavimus oro keliui nustato Susisiekimo ministerija.

 

35 straipsnis. Oro kelio įrangos ir priemonių patikrinimas

Direkcija turi teisę bet kada patikrinti, ar oro kelio įranga ir priemonės atitinka nustatytus reikalavimus. Jos įgalioti atstovai turi teisę nekliudomai įeiti ir apžiūrėti atitinkamus objektus, įrangą ir įrengimus, gauti bet kokią reikiamą informaciją, dokumentus ir kitą medžiagą, susijusią su oro kelio naudojimu.

 

36 straipsnis. Oro kelio naudojimo ribojimas arba uždraudimas

Direkcija turi teisę riboti arba uždrausti naudoti oro kelią, jei jis neatitinka nustatytų reikalavimų.

 

37 straipsnis. Draudžiamos zonos

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė gynybos ar visuomenės saugumo tikslais gali uždrausti arba riboti skrydžius virš visos Lietuvos Respublikos teritorijos ar virš tam tikros jos dalies.

2. Susisiekimo ministerija gali riboti arba uždrausti atitinkamus skrydžius virš tam tikrų Lietuvos Respublikos teritorijos dalių iki dviejų savaičių.

 

38 straipsnis. Orlaivių skrydžiai

1. Orlaivio skrydžiai atliekami pagal Susisiekimo ministerijos patvirtintas taisykles.

2. Orlaiviui, jo įgulai ir keleiviams, atvykstantiems arba išvykstantiems iš Lietuvos Respublikos, taip pat orlaiviu įvežamam ir išvežamam turtui taikoma muitinės, sienos apsaugos ir kita kontrolė, numatyta įstatymų ir kitų teisės aktų.

3. Nepilotuojamo orlaivio arba kitų skraidymo aparatų, nepriskiriamų orlaivio kategorijai, skrydžių vykdymo tvarką nustato Susisiekimo ministerija.

 

39 straipsnis. Skrydžiai virš gyvenamųjų vietovių

1. Orlaiviai virš gyvenamųjų vietovių turi skristi nustatytame aukštyje, kuris užtikrintų priverstinį orlaivio nutūpimą už gyvenamosios vietovės ribų.

2. Direkcija nustato minimalų orlaivių skrydžių virš atskirų gyvenamųjų vietovių aukštį.

3. Orlaivių parodomieji skrydžiai virš gyvenamųjų vietovių leidžiami tik suderinus su vietos savivaldybe ir gavus Direkcijos leidimą.

 

40 straipsnis. Viršgarsiniai orlaivių skrydžiai

Lietuvos Respublikos oro erdvėje orlaiviams draudžiama skristi viršgarsiniu greičiu. Ypatingais atvejais leidimą tokiems skrydžiams duoda Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

 

41 straipsnis. Aeronavigacinė ir meteorologinė informacija

Susisiekimo ministerijos nustatyta tvarka orlaivio įgulai turi būti pateikiama aeronavigacinė ir meteorologinė informacija, reikalinga orlaivio skrydžiui atlikti.

 

42 straipsnis. Prievartinis orlaivio nutupdymas

Orlaivio prievartinio nutupdymo tvarką ir sąlygas nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

 

43 straipsnis. Draudimas išskristi

Direkcija turi teisę uždrausti orlaiviui išskristi, kai kyla abejonių dėl orlaivio tinkamumo skraidyti ar orlaivio įgulos nariai neturi atitinkamo leidimo (licencijos), ar orlaivyje nėra šio įstatymo 45 straipsnyje nurodytų dokumentų, ar nesumokėtos šio įstatymo 55 straipsnyje numatytos rinkliavos.

 

44 straipsnis. Radijo ryšio naudojimo tvarka

Susisiekimo ministerija, suderinusi su Ryšių ir informatikos ministerija, nustato skrydžių valdymui užtikrinti reikalingų ryšio priemonių suteikimo bei naudojimo tvarką.

 

45 straipsnis. Orlaivio skrydžio dokumentai

1. Orlaivyje skrydžio metu turi būti šie dokumentai:

1) orlaivio registravimo liudijimas;

2) orlaivio tinkamumo skraidyti pažymėjimas;

3) leidimas naudotis orlaivio radijo stotimi;

4) orlaivio techninės būklės skrydžio metu apskaitos žurnalas;

5) skrydžių vykdymo orlaiviu vadovas;

6) dokumentai apie keleivius ir krovinį, jei jie yra orlaivyje;

7) atsakomybės trečiajai šaliai draudimo sertifikatas;

8) triukšmo sertifikatas.

2. Atskirais atvejais Susisiekimo ministerija turi teisę nustatyti kitus dokumentus, kurie turi būti orlaivyje skrydžio metu.

 

VI SKIRSNIS

CIVILINĖS AVIACIJOS SAUGUMAS. PAIEŠKOS IR GELBĖJIMO DARBAI IR AVIACIJOS ĮVYKIŲ TYRIMAS

 

46 straipsnis. Civilinės aviacijos saugumo programos

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė tvirtina kompleksą priemonių, užtikrinančių civilinės aviacijos saugumą, – Nacionalinę civilinės aviacijos saugumo programą.

 

47 straipsnis. Orlaivio paieškos ir gelbėjimo darbai

Orlaivio paieškos ir gelbėjimo darbus pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytus reikalavimus organizuoja jos įgaliota institucija.

 

48 straipsnis. Pranešimas apie aviacijos įvykius arba incidentus

Susisiekimo ministerija nustato aviacijos įvykių ir incidentų klasifikavimo, registravimo, tyrimo bei pranešimų apie juos tvarką.

 

VII SKIRSNIS

ORO SUSISIEKIMAS IR SPECIALŪS AVIACIJOS DARBAI

 

49 straipsnis. Sąvokos

Oro susisiekimas – keleivių, bagažo, krovinių ir pašto vežimas oru, vykdomas už užmokestį arba nuomos pagrindu.

Specialūs aviacijos darbai – orlaivio skrydis, kurio metu orlaivis naudojamas specializuotoms paslaugoms teikti žemės ūkyje, statybose, paieškoje ir gelbėjime, oro reklamoje bei kitose srityse, taip pat fotografuojant, fotografuojant topografiniais tikslais, stebint ir patruliuojant.

 

50 straipsnis. Teisė vykdyti oro susisiekimą ir specialius aviacijos darbus

Vykdyti oro susisiekimą arba specialius aviacijos darbus komerciniais tikslais galima tik turint atitinkamą sertifikatą ir leidimą (licenciją).

 

51 straipsnis. Vežėjo oru sertifikatas

1. Lietuvos Respublikos teritorijoje vykdyti oro susisiekimą ir specialius aviacijos darbus, taip pat verstis veikla, susijusia tik su orlaivių nuoma, galima tik turint galiojantį vežėjo oru sertifikatą, kurį išduoda arba pripažįsta galiojančiu Direkcija.

2. Vežėjo oru sertifikatas išduodamas:

1) fiziniam asmeniui, nuolat gyvenančiam Lietuvos Respublikoje;

2) Lietuvoje registruotam juridiniam asmeniui.

3. Parodomiesiems renginiams bei varžyboms rengti reikalingi specialūs leidimai.

 

52 straipsnis. Vežėjo oru sertifikato išdavimo tvarka

Susisiekimo ministerija nustato reikalavimus, reguliuojančius vežėjo oru sertifikato išdavimo sąlygas bei tvarką.

 

53 straipsnis. Leidimas (licencija) oro susisiekimui vykdyti

1. Oro susisiekimui vykdyti vežėjo oru sertifikato savininkas privalo turėti Susisiekimo ministerijos išduotą leidimą (licenciją).

2. Užsienio valstybių vežėjai oru turi teisę vykdyti oro susisiekimą į arba iš Lietuvos Respublikos pagal dvišalę arba daugiašalę sutartį. Kol tokios sutarties nėra, Susisiekimo ministerija gali išduoti atitinkamą leidimą.

3. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas leidimas (licencija) gali būti išduodamas Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka įsteigtoms ir juridinio arba fizinio asmens teisėmis įregistruotoms įmonėms, kurių veiksmingos kontrolės teisės priklauso Lietuvos piliečiams, savivaldybėms, valstybei ar kitoms Lietuvos kilmės įmonėms, kurių savo ruožtu veiksmingos kontrolės teisės taip pat priklauso Lietuvos piliečiams, savivaldybėms ar valstybei.

4. Šio straipsnio 3 dalyje minima veiksmingos kontrolės teisė reiškia įmonės tokios kapitalo dalies (akcijų paketo) priklausymą, kuris užtikrina sprendžiamąjį balsą priimant nuosavybės disponavimo ir įmonės, filialo ar padalinio valdymo sprendimus.

5. Ypatingais atvejais Lietuvos Respublikos Vyriausybė gali leisti netaikyti šio straipsnio 3 dalies reikalavimų.

 

54 straipsnis.       Leidimo (licencijos) oro susisiekimui vykdyti išdavimas, sustabdymas ir atšaukimas

1. Leidimų (licencijų) išdavimo, galiojimo sustabdymo ir panaikinimo tvarką bei sąlygas nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė taip pat gali nustatyti tam tikras skrydžių kategorijas, kurioms nereikalingas leidimas (licencija).

 

VIII SKIRSNIS

ŽYMINIS MOKESTIS IR RINKLIAVOS

 

55 straipsnis. Žyminis mokestis ir rinkliavos

1. Už civilinio orlaivio ir aerodromo registravimą, taip pat už atitinkamų dokumentų (licencijų, liudijimų, sertifikatų ir kt.) išdavimą mokamas nustatyto dydžio žyminis mokestis.

2. Už orlaivių aptarnavimą oro erdvėje ir oro uostuose imamos rinkliavos.

3. Rinkliavų dydžius, mokėjimo ir panaudojimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

 

IX SKIRSNIS

KELEIVIŲ, BAGAŽO IR KROVINIŲ VEŽIMAS

 

56 straipsnis. Keleivių, bagažo ir krovinių vežimas

1. Keleiviai, bagažas ir kroviniai turi būti vežami pagal tarptautinių konvencijų bei sutarčių, kurias Lietuvos Respublika yra pasirašiusi arba prie jų prisijungusi, reikalavimus.

2. Susisiekimo ministerija nustato keleivių, bagažo ir krovinių vežimo tvarką.

3. Keleivių, bagažo ir krovinių vežimo tarifus, nuolaidas bei rinkliavas už paslaugas nustato vežėjas, jeigu tarptautinės sutartys nenumato kitaip.

 

X SKIRSNIS

ATSAKOMYBĖ IR DRAUDIMAS

 

57 straipsnis. Atsakomybė už žalą, padarytą keleiviams, bagažui, kroviniams ir tretiesiems asmenims

Vežėjų oru atsakomybė už žalą, padarytą keleiviams, bagažui ir kroviniams, taip pat tretiesiems asmenims, jos dydžiai, pretenzijų ir ieškinių pateikimo tvarka nustatoma remiantis Lietuvos Respublikos ratifikuotomis tarptautinėmis konvencijomis ir kitais tarptautiniais teisės aktais.

 

58 straipsnis. Atsakomybė už oro transporte galiojančių taisyklių pažeidimą

Skrydžių saugos, krovinių vežimo ir kitų taisyklių oro transporte pažeidimas užtraukia drausminę, administracinę arba baudžiamąją atsakomybę.

 

59 straipsnis. Draudimas

Vežėjo civilinė atsakomybė, taip pat keleiviai, bagažas ir kroviniai draudžiami privalomąja draudimo sutartimi.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS                                                       ALGIRDAS BRAZAUSKAS

______________