VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS
NUTARIMAS
Dėl nepriklausomų šilumos gamintojų pripažinimo nereguliuojamaisiais tvarkos aprašo patvirtinimo
2010 m. spalio 4 d. Nr. O3-201
Vilnius
Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio pakeitimo įstatymo (Žin., 2003, Nr. 51-2254; 2007, Nr. 130-5259; 2010, Nr. 1-6; Nr. 65-3196) 1 straipsnio 3 dalimi, nutaria:
1. Patvirtinti Nepriklausomų šilumos gamintojų pripažinimo nereguliuojamais tvarkos aprašą (pridedama).
Patvirtinta
Valstybinės kainų ir energetikos
kontrolės komisijos 2010 m. spalio 4 d.
nutarimu Nr. O3-201
nepriklausomų šilumos gamintojų pripažinimo nereguliuojamais tvarkos aprašas
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Nepriklausomų šilumos gamintojų pripažinimo nereguliuojamaisiais tvarkos aprašu (toliau – Tvarka) siekiama sudaryti prielaidas Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio pakeitimo įstatymo (Žin., 2010., Nr. 65-3196) įgyvendinimui, sudarant prielaidas užtikrinti veiksmingą konkurenciją šilumos gamyboje, skatinti atliekinių ir atsinaujinančiųjų energijos išteklių šilumai gaminti naudojimą bei įgyvendinti šilumos vartotojų teisę gauti šilumą mažiausiomis sąnaudomis.
2. Šilumos supirkimo iš nepriklausomų šilumos gamintojų tvarka ir sąlygos nustatytos Šilumos supirkimo iš nepriklausomų šilumos gamintojų tvarkos ir sąlygų apraše (toliau vadinama – Supirkimo tvarka), patvirtintame Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2010 m. spalio 4 d. nutarimu Nr. O3-202.
3. Nepriklausomiems šilumos gamintojams (toliau vadinama – Gamintojai) reguliavimas Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo (Žin., 2003, Nr. 51-2254; 2007, Nr. 130-5259; 2010, Nr. 1-6; Nr. 65-3196; toliau vadinama – Įstatymas) 32 straipsnio apimtimi yra privalomas, jei Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau vadinama – Komisija) nėra priėmusi motyvuoto sprendimo dėl privalomo reguliavimo šilumos gamybos kainodaros srityje netaikymo. Gamintojų, dėl kurių Komisija yra priėmusi sprendimą netaikyti privalomojo reguliavimo šilumos gamybos kainodaros srityje, superkamos šilumos kaina nustatoma, Supirkimo tvarkoje nustatyta tvarka.
4. Ši Tvarka taikoma nustatant Gamintojo įtaką atitinkamoje centralizuoto šilumos tiekimo sistemoje (sistemose) (toliau vadinama – Teritorija) ir priimant ar panaikinant sprendimą dėl Gamintojo privalomo reguliavimo šilumos gamybos kainodaros srityje netaikymo.
5. Tvarkoje naudojamos šios sąvokos:
Gamintojas – asmuo, gaminantis ir parduodantis šilumą šilumos tiekėjui.
Reikšminga įtaka – poveikis 5 ir daugiau proc.
Tyrimas – Komisijos atliekama procedūra, kurios metu nustatoma Gamintojo ar Gamintojų, susijusių kontrolės ar priklausomybės santykiais, grupės turima įtaka centralizuoto šilumos tiekimo sistemos kainai arba ūkinei veiklai ir suformuojamas pagrindas Komisijai priimti motyvuotą sprendimą, ar gali būti netaikomas privaloma šilumos gamybos kainodara atitinkamo Gamintojo atžvilgiu.
Kitos šioje Tvarkoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Įstatyme ir Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme (Žin., 1999, 30-856; 2004, Nr. 63-2244; 2009, Nr. 46-1795; 2009; Nr.121-5195).
