LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL MOKESČIO PERMOKOS (VISOS AR JOS DALIES) ARBA SKIRTUMO (VISO AR JO DALIES) GRĄŽINIMO (ĮSKAITYMO) SUSTABDYMO TVARKOS PATVIRTINIMO

 

1999 m. balandžio 29 d. Nr. 494

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 2, 17, 38 straipsnių papildymo ir pakeitimo bei papildymo 381 straipsniu įstatymo (Žin., 1999, Nr. 36-1060) 5 straipsniu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Mokesčio permokos (visos ar jos dalies) arba skirtumo (viso ar jo dalies) grąžinimo (įskaitymo) sustabdymo tvarką (pridedama).

2. Nustatyti, jog šis nutarimas taikomas nuo 1999 m. gegužės 10 dienos.

 

 

Ministras Pirmininkas                                                              Gediminas Vagnorius

 

Finansų ministras                                                                                  Algirdas Šemeta

______________


Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1999 m. balandžio 29 d. nutarimu Nr. 494

 

MOKESČIO PERMOKOS (VISOS AR JOS DALIES) ARBA SKIRTUMO (VISO AR JO DALIES) GRĄŽINIMO (ĮSKAITYMO) SUSTABDYMO TVARKA

 

1. Ši tvarka reglamentuoja Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (Žin., 1995, Nr. 61-1525; 1996, Nr. 57-1342, Nr. 66-1574; 1998, Nr. 90-2483; 1999, Nr. 36-1060) 5 straipsnyje išvardytų mokesčių permokų (visų ar jų dalių) arba pridėtinės vertės mokesčio ir akcizo skirtumo (viso ar jo dalies) grąžinimo (įskaitymo) (toliau vadinama – mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimas) sustabdymo procedūrą.

2. Vietos mokesčio administratoriaus viršininkas turi teisę sustabdyti mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimą (centrinio mokesčio administratoriaus viršininkas ir finansų ministras turi teisę pratęsti mokesčio permokos ar skirtumo grąžinimo sustabdymą), atsižvelgdamas į kiekvieną konkretų atvejį, jeigu yra pagrindo manyti, kad mokesčio mokėtojo pateikti duomenys yra neteisingi, dokumentai suklastoti ir todėl dokumentams įvertinti, pateiktų duomenų pagrįstumui patikrinti yra būtina atlikti papildomą tyrimą, iš kitų valstybės institucijų, užsienio valstybių bei užsienio valstybių institucijų gauti papildomą informaciją dėl mokesčio mokėtojo pateiktų duomenų tikrinimo. Pagrindas abejoti dėl mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimo pagrįstumo ar teisėtumo atsiranda tuomet, kai:

2.1. prašymą pateikia mokesčio mokėtojas, kuriam už Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 49 straipsnio 2, 5, 6, 7, 13 punktuose nustatytus piktybinius mokesčių įstatymų pažeidimus šio įstatymo nustatyta tvarka yra įsigaliojęs nutarimas skirti baudą pagal Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 50 straipsnio nuostatas;

2.2. yra iškelta baudžiamoji byla, kurioje turi būti nustatytos aplinkybės, susijusios su mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimo (prašymo juos grąžinti) pagrįstumu, teisėtumu, arba mokesčio mokėtojo darbuotojas, atstovas (buvęs darbuotojas, atleistas po baudžiamosios bylos iškėlimo arba atleistas iš darbo siekiant išvengti šios tvarkos nuostatų taikymo, buvęs atstovas, kuriam įgaliojimas panaikintas po baudžiamosios bylos iškėlimo arba įgaliojimas panaikintas siekiant išvengti šios tvarkos nuostatų taikymo), mokesčio mokėtojo – įmonės akcininkas (savininkas, narys) yra nuteistas už nusikaltimus finansams, dokumentų klastojimą, sukčiavimą arba šie asmenys yra patraukti administracinėn atsakomybėn pagal Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 1721, 1733 straipsnius bei 1731 straipsnio 2 ir 3 dalis;

2.3. prašymą pateikia mokesčio mokėtojas, kurio dar nebaigė tikrinti mokesčių apskaičiavimą ir sumokėjimą kontroliuojančios valstybės institucijos;

2.4. pateikiamas prašymas grąžinti mokesčio permoką arba skirtumą, susijusį su prekių eksportu, įsigijimu ar perleidimu, jeigu tų prekių įsigijimo, perleidimo sandoryje (sandoriuose) dalyvavo fizinis, juridinis asmuo ar įmonė, neturinti juridinio asmens teisių, kuris (kuri):

