Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. BIRŽELIO 27 d. nutarimo Nr. 785 „DĖL BENDROJO LAVINIMO MOKYKLŲ FINANSAVIMO REFORMOS PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO“ pakeitimo
2009 m. gruodžio 23 d. Nr. 1748
Vilnius
Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008–2012 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. vasario 25 d. nutarimu Nr. 189 (Žin., 2009, Nr. 33-1268), 3 lentelės „Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008–2012 metų veiklos strategijos nuostatų įgyvendinimo priemonės“ 1107 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 27 d. nutarimą Nr. 785 „Dėl Bendrojo lavinimo mokyklų finansavimo reformos priemonių įgyvendinimo“ (Žin., 2001, Nr. 57-2040; 2002, Nr. 119-5339; 2003, Nr. 112-5026, Nr. 119-5434; 2004, Nr. 177-6537; 2005, Nr. 152-5604; 2006, Nr. 144-5476; 2007, Nr. 137-5608; 2008, Nr. 98-3783, Nr. 149-6055; 2009, Nr. 102-4257, Nr. 116-4957) ir išdėstyti jį nauja redakcija:
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2001 m. birželio 27 d. nutarimu Nr. 785
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2009 m. gruodžio 23 d.
nutarimo Nr. 1748 redakcija)
MOKINIO KREPŠELIO LĖŠŲ APSKAIČIAVIMO IR PASKIRSTYMO METODIKA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Mokinio krepšelio lėšų apskaičiavimo ir paskirstymo metodika (toliau – ši metodika) reglamentuoja mokinio krepšelio dydžio nustatymą, mokinio krepšelio lėšų apskaičiavimą ir paskirstymą mokinių, besimokančių pagal priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio arba vidurinio ugdymo programą (toliau – mokiniai), mokymo reikmėms tenkinti. Ši metodika taikoma skirstant mokinio krepšelio lėšas valstybinėms, savivaldybių ir nevalstybinėms mokykloms, teikiančioms bendrąjį lavinimą ir priešmokyklinį ugdymą (toliau kartu – mokyklos), taip pat pedagoginėms psichologinėms tarnyboms ir neformaliojo švietimo įstaigoms.
II. MOKINIO KREPŠELIO LĖŠŲ APSKAIČIAVIMAS
3. Mokinio krepšelis (MK) apskaičiuojamas bazinį mokinio krepšelio koeficientą (Kb) padauginus iš Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyto bazinės mėnesinės algos (BMA) dydžio (q) ir 12 mėnesių, t. y. MK = Kb x q x 12.
4. Bazinis mokinio krepšelio koeficientas (Kb) – mokinio krepšelio koeficientas (Kn), apskaičiuotas šios metodikos 5 punkte nustatyta tvarka, laikant, kad klasės, klasės komplekto ar grupės (toliau – klasė) pedagoginio darbo valandų skaičius per savaitę lygus 1–10 klasių tarifikuojamų pedagoginio darbo valandų skaičiaus vidurkiui, o klasės mokinių skaičiaus vidurkis (s) – 25 mokiniai. Bazinio mokinio krepšelio koeficiento (Kb) dydis nurodytas šios metodikos 1 priede.
5. Mokinio krepšelio koeficientas (Kn) apskaičiuojamas sudėjus šiuos koeficientus:
5.1. Koeficientą darbo užmokesčiui pagal ugdymo planą, mokyklos ugdymo procesui organizuoti ir valdyti, mokyklos bibliotekos darbuotojams išlaikyti, psichologinei, specialiajai pedagoginei, specialiajai ir socialinei pedagoginei pagalbai organizuoti (k1).
Šį koeficientą sudaro 3 dedamosios: ugdymo programų įgyvendinimo (kug); ugdymo proceso organizavimo ir valdymo, mokyklos bibliotekos darbuotojų išlaikymo, psichologinės, specialiosios pedagoginės, specialiosios ir socialinės pedagoginės pagalbos organizavimo (kv); socialinio draudimo (ksoc).
Ugdymo programų įgyvendinimo dedamoji (kug) apskaičiuojama vidutinį sąlyginį pedagogo tarifinio atlygio koeficientą (R) padauginus iš pedagoginių normų skaičiaus klasei (n) ir padalijus iš klasės mokinių skaičiaus vidurkio (s), nustatyto bendrojo lavinimo, specialiojo ugdymo, profesinio mokymo mokyklų, pagalbą mokiniui, mokytojui ir mokyklai teikiančių įstaigų steigimo, reorganizavimo, likvidavimo ir pertvarkymo kriterijų sąraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. birželio 14 d. nutarimu Nr. 746 (Žin., 2004, Nr. 95-3510), t. y. kug = Rn/s.
Vidutinis sąlyginis pedagogo tarifinio atlygio koeficientas (R) nustatomas apskaičiavus atskirų mokytojų pareigybių (mokytojo, kuriam nesuteikta kvalifikacinė kategorija, mokytojo, kuriam suteikta kvalifikacinė kategorija, vyresniojo mokytojo, mokytojo metodininko ir mokytojo eksperto) tarifinių atlygių koeficientų, nustatytų atsižvelgiant į pedagoginio darbo stažą, vidurkius ir išvedus šių vidurkių svertinį vidurkį pagal statistinę atitinkamų pareigybių mokytojų dalį, tenkančią bendram mokytojų skaičiui. Vidutinio sąlyginio pedagogo tarifinio atlygio koeficiento (R) dydis nurodytas šios metodikos 1 priede.
Pedagoginių normų skaičius klasei (n) apskaičiuojamas klasės pedagoginio darbo valandų skaičių per savaitę padalijus iš 18 valandų. Tam tikrai klasei taikomas pedagoginio darbo valandų (jas sudaro kontaktinės valandos ir kartu pertraukos tarp pamokų bei papildomos valandos) skaičius per savaitę nustatomas atsižvelgiant į kontaktinių ir papildomų valandų skaičių, nustatytą švietimo ir mokslo ministro tvirtinamuose bendruosiuose pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų ugdymo planuose, Švietimo įstaigų darbuotojų ir kitų įstaigų pedagoginių darbuotojų darbo apmokėjimo tvarkos apraše ir Priešmokyklinio ugdymo organizavimo modelių apraše.
Ugdymo proceso organizavimo ir valdymo, mokyklos bibliotekos darbuotojų išlaikymo, psichologinės, specialiosios pedagoginės, specialiosios ir socialinės pedagoginės pagalbos organizavimo dedamoji (kv) sudaro vidutiniškai 14 procentų (nuo 8 iki 20 procentų) ugdymo programų įgyvendinimo dedamosios (kug) dydžio.
Socialinio draudimo dedamoji (ksoc) apskaičiuojama dedamosioms kug ir kv taikant teisės aktų nustatytą socialinio draudimo įmokos tarifą.
6. Mokinio krepšelio lėšų suma, tenkanti tam tikros klasės mokiniui (L), apskaičiuojama tam mokiniui nustatytą sutartinių mokinių apskaičiavimo koeficientą (Ks) padauginus iš mokinio krepšelio dydžio (MK), t. y. L = Ks x MK.
7. Sutartinių mokinių apskaičiavimo koeficientas (Ks) apskaičiuojamas tam tikros klasės mokiniui nustatytą mokinio krepšelio koeficientą (Kn) padalijus iš bazinio mokinio krepšelio koeficiento (Kb), t. y. Ks = Kn/Kb, išskyrus tuos atvejus, kai šio koeficiento dydis tikslinamas siekiant užtikrinti bendrojo lavinimo ir priešmokyklinio ugdymo paslaugų įvairovę ir prieinamumą. Sutartinių mokinių apskaičiavimo koeficientai nurodyti šios metodikos 1 priede.
III. MOKINIO KREPŠELIO LĖŠŲ PASKIRSTYMAS
9. Savivaldybė 5 procentus atitinkamiems metams skirtų mokinio krepšelio lėšų savo nustatyta tvarka naudoja šioms mokymo reikmėms tenkinti:
9.5. neformaliajam švietimui, papildančiam bendrąsias pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas;
10. Šios metodikos 9.1 ir 9.2 punktuose nurodytoms mokymo reikmėms tenkinti savivaldybės turi skirti ne mažiau kaip 80 procentų šios metodikos 2 priede atitinkamoms mokymo reikmėms nurodytų rekomenduojamų mokinio krepšelio lėšų sumų, šios metodikos 9.3 punkte nurodytoms mokymo reikmėms tenkinti – ne mažiau kaip 50 procentų šios metodikos 2 priede atitinkamoms mokymo reikmėms nurodytų rekomenduojamų mokinio krepšelio lėšų sumų, kai einamaisiais metais savivaldybėje vykdomas mokyklų išorės auditas, šios metodikos 9.4 ir 9.5 punktuose nurodytoms mokymo reikmėms tenkinti – ne mažiau kaip 50 procentų šios metodikos 2 priede atitinkamoms mokymo reikmėms nurodytų rekomenduojamų mokinio krepšelio lėšų sumų.
11. Savivaldybė 95 procentus atitinkamiems metams jai skirtų mokinio krepšelio lėšų paskirsto savivaldybių ir nevalstybinėms mokykloms proporcingai kiekvienai mokyklai šios metodikos 8 punkte nustatyta tvarka apskaičiuotam mokinio krepšelio lėšų poreikiui.
12. Mokinio krepšelio lėšos tarp mokyklų perskirstomos dėl pasikeitusio sutartinių mokinių skaičiaus rugsėjo 1 dieną.
13. Mokyklos skirtas mokinio krepšelio lėšas naudoja šioms mokymo reikmėms tenkinti:
13.1. darbo užmokesčiui pagal ugdymo planą, mokyklos ugdymo procesui organizuoti ir valdyti, mokyklos bibliotekos darbuotojams išlaikyti, psichologinei, specialiajai pedagoginei, specialiajai ir socialinei pedagoginei pagalbai organizuoti; ne mažiau kaip 3 procentai šių lėšų turi būti skiriama psichologinei, specialiajai pedagoginei, specialiajai ir socialinei pedagoginei pagalbai organizuoti;
IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
15. Mokinio krepšelio lėšos naudojamos laikantis teisės aktų, reglamentuojančių Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymą ir vykdymą, ir atsižvelgiant į švietimo ir mokslo ministro tvirtinamas lėšų naudojimo atitinkamoms mokymo reikmėms tenkinti rekomendacijas.
Mokinio krepšelio lėšų apskaičiavimo ir paskirstymo metodikos
1 priedas
SUTARTINIŲ MOKINIŲ APSKAIČIAVIMO KOEFICIENTAI
Eil. Nr. |
Mokyklos apibūdinimas |
Klasės mokinių skaičiaus vidurkis |
Sutartinių mokinių apskaičiavimo koeficientai |
Pastabos |
|
|||
1–4 klasės |
5–8 klasės |
9–10 (I–II gimnazijos) klasės |
11–12 (III–IV gimnazijos) klasės |
|
||||
1. |
Miestelyje arba kaime: |
|
|
|
|
|
|
|
pradinė mokykla (filialas, skyrius), kurioje (kuriame) mokosi iki 40 mokinių |
10 |
1,8264 |
x |
x |
x |
|
|
|
pagrindinė mokykla (filialas, skyrius), kurioje (kuriame) mokosi iki 80 mokinių |
10 |
1,8264 |
2,1565 |
2,7438 |
x |
|
|
|
2. |
Miestelyje arba kaime: |
|
|
|
|
|
|
|
pradinė mokykla (filialas, skyrius), kurioje (kuriame) mokosi nuo 41 iki 50 mokinių |
12 |
1,5644 |
x |
x |
x |
|
|
|
pagrindinė mokykla, kurioje mokosi nuo 81 iki 120 mokinių |
12 |
1,5644 |
1,9095 |
2,4028 |
x |
|
|
|
vidurinė mokykla (gimnazija), kurioje mokosi iki 300 mokinių |
15 |
1,2435 |
1,5276 |
1,9222 |
1,9993 |
|
|
|
3. |
Miestelyje arba kaime: |
|
|
|
|
|
|
|
|
pradinė mokykla, kurioje mokosi nuo 51 iki 80 mokinių |
15 |
1,2435 |
x |
x |
x |
|
|
|
pagrindinė mokykla, kurioje mokosi nuo 121 iki 200 mokinių |
15 |
1,2435 |
1,5276 |
1,9222 |
x |
|
|
|
vidurinė mokykla (gimnazija), kurioje mokosi nuo 301 iki 500 mokinių |
20 |
0,9792 |
1,3634 |
1,4417 |
1,4995 |
|
|
4. |
Miestelyje arba kaime: |
20/22/25 |
|
|
|
|
|
|
pradinė mokykla, kurioje mokosi 81 ir daugiau mokinių |
20 |
0,9792 |
x |
x |
x |
|
|
|
pagrindinė mokykla, kurioje mokosi 201 ir daugiau mokinių |
25, išskyrus: 1–4 kl. – 20, 5–8 kl. – 22 |
0,9792 |
1,2685 |
1,4077 |
x |
|
|
|
vidurinė mokykla (gimnazija), kurioje mokosi 501 ir daugiau mokinių |
25, išskyrus: 1–4 kl. – 20, 5–8 kl. – 22 |
0,9792 |
1,2685 |
1,4077 |
1,4345 |
|
|
|
5. |
Mieste: |
22/25 |
|
|
|
|
|
|
pradinė mokykla |
22 |
0,9792 |
x |
x |
x |
|
|
|
pagrindinė mokykla |
25, išskyrus: 1–4 kl. – 22 |
0,9461 |
1,1274 |
1,4077 |
x |
|
|
|
vidurinė mokykla ir gimnazija, turinti I–IV gimnazijos klases ir 1–8 arba 5–8 klases |
25, išskyrus: 1–4 kl. – 22 |
0,9461 |
1,1274 |
1,4077 |
1,4345 |
|
|
|
vidurinės mokyklos tarptautinio bakalaureato klasės |
25 |
x |
x |
x |
1,6568 |
|
|
|
gimnazija, turinti tik |
25 |
x |
x |
1,4359 |
1,4632 |
|
|
|
6. |
Jaunimo iki 18 metų mokyklos (klasės), klasės sanatorijose ir ligoninėse |
10 |
1,8264 |
2,1565 |
2,7438 |
1,9993 |
|
|
7. |
Suaugusiųjų mokykla (klasė, centras), kurioje (kuriame) mokoma: |
|
|
|
|
|
|
|
nuosekliuoju būdu |
20 |
0,7174 |
0,8813 |
1,1090 |
1,1535 |
|
|
|
neakivaizdiniu būdu, yra modulinės klasės, mokomasi savarankiškai |
20 |
0,6217 |
0,7638 |
0,9611 |
0,9997 |
|
|
|
8. |
Mokomasi savarankiškai (ne mažiau kaip pusę dalykų), mokoma namuose |
15 |
1,3679 |
1,6804 |
2,1144 |
2,1992 |
|
|
9. |
Profesinės mokyklos |
25 |
x |
x |
1,2420 |
0,8694 |
* kitomis kalbomis |
|
|
|
|
|
1,3041* |
0,9781* |
|
||
10. |
Specialiosios mokyklos, specialiojo ugdymo mokinių klasės, išlyginamosios klasės: |
10 |
1,8264 |
2,1565 |
2,7438* |
1,9993 |
* 1–3 mokymo metai |
|
specialiosios klasės |
10 |
2,2830 |
2,6956 |
3,4298 |
2,4991 |
|
|
|
specialiosios klasės akliesiems ir kurtiesiems |
10 |
2,7396 |
3,2348 |
4,1157 |
2,9990 |
|
|
|
lavinamosios klasės |
10 4–7 |
3,2875 3,6163 |
3,8817 4,2699 |
4,9388 5,4327 |
x |
|
|
|
vaikų socializacijos centrai |
4 |
4,4112 |
5,2092 |
6,6279 |
x |
|
|
|
11. |
Priešmokyklinio ugdymo grupės: |
darbo laikas |
20 val./sav. |
30 val./sav.* |
|
|
*priešmokyklinį ugdymą, viršijantį 20 kontaktinių valandų per savaitę, finansuoja steigėjas |
|
miestelio arba kaimo pradinė mokykla, kurioje mokosi iki 80 mokinių, ir pagrindinė mokykla, kurioje mokosi iki 130 mokinių |
10 |
1,3529 |
2,0294 |
x |
x |
|
||
|
miestelio arba kaimo pradinė mokykla, kurioje mokosi 81 ir daugiau mokinių, pagrindinė mokykla, kurioje mokosi 131 ir daugiau mokinių, kito tipo mokykla ir ikimokyklinio ugdymo įstaiga |
15 |
0,9211 |
1,3817 |
x |
x |
|
|
|
miesto bendrojo lavinimo mokykla ir ikimokyklinio ugdymo įstaiga |
20 |
0,6908 |
1,0362 |
x |
x |
|
|
|
specialiojo ugdymo vaikų (lavinamosios) grupės |
10 |
2,5326 |
3,7989 |
x |
x |
|
|
12. |
Sutartinių mokinių apskaičiavimo koeficientai didinami: |
25 |
|
|||||
integruotų specialiųjų poreikių mokinių ir migrantų |
|
30% |
||||||
specifinių kalbinių poreikių (Vilniaus miesto ir Pietryčių Lietuvos) mokinių |
|
10%, o integruotų specialiųjų poreikių ir migrantų – iš viso 30% |
||||||
tautinių mažumų, mišrių mokyklų mokinių |
|
15%, o integruotų specialiųjų poreikių ir migrantų – iš viso 30% |
||||||
13. |
Mokyklose, kuriose mokosi jungtinės klasės, atitinkamo ugdymo turinio koncentro sutartinių mokinių apskaičiavimo koeficientai mažinami, kai koncentre yra: |
|
|
|||||
viena jungtinė klasė |
|
15% |
||||||
dvi ir daugiau jungtinių klasių |
|
20% |
Pastabos:
3. Mišri mokykla – mokykla, kurioje yra ne mažiau kaip vienas pilnas klasės komplektas, mokomas tautinės mažumos mokomąja kalba.
4. Jeigu mieste yra vienintelė tokio tipo tautinių mažumų, mišri mokykla ar mokykla lietuvių mokomąja kalba, jai taikomi miestelio arba kaimo mokyklų sutartinių mokinių apskaičiavimo koeficientai (klasės vidurkis – 15 mokinių).
5. Jeigu mieste yra vienintelė tokio tipo netradicinio ugdymo mokykla, taip pat Vilniaus „Vilnies“ pagrindinei mokyklai, Vilniaus Panerių pagrindinei mokyklai, Vilniaus Liudvinavo pagrindinei mokyklai, Vilniaus Pavilnio pagrindinei mokyklai, Vilniaus Dvarčionių pradinei mokyklai, Vilniaus „Kregždutės“ pradinei mokyklai, Šiaulių Rėkyvos pagrindinei mokyklai, Tauragės rajono Tarailių pagrindinei mokyklai, Ukmergės Pašilės pagrindinei mokyklai, Palangos Šventosios bendrojo lavinimo pagrindinei mokyklai, Juodkrantės Liudviko Rėzos jūrų kadetų mokyklai, Klaipėdos Tauralaukio pagrindinei mokyklai, Pagėgių savivaldybės Pagėgių pradinei mokyklai, Birštono gimnazijai, Nidos vidurinei mokyklai, Vilniaus Trakų Vokės vidurinei mokyklai, Vilniaus rajono Platiniškių pagrindinei mokyklai taikomi miestelio arba kaimo mokyklų sutartinių mokinių apskaičiavimo koeficientai.
Mokinio krepšelio lėšų apskaičiavimo ir paskirstymo metodikos
2 priedas
MOKYMO REIKMIŲ KOEFICIENTAI IR REKOMENDUOJAMOS MOKINIO KREPŠELIO LĖŠŲ SUMOS
Mokymo reikmės |
Mokymo reikmių koeficientai |
Rekomenduojamos mokinio krepšelio lėšų sumos* |
1. Mokymo reikmės, finansuojamos iš savivaldybių skirstomų mokinio krepšelio lėšų (pagal šios metodikos 9.1–9.5 punktus): |
|
|
1.1. pedagoginei psichologinei pagalbai organizuoti |
0,0130 |
19 Lt/sut.mok./m. |
1.2. brandos egzaminams organizuoti ir vykdyti |
0,0040 |
5,8 Lt/mok./m. |
1.3. bendrąjį lavinimą teikiančių mokyklų išorės auditui organizuoti |
0,0026 |
3,8 Lt/mok./m. |
1.4. profesinės linkmės moduliams neformaliojo švietimo mokyklose finansuoti |
0,0026 |
3,8 Lt/mok./m. |
1.5. neformaliajam švietimui, papildančiam bendrąsias pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas |
0,0410 |
5 Lt/mok./mėn. |
2. Mokymo reikmės, finansuojamos iš mokyklų skirstomų mokinio krepšelio lėšų (pagal šios metodikos 13.2–13.5 punktus): |
|
|
2.1. vadovėliams ir kitoms mokymo priemonėms |
0,0478 |
70 Lt/mok./m. (tautinių mažumų mokyklose – 80 Lt/mok./m.) |
2.2. mokinių pažintinei veiklai ir profesiniam orientavimui |
0,0071 |
10,4 Lt/mok./m. |
2.3. mokytojų ir kitų ugdymo procese dalyvaujančių asmenų kvalifikacijai tobulinti |
0,0130 |
19 Lt/sut. mok./m. |
2.4. IKT diegti ir naudoti |
0,0137 |
20 Lt/mok./m. |
* Lt/mok./mėn. – litai vienam mokiniui per mėnesį; Lt/mok./m. – litai vienam mokiniui per metus; Lt/sut.mok./m. – litai vienam sutartiniam mokiniui per metus.