LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS 1997 M. LIEPOS 29 D. ĮSAKYMO NR. 110 „DĖL VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE FINANSŲ MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2004 m. gegužės 14 d. Nr. 1K-183
Vilnius
Atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (Žin., 2004, Nr. 63-2243) 167 straipsnio nuostatas,
Pakeičiu Lietuvos Respublikos finansų ministro 1997 m. liepos 29 d. įsakymą Nr. 110 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1997, Nr. 87-2212; 2001, Nr. 85-2991; 2002, Nr. 20-786, Nr. 110-4881, Nr. 114-5103; 2003, Nr. 116-5310) ir išdėstau jį nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS
FINANSŲ MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (Žin., 2004, Nr. 63-2243) 17 straipsnio 3 dalimi,
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos finansų ministro
1997 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 110
(Lietuvos Respublikos finansų ministro
2004 m. gegužės 14 d. įsakymo Nr. 183
redakcija)
VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos – centrinis mokesčių administratorius (toliau vadinama – VMI prie FM) yra Lietuvos Respublikos valstybinės mokesčių inspekcijos (toliau vadinama – Valstybinė mokesčių inspekcija) sistemos dalis – šiai sistemai vadovaujanti įstaiga ir atskaitinga finansų ministrui.
2. VMI prie FM yra juridinis asmuo, turi savo sąskaitas banke, antspaudą su Lietuvos Respublikos herbu, naudojasi Valstybinės mokesčių inspekcijos simbolika.
3. VMI prie FM savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, ratifikuotomis ir įsigaliojusiomis Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu, kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, finansų ministro įsakymais ir kitais poįstatyminiais teisės aktais.
5. VMI prie FM pavaldžios ir atskaitingos teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos – vietos mokesčio administratoriai (toliau – TVMI).
II. VMI PRIE FM UŽDAVINIAI
7. Svarbiausi VMI prie FM uždaviniai yra:
7.1. padėti mokesčių mokėtojams ir mokesčius išskaičiuojantiems asmenims įgyvendinti savo teises ir pareigas;
III. VMI PRIE FM FUNKCIJOS
9. VMI prie FM, spręsdama jai iškeltus uždavinius, pagal savo kompetenciją atlieka tokias funkcijas:
9.1. suderinusi su Finansų ministerija, rengia ir teikia įstatymų bei kitų teisės aktų mokesčių klausimais apibendrintus mokesčių įstatymų paaiškinimus;
9.2. šviečia mokesčių mokėtojus, mokesčius išskaičiuojančius asmenis apie įstatymus bei kitus teisės aktus mokesčių klausimais;
9.3. nustato mokesčių mokėtojų konsultavimo prioritetus bei procedūras ir kontroliuoja, kaip jų laikomasi TVMI, vykdo TVMI teikiamų konsultacijų mokesčių mokėjimo klausimais kokybės stebėseną;
9.4. nustato mokesčių mokėtojų ir mokesčius išskaičiuojančių asmenų aptarnavimo prioritetus, procedūras ir kontroliuoja, kaip jų laikomasi;
9.5. nustato mokestinių prievolių, mokamų mokesčių ir kitų įmokų apskaitos procedūras ir kontroliuoja, kaip jų laikomasi TVMI;
9.6. nustato mokesčių permokų (skirtumų) ir nepagrįstai (neteisingai) išieškotų mokesčių, baudų bei delspinigių grąžinimo (įskaitymo) procedūras ir kontroliuoja, kaip jų laikomasi;
9.7. koordinuoja ir kontroliuoja nustatytų konfiskuoto, bešeimininkio, valstybės paveldėto, į valstybės pajamas perduoto turto, daiktinių įrodymų ir radinių perdavimo, apskaitymo, saugojimo, realizavimo, grąžinimo ir sunaikinimo procedūrų laikymąsi TVMI;
9.8. nustato mokesčių ir kitų įmokų apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo teisingumo kontrolės prioritetus bei procedūras ir kontroliuoja, kaip jų laikomasi;
9.10. nustato mokestinių nepriemokų išieškojimo prioritetus bei procedūras ir kontroliuoja, kaip jų laikomasi;
9.12. sprendžia Lietuvos Respublikos sudarytose ir taikomose dvigubo apmokestinimo išvengimo sutartyse arba Konvencijoje 90/436/ EEB dėl dvigubo apmokestinimo koreguojant asocijuotų įmonių pelną numatytų abipusio susitarimo procedūrų taikymo klausimus;
9.14. nustato kitų TVMI funkcijų atlikimo prioritetus bei procedūras ir kontroliuoja, kaip jų laikomasi;
9.15. kaupia ir apibendrina geriausią įvairių procedūrų mokesčių administravimo srityje atlikimo praktiką ir supažindina su ja TVMI;
9.16. nustato mokesčių administratoriaus ar jo pareigūnų atliekamų veiksmų metu priimamų sprendimų formas (aktas, pažyma, nurodymas, teikimas, paaiškinimas, nutarimas, raginimas ir kt.) ir jų užpildymo tvarką;
9.17. Lietuvos Respublikos Seimo, Vyriausybės, Finansų ministerijos pavedimu rengia mokesčių įstatymų bei kitų įstatymų poįstatyminių teisės aktų projektus bei juos priima;
9.18. priima poįstatyminius teisės aktus, kurių leidimas priklauso centrinio mokesčių administratoriaus kompetencijai;
9.19. Finansų ministerijai teikia pasiūlymus dėl įstatymų bei kitų teisės aktų mokesčių ir kitų VMI kompetencijai priskirtų klausimų įgyvendinimo, apmokestinimo tvarkos tobulinimo, mokesčių administravimo gerinimo;
9.20. nustato Valstybinės mokesčių inspekcijos tarnautojų (darbuotojų) įdarbinimo atrankos prioritetus, kriterijus ir kontroliuoja, kaip jų laikomasi;
9.21. nustato Valstybinės mokesčių inspekcijos tarnautojų (darbuotojų) vertinimo ir kvalifikacijos kėlimo prioritetus bei procedūras ir kontroliuoja, kaip jų laikomasi, rengia kvalifikacijos kėlimo programas, organizuoja ir kontroliuoja jų įgyvendinimą;
9.22. nustato Valstybinės mokesčių inspekcijos informacinės sistemos ir jos plėtros prioritetus bei procedūras ir kontroliuoja, kaip jų laikomasi, rengia informacinės sistemos plėtros programas (projektus), kuria ir prižiūri informacinę sistemą, užtikrina šios sistemos sąveiką su kitų Lietuvos ir užsienio institucijų informacinėmis sistemomis bei registrais;
9.23. bendradarbiauja su Lietuvos Respublikos valstybinėmis, visuomeninėmis, tarptautinėmis bei kitomis įstaigomis, institucijomis (organizacijomis) teisės aktų nustatyta tvarka, keisdamasi informacija, atlikdama bendrus patikrinimus, taip pat kitais teisės aktų nustatytais būdais;
9.24. bendradarbiauja su Europos Sąjungos valstybių narių bei kitų užsienio valstybių mokesčių administracijomis (kompetentingomis institucijomis) teisės aktų ar tarptautinių sutarčių (ar susitarimų), jei kitaip nenumato tarptautinė sutartis ar susitarimas, nustatyta tvarka, keisdamasi informacija, atlikdama bendrus patikrinimus, teikdama administracinę pagalbą mokesčių išieškojimo srityje, taip pat kitais teisės aktų ar tarptautinių sutarčių (ar susitarimų) nustatytais būdais;
9.25. pagal savo kompetenciją koordinuoja ir kontroliuoja mokestinių lengvatų taikymą (valstybės pagalbos ūkio subjektams teikimą);
9.26. pagal savo kompetenciją kaupia ir teikia Finansų ministerijos, Žemės ūkio ministerijos ir Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės reikalaujamus duomenis ir informaciją, susijusius su mokesčiais, iš kurių gautos pajamos sudaro Europos Bendrijų nuosavus išteklius, bei kitą informaciją;
9.27. rengia susitikimus su mokesčių mokėtojais, jų asociacijų ar kitų mokesčių mokėtojų interesams atstovaujančių organizacijų atstovais;
9.28. kitais būdais bendradarbiauja su mokesčių mokėtojais ir stengiasi, kad būtų pasiektas savitarpio supratimas;
IV. VMI PRIE FM TEISĖS
10. VMI prie FM turi teisę gauti reikiamų lėšų Valstybinės mokesčių inspekcijos nuolatiniams ir papildomai pavedamiems uždaviniams, funkcijoms ir pareigoms atlikti.
11. VMI prie FM turi tokias su TVMI susijusias teises:
11.1. gauti dokumentus, žodinius ir rašytinius paaiškinimus, išvadas bei kitokią informaciją, reikiamą VMI prie FM uždaviniams ir funkcijoms atlikti;
11.3. pavesti atlikti mokesčių apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo patikrinimą, įskaitant bendrą patikrinimą ir patikrinimą mokesčio mokėtojo arba mokestį išskaičiuojančio asmens, esančio kitos TVMI aptarnaujamoje teritorijoje;
12. VMI prie FM (jos pareigūnų) teisės, susijusios su mokesčių mokėtojais, mokesčius išskaičiuojančiais asmenimis ir kitais fiziniais bei juridiniais asmenimis, yra nurodytos Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatyme bei kituose įstatymuose.
V. VMI PRIE FM PAREIGOS
14. VMI prie FM, spręsdama savo uždavinius ir atlikdama funkcijas, privalo:
14.5. teikti Finansų ministerijai dokumentus, žodinius ir rašytinius paaiškinimus, išvadas bei kitokią informaciją, reikiamą Finansų ministerijos uždaviniams ir funkcijoms atlikti;
14.8. įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka užtikrinti turimos informacijos apie mokesčių mokėtojus, mokesčius išskaičiuojančius asmenis, trečiuosius asmenis slaptumą;
VI. VMI PRIE FM DARBO ORGANIZAVIMAS
16. VMI prie FM vadovauja viršininkas (toliau – Viršininkas), kurį Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka skiria ir iš pareigų atleidžia finansų ministras. Viršininkas atskaitingas finansų ministrui.
17. Viršininko laikinai nesant, teisės aktų nustatyta tvarka jo pareigas laikinai eina pirmasis pavaduotojas, o jo nesant – viršininko paskirtas vienas iš jo pavaduotojų arba kitas Valstybinės mokesčių inspekcijos darbuotojas, kuris turi teisę vykdyti visas šių nuostatų 18 punkte numatytas funkcijas.
18. Viršininkas:
18.1. vadovauja VMI prie FM ir visai Valstybinei mokesčių inspekcijai, planuoja, organizuoja, kontroliuoja VMI prie FM darbą ir atsako už jos veiklą bei savo funkcijų vykdymą;
18.7. tvirtina VMI prie FM struktūrinių padalinių nuostatus, kiekvienos TVMI nuostatus bei TVMI struktūrą;
18.8. neviršydamas nustatytojo metinio darbo užmokesčio fondo, tvirtina TVMI ir VMI prie FM išlaidų sąmatas, VMI prie FM valstybės tarnautojų (darbuotojų) pareigybių sąrašą;
18.9. tvirtina įstatymų nustatyta tvarka TVMI viršininkų ir VMI prie FM tarnautojų (darbuotojų) pareigines instrukcijas arba pareigybių aprašymus;
18.10. teisės aktų nustatyta tvarka nustato TVMI viršininkų ir VMI prie FM tarnautojų (darbuotojų) darbo užmokesčio, priedų bei priemokų dydžius;
18.11. leidžia įsakymus bei kitus teisės aktus. Su kitomis valstybės institucijomis leidžia bendrus įsakymus ir kitus teisės aktus;
18.14. užtikrina visų Valstybinės mokesčių inspekcijos tarnautojų (darbuotojų) nuolatinį kvalifikacijos kėlimą;
18.15. tvirtina Valstybinės mokesčių inspekcijos tarnautojų (darbuotojų) mokymo ir kvalifikacijos kėlimo programas;
18.16. užtikrina, kad priimti nauji VMI prie FM karjeros valstybės tarnautojai išklausytų įvadinį kursą bendrais mokesčių ir jų administravimo klausimais;