II. tyrimo organizavimas
6. Tyrimas dėl Gamintojo įtakos reikšmingumo atitinkamoje Teritorijoje pradedamas esant pagrįstam Gamintojo prašymui arba Komisijos iniciatyva. Komisijai gavus informacijos, kad Gamintojo įtaka atitinkamoje Teritorijoje pasikeitė tiek, kad yra tikėtina, jog Komisijos sprendimas dėl privalomojo reguliavimo netaikymo šilumos gamybos kainodaros srityje gali būti priimtas ar panaikintas, Komisija gali įpareigoti Gamintoją teikti prašymą ir mutatis mutandis taikyti tyrimo procedūrą, numatytą šioje Tvarkoje.
7. Gamintojas, teikdamas prašymą Komisijai, nurodo argumentus ir motyvus dėl privalomojo reguliavimo netaikymo šilumos gamybos kainodaros srityje. Prie prašymo Gamintojas privalo pridėti šiuos dokumentus:
7.1. Gamintojo duomenis: fizinio asmens – vardą, pavardę, asmens kodą, adresą, telefono numerį, elektroninio pašto adresą; juridinio asmens – įmonės pavadinimą, teisinę formą, kodą, buveinės adresą, telefono ir fakso numerius, Juridinių asmenų registro išrašą; taip pat nurodoma veiklos teritorija;
7.2. asmens – įmonės – įstatų ar kito juos atitinkančio steigimo dokumento kopijas, patvirtintas įmonės antspaudu, jeigu įmonė privalo jį turėti, ir vadovo parašu;
7.4. juridinio asmens pastarųjų 2 metų (jeigu įmonė vykdė veiklą trumpiau negu 2 metus, – pastarųjų metų) veiklos audito ataskaitą ir balansą (šis reikalavimas netaikomas įmonėms, kurios iki prašymo padavimo veiklos nevykdė);
7.6. duomenis apie asmens ar kontroliuojančio asmens nuosavybėje esančias įmones, taip pat įmones, kurių jie yra akcininkai arba pajininkai;
7.7. Gamintojo produkto (šilumos) pirkėjų ir tiekėjų bei jų pagrindinių konkurentų atitinkamoje Teritorijoje sąrašą;
8. Atlikdama tyrimą, Komisija turi teisę gauti papildomą informaciją iš Gamintojo bei šilumos tiekėjo, kurie privalo pateikti Komisijos prašomą informaciją per 10 darbo dienų, kaip tai yra numatyta Energetikos įmonių informacijos teikimo taisyklėse, patvirtintose Komisijos 2009 m. liepos 20 d. nutarimu Nr. O3-104 (Žin., 2009, Nr. 93-4010). Papildomą informaciją iš kitų viešojo administravimo subjektų Komisija turi teisę gauti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) nustatyta tvarka.
9. Komisija, atlikdama tyrimą, gali naudotis bet kuria kita turima ar prieinama informacija apie atitinkamą Teritoriją ir (ar) joje veikiančius ūkio subjektus, taip pat ir kitų tyrimų metu surinkta informacija, Konkurencijos tarybos bei kitų institucijų ar ūkio subjektų pareikštais vertinimais.
10. Tyrimo procedūrą sudaro šie etapai:
III. Teritorijos APIBRĖŽIMAS
13. Komisija, atlikdama tyrimą, apibrėžia Teritoriją, kurioje veikia Gamintojas. Ši Teritorija apima geografinę teritoriją, kurioje Gamintojas dalyvauja šilumos pasiūloje ir paklausos realizavime ir kuri pagal veiklos sąlygas gali būti atskirta nuo kaimyninių teritorijų. Įprastai teritorija, kurioje veikia Gamintojas, sutampa su centralizuoto šilumos tiekimo sistema. Esant pagrįstiems motyvams, Tyrimo Teritorija gali būti praplėsta, prie jos prijungus ir kitas šilumos tiekimo sistemas.
IV. susijusių asmenų grupės apibrėžimas
15. Jeigu neįrodoma priešingai, laikoma, kad susijusių asmenų grupę sudaro Gamintojas ir asmenys, apie kuriuos Gamintojas privalo nedelsdamas informuoti Komisiją, kartu pateikdamas tai patvirtinančius dokumentus. Gamintojai privalo informuoti Komisiją apie asmenis:
15.1. kuriuose, kaip ir nagrinėjamoje Gamintojo įmonėje, tas pats asmuo arba tie patys asmenys turi akcijų dalį, kuri sudaro 1/4 ar daugiau įstatinio kapitalo, arba turi teises į 1/4 ar daugiau balsų;
15.2. kurie su nagrinėjamu Gamintoju yra bendrai valdomi ar turi bendrą administracinį padalinį arba kurių stebėtojų taryboje, valdyboje ar kitame valdymo ar priežiūros organe yra pusė ar daugiau tų pačių narių, kaip ir nagrinėjamo juridinio asmens valdymo ar priežiūros organuose;
15.3. kuriuose nagrinėjamas Gamintojas turi akcijų dalį, sudarančią 1/4 ar daugiau įstatinio kapitalo, arba turi teises į 1/4 ar daugiau visų balsų, arba kurie yra įsipareigoję derinti savo ūkinės veiklos sprendimus su nagrinėjamu Gamintoju, arba už kurių prievolių tretiesiems asmenims įvykdymą yra įsipareigojęs atsakyti nagrinėjamas Gamintojas, arba kurie yra įsipareigoję perduoti visą arba dalį pelno ar suteikę teisę naudoti 1/4 ar daugiau savo turto nagrinėjamam Gamintojui;
15.4. kurie turi nagrinėjamo Gamintojo akcijų dalį, sudarančią 1/4 ar daugiau įstatinio kapitalo, arba turi teises į 1/4 ar daugiau visų balsų, arba su kuriais nagrinėjamas Gamintojas yra įsipareigojęs derinti savo ūkinės veiklos sprendimus, arba kurie yra įsipareigoję atsakyti už nagrinėjamo Gamintojo prievolių tretiesiems asmenims įvykdymą, arba kuriems nagrinėjamas Gamintojas yra įsipareigojęs perduoti visą arba dalį pelno ar suteikęs teisę naudoti 1/4 ar daugiau savo turto;
15.5. kurie tiesiogiai ar netiesiogiai, per kitus asmenis, susiję su šios Tvarkos 15.1, 15.2, 15.3 ir 15.4 punktuose nurodytais asmenimis bet kuriuo iš šios Tvarkos 15.1, 15.2, 15.3 ir 15.4 punktuose nurodytų būdų;
15.6. nagrinėjamo Gamintojo Lietuvos Respublikoje veikiančias dukterines ar patronuojančias bendroves, susijusias su nagrinėjamu Gamintoju per kitose valstybėse veikiančias bendroves, arba nagrinėjamo Gamintojo patronuojančių bendrovių Lietuvos Respublikoje veikiančias dukterines bendroves Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo (Žin., 2000, Nr. 64-1914, Nr. 68; 2003, Nr. 123-5574) prasme;
15.7. kitus kontrolės ar priklausomybės santykiais su nagrinėjamu Gamintoju susijusius fizinius ar juridinius asmenis, kurie verčiasi nepriklausomos šilumos gamybos veikla Lietuvos Respublikoje ar kurių veiksmai daro įtaką arba ketinimai, jeigu būtų įgyvendinti, galėtų daryti įtaką ūkinei veiklai Lietuvos Respublikoje;
16. Atsiradus naujiems susijusiems asmenims ar susijusiems asmenims praradus susijusio asmens statusą, naujas tyrimas neatliekamas, išskyrus atvejus, kai Komisija turi duomenų, kad su Gamintoju susijusių asmenų grupės sudėties pasikeitimas reikšmingai keičia Gamintojo įtaką apibrėžtoje Teritorijoje.
V. įtakos centralizuotai tiekiamos šilumos galutinei kainai arba gamybos apimtims nustatymas
17. Atlikdama tyrimą dėl Gamintojo arba Gamintojo ir susijusių asmenų grupės, jei tokia nustatyta, įtakos, Komisija įvertina:
17.3. Gamintojo arba Gamintojo ir susijusių asmenų grupės, jei tokia nustatyta, dalyvavimą centralizuoto šilumos tiekimo sistemoje ir dalyvavimo dinamiką;
17.4. individualią Gamintojo arba Gamintojo ir susijusių asmenų grupės, jei tokia nustatyta, įtaką šilumos tiekėjo centralizuotai tiekiamos šilumos galutinei kainai;
17.5. visų Gamintojų (kartu su susijusių asmenų grupe, jei tokia nustatyta), veikiančių apibrėžtoje Teritorijoje, įtaką šilumos tiekėjo centralizuotai tiekiamos šilumos galutinei kainai;
17.6. galimą Gamintojo arba Gamintojo ir susijusių asmenų grupės, jei tokia nustatyta, veiksmų ar ketinimų, jei jie būtų įgyvendinti, įtaką apibrėžtoje Teritorijoje vykdomai centralizuoto šilumos tiekimo veiklai. Vertinant veiksmų ir ketinimų įtaką, vertinamos inter alia galimos pasekmės, jei Gamintojas arba Gamintojas ir susijusių asmenų grupė, jei tokia nustatyta, padidintų arba sumažintų kainą 10 ir daugiau proc., padidintų arba sumažintų gamybos apimtis 10 ir daugiau proc., kitiems veiksniams nekintant, laikinai ar nuolatinai sustabdytų gamybą apibrėžtoje Teritorijoje.
VI. SPRENDIMO PRIĖMIMAS
18. Sprendimas dėl privalomojo reguliavimo netaikymo šilumos gamybos kainodaros srityje priimamas, jei:
18.1. Gamintojo arba Gamintojo ir susijusių asmenų grupės, jei tokia nustatyta, apibrėžtoje Teritorijoje pagaminamas ir į centralizuotai tiekiamos šilumos sistemą patiekiamas šilumos kiekis nedaro reikšmingos įtakos centralizuotai tiekiamos šilumos galutinei kainai;
19. Jei sprendimas dėl privalomojo reguliavimo netaikymo šilumos gamybos kainodaros srityje atitinkamam Gamintojui arba Gamintojui ir susijusių asmenų grupei, jei tokia nustatyta, jau buvo priimtas, jis gali būti paliekamas galioti arba panaikinamas.
VII. SPRENDIMO įforminimas
21. Visi tyrimo rezultatai yra išdėstomi Skyriaus rengiamoje Tyrimo ataskaitoje, kurioje inter alia nurodoma, kieno iniciatyva ir kokiais motyvais vadovaujantis atliekamas tyrimas, koks Gamintojas yra pagrindinis tyrimo objektas, Teritorijos apibrėžimas ir motyvai, konkurenciniai veiklos ypatumai toje Teritorijoje, ar buvo nustatyta su Gamintoju susijusių asmenų grupė, Gamintojo arba Gamintojo ir susijusių asmenų grupės, jei tokia nustatyta, daroma įtaka centralizuotai tiekiamos šilumos galutinei kainai, taip pat Gamintojo arba Gamintojo ir susijusių asmenų grupės, jei tokia nustatyta, veiksmų bei ketinimų galima įtaka šilumos tiekimo ūkinei veiklai, esminiai tyrimo metu surinkti asmenų paaiškinimai ir jų vertinimas.
22. Komisijos sprendimas įforminamas nutarimu. Jeigu tyrimo rezultatai turi įtakos keliems Gamintojams (t. y. jei sprendimas turi būti priimtas kelių Gamintojų atžvilgiu), Komisija turi teisę priimti vieną nutarimą visų Gamintojų atžvilgiu arba atskirus nutarimus dėl vieno ar kelių Gamintojų.
VIII. KONFIDENCIALIOS INFORMACIJOS APSAUGA
24. Jei Komisijai pateikiama konfidenciali informacija, ją pateikiantis subjektas privalo konkrečiai nurodyti, kuri informacija yra konfidenciali.
25. Konfidencialia negali būti laikoma informacija, kurią teisės aktai nustato kaip nekonfidencialią ir (ar) kuri nebuvo konfidenciali ar nebuvo nurodyta kaip konfidenciali Komisijai, kai ji šią informaciją sužinojo.
IX. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS