VALSTYBINĖS VARTOTOJŲ TEISIŲ APSAUGOS TARNYBOS DIREKTORIAUS

ĮSAKYMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VARTOJIMO KREDITO ĮSTATYMO PAŽEIDIMŲ NAGRINĖJIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2011 m. kovo 14 d. Nr. 1-35

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vartojimo kredito įstatymo (Žin., 2011, Nr. 1-1) 34 straipsnio 2 dalimi:

1. Tvirtinu Lietuvos Respublikos vartojimo kredito įstatymo pažeidimų nagrinėjimo taisykles (pridedama).

2. Nustatau, kad šis įsakymas įsigalioja 2011 m. balandžio 1 dieną.

 

 

Direktorius                                                                             Feliksas Petrauskas

 

_________________


PATVIRTINTA

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos

tarnybos direktoriaus 2011 m. kovo 14 d.

įsakymu Nr. 1-35

 

VARTOJIMO KREDITO ĮSTATYMO PAŽEIDIMŲ NAGRINĖJIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos Respublikos vartojimo kredito įstatymo pažeidimų nagrinėjimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato Lietuvos Respublikos vartojimo kredito įstatymo (toliau – Įstatymas) pažeidimų nagrinėjimo Valstybinėje vartotojų teisių apsaugos tarnyboje (toliau – Tarnyba) tvarką.

2. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatyme (Žin., 1994, Nr. 94-1833; 2007, Nr. 12-488) ir Lietuvos Respublikos vartojimo kredito įstatyme (Žin., 2011, Nr. 1-1).

3. Tiek, kiek prašymų dėl Lietuvos Respublikos vartojimo kreditų įstatymo pažeidimų nagrinėjimo nereglamentuoja šios Taisyklės, taikomas Tarnybos darbo reglamentas, patvirtintas Tarnybos direktoriaus 2008 m. rugsėjo 30 d. įsakymu Nr. 1-169 (Žin., 2008, Nr. 117-4471).

 

II. PRAŠYMŲ DĖL VARTOJIMO KREDITO ĮSTATYMO PAŽEIDIMŲ PATEIKIMAS

 

4. Kreiptis į Tarnybą dėl Įstatymo pažeidimų turi teisę vartotojai, valstybės ir savivaldybės institucijos ir įstaigos, vartotojų asociacijos (toliau – pareiškėjas), pateikdami Tarnybai prašymą raštu.

5. Prašyme turi būti nurodyta:

5.1. Tarnybos pavadinimas;

5.2. pareiškėjo vardas, pavardė, gyvenamoji vieta (jeigu kreipiasi fizinis asmuo) arba pavadinimas, kodas, buveinės adresas (jeigu kreipiasi juridinis asmuo) ir kontaktiniai duomenys;

5.3. vartojimo kredito davėjo, vartojimo kredito tarpininko, kurio veiksmai skundžiami, pavadinimas, buveinės adresas arba vardas, pavardė, gyvenamosios vietos adresas;

5.4. konkretūs skundžiami vartojimo kredito davėjo, vartojimo kredito tarpininko veiksmai (neveikimas), jų atlikimo data;

5.5. pareiškėjui žinomos faktinės pažeidimo aplinkybės, kuriomis jis grindžia savo prašymą, ir tas aplinkybes patvirtinantys įrodymai, asmenų, kuriems žinomos kokios nors aplinkybės, turinčios ryšį su prašyme nurodytais duomenimis, vardai, pavardės ir gyvenamosios vietos, kitų įrodymų buvimo vieta;

5.6. pridedamų dokumentų sąrašas.

6. Prie prašymo pridedami dokumentai, patvirtinantys jame nurodyto Įstatymo pažeidimo faktines aplinkybes.

7. Prašymą pasirašo pareiškėjas arba įgaliotas atstovas. Prie atstovo pasirašyto prašymo turi būti pridedamas įgaliojimas ar kitoks dokumentas, patvirtinantis atstovo įgalinimus.

8. Jeigu pateiktas prašymas neatitinka šių Taisyklių 5–7 punktuose nustatytų reikalavimų, Tarnyba nustato terminą, per kurį turi būti pašalinti prašymo trūkumai.

9. Tarnyba atsisako pradėti prašymo nagrinėjimo procedūrą, jeigu:

9.1. prašyme nurodyto pažeidimo nagrinėjimas nepriskirtas Tarnybos kompetencijai;

9.2. prašyme nurodyti faktiniai duomenys jau buvo patikrinti ir dėl jų priimtas Tarnybos nutarimas;

9.3. nėra faktinių duomenų, kurie leistų pagrįstai įtarti Įstatymo pažeidimą, arba pareiškėjas be pateisinamos priežasties per nustatytą terminą nepateikia jo prašymą pagrindžiančių dokumentų;

9.4. pareiškėjo prašymas Tarnybai pateiktas vėliau nei per šešis mėnesius nuo tos dienos, kai pareiškėjas pateikė prašymą vartojimo kredito davėjui ar vartojimo kredito tarpininkui, bet visais atvejais nuo galimo Įstatymo pažeidimo iki prašymo pateikimo Tarnybai dienos yra praėję daugiau kaip treji metai;

9.5. nenurodytas pareiškėjo pavadinimas, buveinės adresas arba vardas ir pavardė, adresas arba kuris pareiškėjo ar jo atstovo nepasirašytas, arba kurį pareiškėjo vardu pateikė neįgaliotas asmuo.

10. Tarnyba per trisdešimt kalendorinių dienų nuo prašymo pateikimo Tarnybai dienos informuoja pareiškėją apie priežastis, dėl kurių atsisakoma pradėti pareiškimo nagrinėjimo procedūrą.

11. Kai Tarnyba Įstatymo pažeidimo nagrinėjimo procedūrą pradeda savo iniciatyva pagal Įstatymo 35 straipsnio 2 dalį, mutatis mutandis taikomos šių Taisyklių 13–31 punktų nuostatos.

12. Ginčai tarp vartojimo kredito davėjo, vartojimo kredito tarpininko ir vartojimo kredito davėjų naudojimų vartojimo kredito gavėjų mokumo vertinimo duomenų bazių valdytojų sprendžiami teismine tvarka.

 

III. PRAŠYMŲ DĖL VARTOJIMO KREDITO ĮSTATYMO PAŽEIDIMŲ NAGRINĖJIMAS IR SPRENDIMŲ PRIĖMIMAS

 

13. Tarnyba pareiškėjo prašymą išnagrinėja ir sankcijas paskiria ne vėliau kaip per keturis mėnesius nuo prašymo Tarnyboje pateikimo dienos ar nuo sprendimo pradėti Įstatymo pažeidimo nagrinėjimo procedūrą pagal 11 punktą dienos.

14. Tarnyba, pradėjusi pareiškėjo prašymo nagrinėjimo procedūrą, raštu kreipiasi į vartojimo kredito davėją, vartojimo kredito tarpininką ir paprašo per nurodytą terminą pateikti motyvuotą paaiškinimą ir jį pagrindžiančius įrodymus dėl prašyme nurodytų aplinkybių.

15. Bylos dėl Įstatymo pažeidimų nagrinėjamos Tarnybos direktoriaus įsakymu sudarytos Tarnybos komisijos (toliau – Komisija) posėdžiuose. Komisijai vadovauja Komisijos pirmininkas. Kiekvienos žodinio proceso tvarka vykstančios pažeidimo nagrinėjimo procedūros metu rašomas atskiras posėdžio protokolas. Komisijos posėdžių protokolus rašo posėdžio sekretorius.

16. Pareiškėjai, vartojimo kredito davėjai, vartojimo kredito tarpininkai (toliau – bylos nagrinėjimo procedūros dalyviai) ar jų atstovai privalo raštu informuoti Tarnybą apie savo adreso pasikeitimą bylos nagrinėjimo procedūros metu. Nesant tokios informacijos, pranešimas siunčiamas paskutiniu Tarnybai žinomu adresu arba oficialiai deklaruotu gyvenamosios vietos, buveinės adresu ir laikoma, kad bylos nagrinėjimo proceso dalyvis buvo laiku ir tinkamai informuotas, nors jis tuo adresu nebegyventų ar būtų pakeitęs savo buveinę.

17. Bylos nagrinėjimo procedūros dalyviams ar jų atstovams ne vėliau kaip per 14 kalendorinių dienų iki Įstatymo pažeidimų nagrinėjimo Tarnyboje dienos registruotu laišku pranešama apie galimus Įstatymo pažeidimus. Pranešime nurodoma:

17.1. Tarnybos pavadinimas ir adresas;

17.2. bylos nagrinėjimo procedūros dalyviai;

17.3. bylos nagrinėjimo procedūros vieta ir laikas;

17.4. kad bylos nagrinėjimo procedūros dalyviai privalo pateikti visus savo turimus įrodymus;

17.5. kad bylos nagrinėjimo procedūros dalyvio neatvykimas nekliudo nagrinėti bylą;

17.6. bylos nagrinėjimo procedūros dalyvių pagrindinės procesinės teisės ir pareigos.

18. Bylos nagrinėjimo procedūros dalyviai turi teisę:

18.1. susipažinti su bylos medžiaga, išskyrus medžiagą, kuri sudaro valstybės, tarnybos ar profesinę paslaptį, ir daryti išrašus;

18.2. teikti Komisijai paaiškinimus, dokumentus ar kitus įrodymus. Jei bylai pateikiamos medžiagos duomenys sudaro valstybės, komercinę, tarnybos, ar profesinę paslaptį, ją teikiantis asmuo turi tai pažymėti ir kartu su šia medžiaga gali pateikti prašymą Komisijai dėl asmenų, turinčių teisę susipažinti su bylos medžiaga, teisės susipažinti su bylos medžiaga ir daryti išrašus apribojimo;

18.3. gauti Komisijos nutarimų nuorašus;

18.4. naudotis kitomis įstatymuose nustatytomis teisėmis.

19. Komisija posėdyje, išnagrinėjusi pareiškėjo prašymą, priima sprendimą:

19.1. įpareigoti asmenį, pažeidusį Įstatymo reikalavimus, nutraukti neteisėtus veiksmus;

19.2. skirti asmeniui, pažeidusiam Įstatymo reikalavimus, Įstatymo nustatytą įspėjimą;

19.3. skirti asmeniui, pažeidusiam Įstatymo reikalavimus, Įstatymo nustatytą baudą;

19.4. netaikyti sankcijų asmeniui, kai nėra nustatoma Įstatymo pažeidimo.

20. Komisijos nutarime privalo būti nurodyta:

20.1. Tarnybos pavadinimas;

20.2. nutarimo priėmimo data ir vieta;

20.3. Komisijos sudėtis, posėdžio sekretorius, bylos nagrinėjimo procedūros dalyviai ir kiti dalyvavę suinteresuoti asmenys;

20.4. asmens, dėl kurio veiksmų (neveikimo) buvo priimtas nutarimas, duomenys;

20.5. pareiškėjo vardas, pavardė, gyvenamoji vieta (jeigu kreipiasi fizinis asmuo) arba pavadinimas, kodas, buveinės adresas (jeigu kreipiasi juridinis asmuo);

20.6. Šių Taisyklių 5 punkte nurodytas prašymo turinys;

20.7. asmens, pažeidusio Įstatymo reikalavimus, nustatytos Įstatymo nuostatų pažeidimo faktinės aplinkybės;

20.8. pažeidimo faktą patvirtinantys įrodymai, kuriais grindžiamas nutarimas;

20.9. asmens, pažeidusio Įstatymo reikalavimus, dėl kurio veiksmų (neveikimo) buvo priimtas nutarimas, paaiškinimai ir jų įvertinimas;

20.10. įstatymai ir kiti teisės aktai, kuriais vadovautasi;

20.11. Įstatymo straipsnis, nustatantis atsakomybę už pažeidimą;

20.12. Komisijos priimtas vienas iš šių Taisyklių 19 punkte nurodytų sprendimų;

20.13. Komisijos priimto nutarimo įvykdymo tvarka ir terminas, per kurį nutarimą būtina įvykdyti;

20.14. Komisijos priimto nutarimo apskundimo terminai ir tvarka.

21. Komisija apie priimtą nutarimą paskelbia tuoj pat po jo priėmimo. Komisijai nutarus, nutarimo paskelbimas gali būti atidėtas, bet ne ilgiau kaip 5 darbo dienoms nuo paskutinės bylos nagrinėjimo posėdžio dienos.

22. Komisijos nutarimas ne vėliau kaip per tris darbo dienas po nutarimo priėmimo registruotu laišku siunčiamas prašymą pateikusiam pareiškėjui ir vartojimo kredito davėjui, vartojimo kredito tarpininkui, dėl kurio šis nutarimas buvo priimtas.

23. Tarnyba, Komisijai nutarime konstatavus, kad asmuo pažeidė Įstatymo nuostatas, apie tokį pažeidimą skelbia viešai savo interneto tinklalapyje praėjus 30 kalendorinių dienų nuo nutarimo priėmimo dienos. Jeigu per 30 kalendorinių dienų nuo nutarimo priėmimo dienos vartojimo kredito davėjas, vartojimo kredito tarpininkas apskundžia Komisijos nutarimą teismui, Tarnyba apie Įstatymų nuostatų pažeidimą viešai savo interneto tinklalapyje skelbia pasibaigus teismo procesui.

 

IV. ATSAKOMYBĖ

 

24. Už Įstatymo nuostatų pažeidimus vartojimo kredito davėjui, vartojimo kredito tarpininkui Komisija gali skirti nuo vieno tūkstančio litų iki trisdešimties tūkstančių litų baudą.

25. Pakartotinai per vienus metus padarius pažeidimą, už kurį jau buvo paskirta 24 punkte nustatyta bauda, Komisija gali skirti didesnę, iki šimto dvidešimties tūkstančių litų, baudą.

26. Tais atvejais, kai pažeidimas yra mažareikšmis, juo nepadaroma esminės žalos Įstatymo saugomiems vartotojų interesams, Komisija, vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, vartojimo kredito davėjams, vartojimo kredito tarpininkams gali taikyti nuobaudą – įspėjimą, neskirdama baudos.

27. Atsakomybę lengvinančiomis aplinkybėmis laikomos aplinkybės, kai padaręs pažeidimą vartojimo kredito davėjas, vartojimo kredito tarpininkas savo noru užkirto kelią žalingoms pažeidimo pasekmėms atsirasti, nutraukė pažeidimą, bendradarbiavo su Tarnyba tyrimo metu, atlygino nuostolius ir (ar) pašalino padarytą žalą. Komisija gali pripažinti atsakomybę lengvinančiomis aplinkybėmis ir kitas šiame punkte nenurodytas aplinkybes.

28. Atsakomybę sunkinančiomis aplinkybėmis laikomos aplinkybės, kai padaręs pažeidimą asmuo kliudė atlikti tyrimą, slėpė padarytą pažeidimą, tęsė pažeidimą, nepaisydamas nurodymo nutraukti neteisėtus veiksmus.

29. Vartojimo kredito davėjui, vartojimo kredito tarpininkui, kuris nepateikia informacijos ar dokumentų, reikalingų Įstatymo pažeidimui tirti, dėl nevykdymo ar netinkamo vykdymo, jeigu prieš tai buvo įspėta dėl šių reikalavimų nevykdymo, Komisija gali skirti iki dešimties tūkstančių litų baudą.

 

V. BAUDOS DYDŽIO NUSTATYMAS

 

30. Baudos, skiriamos už Įstatymo pažeidimus, dydis nustatomas pagal mažiausios ir didžiausios baudų, nustatytų šių Taisyklių 24 ir 25 punktuose, vidurkį. Skiriant konkrečią baudą atsižvelgiama į šių Taisyklių 27–28 punktuose nurodytas atsakomybę lengvinančias ar sunkinančias aplinkybes, pažeidimo pobūdį, pažeidimo trukmę ir mastą. Baudos dydžio mažinimas ar didinimas turi būti motyvuojamas Komisijos nutarime.

 

VI. NUTARIMŲ VYKDYMAS

 

31. Komisijos nutarimas turi būti įvykdytas ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo dienos, kurią Įstatymo reikalavimus pažeidusiam asmeniui jis buvo įteiktas. Apskundus Komisijos nutarimą dėl baudos skyrimo, bauda turi būti sumokėta ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo teismo sprendimo, kuriuo atmestas skundas, įsiteisėjimo dienos. Apie sumokėtą baudą vartojimo kredito davėjas, vartojimo kredito tarpininkas informuoja Tarnybą raštu ne vėliau kaip per 10 darbo dienų po baudos sumokėjimo.

32. Komisijos nutarimas yra vykdomasis dokumentas, vykdomas Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso (Žin., 2002, Nr. 36-1340) nustatyta tvarka. Komisijos nutarimas gali būti pateikiamas vykdyti ne vėliau kaip per trejus metus nuo jo priėmimo dienos.

 

VII. NUTARIMŲ APSKUNDIMAS

 

33. Asmuo, nesutinkantis su Komisijos nutarimu, turi teisę per 30 kalendorinių dienų nuo nutarimo priėmimo dienos apskųsti jį teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka.

34. Kreipimasis į teismą sustabdo Komisijos nutarimo dėl baudos skyrimo vykdymą.

 

_________________