2.4.1. nedeklaravo arba nesumokėjo mokesčio (mokesčių);

2.4.2. teisės aktų nustatyta tvarka tinkamai neįsiregistravo kaip įmonė ar mokesčio mokėtojas;

2.4.3. turima duomenų, kad įmonė įsteigta pasinaudojus kitų asmenų vardu, dokumentais;

2.4.4. neteisėtai naudojo apskaitos dokumentus;

2.5. prašymą pateikia mokesčio mokėtojas, kuriam per pastaruosius 24 mėnesius nuo prašymo pateikimo dienos nebuvo grąžinta mokesčio permoka arba skirtumas, kadangi nebuvo pateikta įrodymų, jog prekės pripažintinos eksportuotomis, arba buvo nustatyta, jog pateikti duomenys neteisingi ar dokumentai suklastoti;

 

2.6. prašymą pateikia mokesčio mokėtojas – įmonė, kurios steigėjas, kontrolinį akcijų paketą turintis asmuo, juridinio asmens teisių neturinčios įmonės savininkas (narys), administracijos vadovas, vyriausiasis finansininkas yra (buvo) kito mokesčio mokėtojo – įmonės steigėjas, kontrolinį akcijų paketą turintis akcininkas, juridinio asmens teisių neturinčios įmonės savininkas (narys), administracijos vadovas, vyriausiasis finansininkas, o šiai įmonei nebuvo grąžinta mokesčio permoka arba skirtumas, kadangi nebuvo pateikta įrodymų, jog prekės pripažintinos eksportuotomis, arba buvo nustatyta, jog pateikti duomenys neteisingi ar dokumentai suklastoti;

2.7. iš kitų Lietuvos Respublikos arba užsienio valstybių institucijų gauti duomenys neatitinka mokesčio mokėtojo kartu su prašymu pateiktų duomenų;

2.8. mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimas priklauso nuo tam tikro juridinio fakto buvimo ar nebuvimo, o turintį juridinę reikšmę faktą turi nustatyti teismas ar kita valstybinė institucija.

3. Priėmus sprendimą sustabdyti mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimą, vietos mokesčio administratorius privalo imtis visų priemonių grąžinimo pagrįstumo ir teisėtumo aplinkybėms nustatyti.

4. Priėmus sprendimą sustabdyti mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimą, sustabdymo terminas pradedamas skaičiuoti nuo kitos dienos po Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 38 straipsnyje nustatyto mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimo termino (atitinkamai 10 arba 30 dienų) pasibaigimo dienos.

5. Sprendimą iki 3 mėnesių sustabdyti mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimą priima vietos mokesčio administratoriaus viršininkas; centrinio mokesčio administratoriaus viršininkas savo sprendimu šį terminą turi teisę pratęsti iki 6 mėnesių; finansų ministras savo sprendimu turi teisę pratęsti centrinio mokesčio administratoriaus pratęstą terminą iki 1 metų. Sprendime turi būti nurodyta:

5.1. sprendimo pasirašymo data;

5.2. mokesčio mokėtojo – įmonės pavadinimas arba mokesčio mokėtojo – fizinio asmens vardas, pavardė bei mokesčio mokėtojo identifikacinis numeris;

5.3. prašomo grąžinti mokesčio permokos arba skirtumo pavadinimas ir suma;

5.4. grąžinimo sustabdymo terminas;

5.5. grąžinimo sustabdymo teisinis pagrindas;

5.6. grąžinimo sustabdymo motyvai;

5.7. sprendimas turi būti pasirašytas atitinkamai vietos mokesčio administratoriaus, centrinio mokesčio administratoriaus viršininko, finansų ministro.

6. Vienas šio sprendimo egzempliorius per 3 darbo dienas išsiunčiamas mokesčio mokėtojui.

7. Jeigu iki Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 381 straipsnyje nustatyto mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimo sustabdymo termino (3 mėnesių) pasibaigimo vietos mokesčio administratorius nebaigė papildomai tirti duomenų pagrįstumo ir teisėtumo, vietos mokesčio administratoriaus viršininkas ne vėliau kaip likus 20 darbo dienų iki grąžinimo sustabdymo termino pasibaigimo pateikia centriniam mokesčio administratoriui motyvuotą išvadą dėl mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimo sustabdymo termino pratęsimo. Išvadoje turi būti nurodytos priežastys, kodėl reikia pratęsti grąžinimo sustabdymo terminą, bei pasiūlytas grąžinimo sustabdymo pratęsimo terminas. Prie motyvuotos išvados turi būti pridėti visi su mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimu susiję dokumentai.

8. Centrinio mokesčio administratoriaus viršininkas priima sprendimą pratęsti arba atsisakyti pratęsti mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimo sustabdymo terminą ne vėliau kaip likus 5 darbo dienoms iki vietos mokesčio administratoriaus viršininko nustatyto grąžinimo sustabdymo termino pasibaigimo. Centrinio mokesčio administratoriaus viršininkui atsisakius pratęsti grąžinimo sustabdymo terminą, vietos mokesčio administratoriui sprendimo kopija privalo būti pateikta ne vėliau kaip likus 2 darbo dienoms iki grąžinimo sustabdymo termino pasibaigimo.

9. Jeigu iki Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 381 straipsnyje nustatyto mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimo sustabdymo termino (6 mėnesių) pasibaigimo vietos mokesčio administratorius nebaigė papildomai tirti duomenų pagrįstumo ir teisėtumo, vietos mokesčio administratoriaus viršininkas ne vėliau kaip likus 40 darbo dienų iki grąžinimo sustabdymo termino pasibaigimo pateikia centriniam mokesčio administratoriui motyvuotą išvadą dėl mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimo sustabdymo termino pratęsimo iki 1 metų. Išvadoje turi būti nurodytos priežastys, kodėl reikia pratęsti grąžinimo sustabdymo terminą, bei pasiūlytas grąžinimo sustabdymo pratęsimo terminas. Prie motyvuotos išvados turi būti pridėti visi su mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimu susiję dokumentai.

10. Centrinio mokesčio administratoriaus viršininkas privalo išnagrinėti pateiktus dokumentus ir likus ne daugiau kaip 25 darbo dienoms iki centrinio mokesčio administratoriaus viršininko nustatyto mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimo sustabdymo termino pasibaigimo pateikti finansų ministrui motyvuotą išvadą dėl grąžinimo sustabdymo termino pratęsimo iki 1 metų. Išvadoje turi būti nurodytos priežastys, kodėl reikia pratęsti grąžinimo sustabdymo terminą iki 1 metų, pasiūlytas grąžinimo sustabdymo pratęsimo terminas ir pridėtas sprendimo projektas. Prie motyvuotos išvados turi būti pridėti visi su mokesčio permokos ar skirtumo grąžinimu susiję dokumentai.

11. Finansų ministras priima sprendimą pratęsti arba atsisakyti pratęsti mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimo sustabdymo terminą ne vėliau kaip likus 7 darbo dienoms iki centrinio mokesčio administratoriaus viršininko nustatyto grąžinimo sustabdymo termino pasibaigimo. Finansų ministrui atsisakius pratęsti grąžinimo sustabdymo terminą, sprendimo kopija centriniam mokesčio administratoriui turi būti pateikta ne vėliau kaip likus 5 darbo dienoms iki grąžinimo sustabdymo termino pasibaigimo, o centrinis mokesčio administratorius privalo gautą sprendimo kopiją pateikti vietos mokesčio administratoriui ne vėliau kaip likus 2 darbo dienoms iki grąžinimo sustabdymo termino pasibaigimo.

12. Pasibaigus mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimo sustabdymo terminui arba centrinio mokesčio administratoriaus viršininkui ar finansų ministrui atsisakius pratęsti grąžinimo sustabdymo terminą, vietos mokesčio administratoriaus viršininkas privalo ne vėliau kaip kitą dieną po grąžinimo sustabdymo termino pasibaigimo priimti sprendimą panaikinti mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimo sustabdymą. Mokesčio permoką arba skirtumą, kurių grąžinimas buvo sustabdytas, taip pat Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 38 straipsnio 5 dalies 3 punkte nurodytas palūkanas vietos mokesčio administratorius grąžina ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po grąžinimo sustabdymo termino pasibaigimo.

13. Jeigu mokesčio permokos arba skirtumo grąžinimo sustabdymo laikotarpiu atliekamas papildomas tyrimas, kurio metu paaiškėja, kad buvo pateikti neteisingi duomenys, suklastoti dokumentai, mokesčio permoka ar skirtumas negrąžinami, o pridėtinės vertės mokesčio atveju taip pat taikomos Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatos dėl prekių (paslaugų) apmokestinimo. Apie tai vietos mokesčio administratorius privalo raštu informuoti mokesčio mokėtoją.

______________