LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL VAIKŲ SOCIALIZACIJOS CENTRO VEIKLOS MODELIO APRAŠO PATVIRTINIMO
2011 m. gegužės 19 d. Nr. V-839
Vilnius
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
švietimo ir mokslo ministro
2011 m. gegužės 19 d. įsakymu Nr. V-839
VAIKŲ SOCIALIZACIJOS CENTRO VEIKLOS MODELIO APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Vaikų socializacijos centro veiklos modelio aprašas (toliau – Aprašas) nustato vaikų priėmimą ir išleidimą iš vaikų socializacijos centro (toliau – Centras), grupių sudarymą, švietimo pagalbos teikimą, ugdymo proceso organizavimą, savivaldą, vaiko elgesio ir dienos struktūros norminimą, reikalavimus Centro aplinkai, bendradarbiavimą.
2. Centras yra švietimo įstaiga, pagal vykdomas programas priskiriama bendrojo ugdymo mokyklų grupei, vidurinės mokyklos tipui. Centras vykdo vaiko vidutinės priežiūros priemonę pagal Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymą (Žin., 2007, Nr. 80-3214; 2010, Nr. 157-7969) (toliau – Įstatymas).
3. Centro tikslas – pagerinti į Centrą patekusių vaikų socialiai priimtino elgesio ir gyvenimo įgūdžius, atkurti mokymosi motyvaciją ir teigiamą savęs suvokimą.
4. Centro uždaviniai vykdant vaiko vidutinės priežiūros priemonę:
4.1. teikti vaikams reikiamą socialinę pedagoginę, psichologinę, specialiąją pedagoginę, švietimo informacinę, konsultacinę, kitą būtiną pagalbą, profesinį orientavimą;
4.2. ugdyti vaikus pagal bendrojo ugdymo programas ir sudaryti galimybę mokytis pagal pirminio profesinio mokymo programas;
II. VAIKŲ PRIĖMIMAS IR IŠLEIDIMAS
7. Į Centrą priimami nuo 14 iki 18 metų vaikai, kuriems savivaldybės administracijos direktorius, gavęs teismo leidimą, yra paskyręs vaiko vidutinės priežiūros priemonę arba teismas Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (Žin., 2000, Nr. 89-2741) nustatytais atvejais yra paskyręs auklėjamojo poveikio priemonę – atidavimą į specialią auklėjimo įstaigą.
8. Išimtiniais atvejais, kai vaiko elgesys kelia realų pavojų jo ar (ir) kitų žmonių gyvybei, sveikatai ar turtui, į Centrą gali būti priimamas vaikas, neturintis 14 metų, jei savivaldybės administracijos direktorius, gavęs teismo leidimą, yra paskyręs vaiko vidutinės priežiūros priemonę.
9. Centre vaikas gali būti iki vienerių metų, bet ne ilgiau, iki vaikui sukaks 18 metų. Tuo atveju, jei vaikui vidutinės priežiūros priemonės terminas pagal Įstatymą yra pratęstas, vaikas gali būti ilgiau, neviršijant bendro 3 metų buvimo Centre termino ir 18 metų amžiaus.
11. Priimant vaiką, kuriam skirta vidutinės priežiūros priemonė, pateikiami dokumentai, nurodyti Įstatymo 21 straipsnio 4 dalyje; priimant vaiką, kuriam skirta auklėjamojo poveikio priemonė – dokumentai, nurodyti Įstatymo 21 straipsnio 5 dalyje.
13. Priėmimo dieną pasirašoma mokymo sutartis, vaikas ir vaiko atstovai pagal įstatymą pasirašytinai supažindinami su jų teisėmis, pareigomis ir atsakomybe, vaikų elgesio ir Centro darbo tvarkos taisyklėmis. Jei vaiko atstovai pagal įstatymą neatlydi vaiko, Centras išsiunčia jiems pranešimą apie vaiko atvykimą ir informaciją apie jų teises, pareigas ir atsakomybę.