18.18. užtikrina VMI prie FM norminių bei individualių teisės aktų laikymąsi ir kontrolę VMI prie FM;
18.19. tvirtina veiklos planavimo, kontrolės, darbo organizavimo, tam tikrų funkcijų atlikimo, TVMI struktūros sudarymo metodinius nurodymus ir rekomendacijas;
18.20. suteikia įgaliojimus Valstybinės mokesčių inspekcijos padaliniams ir tarnautojams (darbuotojams);
19. Viršininkas gali sudaryti funkcinį padalinį – Valstybinės mokesčių inspekcijos kolegiją. Kolegiją sudaro: viršininkas, jo pavaduotojai, kiti paskirti Valstybinės mokesčių inspekcijos tarnautojai. Kolegijai pirmininkauja viršininkas arba jo įgaliotas viršininko pavaduotojas. Kolegijoje gali dalyvauti Finansų ministerijos atstovas, TVMI viršininkai, VMI prie FM vidaus audito tarnybos vadovas arba jo įgaliotas vidaus auditorius.
20. Viršininko pavaduotojai planuoja, organizuoja ir kontroliuoja jiems pavaldžių struktūrinių padalinių vadovų darbą, koordinuoja šių padalinių veiklą, vykdo kitas jiems pavestas funkcijas. Viršininko pavaduotojai yra tiesiogiai pavaldūs viršininkui.
21. VMI prie FM sudaro struktūriniai padaliniai (skyriai), kuriems vadovauja padalinio vadovai. Struktūrinio padalinio vadovai tiesiogiai pavaldūs viršininkui arba jų padalinį kuruojančiam viršininko pavaduotojui. Struktūrinio padalinio vadovas atsako už padalinio uždavinių ir užduočių sprendimą, padalinio darbo planavimą, organizavimą ir kontrolę bei už kitų jam pavestų funkcijų ir pareigų vykdymą.
22. Struktūrinio padalinio vadovas:
23. Struktūrinis padalinys savo veikloje vadovaujasi savo nuostatais, kuriuose nustatyta jo paskirtis, uždaviniai ir funkcijos, vidinė struktūra (poskyriai, grupės ir pan.). Kiekvieno tarnautojo (darbuotojo) bendrieji tikslai, uždaviniai, funkcijos, pareigos, teisės ir atsakomybė įstatymų nustatyta tvarka nustatoma tarnautojų (darbuotojų) pareiginėse instrukcijose arba pareigybių aprašymuose. Teisės aktais tarnautojams (darbuotojams) gali būti pavestos ir kitos funkcijos, pareigos, teisės ir atsakomybė.
24. Kai kurioms užduotims vykdyti, projektams valdyti, kai kurioms veiklos sritims organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti gali būti sudaromi funkciniai padaliniai (komisijos, koordinavimo ir darbo grupės, taip pat gali būti paskiriami koordinatoriai, kuratoriai, administratoriai ir pan.). Asmenys, paskirti į funkcinius padalinius (kuriems pavestos to padalinio funkcijos), šių padalinių veiklos klausimais yra pavaldūs funkcinio padalinio vadovui. Struktūrinių padalinių vadovai privalo sudaryti sąlygas jiems pavaldiems tarnautojams (darbuotojams) dalyvauti funkcinių padalinių veikloje. Tokių padalinių sudarymo ir sąveikos su struktūriniais padaliniais tvarka, įgaliojimai ir atsakomybė nustatoma VMI prie FM teisės aktuose.
VII. DARBUOTOJŲ PRIĖMIMO Į DARBĄ TVARKA
VIII. DARBO APMOKĖJIMO TVARKA
IX. VEIKLOS KONTROLĖ
28. Įstatymų nustatyta tvarka VMI prie FM finansinės veiklos kontrolę vykdo Valstybės kontrolė ir kitos įgaliotos institucijos.
X. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS