Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS KAINŲ ĮSTATYMO 8, 11 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 81 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4177
2012 m. rugpjūčio 21 d. Nr. 966
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2012 m. gegužės 18 d. sprendimo Nr. SV-S-1600 4 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Nepritarti Lietuvos Respublikos kainų įstatymo 8, 11 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 81 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIP-4177 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:
1.1. Įstatymo projekte teikiamas pasiūlymas reguliuoti prekybinių antkainių dydį būtų išimtis iš Lietuvos Respublikos Konstitucijoje ir įstatymuose įtvirtintų ūkinės veiklos laisvės ir rinkos kainų principų, todėl toks reguliavimas turėtų būti aiškiai ir objektyviai pagrįstas. Tačiau Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nepateiktas objektyviais argumentais pagrįstas tokio reguliavimo poveikio vertinimas; neaišku, kuo vadovaujantis pasirinkti būtent tokie maksimalūs antkainių dydžiai; nepateiktas ekonomine analize pagrįstas vertinimas, ar, nustačius tokius maksimalius antkainių dydžius, ūkio subjektai galės padengti su maisto produktų pardavimu susijusias sąnaudas; nepateikta analizė, kokią įtaką maisto produktų kainų reguliavimas gali turėti kitų produktų kainų augimui; nepateikti argumentai, kodėl turėtų būti daroma išimtis alkoholiniams gėrimams.
1.2. Maksimalaus prekybinio antkainio maisto produktams nustatymas ribotų ūkio subjektų konkurencijos laisvę. Antkainių reguliavimas įstatymu apribotų galimybę konkuruoti kainomis ir sudarytų prielaidas ūkio subjektams lengviau derinti savo veiksmus rinkose. Be to, antkainių reguliavimas gali būti kliūtis patekti į rinką naujiems ūkio subjektams, nes veikiančios prekybos įmonės jau yra padengusios dalį ar net visas įėjimo į rinką išlaidas ir gali taikyti mažesnį prekybinį antkainį.
1.3. Įstatymo projekte nenumatytas siūlomo reguliavimo įgyvendinimo ir priežiūros mechanizmas. Prekybinio antkainio skaičiavimas Įstatymo projekte siejamas su gamintojo nustatytomis kainomis, o jos paprastai nėra viešai prieinama informacija, todėl prižiūrėti, kaip įgyvendinamos Įstatymo projekto nuostatos, būtų sudėtinga, be to, tam prireiktų papildomų žmogiškųjų išteklių ir biudžeto lėšų.
2. Pritarti Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos pateiktoms pastaboms dėl Įstatymo projekto. Dėl to, ar antkainių apribojimų netaikymas labai mažoms įmonėms Europos Sąjungos teisės požiūriu laikytinas valstybės pagalba tam tikrai įmonių grupei, turėtų būti konsultuojamasi su atsakingomis Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos institucijomis.