14. Vaikas supažindinamas su Centro mokymo, gyvenamąja aplinka ir apgyvendinamas adaptacijos grupėje. Vaikai apgyvendinami po 1–4 viename kambaryje, atsižvelgiant į jų amžių, psichines ir fizines savybes.
15. Sudaromas vaiko turimų daiktų ir dokumentų sąrašas. Daiktai, kurie draudžiami Centro darbo tvarkos taisyklių, ir dokumentai paimami saugoti.
17. Adaptacijos laikotarpiu susipažįstama su vaiku, išsiaiškinamos vaiko problemos mokykloje, namie ir jų priežastys, vaiko sveikatos būklė, vaiko elgesiui turintys įtakos veiksniai, nustatomos jo galimybės, gebėjimai ir poreikiai, įvertinami mokymosi pasiekimai ir sunkumai, žinių lygis, mokymosi stilius ir tempas, vertybinės nuostatos, socialiniai įgūdžiai.
18. Remiantis pažinimo metu surinkta informacija, per dvi savaites nuo vaiko atvykimo į Centrą dienos vaikui parengiamas vidutinės priežiūros priemonės vykdymo planas (toliau – Planas). Vaikas dalyvauja rengiant Planą, jam suteikiama galimybė pareikšti nuomonę, lūkesčius dėl siūlomų ugdymo formų ir metodų. Planas turi atitikti vaiko amžių, brandą, lytį, psichikos ir fizines savybes, sveikatą, ugdymosi poreikius, ugdymą reglamentuojančius dokumentus, turimus socialinius įgūdžius.
19. Plane aprašomos vaiko teigiamos savybės, turimi gebėjimai ir įgūdžiai, poreikiai, nustatomi ugdymosi tikslai, priemonės, laukiamas rezultatas, laikotarpis, atsakingi asmenys. Suplanuojama, kas ir kaip bus daroma, kad pagerėtų vaiko galimybės mokytis ir keisti elgesį, kokia švietimo ir kita būtina pagalba bus teikiama. Kartą per savaitę su vaiku aptariama Plano įgyvendinimo sėkmė ar sunkumai.
20. Praėjus nustatytam laikotarpiui, analizuojama Plano vykdymo kokybė ir rezultatai, įvertinami vaiko pasiekimai, prireikus Planas koreguojamas ar keičiamas.
21. Vaiko atstovams pagal įstatymą suteikiama galimybė bendradarbiauti rengiant Planą, atskleisti vaiko teigiamas savybes, trūkumus ir prisidėti prie Plane sutartų tikslų siekimo.
22. Pasibaigus adaptacijos laikotarpiui vaiko socializacija vyksta toliau. Socializacijos laikotarpiu stiprinama vaiko motyvacija mokytis, siūloma rinktis pirminio profesinio mokymo programą, teikiama švietimo pagalba, intensyviai ugdomi socialiniai įgūdžiai.
23. Vaikai iš Centro gali išvykti trumpalaikei išvykai su jį lydinčiais Centro asmenimis mokinių atostogoms.
24. Sprendimą vaiką išleisti per mokinių atostogas priima Centro vadovas, gavęs iš Vaiko teisių apsaugos skyriaus informaciją apie vaiko atstovų pagal įstatymą galimybes sudaryti vaikui tinkamas priežiūros ir gyvenimo sąlygas ir atsižvelgęs į vaiko daromą pažangą bei elgesio pokyčius. Apie vaiko išvykimą per mokinių atostogas pranešama savivaldybės administracijos direktoriui, vaiko teisių apsaugos skyriui ir teritorinei policijos įstaigai.
25. Prieš išvykdamas mokinių atostogoms vaikas ir /ar jį lydintis asmuo pasirašytinai supažindinami su išvykimo trukme ir sąlygomis.
26. Vaikas iš Centro išleidžiamas Įstatymo nustatyta tvarka: pasibaigus nustatytam vaiko vidutinės priežiūros priemonės vykdymo terminui, priėmus sprendimą panaikinti vaiko vidutinės priežiūros priemonę nepasibaigus jos vykdymo terminui, paskyrus kitą vidutinės priežiūros priemonę vykdantį asmenį, priėmus sprendimą nutraukti vaiko vidutinės priežiūros priemonės vykdymą, kai vaikui buvo skirtas terminuotas laisvės atėmimas. Sustabdžius vaiko vidutinės priežiūros priemonės vykdymą, kai vaikui buvo skirta arešto bausmė, vaikas išleidžiamas iš Centro arešto bausmės laikotarpiui.
27. Likus 1 mėnesiui iki vaiko vidutinės priežiūros priemonės vykdymo pabaigos, Centras raštu informuoja vaiko atstovus pagal įstatymą, savivaldybės administracijos direktorių, kitas atsakingas institucijas apie numatomą vaiko išleidimą iš Centro, pateikia informaciją apie vaiko elgesio pokyčius, poreikius ir galimybes bei rekomendacijas dėl tęstinės pagalbos vaikui teikimo.
29. Centras, siekdamas užtikrinti, kad išleistas iš Centro vaikas sėkmingai integruotųsi į visuomenę, jam būtų užtikrinamas tolesnis mokymasis, teikiamos reikiamos paslaugos ir pagalba, ne mažiau kaip tris mėnesius palaiko ryšius su vaiku, mokykla, kurioje vaikas grįžęs mokosi, vaiko atstovais pagal įstatymą, kitomis suinteresuotomis institucijomis.
III. GRUPIŲ SUDARYMAS
31. Adaptacijos grupė sudaroma iš neseniai į Centrą atvykusių vaikų. Šioje grupėje vaikai gyvena adaptacijos laikotarpiu ne ilgiau nei 2 mėnesius. Adaptacijos grupėje gali būti iki 5 vaikų.
32. Pasibaigus adaptacijos laikotarpiui vaikas paskiriamas į nuolatinę grupę. Nuolatinė grupė gali būti laisvesnės aplinkos arba struktūruotos pobūdžio. Laisvesnės aplinkos pobūdžio grupėje vaikams teikiama kelių specialistų pagalba, vaikai patys gali planuoti neformaliojo švietimo veiklą, dienos režimas yra laisvesnis. Struktūruotos aplinkos pobūdžio grupėje vaikams kompleksiškai teikiamos būtinos pagalbos, vaikai laikosi nustatyto dienos režimo, dalyvauja priskirtose veiklose.
IV. ŠVIETIMO PAGALBOS TEIKIMAS IR UGDYMO PROCESO ORGANIZAVIMAS. SAVIVALDA
34. Centre ugdomam vaikui sudaroma draugiška, jauki ir saugi aplinka. Centro darbuotojų ir vaikų bendravimas grindžiamas pasitikėjimu, pagarba ir tolerancija. Specialistų komanda kartu su vaiku priima bendrus sprendimus dėl jo mokymosi, elgesio keitimo(si), laisvalaikio ir užimtumo, gyvenimo sąlygų.
35. Centre gyvenančiam vaikui kompleksiškai teikiama socialinė pedagoginė, psichologinė, specialioji pedagoginė, švietimo informacinė, konsultacinė ir kita būtina pagalba, profesinis orientavimas, organizuojama sveikatos priežiūra.
36. Švietimo pagalbos specialistai įvertina vaiko gebėjimus, sunkumus, žinių ir įgūdžių lygį, vykdo individualų ir grupinį vaikų konsultavimą, teikia rekomendacijų mokytojams dėl ugdymo turinio individualizavimo, ugdymo formų ir metodų parinkimo.
37. Socialinis pedagogas, psichologas, specialusis pedagogas, sveikatos priežiūros specialistas dirba komandoje, planuodami ir organizuodami veiklą bendradarbiauja.
38. Švietimo pagalbos specialistai, mokytojai, auklėtojai fiksuoja ir analizuoja vaiko elgesio pokyčius, kartą per savaitę aptaria ir pasidalija informacija apie vaiko elgesį, pasiekimus, sunkumus, problemas ir sutaria dėl sprendimų.
39. Intensyviai ugdomi vaikų socialiniai emociniai gebėjimai: mokėjimo bendrauti, savęs pažinimo, mokėjimo suprasti ir išklausyti kitą, kontroliuoti savo elgesį, valdyti emocijas, pozityviai spręsti konfliktus, mokytis planuoti veiklą. Centre įgyvendinamos socialinių emocinių įgūdžių ugdymo, sveikos gyvensenos programos, kurios taikomos atsižvelgiant į vaikų amžių, brandą, psichines ir fizines savybes, socialinio gyvenimo ypatumus.
40. Organizuojamas darbinis ugdymas, kurio metu vaikai mokosi ruošos ir savitvarkos, dalyvauja talkose ir kitoje darbinius įgūdžius ugdančioje veikloje.
41. Centre gyvenantys vaikai turi būti nuolat užimti: pirmąją dienos dalį vyksta ugdymo procesas, antrąją – specialistų konsultacijos, neformalusis vaikų švietimas ir užimtumas grupėse.
42. Grupės auklėtojai kiekvienai savaitei parengia grupės dienos užimtumo planą ir jo laikosi. Grupėse organizuojama pamokų ruoša, individuali ir grupinė veikla, specialistų konsultacijos, ugdomi vaikų socialiniai įgūdžiai, organizuojamas darbinis ugdymas, profesinio orientavimo valandėlės, vaiko poreikius tenkinantis ir Centro galimybes atitinkantis kryptingas laisvalaikio užimtumas.
43. Vaikai dalyvauja neformaliojo švietimo veikloje. Vaikui stengiamasi siūlyti įvairesnių užsiėmimų, kurie išmokytų konkrečios veiklos, ugdytų praktinius, elgesio ir bendravimo, kūrybiškumo įgūdžius. Kiekvienų mokslo metų pradžioje išsiaiškinami vaikų saviraiškos poreikiai ir pagal Centro galimybes į juos atsižvelgiama.
44. Centras vykdo projektinę veiklą, pasižyminčią vaikų užimtumo galimybių didinimu, praktinėmis veiklomis, socialinio emocinio ugdymo organizavimu.
45. Centre veikia vaiko gerovės komisija, kuri sudaroma ir jos darbas organizuojamas pagal Mokyklos vaiko gerovės komisijos sudarymo ir jos darbo organizavimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. balandžio 11 d. įsakymu Nr. V-579 (Žin., 2011, Nr. 45-2121).
46. Centre organizuojamas pradinis, pagrindinis ugdymas, neformalusis vaikų švietimas, savišvieta. Gali būti vykdomas vidurinis ugdymas ir pirminis profesinis mokymas. Vadovaujamasi bendrojo ugdymo bendrosiomis programomis, pirminio profesinio mokymo programomis, įregistruotomis Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registre, bendraisiais ugdymo planais, bendraisiais profesinio mokymo planais, kuriuos tvirtina švietimo ir mokslo ministras. Vaikai, dėl įgimtų ar įgytų sutrikimų turintys specialiųjų ugdymosi poreikių, prireikus mokomi pagal pritaikytas bendrojo ugdymo, profesinio mokymo programas.
47. Ugdymą planuoja mokytojai kartu su švietimo pagalbos specialistais įtraukdami vaiką. Ugdymo procesas planuojamas lanksčiai, koreguojamas atsižvelgiant į vaiko daromą pažangą, kuri yra nuolat stebima ir analizuojama.
48. Vaikui sudaromas mokinio individualus ugdymo planas atsižvelgiant į vaiko patirtį, polinkius ir ugdymosi poreikius. Numatoma, kaip bus organizuojamas mokymas(-is), aptariamos galimos mokymo formos ir metodika.
50. Rekomenduojama ugdymą(si) orientuoti per praktinę veiklą, stiprinant mokėjimo mokytis ir kitas kompetencijas, sudarant lankstų tvarkaraštį.
51. Vertinant vaikų pažangą ir pasiekimus ugdymo procese vadovaujamasi Mokinių pažangos ir pasiekimų vertinimo samprata, patvirtinta Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. vasario 25 d. įsakymu Nr. ISAK-256 (Žin., 2004, Nr. 35-1150).
52. Centre veikia Centro taryba. Centre gali veikti kitos Centro savivaldos institucijos (mokytojų, mokinių, vaiko atstovų pagal įstatymą).
V. VAIKO ELGESIO IR DIENOS STRUKTŪROS NORMINIMAS
54. Centras turi turėti vaikų elgesio taisykles ir Centro darbo tvarkos taisykles. Šias taisykles rengia visa Centro bendruomenė.
55. Koreguojant vaikų elgesį, stengiamasi neutralizuoti negatyvią vaikų patirtį, iš vaikų bendravimo šalinti kriminalinės subkultūros elementus (kriminalinę leksiką ir pan.), tokio pobūdžio elgesį, ritualus.
56. Vertinant vaikų elgesį turi būti remiamasi aiškiu, konkrečiu vaikų teigiamo/ pageidaujamo elgesio skatinimu ir netinkamo/nepriimtino elgesio drausminimu. Vaiko elgesys vertinamas laikantis šių nuostatų:
56.1. vaikui aiškiai įvardyti, kokių veiksmų iš jo tikimasi, tačiau nepabrėžti, koks elgesys nepageidaujamas;
56.2. stiprinti vaikų motyvaciją elgtis pozityviai, pateikti socialiai priimtino elgesio būdus ir pavyzdžius;
57. Centre svarbus veiklos struktūravimas, padedantis mokyti vaikus jaustis atsakingiems, ugdytis savikontrolę, laikytis nustatytų taisyklių ir drausmės, būti užimtiems.
59. Dienos struktūra taikoma racionaliai, stengiamasi, kad vaiko protinis ir fizinis krūviai būtų adekvatūs jo galimybėms, atsižvelgiama į vaiko fiziologinius poreikius, jo amžiaus ypatumus, sveikatos būklę.
60. Vaiką ištikus nevaldomam emocijų protrūkiui, kuris kelia pavojų jo paties ir aplinkinių saugumui, jis gali būti laikinai laikomas nusiraminimo kambaryje, tačiau būtina suaugusio asmens priežiūra. Nusiraminimo kambaryje vaikas turi būti laikomas vienas ir kuo trumpesnį laiką.
VI. CENTRO PERSONALAS
62. Centre dirba mokytojai, profesijos mokytojai, auklėtojai, švietimo pagalbos specialistai (psichologai, socialiniai pedagogai, specialieji pedagogai), sveikatos priežiūros specialistai, aptarnaujantis personalas.
63. Personalo bendradarbiavimas grindžiamas pagarba, atvirumu, geranoriškumu, pasitikėjimu, tarpusavio pagalba, informacijos dalijimusi ir keitimusi, konfidencialios informacijos apie vaiką saugojimo užtikrinimu.
64. Mokytojai, švietimo pagalbos specialistai, kiti ugdymo procese dalyvaujantys darbuotojai kuria ir palaiko gerus tarpusavio santykius, pasižymi inovatyvumu, kūrybiškumu ir šiuolaikišku mąstymu, iniciatyvumu, nuolatiniu profesiniu tobulėjimu, lankstumu, gebėjimu reaguoti į iššūkius ir prisitaikyti prie pokyčių.
65. Mokytojai, švietimo pagalbos specialistai, kiti ugdymo procese dalyvaujantys darbuotojai planuodami ir organizuodami veiklą, priimdami sprendimus vadovaujasi komandinio darbo principais. Susitariama dėl komandinio darbo formų, išteklių, vadovavimo, komandos narių įsipareigojimo, sprendimų priėmimo ir darbo rezultatų įvertinimo.
66. Mokytojai, švietimo pagalbos specialistai, kiti ugdymo procese dalyvaujantys darbuotojai turi laikytis Centro nusistatytų etikos normų, darbo tvarkos taisyklių, išmanyti šio amžiaus tarpsnio vaikų psichologijos ypatumus, gebėti vesti individualius ir grupinius užsiėmimus, taikyti įvairias ugdymo strategijas, ugdyti vaikų kritinį mąstymą ir kūrybiškumą. Taip pat jie turi turėti gerus bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžius, gebėti konstruktyviai spręsti konfliktus, greitai ir laiku priimti sprendimus, išmanyti prevencinio darbo specifiką, būti atsakingi ir pareigingi.
VII. CENTRO APLINKA
68. Centras kuria savo įvaizdį atsižvelgdamas į architektūrinę-ekologinę Centro aplinką, į šį procesą įtraukia Centro ir vietos bendruomenę.
70. Centro aplinka turi atitikti higienos reikalavimus, būti saugi, atitinkanti vaikų amžių ir fizinę raidą, motyvuojanti vaikus mokytis ir padedanti gerai jaustis, pritaikyta vaikų gyvenimui, mokymuisi ir laisvalaikiui organizuoti.
71. Vaikas turi turėti klimato sąlygas atitinkančią aprangą ir avalynę, asmeniniams daiktams, drabužiams skirtą laikymo vietą(-as).
72. Centre turi būti mokymo klasės, jei vykdomas pirminis profesinis mokymas – tam skirta bazė, miegamieji, pamokų ruošos kambariai, jei nėra individualios veiklos vietos miegamuosiuose, poilsio kambariai/erdvės, susitikimų su vaiko atstovais pagal įstatymą kambariai, specialistų kabinetai, personalo kambariai, virtuvė, valgykla, sporto salė, dušų (pirties) patalpos, sanitariniai mazgai, ūkio patalpos. Grupėse gali būti įrengiamos atskiros kiekvienai grupei virtuvės patalpos.
73. Centre turi būti nusiraminimo kambarys. Rekomenduojama laikytis šių nusiraminimo kambario įrengimo nuostatų: plotas neturėtų būti mažesnis nei 4 m2, apšvietimas įrengtas vaikui nepasiekiamoje vietoje arba apsaugotas nuo suniokojimo, vengiama elektros kištukinių lizdų, jungiklių, elektros laidų ir kitokių elektros instaliacinių objektų įrengimo, lango stiklas – nedūžtantis, gera ventiliacija, sienos, grindys ir durys padengtos minkšta medžiaga, yra sėdėti ir/arba gulėti pritaikytas baldas, kuris pritvirtintas prie grindų arba sienos plokštumos, kambario vidui stebėti vaikams nepasiekiamoje vietoje įrengta stebėjimo kamera arba optinė akutė duryse, kambarys rakinamas.
VIII. BENDRADARBIAVIMAS
75. Centras bendradarbiauja su valstybės ir savivaldybių institucijomis, savivaldybių administracijų padaliniais, švietimo, socialinių paslaugų, sveikatos priežiūros ir gydymo įstaigomis, vaiko teisių apsaugos skyriais, teisėsaugos institucijomis, savivaldybių administracijų ir mokyklų vaiko gerovės komisijomis, kitomis suinteresuotomis įstaigomis ir asmenimis.
76. Centras bendradarbiauja su vaiko atstovais pagal įstatymą, vietos bendruomene, kurios teritorijoje Centras yra.
IX. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS