LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL VALSTYBINIO APLINKOS MONITORINGO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2002 m. balandžio 8 d. Nr. 160
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aplinkos monitoringo įstatymo (Žin., 1997, Nr. 112-2824) 6 straipsnio 1 dalimi bei 9 straipsniu ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu „Dėl įgaliojimų suteikimo Aplinkos ministerijai“ (Žin., 2002, Nr. 26-921):
2. Aplinkos ministerijos informacijos kompiuterinėje sistemoje vadovautis reikšminiais žodžiais: „monitoringas“, „valdymo sistema“.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos aplinkos ministro
2002 m. balandžio 8 d. įsakymu Nr. 160
Valstybinio aplinkos monitoringo nuostatai
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Aplinkos monitoringo vykdymas yra reglamentuojamas LR aplinkos monitoringo (Žin., 1997, Nr. 112-2824), LR aplinkos apsaugos (Žin., 1992, Nr. 5-75; 1996, Nr. 57-1335; 1997, Nr. 65-1540), LR žemės gelmių (Žin., 1995, Nr. 63-1582; 2001, Nr. 35-1164), LR laukinės augalijos (Žin., 1999, Nr. 60-1944), LR jūros aplinkos apsaugos (Žin., 1997, Nr. 108-2731), LR vandens (Žin., 1997, Nr. 104-2615), LR aplinkos oro apsaugos (Žin., 1999, Nr. 98-2813), LR branduolinės energijos (Žin., 1996, Nr. 119-2771; 1997, Nr. 59-1368; 1999, Nr. 65-2088) įstatymuose.
3. Valstybinio aplinkos monitoringo nuostatai reglamentuoja aplinkos monitoringo sistemos organizavimo, vykdymo bei kontrolės tvarką. Jie privalomi visiems valstybinį aplinkos monitoringą vykdantiems juridiniams bei fiziniams asmenims.
4. Šie nuostatai yra parengti vadovaujantis LR aplinkos monitoringo įstatymo 6 straipsnio 1 dalimi bei 9 straipsniu.
II. PAGRINDINĖ ŠIUOSE NUOSTATUOSE VARTOJAMA SĄVOKA
III. VALSTYBINIO APLINKOS MONITORINGO VYKDYMAS
8. Valstybinį aplinkos monitoringą vykdo valstybės, mokslo institucijos, taip pat kiti juridiniai asmenys, LR aplinkos monitoringo įstatymo nustatyta ir Metodiniuose reikalavimuose patvirtinta tvarka renkantys, kaupiantys ir analizuojantys informaciją apie gamtinės aplinkos komponentų būklę. Metodinius reikalavimus aplinkos monitoringui aprobuoja Aplinkos ministerija arba jos įgaliota institucija.
IV. REIKALAVIMAI SUBJEKTAMS, VYKDANTIEMS VALSTYBINĮ APLINKOS MONITORINGĄ
10. Valstybinį aplinkos monitoringą vykdančių institucijų laboratorijos, kurios atlieka fizikinius ir cheminius parametrų matavimus, privalo turėti leidimą aplinkos ir jos taršos šaltinių laboratoriniams matavimams atlikti pagal LR aplinkos ministro 1999 m. sausio 4 d. įsakymą Nr. 1 „Dėl leidimų išdavimo aplinkos ir jos taršos šaltinių laboratoriniams matavimams atlikti“ (Žin., 1999, Nr. 3-89).
11. Valstybinį aplinkos monitoringą vykdančios institucijos ar jų padaliniai, kurie atlieka biotos stebėjimus (taip pat ir elementarių parametrų, tokių kaip ilgis, svoris, gylis ir kt., matavimus), turi pagrįsti ir pateikti atitinkamą informaciją, kad jų turima techninė bazė bei atsakingų vykdytojų kvalifikacija yra pakankama atlikti biotos stebėjimus pagal patvirtintus Metodinius reikalavimus.
V. VALSTYBINĖ APLINKOS MONITORINGO PROGRAMA
12. Programa turi:
12.1. būti skirta aplinkos kokybei vertinti, kad pagal atliktų stebėjimų ir gautų tyrimų rezultatus būtų galima formuoti bendrą aplinkos procesų valdymo strategiją bei aplinkosaugos politiką, rengti atitinkamas rekomendacijas, informuoti specialistus bei visuomenę apie esamą ir prognozuojamą aplinkos būklę;
12.2. būti vientisa ir optimalios struktūros, kad būtų galima kompleksiškai vertinti gamtinės aplinkos būklę, išskyrus tuos atvejus, kai monitoringo darbams vykdyti nustatyti specialieji reikalavimai;
12.3. aprėpti visų aplinkos sferų stebėjimus, kad aplinkos ar atskirų stebimų aplinkos komponentų būklę būtų galima vertinti visos Lietuvos mastu, jei stebėjimams vykdyti nenustatyti specialieji reikalavimai;
12.5. būti orientuota į Lietuvos valstybinės aplinkos apsaugos strategijoje numatytų uždavinių įgyvendinimą;
12.6. padėti įgyvendinti tarptautinius Lietuvos įsipareigojimus, susijusius su aplinkos monitoringu, bei bendruosius aplinkosaugos reikalavimus;
13. Programa nustato:
13.3. aplinkos monitoringo dalims taikomus vertinimo kriterijus (fizikinių ir cheminių matavimų rezultatai yra vertinami, lyginant juos su didžiausiomis leidžiamomis koncentracijomis (DLK), foninėmis reikšmėmis ir (arba) kitomis normatyvinėmis vertėmis; biologinių matavimų bei stebėjimų (tarp jų ekotoksikologiniai) rezultatai yra vertinami, lyginant juos su kontrolinių matavimų ar kitomis atskaitinėmis vertėmis ir pan.);
VI. VALSTYBINIO APLINKOS MONITORINGO METODINIAI REIKALAVIMAI
14. Valstybinio aplinkos monitoringo metodiniai reikalavimai nustato konkrečią valstybinio aplinkos monitoringo vykdymo tvarką.
15. Metodiniuose reikalavimuose nurodoma:
15.12. duomenų kokybės užtikrinimas stebėjimų (bandinių paėmimas), bandinių transportavimo, mėginių analizės, duomenų analizės metu;
16. Metodiniuose reikalavimuose nurodyti stebėjimo būdai ir matavimo procedūros privalo atitikti patvirtintus Lietuvos Respublikos normatyvinius teisės aktus arba, jei jų nėra, – tarptautinius reikalavimus.
17. Stebėjimų vietos turi būti parinktos taip, kad leistų surinkti objektyvią bei statistiškai patikimą informaciją apie stebimų aplinkos komponentų būklę ar joje vykstančius procesus bei leistų efektyviai vertinti ją visoje Lietuvoje.
18. Stebėjimo vietų skaičius parenkamas atsižvelgiant į nustatytus monitoringui reikalavimus bei vadovaujantis stebėjimų Metodiniuose reikalavimuose nurodyta tvarka. Jis yra nurodomas programoje bei Metodiniuose reikalavimuose vadovaujantis 17 punkto reikalavimais.
19. Stebėjimo vietos išdėstomos pagal Metodiniuose reikalavimuose pateiktus stebėjimų tvarkos reikalavimus, atsižvelgiant į esamas galimybes (stebėjimo vietos prieinamumas, vietinių specialistų dalyvavimo galimybės, minimalios būtinos lėšos ir kt.) bei pagal 17 punkto reikalavimus.
20. Stebimų parametrų parinkimas turi leisti objektyviai ir statistiškai patikimai įvertinti tiriamų aplinkos komponentų būklę ar joje vykstančius procesus. Stebimi parametrai pateikiami programoje ir Metodiniuose reikalavimuose.
21. Stebėjimų periodiškumas nustatomas atsižvelgiant į nustatytus monitoringo uždavinius bei vadovaujantis Metodiniuose reikalavimuose nurodyta stebėjimų tvarka. Jis turi būti toks, kad būtų galima gauti objektyvią bei statistiškai patikimą informaciją apie stebimų aplinkos komponentų būklę ar joje vykstančius procesus.
VII. VALSTYBINĖS APLINKOS MONITORINGO PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO UŽTIKRINIMAS
23. Programos įgyvendinimui kontroliuoti aplinkos ministro įsakymu sudaroma Valstybinės aplinkos monitoringo programos priežiūros komisija (toliau – Komisija). Komisija sudaroma iš:
24. Valstybinį aplinkos monitoringą organizuojanti institucija:
24.2. derina ir tvirtina metinius aplinkos monitoringą vykdančių institucijų parengtus monitoringo darbų planus;
24.6. sprendžia su programos įgyvendinimu susijusias problemas, rengia pasiūlymus dėl programos optimizavimo, teikia rekomendacijas stebėjimų sistemai plėtoti;
24.8. organizuoja kasmetines mokslines konferencijas ar seminarus aplinkos monitoringo temomis bei darbinius pasitarimus;
24.9. remdamasi egzistuojančiais juridiniais dokumentais, o jei jų nėra, – konkurso būdu ar atsižvelgdama į Komisijos nuomonę tuo klausimu, nustato valstybinį aplinkos monitoringą vykdančias institucijas bei derina atsakingų vykdytojų ir, esant reikalui, – temos vykdytojų sąrašą;
24.10. atsižvelgdama į Komisijos nuomonę tuo klausimu, nustato valstybinio aplinkos monitoringo mokslinę dalį kuruojančias institucijas;
25. Valstybinį aplinkos monitoringą vykdančios institucijos:
25.2. rengia metinius monitoringo darbų planus bei teikia juos monitoringą organizuojančiai institucijai derinti;
25.3. teikia monitoringą organizuojančiai institucijai derinti savo kuruojamos monitoringo srities atsakingų vykdytojų sąrašą;
25.4. atsižvelgdama į institucijos, kuruojančios monitoringo mokslinę dalį, rekomendacijas, teikia pasiūlymus valstybinį aplinkos monitoringą organizuojančiai institucijai dėl monitoringo sistemos optimizavimo;
25.5. atsižvelgdama į institucijos, kuruojančios valstybinio aplinkos monitoringo mokslinę dalį, rekomendacijas, pagal savo kompetenciją derina Metodinius reikalavimus bei siūlomus pakeitimus;
25.6. atsižvelgdama į institucijos, kuruojančios valstybinio aplinkos monitoringo mokslinę dalį, rekomendacijas, pagal savo kompetenciją derina nutarimus, kurių įgyvendinimas susijęs su galimais monitoringo sistemos pokyčiais, stebėjimų principų ir metodų keitimu;
25.7. organizuoja ir dalyvauja vykdant kuruojamos monitoringo sistemos struktūrinius ar metodinius pertvarkymus;
25.8. dalyvauja rengiant rekomendacijas (pasiūlymus) dėl aplinkos kokybės užtikrinimo ir gerinimo priemonių įgyvendinimo;
26. Valstybinio aplinkos monitoringo mokslinę dalį kuruojančios institucijos:
26.1. konsultuoja valstybinį aplinkos monitoringą vykdančias institucijas rengiant metinius monitoringo darbų planus;
26.2. kartu su valstybinį aplinkos monitoringą vykdančiomis institucijomis pagal savo kompetenciją dalyvauja rengiant Metodinius reikalavimus bei siūlant jų pakeitimus, rengia siūlymus dėl būtinų monitoringo sistemos stebėjimo principų ar metodų pataisų bei teikia išvadas monitoringą organizuojančiai institucijai;
26.3. dalyvauja teminių aplinkos monitoringo bei aplinkos būklę vertinančių leidinių redakcinių kolegijų darbe, organizuoja ataskaitų bei leidiniams teikiamos medžiagos recenzavimą, rengia apibendrinančius leidinių skyrius bei atsako už duomenų analizės kokybę ir moksliškai pagrįstą duomenų interpretaciją;
26.4. kartu su valstybinį aplinkos monitoringą vykdančiomis institucijomis pagal savo kompetenciją dalyvauja rengiant rekomendacijas (pasiūlymus) dėl aplinkos kokybės užtikrinimo ir gerinimo priemonių įgyvendinimo;
26.5. teikia pasiūlymus valstybinį aplinkos monitoringą organizuojančiai institucijai derinant atsakingų vykdytojų sąrašą;
27. Atskiras programos darbų plano dalis įgyvendina atsakingi vykdytojai. Jie:
27.1. organizuoja, prižiūri bei užtikrina vykdomų darbų įgyvendinimą, kad šis atitiktų programoje bei sutarties techninėje užduotyje nurodytus reikalavimus;
27.2. savo atsakomybe, o jei to reikalauja monitoringą organizuojanti institucija, – derinant su ja, parenka kuruojamos darbų plano dalies temos vykdytojus;
27.3. atsako už informacijos kokybę visų darbų etapų metu (surenkant ėminius, juos transportuojant bei mėginių ir duomenų analizės metu);
28. Tiesioginius stebėjimus (ėminių paėmimą) atlieka temos vykdytojai. Jie:
VIII. VALSTYBINIO APLINKOS MONITORINGO KONTROLĖ
30. Kontroliuojanti ar jos įgaliota institucija turi teisę organizuoti kontrolinius patikrinimus vietose, įskaitant ir kontrolinių matavimų atlikimą. Kontroliniams matavimams atlikti, laboratorijų darbui patikrinti ar pateikiamos informacijos patikimumui įvertinti gali būti sudaromos ekspertų komisijos.
31. Valstybinį aplinkos monitoringą vykdančios ir kontroliuojančios institucijų laboratorijos, kurios atlieka fizikinius ir cheminius parametrų matavimus, privalo:
31.1. reguliariai dalyvauti žiediniuose palyginamuosiuose bandymuose, organizuojamuose Lietuvoje, bei tarptautiniuose palyginamuosiuose bandymuose (atliekant interkalibraciją);
31.2. dalyvauti įstatymų nustatytose ekologinių tyrimų laboratorijų atestacijos ir akreditavimo procedūrose bei tarptautinėse monitoringo ir naudojamų procedūrų atestacijos programose;
32. Stebėjimų, atitinkančių metodinius reikalavimus, atlikimo eigą, duomenų kokybę ir informacijos laiku surinkimą kontroliuoja atsakingi vykdytojai. Konkrečią tvarką nustato patys vykdytojai.
IX. APLINKOS MONITORINGO INFORMACIJOS PATEIKIMAS
34. Atsakingi vykdytojai apibendrintus duomenis pagal patvirtintą ar aplinkos monitoringo sutartyje numatytą darbų planą pateikia atitinkamai monitoringą vykdančiai institucijai bei, jei nenumatyta kitaip, Aplinkos monitoringo duomenų fondui, vadovaudamiesi pastarojo reikalavimais. Monitoringą vykdančios institucijos kartu su institucijomis, atsakingomis už Aplinkos duomenų fondo tvarkymą, kontroliuoja duomenų pateikimą laiku.
35. Monitoringą vykdančios institucijos savo išvadas, gautas remiantis turimais duomenimis ir suderintas su mokslinę monitoringo dalį kuruojančiomis institucijomis, ataskaitų ar kita forma pagal patvirtintą ar aplinkos monitoringo sutartyje numatytą darbų planą pateikia monitoringą organizuojančiai institucijai. Vykdančios institucijos metų pabaigoje atsiskaito monitoringą organizuojančiai institucijai už metinio darbų plano įgyvendinimą bei monitoringui vykdyti skirtų lėšų panaudojimą.
36. Monitoringą organizuojanti institucija turi teisę reikalauti tiesiogiai ar per vykdančias institucijas iš atsakingų vykdytojų tarpinių darbų ataskaitų bei su vykdomais darbais susijusios papildomos informacijos.
37. Monitoringą organizuojanti institucija pirminę ar suvestinę informaciją apie valstybinio aplinkos monitoringo rezultatus pateikia savo periodinėse publikacijose, internete, taip pat valstybės, savivaldos, mokslo ir mokymo institucijoms, juridiniams ir fiziniams asmenims įstatymų, Vyriausybės nutarimų ir duomenų bazes tvarkančių institucijų nustatyta tvarka. Valstybinio aplinkos monitoringo informacija kitoms valstybėms ir tarptautinėms organizacijoms teikiama įstatymų, Vyriausybės nutarimų ir tarptautinių susitarimų nustatyta tvarka.
X. ATSAKOMYBĖ
38. Aplinkos ministerija atsako už valstybinio aplinkos monitoringo įgyvendinimą, vykdymą, kontrolę bei užtikrina aplinkos monitoringo duomenų pateikimą, vadovaudamasi Aplinkos monitoringo duomenų fondo reikalavimais. Už šių nuostatų reikalavimų pažeidimus asmenys traukiami atsakomybėn įstatymų nustatyta tvarka.
______________